Înțelegerea modului de guvernare a Chinei prin prisma Planurilor Cincinale

0
Districtul Lujiazui din Shanghai ©Xinhua

de E. S. CHEN Feng,
Ambasador  al Republicii Populare Chineze în România

Recent, cea de-a patra Sesiune Plenară a celui de al 20-lea Comitet Central al Partidului Comunist Chinez a examinat și aprobat „Propunerile Comitetului Central al PCC privind elaborarea celui de-al 15-lea Plan Cincinal pentru dezvoltarea economică și socială națională”. Documentul trasează o amplă schiță a parcursului de dezvoltare a Chinei în următorii cinci ani și transmite un semnal clar privind extinderea deschiderii externe la nivel înalt și promovarea cooperării cu beneficii comune cu toate statele lumii.

Elaborarea teoretică și aplicarea întocmai a Planurilor Cincinale constituie o practică importantă a Partidului Comunist Chinez în guvernarea țării și un avantaj politic esențial al socialismului cu caracteristici chinezești, reflectând filosofia largă, dar pragmatică, a poporului chinez asupra timpului. Înțelegerea planurilor cincinale ajută, în acest sens, la înțelegerea modului de guvernare a Chinei.  

Planurile Cincinale se bazează pe principiul viziunii pe termen lung. Deși elaborarea planurilor de dezvoltare nu reprezintă un proces exclusiv chinezesc, numai China a reușit să îl mențină neîntrerupt timp de peste 70 de ani prin 14 planuri succesive, formulând și implementând cu perseverență strategii de dezvoltare pentru viitor, în acord cu obiectivele naționale și cu ajutorul unui ciclu fix. „A ne face bine treaba” nu este niciodată un slogan gol în China, ci face referire la o serie de obiective științific structurate, implementate cu rigurozitate și bifate rând pe rând. Tocmai acest avantaj al „viziunii pe termen lung” a îngăduit Chinei să ducă la bun sfârșit proiecte strategice de infrastructură care necesită investiții continue pe parcursul multor ani, precum rețeaua de cale ferată de mare viteză, tehnologia 5G sau sistemul de navigație prin satelit Beidou – toate realizate urmând un singur plan coerent.

Planurile Cincinale reflectă principiul de „mobilizare a forțelor în scopul îndeplinirii marilor obiective”.  Ceea ce face planurile atât de „hardcore” este faptul că integrează toate ministerele, regiunile și domeniile într-un singur cadru unitar, formând un sistem național integrat de mobilizare a resurselor sub o coordonare națională unică. De exemplu, în lupta împotriva sărăciei, guvernul central stabilește strategia generală, provinciile asume responsabilitatea sarcinilor principale, iar orașelor le revine datoria de executare concretă a planurilor. Politicile privind finanțele, terenurile, transporturile, irigațiile, educația și sănătatea au fost toate orientate și favorizate către cele 832 de județe sărace. Astfel, în perioada 2016–2020, peste 10 milioane de persoane au depășit pragul sărăciei în fiecare an – echivalentul populației unui stat de mărime medie – atingând astfel obiectivul ONU de reducere a sărăciei cu 10 ani înainte de termen.

Planurile Cincinale reflectă îmbinarea dintre o piață eficientă și un guvern activ. Ele pot transmite semnale clar de politică publică, orientând resursele societății către direcțiile dorite și rezonabile, creând un ecosistem industrial favorabil și depășind dezavantajele deciziilor fragmentate la nivelul companiilor. În acest fel, raționalitatea pe termen scurt și microeconomică a pieței este corelată în mod organic cu raționalitatea macroeconomică și pe termen lung a planificării. Futuristul John Naisbitt a comparat acest avantaj cu „îngrijirea unei păduri, lăsând copacii să se dezvolte în voie”. Progresele Chinei în domenii precum vehiculele electrice, precum și transformarea de la o „mare putere manufacturieră” la o „putere în producție inteligentă”, nu pot fi separate de combinația complementară dintre mâna invizibilă și cea vizibilă.

Planurile Cincinale urmăresc ca beneficiile dezvoltării să fie resimțite de întreaga populație. În stabilirea indicatorilor, Planurile Cincinale iau întotdeauna nevoile oamenilor drept reper. În procesul de elaborare, prin cercetări ample, colectarea opiniei publice și diverse consultări și discuții, cererile populației privind locuințele, educația, ocuparea forței de muncă, sănătatea și alte domenii sunt transformate în conținut al planului. În evaluarea rezultatelor, planurile folosesc constant „sentimentul de câștig, fericire și siguranță” al populației ca principal criteriu. Prin formularea și implementarea lor, China se asigură că rezultatele dezvoltării ajung la toți cetățenii, îmbunătățind în mod concret viața oamenilor de rând.

Planurile Cincinale aduc stabilitate și predictibilitate la nivel mondial. În ultimii ani, China a fost în mod constant un important „stabilizator” al economiei globale. În calitate de a doua cea mai mare economie a lumii, China menține o rată de contribuție de aproximativ 30% la creșterea economică globală. În fața unor tendințe precum fricțiunile comerciale, decuplarea și perturbarea lanțurilor de aprovizionare, precum și protecționismul exclusivist, China continuă să promoveze o lume multipolară, egală și ordonată, precum și o globalizare economică incluzivă și benefică pentru toți, apărând sistemul de comerț multilateral și o economie mondială deschisă. Totodată, China promovează construirea unei comunități cu viitor împărtășit de omenire, a propus și pune în aplicare patru inițiative globale, practică un veritabil multilateralism,  orientând ordinea internațională într-o direcție de dezvoltare caracterizată de și mai multă echitate și raționalitate.

Un nou plan de acțiune a fost trasat. Pe parcursul celui de-al 15-lea Plan Cincinal, China va continua să promoveze modernizarea în stil chinezesc, să extindă deschiderea de nivel înalt către exterior, să creeze o nouă etapă de cooperare reciproc avantajoasă și să promoveze construirea unei comunități cu viitor împărtășit de omenire. China și România au un parteneriat amplu de prietenie și cooperare; legătura dintre cele două țări este de durată, ideile lor sunt armonizate și punctele lor forte se completează reciproc. China este dispusă să împărtășească cu România oportunitățile de dezvoltare aduse de deschiderea sa de nivel înalt, aducând vitalitate și impuls cooperării bilaterale și scriind împreună un nou capitol în relațiile dintre China și România.