MindBugs Discovery, software cu Inteligență Artificială care își propune să contracareze dezinformările din Sănătate, a câștigat competiția HealthON Hackathon

0

MindBugs Discovery, software cu Inteligență Artificială care își propune să contracareze dezinformările din Sănătate, este soluția câștigătoare a HealthON Hackathon, competiție de stimulare a inovației în Sănătate, organizată de Fundația Farmacist Elena Pop, cu sprijinul Ministerului Sănătății, PALMED, AC HELCOR și MPR Agency.

Anunțul privind marii câștigători ai competiției a fost făcut de Ministrul Sănătății, Alexandru Rogobete, acesta făcând parte din juriul HealthON Hackathon.

„Trebuie să ajutăm oamenii să-și recâștige încrederea în sistemul de sănătate. Putem face acest lucru doar dacă informăm corect și dacă reușim să combatem dezinformarea cu ajutorul argumentelor. Suntem pe primul loc în Europa ca număr de decese provocate de rujeolă și pe ultimul loc în Europa ca număr de copii vaccinați. Realitatea este că în țara noastră tratamentele medicale sunt puse la îndoială din cauza dezinformării care circulă agresiv. În tot acest context, conform votului juriului, proiectul câștigător al marelui premiu al HealthOn Hackathon este MindBugs Discovery,” a declarat ministrul sănătății, Alexandru Rogobete.

Platforma MindBugs Discovery a fost dezvoltată de Ioana Chereș, inginer în Machine Learning și Mihai Topor, programator full stack.  

„MindBugs Discovery este o soluție avansată de analiză și prevenție a dezinformării. În cadrul HealthOn Hackathon ne-am propus adaptarea ei la industria de sănătate, pentru a permite instituțiilor identificarea timpurie a narativelor false cu impact asupra sănătății publice. Platforma scanează și analizează conținut dezinformator la nivel național și european, utilizează algoritmi de inteligență artificială ghidați de specialiști și oferă evaluări clare de risc, evoluție și răspândire a narativelor. Prin această abordare, MindBugs Discovery poate sprijini autoritățile în analizarea dezinformărilor din sănătate, sprijinind procesul decizional proactiv și contribuind astfel la prevenirea crizelor informaționale medicale și la  protejarea încrederii publicului în sistemul de sănătate”, au declarat cofondatorii MindBugs Discovery. 

Câștigătorii HealthOn Hackathon vor beneficia de marele premiu în valoare de 16.000 EUR: 10.000 EUR pre-seed oferiți de AC HELCOR și 6.000 EUR în servicii de marketing și comunicare asigurate de MPR Agency, agenție de marketing specializată în domeniul sănătății. 

Premiul al doilea al HealthOn Hackathon, în valoare de 3.000 EUR, a fost câștigat de DrugBin – primul dispozitiv inteligent de colectare, sortare și stocare a medicamentelor expirate și/sau neutilizate provenite de la populație, dedicat spitalelor publice și private. Sortarea este realizată cu ajutorul tehnologiei de inteligență artificială, asigurând rapoarte detaliate cu privire la cantitățile și tipurile de medicamente colectate. În acest mod, DrugBin susține procesul de colectare a medicamentelor, limitând afectarea biodiversității. DrugBin este un dispozitiv dezvoltat de Gavriloaia Laura – farmacist, Costescu Adrian – frontend developer și Shtefanika Vadym – backend developer. 

Premiul a fost oferit de conf. univ. dr. Anca Pop, Director științific al Centrului de Cercetare Dezvoltare Inovare AC HELCOR.

„Felicit toate echipele participante la HealthON Hackathon pentru relevanța soluțiilor prezentate și pentru nivelul ridicat de profesionalism și creativitate. Valoarea creată în cadrul acestui eveniment ne stimulează să continuăm, anul viitor, dezvoltarea unei noi ediții a HealthOn Hackathon. Fiecare proiect prezentat la ediția inaugurală a demonstrat că există potențial real de inovație la intersecția dintre expertiza medicală, cercetare și tehnologie. În numele Centrului de Cercetare Dezvoltare Inovare AC HELCOR, sunt bucuroasă să anunț că premiul al doilea a fost câștigat de echipa DrugBin, pentru o soluție care abordează responsabil o problemă importantă de sănătate publică și de mediu”, a afirmat Anca Pop.

Premiul al treilea al competiției, în valoare de 1.000 EUR, a fost câștigat de Eyemap. Premiul a fost oferit de președintele PALMED, Cristian Hotoboc. 

Vreau să constat, în primul rând, că este pentru prima dată când sistemul privat de sănătate, împreună cu sistemul public, formează un tot unitar. Acest lucru i se datorează domnului Ministru Alexandru Rogobete, motiv pentru care aș vrea să-i mulțumesc. Totodată, referindu-mă în continuare la sistemul medical în ansamblul său, trebuie menționat că screeningul nu este un cost. Este una dintre cele mai inteligente investiții pe care le putem face. Depistarea timpurie înseamnă șanse mai mari de vindecare, tratamente mai puțin invazive și costuri semnificativ reduse pentru întregul sistem de sănătate. Înseamnă, în același timp, mai multă predictibilitate pentru medici și mai multă siguranță pentru pacienți. În acest sens, mă bucur să anunț că premiul al treilea al competiției HealthOn Hackathon a fost câștigat de Eyemap.” 

EyeMap.ai este o platformă de screening medical non-invaziv care utilizează imagistica retiniană și inteligența artificială pentru a identifica tipare asociate sănătății cerebrale și cardiovasculare, cu accent pe riscul de accident vascular cerebral. Analiza avansată bazată pe AI permite detectarea timpurie a markerilor de boală, chiar înainte de apariția simptomelor clinice. Printr-o soluție simplă, rapidă și accesibilă, EyeMap.ai susține prevenția personalizată, contribuie la reducerea riscului de evenimente majore și are potențialul de a îmbunătăți longevitatea și calitatea vieții prin intervenții timpurii și monitorizare continuă. Soluția este dezvoltată de Tudor Popescu, CEO, și Alexandru Dancu, CTO. 

De asemenea, Ministerul Sănătății a oferit un premiu special, prin includerea echipei câștigătoare în proiectele aflate în implementare la nivelul ministerului.

La ediția din acest an au concurat peste 50 de participanți: studenți, cadre medicale, cercetători, farmaciști, specialiști marketing, profesioniști din IT și industriile conexe. Aceștia au fost grupați în 13 echipe, propunându-și să adreseze, prin soluții tehnologice dedicate, cinci provocări inspirate din nevoi reale ale pacienților, profesioniștilor și autorităților din Sănătate, precum: screening și prevenție, nutriție personalizată și stil de viață, combaterea dezinformării în sănătate, inovație în prepararea și prescrierea medicamentelor și dezvoltarea unei platforme de colaborare între cercetare și industrie.

Pe parcursul întregii zile, echipele au lucrat alături de mentori – specialiști în legislație și reglementări, nutriție, prevenție, comunicare și transfer tehnologic, pentru a transforma ideile în prototipuri funcționale și prezentări solide pentru juriul HealthON Hackathon. 

Participanții au avut libertatea de a se înscrie individual sau în echipe deja formate, iar proiectele au fost evaluate pe baza unui set riguros de criterii, printre care: relevanță, inovație, claritate, caracter inovator, impact și posibilitate reală de implementare. Membrii juriului, personalități din mediul public, privat și academic, au analizat fiecare soluție și au selectat proiectele care au demonstrat cel mai mare potențial de inovare a sistemului medical din România.

Juriul HealthON Hackathon a fost format din: Alexandru Rogobete –ministrul sănătății, Cristian Hotoboc – președinte PALMED, Simona Pârvu – director general INSP, prof. univ. dr. Valentina Uivaroși – prorector UMFCD, prof. univ. dr. Cristina Pîrvu – director Școala Doctorală UMFCD, conf. univ. dr. Anca Pop – director științific al Centrului de Cercetare Dezvoltare Inovare AC HELCOR și Andreea Cristea – specialist marketing medical și CEO MPR Agency.    

Pentru participanți, HealthON Hackathon a reprezentat ocazia de a lucra într-un cadru multidisciplinar, de a testa idei, de a primi feedback din partea specialiștilor  și de a transforma idei în prototipuri funcționale. 

HealthON Hackathon este un proiect inițiat de Fundația Farmacist Elena Pop.  

Partener instituțional: Ministerul Sănătății.  
Parteneri strategici: Patronatul Furnizorilor de Servicii Medicale Private din România (PALMED) și MPR Agency, agenție de marketing și comunicare specializată în industria de sănătate, partener exclusiv Global Health Marketing & Communications în România. 
Sponsor: Centrul de Cercetare Dezvoltare Inovare AC HELCOR.