Criza refugiaților se prelungește. Cum poate ajuta mediul de afaceri?

Material de opinie de Camelia Malahov, Director, Taxe Directe, și
Victoria Dobre, Manager Senior, Taxe Indirecte, Deloitte România (foto)

Criza geopolitică pe care o traversăm a determinat o mobilizare umanitară fără precedent, într-un timp foarte scurt. Voluntari, organizații non-guvernamentale (ONG) precum fundații sau asociații, dar și societăți comerciale contribuie zilnic la activități de susținere a refugiaților care tranzitează România sau se stabilesc în țara noastră. În cele aproape trei săptămâni de conflict, ajutoarele oferite de companii au depășit zeci de milioane de euro, constând în produse sau servicii proprii, spații de cazare sau sume de bani, acordate prin intermediul unor organizații sau direct refugiaților. 

Aceste ajutoare însă au un tratament fiscal incert, pe care reglementarea emisă recent de autorități îl clarifică, dar nu total.  

În general, entitățile care oferă sponsorizări sau se implică în activități umanitare beneficiază de o facilitate fiscală privind reducerea impozitului pe profit datorat, în anumite limite și pe baza unor documente doveditoare. Dar în contextul actual, care a impus urgentarea ajutoarelor, formalizarea acestor acțiuni a fost, de multe ori, imposibilă, astfel că societățile în cauză se întreabă acum ce tratament fiscal să aplice sumelor aferente sponsorizărilor deja efectuate, dar și celor viitoare.

În plus, companiile au decontat anumite cheltuieli ale angajaților care s-au implicat în sprijinirea refugiaților. Și în acest caz este vorba de cheltuieli cu regim fiscal incert. 

Sprijin prin sponsorizare și mecenat

Conform legislației în vigoare, societățile care organizează acțiuni de sponsorizare pot beneficia de credit fiscal (reducere din impozit), iar din perspectiva taxei pe valoarea adăugată (TVA), sponsorizările în numerar nu intră în sfera de aplicare a taxei. De asemenea, bunurile acordate sau serviciile prestate gratuit în cadrul acțiunilor de sponsorizare nu sunt considerate operațiuni cu plată, supuse TVA, dacă valoarea lor cumulată într-un an calendaristic nu depășește 0,3% din cifra de afaceri. Pentru partea care depășește acest plafon, compania colectează TVA și include suma aferentă în decontul întocmit pentru perioada fiscală respectivă (ceea ce înseamnă că societatea suportă cheltuiala cu TVA).

Însă aceste reguli sunt valabile doar dacă sunt respectate prevederile Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, adică dacă există un contract cu beneficiarul care să includă suma și scopul, astfel încât entitatea care oferă sponsorizarea să poată aplica pentru facilitățile fiscale prevăzute de lege. Dar în contextul actual, acțiunile de acest gen se derulează foarte rapid și, de cele mai multe ori, fără existența în prealabil a unui contract de sponsorizare. 

Prevederi similare sunt aplicabile și în cazul operațiunilor de mecenat, prin care o persoană fizică sau juridică oferă sprijin în bunuri sau în bani către o persoană fizică, sub formă de activitate filantropică cu caracter umanitar, pentru desfășurarea unor activități în anumite domenii (cultural, artistic, medico-sanitar sau științific). În acest caz, pentru a fi accesate facilitățile, cele două părți trebuie să încheie un contract în fața notarului, lucru aproape imposibil în condițiile date. 

Îndeplinirea condițiilor impuse de prevederile legale este îngreunată și de faptul că marea majoritate a refugiaților nu vorbesc limba română sau engleză, pentru a putea înțelege și semna un contract pentru ajutoarele primite, astfel că această regulă de natură birocratică este, de cele mai multe ori, imposibil de bifat. 

Acordarea de produse sau servicii cu titlu gratuit

De asemenea, multe societăți oferă persoanelor aflate în dificultate produse din propriul stoc, pentru consum, suportă cheltuieli cu cazarea, masa sau transportul refugiaților, iar tot mai multe hoteluri, restaurante sau companii de transport își pun la dispoziție serviciile, gratuit, pentru asistarea refugiaților. Având în vedere că aceste produse și servicii nu sunt acordate prin intermediul unui contract de sponsorizare, se pune întrebarea dacă cheltuielile aferente rămân deductibile în condițiile în care donatorii nu înregistrează venit și nu au un proces verbal de predare-primire cu beneficiarul. 

Totodată, multe entități plătitoare de impozit specific (cele din industria ospitalității) nu își desfășoară activitatea obișnuită în prezent deoarece cazează refugiați. Însă, potrivit legii, acestea trebuie să plătească impozit, chiar dacă activitatea nu este generatoare de venituri. În consecință, se pune întrebarea dacă astfel de societăți ar trebui să beneficieze de scutire de la plata impozitului pentru perioada în care oferă acest sprijin, întrucât nu au desfășurat activități specifice.

Pe de altă parte, în această perioadă s-au înființat multe organizații non-profit cu scopul de a oferi suport refugiaților, iar acestea trebuie să știe că este obligatoriu să se înscrie în registrul entităților/unităților de cult, pentru ca entitățile care le oferă sponsorizări să beneficieze de credit fiscal.

Donații prin intermediul IGSU

În contextul numeroaselor întrebări cu privire regimul fiscal al ajutoarelor umanitare, autoritățile au modificat, recent, tratamentul fiscal al măsurilor de ajutorare, astfel că, începând din luna martie și până la finalul anului 2022, companiile au la îndemână câteva opțiuni pentru a se implica în sprijinirea refugiaților fără prea multe formalități. 

Conform noilor prevederi, companiile pot face donații deductibile, în bani, prin intermediul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU). Ajutoarele astfel acordate vor fi considerate cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit până la finalul desfășurării campaniei, respectiv 31 decembrie 2022. Însă transferurile trebuie efectuate către IGSU, prin virament bancar, în contul deschis la Trezoreria Municipiului București sau prin platforma ghiseul.ro. 

De asemenea, ajutoarele în produse și servicii acordate prin intermediul IGSU, UNICEF sau al altor organizații internaționale care își desfășoară activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care România este parte, pot fi asimilate cheltuielilor sociale (deductibile în limita a 5% din fondul de salarii) sau de sponsorizare, dacă există o solicitare din partea IGSU în acest sens.

Modificarea legislației este bine-venită, dar opțiunile mai pot fi extinse, dat fiind că prevederile legale actuale limitează implicarea directă a companiilor, în principal a celor care pot interveni cu voluntari din rândul angajaților, mijloace de transport, spații de cazare etc. Mobilizarea de care au dat dovadă societatea românească și mediul de business local, în ciuda limitărilor de ordin birocratic, arată că există disponibilitate de implicare suplimentară și, având în vedere evoluția conflictului, cu siguranță cererea de ajutor va crește.

Platforma FAN Delivery se extinde la Cluj-Napoca

0

Platforma online de personal shopping cu livrare rapidă FAN Delivery, lansată de FAN Courier, își extinde activitatea în municipiul Cluj-Napoca și în zonele limitrofe, cu sublinierea că, „prin intermediul aplicației FAN Delivery, clienții au acces la o gamă diversificată de produse, care vor fi livrate într-un interval de maximum 90 de minute. Până la sfârșitul anului, compania și-a propus să opereze servicii de livrare rapidă în 10 orașe mari din România, Timișoara fiind al treilea oraș unde se pregătește deschiderea”. 

Dragos Arnautu, CEO FANDelivery

Dragoș Arnăutu, CEO FAN Delivery: „FAN Delivery își continuă planul de dezvoltare asumat la lansare și devine operațional în Cluj-Napoca și zonele limitrofe, de luna aceasta. Rezultatele obținute în primele trei luni de la lansarea platformei în București au confirmat nevoia unui serviciu de livrare rapidă pentru consumatorii din orașe mari, care petrec mult timp la serviciu și doresc să-și optimizeze timpul. Ne menținem și accelerăm chiar strategia de dezvoltare în zece orașe, în acest an, următorul în care pregătim lansarea fiind Timișoara. Așa cum am anunțat la lansare, parteneriatul nostru cu Auchan România este unul strategic și se va aplica în fiecare oraș în care ajungem și în care compania are magazine.”

Vendorii disponibili în Cluj-Napoca și zone limtrofe sunt două magazine Auchan, piața digitală Hermes by eAgricultor, My Geisha și rețeaua de florării Păpădie, cu două unități. Taxa de transport în perioada martie-aprilie 2022 este de 1 leu, fără limită de greutate.

Pentru început, rețeaua FAN Delivery din Cluj-Napoca va funcționa cu 20 de livratori, care se vor deplasa cu biciclete, scutere și mașini și vor deservi și zonele limitrofe orașului, respectiv Florești, Baciu, Sânnicoară, Feleacu și Dezmir, în același interval de timp, de cel mult 90 de minute.

Toți cei care doresc să devină livratori o pot face foarte rapid, accesând platforma www.fandelivery.ro, meniul Înrolare livrator”. De asemenea, pentru a deveni vendor în aplicație, o companie trebuie să acceseze secțiunea „Înrolare vendor”, pe aceeași platformă.

Lansată în București, la finalul anului trecut, platforma online www.fandelivery.ro a performat atât în ceea ce privește oferta de produse înscrisă prin intermediul vendorilor, dar și în privința cererii venite de la consumatorii finali. După  primele două luni de la lansarea în București, în aplicația FAN Delivery erau înrolați 25 de vendori, urmând ca alți peste 30 să intre pe platformă în curând. 

Platforma de personal shopping își propune ca, în primele 12 luni de activitate, să depășească 10 milioane de lei și o medie zilnică de 700 de comenzi.

FAN Delivery, start-up lansat în decembrie 2021 de către FAN Courier, liderul pieței de curierat din România, se caracterizează ca „o platformă de personal shopping accesibilă tuturor companiilor, mari și mici, care oferă produse și servicii incluse în categoriile listate: Supermarket, Local & Sănătos, Florărie, Beauty & Care, Party Shop, Delicatese, Books & Gifts și Electronice. În lista serviciilor nu va fi inclus serviciul de livrare produse preparate gătite – mâncare caldă.

Clienții interesați să folosească serviciile FAN Delivery pot vedea lista vendorilor și, implicit, a produselor ce pot fi livrate rapid după înregistrarea pe platformă sau din aplicația mobilă. FAN Delivery este o platformă care acceptă plata online a serviciilor”. 

 

Tranzacțiile imobiliare – informații accesibile care permit ANAF să verifice conformarea

_________________

Autori: Cristina Cristea, Senior Manager,
Impozit pe venit și contribuții sociale, EY România
Călin Stan, Avocat, Senior Managing Associate,
Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL (foto)

Notarii au obligația, potrivit unei prevederi recent introduse în Codul Fiscal, să declare semestrial autorității fiscale teritoriale toate tranzacțiile de proprietăți imobiliare, chiar și pe cele sub pragul impozabil de 450.000 de lei, efectuate de persoanele fizice din patrimoniul personal. În acest fel, autoritățile fiscale vor avea instrumentele necesare pentru a verifica tranzacțiile și a le recalifica în activități independente, acolo unde situația o impune. Ceea ce se va traduce prin impozite mai mari plătite de cei în culpă, la care se vor adăuga dobânzi și penalități de întârziere. Cine sunt principalii vizați? 

În 2021, cererea de proprietăți rezidențiale a fost în creștere (cu 31% față de 2020), conform datelor comunicate de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară. Nu ar trebui, deci, să ne mire interesul în creștere al autorităților fiscale pentru identificarea acelor situații care pot conduce la fraudarea sistemului de impozitare, prin evitarea plății unui impozit datorat ca urmare a desfășurării unei activități economice (acele persoane fizice care efectuează tranzacții repetate, în urma cărora obțin profit). Diferența de impozit este majoră – 0 sau 3% din venitul impozabil stabilit după scăderea din valoarea tranzacției a sumei neimpozabile de 450.000 lei, pentru tranzacțiile efectuate de persoanele fizice din patrimoniul personal, comparativ cu un impozit pe venit de 10%, calculat prin diferența dintre valorile de înstrăinare, costul de achiziție și cheltuielile deductibile luate în calcul. 

Astfel, dacă până la modificările aduse Codului Fiscal, la sfârșit de ianuarie 2022, notarii publici aveau obligația să depună semestrial la organul fiscal teritorial doar o declarație informativă privind transferurile de proprietăți imobiliare din patrimoniul personal peste pragul neimpozabil de 450.000 de lei supuse impozitului pe venit, acum notarii trebuie să declare toate tranzacțiile, deci și cele efectuate sub acest prag. Ori, introducerea acestei notificări va conduce la o identificare clară și mult mai rapidă a unor situații de potențială fraudă. Dacă citim cu atenție nota de fundamentare ce a stat la baza modificărilor, două sunt categoriile vizate în mod cert de autorități. 

Prima ar fi cea a persoanelor fizice care nu au înregistrat în cartea funciară proprietățile imobiliare deținute ca parte din patrimoniul afacerii și au plătit impozit pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal. De ce sunt aceștia vizați? Răspunsul este simplu și destul de clar: în astfel de situații aceștia au plătit impozit pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal, în condițiile în care, având în vedere activitatea desfășurată, ar fi trebuit să plătească impozitul pe venitul din activități independente. 


Cea de-a doua categorie vizată de stat este cea a contribuabililor care ar trebui să plătească impozitul pe venitul din activități independente, dar îl plătesc ca persoane fizice obișnuite. Cu alte cuvinte, aici, autoritățile arată înspre cei care ar trebui să trateze transferurile repetate de proprietate, din care fac profit, ca parte a unei activități economice și care, de fapt, nu sunt înregistrați în acest sens.

Cum este afectat bugetul de stat? Răspunsul este unul simplu – prin diminuarea sumelor cuvenite drept impozit. Să luăm exemplul unei persoane fizice care cumpără un imobil la un cost de 55.000 EUR și îl înstrăinează la valoarea de 70.000 EUR. Având în vedere pragul neimpozabil de 450.000 lei (aprox. 92.000 EUR), persoana fizică nu datorează impozit asupra venitului obținut în urma înstrăinării imobilului. Să presupunem că această persoană face acest lucru în mod repetat și nu declară că, în fapt, desfășoară o activitate economică. Astfel, mai cumpără un imobil la un cost de 60.000 EUR, înstrăinându-l ulterior la valoarea de 85.000 EUR și încă unul la un cost de 75.000 EUR, pe care îl va vinde ulterior pentru 90.000 EUR. Pentru că se află sub plafon, persoana nu va datora impozit pe venit pentru niciunul dintre imobilele înstrăinate. 

În schimb, dacă aceste venituri ar fi raportate la nivelul unei persoane fizice autorizate, recunoscând caracterul economic al activității desfășurate și considerând aceleași prețuri de achiziție / înstrăinare ale imobilelor și cheltuieli deductibile în valoare de aprox. 10.000 EUR, aceasta va datora impozit pe venit pe diferența dintre valorile de înstrăinare, costul de achiziție și cheltuielile deductibile luate în calcul (și, atenție: documente justificative pentru astfel de costuri deductibile sunt absolut necesare).  În plus, dacă aceștia obțin venituri peste un anumit plafon anual (având în vedere valoarea scăzută a acestuia în comparație cu veniturile obținute din tranzacții imobiliare, îndrăznim să afirmăm că plafonul este atins în marea majoritate a cazurilor), datorează și contribuția de asigurări sociale de sănătate și cea la pensie.

Odată cu noile modificări legislative și cu sporirea preocupărilor organelor fiscale de a crește gradul de colectare a taxelor și impozitelor – inclusiv în ceea ce privește persoanele fizice – aspectele de mai sus nu trebuie ignorate. În special în contextul modificării nivelului de detaliu al schimbului obligatoriu de informații cu ANAF – ce determină în mod evident și creșterea posibilității efective a organului fiscal de a realiza analize detaliate cu privire la tranzacțiile și activitățile desfășurate inclusiv de persoanele fizice – este de așteptat ca, la rândul său, numărul de controale fiscale în această sferă să crească. Iar dacă în trecut riscul concret de inspecție fiscală la adresa persoanelor fizice era poate mai scăzut, din considerente ce țineau atât de cadrul procedural rigid, cât și de lipsa de personal la nivelul organelor fiscale, în prezent situația nu mai poate fi privită în aceeași paradigmă. Din contră, modificările legislative ce au permis inspecția fiscală „la distanță”, dublate de creșterea nivelului informațiilor relevante ce ajung pe masa organului fiscal, trebuie să fie serios luate în considerare drept un factor de natură să  crească, poate chiar simțitor, riscul unor inspecții fiscale în sfera operațiunilor și a contribuabililor indicați mai sus. 

În plus, este de menționat și faptul că, în cazul unui control, persoanele fizice care au încadrat eronat tranzacția trebuie să acopere impozitul calculat de către organul fiscal pentru activități independente, la care se adaugă penalități și dobânzi de întârziere (de luat în calcul și contribuțiile sociale, dacă va fi aplicabil, împreună cu penalitățile și dobânzile aferente). Mai mult, există riscul ca în cazul recalculării impozitului pentru activității independente, autoritățile să nu considere cheltuielile realizate de către contribuabil ca și cheltuieli deductibile în scopul desfășurării activității în lipsa înregistrării anterioare a acestuia ca persoană fizică autorizată (chiar dacă acestea sunt dovedite prin documente justificative), ceea ce ar conduce la o creștere semnificativă a impozitului de plată. 

Cum, de aici înainte, orice activitate desfășurată de persoanele fizice cu scop economic va fi mult mai ușor de identificat, am îndemna contribuabilii vizați să ia în considerare toate aspectele menționate, pentru a se asigura că se conformează fiscal. 

În plus, am reaminti dezvoltatorilor imobiliari persoane fizice că, pentru încă trei luni, pot apela la amnistia fiscală pentru tranzacțiile imobiliare pe care le efectuează. Fie că discutăm despre contribuabili deja înregistrați fiscal, ori contribuabili care ar trebui, conform celor de mai sus, să se înregistreze, amnistia permite declararea și conformarea voluntară inclusiv pentru perioade anterioare, cu beneficiul deja cunoscut al anulării tuturor accesoriilor pentru obligații fiscale principale datorate anterior momentului 31 martie 2020. Rămâne, însă, de văzut cum vor fi primite aceste schimbări de către persoanele direct vizate și dacă vom asista la o creștere a gradului de conformare voluntară, în special în contextul amnistiei fiscale în derulare.  

Start în Luna Plantării Arborilor, 15 martie-15 aprilie

0

Luna Plantării Arborilor (Luna Pădurii) se desfăşoară anual în perioada 15 martie-15 aprilie, de peste 60 de ani, constituind ocazia unor acțiuni largi de regenerare a pădurii şi de conştientizare publică, de popularizare și educare în domeniul silvic.

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva pune la dispoziția celor interesați puieții forestieri necesari acțiunilor de împădurire sau asigură sprijinul logistic pentru acțiunile voluntarilor implicați în astfel de lucrări. 

Luna Plantării Arborilor este organizată în fiecare an, în conformitate cu prevederile Codului Silvic, și se suprapune parțial cu campania de împăduriri de primăvară.

Romsilva subliniază că „pe fondul condițiilor meteorologice favorabile, campania de împăduriri de primăvară a debutat la nivelul mai multor direcții silvice din cadrul Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva încă din luna februarie și va continua și după 15 aprilie, data oficială pentru încheierea Lunii Plantării Arborilor, până la finalizarea lucrărilor din programul campaniei. În campania de împăduriri din această primăvară, Regia Națională a Pădurilor – Romsilva va planta circa 19 milioane de puieți forestieri, produși în pepinierele silvice proprii, regenerând 10.244 hectare fond forestier de stat, din care 7.127 hectare vor fi regenerate pe cale naturală, iar 3.117 prin regenerare artificială, prin lucrări de împădurire. De asemenea, în campania de împăduriri de primăvară vor fi efectuate lucrări de completări pe 1.391 de hectare și de refacere a plantațiilor afectate de calamități pe alte 179 hectare.

Întregul program de regenerare a pădurilor de stat administrate de Regia Națională a Pădurilor – Romsilva din anul 2022, în cele două campanii de împăduriri, de primăvară și de toamnă, prevede lucrări de regenerare pe 14.057 hectare, din care 9.354 hectare prin regenerări naturale și 4.703 hectare prin lucrări de împăduriri, fiind un alocat un buget total de 220,4 milioane lei”.

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva reamintește că „în ultimii cinci ani, a regenerat 72.892 hectare fond forestier de stat, din care 47.335 hectare prin regenerări naturale și 25.557 hectare prin lucrări de împădurire, fiind plantați, în total, 141,37 milioane puieți forestieri.    Regia Națională a Pădurilor – Romsilva administrează 3,13 milioane hectare păduri proprietatea publică a statului, circa 48% din pădurile țării, și asigură servicii silvice pentru circa un milion hectare de păduri aflate în alte forme de proprietate. De asemenea, Romsilva administrează 22 de parcuri naționale și naționale, precum și 12 herghelii de stat. Din totalul pădurilor proprietatea publică a statului, 80% dețin certificarea managementului forestier în standard internațional”.

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor accentuează că „va beneficia de sume consistente pentru împăduriri și prin Planul Național de Redresare și Reziliență”.

Tánczos Barna, ministrul mediului, apelor și pădurilor: „Luna Pădurii este un bun prilej să recunoaștem beneficiile pădurii pentru mediul înconjurător și să acționăm în spiritul protejării acesteia. Așa cum știm, România a făcut paşi foarte importanţi în stoparea delictelor silvice, iar ritmul în care exploatăm trebuie susţinut de cel în care plantăm, replantăm şi regenerăm pădurea. Ambele acţiuni merg în paralel, dar balanţa trebuie să încline întotdeauna în favoarea regenerărilor. Trebuie să creştem suprafaţa împădurită, iar în acest scop ne ajută componenta Păduri şi protecţia biodiversităţii din PNRR, cu un buget de 1,173 miliarde euro. Investiţiile includ cel mai amplu program de împăduriri, prin care vor fi plantate peste 56.700 de hectare de pădure, cel puţin 90 de pepiniere operaţionale noi şi renovate, precum şi cel puţin 3.150.000 mp suprafeţe noi de păduri urbane, în conformitate cu cerinţele legale stabilite în Strategia Naţională Forestieră 2020-2030.”  

Foto: RNP Romsilva

 

52% dintre români declară că s-au implicat în acțiuni de susținere și întrajutorare a refugiaților ucraineni, iar 61% declară că intenționează să se implice.

0

Pe 24 februarie 2022 Rusia a început războiul împotriva Ucrainei, în care au fost atacate mai multe orașe importante, iar sute de mii de cetățeni ai Ucrainei au trecut granițele în țările vecine, în special în Republica Moldova, România și Polonia, folosindu-le ca țări de tranzit către țările din vestul Europei.

Așadar, în contextul evenimentelor actuale din Ucraina, Reveal Marketing Research a derulat un studiu pentru a afla percepția românilor cu privire la realitatea actuală, dar și dacă s-au implicat sau intenționează să se implice în acțiuni de întrajutorare.

  • 87% dintre respondenți declară că au realizat acțiuni caritabile în ultimul an, independent de contextul social actual.
  • Nivelul de optimism cu privire la viitorul și siguranța României (21%), Ucrainei (13%).
  • Intenția de implicare în ajutorul refugiaților Ucrainei: 51% dintre români declară că deja s-au implicat în acțiuni caritabile, iar dintre cei care încă nu s-au implicat, 61% declară că intenționează să ofere ajutor, de orice fel, refugiaților ucrainieni de pe teritoriul României.

Acțiuni de caritate desfășurate de români în ultimul an

Conform studiului, opt din zece respondenți declară că au realizat acțiuni caritabile în ultimul an, în particular tinerii și persoanele cu venit mediu și mare. Când vine vorba despre modul în care s-au implicat, peste jumătate (55%) au declarat că au ajutat prin donarea de haine, produse sanitare, alimente neperisabile și alte produse esențiale, iar 43% au ajutat prin completarea formularului de redirecționare a 3.5% din impozitul pe venit.

Ajutorul românilor s-a îndreptat și către donarea de bani pentru cauze umanitare (38%) și ajutorarea persoanelor defavorizate din comunitate (31%). Pe ultimele locuri se află voluntariatul în cadrul unui ONG (13%) și activismul politic/social (8%). Bugetul anual alocat de către persoanele care aleg să doneze bani este de 453 de lei. Bugetul alocat este ridicat în rândul persoanele active cu vârste cuprinse între 35 și 44 de ani dar și în rândul persoanele cu venituri mari.

Acțiuni de caritate desfășurate de români în contextul evenimentelor actuale din Ucraina. Cele mai importante categorii de asistență

Alimentele (72%), serviciile de cazare (70%) și asistența medicală (55%) sunt categoriile de asistență considerate a fi cele mai importante pentru refugiații din Ucraina. În mai mare măsură persoanele peste 55 de ani consideră ca aceste tipuri de asistență sunt importante. Tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani consideră într-o măsură semnificativ mai mare că persoanele refugiate au nevoie de servicii de traducere (35%), comparativ cu total eșantion (18%).

În plus, doar 13% dintre respondenți consideră că refugiații din Ucraina au nevoie de asistență financiară, într-o măsură mai ridicată persoanele cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani.

Percepții despre ajutorul umanitar acordat

81% dintre persoanele intervievate consideră că România a fost proactivă în ajutorul acordat refugiaților din Ucraina iar 74% consideră că țările vecine Ucrainei au oferit ajutorul necesar acestora. De altfel, un procent de 55% dintre respondenți consideră că țările vecine României ne-ar ajuta într-un context similar.

6 din 10 români spun că și-ar oferi locuința pentru cazarea refugiaților dacă ar avea spațiul necesar, iar 57% declară că ar fi dispuși să își ofere timpul în mod voluntar pentru a ajuta situația refugiaților din Ucraina.

Persoanele cu vârste peste 55 de ani declară într-o măsura mai mică ca au simțit o presiune socială pentru a ajuta situația refugiaților din Ucraina.

Persoanele între 45 și 55 de ani declară într-o măsură semnificativ mai mare faptul că România a fost proactivă în ceea ce privește ajutorul oferit refugiaților din Ucraina. Persoanele între 35 și 44 de ani ar fi dispuși într-o măsură semnificativ mai mare să își ofere timpul în mod voluntar pentru a ajuta în situația refugiaților din Ucraina. Aceeași categorie de respondenți consideră că țările vecine României ne-ar oferi suportul într-un context similar.

Implicarea sectorului non-guvernamental

De la începutul războiului în Ucraina, sectorul non-guvernamental s-a implicat în sprijinirea refugiaților din Ucraina. Multe din ONG-uri au pornit noi campanii sau au modificat programele pe care le aveau în derulare, pentru a putea susține în acest nou context.

Întrebați fiind dacă au auzit de ONG-uri care în prezent desfășoară o serie de acțiuni pentru sprijinirea refugiaților ucrainieni, 80% dintre respondenții studiului declară că au auzit de astfel de ONG-uri dintre care, în topul celor menționate se numără Crucea Roșie, Unicef și Salvați Copiii.

Este admirabil cât de repede s-au mobilizat românii, asociațiile și organizațiile de la declanșarea războiului din Ucraina pentru a veni în ajutorul familiilor din Ucraina, prin furnizarea de alimente, asigurarea serviciilor de  transport, cazare și traducere. Este în egală măsură meritul tuturor românilor, ONG-urilor și Bisericii Ortodoxe Române care se implică în calitate de voluntari în orașele din apropierea punctelor de trecere a frontierei.”– Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research

Viitorul și siguranța României din perspectiva românilor

Studiu Reveal Marketing Research și-a propus, de asemenea, să evalueze nivelul de optimism și siguranță cu privire la viitorul României, dar și al Ucrainei, în contextul actual. Astfel că, aproape jumătate dintre respondenți (45%) se declară pesimiști cu privire la viitorul si siguranță României. Nivelul optimismului se plasează la 21%, cu un nivel mai ridicat în rândul bărbaților (25% vs 16% femei)  și în rândul persoanelor cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani (25%).

În ceea ce privește situația Ucrainei, peste jumătate dintre respondenți (55%) se declară pesimiști cu privire la viitorul și siguranța Ucrainei, în special persoanele cu vârste peste 55 de ani (63%). Optimiști cu privire la viitorul și siguranța Ucrainei sunt doar 13%, cu precădere tinerii cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani (18%).




Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 7 Martie – 10 Martie 2022, pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban și rural. Mărimea eșantionului a fost de 1.004 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.

*** Datele aparțin companiei de cercetare de piață Reveal Marketing Research și sunt utilizate pentru punerea în context a studiilor comerciale realizate în viitor pentru clienții companiei.

Patru ani cu IFRS 9 – reminiscențe ale IAS 39

Articol semnat de Corina Dimitriu, Partener Audit, Deloitte România, și Krzysztof Supera, Senior Manager Audit în cadrul Departamentului Tehnic IFRS, Deloitte Polonia

Au trecut patru ani de la data aplicării inițiale a Standardelor Internaționale de Raportare Financiară („IFRS”) 9 „Instrumente financiare” și, de un an deja, Consiliul pentru Standarde Internaționale de Contabilitate („IASB”) desfășoară activități legate de revizuirea ulterioară punerii în aplicare a acestui standard. Aceasta este o ocazie pentru a reflecta dacă IFRS 9 a îndeplinit așteptările participanților din piață. Pe de altă parte, raportarea pentru sfârșitul anului 2021 este un moment bun pentru ca entitățile care întocmesc situații financiare conform IFRS să își revizuiască politicile contabile și prezentările de informații referitoare la instrumentele financiare din situațiile lor financiare. Scopul unei astfel de revizuiri ar trebui să fie identificarea posibilelor elemente rămase din Standardele Internaționale de Contabilitate („IAS”) 39 și să planifice corecțiile corespunzătoare, dacă este necesar. Oarecum neașteptat, se mai pot găsi urme ale predecesorului IFRS 9 în situațiile financiare publicate.

Categorii de instrumente financiare

Politicile contabile includ uneori categorii neactualizate de instrumente financiare, cum ar fi împrumuturile și creanțele, activele disponibile pentru vânzare sau activele deținute până la scadență. De asemenea, există situații în care categoriile din situația poziției financiare sunt în conformitate cu IFRS 9, în timp ce alte porțiuni ale situațiilor financiare se referă în continuare la categoriile din IAS 39, de exemplu, în nota privind valoarea justă sau în notele explicative la elemente individuale din situația rezultatului global. Este de remarcat faptul că termenul de „împrumuturi și creanțe” poate fi încă observat. Unele entități explică prin faptul că nu este o categorie din IAS 39, ci o clasă de instrumente financiare pe care entitățile o pot defini. O astfel de abordare poate fi justificată în unele cazuri, dar este greu de motivat atunci când entitatea nu are împrumuturi acordate – astfel, este pur și simplu o politică rămasă de la IAS 39, care trebuie modificată.  

Investiții în capitalurile proprii

IFRS 9 a introdus cerința de evaluare a investițiilor în instrumente de capital la valoarea justă. Conform IAS 39, aceste investiții puteau fi evaluate la cost. În IFRS 9, nu mai există nicio astfel de scutire pentru deținerile de instrumente de capital nelistate. Contrar prevederilor IFRS 9, multe entități încă nu își evaluează investițiile în instrumente de capital la valoarea justă. În unele cazuri, entitățile presupun că o estimare adecvată a valorii juste este costul de achiziție. O astfel de posibilitate este permisă de IFRS 9, dar într-o măsură limitată și ar trebui considerată o excepție, nu o abordare adoptată pentru evaluarea investițiilor în instrumente de capital. Atenție deosebită trebuie acordată investițiilor în instrumente de capital nelistate care au fost achiziționate cu mult timp în urmă. Imediat după achiziționarea lor, se poate presupune că prețul de tranzacționare este o aproximare a valorii juste. Cu toate acestea, în anii ce urmează, această valoare încetează să mai fie reprezentativă, deoarece rezultatele financiare și circumstanțele pieței se schimbă (de exemplu, din cauza pandemiei de COVID-19, a modificărilor prețurilor la energie sau a extinderii activității emitentului). Prin urmare, există riscul ca valorile contabile prezentate să fie învechite și, astfel,  ca rezultatele financiare să nu reflecte modificările valorii juste a investițiilor în instrumente de capital nelistate.  

Pierderi din credit preconizate

În conformitate cu IFRS 9, deprecierea activelor financiare (și a altor expuneri din credite aflate în sfera de aplicare a IFRS 9) este recunoscută pe baza modelului pierderii preconizate. Aceasta înseamnă că activele financiare evaluate la cost amortizat, activele financiare evaluate la valoarea justă prin alte elemente ale rezultatului global, precum și contractele de garanție financiară încheiate, angajamentele de creditare, activele contractuale și creanțele din contractele de leasing sunt supuse recunoașterii ajustării sau provizionului pentru pierderi. În consecință, expunerile menționate mai sus nu fac obiectul unor teste de depreciere care ar determina dacă deprecierea a avut loc sau nu. Prin urmare, ar trebui să se urmărească faptul ca prezentările de informații să nu se refere la conceptul de testare a deprecierii, având în vedere că pierderile din credit preconizate sunt recunoscute pe întreaga durată de viață a unei anumite expuneri din credit, și nu doar după apariția unui eveniment de pierdere. În plus, politicile contabile abordează uneori reluarea pierderilor din depreciere în conformitate cu IAS 39, în loc să se refere la modelul de pierderi din credit preconizate și la trecerile de la un stadiu la altul.

Pierderile din credit preconizate pentru creanțele comerciale sunt adesea calculate cu ajutorul matricei de provizionare, care se bazează pe date istorice privind încasările și numărul de zile de întârziere. Ratele de pierdere prezentate pentru perioadele de întârziere indică uneori faptul că modelul de pierderi preconizate nu a fost implementat pe deplin. De exemplu, dacă rata de pierdere pentru perioada „mai puțin de 90 de zile întârziere” este de 1%, pentru „perioada 90-180 de zile întârziere” este exact 50%, iar pentru perioada „peste 180 de zile întârziere” este exact 100%, am putea crede că această abordare nu este nicicum diferită de un model conservator sau prudent care a fost aplicat de-a lungul anilor în conformitate cu cerințele IAS 39. Această impresie poate fi adesea confirmată de situațiile financiare publicate de entitate înainte de 2018, incluzând aceeași abordare a deprecierii creanțelor comerciale.

În plus, merită acordată atenție modificărilor care au fost introduse în IFRS 7 “Instrumente financiare: prezentări de informații”. În ciuda adăugării de noi cerințe, IASB a eliminat cerința de prezentare a informațiilor pentru activele financiare a căror scadență este depășită, dar nu sunt depreciate. Această modificare este rezultatul direct al unei schimbări fundamentale în ceea ce privește recunoașterea pierderilor din credit. Prezentările de informații corespunzătoare paragrafului eliminat din IFRS 7 ar trebui eliminate din notele explicative la situațiile financiare, deoarece acestea  se referă la cerințe care nu mai sunt aplicabile.

Dacă urmele rămase ale IAS 39 se referă numai la nivelul narativ, îmbunătățirea care se impune se rezumă la o citire atentă a întregilor situații financiare și la actualizarea acestora în consecință. Entitățile se confruntă cu o provocare mult mai mare atunci când prezentări de informații învechite rezultă din anumite neconformități cu IFRS 9. Aceste deficiențe pot rezulta, printre altele, din simplificările care au fost necesare din cauza implementării cu întârziere a cerințelor IFRS 9. Trebuie subliniat că este posibil ca simplificările folosite la aplicarea inițială a IFRS 9 să-și fi pierdut justificarea de-a lungul anilor.

IFRS 9 este descris în continuare ca fiind un „standard nou”

Unele situații financiare se referă în continuare la IFRS 9 ca la un standard nou. Acest lucru poate rezulta din descrierile elaborate în primul an de aplicare a acestui standard. De asemenea, pot fi întâlnite referiri la modelul „nou” de depreciere. Uneori, prezentările de informații se referă la IFRS 9, dar în alte arii nu există referințe similare (de exemplu, la IAS 2 sau la IAS 19). Este cel mai adesea o rostogolire a informațiilor prezentate în situațiile financiare aferente anului 2018, care au fost întocmite în conformitate cu IFRS 9, dar unde cifrele comparative au fost determinate pe baza cerințelor IAS 39, în conformitate cu posibilitatea permisă de a nu retrata cifrele comparative.

Aplicarea IFRS 9 – un proces, nu un efort unic

În cazul unor situații financiare, se pare că aplicarea IFRS 9 a fost doar un efort unic. A fost realizată de entitate fie pe cont propriu, fie cu sprijinul unor entități externe, dar nu s-a tradus într-o modificare a abordării cu privire la instrumentele financiare. În scopul trecerii de la modelul pierderilor suportate la modelul pierderilor din credit preconizate, au fost analizate date istorice și au fost determinate ratele pierderilor dar, de atunci, rezultatele obținute nu au fost actualizate. Între timp, este posibil ca riscul de credit pentru creanțele comerciale să se fi modificat semnificativ, nu numai din cauza pandemiei, ci și din cauza schimbărilor în structura societăților rezultate din intrarea acestora pe piețe noi (sau, dimpotrivă, în urma retragerii din anumite zone geografice). Deși menținerea ratelor constante ale pierderilor pe parcursul unui orizont de un an sau doi ani poate fi adecvată, datele cantitative calculate pe baza performanței pentru o perioadă de observație care s-a încheiat în urmă cu patru ani (de exemplu, 2015-2017) ar trebui revizuite și actualizate.

Concluzie

Există diverse motive pentru care aspecte ce țin de IAS 39 pot fi încă întâlnite în situațiile financiare. Unul poate fi neactualizarea descrierilor din notele explicative cu privire la instrumentele financiare, deși valorile raportate sunt conforme cu cerințele IFRS 9. Cu toate acestea, este mai problematică nerespectarea anumitor cerințe din IFRS 9. În cazul în care există arii în care IFRS 9 nu a fost aplicat integral sau consecvent, remedierile respective trebuie planificate imediat. În cazul deficiențelor semnificative, poate fi necesară ajustarea soldurilor inițiale. Orice problemă nerezolvată trebuie soluționată înainte de publicarea raportului anual pentru exercițiul financiar 2021. În cazul în care reminiscențele IAS 39 țin doar de aspecte de natură narativă, este recomandată actualizarea șablonului situațiilor financiare cât mai curând posibil.

Rezerva de ajustare la Brexit: Comisia Europeană aprobă prefinanțări în valoare de 2 miliarde EUR pentru 12 state membre

0

Această decizie va pune la dispoziție o sumă totală de 819,2 milioane EUR până la sfârșitul lunii martie 2022, iar restul până în aprilie 2023. Această finanțare va ajuta economiile statelor membre să atenueze impactul negativ al Brexitului asupra economiilor și regiunilor lor prin acordarea de sprijin regiunilor, sectoarelor economice și întreprinderilor mici și mijlocii, precum și prin crearea de locuri de muncă și protejarea acestora, cu ajutorul unor măsuri cum ar fi șomajul tehnic, recalificarea și formarea.

Comisarul pentru coeziune și reforme, Elisa Ferreira, a declarat în legătură cu acest subiect: „Brexit a avut un impact negativ asupra vieții multor persoane din UE. Rezerva de ajustare la Brexit a fost instituită și adoptată în timp record pentru a ajuta statele membre să atenueze consecințele negative economice, sociale și teritoriale ale Brexitului. Acum depinde de statele membre să utilizeze în mod optim fondurile disponibile pentru a sprijini regiunile, comunitățile locale, cetățenii și întreprinderile mici și mijlocii să își diversifice activitatea, să își mențină locurile de muncă și să recalifice forța de muncă acolo unde este necesar.

Tranșa de prefinanțare din cadrul rezervei de ajustare la Brexit va fi alocată următoarelor state membre:

Sumele de prefinanțare anuale bazate pe alocarea provizorie către statele membre, în EUR/prețuri curente (rotunjite)

Statul membru 202120222023
Belgia119 986 19591 789 45793 625 219
Estonia2 053 3781 570 8351 602 251
Spania84 563 08164 690 77065 984 566
Franța228 303 007174 651 835178 144 821
Croația2 231 8231 707 3451 741 491
Letonia3 397 5652 599 1382 651 120
Malta13 756 90010 524 03110 734 508
Țările de Jos275 097 478210 449 612214 658 542
Austria8 601 1976 579 9176 711 514
Portugalia25 252 29619 318 01019 704 365
România13 396 96810 248 68210 453 653
Suedia42 657 12932 632 71033 285 355
Total 819 297 017626 726 342639 297 405

Statele membre pot utiliza finanțarea până la 31 decembrie 2023 pentru a acoperi cheltuielile suportate și plătite începând cu 1 ianuarie 2020.

Comisia este pregătită să prelucreze rapid deciziile privind rezerva de ajustare la Brexit pentru celelalte state membre, pentru a se asigura că acestea pot primi sprijin din rezervă și invită celelalte state membre să notifice fără întârziere Comisia în temeiul articolului 14 alineatul (1) litera (d) din Regulamentul privind rezerva de ajustare la Brexit.


Brexit are un impact negativ asupra tuturor statelor membre, dar în moduri diferite, unele state membre, regiuni, sectoare sau comunități locale fiind mai afectate decât altele. Rezerva de ajustare la Brexit, cu un cuantum de 5,4 miliarde EUR, a fost instituită pentru a sprijini toate statele membre, acordând prioritate celor mai puternic afectate. Contribuția financiară din rezervă pentru un stat membru va fi executată în cadrul gestiunii partajate. Aceasta nu necesită o programare sau o planificare avansată a măsurilor și oferă flexibilitate în punerea în aplicare, în conformitate cu principiul subsidiarității. Regulamentul de instituire a rezervei a intrat în vigoare la 6 octombrie 2021.

În decembrie 2021, Irlanda și Italia au fost primele state membre pentru care s-a plătit finanțare din rezerva de ajustare la Brexit. Până la sfârșitul lunii martie 2022, 14 state membre vor fi primit primele tranșe din prefinanțare.

Retrospectiva de 10 ani: Ce am învățat? În panelul central la Cities of Tomorrow #10 E

0

Panelul se va desfășura în data de 12 aprilie în cadrul evenimentului principal,  sub forma unui dialog, o retrospectivă a celor 10 ani, ce am învățat în acest timp privind dezvoltarea durabilă a orașelor și va fi moderat de arh. Șerban Țigănaș,  decan al Facultății de Arhitectură și Urbanism din cadrul Universității Tehnice Cluj-Napoca.

Vom încerca sa aflăm de la invitații noștri ce am învățat și ce am reușit să implementăm în acești ani în care ne-am implicat activ în dezvoltarea sustenabilă a orașelor și regiunilor, am promovat exemple de bune practici în domeniul administrației publice, planificării urbane și sustenabilității.

Alături de moderatorul panelului, la discuție vor participa invitați din varii domenii care au mai fost alături de noi în acești 10 ani la Cities of Tomorrow și care ne pot împărtăși acum din lunga lor experiență.

  • Arh. Eugen Pănescu, arhitect și urbanist, partener fondator al biroului Planwerk din Cluj
  • Dr. Marcel Ionescu-Heroiu, Expert Senior Dezvoltare Urbană la Banca Mondială
  • Tatian Diaconu, CEO Nhood Romania
  • Ioan Popa, Primarul Municipiului Reșița

Pentru a urmări panelul central și a participa activ, vă așteptăm la conferință, înregistrându-vă aici folosind link-ul dvs. personalizat.

Dacă doriți să înscrieți o altă persoană din organizația dumneavoastră, vă rugăm să utilizați acest formular de înregistrare.

Agenda completă a evenimentului poate fi consultată aici.

Descoperiți mai multe detalii despre conceptul și structura evenimentului pe www.citiesoftomorrow.ro.

AHK Romania trage un semnal de alarmă: repercusiuni serioase asupra economiei din România după ultima decizie a Parlamentului

0
  • AHK România avertizează că proiectul de transpunere a Directivei Europene 2019/633 privind practicile comerciale neloiale în sectorul agroalimentar, în forma aprobată de Parlamentul României, va avea repercusiuni și va genera dezechilibre pe piață.
  • Cu modificările aduse în Parlament, proiectul ar putea avea impact asupra românilor prin posibile creșteri de prețuri, chiar penurie de produse sau o calitate mai slabă a acestora, întrucât instituie bariere de acces pe piață a micilor producători locali.
  • Proiectul legislativ aprobat în Parlament ia în considerare doar o parte din întregul ansamblu economic la care participă fermieri, procesători, producători, retaileri și consumatori deopotrivă.

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) atrage atenția asupra riscului adoptării proiectului de lege PL-x nr. 178/2022, privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar, în forma aprobată de Parlamentul României, deoarece aceasta se îndepărtează atât de forma Directivei Europene, cât și de scopul cu care a fost inițiată, și anume de a proteja micii producători locali de la nivelul Uniunii Europene.

Parlamentul României a avut în dezbatere un proiect de transpunere a directivei timp de doi ani, perioadă suficientă în care proiectul ar fi putut fi îmbunătățit și adaptat realităților economice ale României, în special în contextul post-pandemic și geo-politic actual. Cu toate acestea, constatăm că modificările care au fost aduse în Parlamentul României afectează atât forma cât și scopul inițial al proiectului înaintat de Comisia Europeană. AHK România consideră că proiectul de transpunere în forma actuală, ce se află aproape de adoptarea în plenul Camerei Deputaților, for decizional, este departe de o formă care ar putea susține cu adevărat grupurile pe care trebuie să le protejeze (consumatorii finali și producătorii locali).

Analizând forma actuală a proiectului, observăm cu îngrijorare că dezbaterile organizate în Comisiile Parlamentului nu reflectă aportul părților, ci au condus la un proiect care poate crea dezechilibre pe piață, în loc să le corecteze. Apreciem că românilor li se va limita accesul la o diversitate a produselor românești în magazine, în special produse competitive din perspectiva prețului și a calității, iar producătorii români vor avea de pierdut în fața celor străini din cauza limitării opțiunilor de negociere între părțile implicate în actul comercial impuse de acest proiect de lege. Considerăm că forma actuală, așa cum a fost aprobată de Comisiile de raport din Camera Deputaților, va avea repercusiuni serioase asupra realităților economice din România”, au declarat experții AHK România.

AHK România atrage atenția că un act normativ nu trebuie să permită crearea unor mecanisme discreționare, nejustificate, neloiale, care să afecteze sau să modifice modalitățile de lucru dintre furnizori și retaileri și susține cu convingere că oferta de pe piața liberă trebuie să fie guvernată de cererea consumatorului, nu de prevederi legale lacunare sau discreționare. 

Mai mult, considerând perspectivele generate de schimbările îngrijorătoare la nivel geo-politic și într-un moment de criză economică generalizată, AHK România subliniază necesitatea de a privi cu responsabilitate deciziile care vor afecta piața din România în următoarea perioadă, dar și pe termen mediu și lung. „Trebuie găsit un echilibru în prevederile care afectează stabilitatea economică la nivelul tuturor autorităților care veghează și garantează această stabilitate la nivel național, menționează reprezentanții AHK România. 

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană subliniază necesitatea transpunerii într-o manieră corectă, echilibrată și echitabilă a Directivei privind practicile neloiale, fără intruziuni care să afecteze tocmai acele categorii pentru care aceasta a fost creată – producătorii și consumatorii români. 

Amânarea investițiilor în resursele de gaze naturale din Marea Neagră va conduce la o serie de noi provocări pentru români, subliniază cea mai recentă analiză a impozitării specifice producției de gaze naturale offshore din România în anul 2021

0

Cel mai recent și comprehensiv studiu privind impozitarea specifică a producției de gaze naturale offshore din România, realizat de PwC România pentru Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG), semnalează că, în contextul creșterii prețului gazelor naturale, rata de impozitare efectivă specifică producției offshore din România a ajuns la 51% din venituri în anul 2021, reprezentând mai mult decât dublarea acesteia și de 10 ori mai mult decât media europeană din anul 2020.

În ultimul an, relevă studiul, statul a colectat jumătate din veniturile realizate din producția de gaze naturale offshore, doar prin intermediul redevențelor și impozitului pe veniturile suplimentare. Mai mult, în trimestrul 4 al anului 2021 rata efectivă de impozitare a gazelor naturale offshore a ajuns la 78% din venituri. Astfel, sectorul producției de gaze naturale are una dintre cele mai mari contribuții la bugetul stat, asigurând astfel mai mult decât securitatea energetică a țării în această perioadă. 

Între anii 2013 – 2021, doar impozitele suplimentare asupra producției de gaze naturale au reprezentat peste 8 miliarde RON, impozite stabilite cu scopul protejării consumatorilor vulnerabili. Chiar și așa, în lipsa modificării Legii Offshore, în vederea asigurării stabilității și competitivității regimului fiscal, decizia de investiție în resursele din Marea Neagră va continua să fie amânată, cu impact major asupra sectorului energetic din România și implicit asupra economiei. Mai mult, în baza proiectelor din Marea Neagră, România poate ajunge primul producător de gaze naturale din Uniunea Europeană, odată cu închiderea zăcământului Groningen din Olanda și tranziției energetice. 

Acest studiu poate fi privit ca un argument suplimentar pentru o decizie care să vină în favoarea sectorului energetic Românesc. Tendința de reducere a producției de gaze naturale va continua în lipsa dezvoltării rezervelor din Marea Neagră, cu impact asupra creșterii dependenței de importuri și implicit a securității energetice naționale, este de părere Cătălin Niţă, Director Executiv FPPG.

Am observat, în urma analizei, cum creșterea accelerată a prețului gazelor naturale, din ultima jumătate a anului 2021, corelată cu specificitatea impozitării producției de gaze naturale din România a condus la o povară fiscală semnificativă, a completat coordonatoarea studiului, Andreea Mitiriţă, Partener servicii fiscale PwC România.

Studiul concluzionează că amânarea investițiilor în resursele de gaze naturale din Marea Neagră va conduce la o serie de provocări pentru România, dintre care merită evidențiate următoarele: 

  1. Creșterea dependenței de importurile de gaze naturale (până la 53% în anul 2030) cu implicații asupra securității energetice și deficitului de cont curent.
  2. Pierderea avantajului competitiv asociat deținerii resurselor de gaze naturale offshore și implicit a beneficiilor determinate de exploarea acestora: aport la PIB prin locuri de muncă create și antrenarea altor investiții.
  3. Pierderea încasărilor bugetare din taxele și impozitele asociate acestor investiții, estimate la aproximativ 5 mld. RON în medie annual.
  4. Pierderea oportunității de a utiliza această resursă în procesul tranziției energetice. În contextul în care gazele naturale vor fi considerate combustibil de tranziție.

Datele privind media cotei efective de impozitare a producției de gaze naturale (offshore) din Europa a fost preluată din Studiul PwC privind analiza comparativă a regimurilor fiscale publicat în anul 2021. Studiul realizat de PwC România pentru FPPG poate fi găsit aici: 

https://www.fppg.ro/analiza-impozitarii-productiei-de-gaze-naturale-offshore-romania-2021/