O recesiune pentru a evita stagflația? Economia mondială, la răscruce de drumuri

0

La patru luni de la începerea ostilităților din Ucraina, se pot trage primele lecții: conflictul, care va dura, a rupt deja echilibrul geo-economic global. Pe termen scurt, războiul exacerbează tensiunile într-un sistem de producție deja afectat de doi ani de pandemie și crește riscurile asupra economiei mondiale: în timp ce aceasta din urmă părea să se confrunte cu amenințarea stagflației, în urmă cu câteva săptămâni, schimbarea de ton a băncilor centrale, confruntate cu accelerarea inflației, a readus în prim plan perspectiva unei recesiuni, în special în economiile avansate.

În acest mediu complex, Coface a revizuit în jos evaluarea a 19 țări, dintre care 16 din Europa – cum ar fi Germania, Spania, Franța și Regatul Unit – și a făcut doar 2 revizuiri în sus (Brazilia și Angola). La nivel sectorial, numărul de retrogradări (76 în total, față de 9 îmbunătățiri) evidențiază răspândirea acestor șocuri succesive în toate sectoarele, atât la nivelul celor energetice (petrochimie, metalurgie, hârtie etc.), cât și la nivelul celor care sunt direct legate de ciclul creditului (construcții).

Pe măsură ce perspectivele se arată problematice, riscurile sunt în mod natural pesimiste și niciun scenariu nu poate fi exclus.

Încetinirea activității și riscul de stagflație devin din ce în ce mai clare

Cifrele de creștere din trimestrul I au fost sub așteptări în majoritatea economiilor dezvoltate. În plus, PIB-ul din zona euro a crescut într-un ritm slab pentru al 2-lea trimestru consecutiv, cu o scădere de -0,2% în Franța. Acest lucru s-a datorat unei scăderi a consumului gospodăriilor pe fondul scăderii puterii de cumpărare. Activitatea a încetinit și în Statele Unite, îngreunată de comerțul exterior și de dificultățile întâmpinate de sectorul de producție în ceea ce privește refacerea stocurilor. Aceste cifre sunt cu atât mai îngrijorătoare cu cât consecințele economice ale războiului din Ucraina tocmai începeau să se manifeste.

Având în vedere accelerarea inflației, deteriorarea așteptărilor agenților și înăsprirea condițiilor financiare globale, activitatea din T2 nu se prezintă mult mai bine în economiile avansate și este considerabil mai puțin favorabilă în economiile emergente. Deși probabil este prea devreme să spunem că economia globală a intrat într-un regim stagflaționist, semnalele indică asta.

Presiunile asupra prețurilor mărfurilor se instalează treptat

Deși prețurile materiilor prime s-au stabilizat recent, acestea rămân la niveluri foarte ridicate. De exemplu, prețul petrolului nu a scăzut sub 98 USD de la începutul războiului, iar temerile privind o posibilă penurie de aprovizionare au rămas semnificative.

Acest context este favorabil pentru exportatorii de mărfuri, și mai ales pentru sectorul petrolului. Singurele două îmbunătățiri de rating ale Coface vizează Brazilia și Angola, iar reclasificările sectoriale se referă în principal la sectorul energetic al țărilor producătoare, în timp ce retrogradările sectoriale vizează sectorul energetic în țările în care companiile sunt situate în aval în lanțul de producție (în principal în Europa).

În mod similar, industriile al căror lanț valoric consumă intens energie în procesele lor de producție, cum ar fi hârtia, produsele chimice și metalele, au fost evaluate din punct de vedere al riscului în sus. Sectorul Agroalimentar este unul dintre sectoarele cu cel mai mare număr de retrogradări în acest trimestru, aproape toate regiunile fiind afectate.

În cele din urmă, este probabil ca acele companii care nu au transferat în totalitate creșterea costurilor de producție asupra prețurilor de vânzare că continue să facă acest lucru. Astfel, creșterile de preț vor continua în sectoarele cu putere mai mare în stabilirea prețurilor. Acesta este cazul sectorului farmaceutic, unde un număr mic de companii domină piața globală. Deja identificat ca fiind unul dintre cele mai rezistente, este singurul sector cu ratinguri de „risc scăzut” în barometrul Coface.

Băncile centrale cu ambele picioare pe frână

BCE și-a înăsprit treptat poziția, urmând exemplul Fed și al Băncii Angliei, până la punctul de a pre-anunța viitoarele creșteri ale ratelor dobânzilor. La fel ca celelalte mari bănci centrale (cu excepția Băncii Japoniei), BCE nu are altă opțiune, în cadrul strict al mandatului său, decât să își înăsprească măsurile, în ciuda faptului că acest lucru ar putea declanșa o încetinire bruscă a activității și ar reaprinde temerile privind o nouă criză a datoriilor suverane europene.

În acest mediu de înăsprire a condițiilor de creditare, sectorul construcțiilor pare a fi unul dintre cele mai vulnerabile. Creșterea costurilor de împrumut este de așteptat să afecteze piața imobiliară și, în cele din urmă, activitatea de construcții. Acest lucru a început să se manifeste în SUA, unde vânzările de locuințe sunt în scădere accelerată.

Previziuni sumbre pentru 2023

Odată cu deteriorarea rapidă a mediului economic și financiar, Coface a retrogradat rating-ul a 16 țări de pe continentul european, inclusiv pentru toate economiile mari – cu excepția Italiei, deja evaluată cu A4.

Scenariul de bază Coface sugerează o încetinire semnificativă a activității în următoarele 18 luni, permițând inflației să decelereze treptat. Prognozele de creștere sunt slabe în țările avansate. Există multe riscuri negative pentru economia globală, în timp ce riscul de creștere al inflației se păstrează. Pentru a reduce inflația, băncile centrale par tentate să împingă economia într-o recesiune care se speră că va fi mai blândă decât dacă prețurile continuă să scadă, forțându-le să implementeze ulterior un șoc monetar mai violent. Riscul, care nu poate fi exclus, ar fi ca cererea să scadă, iar inflația să rămână ridicată, din cauza prețurilor mărfurilor care vor fi puțin probabil să scadă în condițiile unei penurii cronice de aprovizionare.

Radu Puiu, XTB: Se mai poate evita o recesiune economică? Scumpirea carburanților îngrijorează atât guvernele lumii, cât și investitorii

0
  • Rusia a devenit cel mai mare furnizor de petrol al Chinei, care profită de prețurile reduse, pe fondul sancțiunilor internaționale în urma invaziei Ucrainei.
  • Producția de țiței din Arabia Saudită crește la 10,44 milioane de barili pe zi.
  • Se așteaptă ca OPEC să anunțe o creștere a cererii de petrol pentru 2023, cu 2 milioane de barili pe zi (bpd). 
  • Prognozele prevăd o situare a prețului mediu Brent din acest an și de anul viitor în jurul valorii de 111 USD per baril.
  • SUA vizează o suspendare a taxei federale la benzină, în perioada de vară.
  • Prețul mediu pentru un litru de benzină în Zona Euro a crescut cu peste 50% în ultimul an și cu aproape 30% de la începutul anului 2022, constată Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.
  • Și cursul de schimb euro-dolar a alimentat creșterea prețurilor combustibililor din Europa.
  • Ungaria, Croația și Slovenia sunt printre țările care caută măsuri mai radicale de control a prețurilor.
  • Franța, Italia, Germania și Bulgaria au redus dramatic taxele pe combustibil, ca o modalitate de a reduce artificial costurile la pompă. 
  • În România, Guvernul a anunțat că va introduce un mecanism de compensare a prețului final la combustibil pentru o perioadă de trei luni dar aceasta este doar o soluție de moment, se mai arată în analiza casei de brokeraj XTB România.

În ultimele zile, petrolul a suferit scăderi ale prețurilor, pe fondul temerilor că o încetinire a economiei globale va descuraja cererea.

Investitorii sunt din ce în ce mai îngrijorați de faptul că majorările agresive de dobândă ale Rezervei Federale, care vizează reducerea inflației, va duce economia SUA la o „frânare bruscă”, un scenariu care ar putea afecta în mod semnificativ cererea de mărfuri.

Dacă vorbim despre partea de ofertă, Rusia a devenit cel mai mare furnizor de petrol al Chinei, care a profitat de prețurile reduse la țiței, pe fondul sancțiunilor impuse în urma izbucnirii conflictului din Ucraina.

Importurile de petrol rusesc în luna mai au crescut cu 55% față de aceeași perioadă a anului trecut, atingând un nivel record și înlocuind Arabia Saudită ca cel mai mare furnizor al Chinei.

China a intensificat achizițiile de petrol rusesc, în ciuda cererii reduse cauzate de restricțiile referitoare la pandemie și de încetinirea economiei. 

Și companiile chineze, inclusiv gigantul de rafinare de stat Sinopec și compania administrată de stat, Zhenhua Oil, și-au majorat achizițiile de țiței rusesc în ultimele luni.

Această tendință vine pe fondul faptului că li s-au oferit discounturi semnificative de preț, deoarece cumpărătorii din Europa și SUA au evitat petrolul din Rusia, în conformitate cu sancțiunile impuse. 

Acest demers sugerează că entitățile din China au vrut să profite de prețurile mai scăzute din prezent și să își creeze rezerve, întrucât „discounturile” oferite de Rusia nu vor persista la nesfârșit. 

Conform datelor Administrației Generale a Vămilor din China, importurile în China, care includ livrări prin conducta din Oceanul Pacific provenite din Siberia de Est și transporturi pe mare, s-au ridicat la aproape 8,42 milioane de tone luna trecută.

Prognozele pentru viitor sunt destul de incerte, fapt ce sugerează contextul imprevizibil în care ne aflăm.

Organizația OPEC+ își va publica previziunile oficiale pentru 2023 în iulie, iar conform unor surse ale Reuters, va fi prezentată o creștere a cererii de petrol cu 2 milioane de barili pe zi (bpd) sau mai puțin.

Un astfel de nivel ar fi semnificativ mai mic decât creșterea cererii estimată pentru 2022 de 3,36 milioane bpd.

Prognoza originală a OPEC pentru 2022, publicată în 2021, se aștepta la 3,28 milioane bpd de creștere a cererii.

Ulterior, OPEC și-a ajustat în creștere așteptările la 4 milioane bpd înainte de a le reduce încă o dată la 3,36 milioane bpd.

Pe de altă parte, Prognoza Citi pentru cel de-al doilea trimestru al anului pentru prețul cotației Brent estimează o creștere la 113 USD pe baril, față de 99 USD pe baril în prognoza anterioară.

De asemenea, banca și-a ajustat în sus și prognozele pentru T3 și T4 la 99 USD, respectiv 85 USD per baril.

Pentru 2023, Citi și-a majorat prețul estimat pentru Brent la 75 de USD, cu 16 USD pe baril mai sus decât estima anterior.

Și Barclay’s și-a majorat prognoza de preț, invocând sancțiunile UE asupra petrolului din Rusia drept principalul motiv.

Banca prognozează că prețul mediu Brent din acest an și de anul viitor o să se plaseze la 111 USD per baril, ceea ce reprezintă o creștere cu 11 USD a așteptărilor pentru acest an și cu 23 USD a prognozelor pentru anul viitor. 

Scăderile recente ale prețului barilului de petrol par să fie justificate de faptul că investitorii sunt îngrijorați că economiile dezvoltate s-ar putea afla sub presiune puternică în a doua jumătate a anului.

Astfel, pe piață au apărut mai multe informații despre cerere și ofertă care au pus o presiune suplimentară asupra prețurilor țițeiului. 

Datele Joint Organisations Data Initiative (JODI) arată o scădere a cererii de petrol în aprilie, la 97% față de nivelurile din 2019 (în principal din țările asiatice).

Pe de altă parte, producția de petrol a Libiei ar putea reveni până la 800.000 bpd, comparativ cu 100.000 bpd raportat recent (totuși, s-ar putea să nu fie o creștere stabilă).

În plus, producția de țiței din Arabia Saudită crește la 10,44 milioane bpd, exporturile sunt în creștere, iar stocurile interne au crescut la nivelul de aproape 140 de milioane de barili.

Dacă analizăm datele privind stocurile, în SUA acest indicator se află la cel mai scăzut nivel din ultimii 5 ani. Totuși, par să fi atins un minim în această zonă și încearcă o consolidare. 

Stocurile de la capacitatea de depozitare Cushing din SUA sunt extrem de scăzute, ceea ce arată cererea enormă de petrol.

În trecut, o valoare a stocurilor apropiată de zona de 20 de milioane de barili la punctul de decontare (aproximativ 1-1,5 zile de consum) erau considerate semnale contrare.

Cu toate acestea, în prezent putem observa o cerere uriașă pentru țiței. În acest moment, este greu să vorbim despre o încetinire reală a consumului din SUA, deși prețul de 5 USD per galon este greu de „digerat” pentru majoritatea consumatorilor din SUA.

În acest context, președintele american, Joe Biden, va cere o suspendare a taxei federale la benzină, ce se ridică la 18,4 cenți per galon, în perioada de vară

Mișcarea vine pentru a încerca să reducă presiunea ascendentă asupra prețului din sezonul de vacanță, după ce prețul mediu de vânzare la pompă din SUA a depășit 5 dolari pe galon luna aceasta. Această valoare a fost atinsă după o majorare de peste 50% în 2022.

La începutul izbucnirii conflictului din Ucraina de la sfârșitul lunii februarie, prețul mediu al benzinei din Europa a crescut pentru scurt timp la peste 2 euro pe litru. 

Totuși, cea mai recentă creștere face parte dintr-o accelerare susținută a prețurilor pe fondul ofertei limitate și a temerilor legate de un deficit de ofertă în timpul perioadei de vară a concediilor. 

Un alt factor important care a alimentat creșterea prețurilor combustibililor de pe Vechiul Continent este cursul de schimb euro-dolar.

Petrolul și benzina au prețurile cotate în dolari pe piețele internaționale, ceea ce înseamnă că recenta slăbiciune a monedei euro în fața monedei americane a dus la o creștere suplimentară a prețurilor

În urmă cu un an, prețul mediu pentru un litru de benzină în Zona Euro era de 1,30 euro, iar la începutul acestui an, prețul era de aproximativ 1,55 euro pe litru. Asta înseamnă că prețurile au crescut cu peste 50% în ultimul an și cu aproape 30% de la începutul anului 2022.

Aceste creșteri agresive au creat neliniște în rândul populației, care a început să își îndrepte privirea către decidenții politici pentru a găsi soluții.

Nu a fost anunțată o decizie la nivel unitar, motiv pentru care fiecare guvern național a ales decizii de moment. 

În Ungaria, guvernul a stabilit plafonarea prețului la benzină, dar doar pentru autoturismele înmatriculate în Ungaria

În același timp, Germania a redus prețul abonamentelor lunare pentru transportul public pentru a face această opțiune mai atractivă.

Franța, Italia, Germania și Bulgaria au redus dramatic taxele pe combustibil ca o modalitate de a reduce artificial costurile la pompă. 

Astfel de măsuri au adus critici din partea economiștilor, referitoare la faptul că menținerea unor astfel de politici pe o perioadă mai lungă poate avea un impact negativ asupra bilanțurilor guvernelor.

Croația și Slovenia sunt printre țările care fie au stabilit o formă de înghețare a prețurilor, fie au setat un preț maxim pentru combustibilul din benzinării

În România, Guvernul a anunțat că va introduce un mecanism de compensare a prețului final la combustibil pentru o perioadă de trei luni (iulie, august, septembrie).

Momentan nu au fost oferite detalii despre metoda de funcționare, dar s-a precizat că această compensare nu va fi sub formă procentuală, ci o sumă nominală per litru. 

Această soluție va fi una de moment.

Trebuie să reamintim că prețul final de la pompă nu este influențat doar de prețul barilului de petrol. Aproximativ 40% din costul per litru de la pompă este reprezentat de costurile cu rafinarea, transportul și stocarea. 

În contextul în care costurile acestor servicii vor crește, ele vor continua să fie transmise către consumatorul final prin intermediul prețului la pompă. 

Varianta sustenabilă de stabilizare a prețului este echilibrarea cererii cu oferta.

Acest scenariu se poate atinge prin două moduri: fie printr-o majorare a producției în încercarea de a satisface cererea puternică, fie printr-o reducere a cererii. 

A doua variantă ar putea fi mai „dureroasă”, pentru că încetinirea cererii se poate realiza doar prin frânarea economiei, care de cele mai multe ori este mai agresivă decât se anticipează și poate foarte ușor să se transforme în recesiune.   

OTP Bank România: recuperarea economică încetinește, iar creșterea PIB-ului este vizibil afectată de inflația ridicată

0

Potrivit analiștilor OTP Bank, recuperarea economică încetinește, iar creșterea PIB-ului este vizibil afectată de inflația ridicată, stagnarea salariilor reale, încetinirea creșterii globale și efectele conflictului Rusia – Ucraina. Cu toate acestea, se pare că rezultatele puternice din primul trimestru vor fi suficiente pentru a atinge o creștere anuală estimată a PIB-ului de 4%, chiar dacă performanța din următoarele trimestre se va reduce.

Având în vedere performanța recuperării economice, rezultatele primului semestru au fost o surpriză neașteptată, deoarece piața se aștepta la o corecție a creșterii PIB în primele trei luni, în urma stagnării din a doua parte a anului 2021. Mergând mai departe în analiza sectorială, serviciile și comerțul sunt sectoarele responsabile de surpriză, cu o revenire foarte bună a activităților în primul sector, ceea ce ar putea fi legată de creșterea consumului de servicii, odată cu trecerea pandemiei.

„În context regional, comparația sugerează o performanță de creștere medie mai optimistă pentru România. Deși, pentru anul viitor predicția este pesimistă, cu un rezultat așteptat mai scăzut. Pentru moment toate zonele sunt afectate, având în vedere inflația, comerțul, venitul real, ratele dobânzilor sau consolidarea fiscală, care în acest moment s-a oprit. Va fi reluată pe parcurs, pe măsură ce mediul de creștere a ratei dobânzii va începe să se consolideze, și în consecință creșterea economică s-ar putea situa sub 3% în 2023. Perspectiva pozitivă este întregită și de faptul că se așteaptă ca România să primească fonduri europene de aproximativ 3,5% din PIB anual în acest orizont de prognoză”, au raportat analiștii OTP Bank.

Până în prezent, inflația a continuat pe traiectoria ascendentă, atingând 13,8% în luna aprilie și 14,5% în mai. Datele din aprilie au fost o surpriză uriașă în comparație cu consensul general de 11-11,5%, iar acest lucru s-a datorat în mare parte creșterii cu 26% de la lună la lună a prețurilor la energie pentru uz casnic, cauzată de noul plafon mai redus. Prin urmare, inflația din luna mai a fost, în mare, în conformitate cu consensul general, și dinamica lunară a încetinit ușor, sugerând că inflația ar putea atinge în curând apogeul.

„În estimarea standard, inflația ar putea atinge vârful în luna iunie, la un nivel ușor sub 15%, însă în perioada ce va urma scăderea va fi lentă și ar trebui să ne pregătim să nu vedem rate de o singură cifră până în luna martie a anului viitor. Creșterile din energie și din zona alimentară se transferă acum la inflația de bază, unde costurile unitare ridicate ale forței de muncă cauzează probleme. În plus, putem anticipa o altă creștere a prețului energiei pentru uz casnic în luna aprilie a anului viitor, când va expira plafonul actual”. Pentru a atenua efectele, banca centrală continuă implementarea politicilor monetare și a intensificat creșterea ratei de bază la 75 bps în mai. La nivelul actual al ratei cheie, de 3,75%, aceasta este încă foarte mult în urma evoluțiilor inflației și a primei de risc pentru activele românești și este foarte probabil să fie majorată la 7,0% până la sfârșitul anului, în timp ce piața sugerează un nivel de 8-9%.

În tabloul macroeconomic extins, nivelul de ocupare a revenit treptat după criza covid, iar în ultimele luni ocuparea forței de muncă în companii a continuat să crească, deși șomajul prezintă tendințe mixte. Salariile nominale au crescut cu aproximativ 11% în lunile martie-aprilie, ceea ce reprezintă o creștere semnificativă față de anul trecut. Cu toate acestea, în termeni reali salariile au crescut puțin, chiar și cu creșterea nivelului salariilor nominale din ultimele luni. Acest aspect are efecte imediate în întreaga economie, începând de la cererea de împrumuturi și până la consolidarea fiscală. De exemplu, datele arată că emiterea de noi împrumuturi a încetinit în luna aprilie, dar a rămas la niveluri ridicate cu NFC-uri și împrumuturile ipotecare comparabile din punct de vedere istoric.

De asemenea, contul curent a fost afectat negativ de creșterea prețurilor la energie, România fiind importator net de energie, chiar dacă în termeni neți într-o măsură mult mai redusă decât țările vecine. „România se află sub procedura de deficit excesiv (PDE), iar guvernul intenționează să reducă de la 1 iulie cheltuielile bugetare cu 10%, cu excepția investițiilor, a cheltuielilor salariale și sociale, deși nu este clar cum vor fi îndeplinite aceste obiective”. 

Având în vedere oprirea temporară a consolidării fiscale și prețurile ridicate la energie, deficitul de cont curent ar putea crește și mai mult în acest an. Acest indicator ar putea începe să se modereze odată ce consolidarea fiscală va începe și prețurile la energie se vor normaliza. „Per ansamblu, credem că consolidarea fiscală se va relua în mod vizibil doar în 2023, când prețurile la energie probabil s-ar putea modera și România va trebui să se adapteze la regulile UE în temeiul EDP”.

 

 

Studiu Deloitte: românii din generațiile Millennials și Z se așteaptă la înrăutățirea situației economice și a contextului sociopolitic în acest an

0

Conform unui studiu realizat de Deloitte, românii din generațiile Millennials și Z se așteaptă la înrăutățirea situației economice și a contextului sociopolitic în acest an. Principalul lor motiv de îngrijorare este legat de creșterea costului cu traiul zilnic.

Evoluția economiei și situația socială și politică îi preocupă pe românii din generațiile Millennials și Z, care se așteaptă la înrăutățirea condițiilor economice (59% dintre Millennials și 49% dintre cei din Generația Z) și a contextului sociopolitic (55%, respectiv 45%) în acest an, procente în creștere cu cel puțin zece puncte comparativ cu anul trecut, conform studiului Deloitte Global Millennial and Gen Z Survey 2022, realizat în 46 de țări din întreaga lume, inclusiv România. Aceste perspective îi determină să fie mai prudenți în privința locului de muncă, astfel că ponderea celor care vor să rămână în aceeași companie mai mult de cinci ani a crescut în ultimul an de la 32% la 41% în cazul Millennials, și de la 21% la 42% în rândurile Generației Z, în timp ce numărul celor care vor să plece mai devreme de doi ani a scăzut de la 44% la 28%, respectiv de la 39% la 29%. 

La nivel global, tinerii sunt mai optimiști decât cei din România. Proporția celor din Generația Z care se așteaptă la o înrăutățire a situației economice s-a redus de la 41% la 37% la nivel global, iar în cazul Millennials, de la 43% la 37%. În privința deteriorării contextului sociopolitic, percepția este stabilă, media globală înregistrând o ușoară scădere, de la 40% la 39% (Gen Z) și de la 41% la 39% (Millennials).

Principalul motiv de îngrijorare pentru tinerii români este reprezentat de costul tot mai ridicat al vieții de zi cu zi (51% dintre Millennials și 32% dintre cei din Generația Z). Cu toate acestea, tinerii români spun că își pot susține fără dificultate cheltuielile lunare (63% dintre Millennials și 57% din Generația Z), în timp ce media globală este mai redusă (55%, respectiv 47%). Reprezentanții Generației Z din România sunt optimiști și cu privire la pensionare, 55% fiind încrezători că vor avea un venit confortabil în acel moment, în timp ce doar 46% dintre Millennials au această convingere. La nivel global, media este de doar 41% în ambele cazuri. 

Pe de altă parte, proporția românilor care sunt stresați în cea mai mare parte a timpului s-a redus față de anul trecut cu zece puncte procentuale în cazul Millennials, la 34%, și cu trei puncte procentuale, la 48%, pentru Generația Z. 

Motivele care stau la baza alegerii angajatorului diferă de la o generație la alta. Pentru Millennials, cel mai mult contează echilibrul dintre activitatea profesională și viața personală (44%) și oportunitățile de dezvoltare (37%), iar cei din Generația Z sunt mai interesați de salariu și alte beneficii financiare (31%) și de flexibilitatea programului de lucru (28%). 

În prezent, românii Millennials lucrează preponderent la birou (66%), în timp ce 24% activează în sistem hibrid și doar 6% la distanță, iar 47% dintre cei din Generația Z își desfășoară activitatea în sistem hibrid, 29% la birou și 22% la distanță. Pentru viitor, Millennials ar prefera să muncească mai mult în sistem hibrid (62%) și doar 22% de la birou, iar cei din Generația Z – 67% hibrid și 12% la birou. 

Raluca Bontaș

„Rezultatele raportului de anul acesta arată că tinerii își reevaluează prioritățile, ca urmare a provocărilor întâmpinate în ultimii ani, devin mai stabili în privința locului de muncă, dar și mai preocupați să își optimizeze activitatea, astfel încât să obțină venituri mai mari, echilibru între viața profesională și cea personală și oportunități de promovare. În aceste condiții, angajatorii trebuie să analizeze cu mare atenție toate aspectele care țin de flexibilizarea programului de muncă, de la locul de desfășurare a activității, la programul de lucru, interacțiunea cu colegii etc., pentru a găsi modelul optim de lucru pentru organizație. Pe de altă parte, ar fi un exercițiu interesant de corelat rezultatele acestui studiu cu fenomenul «great resignation», care se manifestă tot mai intens în Europa, dar și în România. Ce reiese cu claritate însă e faptul că angajatorii, în funcție de domeniul în care activează și de categoria profesională a angajaților, ar trebui să accelereze eforturile de actualizare și armonizare a politicilor de personal (recrutare, retenție, motivare etc.), dar mai ales de schimbare a culturii organizaționale astfel încât să ofere angajaților confortul că aparțin unei organizații în care au perspective de dezvoltare pe termen lung”, a declarat Raluca Bontaș, Partner Global Employer Services, Deloitte România

Schimbările climatice reprezintă, de asemenea, o preocupare pentru tinerii români, astfel că aceștia fac eforturi pentru a proteja mediul (88% dintre Millennials și 92% din cei din Generația Z). Însă foarte puțini sunt de părere că marile companii iau măsuri pentru a combate schimbările climatice (12%, respectiv 22%), iar în cazul guvernelor, proporția este și mai redusă (9%, respectiv 7%). 

„De câțiva ani remarcăm că și tinerii din România, în special cei din Generația Z, sunt tot mai motivați să contribuie la schimbări atât în interiorul companiei în care activează, cât și în comunitate, cu accent pe protecția mediului. Din acest motiv, observăm deja că atât angajatorii, cât și autoritățile publice acționează din ce în ce mai intens pe agenda de sustenabilitate”, a subliniat Raluca Bontaș


Studiul Deloitte Global Millennial and Gen Z Survey, ajuns la ediția a 11-a, a fost efectuat în rândul a peste 14.800 de exponenți ai Generației Millennials (născuți între ianuarie 1983 și decembrie 1994) și a aproximativ 8.400 exponenți ai Generației Z (născuți între ianuarie 1995 și decembrie 2003) din 46 de țări din întreaga lume. Printre intervievați sunt atât angajați cu funcții executive în organizații mari, cât și persoane angajate pe bază de proiect (gig), voluntari sau șomeri, absolvenți de studii medii și universitare, dar și persoane care nu au absolvit aceste forme de învățământ (în special în cazul celor din Generația Z).

Sondaj BestJobs: Angajații români, pe minus din cauza inflației. 9 din 10 măriri salariale nu acoperă inflația, iar puterea de cumpărare a scăzut și cu 50%

0

 

Cererea mare de produse și servicii după ridicarea restricțiilor Covid-19 și conflictul din Ucraina au dus la o creștere accelerată a inflației, până la pragul de 14,5% la finalul lunii mai, potrivit Institutului Național de Statistică, erodând situația financiară a românilor. Doar o parte au primit măriri salariale de la începutul anului, însă în 90% din cazuri sub rata inflației, ceea ce a dus la o scădere semnificativă a puterii de cumpărare, chiar și de 50%, conform unui sondaj realizat pe platforma de recrutare BestJobs.

Doar 37% dintre respondenți au primit o mărire salarială de la începutul anului și alți 12% au fost sprijiniți de angajator prin beneficii extrasalariale, precum tichete de masă sau prime ocazionale. Restul de 51% nu au beneficiat de nicio creștere a venitului lunar care să-i ajute în lupta cu inflația, dar un sfert au primit promisiunea unei majorări salariale din partea angajatorilor, care însă nu s-a materializat până în prezent.

Atât angajații care nu au primit o creștere salarială, cât și cei pentru care mărirea nu acoperă nivelul inflației spun că se gândesc să aplice și la alte joburi pentru a compara ofertele salariale (aproape 44%), iar peste 19% dintre respondenți au în plan să discute cu angajatorul pentru a găsi soluții.

„Chiar dacă cele mai recente date statistice oferite de INS arată o creștere a câştigului salarial mediu net de 11,4% pentru luna aprilie 2022, realitatea este că angajații resimt mult mai puternic decalajul dintre nivelul salariului și cel al prețurilor de pe piață. Situația nu este mai strălucită nici de partea angajatorilor, întrucât se văd nevoiți să suplimenteze bugetele de salarii sau să adopte noi strategii care să le permită să își mențină nivelul de producție. Chiar și în ciuda acestor presiuni economice, piața muncii este în cel mai dinamic punct în care a fost în ultimii doi ani și jumătate, atât din punct de vedere al ofertelor, cât și din cel al aplicărilor, iar această mobilitate nu poate fi decât un semn bun pentru economia românească”, spune Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs.

Majoritatea angajaților consideră că o creștere salarială între 10 și 30% ar echilibra situația lor financiară

56% dintre angajați sunt de părere că o mărire de salariu cuprinsă între 10 și 30% ar putea diminua efectele inflației în cazul lor, în timp ce aproape un sfert consideră că au nevoie de o mărire de 31-50%. Pentru 20% dintre angajați, situația lor financiară ar necesita o majorare de peste 50% ca să își poată menține stilul de viață. În acest sens, 1 din 10 angajați români plănuiește să ia proiecte profesionale pe lângă job, pentru a-și suplimenta veniturile și pentru a acoperi nivelul actual al inflației. 

Conform sondajului BestJobs, 44% dintre angajații români spun că nivelul de trai li s-a modificat simțitor, pe motiv că prețurile au crescut în egală măsură atât în cazul alimentelor, bunurilor de larg consum, produselor vestimentare, cât și cazul utilităților și carburanților.


Sondajul a fost efectuat în perioada 27 mai – 19 iunie pe un eșantion de 1.451 de utilizatori de internet din România.

Parteneriat public-privat pentru prevenția secundară a bolilor cardiovasculare

0

A fost semnată scrisoarea de intenție privind lansarea primului proiect pilot public-privat pentru implementarea în două spitale din Cluj-Napoca a unui program pentru prevenția secundară a bolilor cardiovasculare. 

Parteneriatul a fost încheiat între compania Novartis, Spitalul Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca și Spitalul Clinic de Recuperare Cluj-Napoca și se derulează în colaborare cu Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca, sub patronajul acesteia.

Proiectul pilot se va derula pe o perioadă de 12 luni, timp în care „vor fi identificate și implementate o serie de intervenții de management medical, în cadrul spitalelor, pentru îmbunătățirea îngrijirilor de sănătate oferite pacienților cu un risc foarte ridicat de boli cardiovasculare, mai ales a celor care au primit deja un diagnostic principal de boală cardiovasculară aterosclerotică sau au suferit în trecut un infarct miocardic sau un accident vascular cerebral”.

Prof. univ. dr. Anca Dana Buzoianu, rectorul Universității de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca:„De peste 140 de ani, Facultatea de Medicină din Cluj-Napoca și-a adus contribuția la îmbunătățirea sănătății populației, formând zeci de generații de medici valoroși și devotați profesiunii alese. Valorile noastre fundamentale, excelență și grijă pentru omul bolnav sunt impregnate în munca noastră de zi cu zi, așadar suntem parte a acestui proiect, care vine în sprijinul pacienților cu boli cardiovasculare.”

Prof. univ. dr. Claudia Gherman, managerul Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca: „Această inițiativă urmărește testarea și validarea unor intervenții de management medical, care în viitor ar putea fi extinse la nivel național, pentru a îmbunătăți gestionarea factorilor de risc ai bolilor cardiovasculare și atingerea țintelor LDL-C. Ne bucurăm să fim printre partenerii acestui proiect și că spitalul nostru va fi implicat într-o inițiativă menită să ofere o calitate și mai bună a îngrijirilor de sănătate pentru cei ce suferă de afecțiuni cardiovasculare.”

Dr. Sanda Patrichi, managerul Spitalului Clinic de Recuperare din Cluj- Napoca: „Furnizarea de date fiabile și instrumente utile pentru medici, pacienți, spitale și administratorii sistemului de sănătate, ar putea fi un pilon important pentru un viitor plan național de boli cardiovasculare, reflectând inițiativele de la nivelul comunității UE, dar și pentru noi toți, cei care îngrijim zilnic persoane cu boli cardiovasculare cărora dorim să le oferim standarde europene.”

Bahadir Pakis, director general al Novartis Pharma Services România: „Bolile cardiovasculare sunt ca un tsunami care se apropie. Îmbătrânirea populației combinată cu stilul de viață actual al tinerilor pot contribui la o creștere și mai mare a incidenței acestor afecțiuni în viitor, dacă nu se iau măsuri imediate. Prin urmare, bolile cardiovasculare ar trebui gestionate diferit; nu ca o boală cronică «normală», ci ca o problemă de sănătate publică ce se poate agrava în viitor. De aceea, pe lângă intervențiile de management medical, acest proiect va include și o componentă importantă de informare a pacienților cu privire la boală și riscurile asociate.”

Înițiatorii proiectului accentuează că, „în România, bolile cardiovasculare reprezintă prima cauză de deces (~60% din totalul deceselor) și ocupă locul 1 în morbiditatea spitalizată. Atât boala cardiacă ischemică, cât și accidentul vascular cerebral sunt responsabile pentru mai mult de 34% din totalul deceselor. Rata mortalității cauzate de cardiopatia ischemică este de aproape 3 ori mai mare în România decât în UE.[1]

Doar în 2019, peste 145.000 de persoane și-au pierdut viața din cauza bolilor cardiovasculare. Cu alte cuvinte, în fiecare an, România pierde, în termeni de populație, un oraș comparabil cu Piteștiul, din cauza bolilor cardiovasculare. O analiză în timp real realizată de worldlifeexpectancy.com arată că în anii de pandemie 2020-2021, bolile coronariene și accidentul vascular cerebral au continuat să rămână principalele cauze de deces în România, în ciuda COVID-19, în timp ce decesele legate de Covid-19 s-au plasat pe poziția a treia.

Colsterolul LDL crescut este un factor de risc major pentru dezvoltarea bolii cardiovasculare aterosclerotice. Dovezile actuale sugerează că nivelul crescut al colesterolului LDL este factorul de risc cel mai ușor de modificat în sens pozitiv. Totuși, doar 33% dintre toți pacienții care au urmat tratamente pentru scăderea nivelului lipidelor au atins obiectivele recomandate pentru nivelul colesterolului LDL[2]”.

Foto, de la stânga la dreapta: dr. Ciprian Marinescu, Spitalul Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca; prof. univ. dr. Anca Dana Buzoianu, rectorul Universitații de Medicină și Farmacie Iuliu Hațieganu din Cluj-Napoca; Bahadir Pakis, director general al Novartis Pharma Services România; dr. Sanda Patrichi, managerul Spitalului Clinic de Recuperare din Cluj-Napoca


[1]i Raportul Național al Stării de Sănătate a Populației, 2020, MS/INSP/CNEPSS/CNSISP.

[2] Ray KK, et al. EurJ Prev Cardiol 2021;28:1279-89. 

Primul centru de primire și asistență pentru refugiați în București

0

În premieră în București, s-a deschis un centru de tip Blue Dot, Centrul de primire și asistență refugiați, în sectorul 6, pe Calea Plevnei nr. 234.  

Mihaela Ștefan, viceprimarul sectorului 6: „Primăria Sectorului 6 continuă, prin transformarea acestui centru în primul centru de tip Blue Dot din București, să vină în sprijinul refugiaților ucraineni care se află în Capitală atât pe termen scurt, cât și mediu. Serviciile furnizate în acest spațiu sunt de maximă importanță pentru copiii care vin traumatizați din zonele de conflict și au nevoie de siguranță, hrană și adăpost, dar și de asistență medicală și activități care să susțină incluziunea lor social.” 

Pieter Bult, reprezentantul UNICEF în România: „Centrul Blue Dot din Sectorul 6 al Capitalei va furniza servicii esențiale copiilor și familiilor care s-au refugiat în România din calea războiului. Numărul refugiaților din București care au nevoie de ajutor este ridicat, iar susținerea este necesară pe termen mediu și lung. Serviciile pe care le oferim în parteneriat cu DGASPC Sector 6 au menirea să asigure sprijin pe termen scurt și să faciliteze incluziunea socială a copiilor și a familiilor lor.” 

Organizatorii subliniază că noul centru  „va răspunde nu doar funcționalității de bază privind asigurarea găzduirii și asistenței refugiaților orientați de către autoritățile și organismele competente, ci va deveni un complex de servicii pe termen mediu destinat copiilor și familiilor din Ucraina. Centrul va fi capabil să implementeze un model de intervenție care să vizeze atât monitorizarea fluxurilor de refugiați la nivelul sectorului 6, cât și să asigure asistența acestora pe cele mai importante arii, astfel încât să reprezinte un real suport în procesul de integrare socială.

Dotările furnizate de UNICEF constau în obiecte de mobilier, echipamente IT, aparatură electrocasnică, kituri pentru activități educative și recreative destinate copiilor găzduiți. Centrul are o capacitate de 50 locuri. Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 6 asigură personalul specializat care gestionează și oferă servicii în centru. 

Până în prezent, la nivelul unităților de cazare ale sectorului 6 au fost găzduiți peste 2250 refugiați, dintre care peste 1260 adulți și peste 990 copii”.

UNICEF anunță că, pe lângă centrele Blue Dot înființate la principalele puncte de trecere a frontierei cu Ucraina, „lucrează cu partenerii săi pentru a înființa alte centre și în alte localități din România, în funcție de fluxul de copii afectați de situația din Ucraina. Scopul este de a conecta aceste centre între ele pentru a ne asigura că toți copiii sunt monitorizați, protejați și că vor ajunge în siguranță la destinație. Pe termen mediu și lung, organizația lucrează împreună cu autorități locale și ONG-uri astfel încât toți copiii care intră pe teritoriul României să fie înregistrați într-o platformă online care să permită un management de caz eficient pentru cei mai vulnerabili dintre aceștia”.

Foto: UNICEF

Topul serviciilor publice municipale

0

Serviciile asigurate de administrațiile publice locale pentru funcționarea domeniilor educație, managementul deșeurilor și transport public au fost analizate de Societatea Academică din România și Asociația Act For Tomorrow în perioada septembrie 2021-mai 2022 și sintetizate în „Raportul național de diagnoză privind calitatea serviciilor publice municipal”. A fost analizată activitatea în 47 de unități administrativ-teritoriale (municipii reședință de județ și primăriile de sector din București), folosint informații primite, informațiile culese de pe site-urile primăriilor, din presa locală și alte site-uri relevante. Câștigătorii pe categorii, cu motivația oferită de realizatorii raportului asupra fiecărei ierarhizări, sunt:

Categoria transport
– locul 1 Timișoara (92 de puncte)
– locul 2 București și Cluj-Napoca (88 de puncte)
– locul 3 Sibiu (86 de puncte)

„Au fost oferite punctaje pentru (a) Numărul de staţii de călători raportat la numărul de locuitori ai municipiului, (b) Existența terminalelor / staţiilor de transport public intermodale, (c) Nivelul de deservire metropolitan, (d) Acordarea de subvenţii şi facilităţi pentru grupurile vulnerabile, (e) Dotarea infrastructurii şi serviciului de transport public cu mijloace nesesare nevoile grupurilor vulnerabile (ex. persoane cu dizabilităţi), (f) Gradul de satisfacţie al utilizatorilor de transport public la nivelul UAT, (g) Existența unei metodologii de stabilire a Indicelui de Satisfacţie a Pasagerilor sau de de monitorizare şi evaluare a operatorilor de transport, (h) Modalităţi de consultare a programelor de călătorie. (vezi Grafic Transport de mai jos)

Grafic Transport

O parte dintre unitățile administrativ-teritoriale din România se prezintă decent în ceea ce privește sistemele și serviciile de transport public. Multe dintre ele sunt într-o situație acceptabilă, iar o parte nu sunt unde ar trebui să fie din punct de vedere al calității sistemului și serviciilor.


Pentru îmbunătățire a calității serviciilor de transport public au fost recomandate (1) implementarea unor măsuri precum extinderea şi simplificarea reţelei de transport public, (2) modernizarea infrastructurii şi creşterea confortului întregii călătorii cu mijloacele de transport, (3) creşterea gradului de accesibilitate pentru toate persoanele, în special pentru persoanele cu nevoi speciale, (4) îmbunătăţirea siguranţei şi securităţii în staţii şi în interiorul vehiculelor pentru călători şi şoferi, precum şi pentru echipamentele de infrastructură.”

Categoria gestionarea deșeurilor
– locul 1 Sibiu (71 de puncte)
– locul 2 Oradea (70 de puncte)
– locul 3 Sfântu Gheorghe, Miercurea Ciuc şi Iaşi (63,5 puncte)

„Au fost oferite punctaje pentru (a) asigurarea colectării separate pe fracții, (b) îndeplinirea țintelor de reciclare la nivel de municipalitate, (3) implementarea instrumentului Plătește pentru cât arunci, (4) informarea și educarea cetățenilor. (vezi Grafic Deșeuri mai jos)

Grafic Deșeuri

În România, toate reședințele de județ au dificultăți în gestionarea deșeurilor, multe dintre acestea nerespectând legislația minimă. Nicio reședință de județ nu s-a apropiat de punctajul maxim de 100 de puncte acordat conform metodologiei, iar mai puțin de jumătate au obținut un scor peste media de 35,9. În timp ce Sibiu, Oradea, Sfântu Gheorghe, Miercurea-Ciuc, Iași se numără printre UAT-urile care respectă legislația într-o mare măsură și fac eforturi pentru a crește calitatea și performanța serviciilor publice, există primarii precum Slatina, Brăila, Târgoviște, Sector 4 și Sector 5 București, în care colectarea deșeurilor se realizează la un nivel deficitar, minimal din punct de vedere al respectării legislației și bunelor practici. Mai mult, cele 47 de municipii studiate au însumat, în 2020, penalități în cuantum de 50.616.928 lei (sursă date AFM).”

Categoria educație:
– locul 1 sectorul 2
– locul 2 Sibiu și Oradea;
– locul 3 Pitești și Târgoviște

„Au fost oferinte punctaje pentru (1) Acordarea burselor școlare, (2) Asigurarea pazei în unitățile de învățământ, (3) Acordarea fondurilor destinate cabinetelor medicale, internatelor și căminelor școlare, (4) Finanțarea cheltuielilor cu investițiile în școli, (6) Accesibilizarea unităților de învățământ pentru elevii cu dizabilități locomotorii. (vezi Grafic educație mai jos)

Grafic educație

Printre deficiențele constatate: (1) 4 unități administrativ teritoriale nu aveau la nivelul lunii aprilie 2021 o hotărâre de consiliu local aprobată în condițiile legii, în vederea stabilirii cuantumului și numărului burselor școlare, deși Guvernul alocă bani din sume defalcate din TVA pentru plata burselor la cuantumul minim (100 lei), (2) 7 municipii ori refuză să asigure paza unităților școlare, ori chiar neagă faptul că au această responsabilitate, (3) 13 municipii nu asigură sumele necesare în vederea funcționării cabinetelor de medicină școlară generală sau asistență stomatologică, (4) Doar 9 UAT-uri respectă obligația legală de a acorda subvenții pentru cantinele și internatele școlare, restul de 38 încălcându-și această obligație prevăzută de Legea educației naționale nr. 1/2011.”


Inițiatorii subliniază că „proiectul Cetățeni activi pentru servicii publice de calitate la nivel local este derulat de Societatea Academică din România, în parteneriat cu Asociația Act For Tomorrow și Vellenes Felles organisation cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Scopul proiectului este creșterea capacității de mobilizare și implicare civică, în special în rândul tinerilor, prin dezvoltarea unui set de metode și instrumente de monitorizare și advocacy în vederea îmbunătățirii calității serviciilor de transport public, educație și gestionare a deșeurilor furnizate de administrațiile publice locale din mediul urban. Pentru mai multe detalii despre clasamentul complet, concluzii, recomandări și best practices, accesați https://www.romaniacurata.ro/servicii-publice-locale/comunicare/”. 

 

Comerțul și construcțiile – domeniile cu cele mai multe firme în dificultate în 2022

0

Inflația face victime pe bandă rulantă în business-ul românesc.
Comerțul și sectorul construcțiilor au generat cele mai multe firme în dificultate, în primele patru luni din acest an. La nivelul întregii economii, 40.760 de firme au pus lacătul pe ușă, un record al ultimilor trei ani, arată o analiză Sierra Quadrant.

În perioada ianuarie-aprilie 2022, 1008 firme din comerț și construcții au intrat în insolvență (+61 față de ian-apr. 2021),  8390 au fost radiate (+349), 4302 au fost dizolvate (+711) și 1729 și-au suspendat activitatea (+265).

Cele mai multe firme cu probleme au fost în comerț, 11.568, iar cea mai întâlnită decizie a fost de a radia business-ul. În construcții, numărul firmelor în dificultate, închise, radiate, cu activitatea suspendată sau în insolvență a atins 3861.


Pe ansamblul, numărul operatorilor din comerț și construcții aflați în dificultate financiară a fost cu 1386 mai mare decât în 2021.

Pe ansamblul economiei, 40.760 de firme au pus lacătul pe ușă în primele 4 luni din 2022, în creștere cu 3721 față de anul precedent. Spre comparație, în 2020 erau cu 12.495 mai puține firme în dificultate.

Potrivit experților de la Sierra Quadrant, dinamica business-ului este tot mai puternic influențată de evoluția inflației, de creșterea blocajului financiar și de scăderea vânzărilor.

„Comerțul, cel mai dinamic sector al economiei, este din păcate și cel mai vulnerabil, în contextul în care peste 90% dintre firme sunt slab capitalizate și depinde exclusiv de ritmul încasărilor.

Evoluția negativă a sectorului construcțiilor, afectat semnificativ de creșterea prețurilor la materialele de construcții și de restrângerea accesului la credite al românilor reprezintă, din punctul nostru de vedere, cel mai important semnal de alarmă în această perioadă, în condițiile în care acest business angajează seci de mii de alte business-uri pe orizontală”, afirmă Ovidiu Neacșu, partener coordonator Sierra Quadrant.

Dincolo de evoluția din aceste două sectoare, probleme semnificative se manifestă și în transport și depozitare unde au fost raportate 3422 societăți cu probleme, în activitățile profesionale (3109 companii), industria prelucrătoare (3092 firme) și 2179 societăți din sectorul agricol.

Potrivit experților, firmele de transport au urcat în topul societăților cu probleme pe fondul creșterii spectaculoase a prețurilor la carburanți.

„Scumpirea benzinei și a motorinei a pus o presiune semnificativă pe costurile acestor companii, iar vulnerabilitățile se vor accentua pe măsură ce prețurile carburanților vor crește. Un trend similar, din păcate negativ, este de așteptat să urmeze și sectorul agricol acolo unde creșterea costurilor operaționale (energie, gaze, materii prime și distribuție) a făcut ca multe dintre ferme să ajungă în faliment¸”, arată analiza Sierra Quadrant.

Inflația accentuează problemele din economie

Creșterea puternică a prețurilor, cu un ritm neîntâlnit în ultimii 25 de ani, a spulberat practic mare parte din planurile de afaceri ale multor companii.

Radiografia financiară a primelor 4 luni din 2022 indică o accentuare a problemelor de finanțare a business-ului, dublată de o adâncire a pierderilor financiare generate de creșterea costurilor logistice.
6 din 10 firme aflate în dificultate în prezent au legătură cu consumul, iar scăderea vânzărilor în volum completează tabloul provocărilor economice.

„După doi ani de pandemie, cu probleme majore legate de vânzări, de materii prime și de distribuție, inflația a venit ca o lovitură decisivă pentru multe business-uri care nu s-au restructurat. Din fericire, privind în ansamblu situația firmelor cu probleme, putem spune că se putea să fie și mai rea. E un semn că pe mulți criza COVID i-a trezit și i-a determinat să își adapteze business-urile la noua realitate economică”, a declarat Ovidiu Neacșu.

Potrivit experților de la Sierra Quadrant, fotografia primelor 4 luni din 2022, din prisma firmelor în dificultate, reflectă doar în parte dimensiunea problemelor din economie.

„Inflația, limitarea accesului la creditare și creșterea dobânzilor, accentuarea blocajului financiar și scăderea semnificativă a vânzărilor pe fondul accentuării problemelor economice ale populației sunt principalele provocări în perioada următoare.
De modul în care firmele vor gestiona aceste riscuri va depinde supraviețuirea acestora într-o perioadă în care problemele economice se vor acutiza. Războiul din Ucraina, efectele creșterii prețurilor la energie, gaze și carburanți vor pune o presiune tot mai mare pe lanțurile economice”, arată analiza Sierra Quadrant.

Strângem rândurile în recesiune?

Restructurarea business-urilor, a planurilor de afaceri, rămâne în prim-plan în S2 2022, spun experții.

Estimarea corectă a dinamicii relațiilor comerciale, a evoluției costurilor de producție și distribuție și asigurarea unei „plase de salvare” financiare sunt măsuri care vor face diferența în supraviețuirea business-ului într-un an extrem de dificil cum este 2022.

„Una dintre cheile ieșirii cu succes din această perioadă economică tulbure o reprezintă depășirea stării de neîncredere în business”, spune Ovidiu Neacșu.

„Dacă oamenii de afaceri nu vor găsi curajul, încrederea și metodele prin care să strângă rândurile și să construiască lanțuri economice, recesiunea care amenință economia mondială se va simți foarte dur în România”, a mai spus acesta.

Potrivit specialiștilor, accentuarea neîncrederii în economie se vede tot mai puternic în creșterea blocajului financiar, în dinamica plăților.

Statisticile companiei indică faptul că blocajul financiar s-a accentuat semnificativ în ultimii 2 ani, depășind, în prezent, 350 de miliarde de lei, un nivel fără precedent în ultimii 10 ani.

Durata medie de plată a facturilor a crescut la 145 de zile, față de 120 zile în 2020.

Un sondaj recent arăta, de altfel, că 7 din 10 companii întârzie să-și plătească facturile, principalele motive invocate fiind lipsa resurselor financiare disponibile, neîncasarea facturilor, creșterea costurilor operaționale și scăderea vânzărilor. 

Creștere economică, stagflație sau recesiune?

Business-ul românesc a reușit să se descurce neașteptat de bine în pandemie. 2020 și 2021 au fost doi ani plini de provocări, pe care firmele au reușit să-i depășească fără prea multe victime.

De la scăderea costurilor logistice (chirii, utilități, parc auto etc.) la reducerea creditului furnizor și digitalizarea activităților companiilor, măsurile s-au dovedit eficiente în multe dintre cazuri.

2022 a adus însă și o schimbare radicală a percepției investitorilor, dovadă reducerea semnificativă a investițiilor.

Dezintermedierea a fost și probabil va rămâne cuvântul de ordine în 2022, în condițiile inflației, a accentuării problemelor economice.

„După un prim trimestru surprinzător de bun din punct de vedere macroeconomic, în care dinamica economică a fost dată de creșterea consumului, un factor de conjunctură determinat de dorința oamenilor de a cumpăra ce au nevoie înainte de scumpiri, al doilea trimestru și următoarele vor aduce, din păcate, primele vești negative. Scăderea producției industriale cu 3% în primele patru luni este doar un prim semnal.
Ne așteptăm ca economia să aterizeze puternic, nu știm cât de dur, dar semnalele nu sunt dintre cele mai încurajatoare. Dacă S2 2022 va aduce o inflație și mai mare alături de o «dezghețare» a cursului euro/leu, problemele se vor accentua, iar tendința se vede încă de pe acum în dinamica vânzărilor care cunoaște un recul semnificativ. O stagnare economică însoțită de o creștere a prețurilor înseamnă stagflație, o anticameră a recesiunii”, arată analiza Sierra Quadrant.

Potrivit estimărilor companiei, nu este exclus ca, pe fondul accentuării problemelor economice, numărul firmelor care vor pune lacătul pe ușă (insolvență, radieri, dizolvate, suspendări de activitate) să atingă maximul ultimilor 3 ani, de peste 130.000 de firme.

În 2021 am avut 117.716 firme în această situație, cu 24.010 mai multe decât în anul precedent.

Situația ar fi mai bună dacă firmele vor reuși să își ia măsuri pentru a contracara efectele inflației, ale scumpirii creditării și a scăderii vânzărilor, iar autoritățile își vor respecta angajamentele legate de atragerea fondurilor europene.


Analiza Sierra Quadrant a fost realizată pe baza datelor oficiale de la Registrul Comerțului, statisticilor Eurostat și rapoartelor Băncii Naționale a României.

Parlamentul European aprobă planurile de refacere a rezervelor de gaze naturale înainte de iarnă

0

Ca reacție la războiul Rusiei împotriva Ucrainei, legea urmărește să refacă rezervele strategice europene de gaze înainte de venirea iernii, garantând siguranța aprovizionării cu energie.

Noul regulament, care a fost deja convenit de miniștrii Uniunii Europene, stabilește ca, până pe 1 noiembrie 2022, spațiile de depozitare a gazelor naturale să fie umplute măcar la 80% din capacitate. Țările Uniunii și operatorii trebuie să depună eforturi pentru a asigura un nivel de umplere de 85%. În următorii ani, obiectivul va fi de 90%, pentru a proteja europenii de posibilele crize de aprovizionare. Textul subliniază că țările Uniunii trebuie să-și diversifice sursele de gaze naturale și să-și extindă măsurile luate pentru a asigura eficiența energetică.

Certificarea obligatorie a instalațiilor de stocare a gazelor

Potrivit regulamentului, instalațiile de stocare a gazelor din UE vor căpăta statutul de infrastructură critică. Toți operatorii acestui tip de instalații vor fi obligați să obțină o certificare pentru a evita riscul ingerințelor străine. Operatorii care nu vor reuși să o obțină vor trebui să cedeze fie instalațiile de stocare a gazelor, fie controlul asupra acestora (contra unei compensații echitabile).

Achiziții în comun

Până în august 2022, Comisia va publica orientări destinate țărilor Uniunii privind modul în care pot achiziționa gaze naturale în comun. Ele vor putea acționa în acest sens în grupuri de două sau mai multe țări.

„Regulamentul este răspunsul la situația actuală. Gazprom folosește furnizarea de energie ca armă, iar noi avem scutul nostru de protecție”,  a declarat Jerzy Buzek (PPE, Polonia), care conduce echipa de negociere a Parlamentului. „Nimeni dintre cei care folosesc energia ca armă nu va fi responsabil pentru capacitățile noastre de stocare. De asemenea, putem începe oficial achiziția comună de gaze naturale în UE”, a adăugat acesta.

„Țările cu capacități mari de stocare vor fi obligate să dețină cel puțin 35% din propriul consum. Țările care nu au o capacitate de stocare vor trebui să încheie acorduri cu celelalte state membre care le vor stoca cantitățile necesare de gaz. Acesta este un mecanism de solidaritate stimulat de acest regulament”, a spus Cristian Buşoi (PPE, România), raportor și președinte al Comisiei pentru industrie, cercetare și energie.

Puteți viziona declarațiile video complete aici.


Legislația a fost adoptată joi cu 490 voturi pentru, 47 împotrivă și 55 abțineri. Acum este nevoie de aprobarea oficială a Consiliului pentru a putea fi publicată în Jurnalul Oficial și a intra în vigoare.

Propunerea legislativă a fost adoptată de Comisia Europeană pe 23 martie, în contextul războiului declanșat de Rusia împotriva Ucrainei. Parlamentul a votat pe 5 aprilie folosirea unei proceduri accelerate și a sprijinit propunerea două zile mai târziu. La summitul de la Versailles, liderii Uniunii Europene au cerut măsuri pentru a soluționa chestiunea independenței energetice.