Responsabili pentru noi fapte pentru un viitor mai bun: Lidl România lansează cel de-al optulea raport de sustenabilitate al companiei 

0

Lidl România publică cel mai recent raport de sustenabilitate, aferent anului financiar 2024, și anunță progrese accelerate în direcția reducerii impactului asupra mediului. Retailerul a îndeplinit obiectivul setat pentru anul 2030 la nivel internațional privind tranziția la refrigeranți naturali – aceștia fiind deja utilizați în 100% dintre centrele logistice și 81,7% dintre magazine, față de 100% din centrele sale logistice și 40% din magazine – și a crescut ponderea utilizării energiei verzi la 80% din consumul total. De asemenea, compania continuă extinderea investițiilor în infrastructură sustenabilă, prin dotarea cu panouri fotovoltaice a 108 magazine și două centre logistice și construirea de magazine noi exclusiv certificate EDGE. În plus, retailerul și-a consolidat parteneriatele cu peste 540 de producători locali, ajungând la 4.366 de articole provenite de la furnizori din România în sortimentul întreg. Rezultatele confirmă că sustenabilitatea este integrată în modelul operațional al companiei și contribuie la eficiență, reziliență și accesibilitate pentru clienți și parteneri.

Unul dintre obiectivele importante atinse este cel privind utilizarea agenților frigorifici naturali. Stabilit inițial la nivel internațional pentru 2030 – 100% centre logistice și 40% magazine – obiectivul este depășit deja de Lidl România: în prezent, 100% din centrele logistice și 81,7% din magazinele Lidl România folosesc echipamente care utilizează numai refrigeranți naturali. Această tranziție generează un impact pozitiv direct asupra reducerii emisiilor și contribuie la modernizarea și eficientizarea operațiunilor din retail.

Depășirea înainte de termen a obiectivului privind tranziția la refrigeranți naturali este una dintre cele mai importante realizări ale noastre, deoarece are un efect direct și măsurabil asupra reducerii emisiilor. Este rezultatul unor ani de investiții consecvente în eficiență, modernizare și tehnologii cu impact redus asupra mediului. În tot acest parcurs, am învățat că progresele reale vin atunci când integrezi sustenabilitatea în fiecare decizie operațională, fie că vorbim despre energie verde, infrastructură fotovoltaică sau colaborări durabile cu furnizorii locali. Privim cu responsabilitate și către viitor și vom continua să accelerăm proiectele care cresc reziliența companiei și aduc beneficii tangibile comunităților, mediului și clienților noștri.”, precizează Maria Mihai, Head of Corporate Affairs, Lidl România.

Progrese semnificative în energie, climă și infrastructură

Progresul se reflectă și în investițiile continue în energie provenită din surse regenerabile. În anul 2024, 80% din energia electrică utilizată de Lidl România a provenit din surse verzi, iar panourile fotovoltaice instalate în 108 magazine și două centre logistice au generat intern 4,9 milioane kWh de energie electrică. Rețeaua companiei include acum 381 de puncte de încărcare pentru mașini electrice, puse la dispoziția clienților în parcările magazinelor.

În ceea ce privește emisiile de gaze cu efect de seră, Lidl România contribuie la atingerea obiectivului comun al companiilor Grupului Schwarz, acela de a ajunge la zero emisii (Net Zero) până în 2050, conform criteriilor SBTi (Science Based Targets initiative). În linie cu eforturile Lidl la nivel internațional, ce vizează reducerea cu 70% a emisiilor Scope 1 și Scope 2 până în 2030 față de nivelul din 2019, Lidl România și-a stabilit un obiectiv local și mai ambițios. Astfel, retailerul își propune la nivel local o reducere cu 80% a emisiilor sale Scope 1 și 2 până în 2030. 

Economie circulară și gestionarea responsabilă a resurselor

În contextul economiei circulare, Lidl România se bazează pe un sistem eficient de gestionare a resurselor și deșeurilor, pentru a se asigura că ele sunt utilizate în mod responsabil. Astfel, 72% din cantitatea de deșeuri a fost valorificată prin reciclare, care înseamnă un total de 122.916 tone de deșeuri reciclate.  Compania continuă să urmărească obiectivele setate în strategia de a reduce utilizarea plasticului în ambalaje, de a crește ponderea materialelor reciclate și de a elimina ambalajele care nu sunt necesare.

Lidl România urmărește, de asemenea, gestionarea responsabilă a resurselor naturale și protejarea biodiversității în lanțurile de aprovizionare cu risc. Compania utilizează sisteme de certificare recunoscute la nivel internațional, precum FSC pentru hârtie și lemn, Rainforest Alliance pentru lanțuri de aprovizionare expuse riscului de defrișare și standardul MSC pentru pescuit sustenabil. În plus, toți producătorii de fructe și legume pentru sortimentul permanent sunt certificați conform standardului GLOBALG.A.P., contribuind la protejarea ecosistemelor și la promovarea unor practici agricole responsabile.

În același timp, Lidl România consolidează măsurile de prevenire și reducere a risipei alimentare. În ultimul an, 239 tone de produse alimentare au fost redistribuite către rețeaua națională formată din nouă bănci regionale pentru alimente, iar 19.152 tone de produse de origine non-animală au fost redirecționate către stații de biogaz. Alte 367 tone de hrană pentru animale au fost redistribuite către adăposturi pentru animale fără stăpân. Aceste acțiuni sunt completate de mecanisme operaționale interne, precum reduceri de preț de 25–50% pentru produsele apropiate de data expirării.

Sprijin constant pentru producătorii locali și investiții în comunități

Lidl România continuă să susțină producătorii locali și să sprijine proiecte cu impact social și de mediu, contribuind astfel la dezvoltarea comunităților. Aproximativ 50% din valoarea mărfii comercializate în tot sortimentul provine de la furnizori români, Lidl România colaborând cu 541 de furnizori locali pe întregul sortiment și listând peste 4.360 de articole provenite de la aceștia. În perioada de referință (anul financiar 2024), 144.748 de tone de fructe și legume românești au fost achiziționate de la furnizorii din România. 

Prin programe educaționale și sociale, Lidl sprijină comunitățile vulnerabile și promovează sustenabilitatea. În 2024, compania a derulat lecții interactive de mediu pentru peste 1.000 de elevi și campanii de reducere a plasticului în parteneriat cu WWF („Patrula Zero Plastic”) și MaiMultVerde („Cu apele curate”). 3.118 voluntari ai programului „Cu apele curate” au derulat, în anul 2024, 75 de activități de curățare a malurilor și a apelor, colectând 34,5 tone de deșeuri, din care 24 de tone de plastic. Alte 12 tone de deșeuri au fost oprite de către cele 10 baraje plutitoare instalate în cadrul programului. Sunt exemple de acțiuni care reflectă angajamentul Lidl de a crea valoare pe termen lung pentru societate și mediu.

Cu fiecare pas realizat, Lidl România demonstrează că sustenabilitatea poate deveni un motor strategic de creștere, nu doar o direcție de responsabilitate. Compania va continua să investească în soluții care reduc impactul asupra mediului, sprijină economia locală și creează valoare pentru comunități, cu obiectivul clar de a ajunge într-un viitor care merită construit zi de zi — un viitor mai echitabil, mai eficient și mai sustenabil pentru toți, în care fiecare progres confirmă importanța consecvenței și a acțiunilor orientate spre bine.