Concursul internațional Data Science WiDS Datathon, sub egida Stanford University, debutează în România!

0

România va găzdui, în premieră, pe 5 februarie 2022, începând cu ora 9.00, concursul academic de anvergură internațională în domeniul „data science” – „Women in Data Science (WiDS) Datathon Workshop” – organizat de Think Thank 360 sub egida Stanford University SUA. Concursul precede Conferința mondială „Women in Data Science” (WiDS) din data de 7 martie 2022, și va aduce în prim plan echipe care doresc să își perfecționeze abilitățile în domeniul științei datelor, la nivel mondial această comunitate ajungând la peste 100.000 de pasionați de date din peste 85 de țări. 

Concursul este susținut de Wolters Kluwer România, partener strategic, în colaborare cu Academia de Studii Economice București, partener academic și Universitatea Forțelor Terestre Sibiu, partener academic Regiunea Centru, susținut de Ambasada Statelor Unite ale Americii în România.

În cadrul competiției de la București vor participa echipe românești din mediul academic,  privat și  guvernamental care vor concura, la nivel internațional, cu echipe de profesioniști cu tradiție în domeniul data science. Tema de anul acesta a concursului o reprezintă schimbările climatice și energia verde, iar datele puse la dispoziția concurenților au fost adunate cu aportul experților Climate Change AI (CCAI), Lawrence Berkeley National Laboratory (Berkeley Lab), US Environmental Protection Agency (EPA) și MIT Critical Data. Câștigătorii acestui concurs internațional, dar și clasamentul național vor fi anunțați la Conferința WiDS „Women in Data Science” Romania, din 7 Martie.

„Suntem recunoscători Think Tank 360 și partenerilor lor pentru că au adus WiDS Datathon în România”, a declarat Judy Logan, Co-Director al Inițiativei Women in Data Science (WiDS) de la Universitatea Stanford. „WiDS Datathon permite participanților să-și perfecționeze abilitățile în știința datelor răspunzând astfel provocărilor de atenuare a impactului negativ produs de  schimbările climatice”, a concluzionat Judy Logan.

La rândul său, Mariana Ungureanu, fondator Think Thank 360, a declarat: „Este o adevărată onoare și un privilegiu să organizăm acest concurs internațional la București. Astfel, punem România pe harta avangardei mondiale în data science și arătăm potențialul pe care țara noastră îl are în acest domeniu. Tema de anul acesta este de mare actualitate și importanță, pentru că schimbările climatice globale și impactul lor asupra vieții au devenit una dintre cele mai mari provocări ale generației noastre”.

Schimbările climatice reprezintă una dintre cele mai mari provocări ale erei noastre din cauza pericolului pe care îl reprezintă pentru întreaga planetă, iar cercetarea volumelor mari de date este o mare oportunitate în identificarea de soluții care să faciliteze managementul științific al problemelor climatice. 

Sponsorii principali ai evenimentului sunt: OMV Petrom, Banca Comercială Română, Google Romania, Adobe Romania, eMAG, UNIQA, MHS Trucks și Data Booster. La categoria parteneri amintim: Automobile Bavaria (BMW), Aerotravel, Lotus Cosmetics, Radiocom, Adara Spa, Starbucks și entitățile patronale: Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin CONAF și Asociația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului Autohton ADAA. 

Alina Popa, CFO OMV Petrom, susține: „Noile tehnologii și digitalizarea sunt fundamentale pentru progresul și dezvoltarea sectorului energetic. Credem că drumul către o energie curată începe cu procesul de inovare și digitalizare, factori cheie ai strategiei noastre de dezvoltare pentru 2030”. 

La rândul său, Thomas Kolarik, Vicepreședinte Executiv Operațiuni & IT Banca Comercială Română a declarat: „Conversațiile despre influența științei datelor asupra progresului societății sunt o necesitate, iar proiectele precum WiDS Datathon, care aduc împreună nevoile comunității, rolul inovației și tehnologiei și egalitatea de gen, ne ajută să stabilim o conexiune și un plan de acțiune, cu măsuri concrete, pentru a face o schimbare în societate”.

Evenimentul va putea fi accesat gratuit pe platformele Wolters Kluwer România, Think Thank 360 și pe pagina de internet a ASE București, fiind dedicat tuturor celor interesați de data science, în special în domeniul schimbărilor climatice.

Printre speakerii evenimentului se numără:
Ligia Deca, consilier prezidențial Administrația Prezidențială,
Pamela Ward, Ambasada SUA, reprezentant al departamentului comercial pentru Europa de Est,
Prof. Univ. Dr. Dorel Paraschiv, Prorector ASE București,
Prof. Univ. Dr. Ghiță Bârsan, Rector al Academiei Forțelor Terestre Sibiu,
Doctor Chang Sun, Institutul de Data Science al Universității din Maastricht,
Szep Robert Secretar de stat, Ministerul Mediului,
Liviu Rogojinaru, Consilier Ministru, Ministerul Antreprenoriatului și Turismului,
Alina Popa, CFO OMV PETROM,
Thomas Kolarik, COO Banca Comercială Română,
Răzvan Nicolescu, membru al Consiliului de conducere al Institutului European de Inovare și Tehnologie,
Marina Bârlescu, Cognitive & Analytics leader IBM Romania,
Remus Racolță, Data& Analytics ING Bank.

Platformă de consultanță în branding și marketing strategic

0

Platforma Brandocracy, de consultanță în branding și marketing strategic, fondată în 2017 de Anca Rarău (foto), anunță că „și-a triplat veniturile în ultimii doi ani, încheind anul 2021 cu o cifră de afaceri de 1,3 milioane de lei. Proiectele nou-intrate în portofoliul platformei au generat anul trecut un avans al afacerilor de 58%. Pentru 2022, fondatorul Brandocracy estimează un nivel cu 30% mai mare al veniturilor, față de 2021, și continuarea dezvoltării echipei de consultanți parteneri, experți pe domeniile lor de activitate. Din acest, an, Oltea Belciuganu, Chartered Marketer, cu o  experiență profesională de peste 20 de ani în management de brand, marketing strategic și operațional, se alătură echipei de consultanți parteneri ai Brandocracy, formată acum din 11 profesioniști independenți”.  

Anca Rarău(foto), fondator al platformei Brandocracy: „Noi spunem mereu că în spatele oricărui brand sunt oameni și ne bucurăm să descoperim că tot mai mulți antreprenori și executivi români înțeleg valoarea dată de conexiunile dintre cultura organizațională și puterea brandului, dintre o strategie de marketing bine lucrată și poziționarea companiei în piață. Pentru noi, 2021 a fost un an extraordinar, în care ne-am triplat afacerile față de acum doi ani. Practic, perioada 2020-2021 a fost cu creșteri pe toate planurile – atât ca număr de clienți, cât și ca echipă. Mă aștept ca și acest an să fie la fel de bun, având în vedere proiectele de amploare, cu companii și branduri naționale puternice pentru care echipa Brandocracy lucrează. Mă refer atât la clienți care sunt cu noi de doi-trei ani deja, dar și la colaborări pe care le-am demarat chiar la începutul acestui an. Companiile au înțeles importanța brandingului strategic și vin spre noi, iar noi ne mărim constant echipa cu cei mai buni specialiști în marketing, cultură organizațională, social media, design, PR și comunicare, pentru a oferi clienților noștri un pachet complet de servicii, care să-i poziționeze cât mai bine în piață”.

Oltea Belciuganu, parte din echipa Brandocracy: „Lucrăm cu plăcere alături de clienții cărora le pasă de angajații lor, de partenerii de afaceri și comunitățile din care fac parte. Ne este drag să lucrăm cu acele companii care înțeleg cât de importanți sunt oamenii din organizațiile lor și care știu să îi prețuiască. Fiecare proiect înseamnă în primul rând formarea unei echipe în care aducem acele competențele ale experților noștri care sunt relevante în atingerea obiectivelor clientului. În același timp, în fiecare proiect implicăm direct echipa companiei pentru care lucrăm. Pornind de la obiectivele de business, setăm obiectivele de brand și de marketing, lucrăm cu punctele forte și diferențiatorii businessului și, astfel, construim alături de antreprenor și echipa sa un brand cu o poziție bine definită în piață. Este o abordare complexă, integrată în strategia de dezvoltare a companiei.”

Brandocracy subliniază că „prin startup-ul lansat în 2017, Anca Rarău și-a propus să contribuie la dezvoltarea businessurilor românești, ajutând antreprenorii români să înțeleagă importanța brandingului și a marketingului, construind și dezvoltând branduri solide, cu mesaje clare, coerente și poziționare corectă în piață. În același timp, Brandocracy vine cu module de training în zona de strategie, digital marketing, employer branding, prin care asigură creșterea nivelului de profesionalizare pentru echipele din cadrul companiilor, cu ajutorul trainerilor specializați – profesioniști pe respectivele domenii de activitate. Zona de traininguri și consultanță pentru echipele de marketing este al doilea pilon al Brandocracy, este partea care vine să susțină implementarea direcțiilor ce rezultă din zona de strategie. În primii patru ani de activitate, Brandocracy a ajutat peste 40 de companii antreprenoriale românești să dea valoare și mai mare businessurilor create, să accelereze procesele de dezvoltare și să-și atingă obiective strategice precum creșterea cotei de piață, a cifrei de afaceri, atragerea de investitori, identificarea unor noi nișe de  piață sau redesenarea modelului de business, pentru a face față crizei generate de pandemie. 

Printre companiile aflate în portofoliul Brandocracy, începând din 2017 se numără : Regina Maria, TeraPlast, Vetro Solutions, Asociația Administratorilor de Fonduri din România, ROMBAT, Trend Furniture, Salina Turda, Bosch, Oral Design Clinic, Golden Tulip Hotel, ARCADIA – Spitale și Centre Medicale, EMS Floor Group, Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România, DigiRay, Școala Informală de IT etc.

În acest an, echipei Brandocracy i s-a alăturat Oltea Belciuganu, Chartered Marketer, absoventă CIM, cu o experiență profesională de peste 20 de ani în strategie de marketing și management de brand, cercetare de piață, digital marketing, social media, comunicare internă, CSR și PR. În parcursul profesional de până acum, Oltea Belciuganu a dezvoltat strategii de marketing și a coordonat echipe de proiect în industrii precum banking, comerț exterior (proiecte industriale), IT&C sau e-commerce.    

Echipa Brandocracy numără în prezent experți independenți, cu diferite specializări și certificări internaționale, care au lucrat pentru companii multinaționale sau antreprenori aflați în diferite etape de dezvoltare a businessurilor, dar au și experiența proprie a antreprenoriatului”. 

Brandocracy se caracterizează ca „o platformă ce reunește profesioniști care asigură consultanță în construcția de brand, marketing strategic, identitate vizuală, web design, customer experience și employer branding, pentru firme din diverse domenii de activitate, cu expunere națională și internațională. Brandocracy este conceptul prin care sunt aduse împreună acele persoane, percepții și decizii care dau forță unui brand. În procesul de consultanță sunt integrate obiectivele de business cu cele de brand, iar strategia de marketing e construită având permanent în atenție cultura organizațională, un leadership autentic și experiența clienților. În portofoliul de clienți al Brandocracy se numără companii din domeniile: medical, IT, construcții, financiar, HoReCa, educație, turism, juridic, arhitectură, distribuție, producție materiale de construcții, cultural, media, precum și clienți individuali – pentru zona de personal branding”. 

Anca Rarău, fondator Brandocracy, este „brand & marketing strategist, cu o experiență de peste 20 de ani în construcția de brand, marketing strategic și operațional, customer experience, employer branding, research și PR. Timp de mulți ani, Anca Rarău a coordonat  proiecte de referință din poziția de director de marketing al celor mai mari două bănci din România: Banca Transilvania și, apoi, BCR/Grupul Erste. Anca Rarău este licențiată a Facultății de Științe Economice, secția Management, a Universității Babeș-Bolyai din Cluj, are un Master la ASE București și a absolvit în 2007 programul EMBA al CNAM Paris.  În 2021, juriul Business Review a nominalizat-o între finaliștii pentru titlul de Antreprenorul Anului.  Anca Rarău este membru Romanian Business Leaders (RBL), fiind mentor pentru tineri care încep o afacere, în cadrul programului Vreau să Fiu Antreprenor, al RBL, dar și în proiecte cum sunt Futures Makers – dedicat start-upurilor, respectiv Merito și Antreprenorești – un proiect RBL dedicat dezvoltării antreprenoriatului la sate, în cadrul căruia, Anca Rarău a coordonat crearea primului brand rural, pentru comuna Bobâlna, din Cluj”.  

 

Suport prin teleconsultanță acordat companiilor pentru intrarea pe noi piețe

0

Compania de consultanță de afaceri și externalizare de servicii Accace România, cu poziție de top în Europa Centrală și de Est, ne informează că pe platforma online de achiziții, cel mai solicitat serviciu în 2021 a fost cel de suport pentru intrarea entităților juridice pe noi piețe. Echipa Accace subliniază că prin acest serviciu, oferit gratuit, „și-a propus să sprijine activ prin consultanță de specialitate investitorii în procesul de extindere a operațiunilor pe noi piețe locale”.

Laura Ștefan (foto), Managing Director Accace România: „Expansiunea pe care a cunoscut-o în ultimii doi ani segmentul achizițiilor online s-a dovedit a fi un catalizator în ceea ce privește transformarea digitală, dar și schimbarea modelelor de business. Similar cu alte sectoare industriale, și în cazul nostru, clienții au devenit mult mai interesați să opteze pentru accesarea de servicii de consultanță online. Prin intermediul sesiunilor de teleconsultanță, obiectivul nostru este să construim o interacțiune virtuală între clienți și echipa de specialiști Accace la același nivel de confort și la aceleași standarde de calitate precum cele față în față”.

Accace ne oferă următoarele detalii: „Accesând magazinul online Accace, lansat de companie în 2020, clienții pot comanda servicii sau pot rezerva sesiuni de teleconsultanță în diverse domenii. Sesiunile de teleconsultanță sunt susținute de echipa de specialiști a Accace în diverse domenii care variază de la suport pentru intrarea pe noi piețe, contabilitate și finanțe, corporate, la impozitare și tranzacții. Portalul facilitează prezentarea serviciilor și a prețurilor specifice, oferind o experiență personalizată și opțiuni individuale de cercetare înainte de cumpărare, dar și un proces facil și rapid de checkout. 

Majoritatea solicitărilor pentru teleconsultanță au provenit din partea companiilor. Astfel, peste 60% dintre comenzile înregistrate de Accace în 2021 au provenit de la entități juridice, însă a existat și un procent semnificativ reprezentat de antreprenori sau persoane fizice cu spețe particulare. 

Din datele companiei, sesiunile de teleconsultanță înregistrate de Accace România pe parcursul anului trecut au fost solicitate de clienți din 38 de țări. Cei mai mulți dintre aceștia au preferat desktop-ul ca suport pentru desfășurarea sesiunilor online, în proporție de 86%, în timp ce restul au ales dispozitivele mobile.  

Pentru anul în curs, Accace România estimează o creștere a volumului de clienți care vor prefera să achiziționeze sesiuni de teleconsultanță pentru diverse servicii, pe măsură ce segmentul de achiziții online se află în plină expansiune. Potrivit companiei, acest lucru se întâmplă datorită faptului că noua generație de mileniali devine tot mai implicată în luarea deciziilor din companii, iar aceștia optează mai degrabă pentru achizițiile online în detrimentul celor telefonice.

Conform reprezentanților companiei, interacțiunile virtuale între specialiștii Accace și clienți aduc o serie de beneficii importante precum economisirea timpului, evitarea comunicării inutile, transparență în ceea ce privește prețurile, dar și eliminarea unor pași administrativi pentru echipa de specialiști, oferindu-le acestora posibilitatea de rezerva direct în calendarele lor intervalele de timp solicitate.” 

Accace deține „o experiență vastă în externalizare și consultanță acumulată în cei 15 ani de la înființare” și „oferă aceste servicii la nivel mondial, prin intermediul celor 9 sucursale proprii în Europa și Africa, inclusiv 2 asocieri de tip joint venture în Africa de Sud și Marea Britanie. La nivel de grup, compania dispune de experiența a peste 700 de specialiști în gestionarea proiectelor de BPO multi-country la scară mică și mare.

Prezentă pe piața locală începând cu anul 2007, compania a înțeles nevoia clienților de a avea toate procesele interne gestionate sub o singură umbrelă, devenind un furnizor complet și inovator de consultanță și externalizare servicii. În prezent, Accace România oferă servicii de contabilitate, raportare, salarizare, administrare de personal, precum și consultanță fiscală, corporate și juridică, prin intermediul unui cabinet de avocatură afiliat. În plus, Accace pune la dispoziția clienților soluții tehnologice noi pentru a susține și a îmbunătăți aceste servicii, soluții dezvoltate la nivel global și adaptate în funcție de specificul clienților locali.

Accace operează pe plan internațional ca Accace Circle, o comunitate de business formată din consultanți și furnizori de servicii BPO, care asigură clienților săi o experiență unificată, personalizată și de înaltă calitate. Acoperind aproape 40 de locații prin intermediul celor peste 2.000 de profesioniști, comunitatea sprijină peste 10.000 de clienți, în mare parte companii locale și internaționale din topul Fortune 500 și procesează cel puțin 170.000 de fluturași de salariu pe lună la nivel global”.

 

Cushman & Wakefield Echinox: Piața hotelieră din București a început revenirea după impactul COVID-19, operatorii vor să-și extindă brandurile în Capitală

0

Piața hotelieră din București a înregistrat anul trecut cel mai mare progres dintre capitalele din Europa Centrală și de Est din punct de vedere al venitului pe cameră disponibilă (RevPAR), în principal ca urmare a creșterii ratei de ocupare a hotelurilor. Evoluția a avut loc pe fondul relaxării condițiilor de călătorie și a reprogramărilor mai multor evenimente din 2020 în 2021, respectiv Campionatul European de Fotbal, concerte și alte evenimente sportive. Dinamica pieței continuă să atragă atenția operatorilor de hoteluri pentru extinderea propriilor branduri în București.

Compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield a publicat rezultatele studiului Hotel Operator Beat T4 2021, ce sprijină industria hotelieră şi prezintă performanța pieței din regiunea CEE, incluzând România. Studiul a fost realizat în urma unui sondaj cu privire la preferinţele, planurile şi proiectele în curs de dezvoltare ale operatorilor hotelieri internaționali și regionali, activi sau interesați de această regiune, precum şi opinia lor cu privire la impactul Covid-19 asupra pieţei hoteliere și a redresării acesteia.

Sondajul, realizat în T4 2021, a fost completat de membrii executivi reprezentând peste 30 de operatori prezenți deja sau interesați să se extindă în CEE. Operatorii intervievați au un portofoliu total de peste 730 de hoteluri, cu mai mult de 121.000 camere deja operaționale în regiune, și 590 de unități hoteliere cu peste 50.000 de camere în faza de planificare. 

Din cele 20 de piețe analizate din regiune, Praga, Varșovia, Budapesta și București sunt principalele orașe de interes pentru principalii operatori. Comparativ cu 2020, interesul acestora s-a mutat către capitale, în detrimentul orașelor secundare sau terțiare.

Astfel, Bucureștiul a fost indicat ca fiind o piață atractivă și foarte atractivă pentru 58% dintre operatorii intervievați. Important de menționat că sondajul a relevat că jucătorii care au părăsit piața la un moment dat sunt foarte interesați să reintre în București. 

Doar o mică parte dintre operatori nu au vizat capitala drept obiectiv principal pentru extindere, deoarece strategia lor este mai degrabă orientată fie către stațiuni din țară, fie către Europa Centrală și de Vest.

Potrivit STR, rata medie de ocupare a hotelurilor din București a fost în 2021 de 32,1%, reprezentând o creștere de 77,7% față de 2020, cel mai mare avans înregistrat dintre toate capitatele din Europa Centrală și de Est (Bratislava, București, Budapesta, Praga, Sofia și Varșovia). 

Pe fondul îmbunătățirii ratei de ocupare, venitul pe camera disponibilă (RevPAR) în Capitală s-a majorat cu 67,3% comparativ cu 2020, avans care a plasat piața bucureșteană de asemenea pe primul loc între capitalele din regiune. Per ansamblu, piața hotelieră din București a atins un RevPAR de 20,5 euro, al treilea cel mai ridicat din capitalele din regiune, afectat negativ de scăderea ratei medii zilnice (ADR). Acest lucru este explicat prin faptul că hotelierii mizează în perioada de revenire pe o strategie axată pe volum, astfel că au redus prețul pe cameră.

STR arată că ADR-ul în euro al Capitalei a înregistrat o scădere de 5,9% în 2021 față de 2020. Această tendință este rezultatul ADR-ului redus din ianuarie 2021 până în mai 2021, deoarece hotelierii au pus accentul pe creșterea volumului. Totuși, ADR-ul a început să crească semnificativ din iunie 2021, odată cu relaxarea restricțiilor de călătorie şi cu reluarea evenimentelor reprogramate.

Este important de subliniat faptul că, odată cu relaxarea restricțiilor de călătorie în cursul anului 2021, deși piața este în continuare dominată de cererea internă, cererea de cazare per noapte din partea turiștilor internaționali a început să crească mai repede decât din partea celor români. Mai mult decât atât, analizele Oxford Economics privind mixul de turiști din 2021 arată că acesta este similar cu cel din 2019. Toate acestea, dar și faptul că mai multe proiecte de hoteluri au fost amânate, indică faptul că Bucureștiul va înregistra o redresare rapidă a cererii pentru sectorul hotelier.

Cluj-Napoca este o altă piață țintă pentru operatorii din industria hospitalității, jumătate dintre respondenți exprimându-și interesul pentru acest oraș, una dintre piețele secundare cu cea mai rapidă dezvoltare din România. Atractivitatea tot mai mare a orașului stârnește interesul marilor lanțuri hoteliere. Majoritatea respondenților sunt mărci de renume internațional dintre care unele nu sunt încă prezente în Cluj-Napoca sau în alte orașe din România. Deși, piața este în prezent dominată de hoteluri independente (circa 77,9% din oferta actuală de camere), în perioada următoare vor fi dezvoltate două noi hoteluri reprezentând circa 270 de camere – Radisson Blu și Courtyard by Marriott.

Alte orașe din România menționate de operatorii din studiu drept piețe țintă sunt Iași, Constanța și Brașov. Este important de subliniat faptul că Brașovul devine o piață hotelieră destul de dinamică având în vedere vitoarele proiecte anunțate până în 2023, care vor totaliza circa 660 de camere apartinând atât unor lanțuri internaționale, cât și locale. În Constanța, până la sfârșitul anului 2022, vor fi dezvoltate aproximativ încă 100 de camere noi sub brandul Crown Plaza by IHG Hotels.

Potrivit sondajului Hotel Operator Beat, majoritatea operatorilor se așteaptă la o revenire mai rapidă a piețelor hoteliere din zonele turistice și din orașele regionale la nivelurile din 2019, decât cele din capitale.

David Nath, Head of Hospitality, CEE & SEE Cushman & Wakefield: „Bucureștiul devine o piață foarte dinamică în Europa Centrală și de Est. Acest lucru se vede în performanțele sănătoase înregistrate atât în perioada pre-covid, cât și în cea de revenire, dar și în nivelul de lichiditate din 2021, când au fost tranzacționate patru hoteluri, cu o valoare totală de aproximativ 19,2 milioane de euro, și în varietatea proiectelor viitoare. În plus, echipa noastră este în proces de selecție a unui operator pentru unul dintre cei mai importanți jucători de pe piață (un nume confidențial momentan). Am fost încântați să vedem un interes ridicat al lanțurilor hoteliere internaționale pentru capitala României şi am remarcat o dorinţă din ce în ce mai mare pentru intrarea pe piață a unor operatori care nu sunt încă prezenți, dar care cred în potențialul orașului”.

Prețul petrolului ar putea scădea la 50 de dolari pe termen lung

0

Companiile petroliere s-ar putea confrunta cu pierderi de 500 de miliarde de dolari din cauza activelor care nu-și vor putea trăi întreaga viață productivă. Un nou raport al think-tank-ului în domeniul mediului, Carbon Tracker, publicat la sfârșitul săptămânii trecute, avertizează că actualele prețuri ridicate ale petrolului ar putea tenta companiile de petrol și gaze să ia decizii de investiții pe termen lung care ar putea costa scump acționarii. Companiile care își bazează deciziile pe creșterile de prețuri pe termen scurt riscă să facă investiții excesive. 

Conform acestui raționament, think tank-ul estimează că prețurile petrolului vor reveni la 30-50 dolari pe baril pe termen lung, de la aproximativ 90 de dolari în prezent. Cu toate acestea, pe termen scurt, ne confruntăm cu multe incertitudini, unele dintre ele provenind din creșterea cererii de gaze naturale, petrol, combustibili și electricitate, care determină creșterea prețurilor. Un alt element este creat de tensiunile geopolitice. Sancțiunile sau un război în Ucraina au potențialul de a crea o creștere a prețurilor la gaze și petrol din mai multe motive. Ipotetic, UE poate refuza gazul rusesc sau Rusia poate opri livrările de gaze naturale către Ucraina și Europa. Există, de asemenea, posibilitatea ca, deși Rusia decide să nu oprească livrările de gaze către Europa, un război să avarieze unele dintre conductele de gaz. 

UE cumpără aproximativ 40% din gazele naturale din Rusia. În prezent, aceasta încearcă să diminueze dependența de Rusia, căutând gaze în Azerbaidjan și Qatar. De asemenea, Europa dorește să crească importurile de gaz natural lichefiat – GNL – din SUA. Cu toate acestea, exportatorii americani de GNL, care sunt deja aproape de capacitate, au declarat oficialilor că trimit deja cât de multe transporturi pot către Europa fără a încălca acordurile de aprovizionare pe termen lung ale altor clienți. 

În ciuda perspectivelor pe termen scurt de creștere a prețurilor la petrol și gaze, Carbon Tracker avertizează în legătură cu posibilitatea ca, in viitor, combustibilii fosili să fie înlocuiți cu variante mai ecologice. Creșterea cererii pe termen scurt ar face ca ulterior să fie necesare reduceri și mai mari pentru a menține în viață obiectivele Acordului de la Paris. Este probabil ca politicile legate de climă să devină mai puternice în urma COP26, în timp ce adoptarea rapidă a vehiculelor electrice va slăbi potențial și mai mult cererea. Acest lucru va crea condițiile pentru o scădere a prețurilor petrolului.   

Teoria activelor eșuate  – care nu își trăiesc viața productivă – nu este nouă. În 2011, a fost avansată o teză care sugera că doar o mică parte din rezervele de combustibili fosili ale producătorilor de energie cotați la bursă pot fi exploatate dacă se dorește evitarea unor niveluri periculoase de încălzire globală. Implicațiile acestei teze înseamnă că o mare parte din rezervele de combustibili fosili ar putea fi destinate să devină „carbon incombustibil” sau active irecuperabile / eșuate.

Un studiu al Universității Oxford arată că întârzierea acțiunilor privind măsurile climatice poate genera pentru companiile europene pierderi ale fluxurilor de numerar din activele irecuperabile estimate la 114 miliarde de euro, dacă societățile energetice vor înceta să mai folosească centralele electrice pe bază de combustibili fosili până în 2040.


Dr. Conor Hickey, autorul principal al studiului, a declarat că „profiturile reduse de pe urma activelor de combustibili fosili irecuperabile vor crea presiuni asupra rambursării datoriilor și vor avea implicații mai ample asupra pensiilor, locurilor de muncă și proprietarilor de active mai sus în lanțul de investiții”. Acest lucru arată că o politică de investiții inadecvată din sectorul energiei se poate răspândi în alte sectoare, inclusiv în sectorul financiar.


Producția de energie este cea mai mare sursă unică de emisii de dioxid de carbon (CO2) la nivel global și, pe măsură ce guvernele iau măsuri împotriva încălzirii globale, va fi transformată fundamental. Uniunea Europeană s-a angajat să atingă neutralitatea climatică până în 2050. Cea de-a cincea listă de proiecte energetice de interes comun – PCI cuprinde 98 de proiecte: 67 de proiecte în domeniul transportului și stocării energiei electrice, 20 în domeniul gazelor, șase proiecte de rețele de CO2 și cinci proiecte de rețele inteligente.

Bitcoin și ethereum recuperează terenul pierdut

0

Criptoactivele au început să-și revină încet încet în ultima săptămână, atât Bitcoin, cât și ethereum recuperând treptat terenul pierdut în urma scăderilor bruște din săptămânile anterioare.

Bitcoin a început săptămâna tranzacționându-se la peste 35.000 de dolari, dar a scăzut luni la aproape 33.000 de dolari. Cu toate acestea, de la acel prag minim, criptoactivul a început să se redreseze, cu o creștere majoră de peste 37.000 de dolari la sfârșitul tranzacțiilor de luni, atingând un prag de peste 38.000 de dolari marți. De atunci, BTC și-a menținut valoarea în intervalul 37-38.000 de dolari.

Între timp, Ethereum a avut un parcurs mai volatil de-a lungul săptămânii, atingând luni minime de sub 2.200 de dolari, înainte de a urca miercuri la peste 2.600 de dolari. Criptoactivul s-a stabilizat acum, tranzacționandu-se într-un interval cuprins între 2.500 și 2.600 de dolari.

Un mare finanțator de criptoactive începe să accepte garanții NFT

Compania Genesis a declarat că intenționează să accepte token-uri ne-fungibile (NFT) ca garanție pentru împrumuturi și tranzacții derivate.

Genesis este una dintre cele mai importante platforme instituționale de investiții cripto. Firma spune că deține deja unele NFT-uri ca garanții de la clienți.

Șeful firmei de tranzacționare a instrumentelor derivate de pe platformă a declarat că va adopta o abordare „foarte conservatoare” în ceea ce privește utilizarea tehnologiei ca garanții pentru împrumuturi.

Utilizarea de către marile firme financiare a garanțiilor colaterale ca protecție împotriva eșecului împrumuturilor nu este neobișnuită, dar introducerea utilizării NFT reprezintă un pas important spre validarea sectorului, a cărui creștere a explodat în ultimul an.

Genesis a emis împrumuturi în valoare de 50 de miliarde de dolari în ultimele trei luni ale anului 2021, ceea ce demonstrează potențialul enorm al NFT-urilor ca garanție.

Un politician belgian își va lua salariul în bitcoin

Deputatul belgian Christophe De Beukelaer a declarat că își va converti salariul în fiecare lună în bitcoin.

Parlamentarul va folosi platforma Bit4You pentru a-și converti salariul de 5.500 de euro în BTC. De Beukelaer a declarat că urmează exemplul primarului din New York în decizia sa de a-și plasa salariul în criptomonedă. Politicianul spune că speră că această mișcare va contribui la promovarea Bruxelles-ului și a Belgiei ca centru european pentru criptoactive.

De Beukelaer este primul politician european care declară că vrea să își câștige salariul în criptoactive, urmand exemplul primarului din New York, Eric Adams, și al primarului din Miami, Francis X. Suarez.

De Beukelaer a comentat într-o postare pe blogul său: „Sunt primul din Europa, dar nu din lume, care dorește să pună în lumina reflectoarelor criptoactivele cu o astfel de abordare”. 

BCR Școala de Business, în parteneriat cu Launch, comunitatea fondatorilor de startup-uri, lansează un nou curs gratuit, dedicat antreprenorilor care vor să dezvolte produse de tehnologie

0

Platforma BCR Școala de Business pune la dispoziție gratuit, antreprenorilor în tehnologie, cursul Antreprenor în tehnologie: cum să construiești un produs viabil, ce cuprinde 7 module, cu 8 materiale video, 7 articole și tot atâtea chestionare. Cursul vine în întâmpinarea nevoilor specifice antreprenorilor în tehnologie și propune un set de instrumente prin care aceștia pot să construiască și să vândă un produs de succes. 

Cele 7 module ale cursului urmăresc pașii prin care un antreprenor ar trebui să treacă pentru atunci când dezvoltă un produs de tehnologie, precum și strategiile prin care poate ajunge la publicul țintă. Ghidat de materialele video și de conținutul scris, cel care parcurge întregul curs ar trebui să își găsească răspunsul pentru câteva probleme și întrebări specifice mediul antreprenorial de tehnologie: cum se face poziționarea produsului în piață, ce implică un elevator pitch, ce presupune o strategie de business sau care sunt cele mai eficiente canale de promovare pentru un produs de tehnologie.

Ionuț Stanimir

„Pe lângă inițiativă și curaj, accesul la informație este esențial pentru ca antreprenorii să ajungă să creeze produse cu valoare adăugată mare și  strategii de business eficiente. Un curs cum este „Antreprenor în tehnologie: cum să construiești un produs viabil”, poate fi un prim pas pentru ca fondatorii cu idei și viziune să creeze produse de tehnologie viabile, ce vor aduce valoare atât pentru ei, cât și pentru întreaga societate”, a declarat Ionuț Stanimir, Director de Marketing și Comunicare BCR.

Cursul Antreprenor în tehnologie: cum să construiești un produs viabil a fost dezvoltat împreună cu Launch, comunitatea fondatorilor de startup-uri, prin care aceștia au acces gratuit la toate resursele de care au nevoie pentru a trece de la un produs la un start-up de succes: expertiză, experiență, capital și proiecte pilot, precum și o serie de sesiuni care le ghidează eforturile în direcția potrivită.

În demersul lor de a afla cum să construiască un produs de tehnologie de succes, cursanții vor fi ajutați de către Andreea Iancu, sociolog și Partner Account Manager în cadrul proiectului Launch, unde coordonează relația dintre fondatorii de startup-uri și industriile în care aceștia dezvoltă produse de tehnologie. În urma celor 7 module susținute de către Andreea Iancu, toți cei care doresc și au o idee, vor putea să dezvolte un produs de tehnologie care răspunde unor nevoi reale ale utilizatorilor din piața căreia se adresează și vor afla cum îl pot îmbunătăți continuu, astfel încât să creeze valoare pentru care utilizatorii sunt dispuși să plătească.

Andreea Iancu

„Un produs de succes are la fundația sa atât fondatori care care vor să rezolve o problemă importantă, cât și o piață suficient de mare. Prin cursul „Antreprenor în tehnologie”, fondatorii parcurg pașii necesari dezvoltării unui produs de succes, de la înțelegerea problemei la validarea acesteia cu utilizatori si clienți, crearea unei bucle de feedback cu aceștia și până la crearea unui model de business în jurul soluției reprezentate de produs. Produsele de tehnologie pot avea impact într-o multitudine de industrii și domenii, de aceea este esențial ca entuziasmul și energia fondatorilor din România să fie completate de un set de cunoștințe si orice alte resurse relevante care să le crească șansele de reușită”, a declarat Andreea Iancu, Partner Account Manager Launch.

La doar un an de la lansare, platforma BCR Școala de Business a ajuns la peste 17.000 de utilizatori, antreprenori, manageri, liber profesioniști, profesori și studenți care doresc să se pregătească pentru o aventură în lumea businessului.

BCR Școala de Business este o platformă online cu lecții și sfaturi practice de business pentru antreprenorii aflați la început de drum, dar și pentru cei experimentați, unde aceștia pot învăța cum să își completeze abilitățile native și simțul afacerilor cu cunoștințele necesare pentru a avea un business inteligent. Platforma cuprinde în prezent 7 cursuri, ce au în total 63 de module, peste 90 de materiale video și 85 de teste.


*  Launch este o inițiativă a How to Web, Google for Startups, InnovX-BCR și Orange România, și facilitează și coordonează relația dintre fondatorii de startup-uri și industriile în care aceștia dezvoltă produse de tehnologie. Launch este comunitatea fondatorilor de startups, prin care aceștia au acces gratuit la toate resursele de care au nevoie pentru a trece de la un produs la un startup de succes: expertiză, experiență, capital și proiecte pilot, precum și o serie de sesiuni care le ghidează eforturile în direcția potrivită. 

Colliers: Numărul locuințelor vândute anul trecut în București a fost cu peste 40% mai mare decât în 2020. Dezvoltările rezidențiale se îndreaptă spre noi maxime în 2022

0

Al doilea an pandemic s-a încheiat cu un total de aproximativ 50.000 apartamente tranzacționate în Capitală, cu mai bine de 40% peste nivelul din 2020, estimează consultanții Colliers. La nivel național, deși contextul pandemiei a încetinit ritmul de noi livrări, ca urmare a scăderii suprafețelor autorizate în timpul stării de urgență din primăvara lui 2020, piaţa rezidenţială a prins avânt, iar în primele 10 luni ale lui 2021 suprafața totală autorizată de către dezvoltatori atinsese deja 10,1 milioane de metri pătrați, aproape cât nivelul întregului an 2020, ceea ce înseamnă că sectorul rezidențial se îndreaptă spre noi maxime de livrare anul acesta.

În total, anul trecut au fost livrate locuințe cu o suprafață totală de 8 milioane de metri pătrați la nivel național, în ușoară scădere față de cei circa 8,4 milioane de metri pătrați livrați în 2020. Chiar dacă în primele nouă luni ale lui 2021 s-au construit 49.621 locuințe în toată țara, cu 1.131 locuințe mai multe comparativ cu aceeași perioadă din 2020, această ușoară creștere este mai degrabă conjuncturală, consideră consultanții Colliers, pentru că începând cu al doilea trimestru din 2020 au intrat în vigoare primele măsuri de restricționare în urma izbucnirii pandemiei, ceea ce a avut ca efect întârzierea unor șantiere

„La nivel național, numărul de locuințe nou construite se situează în jurul 67.000 unități în 2021, similar cu 2020. Observăm însă o schimbare în dinamica livrărilor în marile orașe versus zona metropolitană. În primele 9 luni ale lui 2021 s-au livrat cu 459 mai puține unități în mediul urban (-1,4%), pe când în mediul rural s-a înregistrat o creștere a livrărilor cu 1.590 de unități (+9%). Această diferență este și mai mare dacă luăm în considerare faptul că trei din cele mai dinamice localități din zona metropolitana a Bucureștiului – Voluntari, Bragadiru și Popesti Leordeni – sunt incluse în mediul urban”, explică Gabriel Blăniță, Associate Director Valuation & Advisory Services la Colliers România.

În topul celor mai mari suburbii din România se află localitățile Voluntari, Bragadiru, Berceni, Popești Leordeni și Chiajna din vecinătatea Capitalei, dar și Florești, Baciu, Apahida, Chinteni și Jucu, de lângă Cluj-Napoca, urmate de localitățile Rediu, Miroslava, Valea Lupului, Barnova și Ciurea, din jurul Iașului. După numărul de locuințe livrate în 2020, în topul suburbiilor din România este localitatea Giroc (1.844 de unități), din Timiș, urmată de Florești (1.626 unități) și Bragadiru (1.283 unitati). Conform datelor din piață, în 2021 topul suburbiilor metropolitane a fost dominat însă de Voluntari, Florești și Giroc.

„Lucrul de oriunde și distanțarea socială au condus la o tendință de migrație a populației către zone mai liniștite din suburbii sau localități din jurul marilor orașe, cu efecte importante asupra pieței rezidențiale. Acest trend va accelera în anii următori, fapt ilustrat de suprafețele autorizate în orașe versus zonele metropolitane. Dacă în prezent, pentru fiecare locuință livrată în oraș sunt livrate 2 locuințe în zona metropolitană, în următorii 2 ani, pentru fiecare locuință din oraș se vor livra 3 locuințe în zona metropolitană”, previzionează Gabriel Blăniță”, mai declară Gabriel Blăniță.

O altă tendinţă pe piață este construcția de ansambluri rezidențiale destinate exclusiv închirierii. Pe măsură ce ecartul dintre rată și chirie se reduce, pe fondul creșterii prețurilor pe piață și a înăspririi condițiilor de creditare, consultanții Colliers observă o cerere din ce în ce mai mare pentru chirii. Această cerere a fost satisfacută până în prezent de mici investitori care achiziționau pachete de apartamente și le scoteau pe piața de închiriere, dar acum începe să atragă și atenția jucătorilor mari.

„Suntem în discuții cu mai mulți dezvoltatori și investitori privind construcția de ansambluri destinate exclusiv închirierii în câteva zone din București și am asistat recent la o tranzacție de teren pentru un astfel de proiect. O altă realitate de business este că, pentru prima dată din 2015 încoace, nivelul salariilor din România a crescut cu o rată atât sub cea a inflației, cât și sub cea a creșterii prețurilor rezidentiale. Evoluția de până în 2020 a făcut ca Bucureștiul să fie una din capitalele cu cele mai accesibile locuințe din UE, alături de Sofia, raportat la nivelul salariului mediu. Dacă la începutul anului 2021 era nevoie de cca 7,5 ani de salariu mediu pentru a cumpăra apartamentul mediu, acum vorbim de o perioada de cel puțin 8 ani. Prin urmare, ne așteptam ca în următorii doi ani, o perioadă caracterizată de o inflație ridicată și de o creștere a dobânzilor față de minimele istorice din 2020, această evoluție să continue și să avem locuințe mai puțin accesibile din punct de vedere al prețului”, conchide Gabriel Blăniță, Associate Director Valuation & Advisory Services la Colliers România.

2022 este anul în care românii intenționează să-și schimbe jobul

0

Hotărârea angajaților români de a-și schimba jobul se vede clar în datele de pe platforma de recrutare BestJobs, conform cărora peste 166.000 de candidați  au fost în căutarea unui nou loc de muncă în ianuarie, iar cei mai mulți dintre ei și-au depus CV-ul la câte 7-12 joburi, în funcție de domeniul de interes. Spre deosebire de 2021, numărul candidaților activi de la început de an a crescut cu peste două treimi. Numărul candidaților care au aplicat la joburi în ianuarie a crescut cu 66% față de începutul lui 2021.

Dacă la începutul anului 2021, preponderent candidații cu experiență mai mare de 5 ani căutau să își schimbe jobul, anul acesta, cea mai mare parte dintre aplicanți (46%) au experiență de nivel mediu, cuprinsă între 2 și 5 ani. În plus, cea mai mare mobilitate se observă în rândul femeilor, acestea înregistrând peste 57% dintre aplicări. 

Clasamentul orașelor cu cea mai mare dinamică a aplicărilor este format din București și Ilfov, cu aproximativ 210.000 de aplicări, urmat de Timiș, cu aproape 60.000 de aplicări și de Cluj, cu peste 40.000 de aplicări. Joburile remote au înregistrat și ele un interes major din partea candidaților, numărul de aplicări depășind 70.000 în luna ianuarie, cu 17% mai multe comparativ cu începutul anului trecut. 

Candidații au vizat oportunități în domenii precum Financiar / Contabilitate, cu 5.100 de căutări, Transporturi, cu 4.600 de căutări și în Inginerie, cu 3.000 de căutări. Cu toate acestea, cel mai mare interes din partea candidaților s-a înregistrat în Vânzări, cu peste 70.000 de aplicări, în Management, cu peste 42.000 de aplicări și în Financiar / Contabilitate, cu aproximativ 40.000 de aplicări. 

Din totalul locurilor de muncă disponibile în luna ianuarie pe platforma de recrutare BestJobs, 59% au fost din categoria white collar, 14% au fost joburi din categoria blue collar, în timp ce 27% au fost joburi pentru poziții de management și coordonare echipe. 

Topul companiilor cu cele mai multe aplicări a fost condus în luna ianuarie de către Enel (cu peste 3.500 aplicanți), Unity Consulting (peste 2.400 aplicanți), Teleperformance (peste 2.200 aplicanți) și Ledmax Electronics (peste 1.900 aplicanți). Deși compania Enel deține primul loc al acestui clasament de o bună perioadă de timp, companiile Unity Consulting și Ledmax Electronics se regăsesc în el pentru prima dată. 

Candidații au aplicat în număr mare pentru poziții precum Consilier Vânzări pentru un angajator din Retail, cu 1.400 de aplicări, Customer Service în limba română (job remote) pentru o companie din domeniul medical, cu 1.300 de aplicări și Consultant Vânzări prin telefon în cadrul unei companii din BPO, cu 1.300 de aplicări.

KEYSFIN: Înmatriculările de companii au înregistrat cel mai ridicat nivel din istorie în 2021

0

Numărul de insolvențe, suspendări, dizolvări și radieri de companii a crescut în 2021 față de anul anterior, însă a rămas sub nivelul pre-pandemie din 2019. Cu toate acestea, numărul de companii nou-înființate a atins un nivel record în anul 2021, potrivit ultimei ediții a raportului KeysFin Macro Update.

„În scenariul de bază, estimăm că economia va crește cu aproximativ 4% în 2022, principalele riscuri macroeconomice din acest an fiind modul în care vor fi gestionate presiunile inflaționiste generate de scumpirea materiilor prime (fiscal și monetar), posibila escaladare a tensiunilor politice din regiune, blocajul de pe lanțurile de producție și distribuție globale, dar și o eventuală nerespectare a jaloanelor din PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență) de care depinde corecția deficitelor gemene”, a declarat Diana Florescu, analist economic KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

AGRICULTURA, ENERGIE&GAZE ȘI IT&C, INDUSTRIILE CU CELE
MAI MULTE ENTITĂȚI NOU-ÎNFIINȚATE

În anul 2021, înmatriculările de companii au înregistrat cel mai ridicat nivel din istorie, respectiv 148.294 de entități nou-înființate, cu 35% mai multe decât în 2020 și cu 11% peste nivelul pre-pandemie de 134.220 atins în anul 2019. 

În topul industriilor cu cele mai mari creșteri procentuale ale numărului de companii nou-înființate în anul 2021 se numără Agricultura, cu 15.482 companii nou-înființate și o creștere de 262%, Energia&Gazele, cu 592 companii nou-înființate și o creștere de 218% și IT&C, cu 10.964 de companii nou-înființate, respectiv o creștere de 53%. 

La polul opus, doar industria extractivă a înregistrat o scădere anuală de 5% față de anul anterior, cu 111 companii nou-înființate în 2021. 

UNDE S-AU ÎNREGISTRAT CELE MAI MULTE ENTITĂȚI NOI 

Din punct de vedere geografic, cele mai multe entități înființate în 2021 au fost înregistrate în București (24.038 companii, cu 26% mai multe decât în 2020), Cluj (8.622 companii, cu 49% mai multe decât în 2020) și Ilfov (7.059 companii, respectiv cu 28% mai multe înmatriculări decât în 2020). 

La polul opus, Covasna, Ialomița și Călărași au avut cele mai puține entități noi înregistrate, între 1.065 și 1.235 în anul 2021.

CREȘTERE CU 8% A NUMĂRULUI DE INSOLVENȚE

Numărul companiilor care au intrat în insolvență în 2021 a crescut cu 8%, la 6.144 companii, însă a rămas în apropierea minimului istoric atins în 2020, respectiv de 5.694 companii, potrivit datelor de la Registrul Comerțului. 

Numărul companiilor suspendate a crescut cu 19% față de 2020, la 13.020 companii în 2021. De asemenea, radierile și dizolvările s-au majorat cu 28% în 2021 față de anul precedent, ajungând la 98.552 companii, însă au rămas cu 27% sub nivelul atins în 2019. 

NUMĂRUL ENTITĂȚILOR ACTIVE ATINGE UN NOU MAXIM ISTORIC

Numărul entităților active (PFA și persoane juridice) a continuat tendința de creștere începută în 2011 și a ajuns la cel mai ridicat nivel din istorie, de 1.522.296, conform datelor de la 31 decembrie 2021. Dintre acestea, 416.090 (27% din total) au fost PFA-uri. 

Ajuns la cea de-a șasea ediție, KeysFin Macro Update reprezintă sinteza actualizată și obiectivă a evoluției mediului de business local în condiții de pandemie.