Practicile comerciale neloiale în comerțul agricol și alimentar – impactul noilor reglementări pentru mediul de afaceri

_________________

Material de opinie de Florentina Munteanu,
Partener Reff & Asociații | Deloitte Legal

Relațiile comerciale dintre furnizorii și cumpărătorii de produse alimentare și agricole, care întrunesc anumite condiții, se vor derula, începând din aprilie 2022, în baza Legii nr. 81/ 2022 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar, care a fost adoptată pentru transpunerea la nivel național a Directivei 633/2019 cu același obiectiv („Directiva UTP”). În principal, noul act normativ are drept scop implementarea unui mecanism de protecție a furnizorilor vulnerabili în raport cu întreprinderile cumpărătoare din cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar, care au o putere de negociere mare. Legea conține 25 de practici comerciale neloiale, șase practici condiționate de convenția anterioară prin clauze clare și lipsite de ambiguitate și sancțiuni semnificative pentru nerespectarea regulilor stabilite. 

Directiva UTP ar fi trebuit transpusă de România până la data de 1 mai 2021, însă, deși proiectul se află pe masa autorităților încă din 2020, procesul  a fost urgentat doar ca urmare a intervenției Comisiei Europene (CE), care a stabilit, la începutul acestui an, un termen de cel mult două luni pentru a remedia situația. 

Cui se aplică?

CE a constatat, pe baza unor studii și rapoarte efectuate din 2009 până în 2019, că există în cadrul Uniunii Europene (UE) inegalități semnificative în ceea ce privește puterea de negociere a furnizorilor și cea a cumpărătorilor de produse agricole și alimentare. Așadar Legea 81 urmărește protejarea producătorilor și a furnizorilor intermediari de produse alimentare și/sau agricole, implicați în vânzarea de astfel de produse pe teritoriul României sau, dacă vânzarea se realizează în străinătate, atunci când produce efecte în țara noastră. 

Directiva UTP mai prevedea o condiție: cel puțin una dintre părțile la tranzacție (furnizor sau cumpărător) să fie stabilită în UE, care nu se regăsește în Legea 81, ceea ce ridică o primă întrebare cu privire la sfera de aplicabilitate. Aplicarea legii prin raportare la locul săvârșirii faptei sau la locul producerii efectelor faptelor săvârșite, respectiv teritoriul României, este una specifică dreptului concurenței, același principiu de aplicare a legii regăsindu-se și în cadrul Legii 21/1996 a concurenței. Astfel, se pare ca legiuitorul român a dorit să extindă sfera de aplicare a directivei fără să mai condiționeze aplicarea legii de naționalitatea întreprinderilor implicate, atât timp cât faptele se petrec sau produc efecte în România. 

În schimb, în ceea ce privește calibrarea raportului de forțe prin raportare la cifra de afaceri anuală a furnizorului, respectiv a cumpărătorului, Legea 81 a implementat întocmai prevederile Directivei UTP și a stabilit anumite praguri ale cifrei de afaceri. Acestea pornesc de la 2.000.000 de euro și merg până la 350.000.000 de euro. Dacă matricea de identificare a categoriei din care fac parte furnizorii sau cumpărătorii este una simplă, apare întrebarea legată de modul de calcul, întrucât Legea 81 doar preia din directivă prevederea potrivit căreia cifra de afaceri anuală se interpretează conform Recomandării 2003/361/CE a comisiei, inclusiv definițiile privind „întreprinderea autonomă”, „întreprinderea parteneră” și „întreprinderea asociată”, precum și alte chestiuni privind cifra de afaceri anuală. 

Dar această recomandare are în vedere definirea microîntreprinderilor și a întreprinderilor mici și mijlocii și este cu precădere folosită în domeniul ajutorului de stat, domeniu în care este firesc ca statul să fie precaut cu privire la selectarea întreprinderilor care pot primi ajutoare, fără ca acestea să distorsioneze mediul concurențial normal. În cazul de față, obiectul Directivei și al Legii 81 este acela de a echilibra, printr-o intervenție a statului în unele raporturi de drept comercial (supuse de regulă doar voinței părților), anumite dezechilibre ce pot apărea între furnizorii vulnerabili prin raportare la puterea de negociere a cumpărătorilor. 

Din acest punct de vedere, pare discutabilă oportunitatea raportării la cifra de afaceri calculată potrivit Recomandării Comisiei 2003/361/CE, întrucât ceea ce contează, în cazul unei negocieri comerciale, este forța pe care respectivele întreprinderi o au în cadrul raportului negociat, care poate ține de multe ori de țara în care are loc negocierea, de caracteristicile pieței pe care se negociază, de volumele negociate, și nu atât de mult de puterea economică globală a întreprinderilor partenere și asociate cu întreprinderea care negociază. Această modalitate de calcul a cifrei de afaceri suportă implicații comerciale care merită analizate pe parcursul aplicării prezentei legi, cel puțin cu privire la situațiile în care furnizorii s-ar afla pe o piață total diferită de piața pe care activează grupul din care fac parte, puterea de negociere mare a grupului nefiind relevantă în acest context. Formularea legii este însă una care trimite doar la recomandarea comisiei, care ține cont de forța globală a unei întreprinderi, indiferent de activitatea desfășurată de întreprinderile partenere și asociate și indiferent de locul de stabilire a acestora (cu anumite excepții, care însă nu sunt relevante pentru subiectul abordat în acest articol). 

Din această perspectivă, este interesant de remarcat și modul în care alte state membre au ales să implementeze Directiva UTP. Astfel, Belgia a decis să ofere protecție tuturor furnizorilor, indiferent de cifra de afaceri (excepție: furnizorii a căror cifră de afaceri globală depășește 350.000.000 de euro), iar Slovacia nu aplică nicio limitare.

Principalele modificări și interdicții

Deși Directiva UTP interzice cu caracter general solicitarea, de către cumpărător, de plăți de la furnizor, care nu sunt legate de vânzarea produselor agricole și alimentare, legiuitorul român, în plus față de preluarea interdicției generale, a detaliat în concret anumite costuri ce nu ar putea fi refacturate furnizorului, întrucât nu sunt legate de vânzarea produselor acestuia. Astfel, este interzis de plano părților să includă în contractul comercial costuri aferente extinderii rețelei de distribuție a cumpărătorului, amenajării spațiilor de vânzare ale comerciantului și evenimentelor de promovare a activității și imaginii cumpărătorului.

O altă prevedere importantă a legii este interdicția cumpărătorului de a utiliza auto-facturarea pentru produsele agricole și/sau alimentare, cu anumite excepții prevăzute în Codul Fiscal. Această prevedere va genera cu siguranță cel puțin probleme practice, auto-facturarea fiind folosită pe scară largă de comercianții ce au în portofoliu sute sau chiar mii de furnizori.  

De asemenea, legea prevede interdicția cumpărătorului să aplice reduceri financiare și comerciale sub formă de rabaturi, cu excepția remizelor și risturnelor, ale căror reduceri cumulate să nu fie mai mari de 20%, aplicate în funcție de valoarea facturată între cumpărător și furnizor. Având în vedere scopurile diferite ale tipurilor de reduceri (compensarea unor defecte de calitate, discounturile de volum și cele ce țin de cifra de afaceri totală realizată cu un cumpărător), nu este clară intenția legiuitorului prin introducerea acestei prevederi, care nu se regăsește în Directiva UTP. Într-o interpretare, se poate susține că reducerile acordate sub formă de rabaturi nu pot fi mai mari de 20%, în vreme ce remizele și risturnele rămân neatinse, după cum s-ar putea susține că reducerile cumulate constând în remize și risturne nu trebuie să depășească pragul de 20%.  

În plus, se interzice cumpărătorului să factureze valoarea anumitor servicii prestate peste cuantumul de maximum 5% din valoarea încasată de furnizor în baza contractului încheiat între părți. Aceste servicii au în vedere publicitatea produselor făcută de cumpărător, servicii de marketing prestate de acesta, plasarea secundară a produselor și suportarea integrală sau parțială a costului oricăror reduceri pentru produsele vândute de cumpărător cu titlu promoțional. Se pune în mod firesc întrebarea dacă această ultimă prevedere are în vedere acele reduceri care sunt solicitate de cumpărător într-un anumit context ce urmează să fie în special în beneficiul cumpărătorului (cum ar fi deschiderea unui nou magazin) sau orice reduceri promoționale care sunt și rezultatul suportării unui discount suplimentar de către furnizor, discount care este transferat printr-un sistem „pass-through” de către retailer către consumator.

Trebuie menționat și faptul că, spre deosebire de varianta adoptată de Senat, nu mai este prevăzută abrogarea Legii 321/ 2009 privind comercializarea produselor alimentare. Va fi interesant de privit modalitatea în care se vor armoniza prevederile celor două acte normative.

Autoritatea cu rol în aplicarea Legii nr. 81 este Consiliul Concurenței, în calitate de autoritate administrativă autonomă în domeniul concurenței.

Sancțiuni prevăzute pentru nerespectarea legii

Deși principalul obiectiv al directivei este stabilirea unui standard minim de protecție pentru furnizorii vulnerabili, prin raportare la operatorii cu o putere de negociere mai mare și sancționarea acestora din urmă atunci când săvârșesc practici comerciale neloiale, în mod neașteptat, legiuitorul național a decis să sancționeze atât furnizorii, cât și cumpărătorii cu amenzi contravenționale cuprinse între 250.000 lei si 600.000 lei. În plus, Legea nr. 81 prevede sancționarea săvârșirii în mod repetat a practicilor comerciale neloiale cu o amendă contravențională în cuantum de 1% din cifra de afaceri totală realizată în anul anterior.

Există posibilitatea de acordare a unui tratament favorabil în contextul unei recunoașteri exprese, prin reducerea cuantumului amenzii contravenționale cu o valoare cuprinsă între 1% și 25% din amenda finală. În acest caz, amenda va fi diminuată inclusiv când aceasta este stabilită la minimul prevăzut.

Legea 81 se va aplica pentru toate contractele dintre producători/ furnizori și cumpărători de produse alimentare și agricole încheiate începând cu data intrării în vigoare, respectiv 15.04.2022. Totuși, este important de reținut că actul normativ prevede, pentru contractele încheiate anterior, obligația de punere în acord cu prevederile sale până la data de 31.12.2022. Astfel, va urma cu siguranță o perioadă în care atât furnizorii, cât și cumpărătorii vor încerca să lămurească diferitele prevederi neclare ale legii și să gestioneze impactul acestor modificări în relația cu cealaltă parte a raportului comercial. 

NUMĂRUL COMPANIILOR INSOLVENTE DIN EUROPA CENTRALĂ ȘI DE EST, ÎN CREȘTERE

  • Numărul insolvențelor corporative în Europa Centrală și de Est (ECE) a crescut în 2021, atingând niveluri pre-pandemice în majoritatea țărilor, după o scădere înregistrată în 2020.
  • Șapte țări au raportat un număr mai mare de insolvențe (Bulgaria, Cehia, Ungaria, Lituania, Polonia, România și Slovacia), iar cinci țări au înregistrat o scădere a acestora (Croația, Estonia, Letonia, Serbia și Slovenia).
  • În contextul retragerii treptate a măsurilor de sprijin COVID și a consecințelor războiului Rusia-Ucraina, numărul companiilor insolvente din ECE ar urma să crească în trimestrele următoare.

Situația insolvențelor din regiune a fost afectată în ultimii doi ani de diverse condiții economice, măsuri de sprijin și modificări legislative. Pandemia de COVID a declanșat o decelerare economică, cu o scădere de 4% a creșterii regionale.  „În 2021, regiunea ECE a înregistrat o creștere economica de 5,5%, dar este de așteptat ca acest trend să se disipeze în acest an, cu o rată de creștere estimată de 3,2%”, a declarat Grzegorz Sielewicz, economist Coface pentru Europa Centrală și de Est. „Toate țările ECE sunt susceptibile de a suferi de pe urma consecințelor, directe și indirecte, ale războiului Rusia-Ucraina. Țările baltice urmează să înregistreze cele mai slabe rate de creștere datorită legăturilor lor comerciale cu Rusia.”

Reducerea măsurilor de sprijin și un mediu încă provocator determină o creștere a numărului insolvențelor

După o scădere a insolvențelor în regiune în 2020, acestea au crescut în 2021, revenind la nivelurile de dinainte de pandemie. Această creștere a fost anticipată pe fondul intențiilor guvernelor de a reduce măsurile de sprijin. Media ponderată a PIB-ului regional calculată pe baza dinamicii insolvenței țărilor a indicat o creștere de 34,7% în 2021 față de anul precedent (creștere de +1,5% excluzând Polonia, unde numărul total de proceduri a crescut în principal din cauza noilor proceduri).

Șapte țări au înregistrat un număr mai mare de insolvențe comparativ cu ​​anul precedent (Bulgaria, Cehia, Ungaria, Lituania, Polonia, România și Slovacia), iar cinci țări au înregistrat o scădere a acestora (Croația, Estonia, Letonia, Serbia și Slovenia). Polonia a cunoscut un număr aproape dublu de insolvențe, în mare parte din cauza unui val de proceduri implementate pentru a sprijini companiile cu dificultăți de lichiditate din cauza pandemiei. Chiar și în ciuda unei astfel de creșteri, rata insolvenței în Polonia, adică ponderea numărului total de proceduri raportat la numărul total de companii active, a ajuns la 0,06%, ceea ce înseamnă că doar 6 din 10.000 de companii din Polonia au inițiat astfel de proceduri.

Rate de insolvență mult mai mari au fost înregistrate în țările în care insolvențele sunt ceva mai comune, adică +1,61% în Croația și +3,31% în Serbia.

Insolvențele în Europa Centrală și de Est

 

Situația economică globală din ultimii 2 ani a generat un mediu plin de provocări pentru companiile din ECE. Redresarea economică care a început la jumătatea anului 2020 a fost mai rapidă decât se aștepta și a declanșat creșterea cererii, în special din sectorul prelucrător. Prețurile mărfurilor energetice, transportului și diferitelor metale și inputuri utilizate în procesele de producție au crescut. În unele cazuri, penuria a limitat nivelurile de producție. Cel mai clar exemplu vine din industria de semiconductori a căror penurie a dus la un număr redus de schimburi și la închiderea temporară a fabricilor auto. Costurile mai mari ale energiei și combustibilului pe fondul creșterii prețurilor la inputuri de producție au redus profitabilitatea companiilor. Aceste evoluții globale s-au reflectat în situația companiilor din Europa Centrală și de Est datorită prezenței lor în lanțurile de aprovizionare și în contextul legăturilor comerciale strânse ale regiunii cu Europa de Vest.

De la o criză, la altă

O nouă provocare se adaugă pandemiei de coronavirus, care afectează economiile și companiile: invazia pe scară largă a Ucrainei de către Rusia a contribuit rapid la creșterea prețurilor la energie, deoarece Europa rămâne dependentă de importurile de petrol, gaze naturale și cărbune din Rusia. În plus, ambele țări sunt producători și exportatori importanți de mărfuri agricole. Producția agroalimentară este, de asemenea, direct influențată de prețul îngrășămintelor, care a crescut, iar regiunea ECE este dependentă de îngrășămintele importate din Rusia și Belarus. În plus, prețurile globale mai mari și penuria de metale din cauza războiului au exacerbat și mai mult întreruperile lanțurilor de aprovizionare. Acești factori au condus la o creștere suplimentară a prețurilor la energie și inputuri pentru companii, inclusiv pentru cele din ECE. În plus, erodarea puterii de cumpărare a gospodăriilor este, de asemenea, o problemă pentru posibila bază de clienți a companiilor. Economiile ECE au înregistrat o inflație accelerată, în principal din cauza creșterii prețurilor la energie, dar și a prețurilor tot mai mari la alimente.

Rusia rămâne o destinație comercială importantă pentru regiunea ECE, în special pentru țările baltice. Exporturile și importurile totale cu Rusia au reprezentat 15,1% din PIB-ul Lituaniei în 2021. Mai mult, invazia rusă a Ucrainei a declanșat o criză umanitară cu repercusiuni economice. Deși se așteaptă ca toate țările ECE să înregistreze rate de creștere economică mai scăzute în 2022 în comparație cu cele estimate înainte de război, afluxul de refugiați ucraineni ar putea susține creșterea regională cel puțin pe termen scurt.

„Având în vedere provocările actuale, ne așteptăm ca numărul companiilor insolvente să crească în următoarele trimestre”, explică Jarosław Jaworski, CEO regional pentru Coface Europa Centrală și de Est. „Consecințele războiului Rusia-Ucraina vor accelera această creștere, mai ales că este puțin probabil ca programele de sprijin pentru companiile locale să fie implementate, așa cum a fost cazul în perioada declanșării pandemiei de coronavirus.”

 

Studiu ecommerce VTEX și MKOR: 53% dintre afacerile mici din România preferă să vândă exclusiv online

Mai mult de jumătate dintre retailerii mici din România, 53%, tind să își vândă produsele exclusiv online, preponderent în propriile eshop-uri, iar peste 40% vând în același timp online și offline și doar 6% și în marketplace-uri online, arată un studiu realizat de VTEX (NYSE: VTEX), platforma de comerț digital pentru branduri și retaileri de tip enterprise, în colaborare cu firma de cercetare de piață MKOR Consulting.

Conform studiului VTEX și MKOR, la care au participat peste 200 de retaileri din diverse domenii din România, cu cât o afacere este mai mare, cu atât preferă să aibă și magazine fizice, spre deosebire de retailerii mici, care se axează pe vânzarea online. În același timp, cu cât un retailer este mai mare, cu atât întâmpină mai multe provocări și dificultăți privind gestionarea comenzilor online, o parte importantă dintre aceștia intenționând să schimbe platforma de ecommerce în viitorul apropiat.

Analizele noastre arată că principalele dificultăți pe care le au retailerii online  se referă la abandonarea coșului de cumpărături (21%), mediul competitiv (21%) sau aprovizionarea și livrarea (18%). La acestea se adaugă provocări legate de conversia vizitelor în achiziții (17%), atragerea clienților potriviți (17%) și fidelizarea  clienților (14%). Astfel, ne așteptăm ca magazinele online să se concentreze mai mult pe funcționalități noi și pe adoptarea unor noi trenduri pentru a îmbunătăți experiența de cumpărare”, explică Corina Cimpoca, Marketing Consultant & Fondator MKOR Consulting.

Studiul VTEX și MKOR mai arată că pandemia COVID-19 a avut un efect pozitiv asupra pieței de ecommerce din România, astfel că, în perioada 2020-2022, au fost înregistrate următoarele creșteri: comenzi online – 57%, portofoliu de produse sau servicii – 62%, tranzacții online – 63%, numărul canalelor de vânzări – 34%, numărul furnizorilor – 42%, trafic pe site – 58%, numărul de angajați – 30%, bugetul de marketing –  48%.

„Deși piața din România și-a continuat trendul ascendent, în ultimul an s-au observat mai multe schimbări care o vor impacta pe termen lung. Una este orientarea brandurilor spre platforme mai solide și mai bine adaptate cerințelor consumatorului – aproape 15% din cei intervievați și-au exprimat intenția de a migra spre o nouă platformă în următoarele 12 luni. De ce? Primul motiv ar fi că pandemia a îndreptat foarte mulți cumpărători spre online, cumpărători care au început să-și dorească o experiență de cumpărare completă, cu checkout simplu, metode multiple de plată și livrare rapidă. Al doilea motiv ar fi că multe magazine au crescut rapid în ultimii trei ani și acum constată că nu mai pot scala: nu pot susține un număr ridicat de comenzi, nu pot dezvolta noi module, nu se pot integra și așa mai departe. Acest trend spre migrarea platformei, alături de cel al deschiderii de marketplace-uri și al listării pe ele, vor transforma piața locală de ecommerce într-una mult mai conectat și adaptat la comerțul european”, adaugă Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager & EMEA SVP în cadrul VTEX.

În ceea ce privește canalele de promovare folosite de retailerii din ecommerce, studiul VTEX și MKOR arată că cei mai mulți (68%) folosesc canale social media pentru campanii prin care să-și facă cunoscute magazinele online și produsele, urmate de Google Ads (66%) și SEO (40%). Retailerii online apelează și la content marketing (38%), email marketing (32%) sau marketing afiliat/influenceri (29%) pentru a atrage clienți și a-și crește vânzările.

Puteți consulta întreg studiul interactiv accesând acest link.

Industria tutunului a virat la buget aproape 20 miliarde lei în 2021

Patru companii care dețin circa 95% din piața legală a tutunului au virat în 2021 la bugetul statului român peste 19,85 miliarde lei, în creștere cu 13% față de 2020. Suma reprezintă accize, TVA și alte taxe și contribuții.

„În 2021, JTI Romania a virat la buget sume cu peste 14% mai mari comparativ cu 2020. În ciuda restricțiilor impuse de pandemie, am reușit să creștem contribuțiile pentru că piața neagră s-a menținut sub media europeană, iar cadrul de reglementare nu a suferit schimbări majore și neplanificate. Statul s-a putut baza pe acest sector rezilient într-o perioadă de incertitudini fără precedent. Dată fiind importanța industriei pentru economie, considerăm că, pentru o abordare echilibrată a reglementărilor în domeniu, este nevoie de coordonarea acestuia de către Ministerul Economiei, al Finanțelor sau al Agriculturii sau de către un comitet interministerial din care să facă parte și Ministerul Sănătății care, prin natura lucrurilor, are o perspectivă mai radicală față de acest sector. Pentru a continua să contribuim pozitiv în toate domeniile economice – venituri bugetare, exporturi, investiții, piața muncii – nu cerem nimic de la stat, care e principalul beneficiar al acestei industrii, ci doar normalitate și stabilitate”, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JTI Romania, Moldova și Bulgaria.

„Ne bucurăm să raportăm și în acest an creșterea taxelor virate la bugetul de stat. Aceasta este rezultatul muncii depuse de oamenii noștri, al spiritului lor de adaptare la o perioadă dificilă, dar și la transformarea prin care trece compania. Este, de asemenea, rezultatul a ceea ce am început în urmă cu aproape 30 de ani: demararea unor investiții importante în România și desfășurarea activității în mod responsabil și sustenabil. Tot ceea ce facem este pe termen lung și are în vedere oamenii și societatea în care trăim, dovezi ale angajamentului companiei de a construi un viitor fără fum. Doar în ultimul an investițiile Philip Morris International în România au ajuns la aproape 100 de milioane de dolari. Din 2017, până în prezent, 500 de milioane de dolari au fost investiți în fabrica noastră din Otopeni. În perioada 2022-2023, PMI va mai investi peste 100 de milioane de dolari și va continua să dezvolte capacitățile de producție. Pentru a îndeplini ceea ce ne-am propus avem nevoie și din partea autorităților de o perspectivă pe termen mediu și lung a politicii fiscale și de un cadru de reglementare stabil”, a declarat Dragoș Bucurenci, Director External Affairs, Philip Morris România.

„Circa 75% din prețul unui pachet de țigarete înseamnă taxe virate la stat, ca urmare predictibilitatea politicii fiscale este esențială pentru sectorul tutunului. Așa cum s-a văzut în trecut, în perioadele în care accizele s-au majorat după un calendar anunțat dinainte, veniturile bugetare au crescut. În schimb, majorările bruște și neplanificate ale accizei, reflectate ulterior în prețul pachetului care poate depăși puterea de cumpărare a consumatorilor, au drept consecință expansiunea contrabandei. Chiar și la un nivel de sub 10%, prejudiciul adus bugetului de piața neagră ajunge la 2 miliarde de lei. Așadar, este nevoie ca acest sector să fie considerat de importanță strategică pentru economia României și tratat ca atare de autoritățile care îl reglementează”, a declarat Adrian Pirau, Market Manager, Imperial Tobacco Distribution Romania.

Pe plan local, cele patru companii – BAT, JTI, PMI și Imperial Tobacco – angajează direct aproape 5.000 de salariați, având în România trei fabrici. În 2020, pe fondul scăderii veniturilor din energie, industria tutunului a devenit cel mai solid contribuabil la buget. De asemenea, tot în 2020, România a devenit al doilea producător european de țigarete, după Polonia și la egalitate cu Germania. Potrivit INS, în 2021 totalul exporturilor de produse din tutun a fost de peste 1,34 miliarde de euro, contribuția pozitivă a tutunului la balanța de plăți fiind de circa un miliard de euro.

Pentru a putea continua creșterea, inclusiv a contribuțiilor la buget, producătorii solicită asigurarea predictibilității fiscale pe termen mediu, prin adoptarea din vreme a unui nou calendar de accizare.

Într-un scenariu optimist luat în calcul de ASPES (Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale), sectorul tutunului ar putea contribui la economia românească cu 5,7 miliarde de euro anual, ceea ce ar însemna 2,56% din Produsul Intern Brut (PIB), dacă nu ar mai fi introduse noi restricții pentru piața legală, cadrul fiscal ar fi predictibil, iar comerțul ilegal s-ar menține la sub 10%.

Cegeka România este din nou în creștere, cu o cifră de afaceri cu 17,9% mai mare decât în 2021

Grupul european de IT Cegeka continuă să crească de la an la an. Cu sediul în Hasselt, Belgia, grupul tehnologic a încheiat anul financiar 2021 cu o cifră de afaceri consolidată de 744 de milioane de euro: aceasta reprezintă o creștere de 16% față de anul precedent.  Anul 2021 a fost un alt an de creștere continuă, inovație și investiții pentru Cegeka, iar aceste cifre impresionante reprezintă încununarea succesului pentru aniversarea a 30 de ani de activitate a Cegeka în 2022.

„Cegeka România a avut un alt an fantastic. Am obținut o creștere de 17,9 % față de 2020, demonstrând stabilitatea și adaptabilitatea noastră în fața turbulențelor economice și a crizelor continue din domeniul sănătății. Această creștere este atribuită în principal dedicării și muncii neîntrerupte a echipelor noastre, precum și a portofoliului nostru solid și diversificat de servicii, care s-a dovedit a fi extrem de valoros pentru clienții existenți și noi cu ambiții în transformarea digitală”, a declarat Lucian Butnaru – Country Director, Cegeka România. 

Și în 2021, compania s-a concentrat în principal pe sectorul bancar și asigurări, retail, logistică, telecomunicații și imobiliare. Cegeka România oferă soluții IT complete end-to-end pentru acești clienți, în special, în ceea ce privește dezvoltarea de aplicații și servicii profesionale. Anul trecut, compania a depășit și pragul de 700 de angajați și a fost recunoscută ca fiind unul dintre cei mai buni angajatori din domeniul IT din România.

Pentru a-și extinde amprenta în regiune și a avea acces la noi talente, Cegeka România a decis să înființeze birouri satelit în toată România și în Republica Moldova.

Obiectivele noastre pentru 2022 sunt ambițioase: ne așteptăm să creștem cu 28%, ceea ce înseamnă că vom avea nevoie de cele mai bune talente disponibile. Plănuim să angajăm cel puțin 200 de persoane în România în acest an și 75 în Republica Moldova. Suntem încrezători că acest concept de birou satelit, combinat cu o mentalitate modernă de lucru hibrid, ne va ajuta să atingem acest obiectiv strategic de business”, a adăugat Lucian Butnaru.

Anul trecut, Cegeka România a lansat cu succes cea de-a doua ediție a Cegeka Academy, un program de recrutare a absolvenților STEM din toată România. Programul este în întregime online și pune în legătură studenții cu mentori Cegeka și profesioniști în resurse umane. Academia nu se concentrează doar pe tehnologii precum .NET și Java, ci oferă și sfaturi despre cum să îți construiești o carieră în IT. Aproape jumătate dintre studenții care au finalizat programul au fost angajați, iar compania a lansat deja o nouă ediție a acestei academii și în acest an.

„La fel ca în 2020, 2021 a fost un an plin de provocări. COVID-19 a avut un impact major asupra sectorului sănătății, asupra economiei globale și asupra modului în care multe companii își desfășoară activitatea. Au fost vremuri nesigure și, ținând cont de războiul din Ucraina, încă mai sunt. În primul rând, aș dori să transmit condoleanțe tuturor celor care au fost afectați direct sau indirect de invazie”, spune André Knaepen, președintele Consiliului de administrație al Cegeka.
„În ciuda instabilității din Europa în acest moment, am reușit încă o dată să obținem rezultate excelente în întreaga organizație Cegeka în ultimele luni”, adaugă el. 

În 2022, Cegeka va continua să își extindă divizia de securitate cibernetică. „Importanța rezilienței cibernetice nu mai poate fi ignorată, iar acest lucru este valabil atât pentru companiile mici, cât și pentru cele mari. De aceea, ne-am exprimat clar ambiția de a deveni anul acesta un jucător de top 3 în domeniul securității cibernetice”, spune Stijn Bijnens, CEO al Cegeka.

Care sunt următorii pași în ceea ce privește responsabilitatea socială?

Cegeka își intensifică eforturile pentru a crește relevanța socială a companiei. Politica de CSR se bazează pe trei piloni: reducerea impactului asupra mediului, promovarea incluziunii și a diversității la locul de muncă și implicarea în proiecte relevante din punct de vedere social.

De asemenea, compania se concentrează pe domeniile în care pot avea un impact imediat. Cegeka România a început să colaboreze cu ONG-uri dedicate asigurării accesului la educație pentru toată lumea, în special pentru comunitățile vulnerabile. Colaborarea lor cu Worldvision este un exemplu excelent, deoarece permite să ofere echipamente digitale copiilor din zonele rurale, permițându-le să urmeze cursuri online, precum și să finanțeze burse pentru copiii din școala primară și liceu.

De asemenea, Cegeka își propune să dea un exemplu pentru a convinge și mai multe femei să lucreze în domeniul IT. Din acest motiv, dezideratul este ca până în 2026 să se asigure că femeile reprezintă 30% din echipa de management. În plus, în 2030, obiectivul la nivel de grup este ca cel puțin 30% din întregul personal Cegeka să fie format din femei. 

În strânsă cooperare în fiecare zi, timp de 30 de ani

Cegeka își va sărbători anul acesta cea de-a 30-a aniversare. S-au schimbat multe de la începutul companiei, dar motto-ul lor, „In close cooperation” (În strânsă cooperare), a rămas același. Modul de operare și crezul lui André Knaepen se bazează pe acesta. Cegeka este o companie în creștere rapidă, cu obiective serioase, dar indiferent cât de mare sau de rapidă este această creștere, vor fi întotdeauna aproape, ușor de contactat, de conectat și de făcut afaceri cu ei.

„Aș dori să îmi exprim recunoștința față de toți cei care ne-au ajutat să obținem succesul în 2021, inclusiv față de clienți, angajați, parteneri și stakeholderi . Nimic din toate acestea nu ar fi fost posibil fără încrederea, efortul și loialitatea acestora”, a conchis Lucian Butnaru.

Bolt anunță o creștere de 500% a curselor cu trotinetele electrice și investiții de 150 de milioane de euro în micromobilitate

0

Bolt, cel mai mare operator de trotinete electrice din Europa, a anunțat o creștere impresionantă a utilizării acestora. În martie 2022, Bolt a înregistrat o creștere de peste 500% a numărului de curse în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut. 

Pe plan local, în martie 2022, Bolt România a înregistrat o creștere de 10 ori a curselor cu trotinetele electrice, față de luna martie a anului trecut. Compania estoniană este prezentă în șapte orașe, dintre care trei sunt lansate anul acesta, și va fi prezentă cu serviciile de micromobilitate în mai multe orașe din țară, până în iunie, inclusiv. 

De asemenea, compania estoniană a anunțat și planul de investiții în micromobilitate. Bolt va aloca peste 150 de milioane de euro în 2022, pentru a-și extinde operațiunile de trotinete și biciclete electrice și pentru a dezvolta soluții de promovare a siguranței și îmbunătățire a experienței de utilizare. Bolt își va extinde în mod constant flota, care va ajunge la peste 230.000 de trotinete și biciclete electrice la sfârșitul acestui an. 

Creșterea uluitoare a numărului de călătorii din martie este rezultatul expansiunii rapide în orașe și țări noi. În momentul de față, compania Bolt este prezentă cu serviciile de micromobilitate în 170 de orașe europene din 20 de țări, față de aproximativ 60 de orașe din 15 țări, unde era în urmă cu un an.

Compania intenționează să opereze flote în peste 250 de orașe din Europa, până la finalul acestui an. Bolt a confirmat planurile de extindere din 2022, prin obținerea de licențe de operare a trotinetelor în orașe precum Oslo (Norvegia), Rijeka (Croația), Torino (Italia) și Göteborg (Suedia).

Creșterea popularității trotinetelor demonstrează modul în care aplicația Bolt promovează mobilitatea partajată, pe măsură ce tot mai mulți oameni renunță la utilizarea mașinilor private, care sunt principala cauză a traficului din orașe și a poluării aerului.

Călin Leuștean, Micromobility Manager Bolt Romania, a declarat: „Misiunea noastră este de a ajuta la construirea de orașe pentru oameni, nu pentru mașini, oferind alternative de mobilitate partajată accesibile și ecologice pentru toate călătoriile intraurbane. Trotinetele electrice sunt o alternativă perfectă la mașini, pentru cursele mai scurte, din orașe, iar faptul că vedem o cerere crescută pentru trotinete, pe măsură ce continuăm să ne extindem în toată Europa, este încurajator.” 

La începutul acestui an, Bolt a publicat concluziile cercetării sale efectuate în parteneriat cu Institutul Norvegian de Economie a Transporturilor (Transportøkonomisk institutt, TØI), care a constatat că încurajarea alegerii de alternative în aplicație a dus la o creștere cu până la 60% a numărului de utilizatori din zece orașe europene, aceștia trecând de la cursele de ride-hailing, la trotinetele electrice pe distanțe scurte, evidențiind, astfel, potențialul de îmbunătățire a calității aerului în orașe.

EY aniversează 30 de ani în România și pune în lumină tema progresului

0

România a făcut pași importanți în ultimele trei decenii şi a parcurs un drum lung, în care progresul făcut este mai bun decât îl percepem şi există în continuare potenţial mare de creştere. Dezvoltarea economiei și a societății românești este perspectiva din care EY România face un bilanț al implicării sale active în această evoluție pe durata celor 30 de ani de când compania de consultanță şi audit a intrat pe piața locală, vorbind despre importanța asumării prezentului pentru conturarea viitorului.  

Între anul 1992, când EY se lansa în România, și anul 2022, economia țării a crescut de peste 9 ori în valoarea absolută a PIB-ului, o evoluție de la 25 miliarde USD în 1992, la aproape 250 miliarde de USD în 2021. Numărul de companii noi înregistrate anual a crescut de aproape 14 ori în cele trei decenii, de la aproximativ 7.000 de firme înregistrate în 1990, la peste 100.000 în 2021. 

Pe măsură ce economia a înregistrat procente de creştere din ce în ce mai solide, EY a sprijinit progresul antreprenoriatului în România. În 2014, lansa în premieră în România, competiția internațională anuală „EY Entrepreneur Of the Year”, oferind antreprenorilor locali șansa să intre în singurul program internațional care recunoaște performanța antreprenorială. Peste 200 de antreprenori au fost deja implicați în competiție.  

În cei 30 de ani, EY a avut o contribuţie activă la construcția ecosistemului economic și social local, sprijinind trecerea la o economie de piață funcţională și conectând România la trendurile de business globale. Prin intrarea sa în piață, în anul 1992, EY a oferit atât sectorului public, cât și celui privat, acces la know-how-ul său internațional și la asistență specializată, prin intermediul a patru linii de servicii integrate: audit; asistență fiscală şi juridică; strategie și tranzacții și consultanță. Prin echipe multidisciplinare de specialiști, EY a asigurat asistență în proiecte locale de anvergură, care au vizat atât dezvoltarea și implementarea de politici economice și structurale, cât și strategii de creștere durabilă. 

E nevoie de o aliniere a leadership-ului la realitatea actuală: o lume transformată de tehnologie, agilă, conectată şi hiper-rezilientă. Tema e valabilă atât în business, cât și pentru cei care generează politici publice. În acest segment, al politicilor și viziunii, EY are o perspectivă globală, creată de cei 300.000 de colegi din toată lumea. Cu cât schimbarea se face mai rapid, cu atât progresele mediului din România vor putea fi vizibile și valorificate”, Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România și Moldova și Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală și de Sud-Est și Regiunea Asiei Centrale.

Printre proiectele reper prin care EY România a contribuit la progresul României în toți acești ani se numără restructurarea sistemului comun de TVA, armonizarea regulilor în privința accizelor și taxelor vamale sau crearea practicii de prețuri de transfer, pe care Departamentul de Asistență Fiscală și Juridică din cadrul EY a lansat-o în anul 2003, cu mult timp înainte de reglementarea prețurilor de transfer din 2008, anticipând nevoile pieței. 

În această perioadă, echipe ale EY participă la proiectul privind Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T), cel mai mare proiect de digitalizare al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) care, alături de celelalte proiecte de digitalizare a ANAF (cum ar fi RO E-factura și RO E-transport) vor genera o schimbare de paradigmă în relația ANAF-contribuabil.  

„Suntem martorii unor schimbări ireversibile în relația stat-contribuabil – viteza de apariție a unor noi reglementări, transparența impusă și apariția unor noi raportări, totul este diferit de ceea ce știam. Așa cum stau lucrurile la acest moment, într-un interval scurt de timp, raporturile contribuabililor cu Fiscul vor fi duse la un alt nivel și este important ca toți contribuabilii să fie pregătiți”, arată Alex Milcev, liderul departamentului de Asistenţă fiscală şi juridică.

EY România a contribuit la transformarea entităților de stat prin privatizarea Dacia și cumpărarea de către Renault, achiziția Electrica Muntenia Sud, Banat și Dobrogea de către Enel şi a Distrigaz Nord de către E.ON, tranzacții de anvergură care au adus beneficii economice semnificative pentru România.

La începutul anilor 2000, EY a participat la structurarea activității de supraveghere pentru piața de capital și cea de asigurări și a oferit asistență Băncii Naționale a României pentru elaborarea politicilor necesare. 

EY a contribuit la realizarea unei politici publice pentru dezvoltarea serviciilor sociale ce are la bază un studiu naţional, care a fost o premieră pentru România. Implicarea noastră în definirea politicii de digitalizare a serviciilor publice ale administrației centrale din România și a strategiei de digitalizare 2020 – 2030 sunt printre cele mai importante proiecte de transformare a sectorului public.

De asemenea, centrul de excelență EY pentru automatizarea proceselor de la București, care servește atât piața locală, cât și pe cea globală, a derulat peste 100 de proiecte în ultimii ani.

„Activitatea noastră transcende toate domeniile economiei, nu doar sectorul de business. Suntem mândri de contribuția noastră în societate prin rolul nostru de a ajuta la transformarea sectorului public. România are un potențial uriaș, nu numai în sectorul tehnologiei, care e  extrem de creativ și inovator, ci și în agricultură, producție și servicii, subliniază Peter Latos, liderul departamentelor de Consultanţă, Strategie şi Tranzacţii.

Un alt proiect structural important a fost alinierea raportărilor financiare ale companiilor din România, introducerea unor standarde și bune practici, prin care Departamentul de Audit și Servicii Conexe a contribuit la creșterea încrederii în mediul de afaceri local și a stimulat parteneriate cu mediul de business internațional.

Unul din obiectivele noastre acum este acela de a convinge şi a sprijini antreprenorii din România să se angajeze în efortul de planificare strategică, pe termen lung, astfel încât să valorifice resursele financiare pentru asigurarea unei creșteri accelerate”, spune Alina Dimitriu, liderul departamentului de Audit.

Pentru a marca aniversarea a 30 de ani de activitate continuă în România, s-a lansat campania EY: 30 pentru România, care se va derula pe tot parcursul anului 2022. Vor fi aduse în atenția publică proiecte, personalități și momente care au marcat progresul României în 30 de ani, se vor derula inițiative colaborative de implicare comunitară împreună cu parteneri și colaboratori EY. 

-//-

Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 312.250 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 40 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2021. Rețeaua lor este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia îi ajută să le ofere clienților servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume.

Prezentă în România din anul 1992, EY este liderul de pe piața serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale. Avem birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year.

 

Reveal Marketing Research: majoritatea românilor consideră că recensământul ar trebui realizat mai des

0

Potrivit unui studiu realizat de Reveal Marketing Research despre recensământul general al populației și locuințelor, românii din mediul urban sunt de părere că recensământul ar trebui organizat odată la 5 ani sau chiar mai des.

  • Până la data de 7.05.2022 peste 6.5 milioane de români au completat chestionarul pentru recensământ;
  • Metoda preferată de românii din mediul urban pentru participarea la recensământ este autorecenzarea;
  • Aproape 80% dintre participanții la recensământ din etapa de autorecenzare vor profita de ziua liberă oferită de stat.

Recensământul general al populației și locuințelor este în plină desfășurare pe teritoriul României, după amânarea de un an cazată de pandemia Covid-19.

Prima etapă, cea de autorecenzare, se va încheia la data de 15 mai iar începând cu ziua următoare recenzorii vor ieși pe teren și vor vizita adresele de unde nu s-a trimis niciun chestionar online.

Potrivit ultimelor date furnizate de Institului Național de Statistica, peste 6.5 milioane de români s-au autorecenzat până în momentul de față.

Conform celui mai recent studiu Reveal Marketing Research, majoritatea românilor din mediul urban care nu au participat la recensământ intenționează să se autorecenzeze până la jumatatea lunii mai.

Daca ne referim la intenția românilor din mediul urban care nu au participat până în prezent la recensământ, aceștia declară într-o poporție de 88% că își doresc să participe, 68% dintre aceștia preferând modalitatea autorecenzarii.

Salariații care locuiesc în mediul urban intenționează să beneficieze de o nouă zi liberă plătită de stat

În ceea ce privește ziua liberă oferită de stat pentru completarea chestionarului de autorecenzare, 74% dintre respondenți intentionează să își ia liber, în timp ce 26% declară că nu doresc să beneficieze de ziua liberă, sau că nu că este cazul (pensionari, nesalariați etc).

Având în vedere că au trecut 11 ani de la ultimul Recensământ general al populației si locuințelor, românii din mediul urban sunt de părere că recensământul ar trebui organizat odată la 5 ani sau chiar mai des.

Peste 3 sferturi dintre românii din mediul urban consideră că acesta ar trebui organizat mai des decât este în prezent. Mobilitatea sporită a populației, dezvoltarea rapidă a economiei și modificările pe plan social ar putea determina o mai mare necesitate pentru români de a avea o imagine clară a structurii populației, actualizată cât mai des.

Românii din mediul urban consideră că principalii beneficiari ai recensământului sunt mai degrabă instituțiile de stat, decât populația generală. 75% dintre români spun că instituțiile administrativ-teritoriale, cele guvernamentale și cele publice vor beneficia de pe urma organizării recensământului, și doar 50% dintre aceștia consideră populația generală un beneficiar.

Printre avantajele organizării recensământului românii enumeră, în top, o imagine de ansamblu cât mai relevantă a structurii populației (65%) și posibilitatea calculării exacte a densității populației din motive tehnice -consum utilități, spații publice etc. (64%).

Neîncrederea populației în instituțiile publice (64%) și reticența populației la a oferi informații voluntare (61%) sunt considerate a fi principalele bariere în ceea ce privește organizarea recensământului. Aspectele tehnice ale recensământului, precum costurile de organizare (36%) sau timpul ridicat de completare a chestionarului (23%) sunt luate în considerate mult mai puțin ca dezavantaje ale studiului.

Concediul medical și indemnizația de asigurări sociale de sănătate: de la drept la potențial abuz

_________________

Cosmina Sima (foto), avocat colaborator D&B David și Baias,
societatea de avocatură corespondentă PwC în România

Pe parcursul activității sale, fiecare angajator s-a aflat în situația de a primi de la salariații săi solicitarea de a acorda concediu medical pentru incapacitate temporară de muncă și indemnizația de asigurări sociale de sănătate aferentă. De asemenea, probabil nu au fost puține ocaziile în care angajatorul a avut dubii referitoare la solicitarea salariatului în acest sens, cum ar fi: acord concediul și indemnizația potrivit reglementărilor legale? Am suspiciunea că acest salariat abuzează de dreptul său la concediu medical, ce pot să fac? 

Precizăm că, deși legea prevede ca fiind concedii medicale și indemnizații de asigurări sociale de sănătate acelea acordate pentru mai multe tipuri de motive (de exemplu, pentru incapacitate temporară de muncă, pentru maternitate, pentru prevenirea îmbolnăvirilor), în acest articol, ne vom referi doar la concediul medical și indemnizația de asigurări sociale de sănătate acordate pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente în afara muncii.

În cele ce urmează, vom prezenta aspectele referitoare la modalitatea de acordare a concediului medical  pe care angajatorul trebuie să le cunoască în prealabil și cărora să le acorde o atenție deosebită, la posibilitatea angajatorului de a refuza plata indemnizației de asigurări sociale de sănătate și consecințele pentru salariatul care a abuzat de dreptul său.

Modalitatea de acordare a concediului medical
pe care angajatorul trebuie să le cunoască în prealabil
și cărora să le acorde o atenție deosebită 

Orice persoană asigurată pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate în sistemul de asigurări sociale de sănătate are dreptul la astfel de concedii şi indemnizaţii, atât timp cât realizează venituri din desfăşurarea unei activităţi în baza unui contract individual de muncă, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, dar și atât timp cât salariatul a îndeplinit stagiul minim de cotizare prevăzut de lege (i.e. 6 luni realizate în ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acordă concediul medical), potrivit Ordonanței de urgență nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate (OUG nr. 158/2005)

Pentru a putea beneficia de concediu medical și de indemnizația de asigurări sociale de sănătate, salariatul în baza trebuie să prezinte angajatorului certificatul medical eliberat de medicul curant.

Tipurile de certificate de concediu medical pe care un salariat le poate prezenta angajatorului său sunt:

  • certificat de concediu medical iniţial – orice certificat de concediu medical care nu prelungeşte un concediu medical anterior sau orice certificat de concediu medical care prelungeşte un concediu medical anterior neîntrerupt pentru afecţiuni diferite;
  • certificat de concediu medical în continuare – certificat care prelungeşte un concediu medical anterior neîntrerupt pentru aceeaşi afecţiune.

Pentru a putea obține certificatul medical, „salariatul are obligația să prezinte medicului curant o adeverință emisă de angajatorul său, adeverință din care să rezulte numărul de zile de concediu medical pentru incapacitate temporară de muncă avute de către salariat în ultimele 12/24 de luni”, potrivit Normelor de aplicare a prevederilor OUG nr. 158/2005, aprobate prin Ordinul nr. 15/2018 (Normele). În acest fel, medicul curant poate verifica atât calitatea de salariat (și, implicit, de asigurat) a pacientului, cât și numărul de zile de concediu medical avute anterior, pentru a evita în acest mod depășirea numărului legal de zile de concediu medical. În anumite cazuri excepționale, cum ar fi urgențele medico-chirurgicale, anumite tipuri de arsuri, boli contagioase sau carantină, certificatul de concediu medical se poate elibera și fără adeverința emisă de către angajator.

Certificatul de concediu medical este emis de către medicul curant, care reprezintă orice medic aflat în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, precum şi orice alt medic cu autorizaţie de liberă practică valabilă, medic de familie sau specialist, care încheie o convenţie în acest sens cu casele de asigurări de sănătate, în condiţiile legii. Pentru urgențele medico-chirurgicale pentru care salariatul a ajuns la camera de gardă a spitalului, însă nu a fost internat, certificatul de concediu medical se emite doar de către medicul de specialitate, potrivit Normelor.

De asemenea, certificatul de concediu medical este un formular standardizat, aprobat prin Ordinul nr. 1192/2020 pentru aprobarea modelului unic al certificatului de concediu medical şi a instrucţiunilor privind utilizarea şi modul de completare a certificatelor de concediu medical pe baza cărora se acordă indemnizaţii asiguraţilor din sistemul asigurărilor sociale de sănătate şi din sistemul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale.

Angajatorul trebuie să ia în considerare că certificatul de concediu medical trebuie să fie completat în mod corespunzător, semnat și ștampilat de către medicul curant. Potrivit OUG nr. 158/2005, medicul curant poate completa certificatul de concediu medical atât pe suport hârtie, cât şi electronic şi îl poate transmite pe suport hârtie sau prin mijloace electronice de transmitere la distanţă angajatorului. Certificatul medical trimis prin mijloace electronice de transmitere la distanță este semnat de medicul curant cu semnătură electronică calificată. Cu toate acestea, salariatul are obligația de a depune la angajator formularul original al certificatului de concediu medical, respectiv exemplarele 1 (alb) şi 2 (roz), care au fost transmise prin mijloace de transmitere la distanţă, în termen de 30 de zile calendaristice de la data eliberării acestora.

Un alt aspect important pentru angajator este faptul că salariatul nu poate beneficia de concediu medical și de indemnizație pentru o perioadă nelimitată de timp. Cu anumite excepții expres prevăzute de lege, durata de acordare a indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă este de cel mult 183 de zile în interval de un an, socotită din prima zi de îmbolnăvire. Începând cu a 91-a zi, concediul se poate prelungi de către medicul specialist până la 183 de zile, cu aprobarea medicului expert al asigurărilor sociale.

Referitor la concediul medical acordat de către medicul de familie (situație des întâlnită în practică), durata cumulată a concediilor medicale acordate de acesta nu poate depăşi 28 de zile calendaristice în ultimul an, socotite de la prima zi de îmbolnăvire, indiferent de cauza acesteia. 

Salariatul are obligația de a prezenta angajatorului certificatul de concediu medical până cel mai târziu la data de 5 a lunii următoare celei pentru care a fost acordat concediul, cu anumite excepții expres prevăzute de lege.

În principiu, certificatele medicale sunt completate și eliberate salariatului la data la care are loc consultația medicală, moment în care se stabilește și numărul de zile de concediu medical necesare. În situaţia imposibilităţii prezentării salariatului la medic se pot acorda certificate de concediu medical cu retroactivitate de 24 de ore numai în cazul certificatelor de concediu medical iniţial. Pentru certificatele medicale în continuare, data acordării nu poate fi mai mare decât data la care se termină valabilitatea certificatelor de concediu medical acordate anterior pentru aceeaşi afecţiune.

În opinia noastră, dacă angajatorul constată că, prin solicitarea de acordare a concediului medical și a indemnizației aferente, nu au fost respectate regulile mai sus menționate, acesta poate efectua investigații suplimentare care pot conduce fie la a solicita salariatului să aducă un certificat medical completat în mod corect, fie la a se regăsi într-unul dintre cazurile de refuz justificat de plată a indemnizației.

 

Agenția de performance marketing Canopy achiziționează agenția Barebone London

0

Canopy, una dintre cele mai mari agenții de performance marketing din România, anunță achiziționarea agenției Barebone London din Marea Britanie, care oferă servicii de strategie și consultanță în marketingul digital, conduse de Alex Blogu, ex-Google, strateg cu experiență pe piața din UK. 

În urma fuziunii, Barebone London va intra sub brandul Canopy, fiind a treia achiziție făcută de Canopy, după agenția Edge și studioul de producție video Umbrela.

Canopy este prezent în Marea Britanie prin biroul deschis în 2020, specializat în animații video, condus de Elena Cazacu, Head of Production.

Biroul Canopy din Marea Britanie va fi condus de Alex Blogu, ex Google, în calitate de Managing Director, alături de Bogdan Cristea, director de strategie, deținător al unui doctorat în studiul comportamentului consumatorului și de Elena Cazacu, Head of Production, managerul departamentului de animații.

Bogdan Cristea descrie Canopy UK ca fiind un nou tip de agenție de marketing, în care storytellingul își consolidează poziția de lider în procesul de comunicare dintre branduri și consumatori.  

Cristian Ignat, fondatorul Canopy, va rămâne în echipa de management și va avea un rol activ în consolidarea prezenței noii agenții pe piața din Marea Britanie. 

Alex Blogu (foto), Managing Partner Canopy UK: „Industriile de publicitate și marketing au nevoie de o abordare nouă, ancorată în prezent. Pentru noi, este cu adevărat important să aducem împreună gândirea strategică și modalitățile creative de utilizare a tehnologiilor și mediilor digitale pentru a redefini modul în care brandurile își spun poveștile. Ne dorim să inspirăm companiile să-și rafineze dialogul pe care îl au cu consumatorii, prin emoție adaptată la contextele culturale.”

Bogdan Cristea, director de strategie Canopy UK: „Oamenii trăiesc povești atunci când cumpără produse sau servicii. Prin video storytelling vom ajuta companiile să își modeleze și să-și transmită poveștile într-un mod inedit, mult mai aproape de ceea ce îi face pe oameni să rezoneze. Totodată, prin această nouă abordare, ne dorim să inspirăm consumatorii să treacă de la storytelling la storydoing și să devină, astfel, parte din poveste.”

Cristian Ignat, fondator Canopy: „Ne dorim să accelerăm și în Marea Britanie succesul pe care Canopy îl are pe piața din România. Rămânem, în continuare, ghidați de creativitatea abordării și de disciplina și rigoarea cu care realizăm implementarea. Vom folosi expertiza colegilor din Marea Britanie și pentru clienții din România, iar acest lucru ne oferă un avantaj competitiv în piață. În plus, livrarea de povești animate care să rezoneze cu consumatorul final, va aduce un suflu nou în industria în care activăm și va fi un diferențiator puternic pe piața locală.”

Echipa Barebone London are o experiență cumulată de peste 15 ani și activează pe una dintre cele mai competitive piețe de publicitate la nivel global. Conform unui raport IAB UK, în Marea Britanie, volumele investite în publicitatea online au depășit volumele investite în publicitatea TV încă din 2009. Agenția Barebone London are în portofoliul de clienți companii multinaționale precum: KPMG, Telefonica, Vodafone, Nokia, The Economist, IKEA. 

Echipa din România va a acces la o serie de resurse și bune practici preluate din Marea Britanie, recunoscută pentru competitivitatea industriei de publicitate. Astfel, clienții Canopy vor avea acces la strategii complexe și inovative prin care să genereze noi experiențe de brand și atribute de valoare pentru consumatori.

Canopy este caracterizată ca „una dintre cele mai mari agenții de performance marketing din România. În cei șase ani de existență, Canopy a contribuit semnificativ la dezvoltarea pieței de marketing online din România, prin programe de internship și educare.

Canopy a fost una dintre primele 10 agenții din Europa care au derulat campanii Huawei Ads. Portofoliul de clienți Canopy include branduri precum Dr.Max, Sensiblu, Sephora, Yves Rocher, Enel, eToro, Nemira, Casa Timiș, Clinica Eliade, Livada cu Ceai, PIATRAONLINE, BestValue, Impact Hub, Provident.

În anul 2021, echipa de 35 de specialiști a gestionat bugete de publicitate în valoare de 17 milioane de euro și a creat peste 300 de animații video de complexitate 2D și 3D.  Agenția a încheiat anul 2021 cu o cifră de afaceri de 1.8 milioane de euro, în creștere cu 57% față de anul 2020. Canopy deține birouri în București, Iași, Cluj și Londra”.