Studiu BusinessMark: Inflația și creșterea costurilor, factorii-cheie ce provoacă îngrijorări în rândul organizațiilor din România

0

Inflația și creșterea costurilor, lipsa de disponibilitate a forței de muncă, lipsa de personal calificat pentru roluri-cheie, problemele ce apar în lanțul de aprovizionare și războiul din Ucraina reprezintă cele mai mari provocări pentru lideri atunci când trebuie să gestioneze un mediu de lucru hibrid, indică rezultatele studiului online „Munca hibridă este noua provocare. Cum ne pregătim companiile pentru schimbările ce sunt preconizate?”, prezentat în exclusivitate de Andreea Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, în cadrul ediției HR Uncovered din 12-13 septembrie 2022.

Inflația și presiunea asupra costurilor a fost un factor menționat în special de companiile din România și Bulgaria – țara noastră cu 81%, iar vecinii noștri – 69%. Avem de ce, pentru că în august 2022, România avea o inflație de 13%, iar Bulgaria de 14,9%. În schimb, în Germania, problema disponibilității și a abilităților forței de muncă a ocupat locul 1.  Ce măsuri sunt luate pentru păstrarea angajaților într-o organizație? 65% spun că au flexibilizat programul de muncă, în timp ce 40% au oferit compensații și beneficii”, a precizat Andreea Drăgan.

În vremuri turbulente de schimbare, când companiile se confruntă cu provocările aduse de noile procese de muncă, acestea sunt nevoite să reacționeze și să se adapteze rapid la noile circumstanțe. Mai mult de atât, putem vedea cum lumea devine din ce în ce mai guvernată de date, iar folosirea instrumentelor de analiză devin un factor catalizator pentru viitorul organizațiilor, ajutându-le să rămână competitive într-un mediu hibrid. 

Astfel, pentru a afla cum reușesc organizațiile să facă față provocărilor aduse de munca hibridă, retenția talentelor și managementul schimbării, BusinessMark, în parteneriat cu LS-S Leadership Support și Camera de Comerț și Industrie Germano-Bulgară, au demarat în această vară un studiu online de amploare, la care au participat reprezentanți din peste 250 de companii din România, Bulgaria și Germania, din 27 de industrii.

„Studiul scoate la iveală aspecte importante despre atitudinea companiilor în fața momentelor dificile pe care le traversăm. Este interesant să vedem cum companiile s-au adaptat la mediul de lucru hibrid, dar și cum țin pasul cu trendurile și tehnologia. De asemenea, este interesant să vedem perspective similare în România și Bulgaria, în cazul celor mai multe elemente studiate, dar diferite, în unele situații, în Germania. Aceste diferențe ne ajută să avem o înțelegere mai profundă, mai complexă”, a mai adăugat Andreea Drăgan.  

Pandemia, factor catalizator în transformarea modului în care lucrăm

Inspirate de cât de rapid s-au adaptat angajații la mediul de lucru virtual, companiile au realizat că există multe beneficii în adoptarea unui model de muncă hibrid. Este, însă, evident că și așteptările s-au schimbat, iar retenția angajaților și atragerea de noi talente au devenit mai dificile. Noul mediu de lucru este mai flexibil, mai hibrid, permițându-le angajaților să lucreze și să colaboreze atât în mod virtual, cât și fizic, iar organizațiilor să se adapteze mai rapid la schimbare.

Astfel, pentru companii, cele mai mari îngrijorări sunt, anul acesta: inflația sau creșterea costurilor (70%), disponibilitatea forței de muncă (49%), problemele din lanțul de aprovizionare (34%), disponibilitatea personalului angajat (30%), războiul din Ucraina (22%).

Cu toate acestea, anul 2022 a atras după sine numeroase provocări, pe care liderii sunt nevoiți să le gestioneze în acest nou model de muncă, ce este hibrid. 51% dintre respondenți spun că principala problemă adusă de munca remote este relația leadership-ului cu angajații, cât și lipsa unui sistem de evaluare. În același timp, 38% dintre participanții la studiu sunt de părere că atitudinea managerilor față de leadership-ul hibrid reprezintă o provocare serioasă.

Conexiunea cu angajații este una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă liderii, în gestionarea unui mediul de lucru hibrid. Mai mult de atât, 38% dintre respondenți sunt de părere că liderilor le lipsește viziunea pentru a conduce organizația spre un mod de  lucru hibrid, în timp ce 33% susțin că liderii nici nu au skillurile sau instrumentele (25%) necesare pentru a lua astfel de măsuri.

Doar 26% dintre companii investesc în tehnologie care să încurajeze schimbarea la nivel organizațional

Dintre aceștia, doar 26% susțin că organizațiile lor au avut în derulare sau au finalizat programe pentru implementarea schimbării, în timp ce 26% susțin că organizațiile lor au planuri concrete pentru a implementa schimbarea. 

Cu toate că organizațiile încep să devină conștiente de importanța instrumentelor de HR analytics / importanța datelor în departamentul de HR, doar 25% dintre respondenți spun că organizațiile au adoptat noi tehnologii, precum inteligența artificială, pentru a înțelege ce s-ar putea întâmpla în viitor.

Astfel de unelte s-ar putea dovedi utile și în atragerea de noi talente sau în strategia de retenție a angajaților, în condițiile în care 73% din organizațiile din România, Bulgaria și Germania întâmpină probleme în păstrarea angajaților, ca urmare a așteptărilor salariale din ce în ce mai mari ale acestora. 

Mai mult de atât, jumătate dintre organizații consideră că atragerea de noi angajați s-a înrăutățit în acest an.

Retenția angajaților, o problemă tot mai mare

Atunci când vine vorba despre decizia de a rămâne într-o organizație, angajații au așteptări salariale mai mari, consideră 73% dintre respondenți, în timp ce 15% spun că angajații au așteptări mai mari în ceea ce privește cultura organizațională. 

Tot mai multă semnificație capătă și scopul și sensul pe care angajații îl au la locul de muncă, sunt de părere 13% dintre participanții la studiu, în timp ce 19% susțin că angajații deplâng lipsa oportunităților de dezvoltare. 

Aceștia își doresc mai multă flexibilitate în ceea ce privește modul în care lucrează, de unde și când, sunt de părere 65% dintre participanții la studiu, în timp ce pentru 40% spun că pentru angajații lor sunt foarte importante compensațiile și beneficiile. Oportunitățile de dezvoltare continuă sunt și ele importante pentru angajați, spun 28% dintre respondenți, în timp ce 29% precizează că angajații își doresc un work-life balance.

Părerea unanimă a respondenților români, bulgari și germani este că angajamentele de muncă flexibilă și concediile suplimentare plătite sunt factori cheie în realizarea unui echilibru muncă-viață și retenția angajaților, astfel că a crescut cu 10% numărul companiilor din Germania și România care au în vedere reducerea orelor de muncă pentru angajați, spre deosebire de companiile din Bulgaria.


Studiul a fost realizat online de BusinessMark, în parteneriat cu LS-S Leadership Support și Camera de Comerț și Industrie Germano-Bulgară în România, Bulgaria și Germania. Au participat reprezentanți din peste 250 de companii de dimensiuni medii, din 27 de industrii. Studiul integral poate fi descărcat de aici.

BCR lansează programul-pilot de educație financiară și pentru dezvoltarea abilităților de viață LifeLab

0

BCR și Școala de Bani, alături de FabLab și Asociația Edupedu, au lansat LifeLab, un program prin care profesorii de diverse specializări sunt sprijiniți să devină „profesori de viață” și își susțin elevii să-și îndeplinească dorințele prin educație financiară. Proiectul-pilot se va desfășura în două școli din România pe parcursul anului școlar 2022-2023, la toate nivelurile de învățământ. 

Conform unui studiu derulat de Școala de Bani, cu peste 1500 de respondenți, 99% dintre profesori consideră că e nevoie de predarea educației financiare în școli de către profesorul de la clasă. Atât profesorii, cât și elevii au nevoie de conținut de educație financiară cât mai practic, cu exemple și exerciții ce pot fi aplicate imediat. Programul LifeLab, care urmărește să răspundă acestor nevoi identificate în școli, a fost lansat pe 20 septembrie în Colegiul Național „Dinicu Golescu” din Câmpulung Muscel, și pe 21 septembrie în Școala Gimnazială nr. 1 din Poiana Mărului, județul Brașov. La evenimentele de lansare din școlile-pilot au participat profesori și reprezentanți ai autorităților locale, care au avut ocazia de a afla despre program, etapele sale și materialele educaționale folosite.  

„Educația financiară nu este numai despre bani, ci despre viață, despre decizii și despre felul în care ne gestionăm resursele pentru a ne putea îndeplini dorințele. Prin cursurile și resursele educaționale oferite de Școala de Bani, BCR a ajutat până acum peste 500 000 de români să aibă acces la educație financiară. Prin LifeLab, ne dorim să extindem această misiune și să sprijinim profesorii în rolul lor de modele de viață, oferindu-le cadrul și resursele cu care să-i ghideze pe elevii lor pentru a-și atinge obiectivele și potențialul prin acest tip de educație. Ne propunem ca LifeLab să genereze o schimbare sistemică, în care educația financiară și abilitățile de viață să fie aproape de elevi și profesori, și să contribuim astfel la formarea unei noi generații de tineri care se bucură de prosperitate și de dorințe împlinite.” a declarat Nicoleta Deliu-Pașol, Director de Comunicare BCR.  

Proiectul educațional LifeLab, parte din platforma Școala de Bani a BCR, își propune să aducă în sistemul școlar un format de educație practic, cu o abordare interdisciplinară, prin care noțiunile de educație financiară să fie introduse în predarea mai multor materii, de la clasa 0 la clasa a XII-a. Astfel, prin învățare experiențială, adaptată pentru o multitudine de discipline din programa școlară, elevii înțeleg de ce și cum să gestioneze banii în mod responsabil și să ia decizii de viață, pentru a-și îndeplini dorințele, și deprind abilități de analiză, colaborare și planificare utile pentru viitor. De asemenea, profesorii implicați în program învață să devină „profesori de viață”, să acționeze ca mentori pentru elevii lor și să folosească noi metode didactice pentru a integra educația pentru viață în activitatea lor de predare de zi cu zi, indiferent de specializare.  

În luna octombrie, profesorii din cele două școli din programul-pilot vor beneficia de traininguri de educație financiară și metode de predare interdisciplinare susținute de experți educaționali și traineri din cadrul Școlii de Bani. 

Adina Rosca, Expert educational – Lansare LifeLab Poiana Marului

După parcurgerea programului de training, profesorii vor lucra mai departe cu experți educaționali pentru a dezvolta metode și materiale de educație financiară pentru fiecare ciclu de învățare, pe care le vor aplica la clasă, cu elevii, în perioada noiembrie – iunie 2023. Pe tot parcursul anului școlar, profesorii participanți vor beneficia și de mentorat cu experții educaționali din programul LifeLab. 

De asemenea, în școlile-pilot, elevii și profesorii vor exersa noțiunile învățate pe parcursul anului printr-un proiect comun, ce va urmări stabilirea unei dorințe a clasei și îndeplinirea ei. Astfel, copiii, ajutați de profesorii lor, își vor dezvolta abilitățile antreprenoriale, de lucru în echipă, vor învăța să ia decizii împreună și să gestioneze un buget. La finalul anului școlar, participanții vor putea obține un laborator de educație non-formală, pentru a demonstra puterea dorințelor bine planificate și a ajuta generațiile viitoare.

Pe lângă intervenția în școlile-pilot, programul Lifelab urmărește să ofere un punct de pornire pentru dezvoltarea și testarea unui model de bune practici educaționale, care aduc în prim plan metodele de îmbunătățire a calității vieții prin gestionarea corectă a banilor. 

Școala de Bani este un proiect al Băncii Comerciale Române, lansat în 2016, care a devenit cel mai amplu program de educație financiară din România. Peste 1.500 de angajați ai BCR au devenit, în mod voluntar, profesori de educație financiară, urmând cursuri specializate, și au reușit să ofere astfel de cursuri gratuite către jumătate de milion de români – copii, tineri și adulți. Cei interesați se pot înscrie la cursuri prin completarea formularului disponibil pe www.scoaladebani.ro, dar și în hub-urile BCR.

Vizită oficială a delegației Băncii Naționale a Republicii Moldova la Autoritatea de Supraveghere Financiară

0

Președintele Autorității de Supraveghere Financiară (A.S.F.), domnul Nicu Marcu, s-a întâlnit, astăzi, la sediul Autorității, cu domnul Octavian Armașu, Guvernatorul Băncii Naționale a Republicii Moldova (BNM).

O delegație a BNM se află într-o vizită oficială la București, în contextul în care instituția va prelua, de la 1 iulie 2023, atribuțiile de licențiere, autorizare, reglementare și supraveghere a pieței asigurărilor din țara vecină.

Experții A.S.F. au prezentat, în cadrul discuțiilor dintre cele două părți, mai multe aspecte care țin de supravegherea și monitorizarea pieței asigurărilor. Accentul a fost pus pe supravegherea continuă și controalele la sediu, pe supravegherea conduitei pe piața asigurărilor, pe atribuțiile aferente protecției consumatorului, precum și pe particularitățile procesului de colectare a datelor în contextul raportărilor transmise de către societățile de asigurare și de către intermediarii în asigurări.

Președintele Autorității de Supraveghere Financiară și Guvernatorul Băncii Naționale a Republicii Moldova au discutat aspecte cu privire la consolidarea cadrului de cooperare între cele două instituții, după încheierea procesului de preluare a atribuțiilor de reglementare și supraveghere a pieței asigurărilor din Republica Moldova de către BNM.

 

PwC România a fost alături de retailerul PROFI în procesul de transformare a departamentului de Resurse Umane

0

PwC România a fost alături de rețeaua de magazine PROFI în procesul de transformare și optimizare digitală a departamentului său de Resurse Umane prin implementarea soluției SAP SuccessFactors, soluție care susține procesele HR de bază precum recrutare, administrare, managementul performanței și managementul talentelor.

Proiectul de transformare a avut două scopuri principale: dezvoltarea și îmbunătățirea relației cu cei peste 15.000 de angajați din magazinele integrate, precum și de eficientizare a proceselor administrative ale departamentului de resurse umane. Astfel, pentru activitățile deja existente precum administrare HR (inclusiv generare de documente), recrutare sau onboarding, creșterea eficienței a fost una semnificativă.

Radu Bădiceanu

Într-o piață a muncii în permanentă schimbare, firmele trebuie să se concentreze pe îmbunătățirea relației cu angajații lor, concomitent cu creșterea eficienței proceselor de resurse umane. Un sondaj realizat de PwC arată că 40% dintre liderii de resurse umane de la nivel global spun că încrederea dintre angajații și managerii lor direcți este foarte importantă. De aceea liderii trebuie să instituie politici de susținere a angajaților și să deschidă canale clare de comunicare cu aceștia. Soluția aleasă de PROFI oferă toate aceste avantaje, fiind din punct de vedere tehnic o soluție cloud, ușor scalabilă, care integrează o mare parte din procesele companiei din zona de HR, acest fapt constituind o bază excelentă pentru creșterea calității datelor și a eficientizării  activităților consumatoare de timp. Mai mult, abordarea pe care am avut-o pe toată durata proiectului a ținut cont de următoarele elemente extrem de importante: să pornim de la procesele de business existente, să vedem cum pot fi acestea optimizate cu ajutorul soluției, dar și să pornim de la soluție, ca punct de referință, pentru ariile în care a apărut nevoia unor noi procese de business. Mă bucur că PROFI a ales PwC ca partener pentru implementarea acestui proiect de transformare digitală atât de important și cu un impact semnificativ pentru organizație și aș vrea să felicit echipa Profi HR & Digital Transformation, condusă de Diana Stoica, pentru implicarea pe care au avut-o pe tot parcursul proiectului”, a declarat Radu Bădiceanu, Partener PwC România.

Diana Stoica

Proiectul de implementare a soluției SAP SuccessFactors este foarte important pentru strategia noastră în materie de resurse umane, strategie bazată în primul rând pe dezvoltarea continuă a relației cu angajații noștri, printr-un mod de comunicare transparent și prietenos. Feedback-ul constant dintre manageri și angajați cu privire la realizări, oportunități și obiective construiește relații profesionale puternice între membrii echipelor și susține îmbunătățirea continuă a performanței.  Modulele de SAP SuccessFactors implementate acoperă toate procesele de HR începând de la Recruiting & Onboarding până la Performance Management, Succession, Reward and Recognition. Astfel, într-un sistem ușor accesibil și transparent cuprindem toate aspectele vieții unui angajat, având un impact major în îmbunătățirea experientei în cadrul companiei. Suntem mândri să finalizăm un proiect complex în a cărui implementare ne-a stat alături echipa de consultanți PwC coordonată de Radu Bădiceanu. Experiența colaboratorilor PwC, alături de focusul și determinarea echipelor Profi HR & Digital Transformation, au stat la baza unui “Go-live” de succes, ce duce procesele de HR din cadrul companiei la un nivel superior de digitalizare și performanță!”, a declarat Diana Stoica, Directorul de Resurse Umane al PROFI.

În cadrul soluției implementate au fost abordate următoarele două arii: Employee Self Service, prin care angajații au posibilitatea, printre altele, de a-și adăuga sau actualiza singuri datele personale, pot vizualiza organigrama, pot solicita și pot oferi feedback, și Manager Self Service, care ajută managerii să-și dezvolte și să-și gestioneze mai ușor echipele prin oferirea de feedback și evaluarea performanței oamenilor din subordine, recompensarea pe baza performanței sau solicitarea unor noi poziții în echipă. 

Mastercard: În România, 2 din 5 adulți sunt nebancarizați, iar rata de terminalizare a comercianților este 32%, cea mai scăzută în rândul țărilor analizate

0

În România, ponderea populației bancarizate este de 60%, în timp ce nivelul de utilizare a serviciilor financiare de bază este cel mai scăzut din Europa. La aceste rezultate contribuie nivelul redus de alfabetizare financiară, nivelul ridicat al economiei gri și preferința consumatorilor și a firmelor pentru numerar. România are performanțe semnificativ mai scăzute decât alte țări din regiune, ponderea populației bancarizate fiind de 78% în Ungaria, 81% în Bulgaria și 86% în Croația.

O premisă majoră pentru accesul populației la servicii financiare este infrastructura de plăți. Conform Indicelui Plăților Digitale 2021, o metodologie dezvoltată de Mastercard, care analizează evoluția plăților digitale la nivelul unei țări, sub-indicele Infrastructură a obținut 69 de puncte din 100 în România

„Datele ne arată că, în acest moment, 2 din 5 români nu au acces la produse și servicii financiare și, prin urmare, nu pot utiliza plățile digitale. Infrastructura este elementul fundamental în orice domeniu, indiferent dacă vorbim despre construcții, transporturi sau industria de plăți. Așadar, dezvoltarea infrastructurii este baza pentru creșterea gradului de incluziune financiară, pe care se așează apoi eforturile de educare a consumatorilor și stimulare a adopției plăților digitale și a inovațiilor din această zonă. Sunt necesare, în continuare, investiții susținute pentru a crește rețeaua națională de terminalizare și acceptare, în special în mediul rural și urbanul mic. De asemenea, reglementarea cadrului legislativ joacă un rol cheie. În această privință, o acțiune cu impact o constituie modificarea legii cash-back prin prevederile Ordonanței Guvernului nr. 16 din 15 iulie 2022 pentru scăderea pragului la 10.000 de euro cifra de afaceri anuală, firmele fiind astfel obligate să pună la dispoziția clienților opțiuni digitale de plată începând cu 1 ianuarie 2023”, a declarat Cosmin Vladimirescu, Country Manager Mastercard România și Croația.

Sub-indicele Infrastructură analizează pregătirea infrastructurii existente și capacitatea acesteia de a permite plăți electronice, urmărind două componente: infrastructura fără numerar și disponibilitatea soluțiilor de plată, fiecare cu o pondere egală în punctajul final.

Infrastructura fără numerar

Componenta Infrastructura fără numerar a obținut 83 de puncte la nivelul pieței locale. Aceasta măsoară amplitudinea principalelor mijloace de plată fără numerar, analizând doi factori: penetrarea conturilor bancare și a cardurilor de consum în rândul populației adulte totale și rata de terminalizare în rândul comercianților locali.

În 2021, rețeaua de conturi dezvoltată, deși inegal accesibilă la nivelul țării, înregistra o medie de aproximativ 1,5 conturi per adult. În mod similar, raportul dintre cardurile pentru persoane fizice și populația adultă totală a fost de 1,2. Raportat doar la populația bancarizată, media crește la 2,0 carduri per adult bancarizat, arătând că, deși unii români dețin mai multe carduri, o mare parte a populației încă nu are acces la servicii și produse financiare de bază.  

Totodată, rata de terminalizare în rândul comercianților locali a fost estimată la 32% în România, pondere care a crescut treptat în ultimii ani. Acest rezultat este cel mai mic comparativ cu alte țări din regiune în care Indicele Plăților Digitale a fost realizat – în Bulgaria, rata de terminalizare se situează la 64%, în Ungaria la 47% și în Croația la 44%.

Conform clasificării populației și a așezărilor realizate de Banca Mondială, rata de acoperire a terminalelor POS în mediul urban se situează la 57%. Acest lucru înseamnă că terminalele sunt mai concentrate în mediul urban, indicând că o mare parte a populației nu are acces la infrastructură suficientă pentru a utiliza cardurile bancare ca metodă de plată. Acest lucru determină dependența continuă de numerar, alimentează obiceiul de a-l folosi ca metodă principală de plată și crește cererea pentru numerar. 

În comparație cu alte țări, această diferență este semnificativă. Bulgaria are o concentrație mai mare de terminale în așezări urbane, cu 66% din terminalele POS în zonele urbane, dar și ponderea populației urbane este mai mare acolo, ajungând la aproape 40%. Croația are o pondere similară a populației urbane cu România, de 33%; cu toate acestea, doar 49% dintre terminalele lor POS sunt amplasate în zone urbane. Ungaria arată o imagine diferită și mai echilibrată, cu 26% din terminale amplasate în orașe, care reprezintă 30% din populație, indicând o distribuție uniformă în toată țara.

Este de așteptat ca dezvoltarea rețelei de acceptare să îmbunătățească scorul sub-indicelui Infrastructură în următorii ani, pe baza inițiativelor de reglementare, precum și a tehnologiilor inovatoare de terminale, care câștigă mai mult loc pe piață, în special în rândul întreprinderilor mici și al întreprinderilor care operează în afara zonelor urbane (de exemplu, soluțiile SoftPOS).

Disponibilitatea soluțiilor de plată

Această componentă a obținut 55 de puncte și cuprinde soluțiile tradiționale de plată, produse inovatoare, tehnologii disponibile pe piață și tehnologii care nu sunt încă lansate pe piață, dar care au un potențial considerabil de a promova plățile digitale la introducerea lor.

Produsele și tehnologiile contactless au atins un nivel aproape maxim de maturitate. Până la sfârșitul anului 2021, terminalele contactless au atins o acoperire aproape completă la nivel național, cu o rată de penetrare de 99%, în timp ce penetrarea cardului contactless a atins 90%, după o creștere constantă în ultimii ani.

Plata în rate este o altă soluție disponibilă pe scară largă, fiind activată la nivelul întregii piețe din România. Un alt exemplu este serviciul Cumperi acum, plătești mai târziu, care le permite utilizatorilor fie să amâne, fie să împartă plata în rate. Achiziția cu Cashback, o formă de retragere de numerar direct la locația comerciantului după plata cu cardul la terminalul POS, a fost introdusă în peisajul plăților locale încă din 2017, oferind o alternativă viabilă pentru ATM-uri și limitând retragerile de numerar de la aceste terminale.

Două exemple de produse inovatoare disponibile pe piață, dar care au încă o rată mică de penetrare sunt plățile instant și plățile cu portofele digitale. 

Infrastructura de plăți instant, deși disponibilă de la începutul anului 2019, nu a crescut încă la nivel de infrastructură, pentru că, odată cu pandemia, multe bănci locale s-au concentrat pe alte proiecte strategice. De asemenea, plățile instant sunt adesea văzute ca un canal alternativ în faza sa incipientă, care va necesita participarea întregii comunități bancare.

În ceea ce privește portofelele digitale, consumatorii români au la dispoziție o varietate de astfel de produse: de la portofelele proprii dezvoltate de bănci și cunoscutele aplicații Apple Pay® (disponibil local din 2019) și Google Pay™ (disponibil local din a doua jumătate a anului 2021), la aplicații dezvoltate de producători de dispozitive portabile, precum Garmin Pay® și Fitbit Pay™, care au devenit de asemenea disponibile pentru utilizatorii anumitor bănci din România, în 2021. Cu toate acestea, plățile cu portofele digitale mai au de câștigat teren pe piață.

Soluțiile de plată au evoluat în tandem cu evoluția tehnologiei, precum și a preferințelor în continuă schimbare, ale consumatorilor. Aceștia se așteaptă la experiențe de utilizare simplificate, digitale și, totodată, sigure. În ultimii ani, a crescut popularitatea opțiunii de a salva datele cardului pentru cumpărăturile online, tocmai pentru că aceasta le asigură clienților un confort sporit. Serviciul, numit și Card-on-File, era deja disponibil consumatorilor din România în 2021, fiind susținut de toate băncile emitente și acceptatoare care operează pe piața locală.

Totodată, România a fost prima țară din Europa care a introdus Instant Money Back, serviciu de rambursare instantanee a banilor folosind serviciul Mastercard Send, care le permite consumatorilor care efectuează plăți online cu un card salvat să primească valoarea produselor returnate în maximum 30 de minute.

 

Studiu Deloitte: ponderea angajaților ale căror roluri s-au schimbat în urma implementării soluțiilor de automatizare continuă să crească și ajunge la o treime la nivel global

0

 

Ponderea angajaților ale căror roluri s-au schimbat în urma implementării soluțiilor de automatizare continuă să crească și ajunge la 34% la nivel global, față de 23% în 2020, potrivit celei mai recente ediții a raportului Deloitte Automation with Intelligence, efectuat în 34 de țări, inclusiv România. Studiul arată, de asemenea, că gradul de deschidere și de contribuție a angajaților la implementarea strategiei de automatizare crește odată cu nivelul ierarhic din cadrul organizației. Astfel, angajații cu funcții de execuție (11%) reprezintă categoria cu cei mai puțini suporteri, urmați de manageri și liderii de echipă (19%) și de membrii echipei de top management (39%). În ceea ce privește atitudinea diferitelor departamente din organizație, echipele de IT oferă sprijin în mod moderat (27%), în timp ce departamentele de risc susțin cel mai puțin procesul de automatizare (8%). 

Raportul subliniază că adoptarea unui model de dezvoltare inițiat de angajați (citizen-led development model), un cadru care încurajează angajații din alte departamente decât cel de IT să utilizeze platforme de tip low-code/no-code aprobate de IT pentru a dezvolta soluții de automatizare de complexitate scăzută în cadrul echipelor lor, ar putea ajuta organizațiile să-și mențină angajații implicați în procesul de transformare prin automatizare. Chiar dacă acest model este un concept nou, 59% dintre organizațiile care implementează sau extind soluții de automatizare îl pun deja în practică sau intenționează să facă acest lucru în următorii trei ani. Acest model de dezvoltare oferă angajaților posibilitatea de a crea noi soluții automatizate care să îi ajute la îndeplinirea propriilor sarcini și ajută companiile să-și crească gradul de retenție a angajaților, potrivit a mai mult de jumătate dintre organizațiile (57%) care l-au pus deja în aplicare. De asemenea, două treimi dintre companiile care intenționează să utilizeze acest nou model în următorii trei ani se așteaptă ca acesta să le îmbunătățească ratele de retenție a angajaților.

„Companiile din România au început deja să folosească soluții de automatizare pentru a schimba modul în care își gestionează procesele de business și pentru a se diferenția față de concurență prin creșterea eficienței și reducerea costurilor. Această abordare le permite să se concentreze asupra sarcinilor cu valoarea adăugată pentru angajații care își doresc roluri strategice și cu care să le aducă mai multă satisfacție. Echipele de top management ale companiilor își doresc un plan bazat pe o abordare integrală a soluțiilor de automatizare pentru a îmbunătăți și optimiza principalele procese de business, dar în același timp comunică din proprie inițiativă cu întreaga organizație. Astfel, implică angajații în conversația despre automatizare, pentru a-i ajuta să depășească faza de rezistență la schimbare, care reprezintă una dintre cele mai importante bariere de care se lovesc companiile atunci când vor să extindă implementarea soluțiilor de automatizare, potrivit studiului”, a declarat Vladimir Aninoiu, Director de tehnologie în cadrul practicii de consultanță a Deloitte România

Ediția din acest an arată că tehnologiile de automatizare au devenit parte din viața cotidiană, 74% dintre companii declarând că implementează deja soluții de automatizare a proceselor prin robotizare (RPA), iar jumătate dintre acestea, recunoașterea optică a caracterelor (optical character recognition). Raportul subliniază că, în 2015, doar 13% dintre organizații intenționau să investească în RPA. În plus, inteligența artificială (IA) este pe locul al doilea în topul tehnologiilor de care sunt interesate companiile (46% dintre respondenți), urmată de analiza și urmărirea proceselor  (process mining) și monitorizarea proceselor (43% fiecare).  

Reducerea costurilor este principalul beneficiu indicat de organizațiile care adoptă soluții de automatizare, acestea așteptându-se la o scădere medie a costurilor de 31% în următorii trei ani, în creștere de la 24% în 2020, urmată de creșterea veniturilor, companiile participante la studiu estimând un avans de 24% în următorii trei ani, față de 15%, în 2020.

Cea mai importantă barieră cu care se confruntă organizațiile atunci când extind implementarea soluțiilor de automatizare este fragmentarea proceselor, o provocare pe care o au dinainte de pandemie și care este de așteptat să rămână în top cel puțin pentru următorii cinci ani. Alte obstacole menționate de companii sunt lipsa unei viziuni clare (22%) și a unei strategii de automatizare la nivelul organizației (41%), gradul scăzut de pregătire din punct de vedere IT și rezistența la schimbare

Cea mai recentă ediție a studiului Deloitte Automation with Intelligence explorează evoluția tehnologiilor de automatizare și impactul acestora asupra organizațiilor și forței de muncă. Studiul a fost realizat la nivel global în rândul a peste 470 de membri ai echipelor de top management, printre care directori responsabili cu procesele de automatizare, directori de operațiuni, de resurse umane și directori ai centrelor de asistență pentru clienți.

Premieră pe piața agricolă din România: Agra Asigurări a lansat prima platformă dedicată brokerilor de asigurare pentru emiterea polițelor agricole

0

Agra Asigurări, compania care a introdus digitalizarea în sectorul asigurărilor agricole, anunță lansarea pe piața din România a platformei dedicate brokerilor pentru emiterea polițelor agricole. Programul contribuie la eficientizarea procesului de emitere a polițelor de asigurare, asigurând o gestiune eficientă a clienților și un proces de lucru care elimină 100% documentele în format fizic.

Odată cu lansarea noului serviciu, compania continuă implementarea planurilor de digitalizare în sectorul asigurărilor agricole, adaptându-se nevoii crescute a brokerilor de a avea acces la o platformă digitală, cu funcții intuitive, care să susțină integral procesul de vânzare, precum și posibilitatea de a emite oferte și în varianta offline.

După digitalizarea procesului de evaluare a daunelor dorim să continuăm procesul de digitalizare al sucursalei Agra Asigurări România și pe partea de vânzări, oferind partenerilor noștri prin intermediul programului de calcul un acces transparent la polițele de asigurare agricole”, explică Horia-Adrian Lupu, Director General Agra Asigurări.

Principalul avantaj al implementării unui sistem digital pentru brokeri este accesul rapid la o oferta de asigurare și la arhiva de documente. Astfel, brokerii au acces la un tablou de bord personalizat care se actualizează în timp real. Aici pot vedea toate ofertele emise, numărul clienților activi, polițele aflate în gestiune precum și daunele avizate și deconturile de daună.

„Pentru noi, zona de educație este un pilon important și un factor decisiv pentru performanță. La fel ca în cazul evaluatorilor de daună, cărora le oferim sesiuni teoretice și practice de școlarizare atunci când se alătură echipei noastre, vom organiza periodic și partenerilor noștri din vânzări traininguri dedicate pentru utilizarea noului program. În acest sens, punem la dispoziția brokerilor interesați să facă tranziția spre un sistem digital un program de școlarizare prin care aceștia pot să exerseze și să dobândească toate cunoștințele necesare înainte de înrolarea propriu-zisă în cadrul platformei”, declară Iulia Parapianu, Director Adjunct Agra Asigurări.

Totodată, prin intermediul platformei, un broker poate emite mai multe oferte comerciale unui client, urmând ca acesta să o aleagă oferta care corespunde cel mai bine nevoilor sale. Ulterior, brokerul îi trimite prin portal pe e-mail oferta finală și acesta poate semna digital contractul și condițiile de asigurare. După ce documentele sunt semnate de către client, oferta este trimisă automat în baza de date Agra Asigurări și către managerii regionali spre aprobare. După aprobarea internă, polița se emite și este vizibilă atât de broker cât și de client, dacă acesta este înregistrat în portal. 

Nu în ultimul rând, programul este sincronizat cu baza de date Agra Sat, un serviciu gratuit ce le oferă fermierilor clienți imagini din satelit cu privire la evoluția culturilor pe parcelele asigurate.

CEC Bank lansează cardul multicurrency care oferă acces la contul în lei, euro și în alte 8 valute

0

 

CEC Bank lansează cardul multicurrency. Cu un singur Card – Visa Multicurrency – clienții au acces direct la conturi în zece valute și pot face plăți la comercianți și retrageri fără comisioane și costuri asociate schimbului valutar.  

Cardul Multicurrency răspunde unor nevoi clare pe care le-am identificat în piață: români care călătoresc sau fac cumpărături online din străinătate și vor să evite costurile asociate conversiilor valutare sau retragerilor de numerar, dar și români care lucrează în străinătate și trimit bani acasă familiei”, a declarat Bogdan Neacșu, Director General al CEC Bank. 

Cardul de debit pentru persoane fizice Visa Multicurrency poate avea asociate până la zece conturi în lei, euro și alte valute și are zero comision de administrare și ZERO comision la retragerile de la bancomatele din România și Uniunea Europeană. În plus, se oferă retrageri gratuite de la orice bancomat din lume în limita a 1000 lei/lună și acces gratuit la CEC app – mobile banking.  

Cardul poate fi alimentat prin transferuri în lei sau în valută, dar și prin depuneri în lei și euro la bancomatele multifuncționale (MFM) CEC Bank. În cazul unor plăți sau retrageri în valută, dacă există disponibil în contul în valuta respectivă (eg euro sau lire sterline), tranzacția se va realiza direct în acea monedă, fără costuri asociate conversiei valutare. 

Cardul Visa Multicurrency poate fi obținut din orice sucursală CEC Bank, dar și 100% online, fără drumuri la bancă, inclusiv de cei care lucrează în străinătate și au acte de identitate românești. Cei care accesează acest card, vor obține și un card virtual Multicurrency, care poate fi utilizat chiar de a doua zi din aplicația de mobile banking – CEC app – și pentru plăți direct de pe telefon, prin portofelele virtuale Apple Pay sau Google Wallet, ceasuri sau brățări smart (Fitbit Pay, Garmin Pay). 

Cele 9 valute străine care pot fi asociate cardului de debit VISA Multicurrency fără comisioane suplimentare de deschidere și administrare cont sunt euro, dolari SUA, dolari canadieni, lire sterline, franci elvețieni, coroane daneze, coroane suedeze, forinți sau zloți.  

Raport Ericsson: Sectorul imobiliar implementeză soluții IoT, pentru a reduce costurile cu energia electrică și a combate schimbările climatice, sporind valoarea proprietăților

0

 

  • Ericsson și Kiona colaborează pentru a digitaliza managementul clădirilor, cu scopul de a reduce consumul inutil de energie și emisiile de CO2 în sectorul imobiliar, având în vedere că 75% dintre clădirile din Europa nu sunt eficiente din punct de vedere energetic 
  • Raportul realizat alături de compania Kiona analizează beneficiile aduse de conectivitatea celulară IoT în procesul de management și optimizare a energiei la nivelul clădirilor inteligente

Compania Ericsson (NASDAQ: ERIC) a lansat astăzi un raport privind managementul energetic al clădirilor conectate, realizat în parteneriat cu firma Kiona (lider pe piața de soluții tehnologice destinate managementului clădirilor) și Arthur D. Little (companie de consultanță de afaceri). 

Raportul analizează evoluția valorii comerciale și a impactului climatic, ca urmare a implementării controlului digital al clădirilor, prin intermediul soluțiilor de IoT, pentru monitorizarea, verificarea și optimizarea consumului de energie. În acest fel, proprietarii vor putea reduce emisiile de CO2 și cheltuielile cu energia, crescând în același timp și valoarea proprietății. 

Raportul evidențiază avantajele pe care clădirile conectate le pot aduce beneficiarilor pe scară largă. Soluțiile de conectivitate prin IoT pot aduce plus-valoare unei clădiri, iar o potențială reducere de 10% a costului anual al energiei (ca urmare a ajustării parametrilor sistemului de încălzire, în funcție de amplasamentul fiecărei clădiri în parte, a performanței sale energetice și a consumului de energie termică proiectat pentru aceasta) ar aduce economii chiar mai mari. Raportul oferă și informațiile necesare pentru a calcula valoarea beneficiilor aduse de managementul energiei, astfel încât să poată fi estimate economiile de costuri și eficiența energetică, luând în calcul prețurile la energie și alți factori. Având în vedere că, în UE, un procent de 36% din emisiile de CO2 provine din sectorul imobiliar, scăderea consumului de energie este esențială pentru atenuarea efectelor crizei energetice din Europa, precum și a efectelor schimbărilor climatice care afectează întreaga planetă. 

În contextul ascensiunii prețurilor la energie și al fenomenului global de urbanizare, este necesară o transformare rapidă a clădirilor tradiționale în clădiri inteligente, care să utilizeze conectivitatea IoT. Prin intermediul conectivității celulare (cu ajutorul companiei Kiona), administratorii de proprietăți pot să optimizeze consumul de energie și să remedieze potențialele probleme înainte ca acestea să devină foarte costisitoare.  

Kiona își propune să prevină risipa de energie și să reducă emisiile de CO2 în cele peste 55.000 de unități comerciale, industriale, rezidențiale și publice, pe care le administrează în prezent. Mai exact, cu ajutorul Kiona, sectorul imobiliar își poate atinge obiectivele financiare și de sustenabilitate (ca urmare a implementării proceselor digitale la nivelul clădirilor noi și vechi), peste 5.500 de clădiri folosind soluțiile de conectivitate celulară alimentată de platforma Ericsson IoT Accelerator (oferită ca serviciu printr-o rețea globală de furnizori de servicii de telecomunicații parteneri).

Platforma Ericsson IoT Accelerator oferă vizibilitate și control complet al tuturor dispozitivelor IoT, pe parcursul întregului ciclu de viață, indiferent de locația lor, iar aceste capabilități sunt extrem de importante pentru furnizarea de servicii de management și optimizare energetică a clădirilor conectate. Punând la dispoziție tehnologia intuitivă și soluțiile de conectivitate IoT dezvoltate de Ericsson, Kiona le permite administratorilor de proprietăți să colecteze date despre clădirile pe care le au în portofoliu prin senzori integrați și să le gestioneze fără a fi necesar să se afle la fața locului. 

Jens Erler, IoT Client Principal, Technology & Emerging Business, la Ericsson, precizează: „Implementarea conectivității celulare IoT în sectorul imobiliar aduce beneficii piețelor din întreaga lume, începând cu reducerea consumului de energie și a altor costuri operaționale, până la creșterea valorii unei proprietăți și creșterea nivelului de satisfacție al chiriașilor. Deși beneficiile variază de la o țară la alta, consumul redus de energie aduce avantaje de ordin financiar și pentru mediul înconjurător la scară largă”.  

„Suntem conștienți de faptul că sectorul imobiliar se confruntă cu provocări în ceea ce privește  managementul energetic și creșterea valorii proprietăților, în Europa de Nord și nu doar. Prin soluțiile și serviciile sale de asistență, Kiona se străduiește să diminueze aceste presiuni și să creeze un ecosistem digital unificat, care să permită administrarea de la distanță a proprietăților”, declară Viktor Vitell, CMO, Kiona. 

Ericsson IoT Accelerator le permite companiilor să implementeze, să gestioneze și să-și extindă cu ușurință afacerea la nivel global, de pe o singură platformă IoT. În prezent, Ericsson IoT Accelerator deservește peste 9.000 de întreprinderi din peste 100 de țări și gestionează mai bine de 90 de milioane de conexiuni, incluzând un număr mai mare de 20 de milioane de eSIM-uri, poziționând Ericsson ca lider de piață în segmentul de soluții de management al conectivității IoT. 

BestJobs: Banii contează mai mult decât timpul liber pentru Gen Z și Millennials. Angajații trecuți de 42 de ani prețuiesc mai mult sănătatea și timpul cu cei dragi

0

 

Pandemia a adus viitorul muncii mai aproape și a transformat modul în care oamenii se raportează la un job. Cu generația Millennials predominantă pe piața muncii și odată cu introducerea angajaților din Gen Z, s-a schimbat și cultura organizațională, accentul fiind pus mai mult pe bunăstare și flexibilitate. Cu toate acestea, 53% dintre tinerii generației Z și 45% dintre Millennials ar alege câștigarea unui venit mai mare, care să le asigure menținerea stilului de viață confortabil și lipsit de griji, versus mai multe zile de concediu, arată cel mai recent sondaj BestJobs.

23% dintre tinerii din Generația Z caută oportunități prin care să se dezvolte profesional, chiar și făcând compromisuri privind salariul, în comparație cu 10% dintre Millennials și 6% dintre cei din Generația X. Totodată, timpul liber petrecut cu familia sau cei dragi este o alegere mai bună decât venitul crescut pentru 17% dintre tineri, 25% dintre Millennials și 17% din Gen X. 

Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs

„Tinerii din generația Z prețuiesc foarte mult independența, flexibilitatea și fericirea, iar viziunea lor despre muncă este mai mult una pragmatică decât aspirațională. Tocmai de aceea auzim în ultimul timp de «quiet quitting» – tendința prin care tinerii se dedică jobului strict cât este necesar, fără a depăși orele din program și fără a avea ambiția promovării. Totodată, se află într-o etapă de formare și sunt dispuși să renunțe la timpul liber în favoarea unui venit care să le permită să ducă stilul de viață dorit și să aibă acces la experiențe. Millennials, pe de altă parte, reprezintă o generație obișnuită să muncească mult, să își seteze obiective provocatoare, dar să se și bucure de beneficiile care vin odată cu un statut mai înalt și venit mai mare. Aceste generații sunt și cele care redefinesc cultura organizațională, punând în centrul ei bunăstarea angajaților și fericirea la job”, spune Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs.

Odată cu înaintarea în vârstă, angajații acordă o importanță mai mare și sănătății personale și a celor din jur. Pentru cei din Generația X și cei de peste 58 de ani, venitul rămâne principala alegere în mai puțin de 40% din cazuri. În schimb, 45% dintre Boomers și 32% dintre cei din Generația X declară că în această etapă a vieții lor sănătatea este pe primul loc, mai presus de venit sau timp liber.  

De la Gen Z la Boomers, preferințele angajaților la job sunt despre bunăstare, stabilitate și relații. Salariul este un criteriu comun 

Când vine vorba de jobul pe care îl au în prezent, tinerii din Generația Z apreciază cel mai mult salariul (40%), posibilitatea de a lucra de la distanță (33%) și flexibilitatea programului (27%). Millennials se bucură și ei de salariu (48%), dar apreciază și siguranța locului de muncă (31%) și echilibrul între viața profesională și cea privată (29%). În timp ce persoanele cu vârsta între 42 și 57 de ani apreciază aceleași lucruri ca Millennials, cei trecuți de 58 de ani aleg, după salariu, relațiile avute cu colegii (37%), comunicarea cu superiorii (25%) și beneficiile extrasalariale (18%).

Mai mult de jumătate dintre tinerii din Generația Z, respondenți ai sondajului BestJobs, și-au început cariera profesională și au joburi entry level, unde câștigă între 2.000 și 3.000 de lei net pe lună. 17% au joburi part-time sau internship-uri și câștigă lunar între 1.000 și 2.000 de lei, în timp ce 30% câștigă peste 3.000 de lei. 

Majoritatea angajaților preferă să lucreze pentru o companie privată, datorită expunerii la o gamă mai largă de sarcini, care le permit să învețe mai multe lucruri, adiacente domeniului de activitate. În plus, un astfel de loc de muncă le poate oferi mai multe beneficii extrasalariale și/ sau oportunități de dezvoltare profesională și personală. Dacă din Generația Z, aproape 70% lucrează pentru astfel de angajatori, procentul celor din Millennials care lucrează într-o companie privată este de 81%.

În contextul unui viitor incert, economisirea și dezvoltarea profesională sunt principalele lecții

Evenimentele ultimilor ani au format anumite obiceiuri în rândul oamenilor. Spre exemplu, 10% din Gen Z au început să economisească, în comparație cu 18% dintre Millennials și 20% dintre cei de peste 42 de ani. În schimb, peste 20% dintre tineri pun mai mult accent acum pe consolidarea cunoștințelor cu scopul de a obține rapid un job nou dacă situația va impune, în timp ce doar 13% dintre Millennials și 12% dintre Gen X și Boomers consideră asta o prioritate.


Sondajul a fost efectuat în perioada 27 august – 11 septembrie pe un eșantion de 1.272 utilizatori de internet din România.