Analiză privind relaxarea restricțiilor în contextul Covid

0

Euler Hermes prezintă o analiză asupra relaxării restricțiilor actuale preconizate de mai multe țări, analiză care ține seama de situații și riscuri specifice.

În imagine, Mihai Chipirliu, CFA-Head of Risk Analysis Euler Hermes România

Relaxarea restricțiilor – o poveste cu patru capitole

Tot mai multe țări anunță datele de încetare a restricțiilor aplicate în contextul Covid (Franța, Marea Britanie, Germania), iar altele încep deja să le reducă (China, Austria și acum Italia și Spania), conturându-și planurile de reluare treptată a activității. Cu toate acestea, ar trebui să ținem cont de faptul că nu toate țările sunt în aceeași situație; fiecare se confruntă cu riscuri diferite în pragul relaxării măsurilor de izolare. Ținând cont de punctul de plecare, din datele epidemiologice reiese că puține țări sunt în măsură să înceapa relaxarea restricțiilor, bazându-se pe un număr de reproduceri de bază R0*<1. Cu toate acestea, mulți susțin începerea relaxării cât mai curând posibil pentru a sprijini economiile. Pentru a înțelege potențialele strategii de ieșire și riscurile asociate acestora, am grupat țările pe două dimensiuni care analizează condițiile inițiale, înainte de a ridica blocajele: (1) gradul de pregătire a sistemului sanitar pentru a face față relaxării măsurilor de restricție și (2) vulnerabilitatea economică pricinuită de restricții.

Figura 1 – Cadrul analitic de relaxare a restricțiilor

Sursa: Variate, Euler Hermes, Allianz Research

Analiza noastră relevă patru grupuri de țări (vezi figura 2). Cadrul este dinamic, astfel încât situația între grupuri poate evolua în timp, având în vedere că lupta împotriva virusului va progresa, iar țările își vor intensifica testarea sau își vor îmbunătăți capacitățile medicale. Primul grup, format în cea mai mare parte din așa-numitele piețe emergente, este încă nepregătit pentru eliminarea restricțiilor dacă ținem cont de faptul că  răspândirea virusului este una accelerată și instituțiile de asistență medicală luptă din greu să facă față. Aceste state sunt foarte vulnerabile și în cazul instalării restricțiilor care sunt greu de implementat în zonele foarte dens populate (Brazilia, India …). Și gradul mare de informalitate face anevoioasă, de asemenea, generalizarea rețelelor de securitate socială, pe masură ce   activitatea economică se oprește (Mexic) și presiunea politică pentru relansarea economiei crește. Nu numai că impactul îngrădirilor în ansamblu va fi devastator, dar efectele sale ar putea chiar să afecteze economia pe termen mediu. Astfel, se conturează riscul unor greșeli politice – repornirea precoce a a economiei, și riscul unei epidemii secundare. O eliminare a restricțiilor treptată pare a fi soluția optimă, chiar dacă aceasta înseamnă o recuperare în forma de U lentă.

Figura 2: Distribuirea țărilor în funcție de condițiile inițiale

Sursa: Variate , Euler Hermes, Allianz Research

Un al doilea grup de țări, primele care s-au confruntat cu acest virus, sunt pe punctul de a învinge boala, după ce au crescut capacitatea de testare și capacitatea medicală. Acestea prezintă, de asemenea, o vulnerabilitate mai scăzută decât alte tări, datorită procesului decizional centralizat de sus în jos (China), a stabilizatorilor de activitate eficienți și a plaselor de siguranță (Danemarca) sau a stabilirii unei limite de izolare (Coreea de Sud). Strategiile lor de ieșire din izolare sunt prudente și treptate, așa cum se poate vedea în cele mai recente anunțuri, unele subsectoare de servicii rămânând închise până în luna iunie. Experiența Chinei arată că măsurile de izolare sunt relaxate prudent sau uneori chiar reînăsprite în orașele în care există riscul unui al doilea val de infecții, fie din cauza cazurilor importate, fie din cauza cazurilor asimptomatice.

Un al treilea grup cuprinde țări limitrofe, unde s-au înregistrat progrese în ceea ce privește stoparea răspândirii virusului (Italia) sau unde capacitatea medicală și de testare a depășit alte tări (Germania, Singapore). Cu toate acestea, multe dintre aceste state sunt relativ mai vulnerabile  din punct de vedere economic la izolare decât primele țări care s-au confruntat cu acest virus. Este probabil ca aici, printr-un efort de reducere a impactului economic negativ (prin intermediul comerțului, turismului și al lanțurilor industriale de aprovizionare), relaxarea sa apară mai devreme sau să fie mai puțin progresivă; am vedea astfel riscuri mai mari ale unui nou val de infecții (Singapore); aceasta ar putea fi compensată numai printr-o capacitate mai mare de testare sau de urmărire a contactelor.

Ultimul grup cuprinde țări care încă se luptă cu epidemia și în care testarea nu a atins încă standardele celor mai performanți. În acest grup, găsim, de asemenea, țări cu zone urbane foarte dense (SUA, Japonia, Marea Britanie, Franța), unde  izolarea este greu de aplicat din punct de vedere logistic. În plus, unele sunt extrem de vulnerabile din punct de vedere economic din cauza unei piețe flexibile a forței de muncă (SUA) și a unei  economii deja în scădere (Japonia) sau limitată de politica fiscală (Spania).

În cele din urmă, multe țări sunt vulnerabile la blocaje prelungite, deoarece au o concentrare ridicată în sectoarele în care activitatea este oprită. În mod optim, relaxarea ar trebui să fie chiar mai treptată și mai lentă pentru a evita focarele secundare și, unele dintre aceste țări (în principal din UE) trebuie să se ocupe de reglementare înainte de a putea implementa aplicații de urmărire a contactelor. Aceste țări ar putea opta pentru pornirea sau oprirea restricțiilor pe intervale orare pentru a se asigura că secțiille lor de ATI au capacitate suficientă pentru tratarea pacienților, că testarea este în creștere și că autoizolarea este strict implementată. Riscurile în cazul eliminării precoce a restricțiilor din cauza urgențelor economice (ex. Spania, care a început să ridice restricțiile în domeniul construcțiilor și cel industrial) rămâne.

„Ultimele declarații ale președintelui României anunță potențiale relaxări ale restricțiilor după 15 mai, dar acestea trebuie văzute mai degrabă ca o modalitate de a estompa din impactul economic al auto – izolării asupra economiei decât ca o validare a performanței sistemului medical în fața pandemiei Covid. Ritmul de redresare la nivel de subsector va fi diferit și acest lucru trebuie avut în vedere atunci când se vor implementa mecanisme de susținere a IMM-urilor”, a declarat Mihai Chipirliu, CFA – Head of Risk Analysis Euler Hermes Romania

Figura 3: Lecții preliminare pentru eliminarea restricțiilor

Lungime și durată Pentru a păstra R0* < 1, ar putea fi optim să nu se ridice complet restricțiile înainte de găsirea unui vaccin. Prin urmare, revenirea la „normalitate” nu este  așteptată înainte de prima jumătate a anului 2021.   Cu toate acestea, blocajele pe o perioadă de 18 luni par nesustenabile: eliminare graduala a restricțiilor (de la minim două luni, până la șase luni) pare a fi standardul acceptat, dar acestea trebuie să fie însoțite de testare în masă, izolare specifica si  identificarea cazurilor asimptomatice.  
Segmentare sectorială Efectul asupra increderii consumatorului  va fi de lungă durată, deci nu ar trebui să ne așteptăm imediat să se reia consumul: autoizolarea și frica predomină cu cât durează mai mult izolarea.   Sectoarele cu risc scăzut de infecție, de exemplu fabricile inalt automatizate și persoanele mai puțin vulnerabile, de exemplu grădinițele și școlile, ar putea fi deschise prima dată. „Sectoarele esențiale” ar putea, de asemenea, să reînceapă activitatea cu condiția de a adopta protocoale stricte de sănătate.   Modul în care sectoarele vor organiza relaxarea restricțiilor este esențial pentru a putea înțelege redresarea: nu toți vor putea relua rapid activitatea, aceasta este reluată în funcție de integrarea furnizorilor lor în lanțul de aprovizionare global, de acumularea stocurilor în timpul restricțiilor, de încrederea consumatorilor și de întârzierile de transport maritim.   Trebuie luate în considerare complementaritățile între sectoare. De exemplu, multe persoane cu copii nu pot merge la locul de muncă atunci când grădinițele și școlile sunt închise;  
Segmentare Geografică Regiunile care oferă servicii gratuite în domeniul asistenței medicale pot fi deschise mult mai ușor.   În cazul în care se poate ajunge la „imunitatea de grup” în unele regiuni, în special în zonele și regiunile cu imunitate ridicată se pot relua activitati;  
Restricții de deplasare Menținerea frontierelor închise sau aplicarea unor restricții de călătorie puternice va fi noul normal până la sfârșitul anului. Evitarea cazurilor de infectii importate va fi esențială, deoarece eliminarea restricțiilor diferă în funcție de temporizarea și de strategia fiecărei tari   Ar trebui să se acorde prioritate relaxării restricțiilor care implică un stres social sau psihologic ridicat  
Protocol de Sănătate Gestionarea cazurilor asimptomatice: atâta timp cât nu există o estimare exactă a numărului de cazuri asimptomatice sau  testarea pe scară largă pusa în aplicare pentru a le detecta, relaxarea nu poate fi completă. Cazul Chinei releva    că, indiferent care sunt recomandările venite de la centru (administratia centrala) și constrângerile, una dintre cele mai mari provocări este gestionarea răspândirii prin cazuri asimptomatice.   Urmărirea contactelor pare a fi una dintre cele mai bune modalități de monitorizare a răspândirii virusului, dacă este combinată cu testarea în masă adecvată. Cu toate acestea, există îngrijorări cu privire la viața privată și s-ar putea dovedi mai greu de pus în aplicare în Europa, având în vedere reglementarea vieții private. Testarea în masă combinată cu aplicarea strictă a autoizolării ar putea fi o alternativă sugerată pentruțările europene  

Sursa: Variate, IFO, Blair Institute, McKinsey, Allianz Research

*Numărul reproducerilor de bază R0 – unitate de măsurare în epidemiologie.
În epidemiologie, numărul de reproducere de bază a unei infecții poate fi considerat ca numărul estimat de cazuri generate direct de un caz într-o populație în care toți indivizii sunt sensibili la infecții – cf. wikipedia

Previzionarea riscurilor comerciale și
de neplată de astăzi, înseamnă protejarea trezoreriei de mâine

Euler Hermes este liderul mondial în domeniul soluțiilor de asigurare a creditelor și un specialist recunoscut în domeniile acoperirii și asigurării creditelor. Cu o experiență de peste 100 de ani, Euler Hermes oferă o gamă completă de servicii de gestionare a creanțelor clienților. Rețeaua sa internațională de supraveghere permite analizarea stabilității financiare a IMM-urilor și a marilor grupuri active pe piețe reprezentând 92% din PIB-ul mondial. Societatea cu sediul social la Paris este prezentă în peste 50 de țări având peste 5800 de angajați. Membră a Grupului Allianz, Euler Hermes a obținut ratingul AA din partea Standard & Poor’s. Societatea a înregistrat o cifră de afaceri consolidată de 2,9 miliarde de euro în 2019 și garanta tranzacții comerciale în valoare de 950 miliarde de euro în întreaga lume la final de 2019. Pentru mai multe informații: eulerhermes.com

***

Notă de avertizare privind declarațiile de perspectivă: Afirmațiile conținute în acest document pot include perspective, afirmații privind așteptările legate de viitor precum și alte declarații prospective care sunt bazate pe opiniile și ipotezele actuale ale conducerii și implică riscuri și incertitudini cunoscute și necunoscute. Rezultatele, performanța și evenimentele efective pot diferi substanțial de cele exprimate sau sugerate în aceste declarații de perspectivă. Astfel de devieri pot surveni din următoarele cauze, fără limitare la, (i) modificări ale condițiilor economice generale și ale situației privind competitivitatea, în special în activitatea principală și pe piețele principale ale Grupului Allianz, (ii) performanța piețelor financiare (în special volatilitatea pieței, lichiditatea și evenimentele legate de credite), (iii) frecvența și gravitatea evenimentelor care cauzează prejudicii asigurate, incluzând de la catastrofe naturale până la realizarea de cheltuieli pentru acoperirea prejudiciilor, (iv) nivelurile și tendințele de mortalitate și morbiditate, (v) nivelurile de persistență, (vi) cu precădere în activitatea bancară, amploarea riscurilor de credit, (vii) nivelurile ratei dobânzii, (viii) cursurile de schimb valutar, incluzând cursul de schimb EUR/USD, (ix) modificările legilor și ale reglementărilor, inclusiv ale reglementărilor fiscale, (x) impactul achizițiilor, incluzând aspectele legate de integrare și măsurile de reorganizare, și (xi) factorii generali privind competitivitatea, în fiecare caz, la nivel local, regional național și/sau global. Mulți dintre acești factori pot avea o probabilitate mai mare de a se produce, sau pot fi mai pronunțați, ca urmare a activităților teroriste și a consecințelor acestora.

Fundația Botnar, donație către UNICEF România pentru echipamente medicale

0

Fundația Botnar (Elveția) de promovare a cercetării bazate pe inteligență artificială pentru sănătatea și bunăstarea copiilor și tinerilor din medii urbane în dezvoltare, partener de lungă durată al UNICEF, a donat 400.000 de dolari reprezentanței UNICEF din România pentru achiziționare de echipamente medicale și teste pentru spitale și de echipamente de protecție personală. Beneficiari sunt asistenți sociali, asistente medicale comunitare, mediatori sanitari, profesioniști care lucrează pe teren pentru copii dezavantajați și familiile lor. Primele livrări au fost în comunități din județul Bacău.

Pieter Bult (foto), reprezentatul UNICEF în România:„Apreciem foarte mult susținerea oferită de Fundația Botnar pentru ca UNICEF în România să poată oferi echipamentele esențiale necesare celor care luptă în prima linie împotriva pandemiei de Covid-19. Acest lucru le va permite să își desfășoare activitatea în condiții de siguranță, protejându-se atât pe ei înșiși, cât și pe copiii cărora le oferă ajutor. Fundația Botnar este un partener de lungă durată și de încredere al UNICEF. Pe durata pandemiei este cu atât mai important să luptăm împreună pentru drepturile copiilor și în special pentru copiii, care, chiar și înaintea acestei pandemii, se aflau într-o situația extrem de dificilă”.

Susanna Hausmann-Muela, Chief Program Officer al Fundației Botnar: „În această perioadă extrem de dificilă, când omenirea se confruntă cu provocări fără precedent cauzate de pandemia de coronavirus, Fundația Botnar își menține angajamentul de a susține sănătatea și bunăstarea copiilor și tinerilor. Ca partener pe termen lung al UNICEF, suntem mândri să le putem sprijini activitatea lor esențială, astfel încât copiii din România, și în special copiii vulnerabili, să beneficieze de serviciile necesare, oferite de profesioniștii care lucrează pentru comunități în prima linie”.

UNICEF estimează că „în România, peste 70.000 de lucrători din prima linie au nevoie de echipamente de protecție personală pentru a le putea oferi servicii, în condiții de siguranță, persoanelor vulnerabile. Printre aceștia se numără: asistenții medicali comunitari, mediatorii sanitari romi, personal de asistență medicală primară, asistenții medicali, asistenții sociali, alți lucrători comunitari, personalul centrelor de plasament în regim de urgență și personalul care lucrează în sistemul de îngrijire de tip rezidențial, inclusiv personalul responsabil de curățenie. UNICEF va livra 210.000 de perechi de mănuși, 280.000 de măști faciale, 20 de concentratoare de oxigen și peste 4000 de kituri de testare pentru SARS Cov 2”.

Program de relansare online a magazinelor fizice afectate de pandemie

0

A fost lansată alianța  #VreauOnline, inițiativă a industriei de eCommerce din România pentru facilitarea tranziției în mediul online a magazinelor fizice afectate de pandemia de coronavirus. Inițiatoare sunt 17 companii de top cu experiență în comerțul online. Activitatea constă într-un program de training gratuit și servicii specializate de transformare digitală. Comercianții primesc „sprijin și reduceri la pachet pentru servicii precum: crearea unui magazin digital, promovare prin marketing digital, procesare automatizată de comenzi, împachetare și livrare de colete, plata cu cardul, facturare și toate serviciile adiacente de eCommerce”.

Companiile fondatoare sunt Blugento (platforma românească de eCommerce pentru construirea magazinului digital), Frisbo (cel mai popular serviciu românesc de procesare automată a comenzilor),FAN Courier (liderul serviciilor de curierat din România), Banca Transilvania (bancă dedicată afacerilor mici și mijlocii românești), Retargeting.biz(servicii automatizate de marketing digital), SMSO(platforma integrată de servicii de comunicare prin SMS), TargetWeb (servicii avansate de SEO și optimizare), Newsman(cel mai mare serviciu de email marketing din România), MOCAPP (platformă martech de influencer marketing), Zea (agenția de marketing digital specializată pe eCommerce), Canopy (companie românească expertă în PPC advertising), Eliade Rotariu(autor, trainer și manager de business), Pluriva(sistem ERP integrat pentru gestiunea și automatizarea fluxurilor de back-office din eCommerce), SmartBill(cel mai folosit soft de facturare și gestiune de pe piața locală), Vivre (cel mai popular site de home & deco, deschis acum ca marketplace și altor comercianți), Total PR (agenție de comunicare cu experiență în promovarea afacerilor online), Salesfox (echipe de vânzări on-demand, un produs Neogen).

Sandu Băbășan, Blugento: Scopul alianței noastre e de a pregăti comercianții pentru noua ordine a comerțului, care ne împinge vrând-nevrând spre vânzări online. eCommerce-ul crește deja de mult timp, motiv pentru care am și adunat specialiștii în acest domeniu, însă provocarea cauzată de coronavirus vine cu noi oportunități: creșterea cererii consumatorilor de a cumpăra online. Magazinele au nevoie să se adapteze rapid prin lansarea unui shop online, promovarea prin marketing digital, administrarea în siguranță a stocului și procesarea de comenzi după norme noi, să livreze rapid și economic și să-și automatizeze toate procesele, de la facturare și urmărire a coletelor până la administrarea retururilor, protejându-și în același timp personalul și afacerea”.

Bogdan Colceriu, Frisbo: „Automatizarea comenzilor este ceea ce facem de ani de zile, însă acum mai mult ca oricând trebuie integrat comerțul cu toate uneltele digitale disponibile. Prin alianța #VreauOnline am reușit pentru prima dată să oferim toate serviciile într-un pachet unic pentru comercianți. Fiecare dintre partenerii noștri au acceptat să ofere promoții masive la produsul comun pe care-l oferim, pentru a face cât mai ușor pentru magazinele fizice să facă tranziția spre o activitate de vânzări pe Internet”.

Activitatea începe cu două workshop-uri gratuite, transmise live prin website-ul alianței https://vreau.online/:

28 aprilie, 08:00-09:00Morning Login Workshop cu tema “4 servicii de care ai nevoie ca să-ți lansezi magazinul online”

30 aprilie, 08:00-09:00Morning Login Workshop cu tema “Cum să-ți promovezi noul magazin online”.

Proprietarii magazinelor fizice care vor să învețe despre cum să-și lanseze propriile afaceri eCommerce pot să se înscrie gratuit la workshop-uri și să beneficieze automat de promoții pe https://vreau.online/.

Frauda în sistemul bancar, combaterea spălării banilor și cunoașterea clientelei în era COVID-19

0

 

Material de opinie de Burcin Atakan, Partener Consultanță Financiară,
și Ioana Ungureanu, Manager Consultanță Financiară, Deloitte România (foto)

Pe măsură ce noul coronavirus continuă să se răspândească pe tot globul, măsurile impuse de autorități și organele competente ale fiecărui stat pentru a-i încetini efectele și a minimiza potențialele daune prezintă diverse forme și abordări. Atunci când aceste măsuri vin pe fondul unei recesiuni de mult anticipate, confruntarea cu o criză financiară în era COVID-19 este inevitabilă.

Este cunoscut faptul că, în timp ce economiile intră în declin și rata ocupării forței de muncă scade drastic, cazurile de fraudă cresc în timpul recesiunilor. Lucrând în domeniul criminalisticii și al conformității de peste două decenii, am fost martori a patru crize majore. După fiecare criză, am observat fenomene de creștere a fraudei, precum și daunele aduse de acestea companiilor, instituțiilor și statelor. În cazul crizei care va urma acestei pandemii, așteptările sunt similare. Un sondaj realizat de Deloitte a arătat că peste 60% dintre companii se așteptau la o creștere a fraudei ca urmare a crizei financiare globale din 2008.

Chiar dacă în ultimul deceniu s-a discutat intens despre conformitate în zona AML (Anti-Money Laundering– combaterea spălării banilor) și KYC (Know Your Customer – cunoașterea clientelei), domeniul propriu-zis și profesiile aferente acestuia sunt relativ noi. Cel mai probabil, majoritatea profesioniștilor care lucrează astăzi în acest domeniu nu au avut experiența unei recesiuni sau a unei încetiniri economice reale cât au lucrat în departamente de conformitate. Experiența și literatura internă a organizațiilor privind spălarea banilor sunt, în general, limitate, acoperind în mare parte doar perioadele de boom economic.

Cel mai recent caz de fraudă, marcat printr-o acțiune penală deschisă de BNR la DIICOT la începutul acestui an, este un produs al ingineriei sociale și al furtului de date. Dacă acum 3-4 ani, acest tip de fraudă era responsabilitatea procurorilor statului român, care încercau să identifice aproape exclusiv persoanele implicate în fraudă, în prezent, băncile sunt trase la răspundere aproape în egală măsură, de aceea BNR pune presiune asupra instituțiilor financiare și solicită, în mod corect, ca acestea să aplice cu foarte mare atenție măsurile de cunoaștere a clientelei. Aceasta reprezintă o etapă importantă pentru conformitatea AML și KYC în sectorul bancar.

Cum se realizează de obicei frauda: prin intermediul rețelelor de socializare, hackerii sau manipulatorii de informații obțin date critice despre companii, aflând numele și adresele de e-mail ale celor care lucrează în departamentele financiare ale acestora. Folosind concluziile experimentului de obediență făcut în anii 1960 de Milgram, făptașii ajung la aceste persoane și îi „îndeamnă” ferm să transfere o sumă importantă de bani către o terță parte, însoțind mesajul și de o amenințare pentru angajat. Acesta efectuează de urgență plata. La numai câteva ore sau zile (în unele cazuri, săptămâni), angajatul observă că tranzacția este nelegitimă și că a fost vorba de o fraudă.

Între timp, o persoană sau o companie deschide un cont la o bancă. Pentru a menține contul „în afara radarului”, o perioadă de timp, prin acesta sunt efectuate tranzacții nesemnificative, iar activitatea pe cont pare a fi normală, dar, de fapt, contul este „în așteptarea” tranzacțiilor semnificative. Când acestea au loc, prin intermediul mijloacelor de fraudare menționate, banii sunt transferați rapid într-un alt cont, dintr-o terță bancă din afara UE. Din motive bine cunoscute (lipsa acordurilor internaționale cu privire la infracțiunile financiare, confidențialitatea datelor, secretul bancar și slaba cooperare a băncilor), din păcate, acest ultim transfer este în general suficient pentru a pierde urma urmelor fondurilor transferate. .Aceasta este o fraudă tipică.

Care este legătura cu partea de conformitate? Răspunsul la această întrebare se regăsește în legislația privind combaterea spălării banilor, cu atât mai mult cu cât noua lege a fost publicată în iulie 2019 (Legea nr. 129/2019). Responsabilitatea de cunoaștere a clientelei nu mai reprezintă o sferă tacită din perspectiva băncilor, ci a devenit o responsabilitate cheie. Prin urmare, problema nu mai este doar a făptașilor, rețelelor de criminalitate sau a grupurilor internaționale de crimă organizată, ci și a instituțiilor financiare.

Chiar și băncile de dimensiuni mijlocii au sute de mii de clienți în România. Astfel, în fiecare zi, mii de conturi sunt deschise și milioane de tranzacții sunt realizate preponderent online sau prin intermediul ATM-urilor. Este o mare provocare pentru bănci să identifice tranzacțiile suspecte prin conturile utilizate de grupările infracționale.

În perioada COVID-19 și ulterior, este foarte posibil să crească numărul cazurilor de fraudă. Sunt băncile românești pregătite pentru a face față tentativelor de fraudă masivă și să rămână conforme cu noua lege de prevenire si combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului?

Poate China să-și protejeze economia de impactul COVID-19?

0

Pe fondul actualei pandemii de coronavirus (COVID-19) și a impactului său asupra economiei globale, este puțin probabil ca Republica Populară Chineză să poată atinge obiectivul de creștere pentru 2020. Coface prognozează o rată de creștere de 4% pentru economia chineză în acest an.

Activitatea economică din China ar putea cunoaște o decelerare mai rapidă decât se aștepta în 2020 și ar rata obiectivul de creștere setat de Partidului Comunist Chinez (PCC) de 5,6%. În ultimele luni, economia chineză s-a confruntat cu numeroase provocări, precum consecințele războiului comercial cu Statele Unite, dar și factori structurali, cum ar fi situația demografică a țării (15% din populația chineză are peste 65 de ani). În acest context, pandemia de COVID-19 este un șoc suplimentar care se adaugă provocărilor existente.

Obiectivul de creștere de 5,6% menționat anterior este un prag-cheie pentru China și PCC, partidul considerând că acesta este un nivel de dezvoltare al societății „moderat prosper”. China definește acest obiectiv ca dublarea valorilor de venit nominal pe cap de locuitor din 2010. În ciuda circumstanțelor actuale, PCC speră să atingă acest obiectiv înainte de aniversarea de 100 de ani din iulie 2021.

În această etapă, guvernul pare să rămână încrezător în atingerea obiectivelor pentru 2020. Cu toate acestea, este mai probabil ca această etapă să fie amânată până în 2021. Răspândirea COVID-19 în întreaga lume, în special pe piețele cheie pentru China precum Europa și America de Nord (30% din exporturile sale), va afecta activitatea economică chineză în acest an.

În ciuda măsurilor luate de autoritățile chineze,
insolvențele vor cunoaște o creștere accelerată

Autoritățile chineze au luat măsuri pentru a compensa impactul pandemiei asupra economiei. De exemplu, Banca Populară Chineză (PBOC) s-a concentrat până în prezent pe măsuri destul de prudente și clar orientate, cum ar fi reducerea ratei dobânzilor. În pofida flexibilității generate de aceste decizii, China va trebui să apeleze la o relaxare monetară mai agresivă, precum și la o relaxare fiscală dacă dorește să gestioneze stabilizarea economiei sale.

Spre deosebire de 2009, spațiul de manevră în gestionarea problemelor economice este substanțial redus. În special, rezervele valutare nu sunt suficiente pentru a acoperi ieșirile, punând presiuni pe moneda yuan. Pe plan fiscal, investițiile suplimentare în infrastructură care vizează compensarea șocului se vor adăuga la îndatorarea locală, ceea ce va conduce la presiuni asupra sectorului bancar, deja aflat sub presiune, și a corporațiilor foarte îndatorate. În acest context, se așteaptă o creștere a valorilor implicite ale obligațiunilor și a insolvențelor corporative, însoțite de eforturi de restructurare în sectorul bancar.

Tendințe în industria asigurărilor:

1

Compania românească Leader Team Broker, specializată în managementul riscurilor și distribuirea polițelor de asigurări, anunță că în 2019 a intermediat prime de 5,6 milioane de euro, ceea ce reprezintă o creștere cu 26% față de anul anterior. Veniturile companiei au înregistrat un avans cu 22%, față de anul anterior, apropiindu-se de pragul de 1 milion de euro.

Referindu-se la activitatea în contextul actual,Răzvan Rusu, fondatorul companiei Leader Team Broker, apreciază: „Criza a demonstrat că digitalizarea industriei în care activăm și inteligența artificială sunt două instrumente care lucrează în beneficiul tuturor părților implicate în industrie. Pentru companii, digitalizarea permite încheierea mai multor tipuri de polițe la distanță, interacțiune digitalizată cu clientul, dezvoltarea unor aplicații extrem de precise și de utile în relația cu acesta precum aplicații pentru inspecții de risc, soluționare daune sau vânzări de asigurări. Pentru client, digitalizarea aduce soluționare rapidă a problemei, un nivel mai ridicat de încredere și transformarea acestuia din beneficiar în partener. Pentru angajații unei companii de asigurări, digitalizarea înseamnă eliminarea fără risc a unor procese repetitive și posibilitatea de a lucra la dezvoltarea de produse noi, cu valoare adăugată”.

Cu sublinierea că Leader Team Broker este prima companie românească ce a introdus inteligenția artificială în activitatea curentă, cu scopul de a degreva echipa de taskuri repetitive și de a crește eficiența în relația cu clientul, Răzvan Rusu accentuează: „Investiția de la acel moment și-a atins pe deplin scopul. Am eliminat erorile umane în gestionarea volumelor mari de informații și cifre, clienții au beneficiat de răspunsuri extrem de rapide pentru documentele și evidențele pe care le solicită, am putut aloca mai mult timp să gândim împreună cu echipa produse noi. Dacă nu făceam aceste investiții, astăzi, am fi avut dificultăți în gestionarea clienților, a încasărilor și a relației cu asigurătorii”.

Anul trecut, Leader Team Broker a dezvoltat un serviciu pentru îmbunătățirea ratei de retenție a angajaților în industrii cheie: „Programul de audit al beneficiilor pentru angajați poate ajuta compania să crească cu până la 25% nivelul de retenție al angajaților și să salveze până la 40% din bugetul investit în pachetul salarial. Auditul face parte din conceptul iDoctor lansat la finalul anului trecut”.

La orientările actuale se referă Alexandra Elena Durbacă, director executiv al companiei: „Criza a accelerat adoptarea de către stat și de către companii a unor soluții care trenau de multă vreme iar cel mai bun exemplu este legiferarea recentă a serviciilor de telemedicină. Dincolo de beneficiul de timp pe care îl obține clientul/pacientul, un efect extrem de important este creșterea accesibilității. Dacă înainte de legiferare, multe persoane erau în imposibilitate fizică de a beneficia de servicii medicale la distanță, odată cu deschiderea acestei opțiuni, orice persoană, indiferent unde locuiește, are acces la o consultație medicală, prin intermediul unei conexiuni telefonice. Este un pas important la care a contribuit tehnologia actuală și, indirect, criza actuală. Marii asigurători discută, de exemplu în această perioadă despre posibilitatea de a crea polițe de asigurări care să acopere riscuri generate de pandemii precum cea în care ne aflăm. Există un precedent, produsul de ”business-interuption” creat special de Lloyds în 2014, pe fondul epidemiei de Ebola. În general, o astfel de poliță se activează în urma unui incident fizic (incendiu, cutremur, etc.) în baza căruia o companie este nevoită să întrerupă activitatea. În situația prezentă, întreruperea activității a fost dictată de o decizie guvernamentală, independentă de vreun incident fizic. Totodată, referitor la îmbunătățirea produselor,  asiguratorii de sănătate, atât la nivel internațional cât  și național, au schimbat condițiile de asigurare, oferind acoperire și pentru tratare în caz de îmbolnăvire cu Coronavirus. Mai mult, au introdus în această perioadă pentru toți clienții, gratuit, în pachetele de sănătate serviciul de telemedicină”.

Platformă de digitalizare a fluxurilor de vânzare

0

Compania Tremend, cu 14 ani de experiență în servicii de software engineering și consultanță pentru sectoare precum telecom, finanțe, bănci, auto servicii medicale, a lansat platforma CX de digital onboarding TORP, adresată companiilor „care doresc digitalizarea fluxurilor de vânzare și migrarea de la canalele clasice către cele self-service, complet automatizate”. Pe scurt, prin intermediul platforme, „utilizatorul poate să se înroleze singur, folosind fluxuri de aplicare simple și bine definite, pentru a solicita un produs sau serviciu digital”.

După cum o caracterizează realizatorii ei, „platforma TORP este destinată companiilor din orice industrie care doresc să pună la dispoziția utilizatorilor o alternativă online pentru accesarea serviciilor și produselor de la distanță, de oriunde s-ar afla și în deplină siguranță, fără să mai fie nevoie să se deplaseze în spațiile fizice ale furnizorului respectiv. Înrolarea utilizatorilor pentru acces este posibilă 24 de ore din 24, șapte zile din șapte și de pe orice dispozitiv (smartphone, tabletă, desktop), în doar un minut, folosind identificarea și semnătura electronică la distanță”. 

Soluția folosește „cele mai avansate, sigure și fiabile motoare de identificare electronică la distanță – eKYC (Electronic Know Your Customer) și semnătură electronică la distanță – eSIGN (Electronic Signature). Platforma este construită în conformitate cu toate directivele globale relevante: AML5 (Anti-Money Laundering), eIDAS (servicii de identificare electronică și de încredere pentru tranzacții electronice pe piața europeană), GDPR și SCA (Strong Customer Authentication)”.   

Ștefan Pătra (foto), VP, Financial Services, Tremend, subliniază: „Inovația reprezintă punctul nostru forte, fiind mereu conectați la schimbările și la dinamica industriei. Dezvoltăm permanent soluții care au la bază tehnologii emergente ce revoluționează și remodelează domeniile esențiale vieții noastre de zi de cu zi. Am lansat TORP având la bază nevoia de deschidere a companiilor către mediul online, astfel încât să le oferim posibilitatea să interacționeze cu clienții noi, de la distanță”.