Sistemul paneuropean de pensii e în vigoare. Va fi el un succes?

 

Autori: Claudia Sofianu, Partener,
liderul departamentului de Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România
Dan Răuţ, Manager,
departamentul de Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România

Românii, alături de cetățenii și rezidenții statelor membre ale Uniunii Europene/ Spațiului Economic European, ar putea accesa într-un viitor apropiat o nouă metodă de economisire, gândită, la nivel teoretic, să le asigure o pensie complementară la vârsta retragerii din activitate – produsul paneuropean de pensii personale (PEPP). Așa cum este conceput, PEPP ar putea deveni primul produs care să depășească granițele statale prin caracterul său de aplicabilitate extins la nivelul întregii comunități UE/ SEE – orice persoană fizică, fie ea din UE sau non-UE va putea accesa PEPP, atât timp cât își are reședința într-unul din statele membre. Însă, doar timpul și modul în care fiecare stat UE va reglementa produsul va arăta în ce măsură va deveni PEPP un produs atractiv și util pentru consumatori, dar și cât de sustenabil și profitabil poate fi pentru furnizorii care ar trebui să îl implementeze sau cât de mult se va dezvoltă oferta, în condițiile în care nu există o certitudine nici privind dimensiunea cererii și nici asupra facilităților fiscale cu care va veni PEPP, pentru o eventuală stimulare a ei.

PEPP există pe agenda Comisiei Europene încă din anul 2017 și a fost creat ca parte dintr-un Plan de întărire a piețelor de capital din cadrul UE. Cum Comisia Europeană a oficializat recent punerea în aplicare a Regulamentului PEPP, în orice moment de acum înainte, ne putem aștepta să vedem primele mișcări în piață ale furnizorilor de specialitate din statele membre. 

Aceștia pot fi întreprinderi financiare autorizate și înregistrate, adică instituții de credit, întreprinderi de asigurare directă de viață, instituții care furnizează produse de pensii personale, firme de investiții care oferă servicii de administrare de portofolii, societăți de investiții sau societăți de administrare de fonduri de investiții alternative. Ei ar trebui să înceapă procesul de autorizare, de prototipare și implementare a produselor PEPP la nivelul jurisdicțiilor locale. Și, cum vorbim despre un domeniu extrem de reglementat, putem presupune că PEPP nu va putea fi lansat în piață mai devreme de 2023. 

Merită menționat și că CE a preferat adoptarea unui regulament și nu a unei directive (deși Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene – TFUE permite adoptarea de acte atât sub formă de regulamente, cât și sub formă de directive), pentru punerea în aplicare. Putem presupune că a fost preferată această variantă deoarece regulamentul este direct aplicabil în toate statele membre și va permite o adoptare cât mai rapidă, ceea ce ar contribui la consolidarea economiilor și a investițiilor pentru pensii în contextul uniunii piețelor de capital (directiva ar fi necesitat, în unele cazuri, și ratificare locală prin legi naționale – ceea ce ar fi rezultat într-un timp de implementare semnificativ mai mare). 

În schimb, regulamentul permite ca fiecare stat membru să își contureze trăsăturile specifice de produs (de exemplu, condițiile pentru faza de acumulare). Pe scurt, regulamentul prevede cadrul general și liniile directoare ale PEPP, urmând ca autoritățile locale să dezvolte și să implementeze normele de aplicare la nivel național. PEPP va avea caracter voluntar, fiind necesară încheierea unui contract scris între participantul persoană fizică și entitatea furnizoare autorizată. Va fi, astfel, un produs complementar pensiilor obligatorii de stat sau celor ocupaționale (după caz) existente, reprezentând o opțiune personală și voluntară, cu scop de economisire pe termen lung în vederea pensionării. Produsul prevede acumularea de capital pe termen lung cu obiectivul explicit de a furniza venituri la pensionare și cu posibilități limitate de retragere anticipată înainte de acest moment (deci, fără posibilitate de rambursare anticipată sau cu posibilități strict limitate de rambursare anticipată, în anumite condiții), fiind structurat asemănător actualului sistem de pensii voluntare tip Pilon III. 

Chiar dacă în prezent, în cadrul statelor membre UE există multiple astfel de planuri de pensii personale naționale, PEPP poate deveni primul produs care să depășească granițele naționale, prin caracterul său de aplicabilitate extins la nivelul întregii comunități, ceea ce ar trebui să aducă un și mai pregnant interes cel puțin pentru forța de muncă mobilă la nivel internațional. Nu în ultimul rând, poate fi atractiv și pentru „freelanceri” sau pentru acel tip de persoane fizice care nu ajung să contribuie regulat, din diferite motive, la sistemele de pensii de stat/ publice. De asemenea, poate fi de interes și pentru tineri, aceștia putând beneficia, încă de la începutul carierei sau a vieții adulte, de un instrument de economisire pe termen lung stabil și predictibil.

Avantajos este și faptul că nu contează naționalitatea consumatorului care dorește să acceseze acest produs. 

În plus, PEPP este „portabil” în întreaga Uniune, el venind în completarea sistemelor existente în statele membre. La acest moment, din varii cauze, Comisia Europeană a considerat că piața sa internă privind produsele de pensii personale nu funcționează tocmai optim. În unele state membre nu există încă o piață pentru ele. În altele, există deja oferte pentru produse de pensii personale, însă piețele naționale sunt puternic fragmentate. Prin urmare, produsele de pensii actuale au un grad limitat de portabilitate. Din această cauză, persoanele pot avea dificultăți în ceea ce privește exercitarea libertăților fundamentale. De exemplu, acestea ar putea fi împiedicate să accepte un loc de muncă sau să se pensioneze în alt stat membru. În plus, există şi o anumită lipsă de standardizare a produselor de pensii personale în prezent.

De asemenea, Regulamentul PEPP nu împiedică înregistrarea unui produs de pensii personale existent şi care îndeplinește condițiile stabilite în prezentul regulament, ceea ce permite autorizarea/ echivalarea unora deja existente. 

Condițiile de plată a pensiei vor fi stabilite de fiecare stat membru în parte, între condiții putându-se regăsi  limite în stabilirea vârstei minime pentru începutul fazei de plată a pensiei, perioada maximă înainte de împlinirea vârstei de pensionare de aderare la un sistem de PEPP, precum și condiții privind rambursarea înainte de vârsta minimă pentru începutul fazei de plată a pensiei, în special în cazul unor dificultăți deosebite.

La nivelul României, subiectul este deja pe agenda ASF care a comunicat încă de anul trecut că PEPP va fi unul dintre instrumentele susținute pentru stimularea și dezvoltarea infrastructurii piețelor financiare nebancare privind Piața Pensiilor Private,prin „Susținerea adoptării cadrului legal necesar introducerii produselor pan-europene de pensii”. 

Conform obiectivelor setate de ASF pentru perioada cuprinsă între 2021 – 2023, reiese că elaborarea legislației secundare care vizează emiterea Normelor de aplicare a prevederilor Regulamentului privind Produsul Paneuropean de Pensii Personale (PEPP) va fi dusă la bun sfârșit până în anul 2023. 

Fiindcă ne aflăm deja la jumătatea intervalului de timp asumat de ASF pentru realizarea acțiunilor și îndeplinirea obiectivelor sale strategice privind PEPP, publicarea Normelor de aplicare PEPP ar trebui să se regăsească pe lista de priorități ale ASF până la finalul acestui an.

Un alt punct de discuție privind PEPP este tratamentul fiscal aplicabil, ținând cont de specificul comunitar al acestui produs. Astfel, autoritățile europene au considerat că, din punct de vedere fiscal, statele vor fi cele care vor decide tratamentul fiscal aplicabil, dar Comisia încurajează autoritățile fiscale naționale să confere un tratament fiscal cel puțin similar cu cel al celorlalte produse de pensii private/ ocupaționale existente. Fără să avem informații concrete în acest sens de la oficialități, putem, prin analogie, să considerăm că la nivelul României, PEPP va putea fi reglementat și tratat din punct de vedere fiscal în aceeași manieră cu contribuțiile la fondurile de pensii facultative (așa cum sunt definite de legislație) – de ex. Pensiile Facultative de tip Pilon III – care sunt neimpozabile, atunci când contribuțiile la fondul de pensii facultative sunt suportate de angajator pentru angajații proprii, în limita a 400 euro anual pentru fiecare persoană; şi, în plus, sunt deductibile fiscal la calcularea bazei impozabile privind stabilirea impozitului pe venit, atunci când sunt suportate direct de angajați/ contribuabil, tot în limita a 400 Euro/ echivalent în lei/ an (facilitate aplicabilă atât salariaților, cât şi persoanelor care realizează venituri din activități independente).

Cu alte cuvinte, pentru ca PEPP să fie atractiv este nevoie de un tratament fiscal mai bun, pentru a se detașa de restul produselor de pe piață. Nu în ultimul rând, PEPP trebuie să devină un produs viabil și pentru furnizori, care, în fapt, vor reprezenta, factorul de multiplicare și popularizare al acestui nou produs. În acest sens, se ridică unele semne de întrebare privind bonitatea reală pe care PEPP o poate aduce furnizorilor, având în vedere că din punct de vedere al costurilor există deja anumite limitări prevăzute chiar de Regulament, ceea ce poate rezulta, finalmente, într-un produs neprofitabil sși, prin urmare, se poate traduce într-o potențială reticență a acestora în a promova un astfel de instrument către publicul larg (spre exemplu, costul de administrare pentru consumatori va fi plafonat la maximum 1% din valoarea acumulată anual, ceea ce ar putea fi nerentabil pentru companiile de resort). 

În concluzie, succesul PEPP va depinde atât de tratamentul fiscal ce va fi stabilit de autorități, dar, în egală măsură, și de modul în care furnizorii vor reuși să promoveze produsul. Scopul a fost ca PEPP să aibă o acoperire cât mai largă la nivelul întregii Uniuni Europene, dar există riscul ca furnizorii de asigurări și pensii private să își îndrepte atenția doar către anumite state membre și, astfel, acoperirea PEPP să fie disproporționată, iar în unele state membre (spre ex. statele vestice) să fie mai mare, pe când în altele (ex. statele estice) să fie mai puțin sau deloc dezvoltată. Doar timpul și experiența practică post-implementare vor oferi răspunsurile așteptate, iar piața se va regla și se va diversifica pe măsură ce noul produs va câștiga încrederea utilizatorilor.

Peste 100 de tineri muzicieni înscriși la Concursul Internațional George Enescu 2022

La a XVIII-a ediție a Concursului Internațional George Enescu ce se va desfășura în acest an, s-au înscris peste 100 de tineri muzicieni din 32 de țări, la cele patru secțiuni ale concursului – violoncel, vioară, pian și compoziție: 26 de înscrieri la secțiunea violoncel, 21 la vioară, 39 la pian și 22 de lucrări orchestrale și camerale la secțiunea compoziție, unde va fi acordat și un premiu pentru originalitate. 

Cei mai mulți concurenți sunt din România – 16, China – 15, Coreea de Sud – 14.  Cel mai tânăr concurent este un violoncelist de 13 ani. Media de vârstă a aplicanților este de 25 de ani. 

Concurenții declarați eligibili prin respectarea condițiilor impuse de regulament vor participa la etapa online. Pentru prima oară în istoria Concursului, concurenții înscriși la vioară, violoncel și pian care vor trece de etapa online vor ajunge direct în Semifinală.

Dirijorul Cristian Măcelaru, directorul artistic al Concursului și al Festivalului Internațional George Enescu: „În aceste vremuri complicate, am avut peste 100 de candidați înscriși la Concursul Internațional George Enescu. Următorul pas este ca juriul să analizeze toate aplicațiile și să selecteze acei tineri muzicieni care vor fi invitați să vină la București, în septembrie, să concureze pe scena Ateneului Român. Suntem fericiți pentru toate înscrierile și recunoscători pentru acest efort incredibil al tinerilor muzicieni.” 

Organizatorii subliniază că „într-o perioadă marcată de crize politice, economice și sanitare la nivel global, au venit în sprijinul tinerilor muzicieni interesați să participe la un concurs internațional de asemenea anvergură. Printre aceste măsuri, se pot menționa reducerea taxei de înscriere si simplificarea modalității de înregistrare a repertoriului din etapa online. Conform Regulamentului Concursului, înscrierea a fost posibilă pentru participanții de toate naționalitățile, născuți după 1 august 1989, pentru cele 4 secțiuni.    

Jurizarea pentru prima etapă a Concursului va avea loc online prin analizarea înregistrării video trimise de concurenți de către juriile de specialitate formate din muzicieni de renume internațional. Etapa online se va desfășura în luna mai 2022, iar anunțarea rezultatelor se va face până la data de 31 mai, pe site-ul Concursului.

Se acordă premii cu valoare totală de 120.000 euro, precum și promovare internațională și lansare artistică a celor mai talentați concurenți. Askonas Holt se alătură pentru prima dată Concursului Enescu în misiunea sa de a sprijini tinerele talente din muzica clasică. Una dintre cele mai importante companii de management al artelor din lume, Askonas Holt va oferi consiliere și sesiuni de mentorat în carieră câștigătorilor secțiunilor de pian, vioară și violoncel, timp de un an.

Înregistrările concurenților calificați pentru etapa online vor putea fi vizionate pe site-ul www.festivalenescu.ro astfel: secțiunea de violoncel va fi disponibilă din 9 mai, secțiunea de vioară din 11 mai și cea de pian din 13 mai, începând cu ora 12.00.  

Ediția din acest an se va deschide la Ateneul Român pe 4 septembrie cu Concertul de Gală susținut de Filarmonica George Enescu, sub bagheta maestrului Peter Ruzicka, în primă audiție mondială: An Axe For The Frozen Sea de Karlo Margetic, lucrare premiată la secțiunea compoziție (categoria Muzică Simfonică) la ediția precedentă a Concursului Enescu”. 

Concursul Internațional George Enescu este recunoscut ca „una dintre cele mai importante platforme internaționale de lansare pentru tinerii muzicieni din toată lumea, construit ca o prelungire firească a Festivalului George Enescu – cel mai prestigios eveniment cultural organizat de România. De-a lungul timpului, Concursul Enescu a contribuit semnificativ la promovarea și lansarea multor mari artiști, aceștia păstrând mereu o le gătură de suflet cu Enescu și cu România. 

Concursul Enescu este un proiect cultural finanțat de Guvernul României prin Ministerul Culturii”.

 

Acord de colaborare între Politehnica din București și Societatea Națională de Radiocomunicații

Universitatea Politehnica din București (UPB) și Societatea Națională de
Radiocomunicații (Radiocom) au semnat la UPB un acord de colaborare prin care își propun să crească nivelul de formare a inginerilor în domeniile comunicații, broadcasting, televiziune și să dezvolte proiecte de cercetare cu aplicare în mass media.

Mihnea Costoiu, rectorul UPB: „Nu este o întâmplare că semnăm acest acord de colaborare în preajma lansării canalului de știri Euronews. Vrem să demonstrăm că putem operaționaliza proiecte educaționale și de cercetare în domenii mai ample decât cele pur industriale. Ingineria este conexă și canalelor mass-media, radiodifuziunii sau televiziunii, iar dezideratul nostru este să aducem un impact pozitiv asupra acestor domenii de activitate. În esență, este un acord prin care extindem raza de oportunități a studenților, dar și modurile în care putem colabora cu diferite companii din domeniul broadcasting-ului.”

Parteneriatul este caracterizat ca „o nouă oportunitate pentru studenții și absolvenții universității care doresc să lucreze în domenii precum televiziune, radio sau transmisii de date. Acordul de colaborare stabilește un cadru de colaborare amplu, prin care cele două instituții urmăresc, alături de creșterea relevanței formării și îmbunătățirea tranziției către piața muncii în domeniile menționate, și proiecte de cercetare și transfer tehnologic către industrie. Acordul menționează și dezideratul de a atrage surse de finanțare pentru dezvoltarea de laboratoare și a programelor educaționale. Acordul menționează și crearea unui spațiu de socializare, networking și recreere în care studenții vor putea să interacționeze cu specialiști în domeniu, dar și să beneficieze de diferite programe de mentorat, prezentări de companii sau proiecte în domeniul comunicațiilor electronice, serviciilor de broadcasting și televiziunii digitale, dar și a unor arii conexe, precum SmartCity, digitalizare, securitate cibernetică, tehnologie autonomă, robotică, automatizări și senzoristică”.

Societatea Națională de Radiocomunicații (Radiocom sau SNR) este recunoșcută ca „unul dintre principalii furnizori de rețele și servicii de comunicații electronice din România și, în același timp, lider de piață în domeniul broadcasting-ului. SNR dispune de o rețea de radiorelee, formată din peste 2.600 km de legături digitale de mare capacitate. Infrastructura societății susține sectorul de radiocomunicații din România, cu o rețea de radiorelee digitale. La 31.01.2022 Radiocom deţinea în portofoliu 2.147 clienţi”.

Foto: UPB

Falimentul Societății City Insurance SA definitiv prin decizia instanței.Termenul limită de depunere a cererilor de plată la FGA – 20 iulie 2022

0

Fondul de garantare a asiguraților(FGA) a luat act de hotărârea instanței, prin care  decizia de deschidere a procedurii de faliment, în cazul Societății de Asigurare-Reasigurare City Insurance  SA, a rămas definitivă, la data de 20 aprilie 2022. 

Prin urmare, a început să curgă termenul limită până la care creditorii de asigurări ai Societății de  Asigurare-Reasigurare City Insurance SA pot depune cereri de plată, la Fondul de garantare a asiguraților.  Conform Art. 14 din Legea nr. 213/2015 actualizată, orice persoană care pretinde un drept de creanţă de  asigurări împotriva asigurătorului în faliment poate formula o cerere motivată în acest sens, adresată  Fondului de garantare a asiguraților, dar nu mai târziu de 90 de zile calculate fie de la data rămânerii  definitive a hotărârii de deschidere a procedurii falimentului sau de la data naşterii dreptului de creanţă,  atunci când acesta s-a născut ulterior, sub sancțiunea decăderii din drepturi. 

Termenul limită de depunere a Cererilor de plată la Fondul de garantare a asiguraților este 20  Iulie 2022. Dacă dreptul de creanță s-a născut însă ulterior datei de 20 iulie 2022, termenul de  90 de zile curge de la data la care s-a născut dreptul, conform art. 14 alin. (1) din Legea nr.  213/2015. 

Cererile de plată-Anexa nr. 10 se pot transmite, într-una dintre variantele: 

∙ Online:https://www.fgaromania.ro/cerere-de-plata-privind-acordarea-despagubirilor indemnizatiilor 

∙ Email: cerere.plata@fgaromania.ro 

∙ Adresă Poștală: Strada Vasile Lascăr nr.31, CP: 020492, sector 2, București 

∙ Orice alte mijloace care asigură transmiterea textului. 

Reamintim potențialilor creditori de asigurări ai Societății de Asigurare-Reasigurare City Insurance  SA că, potrivit legii, FGA este în drept să efectueze plăţi din disponibilităţile sale către creditorii de asigurări  doar către petenții care au depus cereri de plată și care au dosarele complete. Plata despăgubirilor se va  face în limita a 500.000 lei pentru fiecare creanță de asigurare datorată în temeiul unui contract de  asigurare încheiat cu asigurătorul aflat în faliment, potrivit plafonului de garantare reglementat de Legea  nr. 213/2015 actualizată. 

Totodată, reiterăm faptul că, FGA înregistrează și soluționează cererile de plată, în ordinea  primirii. Creditorii de asigurare pot verifica stadiul soluționării cererilor de plată înregistrate, online, pe  site-ul FGA 

FGA va continua să instrumenteze cererile de deschidere dosare daună primite pentru evenimente  produse înainte de 11 mai 2022-inclusiv. Recomandăm creditorilor de asigurări ale căror dosare de daună  nu au fost încă deschise sau finalizate prin depunerea unei cereri de plată, să depună Anexa 10-cerere de  plată, până la împlinirea termenului limită de depunere, 20 iulie 2022 sau maxim 90 de zile de la data  nașterii dreptului de creanță, dacă acesta s-a născut ulterior datei rămânerii definitive a falimentului,  respectiv 20 aprilie 2022. Ulterior deschiderii dosarului de daună sau efectuării reparației, creditorii de  asigurări au posibilitatea de a completa documentația depusă deja la FGA.  

Mai multe informații referitoare la depunerea cererilor de plată-anexa nr. 10 precum și a Cererilor de  restituire primă-Anexa nr 9, pot fi găsite pe site-ul FGA.

Vestra intră pe piața aviației pentru mediul de afaceri

0

Compania românească Vestra, cu peste 25 de ani de experiență în industria utilităților și a echipamentelor de automatizare, anunță o cifră de afaceri în 2021 de 21 de milioane de euro, în creștere cu 7% față de 2020.  

Vlad Iftime, Managing Partner Vestra: „După o perioadă de restricții cauzate de pandemie, în care principalele sectoare economice au fost parcă amorțite, anul trecut activitatea a început să revină la normal cu pași timizi, dar siguri. Astfel, am început să punem în mișcare proiecte blocate, dar și să accesăm noi oportunități. În plus, am consolidat divizia de IT, destinată atât proiectelor pentru orașe inteligente (smart cities) cât și securității cibernetice (cyber security). În era IoT (Internet of Things ), cele două direcții au nevoie de o abordare integrată pentru a fi cu adevărat sustenabile. În 2022, cuvântul cheie pentru noi este dezvoltarea, atât a noastră, cât și a clienților noștri. În această direcție, vom continua să lucrăm la planurile de creștere a vânzărilor și vom investi și mai mult în digitalizare, unde avem în plan lansarea unei platforme de e-commerce pentru clienții noștri. Focusul departamentului nostru de IT va fi în jurul comunităților și a orașelor SMART. Nu ne este frică să creștem și să oferim alternative la problemele actuale din infrastructura rutieră la nivel național. De aceea, anul acesta avem în plan investiții în domeniul aviației pentru mediul de afaceri, un domeniu subdezvoltat în România, dar care crește în amploare de la an la an.și energie termică, au fost cele mai solicitate servicii.”

Vestra subliniază că prin poziționarea strategică și prin complexitatea serviciilor și facilităților oferite, „reușește să atragă anual noi clienți, ce asigură furnizarea de servicii și soluții inovatoare, care pun accent pe dezvoltarea durabilă. De aceea, strategia de business a companiei constă în oferirea de soluții smart asigurând eficientizarea implementării proiectelor de utilități publice și contorizarea inteligentă prin comunicații specifice, toate acestea contribuind la protejarea mediului înconjurător, un vector important al Vestra.

Dintre cele două divizii principale de activitate ale companiei, anul trecut divizia de utilități a înregistrat o creștere de 9% față de 2020, atât datorită accelerării unor proiecte, cât și alăturării de noi clienți în 2021. Modernizarea infrastructurii și a rețelelor de utilități, îndeosebi proiectele pentru rețele de apă  și energie termică, au fost cele mai solicitate servicii”.

Vestra este caracterizată ca „prima companie din România cu un portofoliu bogat și o experiență vastă de peste 25 de ani care creează o punte între nevoile beneficiarilor (creșterea eficienței și performanței consumului de apă, energiei termice sau gaz) și oferta internațională de produse, servicii și echipamente destinate industriei de utilități.

Vestra comercializează o gamă largă de echipamente de măsură și control, soluții pentru rețele de apă și canalizare, sisteme de automatizare aduse pe piața din România în parteneriat cu lideri mondiali precum Rockwell Automation, Itron, AVK International, Kamstrup, Baroclean, Sainte-Lizaigne, Panduit, Rivard, Orbinox, Enz® Technik Ag, ProSoft Technology, Grupul ECA, Musthane, Cla-Val, Hilscher”.

 

Eurobarometru: Europenii aprobă răspunsul UE la războiul din Ucraina

0

Un sondaj Eurobarometru Flash realizat în toate statele membre ale UE, publicat astăzi, arată un larg consens în rândul cetățenilor UE în favoarea răspunsului Uniunii la invadarea Ucrainei de către Rusia. 

Uniunea Europeană va mobiliza o sumă suplimentară de 52 de milioane EUR pentru Republica Moldova, destinată promovării rezilienței, redresării și reformelor pe termen lung ale acestei țări, în special prin punerea în aplicare a inițiativelor emblematice prevăzute în Planul economic și de investiții al Uniunii pentru partenerii săi estici. Finanțarea va sprijini și punerea în aplicare a Acordului de asociere UE-Moldova.

Olivér Várhelyi, comisarul pentru vecinătate și extindere, a declarat: „UE continuă să colaboreze cu partenerii săi din Republica Moldova pentru a pune în aplicare reforme de lungă durată în beneficiul cetățenilor. Ultimii ani au fost extrem de dificili, resimțindu-se pe deplin efectele pandemiei de COVID-19, ale crizei gazelor și, în prezent, ale războiului Rusiei din Ucraina. Răspunsul poporului moldovenesc la criza refugiaților a fost exemplar. UE a mobilizat rapid sprijin pentru a ajuta Republica Moldova să se ocupe de refugiații ucraineni. De asemenea, suntem hotărâți să accelerăm punerea în practică a Planului economic și de investiții, pentru a asigura redresarea pe termen lung și consolidarea rezilienței acestei țări.”

Asistența financiară nou acordată urmărește să sprijine Republica Moldova în dezvoltarea sa socioeconomică durabilă, rezilientă și favorabilă incluziunii.

Două acțiuni vor fi finanțate prin programul anual de sprijin pentru 2021:

  • EU4Reforms: prin această acțiune se va sprijini Republica Moldova în punerea în aplicare a reformelor legate de Acordul de asociere UE-Moldova și de zona de liber schimb aprofundată și cuprinzătoare. Promovarea eforturilor de reformă din Republica Moldova, în special în domeniul bunei guvernanțe, este esențială pentru ca țara să devină un loc atractiv pentru investiții și afaceri. Sprijinul pentru eforturile de comunicare strategică din Republica Moldova va contribui în special la combaterea dezinformării.
  • EU4Recovery and Resilience: prin această acțiune se va contribui la o dezvoltare economică rezilientă, durabilă și favorabilă incluziunii în Republica Moldova, inclusiv prin sprijinirea IMM-urilor, îmbunătățirea climatului de afaceri datorită facilitării comerțului și îmbunătățirii capacității de inserție profesională. Se va sprijini, de asemenea, o agendă verde transformatoare pentru Republica Moldova în vederea realizării unei dezvoltări economice durabile.

 

Acest sprijin suplimentar se adaugă sprijinului actual pe care UE l-a acordat Moldovei în contextul crizei, și anume:

  • 53 de milioane EUR ca sprijin bugetar;
  • 150 de milioane EUR în cadrul Programului de asistență macrofinanciară, ce urmează să fie plătite în lunile următoare;
  • 13 milioane EUR sub formă de asistență umanitară;
  • 15 milioane EUR pentru a sprijini procesarea în condiții demne și eficiente a cererilor refugiaților, precum și tranzitul și repatrierea în condiții de siguranță a resortisanților țărilor terțe;
  • 15 milioane EUR pentru a sprijini Misiunea UE de asistență la frontieră (EUBAM), care și-a redirecționat recent activitățile pentru a asista polițiștii de frontieră moldoveni în gestionarea sosirii refugiaților. Misiunea va colabora strâns cu Frontex, care își intensifică prezența în această țară, în urma Acordului privind statutul cooperării în materie de gestionare a frontierelor, semnat la 17 martie 2022 de către UE și autoritățile moldovene.

Pe lângă gestionarea crizei, UE continuă să sprijine recuperarea și reziliența pe termen lung a acestei țări, în special prin intermediul Planului economic și de investiții din cadrul Parteneriatului estic, care vizează să mobilizeze aproximativ 3,4 miliarde EUR sub formă de investiții publice și private pentru cinci direcții emblematice în Republica Moldova: sprijin pentru IMM-uri, facilitarea comerțului, eficiența energetică, conectivitate și dezvoltarea capitalului uman. La 31 martie, în cadrul Planului economic și de investiții, Banca Europeană de Investiții și Republica Moldova au convenit asupra unui împrumut de 150 de milioane EUR pentru conectarea țării la rețeaua transeuropeană centrală (rețeaua TEN-T).

THE ENERGY CEO FORUM & AWARDS GALA | a 11-a Ediție • 12 Mai 2022 • 15:00-20:00

0

The Diplomat – Bucharest organizează cea de-a 11-a  ediție a evenimentului anual THE ENERGY CEO FORUM & AWARDS GALA într-o ediție specială care va avea loc pe 12 mai la Radisson Blu Hotel în București.

EVENIMENTUL DE MARCĂ DIN SECTORUL ENERGETIC

Începând ca o primire a Premiilor în 2012, Diplomat Media Events a dezvoltat Gala Premiilor pentru sectorul energetic din România într-o platformă mai complexă, cu CEO  FORUM al industriei energetice urmat de  GALA DE PREMII pentru a evidenția performanța firmelor energetice românești, transmise în direct pe platformele online ale eveniment și Diplomatul-București.

ENERGY CEO FORUM & AWARDS GALA – EDIȚIA ANIVERSARĂ 2022 reprezinta o platformă de dialog dedicată liderilor, companiilor și managerilor care acționează în industrie, cu scopul de a sublinia evoluţia și perspectiva sectorului energetic.

CEO FORUM reunește factorii de decizie de la nivel guvernamental și societatea civilă și liderii de afaceri de nivel C din sectorul energetic. Forumul se alătură pe aceeași scenă personalități de rang înalt, experți și cei mai cunoscuți specialiști în domeniu, pentru a discuta unele dintre cele mai presante aspecte ale industriei de astăzi.

Înscrieri la eveniment: https://energy-ceo-forum-awards.thediplomat.ro/

AGENDA  EVENIMENT

15:00-15:45           DESCHIDERE OFICIALA 
15:45 – 17:15    |    CEO FORUM    |   PERSPECTIVA CELOR 11 ANI IN SECTORUL ENERGETIC DIN ROMANIA 
17:15 – 18:15         Networking cocktail & CINA DE GALA 
18:30 – 20:00    |     ROMANIAN ENERGY AWARDS GALA

15:45 – 17:15   |   CEO FORUM
PERSPECTIVA CELOR 11 ANI ÎN SECTORUL ENERGETIC DIN ROMÂNIA

PANEL

CORINA POPESCU, CEO, ELECTRICA
GABRIEL ANDRONACHE, Președinte Directorat, CNTEE TRANSELECTRICA SA 
ONDREJ SAFAR, Country Manager, CEZ Group Romania
VOLKER RAFFEL_CEO E.ON
CORNELIU BODEA, CEO ADREM
ANCA MIHAILESCU, Head of Energy Practice Romania, NOERR 
BOGDAN BADEA, Presedinte, Directorat HIDROELECTRICA 
MIHAI DRAGHICI, Director, Business Consulting, EY ROMANIA 
CĂTĂLIN NIȚĂ, Director Executiv, FPPG – Federatia Patronală Petrol și Gaze
RADU DUDĂU, Director, ENERGY POLICY GROUP 

AUTORITĂȚI SI FACTORI DE REGLEMENTARE ÎN 2022 

Sectorul energetic, puternic reglementat, are nevoie de o arhitectură si structura clară, pe termen lung, care să încurajeze, de asemenea, investițiile de-a lungul întregului lanț al energiei electrice, inclusiv sursele regenerabile și interconectarea rețelelor, piețe eficiente pentru comerțul cu energie electrică, echilibrarea sistemului și răspunsul eficient la cerere. Guvernele, factorii de decizie, autoritățile de reglementare a pieței, instituțiile publice și liderii de opinie cheie sunt principalii facilitatori și inițiatori ai transformării energetice. Toate acestea în contextul extrem de problematic actual. 

  • Evoluția sectorului energetic în România în actualul context geopolitic
  • Principalele resurse energetice: valorificarea resurselor actuale. Așteptările și potențialul resurselor energetice din România
  • Impactul PLANULUI DE ACȚIUNE AL COMISIEI UE asupra transformării digitale în sectorului energetic din România 

ABORDAREA EFICIENTĂ A ENERGIEI VERDE vs. CEREREA ÎN CREȘTERE pentru ENERGIE | RESURSE TRADIȚIONALE 

Soluțiile de energie verde, inclusiv sursele regenerabile, se extind rapid, dar se pare că ele încă rămân în urmă și nu sunt suficiente pentru a satisface revenirea puternică a cererii globale de energie electrică. Această situație are ca rezultat o creștere bruscă a utilizării energiei pe bază de cărbune care riscă să împingă emisiile de dioxid de carbon din sectorul energiei electrice la niveluri record, se arată într-un raport al Agenției Internaționale pentru Energie. Soluțiile de energie curată fac parte din obiectivele UE și din Pactul ecologic european, iar alternativa nu este o opțiune.

  • Abordarea principalelor aspecte în politicile de decarbonizare din România 
  • Domenii și industrii critice pentru a atinge obiectivele de sustenabilitate si protejare a mediului
  • Strategia României privind tranziția la energie curată
  • Abordarea nevoii tot mai mari de stocuri de energie în actualul context geopolitic: soluții și abordare posibile

CERCETARE ȘI INOVAȚIE, PRINTRE PRIORITĂȚI 
ÎN TRANSFORMAREA ENERGETICA 

Lumea se transformă continuu, către o abordare tehnologică complet integrată și își reconsideră în mod fundamental bazele de resurse energetice. Este o lume în care chiar și fundamentele cererii și ofertei se schimbă, în special pe partea cererii, deoarece noile tehnologii permit utilizarea energiei în moduri mai eficiente și permit noi servicii energetice, cum ar fi vehiculele electrice și rețelele inteligente. Companiile și instituțiile publice trebuie să impulsioneze și să permită implementarea de soluții inovatoare și investiții sporite dincolo de partea de producție și către întregul lanț valoric energetic.

  • Rolul cercetării și dezvoltării în energie. Inovații, obiective și implementări actuale 
  • Principalele abordări ale transformării digitale în energie
  • În ce segmente de business sau operațiuni vedem cele mai dese implementări și inovații din R&D? 
  • Cum sta România în ceea ce privește domeniul cercetării în România? Ce îmbunătățiri se pot aduce pentru a valorifica cat mai mult acest segment? 

TRANZIȚIA CĂTRE ENERGIE VERDE:
DECARBONIZAREA, DESCENTRALIZAREA ȘI DIGITALIZAREA

Piața energiei se confruntă deja cu o schimbare majoră determinată de obiectivul sectorului de a atinge emisii zero și de necesitatea ca rețelele de distribuție să devină complet digitale cu management în timp real. Întregul sistem și rețelele de energie trebuie să fie pregătite pentru acest gen de schimbare, pornind de la capacitățile existente și până la rețeaua de transport și distribuție pentru a putea absorbi noile capacități. Tranziția energetică înseamnă transformarea întregului sector prin implementarea unor sisteme interconectate cu scopul final al unui management eficient și în timp real al fluxului de energie. Și toate acestea pun în perspectiva confruntării cu evenimentele de mediu declanșate în mod repetat și imprevizibil de schimbările climatice. 

Actualizări și evoluție în România privind atingerea obiectivelor ecologice
• Echilibrarea eficientă a tehnologiilor tradiționale cu tehnologiile inteligente
• Abordarea amenințărilor la adresa securității cibernetice într-un sector strategic

SOLUȚII ENERGETICE CENTRATE PE CLIENT

În mediul actual dinamic al tehnologiei rapide și al schimbărilor rapide ale comportamentului clienților, centrarea pe client este esențială pentru a obține o înțelegere profundă a unei baze de consumatori din ce în ce mai diverse. Având în vedere evoluția de anul trecut către piața liberă a energiei din România și tendința de schimbare în creștere a consumatorilor, furnizorii și comercianții de pe piața de energie trebuie să își eficientizeze maniera de atragere și retenție a clienților. Actorii din sectorul energetic trebuie să îmbrățișeze noul etos prin dezvoltarea unui model de jos în sus bazat pe date pentru a înțelege modelele și nevoile actuale de utilizare a energiei ale clienților.

• Impactul tehnologiilor moderne asupra consumatorilor și furnizorilor de servicii energetice
• Este sectorul energetic un sector centrat pe client? Cum să îmbunătățim operațiunile de afaceri la acest nivel?
• Ce soluții centrate pe client sunt cele mai utilizate de furnizorii și distribuitorii de energie?
• Problemele majore cu care se confruntă companiile de distribuție a energiei electrice atunci când vine vorba de serviciul clienți

 

18:30 – 20:00   |   THE ENERGY CEO FORUM & AWARDS GALA

Gala Premiilor în Energie, ajunsă la cel de-al 11-lea an, este un eveniment de elită și o platformă pentru a recunoașterea, recompensarea și celebrarea performantei companiilor, proiectelor și specialiștilor din domeniul energetic din România pentru 24 de categorii. Bazată pe informații cercetate cu rigurozitate și pe un juriu format din nume importante din mediul de afaceri, guvernamental și academic, Gala s-a impus ca un eveniment de marca în calendarul dedicat evenimentelor din domeniul energetic din România. 

JURIU

ZOLTAN NAGY, Vice-Presedinte,  ANRE
VALERIU BINIG, Director, Regulatory and Antitrust, Enel
RADU DUDAU, Director,  Energy Policy Group
SILVIA VLASCEANU, Director Executiv HENRO
ILINCA PANDELE, Senior Consultant & Team Leader Green Tech & Sustainable Development, AHK Romania 
Prof. Dr. GEORGE DARIE, Polytechnic Univ. Bucharest, Dept. of Power Production and Usage, Membru Board of Directors, ICME ECAB S.A.
DANIELA DARABAN, Director Executiv ACUE


Evenimentul va fi transmis LIVE pe site-ul web THE DIPLOMAT – BUCHAREST, pe rețelele de socializare și pe paginile partenerilor evenimentului. 

PARTENERI GOLD: EY Romania, Tinmar, INFORM, Noerr, Romgaz, E-ON

PARTENERI: Engie, Transelectrica, CEZ Group, FPPG – Federatia Patronală Petrol și Gaze, Nuclearelectrica 

INSTITUTII PARTENERE: World Energy Council, BRCC- Camera de Comert Romano-Britanica, AHK Romania, BEROCC – Camera de Comert Romano-Belgiana, HENRO – Asociatia Producatorilor de Energie Electrica, ACUE – Federatia Patronala a Asociatiilor Companiilor de Utilitati, ADAA – Asociația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului Autohton, Lovering & Partners Business Performance Consultants, HIM Public Affairs, SCS, Wave 

PARTENERI MEDIA: Automotive Today, Outsourcing Today, Financial Intelligence, Economistul, Romania Durabila, Club Economic, Ziarul Bursa

ASF: Piața RCA își continuă consolidarea: Diversificare fără precedent, un jucător nou acumulează cote notabile. Reguli noi pentru clienții cu risc ridicat

0

Piața RCA își continuă consolidarea începută în ultima parte a anului trecut. Luna februarie 2022 a marcat continuarea procesului de diversificare, un element esențial în creșterea concurenței și, în final, a stabilității pieței. Datele raportate de companiile de asigurare și agregate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (A.S.F.) arată că în primele trei luni din 2022 primele brute subscrise (PBS) au ajuns la 2,47 miliarde de lei.

Majoritatea societăților de asigurare, autorizate să vândă RCA, rămâne interesată de piață, concentrarea în zona celui mai mare jucător fiind în scădere, la nivelul lunii februarie. Cota de piață a Euroins a fost de sub 35% în luna februarie, față de aproape 38% în ianuarie, în timp ce jucătorii de pe următoarele poziții și-au crescut cotele. Astfel, Allianz Țiriac a depășit 20,3% în februarie, față de 18,7% în ianuarie, iar Groupama a depășit 19,3% în februarie, față de sub 14,5% în ianuarie. Și societățile Asirom VIG, Grawe și Omniasig VIG rămân cu cote considerabile, în jurul a 8%, la nivelul lunii februarie.

Pe ansamblul perioadei 1 ianuarie – 28 februarie 2022, cota de piață a Euroins a fost de circa 36%, urmată de Allianz Țiriac cu 19,49%, Groupama cu 16,84%, Grawe cu 9,32%, Asirom VIG cu 9,05%, Omniasig cu 7,71% și Generali cu 1,3%. După primele trei luni din an, cota Euroins scăzuse deja sub 35%.

De remarcat este și structura pe maturități a polițelor RCA. Peste 83% dintre acestea au fost încheiate pe perioada maximă, 12 luni, în timp ce doar 5,75% au fost încheiate pe 6 luni (perioada cea mai utilizată până acum). Aproximativ 10% dintre polițe au o maturitate de o lună.

Riscurile ridicate gestionate de BAAR
vor fi împărțite în mod egal între asigurători

În sprijinul aceluiași proces de diversificare, esențial pentru o piață solidă și capabilă să își onoreze obligațiile de plată, Autoritatea de Supraveghere Financiară a venit cu o măsură gândită pentru a elimina riscul de concentrare și în zona clienților cu risc ridicat. Mai precis, Consiliul A.S.F. a decis să aprobe solicitarea firmelor de asigurare membre BAAR ca alocarea clienților cu risc ridicat să se facă în mod egal către asigurătorii autorizați să vândă RCA, nu proporțional, în funcție de cota de piață, ca până acum. Aplicarea noului algoritm de alocare a asiguraților cu risc ridicat va avea impact asupra diminuării concentrării acestor riscuri către o anumită societate de asigurare și dispersia lor, prin preluarea în mod egal de către toți asigurătorii.

Alăturat puteți consulta textul noii reglementări: „Alocarea asiguraților cu risc ridicat se va face în mod egal către toți asigurătorii RCA care au dreptul să practice în România această formă de asigurare și care au emis polițe RCA în anul curent, indiferent de cota de piață deținută. Alocarea se va face după următorul algoritm: câte un asigurat cu risc ridicat la câte un asigurător RCA până la epuizarea acestora, după care procedura se reia.”

Reamintim că, potrivit legislației în vigoare, clienții care primesc cel puțin trei oferte care depășesc cu 36% tariful de referință aferent categoriei din care fac parte sunt încadrați în categoria clienților cu risc ridicat și pot solicita Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România să fie repartizați către un asigurător, la un preț egal cu tariful de referință plus 36%. Până în prezent, BAAR a repartizat deja în acest fel peste 35.000 de clienți cu risc ridicat.

Un nou jucător a acumulat cotă de piață în primele patru luni

Procesul de diversificare a continuat și după luna februarie, iar în piață este prezent cu o cotă notabilă și un nou jucător, Axeria Iard, societate intrată pe piață în baza sistemului Freedom of Establishment (FOE) în decembrie 2021. Conform datelor de vânzări, raportate de brokeri și centralizate de A.S.F., societatea franceză, prezentă în România printr-o sucursală înregistrată local, a atins o cotă de piață de peste 6,5%, per ansamblul perioadei 17 ianuarie – 28 aprilie 2022. În aceeași perioadă, cu o singură excepție și ceilalți asigurători au demonstrat că au apetit pentru vânzările RCA. Euroins a păstrat cea mai mare cotă de piață, de sub 35% (același nivel ca în februarie), urmată de Groupama cu 20,5%, Allianz Țiriac cu 17% și Omniasig VIG cu 9,4%. Axeria Iard, Grawe și Asirom VIG au cote între 6,5% și 7,2%, iar Generali cu 1,15%.

AICI puteți consulta tarifele de referință pentru RCA, în funcție de categoriile de risc.

Evoluția pieței asigurărilor în anul 2021 poate fi urmărită AICI.

Tot ce trebuie să știți despre asigurări, pensii private și piața de capital puteți găsi pe www.edutime.ro.

Investitorul român crede în veniturile sale, dar nu și în economia locală

Creșterea inflației, care s-a înregistrat în perioada de redresare economică după terminarea restricțiilor legate de pandemie, a subminat încrederea în economiile occidentale, băncile centrale acționând timid de teama de a nu înăbuși creșterea economică și așteptând să vadă dacă inflația este tranzitorie. Însă, în această săptămână, Banca Centrală – Fed – din Statele Unite a acționat mai agresiv, urmărind să încetinească creșterea galopantă a prețurilor și să restabilească încrederea în piețe.

Fed a majorat ieri seară rata dobânzii cu 0,5%, așa cum se aștepta piața. Aceasta este cea mai mare creștere din ultimii 22 de ani. Însă veștile despre inflația din Statele Unite nu sunt foarte bune. „Inflația este mult prea mare, înțelegem dificultățile pe care le provoacă și ne mișcăm cu rapiditate pentru a o reduce”, a declarat președintele Fed, Jerome Powell. El a adăugat că există „sentimentul în cadrul comitetului că majorările suplimentare, de încă 50 de puncte procentuale  ar trebui să fie luate în discuție pentru următoarele două ședințe”. Aceste remarci au declanșat o revenire a titlurilor de trezorerie și a acțiunilor, piețele temându-se inițial că sunt în discuție creșteri mai agresive de 0,75% ale dobânzii cheie. 

Inflația produce deja efecte în Statele Unite. Cel mai recent sondaj Financial Health Index arată că, pentru 93% dintre respondenți, creșterea prețurilor a avut deja un impact asupra stilului de viață, în timp ce 40% descriu impactul ca fiind semnificativ. 19% dintre respondenți au declarat că au și-au redus sumele cheltuite pe alimente, 31% pe benzina sau transportul, 33% pe divertisment, în timp ce doar 12% au declarat că nu au redus nimic. De asemenea, mai mult de 50% dintre respondenți au declarat că nu au încredere în economia SUA. 

În mod similar, potrivit sondajului eToro Retail Investor Beat, 66% dintre investitorii individuali din Statele Unite au declarat că nu au încredere în economia țării lor, o creștere de 11% față de luna decembrie a anului trecut. 

Acest tip de neîncredere în economia locală se manifestă și în cazul a 69% dintre investitorii români, dar aceștia sunt cu 5% mai puțini decât la sfârșitul anului trecut. Deși nu au încredere în economie, investitorii individuali din România nu văd probleme în ceea ce privește veniturile și nivelul de trai, două treimi dintre ei fiind încrezători în stabilitatea veniturilor lor, în scădere cu 8% față de decembrie anul trecut. De asemenea, datele eToro Retail Investor Beat arată că 73% au încredere în investițiile pe care le fac. De menționat că 61% dintre investitorii români au copii, iar 4% așteaptă un copil. 

Piața imobiliară, care necesită investiții pe termen lung, ar putea resimți efectele acestei încrederi scăzute. Doar 30% dintre americani consideră că acum este un moment bun pentru a cumpăra o casă, potrivit ultimului sondaj Gallup. Acest procent este în scădere cu 23% față de cifrele de anul trecut și este pentru prima dată din 1978, când Gallup a început acest sondaj, când acest procent a scăzut sub 50%. Acest lucru se întâmplă în ciuda faptului că 70% dintre americani cred că prețurile locuințelor vor continua să crească și anul viitor. Ratele ipotecare fixe pe 30 de ani din SUA sunt deja la cel mai ridicat nivel din ultimii 12 ani, de 5,1%, în creștere cu 2% în acest an, ceea ce arată puterea estimărilor legate de economie ale Fed-ului, în ciuda creșterii mici a ratei dobânzii, care a fost de numai 0,25% până ieri. 

Românii sunt la fel de neîncrezători în ceea ce privește perspectivele pieței imobiliare. Doar 23% dintre investitorii români consideră că imobiliarele reprezintă o investiție cu potențial ridicat în următoarele trei luni, în scădere cu 8% față de sfârșitul anului trecut. 57% dintre români nu se arată încrezători în piața imobiliară locală. Procentul este cu 3% mai mare decât în urmă cu patru luni. Sondajul eToro Retail Investor Beat mai arată că, după conflictul militar, investitorii români se tem cel mai mult de inflație. În acest an, aproape jumătate dintre investitori intenționează să investească în active cripto, o treime în acțiuni naționale și internaționale, un sfert în obligațiuni, dar doar 18% intenționează să investească în active alternative, inclusiv imobiliare o scădere de la cei 25% care au deja investiți în acest domeniu. Incertitudinea de pe piețe face ca 42% dintre investitorii români să estimeze că vor investi în următoarele 12 luni aceeași sumă ca anul trecut, 36% declarând că vor investi mai puțin și doar 22% fiind cei care intenționează să investească mai mult.   

 

67,9% dintre utilizatorii de Internet folosesc Mobile și Internet Banking

67,9% dintre utilizatorii români de internet folosesc serviciile bancare online – internet banking sau mobile banking. Două treimi dintre aceștia folosesc serviciile bancare digitale în mod uzual – săptămânal sau chiar mai des, iar restul de o treime sunt ocazionali, rezultă dintr-un sondaj realizat de CEC Bank în parteneriat cu comparatorul bancar FinZoom.ro.

63,6% dintre respondenți au obiceiul să țină evidența veniturilor și cheltuielilor și își urmăresc bugetul lunar. Și, odată cu dezvoltarea serviciilor de Internet și Mobile banking, acest lucru este mult mai ușor, aplicațiile bancare digitale oferind o perspectivă de ansamblu asupra soldurilor și asupra veniturilor și cheltuielilor.

„Anul trecut CEC Bank și-a dublat numărul de utilizatori de Mobile Banking. În medie, fiecare utilizator intră în aplicație pentru a-și verifica soldurile o dată la 4 zile și realizează operațiuni odată pe lună. Pentru a oferi acces clienților mai repede și mai ușor la situația lor financiară, am relansat aplicația de mobile banking sub un nume nou – CEC App și cu un design modern, îmbunătățit și funcționalități noi: creditare online. Din Mobile Banking se pot contracta credite de nevoi personale, printr-un flux scurt, fără documente suplimentare și cu acordare pe loc”, declară Mugur Podaru, Director Operațiuni la Distanță în cadrul CEC Bank. 

În noul CEC App, utilizatorii au acces cu un singur tap/click pe ecran la toate informațiile despre conturile și produsele lor bancare. Totodată, prin funcționalitățile de open banking, clienții au acces la o situație financiară agregată a conturilor pe care le dețin la principalele bănci din sistem. Iar pentru conturile de la anumite bănci se pot iniția și plăți direct din CEC App. De asemenea, utilizatorii eligibili ai serviciilor de Mobile Banking pot aplica pentru creditul de nevoi personale direct din aplicație și primesc răspunsul și banii pe loc.

Utilizarea instrumentelor bancare moderne, conform sondajului:

  • 60,5% dintre cei chestionați susțin că au făcut plăți cu cardul pentru cumpărături online în ultimele trei luni
  • 25,3% dintre respondenți folosesc deja portofelele digitale Google Pay / Apple Wallet pentru plata produselor cu cardul, direct de pe telefon
  • 50,4% dintre români susțin că folosesc în fiecare lună cardul sau un cont bancar pentru plata facturilor lunare

Pentru plata produselor și serviciilor la magazine, 28,3% dintre respondenți preferă plata cu cardul, 40,1% dintre aceștia folosesc atât cardul cât și numerarul. 31,6% dintre respondenți preferă în continuare plățile cash. 

Sondajul privind situația financiară a românilor a fost realizat de CEC Bank în parteneriat cu comparatorul bancar FinZoom.ro, în luna martie, pe un eșantion de aproape 1.400 de respondenți din toată țara, reprezentativ pentru utilizatorii de internet. 60,3% dintre respondenți sunt salariați, 44,2% au declarat venituri între 2.500 lei și 5.000 de lei, iar aproape jumătate – 46,9% – sub 2.500 de lei lunar. 38,1% dintre cei chestionați  au vârsta cuprinsă între 25 și 40 de ani, 36% au studii superioare și puțin peste 13% studii postuniversitare.