Luând în
considerare contextul dificil determinat de riscul de răspândire a infecției cu
Coronavirus SARS-CoV-2 și a măsurilor luate la nivel național, printre care se
numără suspendarea activităților didactice din învățământul superior pe
perioada stării de urgență, este esențial ca dreptul la educație să fie în
continuare respectat.
Considerăm
decisiv ca guvernanții, reprezentanții universităților și noi, reprezentanții
studenților să colaborăm în aceste situații excepționale, să propunem și să
implementăm soluții relevante și actuale spre beneficiul comunității
universitare. Dreptul la educație de calitate reprezintă un drept
fundamental chiar și în situațiile speciale.
- Procesul didactic
Chiar dacă
este dificil de trasat evoluția stării actuale, considerăm imperios necesar ca
universitățile să asigure adaptarea procesului didactic la realitățile actuale
și nevoile studenților. Astfel, în primul rând, încurajăm continuarea
realizării unui proces de predare-învățare riguros, cu suportul
instrumentelor online.
Desigur,
suspendarea activităților didactice produce efecte și asupra structurii anului
universitar, îndeosebi asupra activităților practice și asupra sesiunilor de
examinare și finalizarea studiilor. În acest sens propunem o serie de măsuri
care facilitează parcursul academic universitar din acest an:
- comasarea
activităților practice (seminarii,
laboratoare, practica de specialitate) ce nu pot fi realizate cu ajutorul
instrumentelor online și recuperarea acestora în timp scurt și într-un mod
eficient; această decizie este obligatoriu a fi îndeplinită doar după o amplă
consultare cu studenții reprezentanți din fiecare universitate, în funcție de
specificul acesteia.
- scăderea
numărului minim de credite ECTS pentru promovarea anului universitar, în
concordanță cu tiparul programului de studii; menționăm că nu dorim să diminuăm calitatea învățământului
universitar, ci doar să minimizăm riscurile create de situația neprielnică din
acest semestru, în special în universitățile care au avut o perioadă de
reexaminare programată, dar nu s-a putut desfășura.
- uniformizarea
desfășurării examenelor de finalizare a studiilor la nivel național, pentru a asigura studenților posibilitatea de a urma un nou
ciclu de studii în cadrul unei alte universități din țară sau de afară. De
asemenea, procesul de admitere trebuie operaționalizat în strânsă concordanță
cu o eventuală decalare a examenului de Bacalaureat.
- menținerea
sesiunilor de reexaminare și/ sau a sesiunilor suplimentare de examinare este esențială pentru a respecta dreptul studenților de a
beneficia de cel puțin două sesiuni de examinare gratuite.
- materialele
necesare pentru studiul individual adiționale
adaptării procesului didactic online ar trebui să existe în mod neîngrădit la
dispoziția studenților. Pe durata acestei situații neprielnice,
încurajăm bibliotecile existente în cadrul universităților, cât și Bibliotecile
Centrale Universitare să pună la dispoziția studenților fondul de carte
digitalizat până în prezent, să ofere acces nelimitat studenților la
articole științifice din bazele de date internaționale și materiale didactice
online. Este necesar ca informațiile să fie accesibile rapid pe baza unor
criterii, organizate la fel ca în bibliotecile fizice (utilizându-se cuvinte
cheie, cataloage, numere de ordine etc.). Mai mult decât atât, constatăm că
există biblioteci digitale care nu se află la îndemâna tuturor. Așadar,
recomandăm realizarea unor tutoriale de mici dimensiuni prin care
studenților le este explicată funcționalitatea platformelor, crearea unui cont,
șamd.
Există o
multitudine de soluții alternative la momentul actual, precum cele menționate
anterior, care permit respectarea planurilor de învățământ, alături de
asigurarea încheierii cu succes a anului universitar. Așadar, avem încredere că
acestea vor fi implementate cu succes prin soluții punctuale și fezabile.
Referitor la
serviciile auxiliare printre care amintim eliberarea de adeverințe, a
situației școlare, depunerea dosarelor pentru burse, recomandăm cu strictețe
transferul complet al acestora în mediul online, dar și transparentizarea
și publicarea soluțiilor oferite de universități pe site-urile web, astfel
încât să fie cât mai accesibile studenților.
În același
timp, ținând cont de impactul economic generat, susținem amânarea plății
taxelor și totodată, eliminarea eventualelor penalități pentru plata
taxelor restante până la atenuarea circumstanțelor.
În 2017, după
cifrele oferite de Eurostat[1],
aproximativ 50.000 studenți români nu aveau acces constant la internet sau
la dispozitive care să permită procesul didactic online. Așadar, solicităm
MEC și universităților să depună eforturi comune pentru a asigura accesul
studenților la device-uri cu internet. Câteva exemple de soluții care pot fi
puse în practică constau în:
- alocarea unor
sume din fondurile proprii ale instituțiilor de învățământ superior studenților pentru achiziționarea de gadget-uri, care oferă
posibilitatea de a lua parte în mod liber la procesul educațional. Menționăm că
programul „Euro 200” reprezintă o măsură necesară și utilă care, din
motivul necorelării cerințelor programului cu realitățile economice, a eșuat în
atingerea obiectivelor de digitalizare. Motivele expuse se regăsesc în poziția noastră pe acest subiect.
- împrumutul
dispozitivelor de tipul laptop sau PC din baza materială a universității studenților care au nevoie de
ele;
- încheierea de
parteneriate pe termen scurt cu
diferiți operatori de internet. Un exemplu în acest sens îl constituie
Universitatea din Georgia[2]
și multe alte instituții de învățământ superior americane care oferă opțiunea
unor pachete de internet pe termen scurt, fără costuri, studenților în
nevoie.
- Mobilități internaționale
Situația
studenților plecați în mobilitate internațională în acest moment este foarte sensibilă. Comisia Europeană a dispus
posibilitatea beneficiarilor programului Erasmus+ de a apela la clauza
de forță majoră din contract. Astfel, solicităm atât universităților, cât
și MEC și MAE să asigure sprijinul necesar și să acționeze în beneficiul
studenților, ajutând la repatrierea acestora, dacă își doresc, și continuarea
studiilor în mediul online la universitatea gazdă sau de pildă, recunoașterea
creditelor de studii transferabile dobândite până în prezent în cadrul
mobilității, de către universitățile de proveniență. Pentru a afla mai multe
despre posibilitățile existente, ANOSR a publicat o serie deinformații și recomandări.
- Dimensiunea socială a educației
Criza actuală
nu a ocolit nici dimensiunea socială a educației. Inevitabil criza
epidemiologică va avea efecte puternice asupra bunăstării economice generale și
individuale. Ne așteptăm astfel să crească numărul solicitărilor pentru burse
sociale în primul semestru al anului universitar 2020-2021. Pentru a evita
creșterea ratei abandonului universitar, este esențial ca universitățile și
Guvernul să fie pregătiți pentru aceste urmări și să asigure sprijin financiar
pentru toți studenții eligibili. În concluzie, solicităm Guvernului să aibă în
vedere suplimentarea considerabilă a fondului de burse cu destinația burse
sociale.
În același
timp, facem apel către universități pentru a lua măsuri pentru dezinfectarea
spațiilor de cazare, îndeosebi pentru a proteja studenții care au ales să
rămână în cămine, în lipsa unor alternative. Totuși, atragem atenția ca acest
proces să se desfășoare respectând dreptul la intimitate și evitând expunerea
studenților la orice risc potențial.
În
continuare, solicităm Ministerului Educației și Cercetării și Guvernului
României menținerea subvenției cămine-cantine la cuantumul actual, atât
pentru a subvenționa în continuare studenții care, în lipsa unor alternative au
rămas în căminele studențești, cât și pentru a susține acțiunile de
dezinfectare a acestor spații.
- Măsuri de siguranță și optimizare
Nu în ultimul
rând, după redresarea stării actuale, pentru a fluidiza parcursul educațional, facem
apel la instituțiile de învățământ din România să mențină anumite soluții
oferite în această perioadă studenților. Astfel, solicităm universităților
să ofere suficiente resurse, atât materiale cât și umane pentru asigurarea
dezinfecției și igienizării tuturor spațiilor didactice, de studiu, servire a
mesei și trai înaintea reluării activității uzuale. De asemenea, este
esențial ca măsurile de asigurare a igienizării periodice și a produselor de
igienă esențiale spre utilizarea studenților să devină o normalitate (săpun
lichid, apă caldă, uscător/ șervețele uscate și hârtie igienică,
dezinfectant).
Mai mult
decât atât, din moment ce a fost operaționalizat secretariatul online,
acesta ar trebui menținut și pentru viitor pentru a contribui la flexibilizarea
programului și comunicării cu personalul administrativ.
Așadar, chiar
dacă este notabilă și de înțeles necesitatea guvernanților de a prioritiza alte
domenii în deciziile din această perioadă, amintim faptul că educația joacă
în continuare un rol vital în viața societății și că nu ar trebui în
niciun caz neglijate măsurile necesare a fi luate într-un timp cât mai
scurt.
[1] Eurostat: [isoc_ci_cfp_fu].
[2] https://www.uga.edu/
***
Alianța
Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) este federația națională studențească,
non-guvernamentală și non-partizană care, de peste 20 de ani, are ca scop principal reprezentarea
intereselor comune ale studenților din România, apărarea și promovarea
drepturilor și obligațiilor acestora, cât și stimularea participării lor la
actul educațional și la viața socială, economică și culturală.
ANOSR reunește studenți din
19 centre universitare din întreaga țară, din 29 de universități, atingând un
număr de 106 organizații membre, care luptă împreună pentru menținerea în
funcțiune a mecanismului mișcării studențești.
La nivel național, ANOSR este
parte a Alianței pentru o Românie Curată
și membră în Consiliul Tineretului din
România. De asemenea, federația este reprezentantul legitim al studenților
din România la nivel european, prin statutul de membru cu drepturi depline al Organizației Europene a Studenților (ESU –
European Students’ Union), singura structură europeană care reprezintă
studenții.