Universitatea din București a realizat o analiză pe a cărei bază prezintă
soluții pentru finalizarea actualului
an școlar și universitar, atrâgând atenția asupra consecințelor economice și
sociale pe care le-ar avea o așa-zisă înghețare a anului. Realizarea aprține
unei echipe de specialiști în științele educației de la Facultatea de
Psihologie și Științele Educației, coordonate de profesorii Lucian Ciolan –
prorector și Romiță Iucu – președintele Consiliului de Orientare şi Analiză
Strategică.
Efectul
de domino în sistemul de educație trebuie evitat!
„Educația este unul
dintre sectoarele cele mai afectate de situația actuală chiar dacă, în mod
firesc, la nivelul percepției publice, lucrurile nu par să stea așa. În primă
instanță, atenția noastră este acaparată de problemele vizibile ale momentului
(criza medicală și evoluția exponențială a acesteia) și de perspectivele
generice pe termen mediu și lung, legate de securitatea materială (iminența
crizei economice).
«Închiderea» școlilor și a universităților reprezintă, pentru orice perioadă istorică
și pentru orice societate, o măsură extremă, cu consecințe majore, mai
ales pe termen mediu și lung. Sistemele
educaționale sunt mecanisme fundamentale care asigură nu doar formarea tinerei
generații, dar și stabilitatea familială, ordinea socială și dezvoltarea
economică, în acord cu valori durabile, a căror importanță o semnalăm chiar
acum. Nivelurile educației sunt organic legate atât între ele (preșcolar,
gimnazial, liceal/ secundar superior, universitar, postuniversitar), dar și cu
celelalte sisteme sociale (economia, piața muncii, sistemul de protecție
socială, comunitățile și administrația publică centrală/ locală etc). Fiecare
treaptă a educației este o piesă a acestui mare domino care este societatea
românească în ansamblu. Intervenția asupra fiecăreia dintre piesele sistemului
de educație are repercusiuni în lanț asupra întregului sistem social, asupra
României în ansamblu. Piesele unui domino pot fi mișcate, rearanjate ușor, dar
nu trebuie bruscate, pentru că pot produce efecte catastrofale asupra
întregului ansamblu.
Specialiștii în
științele educației de la Universitatea din București (Facultatea de Psihologie
și Științele Educației) au evaluat scenariile publice aflate în dezbatere în
România cu privire la evoluția anului școlar și universitar, au analizat
opțiunile propuse în alte sisteme de educație din lume, aflate în același tip
de dificultate, și au revăzut în literatura de specialitate comportamentul
decizional al guvernanțelor centrale din educație, în momente disruptive, de
întrerupere temporară a studiilor, din motive de forță majoră.
Noi ne aflăm acum
în situația de închidere a școlilor și a universităților pentru tot ce înseamnă
instruire directă, față în față, în paralel cu tentativa de a continua studiile
în mediul online. Tocmai această migrație în online, tocmai digitalizarea
forțată care, în mod evident, se face cu „viteze diferite” de la o comunitate
la alta, de la o școală/ universitate la alta, de la un profesor/ elev la
altul, a condus la dezbateri ample și la aducerea în discuție a opțiunii de a
îngheța anul școlar/ universitar. Această opțiune a fost negată public de
Ministerului Educației și Cercetării. Considerăm însă necesară configurarea
până la capăt a unui scenariu post-criză, care să fie realist, fezabil și
echitabil pentru toți, aducând în plus stabilitatea familială și
socio-economică despre care vorbeam.
Mai întâi, să vedem
în ce situație ne aflăm analizând, pe rând, situația din sistemul
preuniversitar și pe cea din învățământul superior.
Al doilea semestru
a început, în învățământul preuniversitar, la data de 13 ianuarie, iar finalul
oficial este prevăzut pentru 12 iunie pentru toate clasele, cu excepția celor
de final de ciclu: clasa a VIII-a termină școala pe 5 iunie, iar ultima clasă
de liceu finalizează pe 29 mai.
Școlile s-au închis
la data de 11 martie 2020
Dacă facem niște
calcule simple, luând în considerare cele mai bine de două săptămâni de vacanță
de Paște (4-21 aprilie) și zilele libere de 1 mai și 1 iunie, practic, în
termeni absoluți, clasa a VIII-a ar avea un an școlar în condiții clasice, cu
interacțiune directă, mai scurt cu aproximativ 2 luni, iar clasele finale de
liceu cu aproximativ 1 lună și trei săptămâni. Toate celelalte clase ar avea o
întrerupere a învățării clasice de două luni și o săptămână. Aceste perioade
înseamnă undeva între 2% și 5% din întregul ciclu de studii. Nu este puțin, dar
nici nu este foarte mult, mai ales că multe activități sunt compensate în
sistem online. Desigur, Ministerul Educației trebuie să facă eforturi
semnificative pentru a asigura elevilor din grupurile dezavantajate contactul
cu școala și o formă de învățare care să nu adâncească și mai mult, în această
perioadă, decalajele și inechitățile existente.
În majoritatea
universităților, studiile din cel de-al doilea semestru au fost reluate la data
de 6 ianuarie (cu mici diferențe, date de autonomia universitară). Dacă socotim
și aici vacanța de Paște și faptul că anii terminali finalizează studiile mai
devreme (începe sesiunea de examene și apoi sunt prevăzute examenele de
finalizare a studiilor), avem o situație oarecum asemănătoare, cu „pierderi”
chiar mai reduse decât în învățământul preuniversitar. În plus, învățământul
superior are o capacitate mai mare de a genera învățare în mediul virtual iar
studenții, beneficiind de consiliere și orientare potrivită, se pot angaja în
experiențe consistente de învățare individuală.
Nu insistăm acum
asupra învățării de acasă, a „mutării” forțate în zona digitală, a eficienței,
a echității și a altor criterii de analiză a noului mod în care educația
încearcă să supraviețuiască. Ceea ce dorim să susținem aici, pe baza cifrelor
de mai sus, dar și a modelării comportamentelor în perioadele de criză, este
faptul că anii terminali pot și trebuie să încheie semestrul, anul școlar/
universitar și ciclul de studii într-un interval cât mai rezonabil, în
acest an calendaristic.
Pentru a se putea
realiza acest lucru sunt necesare cel puțin două măsuri:
- revizuirea
rapidă a programelor și a tematicilor pentru examenele de finalizare a
studiilor, astfel încât acestea să nu cuprindă materia care trebuia parcursă
după data de 11 martie 2020
Nu este rezonabil
să anulezi ani de zile de studiu ai unui ciclu de educație, pentru mai puțin de
două luni, sau cât va fi nevoie ca școlile să facă educație online.
Competențele și conținuturile care erau planificate pentru această perioadă vor
fi scoase din programele de examen și pot fi parcurse prin învățare online,
acolo unde este posibil, dar vor fi reluate și consolidate în anul imediat
următor de studiu. Acesta ar putea, eventual, să înceapă mai devreme, exact cu
abordarea acestei părți a materiei;
- identificarea
unor modalități flexibile evaluare de parcurs și de examinare finală; astfel, universităților trebuie să li se dea autonomie
și posibilitatea de a organiza examenele de licență și disertație în acele
modalități pe care le consideră potrivite, inclusiv online (susținerea
lucrărilor) și de a identifica modalități de testare/ evaluare finală adaptate
pentru acest context (platforme securizate de testare standardizată, evaluări
orale online, predarea unor proiecte și portofolii în platformele de învățare
utilizate etc.). În învățământul preuniversitar, evaluarea curentă și notarea
pentru încheierea situației școlare se poate face în condiții asemănătoare, mai
ales prin utilizarea metodelor alternative de evaluare: proiecte, portofolii,
interviuri realizate cu ajutorul tehnologiei. Pentru examenele finale de
Evaluare Națională și Bacalaureat pot fi identificate și aprobate rapid
modalități eventual simplificate și flexibile de evaluare: testare
standardizată pe platforme securizate –
există deja practici diverse în acest domeniu, precum testele de
certificare a competențelor de limbă străină –, extinderea timpului de
evaluare, examinare orală online sau față în față, în condiții de distanțare
fizică – săli mari – etc. Se pot identifica inclusiv modalități de testare la
școală, folosind versiuni simplificate/ semi-standardizate de testare, cu o
programare a examenului pe grupe mici, pe parcursul mai multor zile, pentru a
respecta normele de distanțare, pentru cei care nu pot avea acces la
tehnologie/ nu au abilități digitale suficient dezvoltate)
Singurul scenariu
alternativ aici, dacă se prelungește perioada de izolare și, implicit, de
educație online și există probleme de masă cu privire la sănătatea populației,
este de a amâna data propriu-zisă a examinării finale până către finalul anului
școlar/ universitar (septembrie).
Se pot analiza
diverse versiuni și scenarii, dar credem că toate ar trebui să aibă ca scop
finalizarea anului școlar și universitar actual, organizarea și parcurgerea
tuturor formelor de admitere și absolvire, trecere în cicluri de studii
superioare și începerea noului an școlar și universitar în toamnă sau, cel mai
târziu, spre finalul anului 2020. Atunci când ne confruntăm cu situații de criză, măsurile sistemice ar
trebui să se concentreze atât pe managementul situației curente, dar mai ales
pe opțiunile de ieșire din situația critică și de funcționare post-criză.
În mod legitim,
observăm cu bucurie că atenția și energia celor mai mulți sunt acum centrate pe
a asigura acces la continuarea educației prin intermediul tehnologiei. Orice
astfel de inițiativă trebuie încurajată și susținută, nu doar ca instrument de
„supraviețuire educațională”, ci și ca modalitate de a contribui, cum am mai
arătat, la stabilitatea emoțională și socială a copiilor și a familiilor, dar
și a cadrelor didactice.
Considerăm însă că,
la fel de importantă trebuie să fie și preocuparea de a menține
funcționalitatea sistemului, astfel încât copiii de clasa a VIII-a să poată
finaliza gimnaziul și să poată începe un nou an școlar la liceu în 2020, elevii
din anul terminal de liceu să poată participa la Bacalaureat și, pe baza
rezultatelor, să încerce continuarea studiilor în învățământul superior sau în
cel terțiar non-universitar (sau să își caute un loc de muncă, dacă vor decide
această cale).
La fel, studenții
care finalizează studiile de licență, master sau doctorat trebuie sprijiniți să
poată să își obțină certificarea finală, pentru a continua studiile și/ sau
pentru a participa, ca angajați sau antreprenori, la reconstrucția economică și
socială post-criză.
Eventuala
„înghețare” a anului școlar și a celui universitar ar genera un efect de domino
aproape imposibil de gestionat, cu dificultăți logistice legate de spații, probleme
de încadrare și acoperire cu resursa umană necesară, provocări pedagogice
imense generate de suprapunerea unor generații „inegale”, la care se adaugă o
serie de cheltuieli considerabile, importante pentru economia națională.
Toată această
argumentare de mai sus se aplică, evident, și elevilor/ studenților care nu
sunt în ani de finalizare de ciclu, pentru care cu atât mai puțin se poate
justifica o eventuală înghețare a anului. Astfel, pentru învățământul
preuniversitar materia de studiu rămasă poate fi reportată pentru anul următor,
(astfel încât să nu se adâncească inegalitățile și inechitățile din sistem)
continuând, totodată, creșterea capacităților de lucru în mediul virtual
(suport logistic, formare, asistență și consiliere, asigurarea accesului). În
învățământul superior este nevoie de decizie instituțională, în funcție de
situație. În tot acest timp, învățarea ar trebui să continue cu ajutorul
tehnologiei, iar unde sunt dificultăți majore (unele practici, laboratoare etc.)
să fie identificate creativ soluții pentru a diminua la maximum perioadele
necesare pentru recuperare.
Specialiștii în
științele educației de la Universitatea din București consideră că
dezavantajele și pierderile pe care le-am avea în urma înghețării anului școlar
și a celui universitar sunt incomparabil mai mari decât asumarea unor măsuri de
flexibilizare, de agilitate instituțională care să mențină liniștea familiilor,
ordinea socială, fluxul de forță de muncă și, nu în ultimul rând, starea de
bine a elevilor și a studenților. Cei care nu au avut acces la tehnologie
(logistică) sau la competențe pentru învățarea online, pot intra în programe
remediale focalizate, pe parcursul anului următor. Există, în mod clar, soluții
și chiar unele compromisuri foarte rezonabile, care merită făcute în acest
context în care o înghețare a anului educațional ar antrena un efect de domino.
Principala
obligație morală, de echitate, este să nu punem copiii, tinerii și familiile
lor, societatea în ansamblu, într-o situație de precaritate, de risc și de
incertitudine majoră, ca urmare a acestei perioade turbulente, cu provocări
fără precedent. Adaptabilitatea, flexibilitatea, agilitatea și capacitatea de a
gestiona situații de risc sunt competențe de secol 21 pe care încercăm să le
formăm celor care învață.
Avem obligația să
le demonstrăm că noi, cei care facilităm și coordonăm programele de studiu, dar
mai ales decidenții din educație, avem aceste competențe și le putem aplica și
demonstra tocmai când nevoia este atât de mare. Este nevoie să ne ridicăm odată
cu această provocare și nu să ne lăsăm copleșiți de magnitudinea ei! Putem muta
cu finețe piesele dominoului, fără a strica arhitectura, fără a genera efecte
care să amplifice și să prelungească perioada de criză.