Merită să ne întoarcem la impozitul progresiv? Pro și contra

0

_________________

Daniel Anghel,
Partener și Lider al Departamentului
de Consultanță Fiscală și Juridică PwC România

 

Revenirea la impozitul progresiv este o temă care reapare periodic în dezbaterea publică, însă mediul de afaceri și contribuabilii persoane fizice nu par convinși că această schimbare este necesară și benefică. Din toate sondajele realizate pe acest subiect, reiese că marea majoritate susține în continuare cota unică. Motivul principal ține atât de teama că va crește inevitabil povara fiscală, cât și de faptul că practic va fi mult mai greoi și mai complicat de administrat.  Există o listă lungă de argumente pro și contra, însă cele mai multe vin din zona teoretică, fără referire la ce se întâmplă în realitate cu taxarea și administrarea fiscală. Voi face referire la cele mai frecvente dintre ele și le voi comenta în oglindă (atât pro, cât și contra) pe scurt:

Cota unică este învechită, spun susținătorii sistemul de impozitare progresivă care cred că renunțarea la aceasta ar reprezenta un pas spre modernizarea sistemului nostru fiscal și o dovadă că economia noastră este una dezvoltată. Ei cred că în urmă cu 20 de ani cota unică era potrivită cu stadiul României de dezvoltare de atunci, dar între timp a devenit o frână pentru redistribuirea bunăstării pe care am reușit să o generăm în ultimii 15 ani. Sunt de acord că economia României nu se mai compară cu cea de acum 15-20 de ani, că există mult mai multă avuție, fapt măsurat prin creșterea semnificativă a PIB. Însă, administrarea fiscală a evoluat la fel de rapid? Am reușit să o modernizăm cu sisteme IT la zi, cu resurse umane bine antrenate?  Din păcate, progrese s-au văzut doar în ultimii câțiva ani, iar capacitatea de colectare a taxelor și impozitelor existente acum în Codul fiscal nu a crescut semnificativ. Continuăm să avem cea mai slabă colectare a TVA din UE, conform Comisiei Europene, și cele mai mici venituri fiscale, în afara de Irlanda, care e un caz aparte, având un regim fiscal extrem de lejer, practicat pentru atragerea investitorilor. Să nu uităm că unul dintre motivele adoptării cotei unice a fost tocmai dificultatea de a administra cote progresive, care presupun o serie de deduceri fiscale, în funcție de situația personală a fiecărui contribuabil persoană fizică. Se consumau resurse umane și materiale ineficient, fapt care a dus la găsirea unei soluții foarte simple. Este acum ANAF gata să preia administrarea a câtorva milioane de declarații fiscale? Fostul președinte al instituției declara la finalul lunii februarie că nu. E improbabil ca în două luni situația să se fi schimbat radical.

În UE mai au cotă unică doar câteva state

Este adevărat că România, Bulgaria, Estonia au cotă unică dintre statele membre, însă marea majoritate, în special cele din vestul Europei, nici nu au avut vreodată. Acest regim fiscal a fost implementat de țările din zona central – est europeană în perioada de tranziție la economia de piață pentru că erau mai simplu și mai ieftin de administrat. În același timp au fost folosite ca un stimul pentru atragerea investițiilor străine, contribuind la un cost mai mic al forței de muncă. Să ne amintim că România, ca de altfel și alte state est-europene, nu aveau mari avantaje pentru investitori, după zeci de ani de economie închisă, care rămăsese mult în urmă la toate capitolele – de la tehnologie și management, la acces la alte piețe. Prin urmare, forța de muncă bine calificată și ieftină a fost un motiv pentru investiții. Între timp forța de muncă nu mai este ieftină și nici nu prea se mai găsește ușor. Deci din acest punct de vedere, cota unică și-a făcut treaba și poate nu mai este necesară. În mod cert au fost și alți factori care au sprijinit aducerea investițiilor, dar nu fac obiectul discuției acesteia. Între timp, putem și trebuie să oferim alte motive investitorilor de a veni în România. Însă dacă ne uităm ce caută aceștia: infrastructură modernă, claritate și predictibilitate legislativă, ca să dau doar două exemple, ne dăm seama că încă mai este mult de lucrat pentru a avea un cadru prielnic.

Redistribuirea echitabilă a bunăstării

În principiu, sistemul progresiv, datorită faptului că oferă deduceri contribuabililor pentru diverse cheltuieli (pentru educație, sănătate, cultură etc) sau în funcție de numărul persoanelor întreținute– ca să dau un exemplu general –, are mai multe șanse să distribuie bunăstare unor categorii mai puțin avantajate. În același timp, dacă bunăstarea pe care se presupune că o redistribuie nu e suficientă ca să rămână cu venituri motivante și categoria celor care câștigă mult, astfel încât să îi stimuleze să producă în continuare la același nivel, nu va fi prea mult de redistribuit. Cota unică are și acest rol de a sprijini formarea unei clase mijlocii, pentru că în economiile dezvoltate această categorie este coloana vertebrală a economiei. În România, această pătură este încă în formare și o impozitare agresivă ar subția-o semnificativ și ar împinge-o să emigreze.

Cota unică nu aduce încasări bugetare

Actualul impozit pe venitul persoanelor fizice, pentru că la el ne referim când vorbim de cota unică (așa cum știm noi nu am avut niciodată o singură cotă de taxare pentru orice, iar în ultimii ani s-au făcut mai multe exceptări și derogări), este mic, de numai 10%. În schimb, contribuțiile de asigurări sunt mari și povara fiscală (impozitul pe venit plus contribuțiile de asigurări sociale) ajunge la circa 45% din venitul salarial, de exemplu. Practic cu acest procent România se plasează în primele 10 state din UE la impozitarea muncii. Încasările bugetare scăzute nu sunt, deci, cauzate de taxarea mică a muncii. Dacă ne uităm la cotele de impozitare, fie că e vorba de TVA sau alte taxe, România este în media sau cu puțin sub media UE. Problema este că taxele existente nu sunt colectate eficient. Practic evaziunea și capacitatea administrativă duc la o colectare prea mică. Pentru a majora colectarea e nevoie de un ANAF modern și bine echipat tehnic. Cred că aici trebuie să se concentreze atenția, asupra reformelor și investițiilor pentru a avea o administrație fiscală eficientă.

În concluzie

De fiecare dată când discutăm avantajele și dezavantajele cotei unice versus impozitul progresiv, lipsește un element fundamental: analiza funcționării celor două sisteme în România, pornind de la date: cine și cât contribuie, care e nivelul de taxare, cât și cum se colectează și, mai ales, care e structura economiei noastre, care e capacitatea administrativă fiscală, pentru a vedea dacă sistemul progresiv ar fi mai eficient din perspectiva colectării și mai echitabil pentru contribuabili. Din cele mai recente informații vehiculate public, rezultă că Ministerul Finanțelor va putea publica o analiză în perioada următoare, în colaborare cu instituții financiare internaționale. Pe de altă parte, tot Ministerul de Finanțe și-a asumat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) că în acest an va realiza o analiză a sistemului fiscal care se va concentra pe: eliminarea graduală a stimulentelor fiscale și breșelor din legislație în ce privește taxarea veniturilor, revizuirea sistemului de microintreprinderi, a contribuțiilor sociale și al taxelor pe proprietate precum si trecerea către o fiscalitate verde. În același timp, prin PNRR sunt vizate multe măsuri de digitalizare pentru administrația fiscală. Mediul de afaceri se așteaptă ca toate aceste propuneri să fie trimise spre consultare publică, să fie analizate și discutate înainte de a fi aprobate. Argumentele pro sau contra nu ar trebui să rămână doar la nivel de declarații, ci să fie parte din dezbaterea transparentă a schimbărilor care vor fi aduse sistemului fiscal pentru că, în mod cert, schimbări vor apărea de anul viitor.

Peste 90% dintre antreprenori anticipează scumpiri ale produselor și serviciilor

0

În proporție de 92,5%, antreprenorii anticipează noi scumpiri ale produselor și serviciilor proprii în contextul actual, arată un sondaj realizat de Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), în perioada 10.05-18.05.2022, „cu scopul de a identifica opinia antreprenorilor cu privire la contextul economic actual și gradul de încredere al IMM-urilor în instituțiile de reprezentare”.

Au răspuns 2835 de antreprenori. 70% dintre ei au declarat perspectiva  menținerii activității și a numărului de angajați la nivelul actual, 25% au menționat dezvoltarea activității și creșterea numărului de angajați, iar restul de 5% au anunțat că vor diminua activitatea firmei în condițiile economice prezente și de perspectivă.

Rezultatele sondajului:

 

Sistem de monitorizare video repus în funcțiune de Romsilva

0

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva anunță repunerea în funcțiune a sistemului de supraveghere de la Ocolul Silvic Răstolița, Direcția Silvică Mureș, prin înlocuirea camerelor de monitorizare sustrase.

Romsilva ne oferă detalii: „Persoane mascate au sustras la începutul săptămânii două camere video de monitorizare, din care una de tipul LPR, care identifică numerele de înmatriculare a autovehiculelor, acestea fiind montate împreună cu alte camere video pe mai multe drumuri forestiere administrate de Ocolul Silvic Răstolița, pentru supravegherea transporturilor de masă lemnoasă și urmărirea trasabilității lemnului recoltat din pădurile administrate de Direcția Silvică Mureș. 

Alte două incidente similare au fost înregistrate în trecut la Direcția Silvică Mureș, la ocoalele silvice Lunca Bradului și Fâncel, camerele de monitorizare fiind acoperite cu vopsea.

Direcția Silvică Mureș a instalat în urmă cu doi ani sisteme de monitorizare LPR pe drumurile forestiere din zece bazinete forestiere, pentru a urmări transporturile de masă lemnoasă și a preveni tăierile ilegale din aceste păduri. 

Acest sistem de monitorizare a fost implementat deja la nivelul mai multor direcții silvice din cadrul Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva, urmând să fie extins în viitorul apropiat la nivelul tuturor ocoalelor silvice de stat. 

Sistemele de monitorizare video vor fi conectate, prin investiții din Programul Național de Redresare și Reziliență, la sistemul informatic SUMAL 2.0, care urmărește materialul lemnos, urmând să monitorizeze în timp real transporturile de masă lemnoasă și să emită automat alerte în cazul unor transporturi de masă lemnoasă fără avize”.

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva reamintește că „administrează 3,13 milioane hectare păduri proprietatea publică a statului, circa 48% din pădurile țării, și asigură servicii silvice pentru circa un milion hectare de păduri aflate în alte forme de proprietate. De asemenea, Romsilva administrează 22 de parcuri naționale și naționale, precum și 12 herghelii de stat.

Din totalul pădurilor proprietatea publică a statului, 80% dețin certificarea managementului forestier în standard internațional”.

 

Noul Consiliu Director al Asociației Administratorilor de Fonduri din România

0

Cele 27 de companii membre ale Asociației Administratorilor de Fonduri din România (AAF) au decis, cu majoritate de voturi, componența noului Consiliu Director al AAF, care, în baza mandatului primit, va reprezenta industria de asset management locală în relația cu instituțiile, autoritățile statului și publicul larg, până în mai 2025. Horia Gustă (foto), președintele în exercițiu al Consiliului Director AAF, a fost reales în funcție, pentru un mandat  de trei ani. 

Membrii noului Consiliu Director al AAF sunt: Horia Gustă – președinte, director CASS SAI Muntenia Invest, Cristian Vasile Pascu – director general executiv adjunct BCR, vicepreședinte, Aurel Bernat – CEO BT Asset Management, Mihai Purcărea – CFA, CEO BRD Asset Management, Răzvan Szilagyi – CFA, CEO Raiffeisen Asset Management, Dan Popovici – CEO OTP Asset Management, Călin Meteș – Deputy CEO Investments Franklin Templeton Romania, Deputy PM Fondul Proprietatea.

Horia Gustă (foto), președintele AAF: „Încrederea acordată de membrii Asociației pentru un nou mandat ca președinte al Consiliului Director mă onorează și responsabilizează și mai mult. Alături de ceilalți membri ai  Consiliului Director, ne propunem să creștem rolul pe care AAF îl are pe piața fondurilor de investiții, acela de a fi un partener de încredere pentru toți actorii implicați și de a facilita accesul cât mai multor participanți la piața de capital. Vom continua proiectele care au ca scop o mai bună înțelegere a industriei, a produselor și profesioniștilor din industriei. Tocmai am lansat ediția pe 2022 a proiectului nostru Economisește inteligent, prin care vom pune accent pe explicarea beneficiilor pe care le aduce o investiţie diversificată în fondurile de investiţii. Climatul economic actual este unul destul de dificil, de aceea considerăm cu atât mai important ca oamenii să știe cum să-și protejeze economiile și cum să-și investească banii pentru a produce bunăstare.” 

Jan Pricop, director executiv al AAF: „Felicit noii membri ai Consiliului Director și salut realegerea lui Horia Gustă în funcția de președinte.  Ultimii doi ani au adus schimbări importante pe piața de profil, iar efectul acestor schimbări s-a văzut cel mai bine în creșterea semnificativă a numărului de investitori și a activelor fondurilor de investiții.” 

AAF subliniază că, „în ciuda contextului economic intern și internațional volatil din ultimii doi ani, industria fondurilor de investiții  din România și-a consolidat trendul ascendent, la finalul lui 2021 înregistrându-se o creștere record a numărului de investitori. Conform ultimelor date făcute publice de Asociația Administratorilor de Fonduri, nivelul activelor administrate de membrii asociației a fost de aproape  50  de miliarde de lei”.

 

Fondurile europene 2021-2027 pentru IMM-uri, analizate la Ziua Întreprinzătorilor

0

„Fondurile europene 2021-2027 pentru IMM-uri, instrumente şi modalităţi de accesare. Rolul digitalizării în dezvoltarea fenomenului antreprenorial” a constituit tema ediţiei din acest an a evenimentului de tradiție Ziua Întreprinzătorilor, 20 mai, organizat de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), de data aceasta, la Galați, împreună cu Consiliul Județean Galați și Patronatul IMM-urilor din Galați. Au participat peste 250 de antreprenori, autorități centrale și locale, mass-media și parteneri.

Speakeri au fost: Florin Jianu – președintele CNIPMMR, Marcel Ciolacu – președintele Camerei Deputaților, Sorin Mihai Grindeanu – viceprim-ministru, ministrul transporturilor și infrastructurii, Dan Nica – europarlamentar, Costel Fotea – preşedintele Consiliului Judeţean Galaţi, Ioan Marcel Boloș – ministrul investițiilor și proiectelor europene (online), Adrian-Ionuț Chesnoiu – ministrul agriculturii și dezvoltării rurale, Florin Marian Spătaru – ministrul economiei, Ionuț Pucheanu – primarul municipiului Galați, prof. univ. dr. Ovidiu Nicolescu – președintele de onoare al CNIPMMR, Oana Bâra – coordonator Programe de Finanțare BCR, Nicoleta Vatlavec – Manager Corporate Groupama Asigurări, Daniel Szekely – director executiv, Clienți IMM și Microbusiness Banca Transilvania, Dumitru Nancu – directorul general al FNGCIMM, Sterică Fudulea – secretarul general al CNIPMMR, Marian Filimon – prim-vicepreședinte al CNIPMMR, moderator.

Florin Jianu, președinte CNIPMMR, a subliniat: „Adresez mulțumiri invitaților și celor prezenți la această manifestare tradițională a CNIPMMR care în acest an aniversează 30 de ani de la reluarea activității dupa Revoluția din decembrie 1989. După 2 ani de pandemie și un conflict la granița României, ne bucurăm să vedem consistență și pozitivitate din partea mediului de afaceri. În acest context, bordul CNIPMMR a realizat o serie de propuneri pe care le va înainta decidenților politici în cadrul dialogului permanent avut cu aceștia. CNIPMMR se concentrează asupra unui dialog permanent fiind extrem de importantă continuarea investiților în economie, pentru producție și pentru competivitatea IMM-urilor românești. Cheia este viteza de implementare a programelor din PNNR, din fonduri europene, deoarece orice zi de întârziere semnifică o zi de pierdere a competivității pentru IMM-urile românești.”

Foto: CNIPMMR

111 ani de la inaugurarea Palatului Camerei de Comerț București

0

Palatul Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București împlinește la 23 mai 111 ani de la inaugurare printr-o ceremonie la care au participat regele Carol I, reprezentanţi ai Casei Regale a României şi membri ai Guvernului României.

Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București reamintește că „palatul, edificiu de prestigiu al arhitecturii bucureştene a începutului de secol XX, a fost construit între anii 1907-1911, cu destinația de sediu al Camerei bucureștene. De asemenea, aici a funcționat prima Bursă de efecte și mărfuri, instituție înființată și administrată de Camera bucuresteană. În 1949, clădirea a fost naţionalizată; în perioada comunistă a găzduit Biblioteca Centrală de Stat (ulterior, Biblioteca Națională a României). În anul 2008 reintră, prin hotărâre judecatorească definitivă şi irevocabilă, în patrimoniul CCIB”.

Iuliu Stocklosa, președintele CCIB: „Astăzi, suntem în plin proces de a pune în valoare această clădire minunată și de a-i reda stralucirea de altă dată. Avem bucuria de a pune la dispozitia comunității de afaceri a capitalei un Centru de conferințe cu 5 săli cu capacitate maximă de 150 persoane. În aceste spații elegante, rafinate și încărcate de istorie, dar care răspund celor mai exigente cerințe în domeniu, organizam, inclusiv în parteneriat, dar și pentru terți, evenimente de înaltă ținută: conferințe, mese rotunde, workshop-uri, evenimente științifice, lansări de carte, expoziții, recepții.” 

Camera de Comerț bucureșteană subliniază că „în primăvara acestui an, prin lansarea Seratelor Muzicale în București, proiect marca CCIB și Lanto Communication, Palatul a fost așezat, din nou, în mod oficial, pe harta culturală a Centrului Vechi al Capitalei. «Săptămânal, în fiecare seară de marți, începând cu ora 19,00, ne deschidem porțile și către publicul larg, nu numai către oamenii de afaceri. Oferim iubitorilor de artă spectacole de calitate, dar și oportunitatea de a interacționa într-un mod mai puțin formal în sălile spectaculoase ale sediului istoric al Camerei bucureștene», detaliază Iuliu Stocklosa.

Clădirea a fost proiectată de arhitectul Ştefan Burcuş, structura de rezistenţă a fost realizată din pereţi de cărămidă specială şi planşee de beton armat, dupa un proiect al inginerului Gogu Constantinescu, iar lui Emil W. Becker i se datorează ornamentaţia generală a faţadei. Primele două niveluri ale Palatului sunt tratate în bosaj, iar celelalte cu pilaştri şi capitele ionice. În ansamblu, se remarcă o gradaţie în tratarea arhitecturală a clădirii, de la postamentul masiv din piatră la balustradele forjate ale balcoanelor etajului superior”.

CÂND VOM AVEA PRIMELE MOLECULE DE GAZ DIN MAREA NEAGRĂ, DUPĂ MODIFICAREA LEGII OFFSHORE?

România are în față o oportunitate uriașă! Profitând de potențialul din subsolul Mării Negre și din resursele onshore de mare adâncime, am putea ajunge la un nivel suficient de ridicat al producției interne încât să reușim să ne asigurăm din punct de vedere al securității energetice.

Unii ar spune că ne-am putea asigura inclusiv independența energetică, însă în ce măsură vom reuși să scăpăm de gazele din import rămâne de văzut. Până una-alta avem o modificare semnificativă a Legii Offshore, care așteaptă publicarea în Monitorul Oficial și care ar putea da o nouă traiectorie optimistă economiei românești.

Cum arată viitorul nostru energetic, cum devenim un factor de echilibru și un pion important în Europa? Dar cum vor mai decurge investițiile din Marea Neagră în contextul conflictului de la granița noastră? Parte dintre răspunsuri au venit de la președintele Comisiei pentru industrii și servicii din Camera Deputaților, Sandor Bende, în cadrul evenimentului „Energia României în Noua Economie”, găzduit de EM360 și România Durabilă.

Însă, după ce Parlamentul a deblocat Legea Offshore mingea se află la companiile care au licență de exploatare în Marea Neagră, este de părere Lorant Antal, Președinte, Comisia pentru energie, infrastructură energetică și resurse minerale, Senat. Pe de altă parte, statul, la rândul lui, trebuie să se asigure că banii care îi vor reveni în urma acestor proiecte, deloc puțini (undeva la 60% din veniturile obținute), trebuie direcționați către obiective precum reindustrializarea României.

Planetele par că s-au aliniat pentru viitorul energetic al României.

„Ne ajută conjunctura și resursele, dar trebuie să ne ajutăm și noi. Avem o oportunitate considerabilă cum nu am mai avut de foarte mulți ani”, a declarat, în cadrul evenimentului „Energia României în Noua Economie”, și Cristian Hubati, membru al Consiliului Director, Federația Patronală Petrol și Gaze.

Modificarea Legii Offshore vine cu un suflu nou pentru economie, însă trebuie să fim atenți la cum gestionăm în siguranță orice proiect din Marea Neagră. Dacă totul decurge bine, am putea avea primele molecule de gaz la finalul anului 2026, a mai spus reprezentantul industriei.

Iar după ce nevoia noastră internă va fi acoperită, ne-am putea transforma într-un real furnizor de energie și pentru alte state, spune Pavel Popescu, președintele Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională din Camera Deputaților.

Desigur, există și sceptici, dar trebuie reținut că modificarea Legii Offshore nu înseamnă că ne vindem țara străinilor, ci este doar o abordare de business pe care statul a ales-o pentru a ne valorifica resursele. În plus, el este cel care controlează în proporție de 70% ceea ce se întâmplă în Marea Neagră. De cealaltă parte, investitorii sunt cei care își asumă toate riscurile financiare, și nu numai, a subliniat Cătălin Niță, directorul executiv al FPPG, în cadrul aceluiași eveniment.

Și, mai mult decât atât, România are obligația să își gândească singură o strategie economică inovativă, nu una de la o zi la alta. În condițiile în care beneficiem acum de o lege care ne-ar asigura un viitor mai bun, ne lăsăm păcăliți de o creștere economică din pix, fără efecte concrete în nivelul de trai al românilor, este de părere și profesorul Mircea Coșea.

La finalul întâlnirii, Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă, a tras inclusiv un semnal de alarmă cu privire la destinația banilor pe care România i-ar putea câștiga de pe urma exploatărilor de gaze naturale din Marea Neagră. Avem nevoie de o strategie economică clară și de proiecte concrete spre care se vor îndrepta aceste venituri și abia apoi vom putea spune, cu adevărat, că România beneficiază de pe urma resurselor ei naturale.

 

Dialogul între mediul de afaceri, mediul decident şi specialişti s-a purtat în cadrul dezbaterii „Energia României în Noua Economie”, iniţiată de EM360 Group și România Durabilă, cu sprijinul Federației Patronale Petrol și Gaze în calitate de partener strategic și al partenerilor instituționali – ASPES, RomEficiența și Asociația Energia Inteligentă. Parteneri media: Agerpres, Financial Intelligence, The Diplomat, Money, Profit, Bugetul, Lumea Justiției, Lumea Banilor, Economistul, Club Economic, Spot Media, InvesTenergy , Energy Center, E-nergia și News Energy. Partener monitorizare media: Klarmedia. “Noua Economie” invită la construcție, acțiune şi vitalitate, lucruri de care avem mare nevoie pentru reconstrucția economiei.

VIITORUL ÎN STOCAREA ENERGIEI ELECTRICE ÎN ROMÂNIA

0

GENESIS CONNECT ŞI GIVENERGY în parteneriat cu CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE A ROMÂNIEI şi ASOCIAŢIA PENTRU STUDII ŞI PROGNOZE ECONOMIO-SOCIALE (ASPES) au plăcerea să vă invite la evenimentul cu tema: VIITORUL ÎN STOCAREA ENERGIEI ELECTRICE ÎN ROMÂNIA  care v-a avea loc pe 09 iunie 2022 – București, la sediul Camerei de Comerț și Industrie a României (Sala Aurel Ghibuțiu) între orele 10:00-13:00 .

Invitați: 
∙ Autorități din Domeniul Energiei 
∙ Dezvoltatori de energie regenerabilă 
∙ Companii fotovoltaice 
∙ Companii de energie eoliană 
∙ Ingineri EPC 
∙ Operatori de rețea 
∙ Experți energie

AGENDA 

10:00-10:30 ÎNREGISTRARE ȘI WELCOME COFFEE 
10:30-11:45 PREZENTĂRI 
1. CUVÂNT DE DESCHIDERE 
Michael Bell – Preşedinte Genesis Connect 
2. PREZENTAREA GENESIS CONNECT  
Richard Bullock – CFO Genesis Connect 
3. PREZENTĂRI VIDEO  
4. EVOLUȚIA UTILIZĂRII BATERIILOR DE STOCARE 
Dan Lambert – Director tehnic GivEnergy 
5. PROVOCĂRI ÎN PIAȚA ENERGIEI ELECTRICE DIN ROMÂNIA 
Adrian Stan – General Manager, AJ Renewables 

6. PANEL 

Moderat de Ciprian Glodeanu – avocat specializat în energii regenerabile, GLODEANU + PARTNERS 

Vorbitori: 
George Sergiu Niculescu – Secretar de Stat, Ministerul Energiei 
Zoltán Nagy-Bege – Vicepreședinte ANRE 
Daniel Balaci – Director Transelectrica 
Mihai Verşescu – Secretar general, PATRES 
Moderator: Constantin Boștină – Președinte ASPES, director general revista ECONOMISTUL 

11:45-12:15 Q&A 
12:15 CONCLUZII 
Petru Schipor – Director Departament Dezvoltare, Genesis Connect 
BUSINESS COCKTAIL ȘI NETWORKING 

Parteneri media: ECONOMISTUL, ProfitTV 

Conferință despre dezvoltarea locală durabilă, la Universitatea Ovidius din Constanța

0

 

Universitatea Ovidius din Constanța (UOC), în parteneriat cu Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES) Filiala Dobrogea, a organizat, vineri, 20 mai 2022, conferința-dezbatere cu tema „Să gândim dincolo de azi în dezvoltarea economică și socială a Constanței. Implicarea mediului universitar și al mediului de afaceri, alături de administrația publică, în eforturile de atingere a obiectivelor de dezvoltare durabilă a județului Constanța”, informează conf. univ. dr. ec. Ion Dănuț Jugănaru, președintele ASPES – Filiala Dobrogea, și cadru didactic al Facultății de Științe Economice a UOC.

În deschiderea evenimentului au luat cuvântul conf. univ. dr. Dan-Marcel Iliescu, rectorul UOC, Silviu Coșa, prefectul județului Constanța, și dr.ec. Constantin Boștină, președintele ASPES București.

„Conferința are o importanță deosebită pentru că îmbină, în chip fericit, capacitatea de cercetare, de analiză a mediului universitar din Constanța cu perspectivele oferite de mediul de afaceri și de societatea civilă, cu scopul de a identifica cele mai eficiente modalități prin care pot fi îndeplinite obiectivele de dezvoltare economică și socială ale județului. Este necesarăo mai bunășimai strânsă colaborare între mediul universitar, mediul de afaceri și administraţiile locale din județul nostru, inclusiv prin crearea de Consilii Consultative Economice, la nivel local și județean”, a precizat conf. univ. dr. ec. Ion Dănuț Jugănaru.

Prezentările susținute în cadrul conferinței au vizat aspecte privind: industria agroalimentară; clusterul agroalimentar, ca formă de organizare a fermei de familie, într-un mediu asociativ, prin unirea mai multor fermieri, într-o cooperativă;necesitatea unei noi organizări administrativ-teritoriale; digitalizarea administrației publice; rolul și preocupările UOC în abordarea provocărilor regionale de dezvoltare durabilă; oportunitățile și provocările în construirea ecosistemului de inovare și antreprenoriat în județul Constanța; rolul centrelor de transfer tehnologic în dezvoltarea IMM-urilor; posibilitățile de finanțare prin Programul Operațional Regional Sud-Est 2021-2027; dezvoltarea industriei Dobrogei; dezvoltarea durabilă – perspective și limite tangibile.

Totodată, în cadrul conferinței a avut loc prezentarea volumului „Să gândim dincolo de azi. Modelul economic românesc în Uniunea Europeană. România – orizont 2040”, publicat recent, sub coordonarea Asociației pentru Studii Economico-Sociale București.

CEC Bank raportează un profit net de 54,2 milioane de lei în primul trimestru din 2022

0
  • CEC Bank continuă să susțină economia: credite noi acordate de 2,4 miliarde lei în primul trimestru
  • Soldul creditelor a crescut cu 17,9% față de primul trimestru din 2021

CEC Bank a înregistrat un profit net estimat, neauditat, de 54,2 milioane de lei în primul trimestru din 2022. Banca a continuat să-și consolideze poziția pe piață și a înregistrat o creștere a activelor până la 50,4 miliarde de lei – plus 19% față de primul trimestru de anul trecut, peste creșterea medie a activelor din sistemul bancar (11,9%).

„În ciuda provocărilor apărute în contextul pandemiei și al conflictului din Ucraina, CEC Bank a continuat să susțină economia și planurile clienților, dovadă fiind finanțările în creștere. Am acordat 8 400 de credite în primele 3 luni ale anului, în valoare de aproape 2,4 miliarde lei și am continuat să ne extindem baza de clienți. În același timp, rămânem o bancă solidă și profitabilă, în care românii pot avea încredere”, a declarat Bogdan Neacșu, Președinte CEC Bank. 

Performanța financiară a băncii în primul trimestru a fost susținută de creșterea veniturilor nete din dobânzi cu 15% față de perioada similară a anului trecut, până la 319,1 milioane de lei, în timp ce veniturile nete din comisioane au crescut cu 11%, însumând 77,8 milioane de lei. Precizăm că în perioada menționată, banca a înregistrat cheltuieli cu contribuția la fondurile de garantare și rezoluție în valoare de 51,9 milioane de lei, de 2 ori mai mari decât în perioada similară a anului trecut.

CEC Bank a continuat să susțină economia, finanțând companiile și segmentul persoanelor fizice, cu:

  • 8 400 de credite noi în primul trimestru din 2022, cu o valoare cumulată de  2,4 miliarde de lei
  • 0,9 miliarde de lei – credite de investiții pentru companii,
  • peste 7 600 de români, persoane fizice, au beneficiat de finanțări pentru a-și transforma proiectele și dorințele în realitate
  • Valoarea creditelor noi pentru persoane fizice acordate în trimestrul I depășește 625 milioane de lei, creditele pentru locuințe având o pondere de circa 67%
  • Numărul de utilizatori de internet și mobile banking a crescut cu 61% față de primul trimestru din 2021, iar valoarea tranzacțiilor cu 178%

Creditele în sold, la valoare brută acordate clienților se ridică la 27,8 miliarde de lei, în creștere cu 17,9% față de primul trimestru din 2021.

Depozitele atrase de la clienți au crescut cu 15,8% față de perioada similară a anului trecut, în contextul în care la sfârșitul lunii februarie 2022, odată cu debutul crizei din Ucraina, a crescut preferința publicului pentru numerar, în special în valută.

În primul trimestru din 2022, CEC Bank a plătit dividende statului român în valoare de 634,3 milioane de lei aferente profitului din 2019 și 2020, reprezentând circa 85% din profitul net atribuibil acționarilor.

În linie cu preocupările la nivel european pentru reducerea emisiilor, energii regenerabile, și reducerea dependenței energetice, CEC Bank a lansat în primul trimestru al lui 2022 creditele ipotecare verzi, cu costuri mai mici decât cele standard și finanțări BEI pentru IMM-uri, pentru investiții în panouri fotovoltaice și alte proiecte verzi. 

Iar la începutul lunii martie 2022, CEC Bank a primit primul rating internațional de emitent de la Fitch: BB.

Poziție financiară solidă

Portofoliul de credite se menține sănătos, iar rata creditelor neperformante a înregistrat un nivel de 5,59%, în ușoară creștere față de nivelul de 5,29% înregistrat la sfârșitul anului 2021. Banca a menținut o abordare prudentă și a înregistrat cheltuieli nete cu provizioane/ajustări aferente creditelor acordate clientelei nebancare (inclusiv cheltuiala cu ajustările pentru creanțe depreciate) în cursul primului trimestru din anul 2022 în valoare de 106 milioane de lei, în trend cu evoluția înregistrată în 2021.

Rata fondurilor proprii totale se situa la un nivel de circa 22,60%, la sfârșitul primului trimestru din 2022, peste nivelul cerinței globale de capital (OCR) aplicabilă băncii. Rata de rentabilitate a capitalurilor (ROE) a fost de 5,97%, în condițiile majorării fondurilor proprii la sfârșitul anului.