Financial Intelligence organizează cea de-a treia ediție a FORUMULUI PIEȚEI DE CAPITAL

0

Promovarea României la statutul de piață emergentă va aduce fluxuri de investiții între 100 și 200 de milioane de dolari, pentru emitenții care vor fi incluși în indicii FTSE Russell, după cum a estimat Chris Woods, Managing Director Governance, Risk & Policy FTSE Russell.

Nuclearelectrica (SNN) și Banca Transilvania (TLV) au îndeplinit criteriile de lichiditate FTSE Russell, în luna iunie, o condiție necesară pentru promovarea la statutul de piață emergentă secundară în luna septembrie.

FinancialIntelligence.ro vă invită, pe 10 septembrie, ora 11:00, la Forumul Pieței de Capital Online, ediția a treia, pentru a dezbate ultimele evoluții ale pieței noastre de capital, dar și pentru a afla care sunt așteptările specialiștilor.

Evenimentul va fi transmis LIVE pe site-ul www.financialintelligence.ro, pe pagina de Facebook Financial Intelligence, precum și pe canalul de YouTube Financial Intelligence.

Adina Ardeleanu, Membru Fondator Financial Intelligence, a declarat: “Forumul Pieței de Capital, evenimentul cu care Financial Intelligence s-a lansat, în 2018, pe piața conferințelor de business, a ajuns la a treia ediție și ne bucurăm să contribuim la popularizarea investițiilor în piața de capital în rândul publicului românesc. Alături de invitați de marcă, de pe toate palierele implicate pe piața de capital – autorități, investitori instituționali, emitenți, consultanți – vom dezbate planurile de dezvoltare pentru piața de capital românească.

Daniela Șerban, președinte ARIR, a declarat: “Piața de capital are șansa de a-și demonstra rolul de finanțator al economiei reale. Multiple companii au nevoie de resurse pentru redresare, investiții sau dezvoltare. Românii au zeci de miliarde de euro în depozite bancare, care pot fi angrenaţi în economia reală printr-o bună funcţionare a pieţelor financiare, cu un cadru de reglementare predictibil şi modern.”

Participanții vor putea transmite întrebări speakerilor, LIVE, în comentarii la video, prin intermediul paginii de Facebook Financial Intelligence.

În cadrul evenimentului se vor dezbate cele mai importante subiecte de actualitate ale pieței de capital românești:

  • Dezvoltarea pieței de capital – eforturi guvernamentale versus private;
  • Includerea acțiunilor Banca Transilvania și Nuclearelectrica în indicii FTSE;
  • Perspectiva promovării Bursei de Valori București la statutul de piață emergentă de către MSCI;
  • Perspective pentru noi IPO-uri ale unor companii private sau de stat/ Interzicerea vânzărilor de participații deținute de stat;
  • Diversificarea produselor de la BVB – stadiul înființării Contrapărții Centrale;
  • Atragerea investitorilor de retail vs concentrarea pe instituționali;
  • Simplificarea birocrației pentru companiile listate;
  • SIF-urile – fără prag limită de deținere;
  • Fiscalitatea pe piața de capital;
  • Rolul pieței de capital în dezvoltarea relațiilor de afaceri durabile.

Speakerii evenimentului sunt:

Florin CÎȚU –  Ministrul Finanțelor Publice,

Liviu ROGOJINARU – Secretar de stat la Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri,

Valentin IONESCU – Directorul Direcţiei de Strategie şi Stabilitate Financiară al Autoritatății de Supraveghere Financiară,

Petrică Lucian RUSU – Secretar de Stat la Secretariatul General al Guvernului,

Dan Dragoş DRĂGAN – Secretar de Stat la Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri,

Claudiu NĂSUI – Membru al Comisiei pentru buget, finanţe şi bănci din Camera Deputaților,

Adrian TĂNASE – Director General la Bursei de Valori București,

Bogdan DRĂGOI – Director General/ Președinte CA al S.I.F. Banat Crișana,

Ioana APA – Director Adjunct Custodie al Citibank România,

Marius Adrian MOLDOVAN –Președinte Executiv/ Director General al S.I.F. Transilvania,

Marius DAN – Senior Vice-President, Corporate Strategy la Franklin Templeton Investments România,

Alexandru STÂNEAN – Director general al TeraPlast,

Andreea MIU – Membru în Directoratul CNTEE Transelectrica SA, Ilan ROSEN, CFO Superbet,

Horia GUSTĂ – Președintele Asociației Administratorilor de Fonduri,

Mihaela CROITORU – Founder & Managing Partner al INNOVA Project Consulting,

Victor STĂNILĂ – Managing Partner la Victor Stănilă Law Office și

Gabriela HÂRȚESCU – Decan și Chief Operating Officer al Envisia – Boards of Elite.

Evenimentul va fi moderat de Daniela ȘERBAN, Președintele Asociației pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR) și Adina ARDELEANU, Membru Fondator al platformei de știri economice Financial Intelligence.


Le mulțumim partenerilor pentru că au făcut posibilă desfășurarea evenimentului!

Parteneri: SIF Transilvania, Nuclearelectrica, Bursa de Valori București, SIF Banat Crișana, Superbet, TeraPlast, Transgaz, Alro, Transelectrica, Fondul Proprietatea, Antibiotice, Romgaz, SIF Moldova, SIF Muntenia, Citibank România, BRD Groupe Societe Generale, ATP Exodus, Asociația Administratorilor de Fonduri – AAF, XTB Online Trading, Innova Project Consulting, CONPET, Depozitarul Central, OTP Asset Management, Goldring.

Parteneri instituționali: Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România, ICSS, Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR).

Partener educational: Envisia – Boards of Elite

Parteneri media: Agerpres, România Durabilă, Club Economic, Economistul, NewMoney, The Diplomat, BiziLive TV, FinZoom.ro, BVBescu, Boof Media.

Studiu Deloitte: pesimismul directorilor financiari din Europa Centrală a atins un nivel record pe fondul incertitudinii cauzate de pandemia de COVID-19

0

Directorii financiari din Europa Centrală au atins un nivel record de pesimism, iar încrederea lor în evoluția economiei și a întregului mediu de afaceri continuă să scadă pe fondul incertitudinii create de pandemia de COVID-19, potrivit celui mai recent studiu Deloitte CE CFO Survey, realizat pe baza opiniilor exprimate de peste 300 de directori financiari din șase țări – Cehia, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia și România. Aproape trei sferturi dintre participanți (72%) au declarat că sunt mai puțin optimiști cu privire la perspectivele financiare ale companiei lor decât înainte de pandemie, polonezii fiind cei mai pesimiști (79%), urmați de români (75%). Totodată, studiul relevă schimbări semnificative față de ediția anterioară cu privire la percepția nivelului de incertitudine economică și financiară cu care se confruntă companiile reprezentate. Procentul celor care percep un nivel ridicat de incertitudine a crescut la 70%, de la 36%, anterior pandemiei.

În acest context, majoritatea directorilor financiari, indiferent de domeniul în care activează, consideră că, în 2020 și la începutul lui 2021, condițiile economice vor fi defavorabile asumării unor riscuri suplimentare privind deciziile financiare. Participanții din România și-au exprimat aversiune față de risc în cea mai mare proporție (96%), fiind urmați la mică distanță de estonieni (94%) și polonezi (92%).

Referitor la inflație, cei mai mulți directori financiari întrevăd o creștere a indicelui prețurilor de consum în țările în care activează. Cele mai ridicate rate ale inflației sunt estimate pentru Polonia (5,2%) și România (4,7%).

Criza din Belarus sau criza belarusă?

0

Criza politică din Belarus a izbucnit și evoluează chiar în momentul în care au loc manifestările care marchează câteva evenimente de netăgăduită importanță istorică, dar și cu impact direct, profund, asupra evoluțiilor actuale, în plină desfășurare, din arealul postsovietic și fosta Europa Răsăriteană, acum Noua Europă, însă cu extensie la scara continentului european și chiar în viața internațională ca ansamblu. În urmă cu trei decenii, în anii 1989-1991, în URSS s-a declanșat, „de sus în jos”, o uriașă mișcare de schimbare, și la nivelul elitelor politice, și în largi cercuri populare. Experiment bine intenționat și salutar, dar mai ales necesar și chiar imperios, după îndelungata perioadă de stagnare din timpul lui Brejnev. Antrenate într-un demers cutezător, ambițios, însă încărcat de riscuri și incertitudini, lansat de Gorbaciov, perestroika și glasnostiul și-au atestat în scurt timp impasul. Sovietismul nu a putut supraviețui. Rezultatul a fost dezmembrarea URSS și apariția pe imensul uscat eurasiatic a Federației Ruse, devenită peste noapte un imens tabula rasa, aparent și înșelător, cu un bogat evantai de oportunități, necunoscute și riscuri.
Cele trei evenimente istorice memorabile celebrate în acest moment, pe fundalul cărora s-au produs mișcările tectonice din Heartlandul planetar – primul și al doilea război mondial și încheierea războiului rece –, au „lucrat” și „lucrează” încă la restructurarea și reașezarea configurației de putere în această imensă parte a lumii, la 100 de ani de la încheierea primului și la 75 de ani de la încheierea celui de al doilea război mondial, la care trebuie alăturați și cei 25 de ani de la încetarea (după unii) a războiului rece. Evenimente care au avut impact direct și esențial și asupra istoriei contemporane a Belarusului.

Primul război mondial a condus, între altele, la dispariția a trei mari imperii multinaționale – habsburgic, otoman și țarist. Dar în timp ce primele două imperii s-au scindat într-o serie de state naționale independente, imperiul țarist s-a convertit într-o uniune de republici sovietice cu autonomie limitată și abia cu puțină vreme înainte de încetarea războiului rece acestea și-au proclamat independența de stat. Abia la 8 decembrie 1991, într-o pădure din Belorusia, mai precis într-o dacha din Belovejskoie Pagadenie, liderii rus, ucrainean și bielorus, Gorbaciov, Kravciuk și Suskevici, au semnat acordurile de încetare a existenței URSS și creare a Comunității Statelor Independente. Reașezarea într-un echilibru stabil de securitate a zonei a întârziat totuși să se producă. Bielorusia/Belarus a devenit, în sfârșit, stat independent (după o efemeră încercare similară în timpul primului război mondial), dar relațiile sale cu Federația Rusă au rămas în continuare deosebit de strânse și de complexe.

Pandemia împinge globalizarea spre un nou capitol

0

Coronavirusul îngenunchează economia globală. Pandemia de COVID-19 a perturbat o serie de industrii și sectoare esențiale și pur și simplu a înghețat investițiile străine directe. Distanțarea socială, blocarea activităților economice și restricțiile de călătorie au produs căderi masive în sectorul ospitalier și turism, în comerțul cu amănuntul, în sectorul divertismentului și în transporturi (în special cel aerian). Apoi, odată cu scăderea activității economice la nivel global, au scăzut masiv consumul de energie electrică și cererea de țiței și gaze naturale. Gazul natural și piețele miniere s-au luptat să supraviețuiască pe fondul achizițiilor reduse din China, iar companiile petro-chimice se confruntă cu o dublă amenințare, având în vedere rolul dublu al Chinei de producător și consumator principal.

Dar pandemia s-a mutat rapid de la est la vest, răspândindu-se în Asia, Europa și Americi, fracturând legăturile dintre cele mai mari și mai interconectate piețe din lume și făcând ravagii nu doar în economiile emergente și în curs de dezvoltare, ci și în multe părți din SUA. Organismul ONU pentru comerț și dezvoltare (UNCTAD) consideră că pandemia va reduce fluxurile globale de investiții străine directe cu aproximativ 40% în 2020-21, o contracție mai profundă decât cea înregistrată în timpul crizei financiare din 2008-2009, iar Economist Intelligence Unit (EIU) se așteaptă ca volumele comerțului global să scadă cu aproape 23% în 2020, eclipsând pierderile înregistrate în timpul crizei financiare globale. Cu ochii pe căderea economică globală, este tentant să concluzionăm că globalizarea se apropie de un „rapid și urât final”. Dar o astfel de concluzie care alimentează curentele antiglobalizare, naționalist-populiste, e deocamdată cel puțin prematură. În general, pandemia pare mai puțin probabil să ucidă globalizarea decât să o reformuleze „într-o manieră mai uniform distribuită”.

Un raport al EIU privind globalizarea și amenințarea COVID-19 arată că pandemia provoacă multinaționalele să-și construiască un nou climat de operare. Măsurile de blocare și prăbușirea activității economice globale au rupt artere tradiționale pentru investiții străine directe (ISD). Un val de noi politici de investiții străine restrictive la nivel mondial a diminuat perspectivele în continuare. Imaginea sumbră a comerțului internațional, cu lanțurile de aprovizionare sfârâmate și volumele comerciale prăbușite, naște tentația de a trage concluzia că globalizarea se apropie de un final rapid și urât. Cu toate acestea, economiștii britanici spun că astfel de temeri pot fi excesiv de pesimiste, dacă nu chiar premature.

Reorganizarea ANAF în contextul pandemiei DE COVID-19

0

Interviu cu Mirela Călugăreanu – președintele ANAF

Cum reorganizați activitatea ANAF în contextul pandemiei de COVID-19?
Încă de la începutul stării de urgență ANAF a implementat o serie de măsuri astfel încât interacțiunea dintre angajați și contribuabili să se realizeze la distanță. Chiar dacă unitățile fiscale au rămas deschise publicului am reușit să limităm mult interacțiunea directă promovând comunicarea online. În acest sens după cum ați observat deja a fost implementată plata obligaţiilor fiscale prin platforma ghişeul.ro. Am extins mult funcţionalităţile spaţiului privat virtual şi, o veste foarte bună, într-un timp foarte scurt ANAF va putea înregistra contribuabilii în spaţiul privat virtual prin identificarea vizuală online. Acest lucru se va realiza prin intermediul unei sesiuni video. Cum ați observat, a fost creată și reglementarea legală pentru a fi posibil acest lucru, respectiv ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2012 din 4 iunie.

Înțeleg că accelerați procesul de digitalizare în contextul nefericit adus de pandemia de COVID-19. Cum vedeți că va fi influențată activitatea de colectare, consecință a digitalizării?
În primul rând vreau să subliniez faptul că în premieră în cadrul ANAF a fost implementată semnătura electronică calificată, cum am spus, pentru prima dată un număr însemnat de angajați au acces de la distanță la bazele de date, cererile depuse de contribuabili online și mă refer aici spre exemplu la certificatele de testare fiscală, adeverințe etc., etc.

Adio salvări gratuite!

_________________

Mariana Mazzucato și
Antonio Andreoni

LONDRA – Criza și recesiunea COVID-19 oferă o oportunitate unică de a regândi rolul statului și în special relația sa cu mediul de afaceri. Vechea ipoteză că guvernul reprezintă o povară pentru economia de piață nu mai este azi valabilă. Redescoperirea rolului tradițional al statului de „investitor de primă soluție” – mai degrabă decât de “creditor de ultimă instanță” – a devenit o condiție prealabilă pentru elaborarea eficientă a politicilor în epoca post-COVID.

Din fericire, investițiile publice au crescut. În timp ce Statele Unite au adoptat un pachet de stimulare și salvare de 3 trilioane de dolari, Uniunea Europeană a introdus un plan de recuperare de 750 de miliarde de euro (850 de miliarde de dolari), iar Japonia injectează un trilion de dolari drept ajutor suplimentar pentru gospodării și întreprinderi.

Cu toate acestea, pentru ca investițiile să conducă la o economie mai sănătoasă, mai rezistentă și mai productivă, banii nu sunt suficienți. De asemenea, guvernele trebuie să restabilească capacitatea de a proiecta, implementa și aplica condiționalitatea destinatarilor, astfel încât sectorul privat să funcționeze într-o manieră mai favorabilă creșterii inclusive și durabile.

Sprijinul guvernamental pentru corporații are mai multe forme, inclusiv subvenții directe în numerar, scutiri de impozite și împrumuturi emise în condiții favorabile sau garanții guvernamentale – fără să vorbim de rolul expansiv jucat de băncile centrale, care au achiziționat obligațiuni corporative la scară masivă. Această asistență ar trebui să vină la pachet cu unele constrângeri, cum ar fi obligarea firmelor să adopte ținte de reducere a emisiilor și să-și trateze angajații cu demnitate (atât în ​​condiții de salarizare, cât și la locul de muncă). Din fericire, această formă de intervenție a statului nu mai este deloc un tabu, chiar și cu comunitatea de afaceri care redescoperă azi meritele asistenței condiționate – prin paginile unui Financial Times, de exemplu.

Investițiile: catapulta reclădirii economice!

La finalul lunii iulie, după summitul extraordinar în care liderii eruopeni au hotărât bugetul UE pentru 2021-2027 și valoarea planului de redresare economică postpandemie, președintele României, Klaus Iohannis, anunța că României îi revine o alocare record, de 79,9 miliarde de euro. Alocarea este împărțită între circa 63,2 miliarde de euro granturi și circa 16,7 miliarde de euro împrumuturi, a explicat eurodeputatul Dragoș Pîslaru, citat de Euractiv. Mai precis, aproximativ 46,3 de miliarde de euro sunt granturi din bugetul multianual, 16,7 miliarde de euro granturi pe planul de redresare (Facilitatea de Redresare și Reziliență – 13,7 mld. euro, Fondul pentru Tranziție Justă – 1 mld. euro, 0,6 mld. de euro pentru dezvoltare rurală, REACT – 1,4 mld. euro) și circa 16,7 miliarde de euro împrumuturi tot pe planul de redresare.

Dar tot Euractiv consemnează că, deși România nu are un „istoric senzațional în materie de absorbție a fondurilor europene”, tocmai a obținut aproape 80 de miliarde de euro pentru următorii șapte ani, de peste două ori mai mult decât în actualul exercițiu financiar. Dar nimeni nu a văzut încă cele 80 de miliarde: sumele sunt doar pe hârtie, iar banii vor deveni realitate doar dacă se fac proiecte care să convingă Comisia Europeană că merită să le finanțeze. „Alocarea sumelor este, în acest moment, doar un deziderat, cele aproape 80 de miliarde euro vor reveni României doar dacă știm să le negociem”, comenta europarlamentarul Corina Creţu, fost comisar european, citată de Financial Intelligence.
Așadar, banii alocați nu înseamnă bani atrași, iar experiența de până acum arată că guvernele României nu au reușit să cheltuie decât circa o treime (34%) din banii alocați de la Bruxelles. Este nevoie deci de proiecte realiste, convingătoare. România are nevoie de cele 80 de miliarde pentru că România are nevoie să desfășoare proiecte de investiții majore care să stimuleze creșterea economică pentru următoarele decade.

Guvernul de la București a lansat la 1 iulie un așa-intitulat „Plan Național de Investiții și Relansare Economică”, drept răspuns la impactul negativ profund al pandemiei de COVID-19, dar și ca document programatic de „reclădire” economică. Planul are 160 de pagini de obiective ambițioase ce ar trebui – conform documentului – realizate și finalizate în mai puțin de 160 de luni de aici încolo. Guvernul promite să aloce 100 de miliarde de euro în perioada 2020-2030, din fonduri europene și naționale, rambursabile și nerambursabile, pentru un program atât de larg de investiții publice încât cuprinde de fapt în el suma tuturor năzuințelor din ultimii treizeci de ani, planificate dar nerealizate.

Unii s-au entuziasmat aflând anunțul guvernamental de investiții, sperând că poate va și prinde viață. Alții s-au grăbit să strige că e doar o minciună, încă una din colecția electorală. Eu unul trăiesc doar sentimentul de „deja vu – deja connu”! În 30 de ani, 17 personaje s-au perindat pe la Palatul Victoria, de la Petre Roman până la Ludovic Orban. Din cei șaptesprezece, zece au condus guvernele din 2007 încoace, țara fiind membră a UE. Toți 17 ne-au prezentat programe de dezvoltare, de lansare și relansare economică și de investiții naționale. Și toate s-au dovedit mincinoase prin nerealizarea obiectivelor propuse.

Pesimismul guvernează economia

0

Anul 2020 începuse cu mult pesimism chiar și în absența semnelor că pandemia de Covid-19 (despre care în ianuarie încă nu se vorbea) va lovi crunt nu doar starea de sănătate a lumii, ci și economia ei. La Forumul Economic Mondial de la Davos, raportul PwC CEO Global Survey sublinia nivelul record al pesimismului manifestat de directorii generali față de evoluția economiei globale din acest an. Cei mai mulți conducători de companii trăiau în ianuarie cu teama unei „încetiniri” a economiei globale, din cauza „incertitudinilor privind tratatele comerciale, a problemelor geopolitice și în contextul lipsei unui acord internațional cu privire la modul de abordare a schimbărilor climatice.

Astăzi, la 9 luni după Davos, neîncrederea și teama de viitor a antreprenorilor și liderilor din economie și business sunt încă și mai accentuate. Potrivit Deloitte CE CFO Survey, directorii financiari din Europa Centrală au atins un nivel record de pesimism. Singura certitudine cu care trăim este că pandemia de COVID-19 guvernează viața economică și socială a planetei. Iar incertitudinile economice și financiare create de această certitudine conduc la scăderea accentuată a încrederii șefilor financiari în evoluția economiei și a întregului mediu de afaceri. Cea mai mare amenințare la adresa companiei în următorul an este reducerea cererii, 62% dintre firmele testate confruntându-se cu scăderea veniturilor.
Asigurarea lichidității e „urgența zero”: restructurarea gestionării capitalului de lucru, utilizarea noilor tehnologii, disponibilizările sunt la ordinea zilei, crescând multor oameni teama de ziua de mâine.

Schimbările sunt dramatice. Frica se adâncește (iulie 24% față de mai 20% – cercetare Unlock), iar odată ce frica pune stăpânire pe noi, ne pierdem empatia față de semeni (31% în iulie față de 39% în mai), ne pierdem speranța (37% vs 45%) și nu mai suntem recunoscători pentru ceea ce avem (sentimentul de recunoștință a scăzut de la 61% la 52%).

Anxietatea și incertitudinea se accentuează. Întoarcerea la normalitate arată din ce în ce mai mult a „fata Morgana”: un vis înșelător care nu face decât să ne sporească frustrările. Pierderea „normalității” o resimțim din plin și este acum dublată de o altă mare amenințare: pierdem venituri, pierdem joburi, pierdem profituri, pierdem valorarea unor bunuri deținute (vezi prețurile imobiliare).

Frica și pesimismul sunt alimentate de tirul de informații neclare, incomplete, nesigure, contradictorii. Incertitudinea fugărește banii din țară și din portofelele oamenilor, dar tot incertitudinea îi face pe oameni să întoarcă spatele autorităților. Mai speriați și mai pesimiști, avem o mare neșansă să devenim mai vulnerabili, mai bolnavi și mai săraci.

Pandemia a produs cel mai mare șoc în sectorul energiei din ultimii 70 de ani. Impactul pentru viitorul industriei

David Trow și Monica Biota, parteneri PwC România (foto)

În ultimele luni, sectorul energetic a suferit un dublu șoc: din cauza pandemiei de COVID-19 și a perturbării pieței petrolului pe fondul prăbușirii cererii și al surplusului de ofertă. Potrivit estimărilor PwC din cadrul raportului „PwC Power Utilities Future of Industries”, care are la bază datele Agenției Internaționale pentru Energie pentru 2020 (IEA), șocul cererii de energie din 2020 este cel mai mare din ultimii 70 de ani. În același timp, se anticipează că cererea globală de energie va scădea cu 6% în acest an, de șapte ori mai mult decât în criza financiară din 2009.

Recesiunea globală cauzată de restricțiile prelungite privind circulația oamenilor, bunurilor și activitatea socială și economică vor avea un impact semnificativ și asupra investițiilor în energie, care se estimează că se vor reduce cu 20% în acest an.

Ca răspuns la prăbușirea prețului petrolului și la continuarea incertitudinii prețurilor, OPEC a anunțat cea mai mare reducere a ofertei din lume, de 10 milioane de barili pe zi, însă este doar o măsură pe termen scurt. Chiar dacă există șansa unei recuperări economice în formă de V, șocul pandemiei asupra comportamentului viitor nu poate fi ignorat. Astfel că trebuie luate în calcul toate scenariile posibile: o recuperare mai lentă în formă de U sau o recesiune mai lungă în formă de L care vor avea implicații mai profunde. Indiferent ce va urma, lumea va fi diferită și companiile trebuie să se pregătească pentru noua normalitate.

Toate componentele lanțului valoric din energie sunt afectate – companii din amonte, midstream, aval și companii de servicii. Pe lângă implementarea măsurilor de siguranță împotriva COVID-19, companiile trebuie să acționeze toate pârghiile tradiționale în caz de declin, cum ar fi reducerile cheltuielilor de capital și conservarea numerarului. În același timp, strategiile viitoare de achiziții și de atenuare a riscurilor vor trebui să se bazeze pe analiza eficientă a tuturor scenariilor și a evoluției cererii. Este posibil ca producătorii cu costuri ridicate să fie nevoie să meargă mai departe și să ia în considerare parteneriate sau fuziuni care să le permită reducerea bazei de costuri.

Astfel, pentru companiile din sectoarele energiei, utilităților și resurselor va fi vitală combinarea unei planificări eficiente a scenariilor cu o examinare a modului în care evoluțiile diferite ar putea afecta afacerile lor pe termen scurt, mediu și lung. De asemenea, pe fondul noilor comportamente de călătorie, de muncă și de consum ale consumatorilor și accelerării digitalizării serviciilor, companiile au nevoie de strategii pentru a răspunde acestor schimbări.

Impactul asupra mixului energetic

Impactul crizei generate de COVID-19 este resimțit pe toate palierele sectorului energetic, de la alimentarea cu combustibil și la eficiență, cu implicații serioase pentru securitatea energetică și tranziția către energia curată.
Industria se îndepărtează tot mai mult de utilizarea combustibililor fosili și se îndreaptă către surse regenerabile. Cărbunele va înregistra cel mai mare declin de la cel de-al Doilea Război Mondial, alături de reduceri puternice pentru gaz și petrol.

În același timp, cererea de combustibili este puțin probabil să se recupereze pe deplin din cauza schimbărilor de comportament post-COVID-19 legate de mobilitatea locală și internațională. Concurența va crește între furnizori pentru a asigura accesul la piețele finale. Oferta viabilă va fi eliminată pe baza echilibrului de piață revizuit și a previziunilor prețurilor, ceea ce va conduce la o contracție permanentă a piețelor de petrol și gaze.
De asemenea, o schimbare perturbatoare va avea loc și în mobilitatea vehiculelor electrice cu baterii care înlocuiesc deja autovehiculele pe bază de gaz și diesel. Apoi există „hidrogen verde”, care folosește energie regenerabilă pentru a extrage hidrogenul din apă prin procesul de electroliză. Consumatorii se vor aștepta la o experiență energetică integrată, cu surse interschimbabile utilizate perfect pentru a-și alimenta casele, vehiculele și locurile de muncă.

Energia nucleară este mai puțin afectată de măsurile de blocare, în timp ce sursele regenerabile sunt singurele aflate în creștere în 2020. Astfel, energia solară, eoliană, maree și geotermală își majorează ponderea în mixul energetic global.

În ceea ce privește sectorul de utilități, care a suferit ca urmare a prăbușirii pieței la începutul crizei, acesta pare că ar fi mai rezistent decât altele, fiind inclus la servicii esențiale. Multe activități sunt reglementate sau desfășurate în baza contractelor pe termen lung, astfel că le este asigurată continuitatea ofertei. Multe companii de utilități au planuri de urgență elaborate pentru gestionarea perturbării și protejarea infrastructurii critice și au trecut la surse regenerabile în ultimul deceniu, beneficiind de prețuri fixe pe termen lung.

Pârghiile și strategiile cheie câștigătoare în lumea postcriză

Pe termen scurt, companiile ar trebui să se concentreze pe restructurarea strategică a costurilor și să se asigure că inițiativele de cost nu inhibă creșterea strategică viitoare. La fel de importantă este restructurarea lanțului de aprovizionare pentru a îmbunătăți rezistența și a reduce costurile. O poziție financiară puternică și asigurarea capabilităților de a construi infrastructură critică poate crea un avantaj competitiv durabil. Accelerarea agendei digitale poate oferi „mai multe servicii la costuri mai mici” și poate îmbunătăți eficiența întreținerii și a operațiunilor.

Construirea unor platforme digitale integrate care să permită interacțiunea perfectă între diverși actori poate constitui un punct de pornire pe piața emergentă a serviciilor energetice din aval și astfel accesul la noi modele de a genera venituri. Și nu în ultimul rând, inovația poate oferi produse și servicii moderne, care implică tehnologii precum realitatea virtuală / augmentată pentru a crea o soluții energetice integrate.

Oportunitățile de investiții sunt încă multe, iar companiile au suficientă lichiditate și acces la piețele de capital. Potențialele investiții vor depinde însă de capacitățile esențiale ale companiei și de prioritățile sale strategice: renunțarea la cărbune și investiții în gaze, dublarea mizei pe energiile regenerabile, construirea infrastructurii critice pentru baterii, tehnologia hidrogenului, concentrarea pe rețele critice.

De asemenea, se așteaptă ca activitățile de fuziuni și achiziții (M&A) să înceapă să crească din nou pe termen mediu-lung, pe măsură ce companiile scapă de efectele imediate ale crizei. Investitorii financiari încep să aibă mai mult interes pentru investiții în capitaluri / datorii pentru a capta oportunități de la companii aflate în dificultate, cu modele de afaceri sănătoase și poziții de piață, dar afectate negativ de criză. De asemenea, M&A pot fi utilizate ca o pârghie pentru a da prioritate competitivității pe termen lung, obținând acces la ideile, persoanele, capacitățile sau clienții țintei de achiziție.

Investițiile viitoare în tranziția energetică depind de acțiunile guvernamentale: guvernele ar putea alege să nu cheltuiască pe surse regenerabile, dar să favorizeze companiile să o facă prin stimulente economice. Mai mult, companiile din petrol și gaze, care au făcut investiții mari pe piețele de energie și utilități la nivel mondial în ultimul deceniu, ar putea continua această tendință de investiții, în special în sectorul regenerabilelor, determinată de necesitatea diversificării portofoliului.
Pandemia de COVID-19 a accelerat transformarea industriei energetice, iar singura întrebare pentru liderii din acest sector este dacă vor lua măsurile necesare pentru a-și transforma și a-și asigura securitatea companiilor în noua normalitate.

Telemuncă și încredere

0

Raportul elaborat de grupul mixt de cercetare al Comisiei Europene și Eurofound (The potential for teleworking in Europe and the risk of a new digital divide, 14 august 2020), întocmit sub presiunea Covid-19, relevă, dincolo de gradul mai mic sau mai mare în care statele membre ale UE au recurs la telemuncă ca măsură acompaniatoare a politicilor de lockdown, cât de pregătite sunt economiile naționale să se acomodeze la sistemul muncii de la distanță, dar și cât suportă structura economiilor ca munca să se preteze la altfel de desfășurare. Dintr-o asemenea pespectivă, faptul că România este pretabilă la telemuncă cu 10 puncte procentuale mai puțin decât media europeană (vezi graficul de mai jos), exprimă ocuparea unei părți importante a forței de muncă în domenii ale muncii manuale (industrie manufacturieră, construcții, agricultură), dar și o rămânere în urmă a serviciilor administrației, în primul rând din sectorul public, față de gradul de dezvoltare al serviciilor și programelor IT generate prin eforturi de creativitate la nivel național.

Interesant este faptul că, în mai toate statele membre ale UE, cea mai mare  discrepanță între potențialul de telemuncă și realitate este consemnată la nivelul funcționarilor, atât din sectorul public, cât și cel privat, ceea ce exprimă deficiențele de organizare a muncii în domeniile respective de activitate. Prima observație care se desprinde de aici este aceea că forma de socializare coezivă a team-builing-ului trebuie să fie înlocuită cu cea de pregătire pentru telemuncă, într-un sistem de interacțiune la distanță care să răspundă scopurilor organizației angajatoare, clienților și partenerilor, bazată pe dezvoltarea încrederii între angajați, dar si între aceștia si manageri, precum și între manageri și angajați.