Coronavirus: Uniunea Europeană solidară cu partenerii săi din vecinătatea estică

0

Ca parte a răspunsului global la pandemia de coronavirus, Comisia Europeană își manifestă solidaritatea față de țările din Parteneriatul estic prin realocarea a 140 de milioane de euro pentru acoperirea nevoilor urgente ale Armeniei, Azerbaijanului, Belarusului, Georgiei, Republicii Moldova și Ucrainei. Mai mult, Comisia va redirecționa utilizarea instrumentelor deja existente, care constau în aproximativ 700 de milioane de euro, pentru sprijinirea gestionării impactului socio-economic al crizei COVID-19.31/03/2020

Comisarul european pentru vecinătate și extindere Olivér Várhelyi a declarat: “Sunt vremuri dificile nu doar pentru UE, ci și pentru țările partenere. Depunem toate eforturile necesare pentru a gestiona impactul pandemiei de coronavirus asupra vieții oamenilor și a mijloacelor lor de existență. Răspundem atât nevoilor imediate din sistemele de sănătate, precum și nevoilor pe termen mai lung ale grupurilor cele mai vulnerabile din societate dar și IMM-urilor, coloana vertebrală a economiilor din cele șase țări.” 

Răspunsul la nevoile urgente:

La cererea țărilor partenere, Comisia Europeană va oferi un răspuns nevoilor urgente prin sprijinirea furnizării de instrumente medicale și echipament, cum ar fi ventilatoare, truse de laborator, măști, ochelari de protecție, combinezoane și costume de protecție. Comisia conlucrează cu Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și mobilizează 30 de miliioane de euro pentru a se asigura că aceste materiale necesare sunt achiziționate în comun și distribuite către sistemele de sănătate din cele șase țări în următoarele săptămâni. Mai mult, fondurile vor sprijini administrațiile naționale din domeniul sănatății pentru a forma personal medical și de laborator și pentru a pune în practică măsuri de conștientizare în rândul publicului larg.

Comisia Europeană a pus la dispoziție, de asemenea, peste 11.3 milioane de euro, subvenții pentru societatea civilă. Aceste fonduri răspund deja unor nevoi imediate, prin intermediul “Mecanismului de răspuns rapid” la nivel regional, cum ar fi prin sprijinul acordat școlilor locale pentru învățarea la distanță. Până la vară, ca parte a acestui pachet, Comisia va lansa “Programul de solidaritate al Parteneriatului estic”, care va oferi sprijin grupurilor de populație cele mai afectate prin intermediul asistenței furnizate de organizațiile societății civile și, în mod special, prin sub-granturi acordate organizațiilor locale de mai mică anvergură.

Gestionarea impactului socio-economic al pandemiei:

Comisia lucrează, de asemenea, în strânsă colaborare cu instituțiile financiare internaționale (IFI) și cu instituțiile financiare relevante din statele membre ale UE (cunoscute drept ECHIPA EUROPA) pentru a oferi un răspuns coordonat și dedicat sprijinirii economiei, inclusiv IMM-urilor, în special prin:

– lansarea unui nou program de asistență, în valoare de 100 milioane de euro, pentru sprijinirea IMM-urilor, inclusiv a persoanelor fizice autorizate și a altor persoane juridice, în a obține un acces facil la credite și impulsionarea activității lor în perioada post-criză;

– facilitarea, simplificarea, accelerarea și consolidarea liniilor de credit și granturilor existente pentru IMM-uri, în valoare de 200 milioane de euro, în monedă locală, inclusiv prin inițiativa EU4Business.


– în plus, în contextul crizei curente, UE a mobilizat principalul său instrument de contracarare a riscurilor, Fondul european pentru o dezvoltare durabilă (FEDD), cu o valoare totală de 1.55 miliarde de euro, din care 500 de milioane sunt puse la dispoziția statelor din vecinătatea UE. Acesta va furniza rapid lichidități în regiune, inclusiv prin intermediul capitalului circulant, al finanțării comerțului sau al moratoriului privind serviciul datoriei. Acest sprijin se adaugă la asistența macrofinanciară continuă acordată partenerilor, inclusiv Georgiei, Moldovei și Ucrainei.

De asemenea, Comisia este pregătită să ofere asistență prin intermediul TAIEX, al instrumentului inter pares la nivel de omologi, prin utilizarea expertizei statelor membre ale UE, a experienței și a exemplelor de bune practici privind evaluarea sistemelor de răspuns pentru situații de urgență și a sistemelor de sănătate.

Pandemia de coronavirus a accelerat diseminarea de mituri și dezinformarea pe subiect, din diferite surse, atâ din interiorul, cât și din afara Uniunii Europene. Mai multe informații pe această temă sunt disponibile în raportul privind dezinformarea pe tema coronavirusului(link is external).

ANOSR: Nu ne izolați de educație!

0

Luând în considerare contextul dificil determinat de riscul de răspândire a infecției cu Coronavirus SARS-CoV-2 și a măsurilor luate la nivel național, printre care se numără suspendarea activităților didactice din învățământul superior pe perioada stării de urgență, este esențial ca dreptul la educație să fie în continuare respectat.

Considerăm decisiv ca guvernanții, reprezentanții universităților și noi, reprezentanții studenților să colaborăm în aceste situații excepționale, să propunem și să implementăm soluții relevante și actuale spre beneficiul comunității universitare. Dreptul la educație de calitate reprezintă un drept fundamental chiar și în situațiile speciale.

  1. Procesul didactic

Chiar dacă este dificil de trasat evoluția stării actuale, considerăm imperios necesar ca universitățile să asigure adaptarea procesului didactic la realitățile actuale și nevoile studenților. Astfel, în primul rând, încurajăm continuarea realizării unui proces de predare-învățare riguros, cu suportul instrumentelor online.

Desigur, suspendarea activităților didactice produce efecte și asupra structurii anului universitar, îndeosebi asupra activităților practice și asupra sesiunilor de examinare și finalizarea studiilor. În acest sens propunem o serie de măsuri care facilitează  parcursul academic universitar din acest an:

  • comasarea activităților practice (seminarii, laboratoare, practica de specialitate) ce nu pot fi realizate cu ajutorul instrumentelor online și recuperarea acestora în timp scurt și într-un mod eficient; această decizie este obligatoriu a fi îndeplinită doar după o amplă consultare cu studenții reprezentanți din fiecare universitate, în funcție de specificul acesteia.
  • scăderea numărului minim de credite ECTS pentru promovarea anului universitar, în concordanță cu tiparul programului de studii; menționăm că nu dorim să diminuăm calitatea învățământului universitar, ci doar să minimizăm riscurile create de situația neprielnică din acest semestru, în special în universitățile care au avut o perioadă de reexaminare programată, dar nu s-a putut desfășura.
  • uniformizarea desfășurării examenelor de finalizare a studiilor la nivel național, pentru a asigura studenților posibilitatea de a urma un nou ciclu de studii în cadrul unei alte universități din țară sau de afară. De asemenea, procesul de admitere trebuie operaționalizat în strânsă concordanță cu o eventuală decalare a examenului de Bacalaureat.
  • menținerea sesiunilor de reexaminare și/ sau a sesiunilor suplimentare de examinare este esențială pentru a respecta dreptul studenților de a beneficia de cel puțin două sesiuni de examinare gratuite. 
  • materialele necesare pentru studiul individual adiționale adaptării procesului didactic online ar trebui să existe în mod neîngrădit la dispoziția studenților. Pe durata acestei situații neprielnice, încurajăm bibliotecile existente în cadrul universităților, cât și Bibliotecile Centrale Universitare să pună la dispoziția studenților fondul de carte digitalizat până în prezent, să ofere acces nelimitat studenților la articole științifice din bazele de date internaționale și materiale didactice online. Este necesar ca informațiile să fie accesibile rapid pe baza unor criterii, organizate la fel ca în bibliotecile fizice (utilizându-se cuvinte cheie, cataloage, numere de ordine etc.). Mai mult decât atât, constatăm că există biblioteci digitale care nu se află la îndemâna tuturor. Așadar, recomandăm realizarea unor tutoriale de mici dimensiuni prin care studenților le este explicată funcționalitatea platformelor, crearea unui cont, șamd. 

Există o multitudine de soluții alternative la momentul actual, precum cele menționate anterior,  care permit respectarea planurilor de învățământ, alături de asigurarea încheierii cu succes a anului universitar. Așadar, avem încredere că acestea vor fi implementate cu succes prin soluții punctuale și fezabile. 

  • Serviciile auxiliare

Referitor la serviciile auxiliare printre care amintim eliberarea de adeverințe, a situației școlare, depunerea dosarelor pentru burse, recomandăm cu strictețe transferul complet al acestora în mediul online, dar și transparentizarea și publicarea soluțiilor oferite de universități pe site-urile web, astfel încât să fie cât mai accesibile studenților. 

În același timp, ținând cont de impactul economic generat, susținem amânarea plății taxelor și totodată, eliminarea eventualelor penalități pentru plata taxelor restante până la atenuarea circumstanțelor.

  • Accesibilitate

În 2017, după cifrele oferite de Eurostat[1], aproximativ 50.000 studenți români nu aveau acces constant la internet sau la dispozitive care să permită procesul didactic online. Așadar, solicităm MEC și universităților să depună eforturi comune pentru a asigura accesul studenților la device-uri cu internet. Câteva exemple de soluții care pot fi puse în practică constau în:

  • alocarea unor sume din fondurile proprii ale instituțiilor de învățământ superior studenților pentru achiziționarea de gadget-uri, care oferă posibilitatea de a lua parte în mod liber la procesul educațional. Menționăm că programul „Euro 200” reprezintă o măsură necesară și utilă care, din motivul necorelării cerințelor programului cu realitățile economice, a eșuat în atingerea obiectivelor de digitalizare. Motivele expuse se regăsesc în poziția noastră pe acest subiect. 
  • împrumutul dispozitivelor de tipul laptop sau PC din baza materială a universității studenților care au nevoie de ele;
  • încheierea de parteneriate pe termen scurt cu diferiți operatori de internet. Un exemplu în acest sens îl constituie Universitatea din Georgia[2] și multe alte instituții de învățământ superior americane care oferă opțiunea unor pachete de internet pe termen scurt, fără costuri, studenților în nevoie. 
  • Mobilități internaționale 

Situația studenților plecați în mobilitate internațională în acest moment este foarte sensibilă. Comisia Europeană a dispus posibilitatea beneficiarilor programului Erasmus+ de a apela la clauza de forță majoră din contract. Astfel, solicităm atât universităților, cât și MEC și MAE să asigure sprijinul necesar și să acționeze în beneficiul studenților, ajutând la repatrierea acestora, dacă își doresc, și continuarea studiilor în mediul online la universitatea gazdă sau de pildă, recunoașterea creditelor de studii transferabile dobândite până în prezent în cadrul mobilității, de către universitățile de proveniență. Pentru a afla mai multe despre posibilitățile existente, ANOSR a publicat o serie deinformații și recomandări.

  • Dimensiunea socială a educației 

Criza actuală nu a ocolit nici dimensiunea socială a educației. Inevitabil criza epidemiologică va avea efecte puternice asupra bunăstării economice generale și individuale. Ne așteptăm astfel să crească numărul solicitărilor pentru burse sociale în primul semestru al anului universitar 2020-2021. Pentru a evita creșterea ratei abandonului universitar, este esențial ca universitățile și Guvernul să fie pregătiți pentru aceste urmări și să asigure sprijin financiar pentru toți studenții eligibili. În concluzie, solicităm Guvernului să aibă în vedere suplimentarea considerabilă a fondului de burse cu destinația burse sociale. 

În același timp, facem apel către universități pentru a lua măsuri pentru dezinfectarea spațiilor de cazare, îndeosebi pentru a proteja studenții care au ales să rămână în cămine, în lipsa unor alternative. Totuși, atragem atenția ca acest proces să se desfășoare respectând dreptul la intimitate și evitând expunerea studenților la orice risc potențial.

În continuare, solicităm Ministerului Educației și Cercetării și Guvernului României menținerea subvenției cămine-cantine la cuantumul actual, atât pentru a subvenționa în continuare studenții care, în lipsa unor alternative au rămas în căminele studențești, cât și pentru a susține acțiunile de dezinfectare a acestor spații.

  • Măsuri de siguranță și optimizare

Nu în ultimul rând, după redresarea stării actuale, pentru a fluidiza parcursul educațional, facem apel la instituțiile de învățământ din România să mențină anumite soluții oferite în această perioadă studenților. Astfel, solicităm universităților să ofere suficiente resurse, atât materiale cât și umane pentru asigurarea dezinfecției și igienizării tuturor spațiilor didactice, de studiu, servire a mesei și trai înaintea reluării activității uzuale. De asemenea, este esențial ca măsurile de asigurare a igienizării periodice și a produselor de igienă esențiale spre utilizarea studenților să devină o normalitate (săpun lichid, apă caldă, uscător/ șervețele uscate și hârtie igienică, dezinfectant). 

Mai mult decât atât, din moment ce a fost operaționalizat secretariatul online, acesta ar trebui menținut și pentru viitor pentru a contribui la flexibilizarea programului și comunicării cu personalul administrativ.

Așadar, chiar dacă este notabilă și de înțeles necesitatea guvernanților de a prioritiza alte domenii în deciziile din această perioadă, amintim faptul că educația joacă în continuare un rol vital în viața societății și că nu ar trebui în niciun caz neglijate măsurile necesare a fi luate într-un timp cât mai scurt.


[1] Eurostat: [isoc_ci_cfp_fu].

[2] https://www.uga.edu/

***

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) este federația națională studențească, non-guvernamentală și non-partizană care, de peste 20 de ani, are ca scop principal reprezentarea intereselor comune ale studenților din România, apărarea și promovarea drepturilor și obligațiilor acestora, cât și stimularea participării lor la actul educațional și la viața socială, economică și culturală.

ANOSR reunește studenți din 19 centre universitare din întreaga țară, din 29 de universități, atingând un număr de 106 organizații membre, care luptă împreună pentru menținerea în funcțiune a mecanismului mișcării studențești.

La nivel național, ANOSR este parte a Alianței pentru o Românie Curată și membră în Consiliul Tineretului din România. De asemenea, federația este reprezentantul legitim al studenților din România la nivel european, prin statutul de membru cu drepturi depline al Organizației Europene a Studenților (ESU – European Students’ Union), singura structură europeană care reprezintă studenții.

Ghid de navigare în avalanșa de schimbări legislative în contextul COVID-19

0

Material de opinie de Andreea Artenie,
Partener Reff & Asociații,
societatea de avocați membră a rețelei Deloitte Legal

În confruntarea cu pandemia de coronavirus, țările europene au luat rapid măsuri pentru a atenua impactul social și economic produs de răspândirea rapidă a virusului. Având în vedere multitudinea deciziilor adoptate în regim de urgență, spectrul larg de aplicabilitate, dar și dinamica acestora, specialiștii Deloitte Central Europe Dispute Resolution (care reunește, sub coordonarea Deloitte România, toate practicile de litigii din rețeaua regională, precum și invitați speciali din Germania, Austria și Spania) au sintetizat informația într-un material dedicat, cu scopul de a simplifica efortul companiilor din România și din regiunea Europei Centrale de informare și conformare la noile reglementări.

Deloitte COVID-19 European measures oferă o imagine de ansamblu a măsurilor adoptate recent de țările europene la nivel general, în domeniile fiscal, economic și social. Mai mult, documentul este actualizat constant, astfel încât să reprezinte o sursă de informare cu privire la impactul deciziilor adoptate la nivel european. Totodată, experții noștri incluși în prezentare rămân la dispoziție pentru clarificări suplimentare.

Riscuri potențiale pentru contribuabili

Avalanșa de schimbări legislative pune în dificultate întreaga societate, dar cu precădere  companiile care, în această perioadă, sunt obligate să își adapteze activitatea la măsurile necesare pentru a-și proteja angajații, la restricțiile impuse de autorități, la constrângerile generate de scăderea veniturilor și, nu în ultimul rând, la schimbări în ceea ce privește relațiile contractuale cu întreg ecosistemul de afaceri.

Din perspectiva contribuabilului, toate aceste schimbări pot genera dispute atât de natură fiscală, cât și de natură comercială sau administrativă. În toate domeniile vizate de măsurile implementate, riscurile pot apărea din accesarea neconformă a facilităților oferite de state. Companiile care nu intră sub incidența reglementărilor generate de situația de urgență, dar sunt afectate indirect de acestea, pot apela, între altele, la măsuri de restructurare a datoriilor, de eșalonare sau amânare a plății taxelor.

În plan administrativ, cele mai frecvente situații ce pot pune în dificultate contribuabilii în perioada care urmează sunt potențialele controale ale autorităților (Departamentul de Sănătate Publică, Poliție, inspectoratele teritoriale de muncă sau alte autorități cu competențe suplimentare atribuite în contextul COVID-19) demarate în scopul verificării gradului de conformare la reglementările nou adoptate. Totodată, pot apărea dispute generate de pagube înregistrate de companii sau persoane fizice prin prisma măsurilor adoptate de state în cazul în care acestea încalcă garanțiile constituționale și/sau prevederile legale interne sau internaționale, în versiunilor lor adoptate în contextul situației de urgență. Obținerea și utilizarea certificatelor de forță majoră și a avizelor de stare de urgență pot, de asemenea, genera dispute între solicitant și organele emitente, dar și între partenerii de afaceri.

Asistăm așadar la o avalanșă de măsuri din partea statelor, iar, în ceea ce privește România, se recomandă atenție sporită asupra noilor măsuri cu impact în domeniul bancar, adoptate prin Ordonanța de Urgență a Guvernului privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori, aprobată luni, 30 martie 2020. Prevederile ordonanței necesită o analiză aprofundată și o implementare corectă la nivelul persoanelor cărora li se adresează.

Mai multe informații și recomandări pentru companii legate de modul în care se pot pregăti în contextul pandemiei de COVID-19 sunt disponibile în secțiunea dedicată de pe site-ul Deloitte România.

Pentru cele mai recente modificări legislative adoptate în contextul coronavirus, experții Reff & Asociații au creat și vor actualiza în permanență o secțiune dedicată, disponibilă aici.

Cum putem limita expunerea personalului implicat în operațiuni vamale în contextul crizei COVID-19?

0

Autor: Mihai Petre, Director, Comerț Internațional, Asistență Fiscală și Juridică, EY România (foto)

Ținerea sub control a lanțului de aprovizionare și respectarea obligațiilor fiscale în timpul acestei perioade de absenteism este o sarcină dificilă pentru companiile care produc, distribuie sau depozitează bunuri de la furnizori din toată lumea.

Pentru a limita interacțiunea cu autoritățile vamale, lucru benefic atât pentru agenții economici, cât și pentru autoritățile vamale, există câteva soluții care pot fi implementate. 

Aplicarea online pentru procedura de vămuire la domiciliu

Conceptul de „vămuire la domiciliu” împreună cu #staiacasă răspund acum, mai bine ca oricând, limitărilor și precauțiilor impuse de contextul COVID 19. Doar 21% din bunuri sunt vămuite în România în această procedură (comparativ cu Uniunea Europeană unde media este de 70%), majoritatea sunt încă vămuite în procedura standard – prezență fizică în vămi, cu timpi mari de așteptare și depunerea de declarații vamale în format fizic.

Aplicarea pentru autorizarea acestei proceduri poate fi depusă online prin Sistemul UE de Decizii Vamale. Odată obținută autorizația, vămuirea la domiciliu va permite importul și exportul bunurilor dumneavoastră cu o implicare minimă a autorităților vamale.

Reînnoirea online a autorizațiilor vamale deținute

Dacă, în prezent, o companie deține o autorizație vamală care trebuie reînnoită pe parcursul acestei perioade de criză (de ex. perfecționare activă, garanție globală, destinație finală, admitere temporară, antrepozitare, depozitare temporară, vămuire la domiciliu) se poate solicita online reînnoirea accesând portalul – Sistemul de Decizii Vamale UE. Accesul la sistem se realizează accesând: https://customs.ec.europa.eu/tpui-cdms-web/ .

Declararea simplificată a originii preferențiale
a bunurilor pentru exporturi

Autorizația de exportator autorizat permite declararea originii preferențiale a bunurilor supuse exportului într-un mod simplificat direct pe factură sau pe un alt document comercial pentru fiecare din exporturile unei companii fără a implica ulterior autoritatea vamală.

Autorizația va elimina obligația de a solicita și completa un certificat de origine (EUR 1) pentru fiecare dintre transporturile realizate de companie.

Prevenție față de achizițiile din surse dubioase

0

Asociația pentru Combaterea Traficului Ilicit „Viitorul” (ACTIV) atrage atenția consumatorilor asupra produselor contrafăcute sau provenite din surse ilicite. Daniel Mărăcineanu, directorul general al Asociației ACTIV, atrage atenția: „Trăim in momentul de față vremuri complicate, în care trebuie să ținem cont de reguli noi, de provocări care ne pun la încercare. Din păcate, pe fondul stării generale de teamă și incertitudine, în jurul nostru există indivizi care speculează cu iresponsabilitate criminală nevoia de medicamente, echipamente de protecție, alimente și alte produse de bază. Vă sfătuim să fiți prevăzători și să nu acționați impulsiv prin achiziția de produse din surse dubioase. Este necesar, mai mult decât oricând, să fim noi înșine prima linie de apărare împotriva acestor infractori”.

Un raport asupra evoluțiilor actuale elaborat de Europol identifică patru domenii principale ale criminalității:

„Criminalitatea cibernetică – Numărul atacurilor cibernetice împotriva organizațiilor și persoanelor fizice este semnificativ și se preconizează că va crește. Infractorii au folosit criza COVID-19 pentru a efectua atacuri de inginerie socială tematice în jurul pandemiei pentru a distribui diverse pachete malware. Infractorii cibernetici vor încerca, de asemenea, să exploateze un număr tot mai mare de vectori de atac, deoarece un număr mai mare de angajatori instituie telemuncă și permit conexiuni cu sistemele organizațiilor lor. Spre exemplu, Republica Cehă a raportat un atac cibernetic asupra Spitalului Universitar Brno, care a forțat spitalul să-și închidă întreaga rețea IT, să amâne intervențiile chirurgicale urgente și să redirecționeze noi pacienți la un spital din apropiere.

Frauda – Evazioniștii s-au grăbit să adapteze binecunoscutele scheme de fraudă pentru a valorifica anxietățile și temerile victimelor pe tot parcursul crizei. Acestea includ diferite tipuri de versiuni adaptate ale schemelor de fraudă prin telefon, escrocherii de aprovizionare și escrocherii de decontaminare. Se preconizează că un număr mare de sisteme de fraudă noi sau adaptate vor apărea în următoarele săptămâni. Un alt exemplu, o anchetă susținută de Europol se axează pe transferul a 6,6 milioane EUR de către o companie către o societate din Singapore pentru a achiziționa geluri de alcool și măști FFP3/2. Bunurile nu au fost niciodată primite.

Bunuri contrafăcute și substandard – Vânzarea de produse de sănătate și sanitare contrafăcute, precum și a echipamentelor individuale de protecție și a produselor farmaceutice contrafăcute a crescut de la izbucnirea crizei. Există riscul ca falsificatorii să utilizeze penuria de aprovizionare cu anumite bunuri pentru a oferi din ce în ce mai multe alternative contrafăcute, atât online, cât și offline.În perioada 3-10 martie 2020, peste 34.000 de măști chirurgicale contrafăcute au fost confiscate de autoritățile de aplicare a legii din întreaga lume în cadrul operațiunii Pangea sprijinită de Europol.

Crima de proprietate organizată – Diferite tipuri de scheme care implică furturi au fost adaptate de infractori pentru a exploata situația actuală. Printre acestea se numără și binecunoscutele escrocherii care implică uzurparea identității reprezentanților autorităților publice. Se preconizează că spațiile comerciale și unitățile medicale vor fi din ce în ce mai vizate pentru spargerile organizate”.

Catherine De Bolle, directorul executiv al Europol, subliniază: „În timp ce multe persoane sunt angajate să combată această criză și să ajute victimele, există, de asemenea, infractori care s-au grăbit să profite de oportunitățile de exploatare a crizei.  Acest lucru este inacceptabil: astfel de activități infracționale în timpul unei crize de sănătate publică sunt deosebit de amenințătoare și pot prezenta riscuri reale pentru viețile omenești.  Acesta este motivul pentru care este relevant mai mult ca niciodată să se consolideze lupta împotriva criminalității. Europol și partenerii săi de aplicare a legii colaborează îndeaproape pentru a asigura sănătatea și siguranța tuturor cetățenilor”.

Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO), Eurojust și Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) anunță că au fost confiscate 36 milioane de unități de medicamente în valoare de 7,9 milioane de euro (pseudoefedrină, medicamente anticanceroase, antihistaminice, anxiolitice, medicamente pentru disfuncție erectilă, regulatori hormonali și metabolici, narcotice, analgezice, antiestrogeni, antivirale, hipnotice și substanțele dopante) și identifică tendințele îngrijorătoare ale traficului de medicamente: „Intensificarea traficului de medicamente oncologice furate din spitale în UE. Asia rămâne principala regiune-sursă atât pentru medicamente, cât și pentru produsele de dopaj. Medicamentele sunt deturnate de la lanțul legal de aprovizionare de către angrosiști și revândute grupurilor infracționale. Medicamentele sunt eliberate ilegal cu rețete medicale falsificate sau furate, cu sau fără ajutorul medicilor și farmaciștilor, și apoi revândute direct grupurilor infracționale sau persoanelor fizice. Produsele doping sunt vândute în principal online. Medicamentele contrafăcute și substanțele dopante sunt fabricate și ambalate ilegal în laboratoare subterane adesea în UE”.

Soluție completă de performance management

0

Compania Zitec, specializată în dezvoltarea de soluții de afaceri, servicii și produse tehnologice personalizate și servicii de digital marketing, oferă companiilor acces gratuit pentru trei luni la aplicația Mirro, prima soluție completă de performance management din țară. Soluția „propune crearea unui birou digital unitar, legat printr-o platformă prietenoasă simplă, accesibilă și inovatoare”. Inițiatorii definesc aplicația Mirro prin aceea că „are o interfață intuitivă și prietenoasă, fiind o soluție Software as a Service (SaaS) care nu necesită instalare și care poate fi accesată direct din browser, ceea ce face ca timpii de implementare să fie eliminați. Tehnologia cloud-computing Microsoft Azure asigură un nivel superior de securitate al datelor. De asemenea, Mirro poate fi integrat cu ușurință cu soluții de tip Applicant Tracking System sau soluții Payroll. Mirro pune accent atât pe performanța fiecărui individ în parte, cât și pe interacțiunea dintre colegi, oferind o perspectivă generală asupra evoluției fiecărui membru al echipei încă din momentul în care se alătură organizației”. Totodată, este utilizabilă în aspecte ce țin de resurse umane, gestiunea contractelor de muncă și documente aferente, istoricul angajatului, adeverințe, situația concediilor.

Simona Lăpușan (foto), cofondator și COO Zitec, subliniază: „Cei 160 de colegi din Zitec lucrează din două orașe și de multe ori de acasă, iar prin Mirro reușim să fim cu toții aliniați pe obiectivele companiei, să cunoaștem și să celebrăm rezultatele colegilor. Pentru noi e important să ne îmbunătățim constant, iar Mirro ne ajută să facem asta, încurajând o cultură a feedback-ului continuu. În aceste vremuri, e necesar să fim solidari, de aceea dorim să oferim din experiența noastră și altor companii. Avem cu toții nevoie sa vedem și lucrurile bune, mai ales acum, și credem că Mirro poate ajuta echipele să facă asta”.

ACDBR solicită Guvernului măsuri ferme în vederea garantării aprovizionării cu alimente a populației

2

Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România (ACDBR) a retrimis Primului Ministru al României o petiției prin care solicităm declararea DISTRIBUȚIEI DE BUNURI SECTOR STRATEGIC, împreună cu alte sectoare economice vitale pentru populție, precum sănătatea, siguranța publică, transportul de mărfuri, industria alimentară și să creeze pachete specific sectoriale cu de măsuri de intervenție guvernamentală, în spiritul Comunicării Comisiei Uniunii Europene din 19 martie 2020 privind Cadrul temporar pentru măsurile de ajutor de stat pentru sprijinirea economiei și a Deciziile Parlamentului European din 26 martie 2020 privind răspunsul comun al UE la pandemia COVID 19.

Este important ca Guvernul să garanteze securitatea populației prin luarea de măsuri ferme, fără precedent, prin care să asigure funcțiile vitale ale societății și să comunice coerent și transparent aceaste măsuri.

ACDBR trage public un semnal de alarmă că, dacă Guvernul nu se va ridica la nivelul momentului, EXISTĂ RISC MAJOR DE SECURITATE ALIMENTARĂ, adică să apară sincope în asigurarea hranei populației. Suntem cei care asigurăm fluxul neîntrerupt de marfă între producători și magazinele în care intră clienții finali. 44% din populația României traiește în mediul rural, unde există doar magazine aprovizionate de noi.

Chiar dacă există stocuri iar producția alimentară este la capacitate 100%, aceste bunuri alimentare trebuie distribuite către marile rețele comerciale și către magazinele alimentare de proximitate. Ca și în cazul sistemului sanitar, este posibilă apariția blocajelor comercianților, ceea ce va duce imediat la disfuncții majore în asigurarea cu alimente a populației. Subliniem că distribuitorii și comercianții de alimente și bunuri de larg consum suntem în prima linie și, solidari cu autoritățile publice, încercăm să ne achităm de sarcina socială ce ne revine.

Dar pentru optima funcționare a lanțului alimentar și a distribuției de alimente avem nevoie de suport imediat. Solicitările noastre adresate Primului Ministru și Ministerului Economiei sunt:

1. Analiza Guvernului asupra gradului de risc sectorial în economie cu incidență critică asupra populației și stabilirea Sectoarelor strategice.

2. Facilitarea accesului la mijloace sanitare performante de protecție împotriva infectării cu Covid 19 pentru toți angajații din domeniile comerț cu ridicata și comerț cu amănuntul.

3. Plata debitelor Statului către toți operatorii economici în maximum 15 zile, cu efectuarea ulterioară a controlului legal.

4. Acordarea unor finațări nerambursabile directe de către Guvern întreprinderilor aflate în dificultate, din cauza efectelor directe sau indirecte asupra acestora generate de intervenția statului.

5. Achitarea în totalitate şi direct din bugetul de stat a indemnizaţiei aferente concediilor medicale pentru angajații bolnavi de coronavirus sau aflați în carantină sau autoizolare.

6. Amânarea plății tuturor obligațiilor fiscale ale tuturor contribuabililor pe perioada stării de urgență plus două luni de la încetarea acesteia, fără calcularea penalităților de întârziere.

7. Suspendarea plății ratelor, a dobânzilor la credite, linii de credit și leasing-uri tuturor contribuabililor pe perioada stării de urgență plus două luni de la încetarea acesteia, fără calcularea penalităților de întârziere, fără capitalizarea dobânzii. Aceasta este măsura reprezintă realul suport acordat de Guvern și nu doar o garantare a veniturilor viitoare ale băncilor.

8. Crearea de către Guvern a unor scheme de împrumut bancar garantate de stat, cu dobândă subvenționată 100%.

9. Nediscriminarea prin actele normative elaborate a antreprenorilor în funcție de codurile CAEN ale acestora.

10. Crearea unor Comitete de urgență pe sectoare economice, care să analizeze situația existentă, să anticipeze efectele pe termen imediat, scurt și mediu, totodată să formuleze, clar și în raport cu normele legale incidente, măsurile și normele de aplicare ce pot fi propuse spre aprobare și promulgare de către Guvern. Comitetele pot fi formate din reprezentanți ai asociațiilor/patronatelor, ministerelor sectoriale și ai Ministerului Finanțelor Publice, Ministerului Justiției și Ministerului Afacerilor Interne, astfel încât activitatea să fie una obiectivă, eficienta și rapidă în elaborarea și propunerea soluțiilor optime.

11. Acordarea de către Guvern a prezumției de nevinovăție tuturor contribuabililor și, în consecință, debirocratizarea măsurilor luate de Guvern prin OUG-urile deja adoptate, astfel încât acestea să fie operabile imediat și fără constrângeri inutile.


Ovidiu GHEORGHE Președinte Asociația ACDBR

Ce vor bancile?

Comunitatea bancară din România va sprijini prin orice măsuri necesare clienții afectați financiar de noul coronavirus (COVID 19), pentru a preveni o criză la nivel economic și social.

Recomandăm evitarea de moratorii generalizate, care nu ajută economia, populația, companiile și slăbesc sistemul bancar.

Comunitatea bancară solicită echilibru și rațiune economică în deciziile de politici publice pentru a ne asigura de disponibilitatea resurselor sistemului pentru o criză economică de durată.

Asociația Română a Băncilor (ARB) și Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR), organizații care reprezintă toate instituțiile bancare active pe piața românească, consideră că abordarea individuală a cazurilor clienților, persoane fizice și juridice, afectați de pandemia de COVID-19 reprezintă cea mai corectă și eficientă abordare pentru soluționarea reală a dificultăților financiare ale clienților, fără afectarea lichidității sistemului bancar.
Economia are nevoie de soluții individualizate pentru clienții băncilor și recomandăm evitarea de moratorii generalizate din partea autorităților, necalibrate corespunzător, ce aplică măsuri “universale”, de amânare a ratelor chiar și până la 9 luni, care pot conduce la afectarea gravă a lichidității sistemului bancar și care nu soluționează pe fond diversitatea de situații cu care se confruntă clienții. Impunerea de soluții generalizate, fără studii de impact, nu ajută economia, populația, companiile și în niciun caz revenirea economică viitoare. Băncile au înțeles situația specială prin care trec mulți dintre clienți în această perioadă însă, pentru promovarea unor principii de creditare corecte și sănătoase, consideră că orice perioadă de amânare a rambursării ratelor, absolut necesară, ar trebui avută în vedere pe baza analizei instituțiilor de credit, de la caz la caz, și cu identificarea de soluții suplimentare.
Comunitatea bancară solicită echilibru și rațiune economică în deciziile de politici publice pentru utilizarea optimă a resurselor economice ale sistemului financiar, astfel încât să nu rămânem fără tracțiune în activitatea de creditare și mai ales, să nu fie afectate lichiditatea și capitalizarea băncilor, care vor fi principalele motoare de redresare economică în viitorul apropiat. Responsabilitatea în alocarea resurselor va fi definitorie în evoluția sistemului bancar și a economiei României în perioada post criză de sănătate și în recesiunea economică ce va urma. Aceste măsuri au rolul de a conserva capacitatea băncilor, în calitatea lor de Infrastructură Critică Națională, de a rămâne solid capitalizate și cu indicatori de lichiditate în acord cu reglementările naționale și internaționale, pentru a evita afectarea stabilității financiare.
Considerăm că economia României are nevoie să rămână agilă și că trebuie să dimensionăm stimulul de amânare a plății ratelor pe o perioadă adecvată. Utilizarea resurselor sistemului financiar e necesar a se face cu înțelepciune, pentru a le putea avea la dispoziție și după această perioadă de eforturi deosebite. Efortul sistemului bancar de susținere a clienților persoane fizice și juridice trebuie bine dozat către clienții care întâmpină cele mai acute dificultăți financiare în contextul pandemiei și nu întregii economii nediscriminat, pentru a ne asigura de disponibilitatea resurselor sistemului pentru o criză economică de durată.
Comunitatea bancară din România salută decizia Băncii Naționale a României de flexibilizare a cadrului normativ și este hotărâtă să sprijine ferm clienții afectați financiar de noul coronavirus (COVID 19), pentru a preveni o criză la nivel economic și social. În consecință, așa după cum subliniază și Banca Națională a României în informările sale, creditul nu trebuie reclasificat, iar instituția bancară nu trebuie să constituie provizioanele pe sumele datorate, ca urmare a restructurării. Prin flexibilizările solicitate de comunitatea bancară și introduse la cadrul normativ prudențial, sistemul bancar poate să răspundă eficient nevoilor clienților care întâmpină dificultăți financiare și să asigure necesarul de finanțare atât de necesar pentru repornirea motoarelor întregii economii. De asemenea, toate facilitățile oferite de bănci trebuie să nu conducă la un dezavantaj competitiv în raport cu ceilalți creditori din piață.

Coronavirus: Comisia prezintă orientări practice pentru a asigura libera circulație a lucrătorilor critici

0

Astăzi, 30 martie, Comisia a emis noi orientări practice pentru a se asigura că lucrătorii mobili din UE, în special cei care exercită ocupații critice în lupta împotriva pandemiei provocate de coronavirus, pot ajunge la serviciu. Sunt incluși aici, printre alții, lucrătorii din sectorul sănătății și din sectorul alimentar, precum și din alte servicii esențiale cum ar fi cele de îngrijire a copiilor și a persoanelor în vârstă, ca și personalul critic pentru serviciile de utilități publice.30/03/2020

Împreună cu Liniile directoare privind punerea în aplicare a restricției temporare a călătoriilor neesențiale către UE, emise tot astăzi, aceste orientări răspund solicitărilor formulate de liderii UE la 26 martie și urmăresc să abordeze preocupările practice ale cetățenilor și ale societăților afectate de măsurile luate pentru a limita răspândirea coronavirusului, precum și ale autorităților naționale care pun în aplicare măsurile.

Deși este de înțeles că statele membre au introdus controale la frontierele interne pentru a limita răspândirea coronavirusului, este imperios necesar ca lucrătorii critici să poată ajunge fără întârziere la destinație.

Nicolas Schmit, comisarul pentru locuri de muncă și drepturi sociale, a declarat: „Mii de femei și de bărbați care lucrează din greu pentru a ne garanta tuturor siguranța, sănătatea și alimentele trebuie să traverseze granițele din UE pentru a merge la serviciu. Este responsabilitatea noastră a tuturor să ne asigurăm că ei nu sunt împiedicați să circule, luându-ne în același timp toate măsurile de precauție pentru a evita răspândirea în continuare a pandemiei.”

Orientările publicate astăzi identifică o serie de lucrători care exercită ocupații critice și care se consideră că este vital să continue să circule liber în UE. Lista inclusă în aceste orientări nu este exhaustivă. Printre exemple se numără specialiștii din domeniul sănătății, lucrătorii din sectorul de îngrijire a copiilor și a persoanelor în vârstă, oamenii de știință din sectoarele conexe celui al sănătății, persoanele de care este nevoie pentru a instala dispozitive medicale vitale, pompierii și polițiștii, lucrătorii din transporturi, precum și persoanele care lucrează în sectorul alimentar. Comisia îndeamnă statele membre să instituie proceduri specifice rapide și neîmpovărătoare pentru a asigura o trecere ușoară a frontierei de către acești lucrători frontalieri, inclusiv controale medicale proporționale.

Pe lângă referirile la aceste categorii specifice de lucrători, orientările precizează de asemenea că statele membre ar trebui să le permită în general lucrătorilor frontalieri să continue să treacă frontiera dacă încă mai este permisă munca în sectorul în care activează aceștia în statul membru gazdă. Statele membre trebuie să-i trateze pe lucrătorii frontalieri la fel ca pe lucrătorii naționali.

În privința lucrătorilor sezonieri, în special din sectorul agricol, se solicită statelor membre să facă schimb de informații cu privire la diferitele nevoi ale acestora la nivel tehnic și să stabilească proceduri specifice pentru a asigura o trecere ușoară a frontierei de către acești lucrători, în scopul de a răspunde deficitelor de forță de muncă rezultate în urma crizei. Lucrătorii sezonieri din agricultură îndeplinesc, în anumite situații, funcții critice de recoltare, de plantare și de îngrijire. Într-o astfel de situație, statele membre trebuie să le trateze pe aceste persoane ca pe niște lucrători critici și să le comunice angajatorilor necesitatea de a furniza protecție adecvată în materie de securitate și sănătate.

Aceste orientări completează Orientările privind măsurile de gestionare a frontierelor în vederea protejării sănătății și a asigurării disponibilității mărfurilor și serviciilor esențiale, recent adoptate, precum și Liniile directoare privind punerea în aplicare a restricției temporare a călătoriilor neesențiale către UE, prezentate de asemenea astăzi.

Comisia va continua să identifice, împreună cu statele membre, bunele practici care pot fi extinse în toate statele membre, pentru ca lucrătorii să își exercite ocupațiile esențiale fără a fi împiedicați de obstacole nejustificate.

Context

Pandemia provocată de coronavirus a dus la introducerea unor măsuri fără precedent în statele membre ale UE, inclusiv reintroducerea controalelor la frontierele interne.

Lucrătorii frontalieri, lucrătorii detașați și lucrătorii sezonieri locuiesc într-o țară a UE, dar lucrează în alta. Mulți dintre ei au o importanță crucială pentru statul membru gazdă, de exemplu pentru sistemul de sănătate, pentru furnizarea altor servicii esențiale, inclusiv instalarea și întreținerea echipamentelor și a infrastructurilor medicale, sau pentru asigurarea aprovizionării cu bunuri de primă necesitate. Este esențial așadar să existe o abordare coordonată la nivelul Uniunii Europene.

La 26 martie, șefii de stat sau de guvern au declarat: „Vom aborda de urgență, cu asistență din partea Comisiei, problemele restante referitoare la cetățenii UE care sunt blocați la frontierele interne ale UE, neputându-se întoarce în țările lor de origine, și la lucrătorii transfrontalieri și sezonieri care trebuie să aibă posibilitatea de a-și continua activitățile esențiale, evitând în același timp răspândirea în continuare a virusului.” Orientările prezentate astăzi reprezintă răspunsul imediat al Comisiei la această solicitare, împreună cu Liniile directoare privind punerea în aplicare a restricției temporare a călătoriilor neesențiale către UE, prezentate de asemenea astăzi, care includ repatrierea cetățenilor UE.

OMNIASIG a înregistrat în 2019 o creștere de 11% a primelor brute subscrise

0

București,30 martie 2020

  • Volumul total al primelor brute subscrise a crescut în 2019 cu aproximativ 11%, susținut de o evoluție solidă pe segmentele Asigurărilor de Sănătate, Property și Casco;
  • Profitul brut,conform standardelor de raportare IFRS în scop de consolidare,a ajuns la peste45 milioane lei;
  • Valoarea totală a despăgubirilor plătite de companie a fost de peste 820 milioane lei.

OMNIASIG Vienna Insurance Group a continuat strategiasa de dezvoltare sustenabilă și în 2019și și-a menținut evoluția ascendentădin ultimii ani,înregistrând ocreșterede aproximativ11% a primelor brute subscrise, comparativ cu anul precedent.

În 2019, valoarea totală a primelor brute subscrise de companie a depășit suma de 1,3 miliarde lei, iar profitulbrut, înregistrat conform standardelor de raportare IFRS în scop de consolidare, a fost de peste 45 milioane lei. Volumul total al despăgubirilor plătite de companie în anul precedent a fost puțin peste suma de820 milioane lei.

”Și în 2019 ne-am concentrat pe susținereacu precădere a segmentelor de asigurări non-auto, în conformitate cu strategiade dezvoltare sustenabilă, pe termen lung, a companiei. Rezultatele pozitive și evoluția stabilă din 2019 subliniază faptul că strategia noastră are efectele scontate. Totodată, pentru OMNIASIG, angajațiiau un rol esențial în atingerea obiectivelor de business, astfel căacordăm în permanență o atenție deosebită îmbunătățirii mediului de lucru și a condițiilor oferite acestora.

Anul trecutne-am orientat foarte multși către segmentul de responsabilitate socială, venind în sprijinul comunității cu proiecte și acțiuni de CSR și voluntariat complexe. Pentru 2020, avem un plan de acțiune integrat, care ne va permite să ne adaptăm noului context economic generat de criza coronavirus,păstrând, în același timp și trendul nostru de dezvoltare ascendentă.Acum, la împlinirea a 25 de ani de activitate a OMNIASIG în România, angajamentul nostru pe termen lung rămâneacelași –de a face din performanță o tradiție, pe toate segmentele de activitate ale companiei, păstrând, totodată,preocuparea noastră constantăîn a oferi produse și servicii de calitate, adaptate nevoilor și cerințelor clienților noștri.”

În concordanță cu strategia companiei de dezvoltare a liniilor de asigurări non-auto, s-a remarcat o tendință de creștereșiîncazulasigurărilor de tipProperty(Asigurările de incendiu și calamități naturale), subscrierile din 2019 crescând susținut cu aproximativ 8%față de anul precedent.

Pe segmentul asigurărilor auto (Casco și RCA)compania a înregistrat o creștere ușoarăa volumului total de prime brute subscrise față de anul 2018, însumând cumulat pe cele două linii prime brute subscrise în valoare de peste 880 milioane lei. Valoarea totală a despăgubirilor plătite pe segmentul asigurărilor auto, Casco si RCA cumulat,a crescut în 2019 cu aproape 20% față de anul anterior.Segmentul asigurărilor Casco a consemnat oevoluție semnificativă de peste 15%,în timp cepe linia asigurărilor de răspundere civilă a autovehiculelor (RCA), volumul primelor brute subscrise a rămas constant.

Numărul de reclamațiiînregistrateunic per petentși per caz de către OMNIASIG Vienna Insurance Group îndescursulanului 2019 a fostîncuantum de 725, întimpcenumărulreclamațiilorsoluționatefavorabil a fost de 115, restulfiindneîntemeiate. Raportat la numărulpolițelor de asigurareemise de companieîn2019şi care nu au fostanulate, numărul de petițiiînregistrateunic per petentși per cazreprezintădoar0,05% dintreacestea.

Totodată, raportat la numărul de dosare de daunăavizateînaceastăperioadă, numărul de reclamațiiînregistrateunic per petentși per cazreprezintă0,41% dintreacestea.

OMNIASIG evaluează, începândcuanul 2015, nivelulcalitățiiserviciiloroferitecliențilorprinsistemul de măsurare Net Promoter Score (NPS) validat la nivelinternațional. Clienții care au avut un dosar de daună la OMNIASIG suntrugațisăevaluezeexperienţaavutăşimodalitatea de instrumentare a daunei, satisfacţiaasiguratuluişicalitateaserviciiloroferitefiindmăsurateîntr-un sistemeficient, pe o scală de la 1 la 10. Rezultatul NPSîn 2019, la nivelgeneral, a fostde 86,69%, încreșterecu1,69% față de anul 2018.

OMNIASIG Vienna Insurance Groupeste o societate administrată în sistem dualist, a cărei conducere este asigurată de Directorat, sub supravegherea și coordonarea Consiliului de Supraveghere. Compania are un portofoliu de peste 100 produse şi o reţea teritorială extinsă.

Vienna Insurance Group (Wiener Versicherung Gruppe) esteprincipalul expert pe piațaasigurărilorîn Austria precum şiîn Europa Centralăşi de Est. Grupul cu o tradiţieîndelungată, branduriputerniceşi o relaţieapropiată cu clienţiiesteformat din aproximativ 50 de companii din 30 de ţări. Ceipeste 25.000 de angajaţi ai Vienna Insurance Group au grijă de nevoile de zi cu zi ale peste 22 de milioane de clienți. Acțiunile VIG sunt cotate pe Bursa de Valori din Viena din 1994 șibeneficiază de un rating A+ cu perspectivăstabilă din parteareputateiagențiiinternaționale de rating Standard & Poor’s. Acestaestecelmai bun rating al uneicompanii din indicele ATX, principalulindice al Bursei de Valori din Viena. Vienna Insurance Group colaboreazăîndeaproape cu Erste Group, ceamai mare bancă de retail din Europa Centralăși de Est.