Coronavirus: Comisia extinde discuțiile la un al cincilea producător de vaccinuri

0

Comisia Europeană a încheiat astăzi, 24 august, o serie de discuții preliminare cu societatea Moderna pentru achiziționarea unui potențial vaccin împotriva COVID-19. Moderna este cea de-a cincea societate cu care Comisia a încheiat discuții, după Sanofi-GSK la 31 iulie, Johnson & Johnson la 13 august, CureVac la 18 august și semnarea unui angajament prealabil de achiziție cu AstraZeneca la 14 august.24/08/2020

Contractul avut în vedere cu societatea Moderna ar prevedea posibilitatea ca toate statele membre ale UE să achiziționeze vaccinul, precum și să îl doneze țărilor cu venituri mici și medii sau să îl redirecționeze către țări europene. Se anticipează că Comisia va dispune de un cadru contractual pentru achiziționarea inițială a 80 de milioane de doze în numele tuturor statelor membre ale UE, cu o opțiune de a achiziționa până la 80 de milioane de doze suplimentare, care vor fi furnizate după ce un vaccin se va dovedi a fi sigur și eficace împotriva COVID-19. Comisia continuă discuțiile intensive cu alți producători de vaccinuri.

Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat: „După negocieri intense, Comisia Europeană a încheiat azi discuțiile cu o a cincea companie farmaceutică pentru a le oferi cetățenilor europeni un acces rapid la un vaccin împotriva coronavirusului. Investim în societăți care utilizează tehnologii diverse, pentru a ne spori șansele de a dispune de vaccinuri sigure și eficace. Continuăm discuțiile cu alte societăți pentru a ne asigura că vaccinurile vor fi disponibile în mod rapid pe piață. Investițiile europene în vaccinurile împotriva coronavirusului vor fi în beneficiul întregii lumi și ne vor ajuta să învingem acest virus.”

Stella Kyriakides, comisarul pentru sănătate și siguranță alimentară, a declarat: „Rezultatele discuțiilor de astăzi cu societatea Moderna arată că ne respectăm angajamentul de a obține acces la un vaccin sigur și eficace. Mă bucur să constat că ne menținem eforturile în direcția obiectivului nostru de a dispune de un portofoliu diversificat de vaccinuri, necesar pentru a garanta succesul final și pentru a ne proteja cetățenii împotriva coronavirusului.”

Moderna este o societate cu sediul în SUA care desfășoară o activitate de pionierat în vederea dezvoltării unei clase noi de vaccinuri bazate pe ARN mesager (ARNm). ARNm joacă un rol fundamental în biologia umană, transferând instrucțiunile care direcționează celulele din organism în vederea producerii proteinelor, inclusiv a celor care pot preveni sau combate bolile.

Discuțiile preliminare încheiate astăzi sunt menite să ducă la un angajament prealabil de achiziție care urmează să fie finanțat prin Instrumentul pentru sprijin de urgențăCăutați traducerile disponibile pentru linkul precedentEN•••, care prevede fonduri dedicate creării unui portofoliu de potențiale vaccinuri cu profiluri diferite și produse de societăți diferite.

Accenture: 92% dintre directorii generali vor accelera investițiile în transformarea digitală și în tehnologii precum Cloud sau Inteligență Artificială

0

Pe măsură ce impactul COVID-19 se face tot mai resimțit, companiile se concentrează pe redresare, însă doar cele care accelerează transformarea digitală prin adoptarea unor tehnologii precum cloud, Inteligența Artificială, infrastructuri IT flexibile și operațiuni inteligente se vor afla în avangardă, arată cel mai recent studiu Accenture, Is it Time for a Course Correction?

Transformarea digitală este procesul de integrare a tehnologiilor digitale în toate ariile de business ceea ce duce la o schimbare fundamentală a modului de operare și livrare a produselor și serviciilor. Transformarea digitală atrage după sine și o schimbare culturală și determină ieșirea din confort a organizațiilor și a angajaților lor.

Dintre directorii generali care au răspuns la studiul Accenture, 92% au declarat că vor accelera investițiile în transformare digitală, iar 74% intenționează să-și regândească complet procesele și modelele de operare pentru a se adapta mai ușor la schimbări ce nu pot fi anticipate. În plus, 87% dintre respondenți au afirmat iau în calcul posibilitatea de a achiziționa companii insolvabile, proprietate intelectuală sau forță de muncă talentată.

Mai mult ca oricând, pe măsură ce companiile se redresează, succesul competitiv va fi determinat de capacitatea lor de a prezice, a se pregăti și de a răspunde.

Conform experților Accenture, companiile ar trebui să aibă în vedere trei principii:

  • Schimbarea procesului decizional strategic: Revizuiți periodic ipotezele pe care le-ați făcut cu privire la punctele critice, identificați lacunele de înțelegere de la momentul definirii ipotezelor. Stabiliți care dintre acțiuni trebuie atenuate, care accelerate și care să continue conform planului inițial. De asemenea, aveți în vedere dacă este nevoie să încetați anumite acțiuni și să porniți altele noi.
  • Redefinirea planurilor de investiții: Urmăriți și actualizați permanent impactul deciziilor asupra contului de profit și pierdere precum și a creditelor și lichidităților. În cazul în care sunt identificate zone de supracapacitate, actualizați structurile de costuri, creând capacități de investiții pentru zonele care au o probabilitate mai mare să crească în toate scenariile.
  • Automatizarea sistemelor de avertizare rapidă: Investiți în sisteme de date de avertizare timpurie care monitorizează atent modul în care incertitudinile critice evoluează în timp real, impactul lor asupra indicatorilor interni și modificările care se impun față de scenariul inițial.

Pe parcursul procesului de redresare, rămân prioritare pentru companii nevoile angajaților și cele ale clienților, ceea ce implică decizii responsabile, punând oamenii pe primul loc. Acest lucru va ajuta la consolidarea încrederii. Conform studiului Accenture, există o schimbare în ceea ce privește frecvența lucratului de acasă. Astfel, 36% dintre angajați intenționează să mărească timpul de muncă la distanță în viitor, în timp ce 53% dintre persoanele care nu au lucrat niciodată de acasă intenționează să lucreze de la domiciliu mai des în viitor.

Comportamentul clienților și al angajaților este probabil să se schimbe continuu pe măsură ce criza evoluează. Companiile trebuie să înțeleagă modul în care acest lucru le afectează activitatea în timp real și să dezvolte capacități și parteneriate pentru a explora mai eficient modalitățile de îmbunătățire a situației.

____________________

Despre Accenture

Accenture este lider mondial în domeniul serviciilor profesionale, oferind o gamă largă de servicii și soluții în strategie, consultanță, tehnologie, digital și operațiuni. Combinând o experiență de neegalat și competențele specializate din peste 40 de industrii și toate funcțiile de business – susținute de cea mai mare rețea de distribuție din lume – Accenture lucrează la intersecția dintre afaceri și tehnologie pentru a ajuta clienții să își îmbunătățească performanța și să creeze o valoare durabilă. Cu aproximativ 513.000 de angajați care deservesc clienți în peste 120 de țări, Accenture promovează inovația pentru a îmbunătăți modul în care funcționează și trăiește lumea. Vizitați-ne la https://www.accenture.com/ro-en

Investițiile strategice inițiate imediat după o criză pot fi cheia revenirii pe termen lung

0

Tranzacțiile globale au înregistrat o oprire bruscă odată cu declanșarea pandemiei COVID-19, companiile optând să-și conserve lichiditățile când s-au văzut confruntate cu efectele imediate ale crizei. Studiile EY arată, însă, că acele companii care iau decizii îndrăznețe și planifică tranzacții și investiții strategice imediat după o criză sunt cele care beneficiază cel mai mult pe termen lung.  

Analizând tranzacțiile din perioada imediat următoare crizei financiare globale (2008-2010), cercetările EY au constatat că organizațiile care s-au mișcat rapid, care au făcut tranzacții curajoase și și-au transformat portofoliile, au înregistrat o creștere cu 25% a profitului total al acționarilor în decada următoare, în comparație cu cele care nu au procedat astfel.

Companiile care au realizat achiziții au înregistrat profituri ale acționarilor cu 26% mai mari.

Companiile care și-au reconfigurat portofoliile prin asumarea unor decizii mai dificile, dar necesare de a ceda active, au fost și ele recompensate prin obținerea unor profituri cu 24% mai mari în același interval.

Ca o dovadă suplimentară a faptului că organizațiile care au investit capital după criza financiară globală au câștigat avantaj competitiv, sunt profiturile de două sau de trei ori mai mari comparativ cu cele ale companiilor care au adoptat o abordare precaută – arată analizele EY.

Andrea Guerzoni, vicepreședinte EY Global, Strategie și Tranzacții, a declarat: „Când vine o furtună, reacția firească este să ferecăm ușile și ferestrele și să așteptăm să treacă. Dar dovezile arată că a sta și a nu face nimic în toiul unei astfel de crize nu reprezintă o opțiune. După cum am observat în perioada de după criza financiară, contextul tranzacțional le permite adeseori companiilor să realizeze achiziții valoroase care pot alimenta o creștere mai rapidă, pe o piață aflată în recuperare. În același timp, creșterea organică prin investiții strategice este la fel de importantă. De exemplu, sectorul tehnologic a cules beneficiile intensificării activităților de cercetare-dezvoltare în acea perioadă de recuperare, imediat după criza financiară globală. Multe dintre acele investiții au facilitat intrarea companiilor tehnologice în sectoare precum comerțul cu amănuntul și divertismentul”.

Factorii specifici fiecărui sector care vor duce la intensificarea activității M&A


Pandemia COVID-19 a afectat activitatea de fuziuni și achiziții (M&A) în toate sectoarele, iar intensificarea tranzacțiilor va fi favorizată de o serie factori care pot varia semnificativ de la un sector la altul, potrivit analizei EY.

În sectorul sănătății, activitatea M&A va fi impulsionată probabil de achiziționarea de către marile companii a jucătorilor inovatori din domeniul terapiilor celulare și genice, în contextul în care progresele științifice continuă să demonstreze potențialul acestor terapii personalizate. O creștere a numărului de consorții și alianțe este de asemenea posibilă în acest sector, deoarece companiile caută să acumuleze cunoștințe de specialitate cu privire la aprovizionarea la scară largă de care au nevoie pentru a-și crește producția.

Sectoarele de media și telecomunicații par hotărâte să depășească problemele cauzate de oprirea activității și să exploateze tranziția continuă a preferințelor consumatorilor spre mediile digitale de divertisment.

În sectorul tehnologic, jucătorii consacrați, care doresc să își extindă capacitățile, în special în domeniul cloud și al implicării participative a clienților, își vor mări cota de piață și veniturile prin valorificarea prețurilor atractive ale start-up-urilor inovatoare.

În comerțul cu amănuntul și industrie, activitatea va fi impulsionată de fuziunile ce vor duce la consolidarea capacității companiilor de a genera fluxuri de numerar mai mari și de a-și spori rezervele de lichidități.

În industria auto, tranzacțiile vor fi susținute de actualele tendințe ale pieței, cum ar fi trecerea la vehicule complet electrice.

______________________
Această analiză a fost realizată de departamentul Strategie și Tranzacții al EY, o linie de servicii redefinită, care va îngloba practici extinse de consultanță în strategie, reunind capacități ale echipelor EY-Parthenon (consultanţă în strategie) și ale serviciilor de consultanță în afaceri și consultanță în tranzacții.
În România, departamentul are o echipă de 42 de profesioniști, condusă de Florin Vasilică, Liderul Departamentului de Strategie și Tranzacții.

Revitalizarea Splaiului Unirii, Mărășești-Timpuri Noi-Mihai Bravu

0

„Reabilitarea și reactivarea SplaiuluiUnirii în zona Mărășești – Timpuri Noi – Mihai Bravu” constituie tema concursului internațional de soluții „Reclaming the River”, organizat de Filiala București a Ordinului Arhitecților din România prin Anuala de Arhitectură București în parteneriat cu Ordinul Arhitecților din România (OAR) – Departamentul concursuri. Autoritatea contractantă este Primăria Sectorului 3. Conlucrarea este prima de acest fel, în care este angrenată o istituție a administrației publice locale, obiectivul reprezentându-l regenerarea urbană a unei zone dominate de apa Dâmboviței. În același timp, reprezintă o colaborare la nivel academic, prin Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” și Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București – Facultatea de Horticultură.

Laureații sunt:

Premiul I (contractul de proiectare cu valoare estimată la nivelul sumei de 180.000 lei fără TVA), proiectul nr. 58 HH4356, SC Patrulius și Asociații SRL, autori principali – arh. Oana Moga, arh. Jacqueline Cuzino, arh. Șerban Patrulius, coautori – ing. peisagist Alexandru Balaș , arh. Cristina Marcu,
colaboratori arhitectură – arh. Cristina Dinu, arh. Alexandra Pîslaru, arh. Nicoară Stoenescu, Toma Aranghelovici, Andreea Stanciu, Andrada Vijaica, colaborator specialități – ing. Valentin Archip inginer structură

Premiul II (33.613,44 lei), proiectul nr. 54 BI2024, S.C. Baza Deschidem orașul SRL în parteneriat cu Interscalar V.O.F., Olanda, reprezentant Claudiu Forgaci, coautori, autor principal – Emilia Maria Duda, coautori – Matei Bogoescu, Dragoș Dordea, Claudiu Forgaci, Teodora Ganea, Ana Dincă, Zenaida Elena Florea, Andrei Cumpănășoiu, colaboratori arhitectură – Anca Ioana Forgaci, Judit Taraba

Premiul III (18.907,56 lei), proiectul nr. 53 CO3110, SC Art Test Design SRL, autor principal – Ion Justin Baroncea, coautori – Cristina Ginara, Ioana Nanis, Alexandru Ivanof, colaboratori arhitectură – Andrei Angelescu, Emanuel Birtea, Iulia Panait, Alexandru Voicu.

Juriul international a fost alcătuit din: membri titular – arh. Jette Cathrin Hopp, peisagist Victor Dijkshoorn, arh. Marius Cătălin Moga, peisagist Vera Dobrescu, arh. Mihai Vărzan, membru supleant – arh. Alex Axinte.

Expoziția proiectelor participante la concurs este deschisă pentru public la UAUIM până la 31 august, între orele 12:00 și 18:00, cu limitarea numărului de persoane aflate concomitent în spațiul închis și cu respectarea măsurilor pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2 și pentru asigurarea desfășurării activităților în condiții de siguranță sanitară. Galeria cu toate proiectele participante este disponibilă on-line din 26 august la
+GALERIE PROIECTE RECLAIMING THE RIVER.

Foto: OAR

Investițiile strategice inițiate imediat după o criză pot fi cheia revenirii pe termen lung

0

Tranzacțiile globale au înregistrat o oprire bruscă odată cu declanșarea pandemiei COVID-19, companiile optând să-și conserve lichiditățile când s-au văzut confruntate cu efectele imediate ale crizei. Studiile EY arată, însă, că acele companii care iau decizii îndrăznețe și planifică tranzacții și investiții strategice imediat după o criză sunt cele care beneficiază cel mai mult pe termen lung.  

Analizând tranzacțiile din perioada imediat următoare crizei financiare globale (2008-2010), cercetările EY au constatat că organizațiile care s-au mișcat rapid, care au făcut tranzacții curajoase și și-au transformat portofoliile, au înregistrat o creștere cu 25% a profitului total al acționarilor în decada următoare, în comparație cu cele care nu au procedat astfel.

Companiile care au realizat achiziții au înregistrat profituri ale acționarilor cu 26% mai mari.

Companiile care și-au reconfigurat portofoliile prin asumarea unor decizii mai dificile, dar necesare de a ceda active, au fost și ele recompensate prin obținerea unor profituri cu 24% mai mari în același interval.

Ca o dovadă suplimentară a faptului că organizațiile care au investit capital după criza financiară globală au câștigat avantaj competitiv, sunt profiturile de două sau de trei ori mai mari comparativ cu cele ale companiilor care au adoptat o abordare precaută – arată analizele EY.

Andrea Guerzoni, vicepreședinte EY Global, Strategie și Tranzacții, a declarat: „Când vine o furtună, reacția firească este să ferecăm ușile și ferestrele și să așteptăm să treacă. Dar dovezile arată că a sta și a nu face nimic în toiul unei astfel de crize nu reprezintă o opțiune. După cum am observat în perioada de după criza financiară, contextul tranzacțional le permite adeseori companiilor să realizeze achiziții valoroase care pot alimenta o creștere mai rapidă, pe o piață aflată în recuperare. În același timp, creșterea organică prin investiții strategice este la fel de importantă. De exemplu, sectorul tehnologic a cules beneficiile intensificării activităților de cercetare-dezvoltare în acea perioadă de recuperare, imediat după criza financiară globală. Multe dintre acele investiții au facilitat intrarea companiilor tehnologice în sectoare precum comerțul cu amănuntul și divertismentul”.

Factorii specifici fiecărui sector care
vor duce la intensificarea activității M&A


Pandemia COVID-19 a afectat activitatea de fuziuni și achiziții (M&A) în toate sectoarele, iar intensificarea tranzacțiilor va fi favorizată de o serie factori care pot varia semnificativ de la un sector la altul, potrivit analizei EY.

În sectorul sănătății, activitatea M&A va fi impulsionată probabil de achiziționarea de către marile companii a jucătorilor inovatori din domeniul terapiilor celulare și genice, în contextul în care progresele științifice continuă să demonstreze potențialul acestor terapii personalizate. O creștere a numărului de consorții și alianțe este de asemenea posibilă în acest sector, deoarece companiile caută să acumuleze cunoștințe de specialitate cu privire la aprovizionarea la scară largă de care au nevoie pentru a-și crește producția.

Sectoarele de media și telecomunicații par hotărâte să depășească problemele cauzate de oprirea activității și să exploateze tranziția continuă a preferințelor consumatorilor spre mediile digitale de divertisment.

În sectorul tehnologic, jucătorii consacrați, care doresc să își extindă capacitățile, în special în domeniul cloud și al implicării participative a clienților, își vor mări cota de piață și veniturile prin valorificarea prețurilor atractive ale start-up-urilor inovatoare.

În comerțul cu amănuntul și industrie, activitatea va fi impulsionată de fuziunile ce vor duce la consolidarea capacității companiilor de a genera fluxuri de numerar mai mari și de a-și spori rezervele de lichidități.

În industria auto, tranzacțiile vor fi susținute de actualele tendințe ale pieței, cum ar fi trecerea la vehicule complet electrice.


Această analiză a fost realizată de departamentul Strategie și Tranzacții al EY, o linie de servicii redefinită, care va îngloba practici extinse de consultanță în strategie, reunind capacități ale echipelor EY-Parthenon (consultanţă în strategie) și ale serviciilor de consultanță în afaceri și consultanță în tranzacții.

În România, departamentul are o echipă de 42 de profesioniști, condusă de Florin Vasilică, Liderul Departamentului de Strategie și Tranzacții.

Coronavirus: Comisia propune acordarea de sprijin financiar în valoare de 4 miliarde EUR din cadrul Instrumentului SURE pentru România

0

Comisia Europeană a prezentat Consiliului propuneri de decizii de acordare de sprijin financiar în valoare de 81,4 miliarde EUR din cadrul Instrumentului SURE pentru 15 state membre. Instrumentul SURE este un element esențial al strategiei cuprinzătoare elaborate de UE pentru protejarea cetățenilor și atenuarea consecințelor socioeconomice foarte grave ale pandemiei de coronavirus. Acesta este una dintre cele trei plase de siguranță convenite de Consiliul European pentru a proteja lucrătorii, întreprinderile și țările.24/08/2020

Odată ce Consiliul a aprobat aceste propuneri, sprijinul financiar va fi furnizat sub formă de împrumuturi acordate în condiții avantajoase de UE statelor membre. Aceste împrumuturi vor ajuta statele membre să facă față creșterilor bruște ale cheltuielilor publice pentru menținerea locurilor de muncă. Mai exact, împrumuturile respective vor ajuta statele membre să acopere costurile legate direct de finanțarea sistemelor naționale de șomaj tehnic și a altor măsuri similare puse în aplicare ca răspuns la pandemia de coronavirus, în special pentru lucrătorii independenți.

În urma consultărilor cu statele membre care au solicitat sprijin și după evaluarea cererilor formulate de acestea, Comisia propune Consiliului să aprobe acordarea de sprijin financiar după cum urmează:

România 4 miliarde EUR
Bulgaria511 milioane EUR
Cehia2 miliarde EUR
Grecia2,7 miliarde EUR
Spania21,3 miliarde EUR
Croația1 miliard EUR
Italia27,4 miliarde EUR
Cipru479 de milioane EUR
Letonia192 de milioane EUR
Lituania602 milioane EUR
Malta244 de milioane EUR
Polonia11,2 miliarde EUR
Belgia  7,8 miliarde EUR
Slovacia631 de milioane EUR
Slovenia1,1 miliarde EUR

Instrumentul SURE poate oferi sprijin financiar în valoare totală de până la 100 de miliarde EUR tuturor statelor membre. Propunerile înaintate de Comisie Consiliului cu privire la deciziile de acordare a unui sprijin financiar se ridică la 81,4 miliarde EUR și vizează 15 state membre. Portugalia și Ungaria au prezentat deja cereri oficiale care sunt în curs de evaluare. Comisia se așteaptă să prezinte în scurt timp o propunere de acordare de sprijin pentru Portugalia și Ungaria. Statele membre care nu au introdus încă cereri oficiale mai au încă posibilitatea de a face acest lucru.

Împrumuturile acordate statelor membre din cadrul Instrumentului SURE vor fi susținute de un sistem de garanții voluntare din partea statelor membre. Comisia se așteaptă ca procesul de finalizare a acordurilor de garantare încheiate de statele membre cu Comisia să fie finalizat în scurt timp.

Membrii colegiului au declarat:

Președinta Ursula von der Leyen a declarat: „Trebuie să facem tot ce ne stă în putință pentru a menține locurile de muncă și mijloacele de subzistență. Facem astăzi un pas important în această direcție: la doar patru luni după ce am propus crearea Instrumentului SURE, Comisia propune acordarea a 81,4 miliarde EUR din cadrul acestuia pentru a contribui la protejarea locurilor de muncă și a lucrătorilor afectați de pandemia de coronavirus în întreaga UE. SURE este un simbol clar al solidarității în fața unei crize fără precedent. Europa este hotărâtă să protejeze cetățenii.”

Valdis Dombrovskis, vicepreședintele executiv pentru o economie în serviciul cetățenilor, a declarat: „Lucrătorii se confruntă, în prezent, cu un nivel extrem de ridicat de insecuritate și trebuie să îi sprijinim în vederea depășirii crizei și a relansării economiilor noastre. Acesta este motivul pentru care Comisia a propus Instrumentul SURE, menit să contribuie la protejarea lucrătorilor și să faciliteze redresarea economică. Astăzi, salutăm interesul puternic manifestat de statele membre pentru accesarea finanțării necostisitoare disponibile în cadrul Instrumentului SURE în scopul sprijinirii programelor de șomaj tehnic și a măsurilor similare și așteptăm cu interes ca procesul decizional să fie finalizat rapid pentru a începe acordarea împrumuturilor.”

Nicolas Schmit, comisarul pentru locuri de muncă și drepturi sociale, a declarat: „SURE a fost una dintre primele plase de siguranță pe care am decis să le punem în aplicare pentru a garanta că lucrătorii beneficiază de un venit în perioada în care activitatea lor profesională a fost suspendată și că locurile lor de muncă sunt menținute. Instrumentul SURE va contribui, așadar, la o redresare mai rapidă. În curând, toate statele membre vor fi furnizat garanțiile cu o valoare cumulată de 25 de miliarde EUR și propunem ca cele 15 state membre care au solicitat sprijin să primească împrumuturi cu o valoare cumulată de 81,4 miliarde EUR. Acest demers este o dovadă a solidarității europene și a faptului că împreună suntem mai puternici în beneficiul tuturor cetățenilor europeni.”

Paolo Gentiloni, comisarul pentru economie, a declarat: „Programele de șomaj tehnic au jucat un rol-cheie în atenuarea impactului pandemiei de COVID-19 asupra locurilor de muncă. Instrumentul SURE reprezintă contribuția Uniunii Europene la aceste plase de siguranță esențiale. Acesta va contribui la protejarea lucrătorilor împotriva șomajului și la menținerea locurilor de muncă și a competențelor de care vom avea nevoie pe măsură ce economiile noastre se vor redresa. Cererea ridicată din partea statelor membre confirmă importanța vitală a acestui sistem.”

Studiu Deloitte: Fondurile de capital privat din Europa Centrală ating cel mai scăzut nivel de încredere de la criza financiară, însă manifestă mai mult optimism decât în 2008

Așteptările profesioniștilor în domeniu sunt că 2020 va fi un an bun pentru a face noi investiții, în condițiile în care prețurile scad, creând o piață a cumpărătorilor

Fondurile de capital privat din Europa Centrală au atins cel mai scăzut nivel de încredere de la criza financiară globală, în contextul pandemiei de COVID-19, dar profesioniștii în domeniu sunt mai optimiști decât în timpul crizei din 2008, conform celei mai recente ediții a Deloitte CE Private Equity Confidence Survey. Indicele de încredere, care este în scădere încă de la finalul lui 2017, a ajuns acum la 62, al doilea cel mai scăzut nivel dintre toate edițiile studiului, după cel din octombrie 2008, care a fost de 48. Șapte din zece profesioniști din cadrul firmelor de private equity din Europa Centrală previzionează scăderea activității de profil și înrăutățirea condițiilor economice, dat fiind că economiile din regiune, care sunt în mare măsură bazate pe consum, estimează că vor înregistra contracții semnificative ale PIB-ului în 2020 pe fondul scăderii cererii, cauzate de creșterea șomajului.

Studiul arată și că o parte remarcabilă din respondenți cred într-o revenire economică rapidă, 13% dintre aceștia declarând că se așteaptă la o îmbunătățire a condițiilor economice.

Pandemia creează o piață a cumpărătorilor, 74% dintre respondenți fiind de părere că 2020 va fi un an bun pentru a face noi investiții. Aproape jumătate dintre ei (45%) sunt de părere că vânzătorii și-au ponderat așteptările în privința prețului în ultimele șase luni, iar peste jumătate (51%) cred că această tendință va continua. Prin urmare, ponderea fondurilor de capital privat care se așteaptă să se concentreze pe noi investiții în lunile următoare a rămas relativ mare, de 45%.

„Deși pășesc pe nisipuri mișcătoare, majoritatea profesioniștilor din firmele de private equity au trecut și prin criza financiară din 2008 și mulți dintre ei sunt bine capitalizați, aspecte care îi ajută să parcurgă mai ușor această perioadă de incertitudine. Ca orice criză, cea curentă oferă și oportunități acelor jucători care sunt au o poziție suficient de solidă pentru a-și asuma riscuri. De aceea, aproape jumătate din fondurile de capital privat din Europa Centrală sunt interesate să facă noi investiții, fie pentru a profita de evaluările în scădere, fie pentru a genera mai multă valoare în cadrul portofoliilor existente, prin adiții. Numeroase cazuri de acest gen au fost anunțate anul acesta și în România, în mai multe domenii: reciclare, producție, servicii, tehnologie etc.”, a spus Radu Dumitrescu (foto), Partener Coordonator Consultanță Financiară, Deloitte România.

În ceea ce privește valorile tranzacțiilor, cei mai mulți jucători din domeniu se așteaptă ca acestea să rămână la fel (58%) sau să scadă (43%). De asemenea, 62% dintre respondenți previzionează o scădere a lichidității în următoarele luni.

Rezultatele studiului mai arată și o creștere semnificativă a ponderii celor care cred că eficiența investițiilor lor în Europa Centrală va scădea, acesta fiind al doilea cel mai mare procent din toate edițiile studiului, după cel raportat în toamna lui 2008. Aproape o treime (30%) estimează astfel de scăderi, în comparație cu doar 6%, în ediția anterioară a studiului, și 0%, cu un an în urmă.

Studiul Deloitte Central Europe Private Equity Confidence, realizat bianual încă din anul 2003, reflectă evoluţia pieţei de private equity, iar cea mai recentă ediție este disponibilă aici.

O nouă recunoaștere internațională a performanțelor atinse de ELI-NP

0

Noua performanță atinsă de Extreme Light Infrastructure-Nuclear Physics (ELI-NP), tragerea primului puls laser de 10 PW, reprezentând cea mai mare putere atinsă în lume de un fascicul laser, a primit aprecieri la nivelul comunității științifice internaționale, conectate la desfășurarea evenimentului de la Măgurele. În acest sens, Academia Română comunică:

„În data de 19 august 2020, la ora 14:37, a fost tras primul puls laser de 10 PW, cea mai mare putere din lume a unui fascicul laser. Acțiunea se înscrie în seria testelor de anduranță pentru sistemul de transport al fasciculelor laser. În cursul acestor teste au fost trase 33 de pulsuri cu o putere între 3 și 10 PW de-a lungul unei ore, ceea ce a demonstrat robustețea sistemului laser de la ELI-NP Măgurele. În acest experiment a fost implicat întregul sistem laser de la ELI-NP: amplificatoare, compresor, sistem de transport laser.

La eveniment au participat, prin teleconferință, profesorul Gérard Mourou, laureat al Premiului Nobel pentru fizică în 2018 și membru de onoare al Academiei Române și o serie de oficialități din Guvernul României și cercetători din alte centre din lume.

La finalul testelor, profesorul Mourou, pe a cărui tehnică de amplificare se bazează sistemul laser de la Măgurele, a declarat: «În momentul de față, România este la vârful cercetării. Este un moment istoric. Ne aflăm la vârful științei laserelor (…) Este frumos la acest proiect și faptul că pune împreună toți acești oameni buni în aceeași echipă, să lucreze pentru același țel. Trebuie să mulțumim României, Franței și Europei».

Extreme Light Infrastructure-Nuclear Physics (ELI-NP), cea mai avansată infrastructură de cercetare din lume în domeniul laserelor de mare putere, este coordonat, încă de la înființare, în anul 2012, de academician Nicolae Victor Zamfir, președintele Secției de științe fizice din Academia Română.

Academia Română felicită întreaga echipă de cercetători implicați în acest proiect de mare anvergură științifică și susține continuarea dezvoltării lui pe platforma de la Măgurele, locul unde s-au obținut mai multe rezultate elocvente, care au culminat cu generarea celei mai mari puteri a unui laser și care a propulsat România în centrul atenției comunității științifice internaționale”.

Foto ELI-NP

Caravană igienico-sanitară în localități defavorizate

0

Informarea asupra normelor elementare de igienă și asupra riscurilor nerespectării lor este obiectivul campaniei cu caracter social și educativ Caravana Microduș, derulată de Asociația Zi de Bine și Fundația Bethany, cu sprijinul mai multor parteneri din mediul economic, în localități defavorizate din județul Iași. Cu fonduri strânse prin donații, cu produse de igienă și cu un Ford Ducato oferit de Reiffeisen Leasing și transformat în Microduș, caravana a pornit și a făcut prima oprire în satul Vâlcelele. Susținători sunt Alpha Medical, Tethford, Vanuva, Brick Depot – Magazin certificat Lego și Sykes.

Melania Medeleanu, fondatoare a asociației Zi de Bine, subliniază: „Iată că visul de a transforma o mașină într-o cabină de duș pe patru roți a devenit realitate, și mai mult decât atât, primii copii au reușit să facă primul duș din viața lor. Este o bucurie că putem aduce zâmbet, lumină și un sprijin acolo unde timpul pare că a stat în loc. Sigur, este o picătură într-un ocean, însă pas cu pas putem seta noi obiceiuri pentru acești copii și îi putem ajuta să se transforme, mai târziu, într-un adult sănătos și responsabil. Ne aflăm abia la început de drum dar satisfacția de a vedea atâta bucurie, este de neprețuit”. Peste 35 de copii au primit sfaturi, îndrumări de la voluntari, actori de la Teatro Blu i-au antrenat în jocuri educative, iar la sfârșit au primit pachete cu produse de igienă personală oferite de Ikea și Bioderma și câte un duș mobil de la Brico Depot, a cărui apă se încălzește direct de la soare. Mai departe, Caravana Microduș merge în comuna Vlădeni, satele Broșteni și Alexandru cel Bun, comuna Prisăcani, satele Prisăcani și Măcărești, comuna Răducăneni, satele Răducăneni, Trestiana și satul Scobinți, comuna Movileni, cu satele Epureni și Larga Jijiei, comuna Cotnari, satul Hodora și satul Scobinți din comuna cu același nume. Beneficiari sunt peste 500 de copii în situație vulnerabilă din Județul Iași. După încheierea campaniei, Caravana Microduș va rămâne în posesia Fundației Bethany care va continua traseul și va încerca să ajungă și la alte familii care au nevoie de sprijin și îndrumare.

Suma necesară derulării campaniei este de 35.000 de euro, pentru adaptarea, omologarea, colantarea mașinii, dotarea cu dezinfectanți, materialele necesare pentru activitățile desfășurate de voluntari cu copiii. Pentru strângerea fondurilor, apelul este (conform ideii de bază a seriei de campanii derulate de Asociația Zi de Bine) către cei care-și serbează ziua în luna respectivă; de data asta, cine este născut în august își poate dona ziua de naștere la

https://ziuata.galantom.ro/mystory/fundraising_pages/create?id_project=987.
Donații către Asociația Zi de Bine se pot face: prin SMS cu textul SUS la 8862 (mesaj în valoare de 4 euro); prin transfer bancar în contul deschis la Banca Comercială Română, Sucursala Universitate (RON: RO56RNCB0092166359160001); prin PayPal; donație online prin PAGO, rohelp.ro, BT PAYetc. Mai multe variante de donare se găsesc pe pagina asociației, www.zidebine.ro.

Ajutoare de stat: Comisia aprobă o garanție românească pentru împrumuturi în valoare de 62 de milioane EUR, menită să despăgubească Blue Air pentru daunele suferite ca urmare a pandemiei de COVID-19

0

Comisia Europeană a aprobat, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, o garanție românească pentru împrumuturi, în valoare maximă de aproximativ 62 de milioane EUR (aproximativ 301 milioane RON), în favoarea companiei aeriene Blue Air. Prin această măsură se urmărește despăgubirea companiei aeriene pentru daunele suferite ca urmare a pandemiei de COVID-19, precum și acordarea de sprijin urgent sub formă de lichidități în favoarea companiei. Măsura a fost aprobată parțial în temeiul articolului 107 alineatul (2) litera (b) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE) și parțial în temeiul Orientărilor din 2014 ale Comisiei privind ajutoarele de stat pentru salvare și restructurareCăutați traducerile disponibile pentru linkul precedentEN•••.20/08/2020

Vicepreședinta executivă Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenței, a declarat: „Sectorul aviației a fost grav afectat de pandemia de COVID-19. Această garanție pentru împrumuturi în valoare de 62 de milioane EUR îi va permite României să despăgubească parțial Blue Air pentru daunele suferite ca urmare a pandemiei. Totodată, garanția îi va oferi companiei resursele necesare pentru a acoperi o parte din nevoile urgente și imediate de lichidități cu care se confruntă. Se vor evita astfel perturbările pentru pasageri și se va asigura conectivitatea regională, în special pentru numărul semnificativ de cetățeni români care lucrează în străinătate și pentru numeroase mici întreprinderi locale care depind de biletele accesibile oferite de Blue Air pe o rețea de rute dezvoltată pentru a răspunde nevoilor specifice ale acestora. Continuăm să lucrăm cu statele membre pentru a discuta posibilitățile existente și a găsi soluții viabile pentru a conserva această parte importantă a economiei, în conformitate cu normele UE.

Blue Air este o companie aeriană românească privată cu sedii în România, Italia și Cipru. Cu o flotă de 18 avioane, Blue Air a deservit 92 de rute și 15 țări, transportând peste 4 milioane de pasageri în 2019.

Blue Air îndeplinea condițiile pentru a fi considerată o întreprindere aflată în dificultate la 31 decembrie 2019, înainte de pandemia de COVID-19. Mai precis, compania înregistra pierderi din cauza investițiilor ample pe care le-a întreprins începând din 2016 pentru a-și îmbunătăți rețeaua de rute. Compania aeriană redevenise profitabilă în 2019 și la începutul anului 2020, însă, ca și alte companii din sectorul aviației, a înregistrat pierderi semnificative din cauza pandemiei de COVID-19 și a restricțiilor de călătorie pe care guvernul României și alte guverne au fost nevoite să le impună pentru a limita răspândirea virusului. În prezent, compania se confruntă cu nevoi urgente de lichidități.

Măsura de sprijin românească

România a notificat Comisiei, în temeiul articolului 107 alineatul (2) litera (b) din TFUE și al Orientărilor din 2014 privind ajutoarele de stat pentru salvare și restructurareCăutați traducerile disponibile pentru linkul precedentEN•••, o măsură de ajutor în valoare de 62 de milioane EUR care să sprijine Blue Air, compensând compania aeriană pentru pierderile cauzate direct de pandemia de COVID-19 și oferindu-i resursele necesare pentru a-și acoperi nevoile urgente și imediate de lichidități până în ianuarie 2021.

Măsura constă într-o garanție publică cu o valoare maximă de aproximativ 62 de milioane EUR (aproximativ 301 milioane RON) asociată unui împrumut acordat companiei aeriene, care va fi alocată după cum urmează:

  • Aproximativ 28 de milioane EUR (aproximativ 137 de milioane RON) – garanție publică menită să despăgubească Blue Air pentru daunele cauzate direct de pandemia de COVID-19 și de restricțiile de călătorie introduse de România și de alte țări de destinație pentru a limita răspândirea coronavirusului în perioada 16 martie 2020-30 iunie 2020 și
  • Aproximativ 34 de milioane EUR (aproximativ 164 de milioane RON) – ajutor pentru salvare sub forma unei garanții publice asociate unui împrumut destinat să acopere parțial nevoile de lichidități acute cu care se confruntă Blue Air din cauza pierderilor mari din exploatare pe care le-a suferit în urma pandemiei de COVID-19.

Blue Air nu este eligibilă pentru a primi sprijin în temeiul Cadrului temporar pentru măsuri de ajutor de stat al Comisiei, care se adresează întreprinderilor care nu erau încă în dificultate la data de 31 decembrie 2019. Prin urmare, Comisia a evaluat măsura în temeiul altor norme privind ajutoarele de stat, în conformitate cu notificarea din partea României.

În ceea ce privește compensarea daunelor, Comisia a evaluat măsura în temeiul articolului 107 alineatul (2) litera (b) din TFUE, care îi permite Comisiei să aprobe măsurile de ajutor de stat acordate de statele membre pentru a despăgubi anumite întreprinderi sau anumite sectoare (sub formă de scheme) pentru daunele cauzate în mod direct de evenimente extraordinare. Comisia consideră că pandemia de COVID-19 reprezintă un eveniment excepțional, având în vedere caracterul său extraordinar și neprevăzut și impactul economic semnificativ pe care l-a generat. Prin urmare, intervențiile excepționale din partea statelor membre menite să compenseze daunele legate direct de pandemie sunt justificate.

Comisia a constatat, în special, faptul că ajutorul acordat de România va compensa daune legate direct de pandemia de COVID-19. O firmă de audit extern independentă va verifica faptul că ajutorul nu depășește valoarea daunelor suferite în perioada 16 martie – 30 iunie 2020. În urma auditului, va trebui ca orice sprijin public primit de Blue Air peste nivelul daunelor suferite efectiv să fie returnat României. Prin urmare, riscul de supracompensare este exclus. De asemenea, Comisia a constatat că măsura este proporțională, deoarece compensația nu depășește ceea ce este necesar pentru acoperirea daunelor.

În ceea ce privește ajutorul pentru salvare, Comisia l-a evaluat în temeiul Orientărilor sale din 2014 privind ajutoarele de stat pentru salvare și restructurareCăutați traducerile disponibile pentru linkul precedentEN•••, care le permit statelor membre să sprijine întreprinderile aflate în dificultate, cu condiția, mai ales, ca măsurile de sprijin public să fie limitate în timp și ca domeniu de aplicare și să contribuie la realizarea unui obiectiv de interes comun. Ajutorul pentru salvare poate fi acordat pentru maximum șase luni pentru a-i acorda unei întreprinderi suficient timp pentru a găsi soluții într-o situație de urgență.

România s-a angajat să se asigure că, după șase luni, garanția publică va înceta sau Blue Air fie va prezenta un plan de lichidare, fie va efectua o restructurare cuprinzătoare pentru a deveni viabilă pe termen lung. O astfel de restructurare ar face obiectul evaluării și aprobării de către Comisie.

Comisia a constatat că măsura va contribui la asigurarea continuării ordonate a serviciilor de zbor pentru aproximativ 400 000 de pasageri care fie au rezervat un zbor cu Blue Air în următoarele luni, fie așteaptă să li se ramburseze biletul anulat. Mai mult, măsura va contribui la menținerea conectivității regionale pentru numărul semnificativ de cetățeni români care lucrează în străinătate, precum și pentru mici întreprinderi locale care depind de biletele accesibile oferite de Blue Air pe o rețea de rute dezvoltată de companie pentru a răspunde nevoilor specifice ale acestora. În același timp, condițiile stricte asociate împrumutului în ceea ce privește remunerarea și utilizarea fondurilor, precum și durata limitată a ajutorului vor reduce la minimum denaturarea concurenței care ar putea fi cauzată de sprijinul acordat de stat.

Așadar, pe această bază, Comisia a concluzionat că măsura aplicată de România respectă normele UE privind ajutoarele de stat.