Serate muzicale la Palatul Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București

0

Seria de evenimente „Serate muzicale în București”, organizate de Lanto Communication şi Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București în sala de concerte a CCIB din str. Ion Ghica nr. 4, continuă marţi, 3 mai 2022, ora 19.00.

Trio „Equilibrium” susține concertul „1 pian – 3 pianiste – 6 mâini“, cu piese de Henri Ravina (Tyrolienne), Léonard Gautier (Secretul), Maarten Smit (Mica Suită), Eugen Doga (Vals), Manfred Schmitz (Mini Tango 2), Mike Cornick (Trei piese de Jazz), B. Leuthereau – L. Delibes (Pizzicato Polka), Iosif Ivanovici (Valurile Dunării), Timothy Brown (Triana), Barbara Arens (It takes three to tango), Serghei Rachmaninov (Vals și Romanță), George Gershwin (We’ve got Rhythm) şi Johann Strauss (Radetzky March).

Programul evenimentelor cuprinde în continuare:

marţi, 10 mai, ora 19.00 – concertul „Jazz de la Enescu”, oferit de Puiu Pascu (pian), Titi Herescu (tobe), Dan Creimerman (bass), solistele Maria Klein, Ilinca Dinu şi Andrada Precup

marți, 17 mai – spectacolul „Contraste Beethoveniene”, recital de pian susţinut de Anca Săftulescu; în program, Sonata în la bemol major op. 26, Sonata în do minor op. 13 (Patetica), Sonata quasi una Fantasia în do diez minor op. 27 nr. 2 (Sonata lunii) şi Sonata în fa minor op. 57(Appassionata), de Ludwig van Beethoven 

marți, 24 mai – „Serenata Española”, cu Duo Kitharsis; piese de Isaac Albeniz (Suite Española Op.47, Cataluña şi Granada), Pablo de Sarasate (Melodie roumaine), Joaquin Rodrigo (Tonadilla), Manuel de Falla (Serenata andaluză, Nocturno), Francisco Tárrega/Julio Sagreras (Recuerdos de la Alhambra), Sergio Assad (Farewell) şi Astor Piazzolla (Tango Suite) 

După cum subliniază organizatorii, „concertele din seria Serate muzicale în Bucureşti sunt organizate cu scopul de a oferi oamenilor de afaceri şi publicului larg spectacole de cea mai bună calitate, dar şi oportunitatea de a interacționa într-un mod mai puțin formal în sălile spectaculoase ale clădirii istorice a Camerei bucureștene, adevărată bijuterie arhitectonică a Capitalei. 

Spre deosebire de un concert obişnuit, în cadrul acestor serate muzicale oferim publicului o experiență completă. Oaspeții noștri se bucură nu numai de un act artistic de calitate, ci și de miniexpoziții de artă (pictură, sculptură), degustări de vinuri, produse gourmet etc. La fiecare eveniment, vom oferi celor care ne trec pragul un moment special.

Biletele pentru concertele din cadrul Seratelor muzicale în București sunt disponibile pe www.lanto.ro, www.bilete.ro. Acestea se pot achiziţiona şi în regim de abonament de la echipa CCIB”.

Leonardo Badea (BNR): O analiză economică în șase puncte a suprapunerii crizei pandemice cu războiul din Ucraina

0

 

Președintele Băncii Mondiale, domnul David Malpass, afirma recent că „țările în curs de dezvoltare se confruntă cu mai multe crize care se suprapun, inclusiv pandemie, inflație în creștere, invazia Ucrainei de către Rusia, dezechilibre macroeconomice mari și deficit de energie și alimente.”

În istoria nu foarte îndepărtată am mai avut exemple de crize suprapuse, chiar dacă generațiile mai tinere nu le-au trăit și nu și le amintesc altfel decât din literatură. Desigur este o nuanță de discutat aici pentru că în unele situații suprapunerea crizelor vine ca urmare a relației de cauzalitate dintre ele.

Câteva dintre aceste exemple sunt:

  • criza petrolului din ’73 și războiul Yom-Kipur;
  • criza din ’80-’83 care a avut la bază criza energetică din ‘79, cauzată de Revoluția din Iran;
  • criza financiară asiatică din ’97-’98 suprapusă cu o criză de guvernanță la toate nivelurile politice semnificative – naționale, regionale, globale;
  • recesiunea din ‘90-’91 suprapusă cu invadarea Kuweitului de către Irak și destrămarea blocului sovietic;

Pandemia de COVID-19 a reprezentat, fără doar și poate, un punct de cotitură, o provocare majoră, cu efecte de anvergură asupra statelor, societăților și cooperării la nivel internațional, generând schimbări permanente și predând o serie de lecții importante.

În opinia mea, atunci când discutăm despre transformările pe care le vom vedea în viitorul apropiat și pe termen mediu la nivelul societății și al funcționării economiei, cele două șocuri recente și consecutive la care am fost expuși nu mai pot fi disociate. Ieșirea din șocul generat de pandemie s-a suprapus cu intrarea într-o nouă stare de tensionare la aproape toate nivelurile funcționării societății și economiei, ca urmare a invaziei Ucrainei de către Rusia.

Efectele celor două șocuri exogene pentru economiile țărilor din regiune prezintă o serie interesantă de asemănări, dar și de deosebiri ce merită analizate:

1. Ambele șocuri au determinat sincope pe partea ofertei, cu impact major la nivel economic și în ceea ce privește dinamica prețurilor. Dacă în cazul COVID-19 acest impact a fost mult generalizat, cuprinzând o gamă largă de materii prime, dar și de produse și servicii cu grad ridicat de complexitate, în cazul războiului din Ucraina el se regăsește în special asupra unor materii prime pentru industria energetică și a combustibililor, precum și a celor agro-alimentare. În cazul COVID-19, pentru că cererea a fost afectată simultan cu oferta, sau chiar înaintea acesteia, impactul asupra prețurilor a fost întârziat, fiind resimțit în a doua parte a crizei, mai ales către final, când cererea a revenit puternic, dar oferta a continuat să fie afectată. În cazul conflictului dintre Rusia și Ucraina, ofertă a fost prima afectată, în unele situații chiar înaintea declanșării războiului, în vreme ce efectele asupra cererii s-au propagat cu un decalaj și au crescut gradual pe măsură ce conflictul a devenit tot mai intens și mai îndelungat, iar așteptările de soluționare diplomatică nu s-au confirmat. În ambele cazuri, lecția învățată este cea a reducerii dependenței de surse externe de aprovizionare în cazul sectoarelor economice de importanță strategicăÎn cazul României, avantajul accesului la numeroase resurse naturale nu trebuie irosit, ci trebuie neapărat consolidat prin dezvoltarea unui sector industrial competitiv și a unei infrastructuri care să diminueze costurile de acces.

2. În ambele situații s-a observat rolul extrem de important al inovației și al noilor tehnologii, inclusiv pe partea de comunicații, accesul la internet, securitatea transmisiilor de date și a canalelor de cooperare la distanță între echipe. În cazul COVID-19, accentul a fost pus pe tehnologiile asociate telemuncii, iar în cazul războiului pe capacitatea de a colecta, transmite și analiza informații operative, precum și pe capacitatea de a transmite și recepționa în timp real instrucțiuni pentru coordonarea acțiunilor din teren. În acest context, lecția învățată pentru viitor este cu siguranță aceea ca domeniul IT & C va rămâne de importanță strategică, iar adoptarea celor mai noi, eficiente și sigure dezvoltări în acest domeniu vor rămâne și în viitor de importanță vitală pentru succesul organizațiilor. Asta înseamnă inclusiv demersuri pentru asigurarea securității sistemelor informatice și a canalelor de comunicații, pentru contracararea riscului cibernetic, dar și punerea accentului pe pregătirea la un nivel tot mai ridicat a resursei umane în utilizarea acestor instrumente. Educația și formarea profesională trebuie așadar să continue să se adapteze la utilizarea eficientă și competentă a acestor noi tehnologii, iar de aceasta va depinde foarte mult competitivitatea și reziliența organizațiilor și ale economiei în ansamblul ei.

3. Atât pandemia COVID-19, cât și războiul din Ucraina, prin efectele lor directe și indirecte au afectat și continuă să afecteze sentimentul de consum și pe cel investițional. Din această perspectivă, în cazul pandemiei deteriorarea s-a manifestat relativ generalizat, la nivel global, în vreme ce în contextul războiului din Ucraina ea este mult mai pregnantă în regiune, chiar dacă se resimte în oarecare măsură și la nivel global. Faptul că cele două șocuri practic s-au înlănțuit, succedându-se aproape imediat, complică foarte mult funcția de răspuns a autorităților fiscale și monetare din regiune. În special din perspectiva fiscală, faptul că războiul din Ucraina menține presiunea negativă asupra economiei, simțită și pe parcursul pandemiei, chiar dacă într-o manieră diferită, face ca nevoia de susținere prin programe guvernamentale să rămână importantă, în vederea diminuării costurilor sociale și a efectelor distructive asupra capacităților economice. Indirect, dar totodată aproape inevitabil, asta înseamnă menținerea unui rol important al statului în economie. Cred că această necesitate ascunde în același timp și un pericol latent: riscul de „crowding-out”, cum este el numit în literatura de specialitate, respectiv riscul ca implicarea tot mai puternică a statului să slăbească vitalitatea sectorului privat și accesul acestuia la finanțarea disponibilă, aflată oricum într-un proces de regres ca urmare a creșterii aversiunii la risc a investitorilor. Aceasta ar avea efecte negative pe termen lung pentru competitivitatea economiei și, inclusiv, pentru sustenabilitatea bugetară. De aceea, programele guvernamentale de sprijin trebuie atent calibrate astfel încât să consolideze sectorul privat al economiei și să încurajeze inițiativa. Lecția învățată pentru viitor este că trebuie să facem tot posibilul pentru a menține finanțele publice în cât mai bună ordine tot timpul, mai ales atunci când situația economică este favorabilă, și să ne îngrijim să avem un mediu concurențial sănătos precum și un cadru legislativ și fiscal care să încurajeze inițiativa privată, pentru că de aici vin atât majoritatea locurilor de muncă, cât și partea cea mai importantă a veniturilor bugetare.

4. Ambele șocuri au diminuat atenția acordată unor riscuri pe termen lung la nivel global, care însă între timp nu s-au atenuat ci, dimpotrivă, au continuat să se acutizeze. Reamintesc trei dintre ele:

  • creșterea inegalității atât în Occident, cât și în lumea în curs de dezvoltare;
  • deteriorarea mediului înconjurător și agravarea schimbărilor climatice;
  • schimbarea demografică, care duce la îmbătrânirea rapidă a populației în majoritatea țărilor din întreaga lume.

Aceste trei probleme globale vor continua să ne bântuie în lumea post-COVID, mai ales în contextul tensiunilor geopolitice și sancțiunilor economice care probabil se vor prelungi pe un orizont de timp mult mai îndelungat, indiferent de dinamica conflictului militar din Ucraina. Tocmai în contextul deteriorării echilibrelor bugetare induse de măsurile guvernamentale luate ca reacție pentru atenuarea celor două șocuri, implementarea unor soluții la cele trei probleme globale reamintite anterior va fi cu atât mai dificilă, deci ne putem aștepta ca oricare dintre acestea să se agraveze în viitorul apropiat, ceea ce este posibil să determine noi tensiuni asupra sistemelor economice. La fel ca și la punctul discutat anterior, lecția învățată este și în acest caz aceea că robustețea economiei și a bugetului public trebuie consolidate în permanență, în contextul în care vedem că economia poate fi lovită de șocuri consecutive.

5. Atât pandemia COVID-19 cat și șocul reprezentat de războiul din Ucraina au demonstrat rolul extrem de important pe care îl are un sistem financiar robust în menținerea funcționării economiei în condiții adverse. De aceea, este foarte important să continuăm să luăm măsurile necesare pentru consolidarea sa și să fim preocupați de îmbunătățirea mecanismelor sale de funcționare.

6. Realitățile crizelor pe care le traversăm au declanșat și reconsiderarea a numeroase convingeri, cu potențiale efecte asupra alegerilor pe termen mediu și lung pentru societate și pentru economie. În opinia mea, nivelul ridicat al solidarității în fața amenințărilor comune, la nivelul relațiilor dintre oameni și dintre state, a fost latura pozitivă cea mai surprinzătoare observată în ultimii 2 ani și ceva și poate fi adăugată pe lista asemănărilor între cele două șocuri recente: pandemia și agresiunea Rusiei asupra Ucrainei.

Așa cum ne-a arătat istoria, crizele majore i-au determinat pe oameni să depășească trecutul și să își imagineze lumea din nou.

Experiențele și lecțiile învățate din pandemia Covid-19 și din alte evenimente care au schimbat lumea în ultimii ani (de la criza financiară din 2008, la războiul din Ucraina) arată cel puțin trei direcții de îmbunătățire a instrumentelor și mecanismelor de politică, menite să contribuie la crearea unor sisteme de guvernanță mai receptive și mai robuste, care să ne asigure că, într-un viitor incert, se poate reacționa mai eficient la astfel de șocuri exogene: o agilitate sporită, o fiabilitate mai mare și, respectiv, o interfață știință – politică – societate mai eficientă.

Studiul istoriei ne arată că alegerile făcute în timpul crizelor sau ca urmare a acestora pot modela lumea pentru deceniile următoare. Din această perspectivă am putea parafraza titlul uneia din lucrările celebre ale economistului american Hyman Minsky afirmând că avem nevoie să găsim căi pentru a readuce stabilitatea unei economii despre care intuim că va continua să fie lovită de șocuri exogene importante în perioada ce urmează, fără a avea însă certitudini cu privire la forma și la momentul manifestării acestora.

O provocare importantă într-un astfel de context vizează necesitatea unor abordări și acțiuni colective pentru a construi economii care să asigure creștere incluzivă, prosperitate și siguranță pentru toți. Suntem mult mai puternici uniți, decât divizați.

Și nu în ultimul rând, poate cea mai importantă lecție a pandemiei COVID și a celorlalte crize pe care le traversăm este să învățăm să evaluăm în mod adecvat ceea ce contează cu adevărat.

Grupul SOFTONE anunță achiziționarea REGATE

0

Grupul SOFTONE, lider în industria business software, prezent și pe piața din România, își consolidează poziția pe piața aplicațiilor de enterprise mobility și anunță achiziționarea a 100% din acțiunile REGATE, o companie specializată în dezvoltarea soluțiilor de mobilitate a afacerilor. 

Investiția extinde portofoliul soluțiilor SOFTONE, consolidând semnificativ poziția grupului în industria  aplicațiilor de mobilitate, REGATE fiind unul dintre liderii din domeniu. REGATE deține o bază impresionantă de clienți, atât în Grecia, cât și la nivel international, inclusiv în România. Portofoliul de produse al companiei include aplicații de mobilitate specializate pentru sales force automation, EXVAN, field marketing și comerț, soluții pentru urmărirea și gestionarea bunurilor, managementul vânzărilor, managementul serviciilor de teren, managementul vânzărilor medicale, proof of delivery, etc. 

Soluțiile REGATE vor fi disponibile și pe piața locală, prin intermediul subsidiarei SoftOne România, compania având deja clienți care își desfășoară activitatea și care utilizează aplicațiile pe piața din România.

„Urez bun venit companiei REGATE în familia SOFTONE! REGATE este una dintre cele mai renumite companii din industrie, cu o experiență desăvârșită în dezvoltarea soluțiilor de mobilitate și cu un portofoliu impresionant de clienți. Această achiziție se aliniează complet obiectivelor de dezvoltare ale SOFTONE, precum șistrategiei noastre pe termen lung, aceea de a oferi cele mai avansate soluții business software, create să răspundă tuturor nevoilor de business ale companiilor, pentru a susține transformarea digitală a mediului de afaceri”, a afirmat Panos Martinis (foto), CEO, Grupul SOFTONE

„Alăturarea noastră în Grupul SOFTONE reprezintă un eveniment important pentru REGATE. Încă din anul 2004, moment în care ne-am început activitatea, specialiștii REGATE au reușit să dezvolte soluții inovatoare, care sunt utilizate în prezent de către companii de top. Așadar, a venit timpul să facem următorul pas și, bucurându-ne de sprijinul SOFTONE, vom putea dezvolta produse și servicii care să satisfacă în totalitate nevoile de mobilitate ale companiilor, indiferent e dimensiune”, a declarat fondatorul și CEO-ul REGATE, George Markatatos

Planurile de dezvoltare ale companiei REGATE pe termen scurt se vor axa pe extinderea portofoliului de soluții, precum și asupra dezvoltării unor noi aplicații de mobilitate, în sinergie cu restul companiilor din grup și cu rețeaua de parteneri SOFTONE, formată din peste 600 de companii, în 4 țări (Grecia, România, Cipru și Bulgaria). 

Tesla, prinsă în saga achiziției Twitter

În timp ce piețele europene sunt îngrijorate de impactul opririi livrărilor de gaze naturale de către Gazprom, ultima măsură luată de Rusia contra statelor „neprietenoase”, piețele americane asistă la o vânzare accelerată a acțiunilor din domeniul tehnologiei. 

După ce Netflix a resimțit impactul conflictului ucrainean prin scăderea numărului de abonați, Youtube, aparținând companiei Alphabet, resimte efectele dispariției veniturilor din Rusia, contribuind la scăderea pieței acțiunilor din domeniul tehnologiei. În mod neașteptat Tesla a devenit o „stea căzătoare”, pierzând peste 12% din valoare din cauza îngrijorărilor investitorilor cu privire la modul în care Elon Musk va finanța achiziția Twitter, a situației generale a pieței și  a îngrijorărilor legate de faptul că India nu acceptă pe piața locală automobilele Tesla fabricate în China. 

Saga achiziției Twitter este în derulare, acționarii votând pentru vânzarea companiei către Elon Musk la prețul de 54,20 dolari pe acțiune. După cum se arată în documentele depuse la SEC – organismul de supraveghere și control al burselor americane – finanțarea de 46,5 miliarde de dolari a tranzacției este acoperită de un împrumut complex de 13 miliarde de dolari, un împrumut în marjă de 12,5 miliarde de dolari, lăsându-i lui Elon Musk sarcina de a aduce restul de 21 de miliarde de dolari în capital propriu. Potrivit documentelor SEC, Elon Musk a declarat că el crede în libertatea de exprimare, dar și-a dat seama că Twitter nu poate prospera sau servi acest imperativ societal în forma sa actuală.

„Drept urmare, mă ofer să cumpăr 100% din Twitter pentru 54,20 dolari pe acțiune în numerar, o primă de 54% față de ziua anterioară datei în care am început să investesc în Twitter și o primă de 38% față de ziua anterioară datei în care investiția mea a fost anunțată public”, a scris Musk. Iar apoi a indicat ca va delista Twitter de la bursă. 

O scrisoare de angajament care descrie cum va arăta finanțarea investiției a fost trimisă de un sindicat bancar care include bănci precum Morgan Stanley Senior Funding, Bank of America – BOFA Securities, Barclays, MUFG, BNP Paribas Securities, Mizuho Bank și Societe Generale. Finanțarea de 13 miliarde de dolari constă  într-un împrumut garantat de 6,5 miliarde de dolari, o facilitate de credit revolving garantată de 500 de milioane de dolari, din care 40 de milioane pot fi folosite drept capital de lucru, un împrumut punte garantat de 3 miliarde de dolari și un alt împrumut punte negarantat de 3 miliarde de dolari. 12,5 miliarde de dolari sunt finanțați printr-un împrumut în marjă ce are o scadență de trei ani și urmează să fie garantat cu acțiuni Tesla. Acesta conține o clauză de rambursare anticipată obligatorie care prevede că acțiunile Tesla nu pot scădea cu mai mult de 40% față de valoarea de la data la care va fi acordată finanțarea. În cazul în care acest lucru se va întâmpla, vom asista la unul dintre cele mai mari apeluri în marjă din istorie. 

Întrebarea esențială pe care și-o pun investitorii este cum va finanța Elon restul de 21 de miliarde de dolari. Documentele contractului de împrumut în marjă îi permit lui Musk să vândă acțiunile Tesla care nu au fost gajate. Potrivit Bloomberg, pentru a garanta împrumutul în marjă, Musk ar trebui să pună gaj pe aproximativ 58,7 milioane de acțiuni Tesla. Acest lucru înseamnă că a gajat deja aproximativ 85% din acțiunile sale. În cazul în care va trebui să vândă acțiuni Tesla pentru a asigura restul de 21 de miliarde de dolari necesari, la un preț de 890 de dolari pe acțiune, va trebui să vândă aproape 23,6 milioane de acțiuni. Nu este o sarcină ușoară, dar nici una destabilizatoare pentru prețul acțiunii. Elon Musk este cel mai mare acționar al Tesla, cu aproximativ 175 de milioane de acțiuni, reprezentând 17% din companie. 

Pe lângă întrebările legate de finanțare, există probleme care sporesc incertitudinea investitorilor. Nu este clar cine va conduce Twitter, deoarece Musk a declarat public că nu are încredere în conducerea companiei. De asemenea, Musk este foarte ocupat, iar proiectul Twitter va limita și mai mult timpul pe care îl petrece în calitate de CEO al Tesla. 

Nu este clar cum va modifica Musk modelul de business al Twitter și de câți noi angajați va avea nevoie pentru acest lucru. Iar pe o piață a forței de muncă restrânsă, aceasta devine o întrebare importantă. Știm deja că fostul președinte Trump a refuzat să revină pe Twitter, sperând să susțină în schimb dezvoltarea propriei sale rețele sociale Truth Social care are propriul set de probleme, de la perioadele de indisponibilitate ale platformei la mutarea potențialilor abonați pe listele de așteptare precum și problemele legate de fluctuațiile prețului acțiunilor. 

Tesla a fost cea mai deținută acțiune la nivel global pe platforma eToro și a doua acțiune deținută de români în primul trimestru din 2022, ceea ce indică faptul că investitorii văd potențialul pe termen lung al acestui sector. Numărul de investitori care dețin Tesla a crescut cu 12% la nivel global (17% în România) între T4 2021 și T1 2022. Timpul va spune dacă investitorii își vor păstra încrederea în producătorul de vehicule electrice.

Sistemul actual de gaze din România a fost construit în ultimii ani astfel încât să nu poată funcționa fără importuri de gaze în perioada rece

0

Modul de concepere a sistemelor de gaze în România, amplasarea surselor la distante mari de centrele de consum, depletarea zăcămintelor de gaze în ultimii 25 de ani, comportamente şi mentalităţi în neconcordanta cu elementele de piaţă concurenţială, lipsa aplicării legislaţiei etc., determina nesatisfacerea cererii de gaze naturale în perioada rece a anului fără importuri de gaze. Sistemic nu putem să asigurăm continuitatea livrării gazelor consumatorilor români fără importuri și tot sistemic avem o mare vulnerabilitate a securități în asigurarea cu gaze a tuturor consumatorilor, deoarece ne închidem consumul pe cea mai vulnerabilă componentă sursă de gaze – importul de gaze. 

Astfel, afirmațiile cum că suntem cea mai puțin vulnerabilă țară din Europa în ceea ce privește asigurarea cu gaze a tuturor consumatorilor trebuie abordată cu prudență. Vulnerabilitatea unei țări nu este dată doar de cât importă într-un an ci de cât de mult importă într-o oră/zi de maxim de consum, care sunt resursele stocate disponibile orar pe care te poți baza în situația în care nu ai gaze din import, care sunt alternativele energetice imediate pe care un consumator le poate folosi în situația lipsei gazelor și mai ales dacă importul este sursa pe care urmează să-ți închizi balanța. 

Important de precizat că această analiză a fost prezentată în anul 2011 Grupului de Lucru pentru Securitatea Energetică a României de pe lângă Guvernul României, sesizându-se importanța dezvoltării unui plan de depozitare a gazelor naturale (prin construirea unor depozite care sa asigure acoperirea vârfurilor mari de consum orare, cele existente nefiind capabile pentru aceasta) care să asigure în perspectivă securitatea energetică a României, aspect care nu a fost luat în considerare.

Analizând piața de gaze din România în ultimii ani, cererea și consumul de gaze, putem trage următoarele concluzii succinte:

  • cererea de gaze in anumite perioade din iarna nu este satisfăcută ;
  • tendinţa livrărilor de gaze în perioada rece este continuu descrescătoare pe parcursul celor trei luni de iarna, urmare a extragerii gazelor din depozitele de înmagazinare gaze.
  • din analiza evoluției consumului de gaze pe sectoare de activitate se observă că în perioadele cu vârf de consum, când temperatura exterioară prezintă valori coborâte, în sectoarele « chimie şi petrochimie », « metalurgie » şi «producerea energiei electrice» se înregistrează scăderi ale livrările, care sunt mai accentuate în luna februarie atunci când capacitățile de extracție din depozite sunt inferioare lunii decembrie şi chiar ianuarie.
  • conform datelor de pe site-ul www.meteoromania.ro, la nivelul fiecărui an se constata existența a 7 perioade cu temperaturi medii zilnice coborâte, dintre care 3 sunt cu temperaturi extreme (<-5 C) ;
  • durata medie a perioadelor cu vârf de consum zilnic variază între 4 – 10 zile (maxima înregistrată în 10 ani fiind de 19 zile), numărul mediu total de zile cu vârf zilnic de consum în București fiind de 49 pe tot sezonul rece. Numărul de zile în care temperatura medie zilnica se găsește sub -5 C este de 20 de zile.

Modul în care a fost concepută funcționarea sectorului gazelor naturale din România, în anii `70, care nu a suferit modificări substanţiale, face ca necesarul de gaze din import, chiar şi în cazul eliminării  „producătorilor de energie şi de îngrăşăminte chimice ard gaze de pomană”,  să nu poată elimina total importurile de gaze.

Există o diferenţă semnificativă în abordarea bilanţieră a problematicii surselor şi consumului de gaze anual, şi asigurarea continuă şi sigură a gazelor la vârf de consum. Calculul conform căruia consumul de gaze anual în România, urmează să egaleze producţia de gaze şi îndreptarea astfel a României către Independenţă Energetică se va lovi de două realităţi evidente: 

  • vârfurile de consum din România depăşesc cu 10 – 15 mil mc/zi potenţialul de asigurare cu surse exclusiv din intern; 
  • presiunea medie a gazelor în punctele iniţiale ale conductei, nu permit transportul gazelor, prin actualul SNT pe distanţe mari la vârf de consum, ceea ce face ca acele gaze, care chiar dacă există sub aspect bilanţier, să nu curgă continuu şi în cantităţi suficiente până la locurile de consum (respectiv zone de consum din Moldova, Banat, Bihor, Satu Mare, Baia Mare, Slobozia etc.).

Reducerea dependenţei de import, până la eliminarea sa, este un obiectiv realist, dar într-o altă construcţie a sectorului gazier: tehnic – juridic – economic şi nu trebuie realizat în detrimentul bunăstării economice a românilor. 

Această abordare poate să ia în considerare regândirea sistemului de transport, astfel încât tranzitarea gazelor de la vest la est şi de la sud la nord, dar şi vice-versa, să asigure energia necesară ca suport de transport şi de echilibrare între diverse zone, coroborat cu dezvoltarea sistemelor locale care să permită preluarea gazelor naturale de la zăcămintele locale şi transportul lor pe distanţe relativ restrânse. Această abordare trebuie să fie posibilă din punct de vedere tehnic şi atractivă din punct de vedere al tarifelor practicate. Regândirea sistemului de transport sub aspect juridic (reguli distincte pentru fiecare categorie de sistem) – tehnic (regimuri tehnologice, abordări investiţionale, operaţionale şi de mentenabilitate diferite pe categorii de sisteme) – economic (metodologii de tarifare, redevenţe, taxe, tarife distincte pe categorii de sisteme), ar permite preluarea gazelor din zăcămintele locale şi transportul lor în funcţie de presiunile disponibile, dar şi tranzitul bidirecţional printr-un sistem naţional compatibil cu sistemele de transport ale ţărilor vecine, preluarea eventualelor gaze descopeirte în noi zăcăminte de gaze convenţionale şi neconvenţionale, interconectarea cu sistemele actuale şi viitoare de transport gaze TAP, TANAP, South Stream, ar asigura funcţionarea sectorului gazier în concordanţă cu principiile de business promovate de Directivele şi Regulamentele Europene, dezvoltarea economică a României şi securitatea energetică a României (inclusiv prin reducerea dependenţei energetice).

Pentru a răspunde cerințelor de consum, asigurarea securității livrării și siguranței funcționarii sistemelor, propunem o noua viziune asupra rolului depozitelor din România sub două aspecte cel privind tipul de depozite necesar a fi construite în România și regândirea rolului depozitelor existente în România pentru a asigura securitatea energetică a României, continuitatea în asigurarea cu gaze a consumatorilor și reducerea dependenței de importuri.

Tipul de depozite necesar a fi construite în România

Liberalizarea pieţei de gaze din România suprapusă peste o modificare substanțială a curbelor de consum și a celor de producție, face ca folosirea depozitelor de înmagazinare a gazelor naturale pe care le are România, depozite în zăcăminte depletate să fie nesatisfăcătoare. Depozitele de înmagazinare a gazelor în zăcăminte depletate sunt depozite care nu au capacitatea de a satisface creșteri bruște ale consumului de la o zi la alata, aspect cu care se confruntă iarna România. Asta face ca România să se echilibreze cu importuri de gaze ceea ce face imposibilă în prezent reducerea totală a dependenței de importuri. Trebuie înțeles că sistemul de gaze este astfel construit încât să nu poată funcționa fără importuri.

 Pentru a putea satisface vârfurile de consum în zilele în care temperatura exterioară scade brusc se folosesc peste tot în lume gaze din depozite de gaze realizate în zăcăminte de sare sau în strate acvifere. Aceste depozite au capacitatea de a pune rapid pe piață cantități foarte mari de gaze și astfel de a asigura continuitatea livrării gazelor la consumatori. În fapt majoritatea țărilor au mai multe tipuri de depozite pentru a putea satisface cererea de gaze iarna (saline, acvifere, depletate).

O comparație între sistemele cantitatea de gaze capabilă să fie extrasă dintr-un depozit de gaze într-o cavernă salină și un depozit depletat scoate in evidență diferențele majore între cele două tipuri de depozite 

  Depozit de gaze în cavernă salină Depozit de gaze în zăcământ depletat de gaze 
Număr de sonde 1-3 10-100
Gaze extrase zilnic per sonda (mil mc/zi) 8-15 0.150 -0.300
Timp de extracție a întregii cantități de gaze din depozit  10 zile 150 zile
Cicluri pe an  6-12  1-2

Țările din UE și au construit depozite de înmagazinare gaze atât în zăcăminte depletate cât și în caverne de sare sau acvifere, tocmai pentru a-și reduce vulnerabilitatea la vârf de consum și a putea să asigure continuitatea livrării gazelor la consumatorul final. România a ales, în mod eronat, să construiască exclusiv depozite de înmagazinare în zăcăminte depletate, fapt ce face ca să fie în imposibilitatea ca pe perioada rece să asigure livrarea gazelor la consumatori fără gaze de import. 

 

Observăm astfel că dependența față de gazele de import nu se datorează doar lipsei exploatării gazelor din Marea Neagră ci și modului în care a fost construit un sistem. Apreciez că una dintre măsurile reducerii dependenței de import este regândirea sistemelor de înmagazinare și dezvoltarea rapidă a unor depozite în zăcăminte saline, acvifere sau mine părăsite, care îndeplinesc condițiile de etanșeitate, rezistență la presiune, amplasare față de centre de consum/conducte de transport.

Regândirea rolului depozitelor existente în România pentru a asigura securitatea energetică a României

Regândirea actualelor depozite sub forma transformării unora dintre acestea din depozite cu acces reglementat la depozite strategice sau tehnologice, astfel încât să se asigure creșterea securității energetice a României și asigurarea continuității livrării gazelor la consumatori. 

Directiva privind normele comune pentru piaţa internă în sectorul gazelor naturale  privind masurile de garantare a securității aprovizionării cu gaze naturale, deschid noi perspective rolului depozitelor de înmagazinare a gazelor naturale:

  • depozitele de înmagazinare supuse accesului reglementat al celei de a 3 parti (art 15 Directiva 73/2009);
  • depozitele de înmagazinare supuse accesului nereglementat 
  • depozite de înmagazinare tehnologice (Art 33. din Notele interpretative pentru aplicarea Directivei 73/2009, Third Party Acces to storages facilities, Articolul 4) 
  • depozitele strategice depozitele strategice (a se vedea experienta din Ungaria și Legea maghiara XXVI, Stocul de siguranță a gazului natural)
  • depozite multiciclu (a se vedea funcționarea majorității depozitelor din Europa) 

Depozite cu acces reglementat

Puncte tari Puncte slabe
Acces tuturor celor interesați la capacitățile de înmagazinare a gazelor naturale Tarife unice reglementate Nesatisfacerea cererii la vârf de consum 
Depozite exclusiv sezoniere
Obligații de serviciu public stabilite administrativ
Nu permite asigurarea echilibrului SNT
Inechitatea distribuției costurilor depozitarii intre participanții la piață
Oportunități Pericole
Dezvoltarea depozitelor multiciclu cu grad mai mare de utilizare și randamente economice superioare Gradul limitat de utilizare a depozitelor
Creșterea viitoare a costurilor serviciilor

Depozite cu acces nereglementat

Puncte tari Puncte slabe
Acces liber la capacitățile de înmagazinare a gazelor naturale
Tarife negociate
Negocierea se face ținând cont de necesitățile curente ale pieței
Nu permite asigurarea echilibrului SNT
Oportunități Pericole
Dezvoltarea depozitelor multiciclu  Dacă spredul pieței intre lunile de vara și cele de iarnă nu este suficient de mare există pericolul nerentabilizațății depozitului

Depozite tehnologice

Puncte tari Puncte slabe
Instrument important în managementul exploatării optime a surselor de gaze naturale
 Optimizarea costurilor producătorului de gaze naturale
Asigura securitatea livrării clienților 
Lipsa accesului terților la depozitul tehnologic
Nu permite asigurarea echilibrului SNT
Oportunități Pericole
Satisfacerea cererii la vârf de consum 
Dezvoltarea depozitelor multiciclu
Inducerea în piață a unui semnal fals: furnizorii nu au nici o obligație în asigurarea securității livrărilor

Depozite strategice

Puncte tari Puncte slabe
Asigurarea securității energetice la nivel național
Satisfacerea cererii în condiții extreme 
Asigura echilibrul SNT
Distribuția echitabilă a costurilor depozitării intre participanții la piață
Depozite exclusiv sezoniere
Sursa de finanțare necunoscută
Oportunități Pericole
Existența unui instrument strategic practic
Reducerea costurilor la consumatorul final 
Inducerea în piață a unui semnal fals: furnizorii nu au nici o obligație în asigurarea securității livrărilor

Depozite multicilu

Puncte tari Puncte slabe
Reducerea costului cu înmagazinarea gazelor naturale prin creșterea gradului de utilizare 
Asigurarea securității energetice la nivel național
Asigură echilibrul SNT
Depozitele existente au fost proiectate ca depozite sezoniere
Numărul de cicluri în depozitele în zăcăminte depletate este limitat din considerente tehnologice
Oportunități Pericole
Reducerea costurilor de achiziție a gazelor naturale 
Reducerea costurilor la consumatorul final
Necesitatea schimbării cadrului legislativ
Necesitatea schimbării
Metodologiilor de tarifare

Analiza SWOT arată că fiecare din cele trei tipuri de depozite prezintă puncte tari și puncte slabe, determinând posibilitatea fructificării unor oportunități și evitării unor pericole. Realizarea unui mix între aceste tipuri de depozite ar aduce cu siguranță optimul între vectorii: securitatea livrărilor – impactul costurilor depozitarii asupra prețului – asigurarea competitivității în piață

Descrierea modului în care ar putea sa funcționeze aceste tipuri de depozite:

  1. Depozite nereglementate
    • Depozite care sunt operate de către un operator, care poate să activeze și ca operator pe piața reglementata. 
    • Accesul la aceste depozite se face pe baza unor proceduri transparente, obligate a fi elaborate și publicate de către operator, tarifele fiind unele negociate între părți. Folosirea depozitelor cu caracter sezonier sau multiciclu este o opțiune care se stabilește în funcție de necesitățile, cerințele ți oportunitățile din piață.
    • Operatorul trebuie să fie licențiat.
  2. Depozite tehnologice
    • Depozite care aparțin producătorului de gaze naturale sunt exploatate și operate de către acesta pentru necesitățile proprii. Nu este permis accesul la aceste depozite de către o terță parte. Folosirea depozitelor cu caracter sezonier sau multiciclu este o opțiune care ia în considerare necesitățile tehnologice ale producătorului.
    • Nu este necesară o licență de înmagazinare.
    • Capacitatea acestui depozit trebuie astfel stabilita încât sa nu inducă disfuncționalități în funcționarea pieței libere.
    • Reacoperirea în ultimii ani a capacității de înmagazinare disponibilă în România, demonstrează disponibilitatea și necesitatea regândirii sistemelor de înmagazinare.
  3. Depozite strategice
    • În cadrul depozitului strategic nu este permis accesul terților. Depozitele au caracter sezonier. Operarea acestora se face pe bază de licență.
    • Capacitatea acestui depozit trebuie, astfel stabilită încât să satisfacă necesitățile strategice.

Modul de funcționare a acestui depozit poate să ia în considerare următoarele modele:

 

  1. Constituirea stocului strategic de gaze, într-un depozit existent, declarat strategic, de către o entitate asociativă, care reunește toți participanții la piața de gaze naturale 
    • obligația instituită prin lege, pentru toți participanții la piață, de a se asocia în Asociația Gaziștilor, de a achita o cotizație (taxa) la această asociație, care va constitui modul de finanțare al stocului de gaze strategic 
    • Asociația va funcționa pe principiul autofinanțării;
    • depozitele rămân în proprietatea SNGN ROMGAZ SA/DEPOGAZ Tg Mureș;
    • folosirea gazelor din depozitele strategice se face la dispoziția operatorului de piață, alocarea fiind realizată de către acesta și facturarea se va face de către Asociație.
    • cantitatea de gaze necesare constituirii stocului strategic este prioritară oricărui alt tip de vânzare/consum, excepție făcând cantitățile de gaze necesare pentru consumului tehnologic al operatorilor.
    • cantitatea de gaze din producția internă necesară pentru constituirea stocului strategic va fi furnizată de către toți producătorii de gaze din România conform cotei de piață deținută și va fi plătită conform prețului de referință stabilit de către ANRM pentru calcul redevenței.
    • cantitatea de gaze din import necesară va fi furnizată de către importatorii de gaze din România în baza unor licitații publice organizate anual, de către Asociația Gaziștilor.
  2. Construirea unui depozit strategic, constituirea stocului strategic de gaze de către o entitate asociativă, care reunește toți participanții la piața de gaze naturale 
    • obligația instituită prin lege, pentru toți participanții la piață, de a se asocia în Asociația Gaziștilor, de a achita o cotizație (taxa) la aceasta asociație, care va constitui modul de finanțare al stocului de gaze strategic 
    • Asociația va funcționa pe principiul autofinanțării;
    • Asociația urmează să-și construiască propriul de depozit de înmagazinare;
    • operarea depozitului se realizeze de către Asociația Gaziștilor; 
    • folosirea gazelor din depozitele strategice se face la dispoziția operatorului de piață, alocarea fiind realizată de către acesta și facturarea se va face de către Asociație.
    • cantitatea de gaze necesară constituirii stocului strategic este prioritară oricărui alt tip de vânzare/consum, excepție făcând cantitățile de gaze necesare pentru consumul tehnologic al operatorilor.
    • cantitatea de gaze din producția internă necesară pentru constituirea stocului strategic va fi furnizata de către toți producatorii de gaze din Romana conform cotei de piața deținute și va fi plătită conform prețului de referința stabilit de către ANRM pentru calcul redevenței.
    • cantitatea de gaze din import necesară va fi furnizată de către importatorii de gaze din România în baza unor licitații publice organizate anual, de către Asociația Gaziștilor.
  3. Stocul de gaze strategic se constituie ca rezerva de stat, cu finanțare de la bugetul de stat
    • finanțarea constituirii stocului și costurile de operare se va realiza de la bugetul de stat;
    • depozitele rămân în proprietatea SNGN ROMGAZ SA;
    • operarea depozitului se realizează de un operator depozit, pe baza unui contract de prestări servicii cu Ministerul Finanțelor; 
    • completarea Legii Rezervei de Stat cu precizări privind rezerva de stat pentru gaze naturale, modul de constituire și accesare a rezervei;
    • capacitatea depozitului se va aproba de Comisia de coordonare pentru asigurarea siguranței în aprovizionarea cu gaze naturale. Comisia va aproba procentul intern – import care va exista ni depozit, astfel încât prețul acestor gaze să fie suficient de mare, încât să determine participanții pe piață să-și creeze propriile rezerve și să nu fie interesați să apeleze la aceste depozite, decât în situații cu adevărat excepționale. Acest fapt determină costuri mai reduse cu depozitele strategice.
    • folosirea gazelor din depozitele strategice se face la dispoziția Dispeceratului Național, alocarea gazelor fiind realizată de către Operatorul de Piața și facturarea se va face de către un operator depozit, mandată să încaseze banii pe gaze și să-i verse la bugetul de stat.
    • cantitatea de gaze necesare constituirii stocului strategic este prioritară oricărui alt tip de vânzare/consum, excepție făcând cantitățile de gaze necesare pentru consumului tehnologic al operatorilor.
    • cantitatea de gaze din producția internă necesară pentru constituirea stocului strategic va fi furnizată de către toți producatorii de gaze din România conform cotei de piață anuală deținută în anul anterior și va fi plătită conform prețului de referință stabilit de către ANRM pentru calcul redevenței.
    • cantitatea de gaze din import necesară va fi furnizată de către importatorii de gaze din România în baza unor licitații publice organizate anual, de către operatorul depozitului.

Analiza SWOT a metodelor considerate

  Autofinanțare stocului și prestării serviciilor de operare a depozitului de către Asociația Gaziștilor Autofinanțare construirii depozitului strategic și a stocului de către Asociația Gaziștilor Finanțare constituirii stocului și prestării serviciilor de operare a depozitului de la Bugetul Rezervei de Stat 
MĂSURĂ VIABILĂ VIABILĂ PESIMISTĂ
Puncte tari Metodă ieftină
Capitalul Asociatiei format din capitalul privat al jucătorilor pe piaţă

Nu necesită fonduri suplimentare pentru punerea în aplicare a procedurii de flexibilitate

Capitalul privat poate să asigure echidistanţa faţă de participanţii pe piaţă.

Eliminarea influenţelor (politice, economice etc.) 
Cresterea capacitatii de inmagazinare in Romania

Capitalul Asociatiei format din capitalul privat al jucătorilor pe piaţă

Eficienta si eficacitate ridicata in construirea si operarea depozitului

Nu necesită fonduri suplimentare pentru punerea în aplicare a procedurii de flexibilitate

Capitalul privat poate să asigure echidistanţa faţă de participanţii pe piaţă.

Eliminarea influenţelor (politice, economice etc.) 
Asigurarea continuă în depozite a unui stoc acoperitor  pentru orice perioadă din an.
Puncte slabe Necesită personal calificat în domeniul cercetării de marketing, progonozelor, activităţi comerciale etc. Metoda scumpa
Necesită personal calificat în domeniul cercetării de marketing, progonozelor, activităţi comerciale etc.
Metodă scumpă Necesită fonduri de la Bugetul de stat 

Eficienţă şi eficacitate limitată

Necesitatea achiziţionării de software-uri performante pentru prognoze.

Supus influenţelor politice, economice etc.
Oportunități Obţinerea de dividende de către particiapanţii la piaţă, aceştia fiind astfel motivaţi să respecte regulile pentru a nu fi incarcati cu costuri suplimentare generate de acest depozit, dar şi să vegheze la respectarea regulilor jocului de către ceilalţi particpanţi 

Mecanism adaptat mentalităţii şi culturii românilor

 Îmbunătăţirea organizării pieţei de gaze
Obţinerea de dividende de către particiapanţii la piaţă, aceştia fiind astfel motivaţi să respecte regulile pentru a nu fi penalizaţi dar şi să vegheze la respectarea regulilor jocului de către ceilalţi particpanţi 

Mecanism adaptat mentalităţii şi culturii românilor

 Îmbunătăţirea organizării pieţei de gaze
Existenţa unei entităţi cu experienţă în domeniu

Dezvoltarea activităţii de prognoză, utilă în desfăşurarea activităţilor secundare.
Pericole Alegerea incorectăa depozitului strategic dintre cele existente poate să facă activitatea ineficiente sau nerentabilă  Dimensionarea incorecta a depozitului il poate face ineficient sau nerentabil Deţinerea unei cantităţi de gaze în depozit nu este întodeauna o condiţie suficientă

Reacţia participanţilor pe piaţă la acţiunea de constrângere a unui partener de contract

Acuzarea lipsei de echidistanţă.

Stabilirea obiectivelor României în domeniul depozitarii gazelor naturale trebuie să ia în considerare un mix între aceste depozite, plecând de la următoarele variante:

  1. Mix-ul depozite reglementate, depozite nereglementate, depozite tehnologice și depozite strategice (RNTS)
  2. Mix-ul depozite reglementate, depozite nereglementate si depozite tehnologice (RNT)
  3. Mix-ul depozite reglementate, depozite nereglementate si depozite strategice (RNS)
  4. Mix-ul depozite reglementate si depozite nereglementate (RN)
  RNTS RNT RNS RN
Puncte tari Satisfacerea cerintelor tuturor segmentelor de clienti

Preluarea cererii la vârf de consum

Asigura securitatea energetica a tarii
Asigura echilibrarea SNT

Distributia echitabila a costurilor depozitarii intre participantii la piata 

Corelatia cu necesitatile curente ale pietei

Grad mare de utilizare a depozitelor

Asigura securitatea livrarii clientilor
Inducerea in piata a semnalelor corecte privind obligatia in asigurarea securitatii livrarilor

Existenta unui instrument strategic practic 
Reducerea costurilor la consumatorul final
Satisfacerea cerintelor unor segmente de clienti
Preluarea cererii la varf de consum








Grad mare de utilizare a depozitelor
Satisfacerea cerințelor unor segmente de clienți

Preluarea cererii la varf de consum
Asigura securitatea energeticî a țării

Asigura echilibrarea SNT

Distributia echitabila a costurilor depozitarii intre participantii la piata 

Grad mare de utilizare a depozitelor

Inducerea in piata a semnalelor corecte privind obligatia in asigurarea securitatii livrarilor

Existenta unui instrument strategic practic 
Satisfacerea cerintelor unor segmente de clienți

Negocierea se face ținând cont de necesitățile curente ale pieței
Puncte slabe Depozite exclusiv sezoniere Depozite exclusiv sezoniere Nu permite asigurarea echilibrului SNT

Inechitatea distribuției costurilor depozitarii intre participanții la piață
Oportunități Asigurarea securitatii energetice 

Dezvoltarea pietii

Impact redus asupra clientului final
Dezvoltarea de noi depozite
Dezvoltarea depozitelor multiciclu


Dezvoltarea de noi depozite
Asigurarea securității energetice  Dezvoltarea depozitelor multiciclu
Pericole Nedimensionarea corecta a acestor depozite poate determina disfunctionalitati in piata Nedimensionarea corecta a acestor depozite poate determina disfunctionalitati in piata Nedimensionarea corecta a acestor depozite poate determina disfunctionalitati in piata Gradul limitat de utilizare a depozitelor

Posibila creștere a costurilor servicilor

Alegerea mixului depozitelor este o decizie strategică care trebuie sa preceadă stabilirea capacității pentru fiecare dintre tipurile de de depozite care trebuie să se determina în baza unui studiu de oportunitate.

 

Studiu EY: 43% dintre angajați dispuși să renunțe la locul actual de muncă pentru un salariu mai mare, condiții mai bune și flexibilitate

0

Schimbare majoră în echilibrul de putere de pe piața muncii – balanța începe să se încline, din nou, către angajat – două cincimi (43%) dintre respondenți declară că sunt dispuși să renunțe în următoarele 12 luni la locul de muncă actual, pe fondul unei inflații în creștere, o piață a forței de muncă în scădere și o creștere a locurilor de muncă care oferă flexibilitate. 

Practic, vorbim despre o creștere semnificativă – în 2021, doar 7% dintre angajați au declarat că sunt dispuși să plece. Acestea sunt principalele concluzii ale sondajului global EY – Reîntoarcerea la muncă. Noile condiții de anul acesta. Angajații sunt determinați să întreprindă o mutare în principal din dorința de a obține un salariu mai mare, dar și oportunități de carieră mai bune sau munca flexibilă. 

Studiul „Reîntoarcerea la muncă. Noile condiții” arată că, pe măsură ce multe țări ies din pandemia COVID-19, angajații câștigă o influență semnificativă asupra angajatorilor și că „lista de dorințe” pe care le au de la potențialii angajatori se schimbă. Astfel, sondajul EY – unul dintre cele mai mari de acest gen, care analizează opiniile a peste 1.500 de lideri de afaceri, peste 17.000 de angajați din 22 de țări și 26 de sectoare industriale, vorbește despre un procent important dintre angajați (42%) care spun că sunt necesare creșteri salariale pentru a aborda fluctuația personalului, opinie cu care doar 18% dintre angajatori sunt de acord. Și în ceea ce privește revenirea la birou, studiul arată o opoziție clară între ceea ce își doresc angajatorii și ceea ce sunt dispuși să facă angajații. Astfel, 22% dintre angajatori anunță că își doresc ca angajații să revină la birou cinci zile pe săptămână; în schimb angajații, într-o proporție covârșitoare, de 80%, declară că își doresc să lucreze de la distanță cel puțin două zile pe săptămână. 

Salariul mai mare bate dezvoltarea profesională

Principala motivație pentru angajații în căutarea unor noi locuri de muncă, potrivit sondajului, este acum dorința de a obține un salariu mai mare. Cu o inflație record în multe țări din lume, mai mult de o treime dintre cei care prospectează piața (35%) spun că au ca obiectiv principal o creștere a salariului, în vreme ce 25% dintre ei spun că își doresc o creștere profesională. Aranjamentele flexibile de lucru – care au fost de departe unul dintre cei mai importanți factori în mobilitatea angajaților, conform sondajului de anul trecut – și-au pierdut tracțiunea. Astfel, doar 19% dintre angajați caută flexibilitate la un nou loc de muncă, în timp ce 17% spun că ceea ce i-ar determina să se mute ar fi beneficiile care promovează sănătatea și starea de bine la birou. Dacă privim răspunsurile primite și din unghiul vârstei respondenților, am vedea că angajații generației Z și milenialii din SUA sunt cei cu cea mai mare probabilitate de a renunța la locul de muncă în acest an (53%), în vreme ce, o analiză prin prisma sectoarelor în care activează respondenții ne arată că cei mai dornici de plecare sunt angajații din tehnologie și hardware – 60%.

Se schimbă percepția asupra culturii companiei, dar și asupra productivității. Interesant este că dorința angajaților de a căuta noi roluri persistă, în ciuda faptului că aceștia au opinii relativ optimiste privind cultura companiei. Numărul angajaților care văd îmbunătățiri în cultura organizației lor a crescut de la începutul pandemiei COVID-19 de la 48%, la 61%. Pe de altă parte, însă, a scăzut încrederea angajatorilor în cultura companiei – de la 77%, la 57%. În plus, în timp ce angajații cred că noile moduri de lucru au crescut productivitatea, încrederea companiilor în propria productivitate este erodată de creșterea cifrei de afaceri – doar 32% dintre angajatori spun că au reușit să sporească productivitatea și cultura, prin muncă hibridă și investiții în facilități și tehnologie la locul de muncă.

Cresc decalajele de competențe

58% dintre respondenții angajatori sunt de acord că este important să existe o strategie pentru a alinia resursa umană și abilitățile cu nevoile viitoare ale afacerii, iar 74% spun că sunt pregătiți să angajeze angajați din alte țări și să le permită să lucreze de oriunde, dacă abilitățile lor sunt critice sau limitate. Puțin mai mult de o cincime dintre respondenții din partea angajatorilor (21%) consideră că îmbunătățirea oportunităților de a dezvolta competențe le va ajuta și la realizarea cifrei de afaceri.
În concluzie, flexibilitatea și munca hibridă sunt noua normalitate, așa cum anticipam încă de anul trecut. Angajaților nu le mai este frică să-și părăsească locurile de muncă pentru a profita de oportunitățile extinse de carieră și au rupt ecuația dintre salariu și rol, punând presiune pe piața muncii. Cu toate acestea, angajatorii sunt reticenți în a reseta salariile și oportunitățile de carieră pentru a reține angajații, fiind îngrijorați, la rândul lor, de creșterea inflației/ a costului forței de muncă și a complexității structurilor organizaționale vechi. 

Allview vizează intrarea pe piața serviciilor de nutriție și sănătate

0

Compania Allview (Visual Fan SA, listată la Bursa de Valori București sub simbolul ALW) a realizat în 2021 o creștere a cifrei de afaceri cu aproape 17% față de anul anterior (de la 103 milioane lei la peste 121 milioane lei) și o majorare a profitului net cu peste 20% faţă de 2020 (de la 7 milioane de lei la 8,4 milioane de lei). 

Totodată, Allview anunță că „la nivel de estimări ale bugetului consolidat previzionat pe anul 2022 (include bugetele societăților din grup în funcție de procentul deținut în fiecare dintre acestea: Intervision Trading, Headlight Solutions și Visual EV Distribution), compania Visual Fan mizează pe creșterea cifrei de afaceri cu aproximativ 13% față de valoarea înregistrată la finalul anului 2021 (137 milioane lei față de 121 milioane lei) și majorarea profitului net estimat cu aproximativ 15% față de valoarea realizată în 2021 (9,6 milioane lei față de 8,4 milioane lei)”.  

Lucian Peticilă

Lucian Peticilă, CEO Visual Fan SA (Allview): „Pentru Grupul Visual Fan, anul 2022 va fi plin cu provocări, dar va integra și un nou concept pentru dezvoltarea business-ului într-un mod sustenabil, prin strategia By-Green –  primul proiect în această direcție este Allview ERA Health. Astfel, investițiile realizate în 2021 vor prinde contur și ne vor ajuta să extindem activitatea companiei la nivel național și european. Ne-am propus să rămânem concentrați pe nevoile clienţilor noştri și dezvoltarea portofoliului de produse din activitatea de bază, dar avem în plan și proiecte noi, care presupun inovare tehnologică, un plus de valoare pentru comunitate și societate.”

Allview subliniază că „strategia By-Green reprezintă un întreg concept care privește activitatea de ansamblu a companiei și integrează multiple proiecte cu impact puternic asupra naturii și mediului înconjurător (reducerea risipei alimentare, încurajarea consumului de alimente locale, utilizarea energiei verzi, eliminarea consumului de combustibili fosili). 

Aplicația Allview ERA Health, prelansată în prima parte a acestui an, stă la baza demersului de a intra pe piața serviciilor destinate nutriției și sănătății. Aceasta se diferențiază în piață prin capacitatea de educare a utilizatorilor în termeni personalizați și transformarea unui comportament alimentar obișnuit într-un stil de viață sănătos și responsabil, ceea ce conduce la creșterea calității vieții consumatorilor. Aplicația este foarte ușor de utilizat: doar după simpla cântărire cu cântarul corporal Allview ERA Scale, clienții pot obține propriul asistent personal de nutriție, care oferă numeroase rețete personalizate în funcție de necesarul de vitamine și minerale, pe lângă macronutrienți. Toate aceste sugestii și recomandări au ca scop final îmbunătățirea stilului de viață, deprinderi alimentare sănătoase pe termen lung, prevenție în vederea reducerii diverselor afecțiuni cronice, precum și eliminarea risipei alimentare. În plus, aplicația se poate utiliza și prin introducerea manuală a datelor compoziției corporale, însă pentru o acuratețe mai mare se recomandă utilizarea cântarului corporal Allview ERA Scale. Anul acesta, brandul Allview plănuiește să lanseze noi proiecte integrate în strategia By-Green.

Un alt proiect de anvergură care face parte din strategia By-Green are ca obiectiv pătrunderea în sfera energiei din surse regenerabile, cu impact puternic în reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, scăderea dependenței de combustibilii fosili, care contribuie la reducerea costurilor utilizatorilor, independenței din punct de vedere energetic și protejarea mediului înconjurător.

Și pentru cea mai nouă companie intrată în familia Visual Fan, Visual EV Distribution SRL, există un plan de dezvoltare pentru anul 2022, iar acesta presupune lansarea a 4 showroom-uri în țară”.  

Lucian Peticilă, conturează astfel perspectiva pentru 2022: „Rămânem optimişti şi încrezători în redresarea economică din acest an, mai ales că urmează să marcăm 20 de ani de activitate, în care am dat dovadă de nenumărate ori de reziliență și adaptabilitate. Cu toate acestea, suntem rezervați la nivel de cifre, deoarece presiunile inflaționiste accelerate din 2021 au fost susținute de creșterea prețurilor la gaze, energie și combustibil, precum și de devalorizarea monedei naționale, care au generat o serie de efecte secundare și, implicit, scăderea puterii de cumpărare a populației.”

Visual Fan (simbol bursier ALW) este „o companie cu capital integral românesc si deținătoarea brandului Allview, care și-a confirmat statutul de vizionar și pionier atunci când vine vorba de tehnologie, cu un portofoliu de produse diversificat. A fost fondată la Brașov, în 2002, și produce telefoane mobile inteligente, sisteme Smart Home, tablete, laptopuri și alte gadgeturi. A lansat cel mai complex sistem Smart Home din România (2016), AVI – singurul asistent vocal în limba română (2017), a fost printre primele companii din Europa care a încheiat un parteneriat direct cu Google Android TV™ (2019), fiind primul brand din România care a adoptat tehnologia QLED (2020). Este prezentă pe piețele IT&C din peste 10 țări. Allview investește constant în R&D și își propune ca, pe termen lung, să creeze un robot intelligent – asistent personal. Pentru a rămâne conectați la noutățile Allview, urmăriți paginile companiei de pe Facebook, YouTube și Instagram”.

ABN Systems, profit net crescut cu 67,8% în 2021 faţă de 2020

0

ABN Systems International, lider pe piaţa de accesorii telecom și produse Smart Home din România, deţinător al brandului Tellur, anunță înregistrarea în 2021 a unei cifre de afaceri de 108,7 milioane de lei (22 de milioane de euro), în creştere cu 16,2% comparativ cu 2020 și a unui profit net de 9,5 milioane de lei (1,9 milioane de euro), în creştere cu 67,8%.

De asemenea, „EBITDA a crescut cu 80,1%, ajungând la 12,4 milioane de lei (2,5 milioane de euro), comparativ cu anul anterior. Segmentele B2B şi online s-au aflat în topul creşterilor înregistrate de companie anul trecut, atât pe plan intern, cât şi extern, compania obţinând rezultate optime la toate direcţiile sale principale de business”. 

Cele mai vândute produse au fost cele din gama proprie, Tellur: „Căştile Bluetooth, încărcătoarele auto şi cablurile cu LED s-au aflat în topul vânzărilor din 2021, atât în ţară, cât şi în celelalte 30 de ţări în care este prezentă compania”. 

George Barbu (foto), CEO al ABN Systems International: „Anul 2021 a fost unul în care am avut multe realizări, am intrat pe noi pieţe externe cu brandul propriu, Tellur, ne-am extins gama de produse, am înregistrat recorduri de vânzări pe anumite categorii de produse şi am dezvoltat business-ul în acord cu ce ne-am propus. Am început anul acesta în mare forţă, prin listarea la BVB și deschiderea unei subsidiare în Texas pentru a susține ritmul de creștere a vânzărilor și a deservi cât mai bine clienții din America de Nord. Luna aceasta am lansat, în premieră în România, Tellur Green, o gamă de produse 100% ecologice, ce include produse precum cabluri, încărcătoare, boxe portabile Bluetooth, fabricate din materiale precum fibra de grâu, nailonul sau plasticul reciclat. Rezultatele obţinute până acum şi perspectivele pieţei ne dau toate motivele de a fi optimişti în continuare.” 

ABN Systems anunță că „are în plan dezvoltarea accelerată pe pieţele externe de pe patru continente şi consolidarea poziţiei pe piaţa autohtonă, prin accesarea unor noi nișe de business. Pentru realizarea acestui lucru, compania s-a listat la BVB la începutul acestui an, în urma unui IPO istoric”.
ABN Systems International reamintește că, fondată în 2002, listată sub simbolul ABN pe piața Aero a Bursei de Valori București, „este deţinătoarea brandului Tellur şi unul dintre liderii pieţei de distribuție a produselor şi accesoriilor IT&C din România, oferă soluţii integrate de mobilitate, infrastructură IT şi de stocare, sisteme de supraveghere video, echipamente şi automatizări industriale. Compania a investit intensiv în automatizarea proceselor, transferul electronic de date, trasabilitatea stocurilor, mărirea capacității de depozitare și întărirea echipei, ceea ce i-a permis, alături de expertiza acumulată în cei peste 19 ani de activitate, să dezvolte parteneriate valoroase cu jucători globali de referință. Cu un portofoliu de peste 30.000 de produse și accesorii IT&C, ABN Systems este prezentă deja pe piețe din circa 30 țări, de pe 4 continente, și își propune o extindere accelerată a canalelor de vânzare externe, atât prin intrarea pe noi piețe, cât și prin consolidarea celor actuale”.

Avem nevoie de o Camera de Comerț și Industrie a României mai puternică

0

Retorica afirmației este tot mai vehiculată în ultima vreme, inclusiv de către Președintele acesteia, fiind o afirmație simplă și recunoscută la prima vedere, însă dificilă atunci când devine interogativă, în special în lipsa vreunui răspuns neechivoc care să vină, cel puțin până acum, din partea decidenților.

Am auzit-o ultima oară pusă ca întrebare zilele acestea, când au apărut din nou în spațiul public păreri față de proiectul de lege prin care se intenționează (ca măsuri de politică publică economică, așa cum se arată în fundamentarea proiectului), instituirea obligativității înscrierii într-un catalog al firmelor a tuturor companiilor din România și, totodată, certificarea administratorilor de firme.

Desigur că sunt unii, mulți poate, care vor contesta și (se) vor justifica că ei nu au nevoie de promovarea propusă de camera de comerț în contrapartidă, că ei trăiesc bine și așa și nici nu își doresc să fie cunoscuți prin catalogul camerei de comerț. Probabil că nici nu știu și nici nu-i interesează să afle de camera de comerț, chiar dacă știu (cu siguranță) că există o cameră de comerț și industrie a României.

Probabil că alții nici nu or să vrea să audă de certificarea administratorilor de firme – adică de ce ți-ar trebui niște cunoștințe elementare de administrare a unei firme – asta e treaba contabilului. (nu?!)

 

Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale consideră că, pentru creștere economică este nevoie de dezvoltarea capitalului autohton, or pentru dezvoltare este nevoie de promovare și susținere, până la cea mai mică dintre firme, iar dacă acestea se fac și instituționalizat, prin politici publice convergente cu interesele private, atunci cu atât mai bine. Cred că și contestatarii măsurii își doresc promovare, chiar dacă se mulțumesc să afirme că o duc bine și fără.

În ceea ce privește recunoașterea (și oficializarea astfel) a capacității unei persoane de a administra o firmă, considerăm că nu poate avea decât un efect pozitiv, predictibil și onest în circuitului afacerilor.

Despre Camera de Comerț și Industrie a României putem spune două lucruri în aceeași retorică (simplă) de la început: 1. camerele de comerț au fost înființate de Alexandru Ioan Cuza ca măsură de conectare a Principatelor Române moderne cu capitalul economic occidental; 2. După Revoluția din 1989, guvernul le-a recunoscut menirea și le-a reînființat.

Până în prezent decidenții nu au formulat vreun răspuns ferm la „întrebarea” inițială.

Ar trebui să o facă, pentru că, în primul rând Camera de Comerț și Industrie este a României. Și toți, în vremelnicia lor, s-au afișat cu ea la delegațiile și forumurile economice și de afaceri, cerându-i de fiecare dată să aducă cu ea mediul de afaceri, adică firmele, în număr cât mai mare. 

Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale

THE FINANCIAL FORUM

0

 

Ediția a 4-a • 3 Mai, 2022 • 15:00 – 19:30 
RADISSON BLU HOTEL, BUCHAREST • HYBRID EVENT


Băncile și instituțiile financiare au accelerat transformarea bancară digitală și financiară în 2022. Bugetele și resursele umane remodelate au fost dedicate automatizării back-office, datelor și analizei avansate, inovației, tehnologiilor moderne și remodelate. forța de muncă pentru a aborda mai bine experiența clienților.

În acest context, The Diplomat-București organizează cea de-a patra ediție a FORUMULUI FINANCIAR care va avea loc pe 3 mai 2022 la București, în cadrul hotelului Radisson Blu, un eveniment hybrid, cu transmisie LIVE, dedicat liderilor din industria financiar-bancara, fintech, precum și managerilor de top și autorităților din piețele de capital și companiile de asigurări.

FINTECH | BANKING | CAPITAL MARKETS | INSURANCE| INTEROPERABILITY | NEOBANKING | DEEP DATA ANALYTICS | CYBER-SECURITY| CUSTOMER EXPERIENCE | SUSTAINABILITY | LEADERSHIP

AGENDĂ EVENIMENT

PANEL I & II  MODERATOR: GABRIELA FOLCUȚ, Director Executiv, Asociația Română a Băncilor (ARB) 

15:00-15:30 Înregistrarea participanților. Welcome coffee

15:30-17:15    SESIUNEA I: LIDERI CU VIZIUNE: ACTUALIZĂRI ÎN DOMENIUL FINANCIAR

SPEAKERS

SEBASTIAN BURDUJA, Vicepreședinte, Comisia pentru buget, finanțe şi bănci, Camera Deputaților
MĂDĂLINA TEODORESCU, Vicepreședinte First Bank
GYULA FATÉR, CEO, OTP Bank România
RADU HANGA, Președinte Bursa de Valori București (BVB)
DANIEL PANĂ, Director comercial, Central and Eastern Europe, FintechOS
PAUL BARANGA, Expert Piața de capital, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF)
DORU PETRUȚI, Deputy General Manager, Orange Money

Actualizări privind cadrul legal și legislativ, reglementări și vocea autorităților. Reforme și strategii, actualizările de reglementare și așteptările autorităților și autorităților de reglementare din industrie. Impactul local al planului de acțiune al Comisiei UE asupra FinTech asupra posibilității modelelor de afaceri inovatoare să se extindă la nivelul UE și să sprijine adoptarea de noi tehnologii, cum ar fi blockchain, inteligența artificială și serviciile cloud în sectorul financiar.

  • Actualizări normative și legislative în domeniul bancar și financiar în 2022
  • Impactul local al planului de acțiune al Comisiei UE în fintech și banking 
  • Noi tehnologii în sprijinul operațiunilor bancare și financiare din România
  • Așteptările privind evoluția economiei și impactul asupra sectorului bancar și financiar

TRANSFORMAREA DIGITALĂ ÎN SECTORUL BANCAR

Ultimii doi ani au determinat sectorul bancar să regândească și să reorganizeze rapid modul de a face afaceri și să îmbrățișeze schimbări rapide. Acest lucru s-a reflectat într-o transformare mai rapidă spre digitalizare și nevoia de a contesta modelele tradiționale de afaceri. Clienții din sectorul bancar solicită acum un răspuns rapid și precis la nevoile lor, preturi și taxe sustenabile, servicii actualizate la piață, iar brandingul si reputația organizațiilor, alături de prezența lor online sunt o necesitate. Segmentul bancar funcționează acum într-un ecosistem global bazat pe aplicații și a trebuit să își personalizeze ofertele în funcție de așteptările tinerei generații. „Credit cu un selfie” este doar un exemplu, dar definește pe scurt aceste transformări. Cu toate acestea, industria caută să găsească echilibrul între a de adapta și a inova în concordanță cu nevoile actuale ale clienților, respectarea reglementărilor pieței, combaterea amenințărilor cibernetice și parteneriatul cu companiile de fintech. 

  • Digitalizarea sectorului bancar și financiar
  • Principalele instrumente bancare și financiare în atragerea clienților si investitorilor
  • Principalele schimbări pe care le înregistrează sectorul financiar și bancar în 2022
  • Evoluția plăților online și a monedelor digitale: impact și provocări

ALINIEREA PIEȚEI DE CAPITAL ROMÂNEȘTI LA CEA EUROPEANĂ 

Transformarea digitală era un proces continuu, iar ultimii ani au oferit un catalizator perfect pentru accelerarea acesteia. Finanțele sunt mai strâns legate de tehnologie decât oricând. În contextul actual, totuși, perspectivele pentru piețele de capital rămân însă provocatoare; luarea deciziilor corecte de investiții necesită înțelegerea zonei care va avea cel mai mare impact, precum și înțelegerea schimbărilor necesare în mediul de afaceri. 

  • Potențialul de creștere pe piața de capital din România în 2022 
  • Care sunt principalele evenimente care au afectat piața de capital? Ce așteptări și tendințe sunt în 2022?  
  • Listarea companiilor: interes manifestat și principalele industrii cu potențial 
  • Atragerea interesului investitorilor

REFORMAREA VIITORULUI FINANȚĂRII & LEADERSHIP 

Stilul de conducere / leadership-ul este primul care are impact și ecou la toate nivelurile unei organizații, asupra productivității angajaților, a comunicării inter-departamentale și, în consecință, a dezvoltării produselor și a afacerii și a imaginii și valorii pieței. Confruntarea dintre conducerea financiară strictă și clasică și o maniera de management inovatoare și flexibila, bazata pe tehnologie și IT este reală. Provocarea în domeniul fintech este să găsească echilibrul perfect între cele două stiluri de conducere.

  • Cum se traduce leadershipul în sectorul bancar și financiar?
  • Echilibru în stilul de conducere și management tradițional și cel inovator și flexibil: Provocări și soluții
  • Așteptările angajaților de la liderii lor în 2022 
  • Construirea și comunicarea unei strategii de branding și misiune valoroase în domeniul financiar și bancar 


COMPANIILE FINTECH – PARTENERI ÎN EVOLUȚIA SECTORULUI TEHNOLOGIC FINANCIAR 

Deși inovația tehnologică în domeniul finanțelor  nu este nouă, investițiile în noile tehnologii au crescut substanțial în ultimii ani, iar ritmul inovației este exponențial. Creșterea continuă a fintech-ului este, de asemenea, un factor major pentru schimbările care au loc în sector. Fintech este o combinație de tehnologie și servicii financiare care transformă modul în care afacerile financiare operează, colaborează și tranzacționează cu clienții, autoritățile de reglementare și alte părți interesate.

  • Tendințele care definesc sectorul bancar și fintech în 2022
  • Impactul inovațiilor digitale în 2022. Așteptări și rezultate
  • Abordarea transformării digitale în construirea unei experiente de consum autentice și eficiente 
  • Construirea încrederii și a fiabilității în sectorul bancar prin transformare digital

17:15-17:30 Coffee break 


17:30-18:00 SESIUNEA 2: DEZVOLTĂRI ACTUALE ALE MODELELOR DE BUSINESS ÎN BANKING ȘI FINANȚE 

SPEAKERS 

IULIA MALIOUKIS, Principal Financial Industries, Horváth 
ȘTEFAN BACIU, Country Manager SAS România & Republica Moldova 
GEORGE ROBEV, Regional Business Development Director, Europe and Central Asia, Software Group
DANIELA ȘERBAN, Președinte, Co-fondator Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România ARIR
GABRIELA FOLCUȚ, Director Executiv, Asociația Română a Băncilor (ARB)
YUGO NEUMORNI, Președinte CIO Council (ONLINE)

ABORDĂRI SMART ȘI DIGITALE PENTRU CLIENȚI LOIALI ȘI IMPLICAȚI

Ascensiunea pietei fintech e complexa si provocatoare. Puterea digitală, învățarea automată, AI, securitatea cibernetică, blockchain și alte tehnologii inteligente sunt componentele acestei ascensiuni. În jocul competitiv dinamic, băncile și companiile de servicii financiare trebuie să facă echipă cu furnizori terți. Cu toate acestea, industria serviciilor financiare este cunoscută pentru adaptabilitatea sa la realitățile actuale.

  • Abordări noi în inițiativelor digitale pentru a stimula și a atrage clienți bancari și bancabili 
  • Abordarea nevoii de umanizare digitală prin personalizarea soluțiilor și implementarea proactiva a inovației 
  • Metode de capitalizare a cloud computing, o mai bună utilizare a datelor și tehnologie digitală
  • Schimbări în comportamentul de consum al produselor financiare si impactul digitalizării 
  • Abordări actuale ale cererilor și așteptărilor de consum al produselor financiare 

FORȚA DE MUNCĂ REINVENTATĂ ȘI RESTRUCTURATĂ

Transformarea unei industrii începe cu organizarea interna ale companiilor și integrarea profesioniștilor calificați. Acest lucru creează tot mai mult spațiu pentru tehnologii inteligente, operațiuni interconectate, o experiență virtuală și non-stop rapidă și prietenoasă pentru clienți. Clientul acestei industrii este acum oriunde oricând și are nevoie imediat de feedback instant cu privire la operațiunile sale bancare/ financiare. Fluxurile de lucru și activitățile bancare, precum și profesioniștii care lucrează pentru această industrie trebuie să-și imagineze și să livreze soluții care merg în pielea clienților lor. Acest lucru va cere multor abilități și înțelegere a noului comportament și nevoi ale clientului.

  • Principalele provocări în segmentul de forța de muncă în banking și fintech. Soluții și așteptări
  • Forța de muncă calificată și inteligența digitală: atragerea și retenția talentelor 
  • Posibile măsuri guvernamentale și ale autorităților pentru accesul forței de muncă pe piața bancară
  • Transformarea spațiului de lucru în sistemul bancar: Principalele schimbări, provocări și așteptări

CYBER SECURITY DEVINE FUNDAMENTALĂ

În ultimii ani, odată cu transformarea digitală a tuturor sectoarelor și a aplicațiilor tehnologice virtuale pentru a răspunde nevoilor utilizatorilor de servicii bancare, soluțiile de securitate cibernetică au devenit fundamentale. În ecosistemul din ce în ce mai mult bazat pe economia digitala, amenințarea cibernetică este un risc real. Prin urmare, este esențial pentru companii, banking fintech, terți să evalueze cu atenție, să prevină și să diminueze acest risc înainte ca acesta să aibă efecte, iar educarea clienților este o parte majoră a acestei abordări.

  • Principalele provocări în securitate cibernetică în 2022
  • Acțiuni ale Centrului European de Competență Industrială, Tehnologică și de Cercetare pentru Securitate Cibernetică 
  • Acțiuni de educare a clienților pentru a preveni amenințările informatice în utilizarea aplicațiilor din banking și fintech
  • Abordarea nevoii generațiilor de seniori, mai puțin tech-savy: măsuri, comunicare, metode de educație 


FINANȚAREA SUSTENABILĂ

În contextul politicii UE, finanțarea durabilă este înțeleasă ca finanțare care sprijină creșterea economică, reducând în același timp presiunile asupra mediului și luând în considerare aspectele sociale și de guvernanță. DEI (diversitate, echitate și incluziune) și guvernanță (ESG) au devenit o componenta esențială atunci când se iau decizii de investiții în sectorul financiar în și proiecte economice durabile. Durabilitatea a devenit o norma. Noile generații – viitorii clienți de încredere sunt din ce în ce mai sensibili la aceste aspecte. Consumatorii, angajații și clienții consideră eforturile de sustenabilitate ale unei organizații ca un punct de referință important pentru reputația acestora și spune multe despre modul acesta de a se integra într-un mediu de afaceri și o piață concurențială. 

  • De ce este importantă sustenabilitatea corporativă în domeniul bancar și financiar? Cum sunt abordate obiectivele durabile
  • Ce inovații și noile tehnologii au fost implementate până acum pentru a susține acțiuni durabile
  • Transpunerea obiectivelor de sustenabilitate în inițiative ESG eficiente
  • Obiective de sustenabilitate pentru 2022

18:00-19:00 Networking Cocktail & Cina



GOLD PARTNERS: FirstBank, Fintech OS, OTP Bank Romania, SAS, Software Group, Orange Money

PARTENER STRATEGIC: Asociația Română a Băncilor

SUPPORTING INSTITUTIONS: BRCC- Camera de Comert Romano-Britanica, BEROCC – Camera de Comert Belgia-Luxembourg Romania-Moldova, Anis Romania- Asociaţia Patronala a Industriei de Software si Servicii, ADAA- Asociația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului Autohton, Lovering & Partners Business Performance Consultants, ClujIT Cluster, HIM Public Affairs, SCS, Wave  MEDIA PARTNERS: Automotive Today, Outsourcing Today, Financial Intelligence, Economistul, Romania Durabila, Club Economic, Ziarul Bursa