A doua etapă angajantă a testului de piață pentru lansarea terminalului de gaze lichefiate (LNG) Alexandroupolis, finalizată cu succes

0

Etapa angajantă a testului de piață privind rezervarea capacităților terminalului de gaze lichefiate (LNG) plutitor de la Alexandroupolis a fost încheiată cu succes pe data de 24 martie 2020. Proiectul este dezvoltat de compania de utilități din Grecia Gastrade S.A.

Ofertele angajante primite, cu profil asociat pe termen lung, de până la 15 ani, pentru o capacitate totală de 2,6 miliarde de metri cubi pe an, venite din partea unor companii grecești sau internaționale, active în domeniu gazelor sau utilizatori finali, confirmă interesul pentru rezervarea capacității de re-gazeificare a acestui terminal FSRU (Floating Storage Regasification Unit – Unitate plutitoare de stocare și re-gazeificare). Gazul natural lichefiat (LNG) livrat la terminal va fi re-gazeificat și transmis către piețele din Grecia și Europa de Sud-Est prin intermediul sistemului național elen de furnizare a gazului natural.

Răspunsul pieței față de testele de la terminalul din Alexandroupolis au fost foarte bune, cu mult peste cel din cazuri similare, pentru alte proiecte noi din domeniul gazelor. 

„Acest rezultat foarte mulțumitor al etapei angajante a testului de piață pentru proiectul de la Alexandroupolis și participarea unor companii cheie în domeniul gazelor din Grecia și Europa de Sud-Est, este un pas important pentru materializarea proiectului și îmbunătățirea diversificării și securității energetice din Grecia, Balcani și regiunea extinsă din sud-estul Europei”, declară Konstantinos Spyropoulos, director general Gastrade.

Procedurile din cadrul testului de piață au fost realizate sub supravegherea Autorității Elene de Reglementare în domeniul energetic (RAE) și în acord cu „Ghidul privind gestionarea și alocarea capacității în cadrul proiectului” aprobat de Autoritate conform paragrafului 6 al articolului 36 din Directiva 2009/73/EC.

Gastrade lansase anterior a doua etapă a testului de piață care presupunea depunerea ofertelor angajante până pe data de 10 ianuarie 2020.

Proiectul vizează crearea unei noi surse pentru furnizarea gazelor pe piețele est europene, oferind securitate în furnizare pentru regiune, diversificarea rutelor și surselor de gaze, flexibilitatea prețurilor și o îmbunătățire a competiției. Proiectul va acoperi cererea în creștere de gaze din regiune pe termen mediu și lung, va oferi acces regional la gaz natural lichefiat și va sprijini accesul și nivelul de penetrare a pieței gazelor.

Pentru piețele din Bulgaria, România, Serbia și alte țări din Europa de Sud-Est proiectul va livra gaze naturale prin conducta de interconectare dintre Grecia și Bulgaria aflată în construcție, dar și prin alte conducte existente sau programate din această zonă.

INACO: Ghidul surselor de finanțare pentru companii în timpul crizei COVID – 19

0

Comunicat de presă

28 martie 2020

Un sondaj Best Jobs arată că peste 50% dintre angajatorii români au planuri să își continue afacerile, în ciuda agravării pandemiei de coronavirus. Pentru toți antreprenorii care vor să își mențină afacerile pe linia de plutire, să își păstreze angajații sau chiar să își dezvolte afacerea pe noi coordonate create de criza COVID-19, think tank-ul INACO Inițiativa pentru Competitivitate a lansat Ghidul Surselor de Finanțare pentru Companii în Timpul Crizei COVID-19. Este cea de-a noua ediție din seria Ghidurilor de finanțare pentru companii, realizată de comunitatea de profesioniști voluntari ai INACO.

Bani există! Acest ghid adună ultimele noutăți pentru salvarea companiilor, 48 de oportunități active acum pentru finanțare nerambursabilă, nebancară, publică și private, națională și europene, în aceste vremuri delicate pentru sprijinirea întreprinderilor mici, mijlocii și mari. Beneficiarii pot fi companiile inovatoare, cele capabile de reprofilare a liniilor de producție la nevoile actuale, inclusiv cele care funcționează în zonele cele mai defavorizate zone, dar nu numai. Am inclus alte 7 programe cu finanțare europeană amânate, dar pentru care e bine să ne pregătim”, a declarat Andreea Paul, președinta INACO, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Relații Economice Internaționale – ASE și coordonatoarea acestui proiect.

Domeniile vizate de Ghidul INACO al surselor de finanțare sunt: sănătatea, extinderea producției și dezvoltare servicii, cercetare, dezvoltare, inovare, dezvoltarea resurselor umane, domeniul piscicol, agricol, pomicol, vitivinicol, dialog social, infrastructură mare în energie și tehnologie, stimularea mediului de afaceri, a culturii și a media, inițiative de sprijin civice și private.

Aducem în atenția studenților, doctoranzilor și cercetătorilor post-doctorali perspectiva lansării liniei de finanțare dedicate lor, Innotech Student 2020, care încurajează inițiativele antreprenoriale încă din timpul facultății”, completează Ioana Enache, expert civic al INACO. 

Ghidul prezintă în sinteză și ultimele modificări legate de ajutoarele de stat, acordarea șomajului tehnic, de acordare a certificatelor de urgență, și alte aspecte importante pentru mediul de afaceri din legislația europeană și națională, adoptate în contextul pandemiei epiedmiologice COVID-19, precum și măsurile comunicate de autorități cu impact asupra beneficiarilor finanțărilor europene.

Nu excludem ca datele limită oficiale actuale pentru depunerea proiectelor cu finanțare nerambursabilă prezentate în Ghidul nostru să fie extinse de către oficialități, în funcție de dinamica crizei COVID-19. S-a întâmplat în cazul altor linii de finanțare nerambursabilă. Așa a procedat, de pildă, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin Autoritatea de Management a Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020, care a decis amânarea întregului calendar de lansare a apelurilor de proiecte pentru o serie de 12 Măsuri și Submăsuri, cu fonduri totale estimate la aproape 211 milioane de euro. Considerăm necesară reevaluarea acestei decizii, aceste finanțări fiind mult așteptate de către fermieri, ca o soluție de injectare de capital la nivelul economiei”, declară Ramona Rădulescu, consultant în absorbția fondurilor europene și voluntar INACO. 

Pentru salvarea companiilor este necesară infuzia de lichidități în economie. Cât mai repede posibil. Nu este suficient să facilitezi creditarea prin garanții de stat. Va fi un an tare greu. Fluidizarea absorbției fondurilor europene, fără rabat de la integritate, poate ajuta. Ne dorim deblocarea cât mai rapidă a amânărilor actuale, mai ales a celor dedicate agriculturii și alimentației. E necesară debirocratizarea și digitalizarea completă a absorbției tuturor fondurilor europene dedicate mediului privat, care să facă posibilă continuarea depunerii de proiecte și a evaluării lor în condiții de distanțare socială, cu atât mai mult cu cât sunt pași mari deja făcuți în acest sens. Comisia Europeană a dispus o mobilizare generală pentru asigurarea securității medicale și alimentare la nivelul statelor membre, pachete de măsuri ambițioase pentru susținerea economiei în ansamblu acumnu poimâine”, susține Andreea Paul. 

În condițiile în care se previzionează că economia Romaniei va intra într-o contracție severă, cu o scădere a produsului intern brut (PIB) de peste 4,7%, însoțită de un deficit bugetar de 7,3% și de o rată a somajului de 11%, potrivit datelor revizuite publicate de BCR, antreprenorii sunt nevoiți să caute surse alternative de finanțare. În acest context, ediția a IX-a a Ghidului Surselor de Finanțare pentru Companii în contextul crizei actuale multiple este un instrument de referință care să îi susțină pe manageri și pe antreprenori în procesul de redresare a companiilor lor.

Ghidul este realizat de Andreea Paul (fondatoare și președintă INACO), Ramona Rădulescu (expertă accesare fonduri europene și guvernamentale), Daniela Teodorescu (expert în comunicare) și Ioana Enache (expertă civică), poate fi accesat integral pe site-ul INACO și va fi actualizat în măsura apariției de noi oportunități de finanțare. 

Coronavirus: Comisia majorează bugetul pentru zborurile de repatriere și rezerva rescEU

0

Astăzi, 27 martie, Comisia Europeană a propus alocarea a 75 de milioane de euro din bugetul UE pentru a ajuta statele membre să repatrieze cetățenii UE și pentru a majora bugetul rezervei de echipamente medicale rescEU. 27/03/2020

Comisarul Johannes Hahn, responsabil de bugetul UE, a declarat: „Măsura adoptată astăzi reprezintă încă o ilustrare a modului în care bugetul UE poate aduce valoare adăugată când și unde este cea mai mare nevoie. Acesta este, de asemenea, un exemplu perfect de solidaritate și cooperare europeană.

Comisarul pentru gestionarea crizelor, Janez Lenarčič, a declarat: „Întoarcerea în siguranță a cetățenilor noștri este prioritară. Facem tot ce ne stă în putință pentru a ne asigura că își regăsesc familiile cât mai curând posibil în această perioadă dificilă. Aș dori să le mulțumesc statelor membre pentru eforturile depuse în acest demers. Centrul nostru de coordonare a răspunsului la situații de urgență lucrează 24 de ore din 24 împreună cu statele membre pentru a răspunde cererilor acestora”.

Zboruri de repatriere

Cu ajutorul zborurilor de repatriere organizate prin intermediul mecanismului de protecție civilă al Uniunii și cofinanțate de UE, de la începutul epidemiei au fost deja repatriate în Europa 2 312 persoane din China, Japonia, SUA, Maroc, Tunisia, Georgia, Filipine și Capul VerdeCăutați traducerile disponibile pentru linkul precedentEN•••. În zilele următoare sunt prevăzute peste 80 de zboruri de repatriere suplimentare.

În cadrul mecanismului de protecție civilă al UE, UE contribuie la costurile zborurilor de repatriere care transportă resortisanți ai mai multor state membre, pe baza principiului solidarității.

Rezerva rescEU

Prin propunerea Comisiei Europene, bugetul total al primei rezerve rescEU de echipamente medicale (ventilatoare, măști de protecție și materiale medicale esențiale), va fi majorat la 80 de milioane EUR.

Context

Pentru a asigura finanțarea acestor operațiuni, Comisia a prezentat un proiect de buget rectificativ – o propunere de reorganizare a unei părți a cheltuielilor UE pentru acest an în conformitate cu cele mai recente priorități.

Proiectul de buget rectificativ prevede, de asemenea:

– acordarea unei asistențe în valoare de 350 de milioane EUR Greciei pentru gestionarea migrației, sumă care se adaugă ajutorului de urgență în valoare de 350 de milioane EUR alocat deja, în conformitate cu angajamentulCăutați traducerile disponibile pentru linkul precedentEN••• luat de președinta von der Leyen în timpul vizitei sale în această țară;

– alocarea a 3,6 milioane EUR pentru Centrul European de Prevenire și Control al Bolilor, cu scopul de a spori capacitatea de identificare, evaluare și comunicare a amenințărilor la adresa sănătății umane cauzate de bolile transmisibile și, în special, de a spori capacitatea de expertiză în contextul crizei cauzate de coronavirus;

– un ajutor de 100 de milioane EUR pentru a permite Albaniei să se refacă după cutremurul devastator din 26 noiembrie 2019; această sumă reprezintă o parte din angajamentul de 115 milioane EUR al Comisiei și din angajamentul total de 1,15 miliarde EUR;

– alocarea a 3,3 milioane EUR suplimentare pentru a consolida bugetul 2020 al Parchetului European (EPPO). Aceste fonduri vor permite, de exemplu, Parchetului European să recruteze mai rapid personal calificat și să achiziționeze echipamente IT pentru a începe lucrul la primele cazuri. Împreună cu sprijinul pentru gestionarea cazurilor, care a fost mobilizat deja la începutul acestui an, pachetul total alocat EPPO pentru 2020 este, așadar, majorat cu 48 %.

Etapele următoare

Parlamentul European și Consiliul sunt invitate să aprobe modificările bugetare cât mai repede posibil, pentru a se asigura că fondurile pot ajunge acolo unde este cel mai urgent nevoie de ele.

Academia de Studii Economice din București #solidaritate și # implicare în lupta împotriva COVID 19

0

Academia de Studii Economice din București se implică social în lupta împotriva COVID 19. Consiliul de Administrație a adoptat și transpus deja în practică un prim pachet de decizii în acest demers de solidaritate socială. ASE a pus gratis la dispoziția autorităților statului, în scopul extinderii capacității locale de îngrijire a bolnavilor de COVID 19, imobilul Centrului său de pregătire profesională din orașul Covasna, cu toate dotările existente (15 camere și două apartemente cu dotări hoteliere și grup sanitar propriu, săli de conferințe și de curs, în care pot fi amenajate saloane pentru bolnavi, bucătărie, spălătorii, alte utilități). Primii pacienți au fost deja transferați spre îngrijire în imobilul oferit de ASE. Într-o perioadă dificilă pentru mediul de afaceri, liderul învățământului economic superior este alături de antreprenorii români și oferă, printr-un grup de experți ai săi, servicii gratuite de consultanță în afaceri, focalizate pe managementul crizei. În sprijinul cadrelor didactice din învățământul preuniversitar și universitar, specialiști de la facultatea de profil de la ASE oferă tutoriale și materiale de suport pentru utilizarea mijloacelor de învățământ online, dar și acces la resurse de interes pentru elevi. ASE este alături de membrii comunității sale, aflați, împreună cu întreaga noastră societate, în momente pline de provocări, și le oferă, prin psihologii și specialiștii săi, servicii gratuite de asistență și consiliere psihologică, pentru a traversa mai ușor această perioadă. ASE asigură prin site-ul instituțional www.ase.ro și pagina sa de Facebook comunicarea transparentă și informarea permanentă și corectă a cadrelor didactice, studenților și personalului administrativ în legătură cu evoluția situației generate de epidemia COVID 19, cu principalele decizii la nivel național, dar și al conducerii ASE, care trebuie cunoscute și respectate.

Universitatea din București: Studenții care finalizează studiile trebuie sprijiniți să participe la reconstrucția economică

0

Universitatea din București a realizat o analiză pe a cărei bază prezintă soluții pentru finalizarea actualului an școlar și universitar, atrâgând atenția asupra consecințelor economice și sociale pe care le-ar avea o așa-zisă înghețare a anului. Realizarea aprține unei echipe de specialiști în științele educației de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, coordonate de profesorii Lucian Ciolan – prorector și Romiță Iucu – președintele Consiliului de Orientare şi Analiză Strategică.

Efectul de domino în sistemul de educație trebuie evitat!

„Educația este unul dintre sectoarele cele mai afectate de situația actuală chiar dacă, în mod firesc, la nivelul percepției publice, lucrurile nu par să stea așa. În primă instanță, atenția noastră este acaparată de problemele vizibile ale momentului (criza medicală și evoluția exponențială a acesteia) și de perspectivele generice pe termen mediu și lung, legate de securitatea materială (iminența crizei economice).

«Închiderea» școlilor și a universităților reprezintă, pentru orice perioadă istorică și pentru orice societate, o măsură extremă, cu consecințe majore, mai ales  pe termen mediu și lung. Sistemele educaționale sunt mecanisme fundamentale care asigură nu doar formarea tinerei generații, dar și stabilitatea familială, ordinea socială și dezvoltarea economică, în acord cu valori durabile, a căror importanță o semnalăm chiar acum. Nivelurile educației sunt organic legate atât între ele (preșcolar, gimnazial, liceal/ secundar superior, universitar, postuniversitar), dar și cu celelalte sisteme sociale (economia, piața muncii, sistemul de protecție socială, comunitățile și administrația publică centrală/ locală etc). Fiecare treaptă a educației este o piesă a acestui mare domino care este societatea românească în ansamblu. Intervenția asupra fiecăreia dintre piesele sistemului de educație are repercusiuni în lanț asupra întregului sistem social, asupra României în ansamblu. Piesele unui domino pot fi mișcate, rearanjate ușor, dar nu trebuie bruscate, pentru că pot produce efecte catastrofale asupra întregului ansamblu.

Specialiștii în științele educației de la Universitatea din București (Facultatea de Psihologie și Științele Educației) au evaluat scenariile publice aflate în dezbatere în România cu privire la evoluția anului școlar și universitar, au analizat opțiunile propuse în alte sisteme de educație din lume, aflate în același tip de dificultate, și au revăzut în literatura de specialitate comportamentul decizional al guvernanțelor centrale din educație, în momente disruptive, de întrerupere temporară a studiilor, din motive de forță majoră.

Noi ne aflăm acum în situația de închidere a școlilor și a universităților pentru tot ce înseamnă instruire directă, față în față, în paralel cu tentativa de a continua studiile în mediul online. Tocmai această migrație în online, tocmai digitalizarea forțată care, în mod evident, se face cu „viteze diferite” de la o comunitate la alta, de la o școală/ universitate la alta, de la un profesor/ elev la altul, a condus la dezbateri ample și la aducerea în discuție a opțiunii de a îngheța anul școlar/ universitar. Această opțiune a fost negată public de Ministerului Educației și Cercetării. Considerăm însă necesară configurarea până la capăt a unui scenariu post-criză, care să fie realist, fezabil și echitabil pentru toți, aducând în plus stabilitatea familială și socio-economică despre care vorbeam.

Mai întâi, să vedem în ce situație ne aflăm analizând, pe rând, situația din sistemul preuniversitar și pe cea din învățământul superior.

Al doilea semestru a început, în învățământul preuniversitar, la data de 13 ianuarie, iar finalul oficial este prevăzut pentru 12 iunie pentru toate clasele, cu excepția celor de final de ciclu: clasa a VIII-a termină școala pe 5 iunie, iar ultima clasă de liceu finalizează pe 29 mai.

Școlile s-au închis la data de 11 martie 2020

Dacă facem niște calcule simple, luând în considerare cele mai bine de două săptămâni de vacanță de Paște (4-21 aprilie) și zilele libere de 1 mai și 1 iunie, practic, în termeni absoluți, clasa a VIII-a ar avea un an școlar în condiții clasice, cu interacțiune directă, mai scurt cu aproximativ 2 luni, iar clasele finale de liceu cu aproximativ 1 lună și trei săptămâni. Toate celelalte clase ar avea o întrerupere a învățării clasice de două luni și o săptămână. Aceste perioade înseamnă undeva între 2% și 5% din întregul ciclu de studii. Nu este puțin, dar nici nu este foarte mult, mai ales că multe activități sunt compensate în sistem online. Desigur, Ministerul Educației trebuie să facă eforturi semnificative pentru a asigura elevilor din grupurile dezavantajate contactul cu școala și o formă de învățare care să nu adâncească și mai mult, în această perioadă, decalajele și inechitățile existente. 

În majoritatea universităților, studiile din cel de-al doilea semestru au fost reluate la data de 6 ianuarie (cu mici diferențe, date de autonomia universitară). Dacă socotim și aici vacanța de Paște și faptul că anii terminali finalizează studiile mai devreme (începe sesiunea de examene și apoi sunt prevăzute examenele de finalizare a studiilor), avem o situație oarecum asemănătoare, cu „pierderi” chiar mai reduse decât în învățământul preuniversitar. În plus, învățământul superior are o capacitate mai mare de a genera învățare în mediul virtual iar studenții, beneficiind de consiliere și orientare potrivită, se pot angaja în experiențe consistente de învățare individuală.

Nu insistăm acum asupra învățării de acasă, a „mutării” forțate în zona digitală, a eficienței, a echității și a altor criterii de analiză a noului mod în care educația încearcă să supraviețuiască. Ceea ce dorim să susținem aici, pe baza cifrelor de mai sus, dar și a modelării comportamentelor în perioadele de criză, este faptul că anii terminali pot și trebuie să încheie semestrul, anul școlar/ universitar și ciclul de studii într-un interval cât mai rezonabil, în acest an calendaristic.

Pentru a se putea realiza acest lucru sunt necesare cel puțin două măsuri:

  • revizuirea rapidă a programelor și a tematicilor pentru examenele de finalizare a studiilor, astfel încât acestea să nu cuprindă materia care trebuia parcursă după data de 11 martie 2020

Nu este rezonabil să anulezi ani de zile de studiu ai unui ciclu de educație, pentru mai puțin de două luni, sau cât va fi nevoie ca școlile să facă educație online. Competențele și conținuturile care erau planificate pentru această perioadă vor fi scoase din programele de examen și pot fi parcurse prin învățare online, acolo unde este posibil, dar vor fi reluate și consolidate în anul imediat următor de studiu. Acesta ar putea, eventual, să înceapă mai devreme, exact cu abordarea acestei părți a materiei;

  • identificarea unor modalități flexibile evaluare de parcurs și de examinare finală; astfel, universităților trebuie să li se dea autonomie și posibilitatea de a organiza examenele de licență și disertație în acele modalități pe care le consideră potrivite, inclusiv online (susținerea lucrărilor) și de a identifica modalități de testare/ evaluare finală adaptate pentru acest context (platforme securizate de testare standardizată, evaluări orale online, predarea unor proiecte și portofolii în platformele de învățare utilizate etc.). În învățământul preuniversitar, evaluarea curentă și notarea pentru încheierea situației școlare se poate face în condiții asemănătoare, mai ales prin utilizarea metodelor alternative de evaluare: proiecte, portofolii, interviuri realizate cu ajutorul tehnologiei. Pentru examenele finale de Evaluare Națională și Bacalaureat pot fi identificate și aprobate rapid modalități eventual simplificate și flexibile de evaluare: testare standardizată pe platforme securizate –  există deja practici diverse în acest domeniu, precum testele de certificare a competențelor de limbă străină –, extinderea timpului de evaluare, examinare orală online sau față în față, în condiții de distanțare fizică – săli mari – etc. Se pot identifica inclusiv modalități de testare la școală, folosind versiuni simplificate/ semi-standardizate de testare, cu o programare a examenului pe grupe mici, pe parcursul mai multor zile, pentru a respecta normele de distanțare, pentru cei care nu pot avea acces la tehnologie/ nu au abilități digitale suficient dezvoltate)

Singurul scenariu alternativ aici, dacă se prelungește perioada de izolare și, implicit, de educație online și există probleme de masă cu privire la sănătatea populației, este de a amâna data propriu-zisă a examinării finale până către finalul anului școlar/ universitar (septembrie).

Se pot analiza diverse versiuni și scenarii, dar credem că toate ar trebui să aibă ca scop finalizarea anului școlar și universitar actual, organizarea și parcurgerea tuturor formelor de admitere și absolvire, trecere în cicluri de studii superioare și începerea noului an școlar și universitar în toamnă sau, cel mai târziu, spre finalul anului 2020. Atunci când ne confruntăm cu situații de criză, măsurile sistemice ar trebui să se concentreze atât pe managementul situației curente, dar mai ales pe opțiunile de ieșire din situația critică și de funcționare post-criză.

În mod legitim, observăm cu bucurie că atenția și energia celor mai mulți sunt acum centrate pe a asigura acces la continuarea educației prin intermediul tehnologiei. Orice astfel de inițiativă trebuie încurajată și susținută, nu doar ca instrument de „supraviețuire educațională”, ci și ca modalitate de a contribui, cum am mai arătat, la stabilitatea emoțională și socială a copiilor și a familiilor, dar și a cadrelor didactice.

Considerăm însă că, la fel de importantă trebuie să fie și preocuparea de a menține funcționalitatea sistemului, astfel încât copiii de clasa a VIII-a să poată finaliza gimnaziul și să poată începe un nou an școlar la liceu în 2020, elevii din anul terminal de liceu să poată participa la Bacalaureat și, pe baza rezultatelor, să încerce continuarea studiilor în învățământul superior sau în cel terțiar non-universitar (sau să își caute un loc de muncă, dacă vor decide această cale). 

La fel, studenții care finalizează studiile de licență, master sau doctorat trebuie sprijiniți să poată să își obțină certificarea finală, pentru a continua studiile și/ sau pentru a participa, ca angajați sau antreprenori, la reconstrucția economică și socială post-criză.

Eventuala „înghețare” a anului școlar și a celui universitar ar genera un efect de domino aproape imposibil de gestionat, cu dificultăți logistice legate de spații, probleme de încadrare și acoperire cu resursa umană necesară, provocări pedagogice imense generate de suprapunerea unor generații „inegale”, la care se adaugă o serie de cheltuieli considerabile, importante pentru economia națională.

Toată această argumentare de mai sus se aplică, evident, și elevilor/ studenților care nu sunt în ani de finalizare de ciclu, pentru care cu atât mai puțin se poate justifica o eventuală înghețare a anului. Astfel, pentru învățământul preuniversitar materia de studiu rămasă poate fi reportată pentru anul următor, (astfel încât să nu se adâncească inegalitățile și inechitățile din sistem) continuând, totodată, creșterea capacităților de lucru în mediul virtual (suport logistic, formare, asistență și consiliere, asigurarea accesului). În învățământul superior este nevoie de decizie instituțională, în funcție de situație. În tot acest timp, învățarea ar trebui să continue cu ajutorul tehnologiei, iar unde sunt dificultăți majore (unele practici, laboratoare etc.) să fie identificate creativ soluții pentru a diminua la maximum perioadele necesare pentru recuperare.

Specialiștii în științele educației de la Universitatea din București consideră că dezavantajele și pierderile pe care le-am avea în urma înghețării anului școlar și a celui universitar sunt incomparabil mai mari decât asumarea unor măsuri de flexibilizare, de agilitate instituțională care să mențină liniștea familiilor, ordinea socială, fluxul de forță de muncă și, nu în ultimul rând, starea de bine a elevilor și a studenților. Cei care nu au avut acces la tehnologie (logistică) sau la competențe pentru învățarea online, pot intra în programe remediale focalizate, pe parcursul anului următor. Există, în mod clar, soluții și chiar unele compromisuri foarte rezonabile, care merită făcute în acest context în care o înghețare a anului educațional ar antrena un efect de domino.

Principala obligație morală, de echitate, este să nu punem copiii, tinerii și familiile lor, societatea în ansamblu, într-o situație de precaritate, de risc și de incertitudine majoră, ca urmare a acestei perioade turbulente, cu provocări fără precedent. Adaptabilitatea, flexibilitatea, agilitatea și capacitatea de a gestiona situații de risc sunt competențe de secol 21 pe care încercăm să le formăm celor care învață.

Avem obligația să le demonstrăm că noi, cei care facilităm și coordonăm programele de studiu, dar mai ales decidenții din educație, avem aceste competențe și le putem aplica și demonstra tocmai când nevoia este atât de mare. Este nevoie să ne ridicăm odată cu această provocare și nu să ne lăsăm copleșiți de magnitudinea ei! Putem muta cu finețe piesele dominoului, fără a strica arhitectura, fără a genera efecte care să amplifice și să prelungească perioada de criză.

ONU lansează un plan global

0

Secretarul general al Organizației Națiunilor Unite, António Guterres, a lansat un plan global de răspunsul umanitar coordonat, în valoare de două miliarde de dolari, al cărui scop este „combaterea COVID-19 în unele dintre cele mai vulnerabile țări ale lumii, în efortul de a proteja milioane de oameni și de a opri răspândirea necontrolată a virusului pe glob”. Planul va fi implementat agențiile ONU, ONG-uri internaționale și consorții neguvernamentale.

Planul global va permite: livrarea de echipamente de laborator esențiale pentru testare și echipamente medicale pentru tratarea pacienților; instalarea unor dotări pentru spălarea mâinilor în tabere și amplasamente; lansarea unor campanii de informare a populației cu privire la modul în care se poate proteja pe sine și pe ceilalți împotriva virusului; crearea unor poduri și noduri aeriene în Africa, Asia și America Latină pentru transportul lucrătorilor umanitari și al proviziilor acolo unde este cea mai mare nevoie.

În același context, subsecretarul general pentru afaceri umanitare, Mark Lowcock, a alocat 60 de milioane de dolari din Fondul central de răspuns în situații de urgență al ONU (CERF). De asemenea, până în prezent s-au alocat peste 3 milioane de dolari din fondurile comune grupate în funcție de țară.

Noua alocare CERF „va ajuta Programul Alimentar Mondial (PAM) să asigure continuitatea lanțurilor de aprovizionare și transportul lucrătorilor umanitari și al ajutoarelor umanitare, OMS să oprească răspândirea pandemiei, precum și alte agenții să acorde ajutor umanitar și protecție persoanelor celor mai afectate de pandemie, inclusiv femeilor și fetelor, refugiaților și persoanelor strămutate intern. Sprijinul va include demersuri în domeniul securității alimentare, al sănătății fizice și mintale, al apei și salubrității, al nutriției și al protecției”.

António Guterres (foto), secretarul general al ONU: „COVID-19 amenință întreaga omenire, prin urmare întreaga omenire trebuie să riposteze. Răspunsurile individuale ale țărilor nu vor fi suficiente. Trebuie să oferim ajutor persoanelor celor mai vulnerabile, milioane și milioane care nu se pot proteja singure. Un astfel de demers ține de solidaritatea umană. De asemenea, este crucial pentru combaterea virusului. Acesta este momentul în care trebuie să facem un pas înainte spre cei vulnerabili”.

António-Guterres-©-UN-Photo-Evan-Schneide

Mark Lowcock, subsecretarul general pentru afaceri umanitare: „COVID-19 a bulversat complet viața populației în unele dintre cele mai bogate țări ale lumii. Acum, virusul ajunge în locurile în care oamenii sunt prinși în zone de război, nu au acces facil la apă curată și săpun și nu pot spera la un pat de spital în cazul în care se vor îmbolnăvi și vor ajunge în stare critică. Ar fi crud și imprudent să lăsăm țările cele mai sărace și mai vulnerabile în voia sorții. Dacă permitem coronavirusului să se răspândească liber în aceste locuri, vom expune milioane de oameni la un risc crescut, regiuni întregi se vor afunda în haos, iar virusul va putea face din nou înconjurul lumii. Statele ce luptă împotriva pandemiei pe propriul teritoriu acordă prioritate persoanelor din propriile comunități, așa cum e de așteptat. Însă cruntul adevăr este că nu vor reuși să își protejeze populația dacă nu acționează acum pentru a ajuta țările cele mai sărace să se protejeze. Prioritatea noastră este să ajutăm aceste țări să se pregătească și să continuăm să sprijinim milioanele de oameni a căror supraviețuire depinde de asistența umanitară furnizată de ONU. Finanțate corespunzător, eforturile noastre de implementare a unui răspuns la nivel global vor pune la dispoziția organizațiilor umanitare instrumentele necesare pentru a lupta împotriva virusului, pentru a salva vieți și pentru a contribui la oprirea răspândirii COVID-19 pe întreg mapamondul”.

Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, directorul general al OMS: „Virusul se răspândește acum în țările cu sisteme sanitare deficitare, inclusiv în unele care se confruntă deja cu crize umanitare. Aceste state au nevoie de sprijinul nostru, nu numai din motive de solidaritate, ci și pentru a ne proteja pe noi toți și pentru a suprima această pandemie. Totodată, nu trebuie să combatem pandemia ignorând celelalte urgențe sanitare și umanitare”. 

Henrietta-H.-Fore-©-UNICEF-Nesbitt

Henrietta H. Fore (foto), directorul executiv al  UNICEF: „Copiii sunt victimele ascunse ale pandemiei de COVID-19. Izolarea obligatorie și închiderea școlilor afectează educația, sănătatea mintală și accesul acestora la servicii medicale de bază. Riscul de exploatare și abuz este mai mare ca oricând, atât în cazul băieților, cât și în cel al fetelor. Pentru copiii migranți sau cei care trăiesc în zone de conflict, consecințele vor fi unele fără precedent. Nu trebuie să îi abandonăm”.

Indicele ROBOR la 3 luni a scăzut la 2,57%

0

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a scăzut vineri la 2,57%, faţă de nivelul de 2,58% atins joi, potrivit datelor publicate de Banca Naţională a României (BNR).

ROBOR la 6 luni a scăzut vineri la 2,65%, de la nivelul de 2,67% atins joi, potrivit News.ro.

De asemenea, BNR a decis vineri reducerea ratei dobânzii de politică monetară cu 0,50 puncte procentuale, de la 2,5 la sută, la 2 la sută începând cu data de 23 martie, în contextul adoptării unui pachet de măsuri menit să atenueze impactul situaţiei generate de epidemia de coronavirus asupra populaţiei şi companiilor româneşti, potrivit sursei citate.

ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituţiile bancare din România, în lei, iar evoluţia sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piaţă.

Ford România se retrage din Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile

0

Ford România a anunțat vineri retragerea companiei din Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), motivând existența unor neînțelegeri pe tema unor anumite aspecte semnalate de-a lungul anilor de companie. La început de 2017 se retrăgea din APIA și Automobile Dacia, potrivit Hotnews.ro.

Astfel, această decizie va produce efecte începând cu data de 1 aprilie 2020.

“Rațiunea esențială pentru care am decis părăsirea organizației APIA ține de nevoia unei abordări unitare și fundamentate a problematicilor cu care industria auto se confruntă, astfel că anumite aspecte semnalate de către noi de-a lungul anilor nu au fost gestionate cu nivelul de prioritate impus în mod obiectiv de importanța fiecărui subiect în parte. Cu toate acestea, ne dorim să rămânem în dialog și salutăm pe această cale deschiderea pe care APIA a manifestat-o pentru a institui un dialog constructiv cu celelalte asociații de profil”, a declarat Cristian Prichea, Director General Ford România NSC.

Firmele care vor plăti anticipat impozitul pe profit primesc bonusuri

0

Firmele care îşi plătesc anticipat impozitul pe profit vor primi bonusuri, a anunţat Ministerul Finanşelor, precizând că acestea vor fi mai mari pentru microîntreprinderi, scrie Adevărul.ro.

De asemenea, contribuabilii plătitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare şi plată, care plătesc impozitul datorat pentru trimestrul I al anului 2020, respectiv pentru plata anticipată aferentă aceluiaşi trimestru, până la termenul scadent de 25 aprilie 2020 inclusiv, beneficiază de o bonificaţie de 5% sau 10%, calculată asupra impozitului pe profit datorat.  

Pentru plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor aferent trimestrului I al anului 2020, până la data de 25 aprilie 2020 inclusiv, contribuabilii beneficiază de o bonificaţie de 10% calculată asupra impozitului datorat pentru trimestrul respectiv.   Marii contribuabili vor avea o bonificaţie de 5%, în timp ce contribuabilii mici şi mijlocii vor beneficia de o reducere a impozitului datorat cu 10%.   Bonificaţiile se vor aplica şi pentru companiile de turism şi de alimentaţie publică, privind impozitul specific unor activităţi, pentru impozitul pe profit aferent trimestrului I al anului 2020.

Statul a împrumutat 1,4 miliarde de lei

0

Ministerul Finanțelor a ieșit cu două emisiuni de obligațiuni în piața internă, de unde a atras aproape 1,4 miliarde de lei, scrie Profit.ro.

Băncile au revenit la cumpărare, după o absență de circa două săptămâni, după ce Banca Națională a României a anunțat măsuri de relaxare cantitativă. Emisiunea cu scadența în iunie 2023 (39 de luni) a atras cereri de 706 milioane de lei la un prospect de 200 de milioane de lei.


Obligațiunile scadente în iulie 2025 (64 de luni) au atras oferte de 1,1 miliarde de lei la un prospect de 600 de milioane de lei. Totodată, Banca Națională a României a redus dobânda cheie cu 0,5 pp și rata Lombard cu 1 pp și a anunțat injecții de lichiditate și achiziția de titluri de stat din piața secundară. Anunțul BNR a redus randamentele din piață, mai ales pe scadențele scurte.