Ciocolata rămâne scumpă, în ciuda scăderii prețurilor la cacao

0

Odată cu apropierea sărbătorilor de iarnă, ciocolata va face parte din cadourile pe care oamenii le vor găsi în ghete sau sub brad. Dar anul acesta, Moș Nicolae și Moș Crăciun vor plăti mai mult pentru a o aduce. Deși prețurile la cacao pe bursele mondiale au scăzut dramatic în 2025, după mai mulți ani de scumpiri record, consumatorii români încă nu au simțit o ameliorare semnificativă a prețurilor ciocolatei din rafturile magazinelor.

Înaintea goanei după cadouri dulci de Moș Nicolae de la sfârșitul acestei săptămâni și apoi cea pentru Crăciun, când vânzările de produse de sezon cresc de obicei, românii își vor umple coșul cu dulciuri mai scumpe. Potrivit ultimului raport privind tendințele activității economice, în sectorul comerțului cu amănuntul, 45,9% dintre manageri se așteaptă la o continuare a creșterii prețurilor, în timp ce doar 1,6% estimează că acestea vor scădea între noiembrie și ianuarie. Potrivit Institutului Național de Statistică, prețurile la cacao și cafea în octombrie în România au crescut cu aproximativ 21%, iar prețurile la zahăr, miere și dulciuri cu 13% în ultimul an. De asemenea, indicele armonizat al prețurilor de consum (IAPC) pentru cacao și ciocolată pudră a atins 179,61 puncte în octombrie 2025, cel mai ridicat nivel din 2015, potrivit Eurostat.

Prețurile la cacao au scăzut brusc în 2025, după mai mulți ani de maxime record, iar prețul acestui ingredient apreciat se situează acum în jurul valorii de 5.300 dolari pe tonă, cu 13% mai mic față de luna trecută și cu 54% mai mic față de aceeași perioadă a anului trecut. Prețurile mai mici la materiile prime sugerează că presiunea asupra producătorilor și comercianților cu amănuntul se reduce. Însă, în realitate, întârzierile în lanțurile de aprovizionare și creșterile recente de taxe înseamnă că această scădere prețurilor nu s-a reflectat încă și în magazine.

În plus, există mai multe tendințe în cazul produselor din ciocolată pe care industria se așteaptă să le dezvolte în 2026. Conform celei mai recente ediții a expoziției Tax Free World Association (TFWA) 2025, industria se va concentra pe inovație și gusturi îndrăznețe pentru anul viitor. Fisticul a fost o tendință majoră în 2025 prin ciocolata Dubai și, cel mai probabil, va continua să fie puternic și în 2026. Dar gustul surpriză este unul puternic, acru, care va fi evidențiat de yuzu și calamansi – citrice cultivate în Asia – și tamarind, care are un gust similar cu un amestec de lămâie înțepătoare și caramel dulce.

O altă tendință este premiumizarea – prin care consumatorii caută produse de calitate superioară și sunt dispuși să plătească mai mult pentru acestea – produse cu arome rafinate, ambalaje elegante, ediții exclusive și limitate, atrăgătoare pentru consumatorii care caută opțiuni de cadouri premium. Potrivit TFWA, dulciurile continuă să domine segmentul cadourilor, iar companii precum Mars, Lindt și Mondelez și-au intensificat eforturile în această direcție cu ambalaje cu un design deosebit sau ediții de colecție. Anul viitor pare a fi unul interesant pentru iubitorii de ciocolată, dar prețurile de pe rafturi ar putea fi în continuare o preocupare pentru români, care se pregătesc pentru un nou val de creșteri de impozite începând cu ianuarie 2026.

Bogdan Maioreanu
Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro, are peste 20 de ani de experiență în domeniul serviciilor financiare și al investițiilor, precum și un background solid în jurnalism. A ocupat diferite poziții de conducere în Corporate Banking în cadrul Raiffeisen Bank și OTP Bank, pentru a trece apoi la consultanță în afaceri, lucrând pentru mai multe companii printre care și IBM România. Bogdan are un Executive MBA de la Asebuss și Washington University.