Studiu Deloitte: locuințele noi s-au scumpit în majoritatea statelor europene în 2019

0

Locuințele nou construite s-au scumpit în majoritatea statelor europene în ultimii ani, inclusiv în 2019. Din 23 de țări analizate în cadrul studiului Deloitte Property Index, 20 au consemnat creșteri de prețuri pe piața rezidențială și doar în trei s-au înregistrat ieftiniri. Reprezentanții pieței imobiliare se așteptau ca trendul de creștere să continue și în 2020 însă, din cauza pandemiei de COVID-19, optimismul s-a temperat semnificativ. Astfel, în aproape jumătate din țările analizate, se estimează o stagnare a prețurilor și doar în șase țări este prognozată o creștere a acestora.

„Piața locuințelor este influențată, în general, de condițiile macroeconomice, dar și de raportul cerere-ofertă. Chiar dacă prognozele pentru economiile europene sunt de scădere, măsurile de politică monetară adoptate de Banca Centrală Europeană și de alte bănci centrale din Uniunea Europeană au drept scop menținerea dobânzilor la niveluri reduse, sprijinind, astfel, indirect, piața imobiliară. În România, în primul trimestru din acest an, prețurile locuințelor au crescut cu 8,1% comparativ cu aceeași perioadă din 2019, potrivit datelor Eurostat, iar până la finalul anului estimăm că trendul va continua, susținut de schimbările legislative avute în vedere pentru programul Prima Casă și de modificările anunțate la legea care prevede aplicarea cotei de TVA de 5% la vânzarea locuințelor, care ar urma să fie adoptate”, a declarat Alexandra Smedoiu, Partener Deloitte România, Lider al Serviciilor de Consultanță pentru sectorul Imobiliar.

Alexandra Smedoiu, Partener Deloitte România, Lider al Serviciilor de Consultanță pentru sectorul Imobiliar

Pe primul loc în privința creșterii prețurilor la locuințe, în 2019, s-a plasat Luxemburg, țară aflată la prima prezență în studiu, cu un avans de aproape 13% față de 2018, locurile următoare fiind ocupate de Franța (+12,6%) și Spania (+12,4%). La polul opus, cu o scădere de 7,4% a prețurilor în perioada analizată, s-a aflat Serbia. Dintre țările din Europa Centrală și de Est (ECE), cel mai mult s-au scumpit locuințele în Ungaria (11,5%), Slovacia (11%) și Polonia (9,7%).

În ECE, în țări precum Slovacia, Croația, Polonia, Ungaria și Serbia, prețurile variază între 1.000 și 2.000 de euro/mp. În această regiune, doar prețurile din Cehia depășesc limita superioară a intervalului menționat, ajungând la 2.602 euro/mp, în special datorită proporției ridicate pe care o are capitala Praga în media națională.

În clasamentul celor mai scumpe orașe conduce Parisul, cu 12.863 de euro/mp pentru o locuință nouă, în ușoară scădere (de 0,4%) față de 2018. Prin comparație, un metru pătrat nou construit în orașul Nis din Serbia a costat 790 de euro în 2019, cel mai puțin dintre orașele analizate. Prețul mediu pentru un metru pătrat nou construit în cele 67 de orașe menționate în studiu a fost de 3.758 de euro.

Studiul Deloitte Property Index, Overview of European Residential Markets, aflat la a noua ediție, analizează evoluția pieței imobiliare rezidențiale din 23 de țări europene și 67 de orașe pe parcursul anului 2019. Studiul integral este disponibil aici.

REI Finance Advisors: Fonduri de peste 1 mld. EUR prin Schema COVID, destinate companiilor afectate în perioada pandemiei. Cum se poate obține finanțarea dorită?

0

  • CE propune un plan de redresare economică în valoare de 2,4 trilioane EUR pentru toate statele europene;
  • Granturi în valoare de peste 1 mld. EUR pentru companiile românești afectate de criza COVID: investiții în capitalul de lucru, în proiecte noi, investiții în energie regenerabilă, în baze sportive sau ajutor de 2.000 EUR pentru PFA și firme fără angajați;
  • Ordonanța pentru finanțarea IMM în contextul COVID-19, publicată și supusă consultării publice;

Comisia Europeană a propus un plan excepțional de redresare economică în valoare de 2,4 trilioane euro, sumă ce va fi direcționată către toate statele comunitare și sectoarele afectate de criza COVID, scopul acestuia fiind de a combate și minimiza eventualele pagube materiale ce ar putea apărea în urma crizei generate de perioada pandemiei, care a afectat toată Uniunea Europeană.

La nivel local, asigurarea capitalului de lucru necesar pentru întreprinderile afectate de COVID-19 reprezintă principala prioritate pentru Guvernul României și Uniunea Europeană, ca urmare a închiderii temporare a activităților, reducerii cererii de consum și întreruperilor din lanțul de aprovizionare, bugetul total de investiții ridicându-se la peste 1 miliard de euro[1].

„În cadrul planului de măsuri de relansare economică sunt prevăzute granturi și programe de sprijin cu finanțare din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat, care au ca obiective acoperirea capitalului de lucru, finanțarea nevoilor de investiții, scheme pentru digitalizarea companiilor, dar și măsuri de sprijin pentru companiile și sectoarele ce au înregistrat o scădere a încasărilor în ultimele luni. Valoarea totală a bugetului pentru companiile afectate se ridică la peste 1 miliard de euro, iar vizate de acest ajutor sunt majoritatea sectoarelor economiei. Echipa noastră deja lucrează pentru o serie de proiecte, focusul nostru fiind direcționat în mod special pentru companiile cu afaceri de cel puțin 1 milion de euro și profit de minimum 100.000 euro care vor apela în perioada următoare la schemele de ajutor, mai ales pentru investiții noi”, a declarat Roxana Mircea, managing partner REI Finance Advisors (foto).

Schema COVID: Principalele măsuri de ajutor propuse de Guvernul României

Un număr de șase măsuri au fost propuse de autorități, ce vizează diferite paliere economice, pentru a spriini financiar companiile care vor solicita finanțare pentru capitalul de lucru, investiții noi, sprijin pentru structurile sportive, companii fără angajați sau PFA ori companii afectate de plata chiriilor cât timp magazinele de mari dimensiuni au fost închise.

1.Granturi pentru investiții și reconversia economică a IMM – buget de 550 mil. EUR

Obiectivul acestei Scheme constă în acordarea de granturi pentru reconversia activităților IMM, dar și pentru realizarea de investiții necesare în economie. Valoarea schemei este de 550 mil. euro, dintre care circa 415 mil. euro din fonduri externe nerambursabile, circa 62 mil. euro cofinanțare de la bugetul de stat și aproximativ 72 mil. euro cofinanțare proprie asigurată de beneficiarii finanțării.

Valoarea grantului variază între 50.000 euro și 200.000 euro. Firma beneficiară ar trebui să contribuie la cheltuielile eligibile cu cel puțin 15%. Acest aport este de 30% pentru firmele din București și județul Ilfov.

„Companiile eligibile trebuie să fi înregistrat profit în unul din ultimii doi ani, să aibă minimum un an de activitate operațională, să își asume că vor menține activitatea curentă timp de mai mulți ani și că vor realiza minimum 50% din veniturile prognozate. Pentru un punctaj maxim, recomandăm companiilor să solicite drept finanțare nerambursabilă dublul profitului din 2019 și să asigure cofinanțarea cu 36% a proiectelor din țară și cu 46% a celor din București-Ilfov”, a punctat Roxana Mircea, managing partner REI Finance Advisors.

Printre domeniile de activitate eligibilă finanțării se numără industria alimentară, industria auto, energie și echipamente de eficiență energetică, turism, construcții și materiale de construcții, servicii de transport, confecții metalice/lemn, confecții textile/pielărie; industria farmaceutică și echipamente medicale, servicii de educație: creșe, grădinițe; servicii de sănătate: cabinete medicale, dispozitive medicale; industrii creative, achiziții de teren în limita a 10% din valoarea proiectului, dotări pentru organizarea de evenimente, tehnologia informației și inteligență artificială; nanotehnologii și tehnologii de vârf sau echipamente, utilaje, tehnologii de producție.

2. Capita de lucru pentru repornirea activităților economice IMM – buget de 350 mil. EUR

Obiectivul schemei de finanțare este acela de asigurare a capitalului de lucru necesar reluării activității pentru IMM afectate de criza COVID-19 din domenii precum HORECA, turism, transport sau organizare de evenimente. Schema dispune de o valoare totală de finanțare de 350 mil. euro – 265 mil. euro din fonduri externe nerambursabile, circa 40 mil. euro cofinanțare de la bugetul de stat și aproximativ 46 mil. euro coparticipare proprie asigurată de beneficiar.

Granturile pentru capital de lucru se acordă beneficiarilor în cuantum de 15% din cifra de afaceri realizată în exercițiul financiar anterior depunerii cererii de finanțare, însă nu mai mult de 150.000 euro.

„Până la 3.500 de beneficiari se estimează că ar putea intra în posesia finanțării pentru repornirea activităților economice destinate IMM, numai în cazul în care vom avea o medie de 100.000 euro/proiect. Solicitanții trebuie să dețină un certificat de situații de urgență, să fi inregistrat profit în unul din ultimii doi ani, să dispună de o cofinanțare în valoare de 15% și să își asume menținerea activității curente timp de cel puțin 6 luni”, a precizat Roxana Mircea.

3. Granturi pentru investiții în energie regenerabilă destinate IMM – buget de 200 mil. EUR

Obiectivul acestei scheme este reprezentat de acordarea de granturi pentru instalarea de panouri fotovoltaice, maximum 27 KW, dar și pentru achiziționarea și montarea stațiilor de încărcare electrice destinate autovehiculelor. Valoarea schemei este de 200 mil. euro, jumătate provenind de la Fondul de Mediu, cealaltă jumătate de la bugetul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri (MEEMA).

Valoarea maximă a grantului este de 30.000 euro și poate fi accesat de companii cu activitate în industria hotelieră, respectiv industria auto.

4. Granturi de sprijin pentru structurile sportive – buget de 180 mil. EUR

Schema de sprijin pentru structurile sportive are ca obiectiv finanțarea cluburilor sportive aflate în dificultate ca urmare a crizei COVID-19. Finanțarea asigură investiții în infrastructura sportivă. Schema are o valoare totală de 180 milioane euro și este asigurată de la bugetul statului. Valoarea grantului se ridică până la cel mult 200.000 euro, fiind acordată o singură dată.

Aproximativ 1.500 de beneficiari vor putea accesa fondurile pentru investiții în terenuri de antrenament pentru copii și juniori, centre de recuperare pentru sportivi, cabinete medicale cu dotări aferente cu specializarea în medicină sportivă, noi tehnologii pentru introducerea de sisteme de evaluare și monitorizare a performanței sportive (hard și soft) sau echipament sportiv performant.

5.Granturi de sprijin pentru microîntreprinderi – buget de 100 mil. EUR, câte 2.000 EUR pentru aproximativ 50.000 de firme

Schema de finanțare are drept obiectiv ajutorarea microîntreprinderilor aflate în dificultate ca urmare a crizei COVID-19, iar finanțarea asigură capitalul de lucru pentru categoriile de cheltuieli necesare relansării activității acestora. Schema are o valoare de 100 milioane euro – 85 milioane de euro din fonduri europene nerambursabile și 15 milioane de euro cofinanțare de la bugetul statului.

Valoarea micrograntului se ridică la 2.000 euro, poate fi accesat o singură dată și va putea fi accesat de aproximativ 50.000 de firme.

Beneficiari ai schemei de finanțare sunt IMM cu asociat/administrator unic, fără contract de individual de muncă (IMM fără salariați), PFA care desfășoară activități în domeniul artelor și spectacolului, PFA cu activități în domeniul sănătății sau care au fost implicate direct în transportul, echiparea, evaluarea, diagnosticarea și tratamentul pacienților diagnosticați cu COVID-19.

6. Schema de ajutor pentru activități de comerț și servicii afectate COVID-19 – buget de 160 mil. RON

Obiectivul schemei de ajutor îl reprezintă acordarea de sprijin nerambursabil operatorilor economici a căror activitate a fost afectată de pandemia COVID-19, chiriași ai marilor centre comerciale, pentru finanțarea chiriilor pe perioada în care desfășurarea activității comerciale sau serviciilor prestate care a fost afectată pe perioada stării de urgență sau alertă.

Valoarea grantului, în acest caz, este reprezentat de plata chiriei pentru o perioadă de 3 luni, aproximativ 2.000 de comercianți fiind vizați de acest beneficiu.

Ordonanța pentru finanțarea IMM în contextul COVID-19, publicată și supusă consultării publice

Pe 9 iulie a fost publicată[2] OUG pentru finanțarea IMM în contextul COVID, fiind  supusă consultării publice.

„După finalizarea perioadei în care se pot transmite observații, ne așteptăm să fie publicată Ordonanța în forma finală până cel târziu la începutul lunii august, urmând ca în cursul lunii viitoare să se definitiveze ghidurile solicitantului, pentru ca în luna septembrie să se deschidă oficial și sesiunea. Recomandăm companiilor să își întocmească un punctaj corect pe baza documentelor oficiale publicate pentru această Schemă și să încerce să aplice cu punctaj maxim, pe cât posibil să opteze pentru o sumă mai mică, dublul profitului din 2019 pentru aplicațiile prin Măsura 3 pentru a se încadra la punctajul maxim. Invităm aplicanții să semneze contracte de consultanță prin care să solicite garanția unui proiect corect și complet, în caz contrar să oblige consultantul să îi restituie suma încasată sau chiar să solicite penalități. Totodată, trebuie ținut cont ca proiectele să fie depuse în prima zi sau primele zile de la deschiderea sesiunii, în așa fel încât șansele de a beneficia de sprijin să fie maximizate. O altă recomandare vizează pregătirea bugetului, asta după ce, în această perioadă, a fost calculată suma maximă ce poate fi accesată pe Măsura 2, respectiv 15% din cifra de afaceri și pe Măsura 3 – dublul profitului înregistrat în 2019. În acest fel, companiile ar trebui să își pregătească bugetul și să solicite minimum o ofertă pentru fiecare echipament dorit, să schițeze planul de afaceri, oferind o descriere amănunțită a companiei, cât și un raport estimat de venituri și cheltuieli pentrul noul proiect de investiții”, a mai precizat Roxana Mircea.

***

Despre REI Grup

REI FINANCE ADVISORS și REI INTERNATIONAL CONSULTING, parte a REI Grup (reigrup.ro), sunt companii specializate în elaborarea, implementarea și monitorizarea proiectelor de investiții atât prin fonduri europene nerambursabile (Programul Operational Regional, Programul Operational Infrastructura Mare), cât și pe scheme de ajutor de stat (HG 495/2014, HG 807/2014, HG 332/2014, OUG 810).

Cu o experiență de peste 10 ani în acest domeniu, specialiștii REI Grup se adaptează ușor cerințelor pieței, cunoscând foarte bine mecanismele fondurilor nerambursabile și identifica oportunitățile de obținere de finanțări din surse interne și externe. Aceștia gestionează eficient activitățile proiectelor, relația cu autoritățile publice și pe cea cu companiile private. Echipa REI Grup numără în prezent 20 consultanți, cu o vastă experiență în domeniul atragerii de fonduri nerambursabile pentru companiile cu activitate pe plan local.

REI Grup a reușit cu succes atragerea finanțării pentru peste 250 de proiecte la nivel național, cu peste 100 de proiecte implementate și o rată de succes – lider în domeniu – de 99%. În 2019, REI Grup a înregistrat proiecte aprobate în cuantum de 80 milioane EUR, iar în acest an valoarea proiectelor aprobate va depăși pragul de 200 mil. EUR. Mai multe detalii despre activitatea REI Grup, aici.


[1] https://gov.ro/fisiere/programe_fisiere/Planul_Na%C8%9Bional_de_Investi%C8%9Bii_%C8%99i_Relansare_Economic%C4%83.pdf

[2] http://www.economie.gov.ro/transparenta-decizionala/proiecte-in-dezbatere-publica

CEC Bank demarează modernizarea rețelei de bancomate și aparate multifuncționale pentru plăți

0

  • Programul de înlocuire a infrastructurii face parte din strategia de digitalizare și modernizare a CEC Bank
  • Valoarea investițiilor în 2020 va fi de 2,6 milioane de euro

CEC Bank, instituția financiară cu cea mai lungă tradiție și cea mai extinsă rețea teritorială din România, demarează un amplu program multianual de modernizare a infrastructurii de bancomate și aparate multifuncționale pentru plăți, într-un efort care va permite implementarea tehnologiilor moderne și alinierea la cele mai bune practici la nivel internațional.

Programul face parte din strategia de digitalizare și modernizare a CEC Bank, în cadrul căreia au fost lansate deja, de la începutul anului, o serie de produse și servicii inovative: plățile contactless de pe telefonul mobil prin Android și Apple Pay, aplicația de transferuri Card2Card, deschiderea online a conturilor prin CEC_IN.

Până la sfârșitul lui 2020, în prima fază a programului, vor fi înlocuite 200 de ATM-uri cu aparate de ultimă generație, iar acest proces va continua și în următorii ani, până la înlocuirea întregii flote de ATM-uri. În plus, va fi extinsă rețeaua de echipamente multifuncționale de plăți (MFM).  Valoarea investițiilor programate pentru 2020 se ridică la 2,6 milioane de euro.

„Rețeaua de bancomate este un factor important pentru clienți: o rețea extinsă de bancomate permite acces facil la disponibilități și la alte operațiuni precum plata facturilor, iar CEC Bank are avantajul uneia dintre cele mai mari prezențe la nivel național, inclusiv în zona rurală. Tot mai mulți clienți apelează la sistemele self-service pentru a economisi timp și pentru flexibilitate. De aceea, am demarat acest program de investiții în infrastructură, care ne va permite să ne servim clienții mai rapid și să diversificăm serviciile disponibile la nivelul bancomatelor și echipamentelor multifuncționale de plăți. Următorul pas în direcția digitalizării este implementarea tehnologiei contactless și la nivelul ATM-urilor și al aparatelor multifuncționale de plăți și sper ca până la sfârșitul anului, aceasta să fie disponibilă la nivelul echipamentelor CEC Bank”, a declarat Bogdan Neacșu, Președinte, Director General CEC Bank.

Echipamentele achiziționate în cadrul acestui program sunt realizate de unul dintre cei mai mari producători la nivel global. Bancomatele beneficiază de tehnologii moderne: ecran tactil, cititoare de carduri contactless și sisteme pentru o securitate sporită. La fel și echipamentele multifuncționale, care permit și depuneri de numerar în lei și euro, operațiuni de schimb valutar și plata facturilor în numerar și cu cardul.

Furnizorul echipamentelor a fost ales printr-o procedură de achiziții competitivă la care au participat principalii distribuitori de astfel de echipamente la nivel național.

Programul de modernizare a infrastructurii de plăți va începe cu orașele mari și cele reședință de județ. Orașele Constanța, Sibiu, Călărași, Botoșani, Slatina, Alba Iulia și Târgu Mureș vor beneficia de ATM-uri și MFM-uri moderne până la sfârșitul lunii iulie, București, Ploiești, Cluj și Iași – până la sfârșitul lui septembrie, programul urmând a fi extins la nivel național prin înlocuirea progresivă a flotei de echipamente cu modele de ultimă generație. În prezent, CEC Bank oferă servicii bancare printr-o rețea de peste 1.200 terminale de tip ATM și MFM.

Programul face parte din planul de afaceri al CEC Bank care vizează, pentru următorii ani, creșterea organică prin finanțarea economiei, precum și investiții în digitalizare, în condițiile în care CEC Bank trebuie să recupereze decalajele tehnologice. În cazul infrastructurii de bancomate, marea majoritate au o vechime de peste 10 ani.

Planul de afaceri a stat la baza procesului de recapitalizare a CEC Bank cu 940 de milioane de lei la sfârșitul anului trecut. Majorarea de capital a fost aprobată de Comisia Europeană în condiții de piață, fără a fi considerată ajutor de stat.

Cea mai nouă companie aeriană din România

0

Cea mai nouă companie aerienă din România, Animawings, a marcatinaugurarea primei sale aeronave, Boeing A320 200 YR AGA, prin tradiționala ceremonie de water salute (foto) pe aeroportul internațional „Henri Coandă”, la sosirea dintr-o cursă estivală cu turiști reveniți din sejur în Grecia.

water salute

Compania Animawings întregește portofoliul Memento Group, format din companii cu profil de turism (touroperatori, OTA, servicii de transport, tehnologie specifică, broker de asigurări), susținut de branduri forte: Christian Tour, TUI TravelCenter, MementoBus, Hello România. În structura noii companii, 75% reprezintă capital românesc, iar 25%, cotă de participare a companiei aeriene naționale a Greciei, Aegean Airlines, desemnate cea mai bună companie aeriană regională din Europa, pentru a zecea oară, în 2019.

Cristian Pandel, proprietarul Memento Group, subliniază simbolistica de speranță pe care o transmite lansarea noii companii: „Suntem deosebit de ȋncântaţi să inaugurăm astăzi primele curse efectuate de Animawings, un proiect curajos, cu multe provocări pentru noi toţi, dar şi un motiv de speranţă pentru industria călătoriilor atât de afectată de contextul actual ȋn care ne găsim. Cu toate că nu a fost o misiune uşor de ȋndeplinit, suntem mândri că am reuşit să realizăm promisiunea asumată la momentul lansării. Este un pas major pe care ȋl face Memento Group pentru România şi pentru industria aviatică autohtonă, şi vine ca o completare firească a investiţiilor grupului din ultimii 23 ani de activitate ȋn piaţa de turism, transporturi şi servicii”.

Antonio Stoian, manager general al Animawings, evidențiază caracterul constructiv al reușitei, contrare unei tendințe dominant de restrângere a activităților: „Animawings punctează un statut inedit, ȋncă de la inaugurare, deoarece suntem prima companie de aviaţie din lume care şi-a obţinut AOC-ul ȋn perioada de după izbucnirea pandemiei Covid-19. Acest lucru ne dă putere şi ȋncredere că lucrurile ȋncep să reintre uşor pe un făgaş normal şi că trebuie să privim ȋn perspectivă, spre viitor”.

Directorul comercial al Animawings, Tudor Constantinescu, enumeră deschiderile oferite: „Am dat startul sezonului turistic din această vară cu primele curse efectuate ȋn regim charter pentru touroperatori din România, către destinaţii din Grecia (Insula Creta, Insula Zakynthos şi Salonic). Suntem ȋn legătură cu autorităţile şi de ȋndată ce vor fi considerate sigure, avem capacitatea operaţională să ȋncepem zborurile spre Spania, Turcia, Egipt şi Tunisia, destinaţii turistice tradiţionale pentru piaţa românească”. Dincolo de sezonul estival, împreună cu partenerul Aegean Airlines, Animawings studiază posibilitatea extinderii operării pe rute din bazinul Mediteranei, nordul Italiei, Orientul Apropiat. Compania va avea și o platformă web pentru achiziţii şi alte activităţi specifice unei companii aeriene.

Guvernul se opune testării gratuite a românilor, propusă oficial în Parlament de Partidul Republican

0

Guvernul a dat aviz negativ inițiativei legislative depuse de unul dintre liderii Partidului Republican, deputatul Marius Sorin Bota, prin care acesta propune testarea gratuită a românilor pentru Covid-19 în orice unitate sanitară, spital sau laborator.  Practic, deputatul republican încearcă să-i protejeze pe acei români care sunt obligați să se testeze, spre exemplu pentru a putea pleca la muncă în străinătate, dar care sunt obligați acum să plătească chiar și 300 de lei pentru un test.

Potrivit inițiativei legislative, CNAS ar urma să stabilească prețul unitar la nivel național și va deconta costul aferent testării. În proiect se menționează că testarea se va face prioritar persoanelor suspecte de îmbolnăvire, celor care urmează să plece în țări care solicită dovada testării și persoanelor care prezintă simptome ale infectării cu Covid-19

„Este nevoie de testarea gratuită având în vedere faptul că efectuarea testelor se face la costuri ridicate și oamenii au venituri limitate. Statul trebuie să sprijine concret cetățeanul și să reducă cheltuiele inutile în această perioadă. Costul de 200-300 lei/test este unul nejustificat și împotriva principiului constituțional de a asigura acces la servicii de sănătate și chiar dreptul la libera circulație pentru a merge la muncă iar lipsa banilor pentru testare face ca aceste persoane să nu mai poată munci”, susține deputatul Marius Sorin Bota, în expunerea de motive a proiectului.

Guvernul însă a transmis Parlamentului un aviz negativ, adică cere ca această inițiativă să fie respinsă de către parlamentari și mulți români să fie obligați în continuare să-și achite testările pentru Covid-19.

Partidul Republican face apel la liderii partidelor parlamentare să voteze în favoarea românilor și să le faciliteze accesul pe piața internațională a muncii, cu atât mai mult cu cât în România, rata șomajului a atins deja cifre record.

Virgil Popescu a declarat că restaurantele vor rămâne închise

0

Ministrul Economiei, Virgil Popescu, a declarat că restaurantele vor rămâne închise, „atâta timp cât nu vedem o respectare a regulilor pe terase”. Cu toate acestea, ministrul se declară optimist şi afirmă că acestea vor putea fi deschise şi în interior, în luna august, potrivit Adevărul.ro.

”Atâta timp cât nu vedem o respectare a regulilor pe terase, acolo unde răspândirea e mai puţin periculoasă, este mai puţin iminentă, nu putem vorbi de deschiderea restaurantelor în interior. Eu totuşi, sper, ca proprietarii restaurantelor, teraselor să înţeleagă că e mai bine să respecte regulile şi evident, în momentul în care vom ajunge să nu mai avem cazuri atât de multe, vom trece la următoarea etapă de relaxare şi vom deschide restaurantele şi în interior”, a declarat Virgil Popescu la TVR1, luni searaă.  

De asemenea, acesta a mai fost întrebat dacă e posibilă deschiderea restaurantelor în această vară, însă ministrul Economiei a declarat că acestea ar putea funcţiona începând din luna august.  

Uber va deține un serviciu care permite autorităţilor să identifice contactele persoanelor purtătoare de coronavirus

0

Uber Technologies a lansat în linişte un serviciu care oferă autorităţilor publice un acces facil la date referitoare la şoferii şi clienţii acestora care au intrat în contact cu o persoană infectată cu noul coronavirus, au anunţat oficiali ai companiei, citaţi de Reuters.

Serviciul, oferit gratuit, ar putea ajuta la îmbunătăţirea imaginii companiei de ride-hailing care a lansat recent o nouă campanie publicitară pentru a scoate în evidenţă politica ”No Mask, No Ride” (Nu ai mască, nu călătoreşti) în Statele Unite, scrie News.ro.

Serviciul, care se adreseză oficialilor guvernamentali din sectorul sănătăţii din toate ţările unde desfăşoară activităţi Uber, oferă date despre cine a folosit serviciul Uber şi când şi permite agenţiilor de sănătate să ceară utilizatorilor afectaţi să intre în carantină, au explicat reprezentanţii Uber, potrivit sursei.

Informaţiile despre o persoană pot fi accesate în câteva ore, compania considerând că boala Covid-19 este o urgenţă care implică pericol, moarte sau o traumă fizică serioasă.

Indicele ROBOR la 3 luni a rămas constant

0

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, s-a menținut luni la nivelul de 2,15%, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR), scrie Profit.ro. Un nivel mai scăzut al ROBOR la 3 luni a fost atins pe 20 aprilie 2018, de 2,13%, arată news.ro. Indicele ROBOR la 6 luni a rămas la rândul său la 2,24%. Acesta este cel mai redus nivel al ROBOR la șase luni consemnat din 25 ianuarie 2018, potrivit sursei citate.

ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituțiile bancare din România, în lei, iar evoluția sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piață. Nivelul acestuia, pentru al treilea trimestru din 2019, a scăzut la 2,36%, de la 2,66% în T2 2019.

COFACE: TRANSPORT GLOBAL – CE SE PREFIGUREAZĂ DUPĂ COVID-19?

0

Coface nu se așteaptă ca sectorul să revină la nivelul celui de-al patrulea trimestru al anului 2019 înainte de 2022.

  • În scenariul de bază al Coface, cifra de afaceri a companiilor listate din sectorul transporturilor globale va fi cu 32% mai mică în trimestrul 4 din 2020 și cu 5% mai mică în trimestrul 4 din 2021 comparativ cu trimestrul 4 al anului 2019.
  • În ipoteza unui al doilea val de pandemie în trimestrul 3 al anului curent, cifra de afaceri ar fi cu 57% mai mică în Q4 2020 și cu 27% mai mică în Q4 2021.
  • Impactul COVID-19 este cu atât mai important cu cât activitatea economică deja încetinea înainte de criză.

Accent asupra transportului aerian: mijlocul de transport cel mai afectat de criza de sănătate

  • Printre cele 13 sectoare pentru care Coface publică evaluări sectoriale ale riscurilor, transportul aerian ar fi cel mai afectat: cifra de afaceri este preconizată să scadă cu 51% în scenariul de bază și cu 57% în cazul unui al doilea val de COVID-19 în Q3 din 2020.
  • Conform IATA (Asociația Internațională a Transportului Aerian), traficul aerian a scăzut cu 94% în aprilie 2020 față de anul trecut și nu va reveni la nivelul pre-COVID mai devreme de câțiva ani.
  • Scăderea activității de pasageri aerieni a dus la o descreștere puternică a capacității de încărcătură aeriană, deoarece cea mai mare parte a acesteia este transportată de aeronavele de pasageri.

Segmentele de transport maritim și feroviar se confruntă, de asemenea, cu o  deteriorare puternică a activității lor la nivel global, chiar dacă unele piețe (cum ar fi transportul feroviar între China și Europa) se află într-o situație mai bună.

Într-un context în care:

  • Sectorul transportului aerian a trebuit să facă față crizei Boeing 737.
  • Au fost puse în aplicare mai multe reglementări pentru reducerea impactului activității sectorului de transport asupra mediului, cum ar fi: Organizația Maritimă Internațională (OMI), a cărei reglementări IMO 2020, din ianuarie, urmăresc să limiteze emisiile de sulf ale navelor sau Organizația Internațională a Aviației Civile (OACI), care din martie 2017 a adoptat un nou standard de emisii de CO2 pentru aeronave.

Raportul complet aici

Carantina și izolarea, perspectivă juridică

0

Explicații și comentarii pe marginea Legii nr. 433/2020 prin care se reglementează carantina și izolarea sunt prezentate de Iordăchescu & Asociații:

Legea nr. 433/2020 – aspecte relevante

La data de 18.07.2020 a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 433/2020 prin care se reglementează carantina și izolarea. „Noua lege prevede unele măsuri necesare în domeniul sănătăţii publice, cu caracter temporar, în situaţii de risc epidemiologic şi biologic, pentru prevenirea introducerii şi limitarea răspândirii bolilor infectocontagioase pe teritoriul naţional” – av. Ioana Zorilă, Iordăchescu & Asociații.

În continuare, vom prezenta cele mai importante dispoziții prevăzute în cuprinsul noii legi:

1. Definiții

Astfel, carantina persoanelor este definită ca fiind o măsură de prevenire a răspândirii bolilor infectocontagioase, constând în separarea fizică a persoanelor suspectate de a fi infectate sau purtătoare ale unui agent înalt patogen, de alte persoane, în spații special amenajate de către autorități, la domiciliul sau la locația declarată de către persoana carantinată, stabilită prin decizie individuală motivată a DSP. Subliniem faptul că toate referirile la carantinarea bunurilor suspecte de a fi contaminate cu un înalt patogen, au fost eliminate.

Izolarea constă în separarea fizică a persoanelor afectate de o boală infectocontagioasă sau a persoanelor purtătoare ale agentului înalt patogen, chiar dacă acestea nu prezintă semne sau simptome sugestive, la domiciliu, la locația declarată, într-o unitate sanitară sau la o locație alternativă atașată unității sanitare, în vederea monitorizării.

2. Instituirea carantinei și a izolării

Potrivit art. 7 din noua lege, carantina persoanelor se instituie pe baza informațiilor științifice oficiale și a definiției de caz, la domiciliul persoanei, la o locație declarată de aceasta sau după caz, într-un spațiu special desemnat de autorități, cu privire la persoanele suspecte de a fi infectate sau purtătoare ale unui înalt patogen care:

  1. Sosesc din zone în care riscul epidemiologic este ridicat, pe baza datelor epidemiologice transmise la nivel național, european și internațional de către organismele competente în domeniu;
  2. Au intrat în contact cu cel puțin o persoană confirmată cu o boală infectocontagioasă.

În situația în care persoanele menționate anterior, refuză măsura carantinării la domiciliu sau la locația declarată, precum și în situația în care nu respectă măsura carantinei pe durata acesteia, deși au consimțit-o anterior, medicul sau organele de control recomandă, iar reprezentantul DSP decide carantinarea persoanei în spațiul special desemnat de autorități, dacă aceștia constată riscul de transmitere a unei boli infectocontagioase cu risc iminent de transmitere comunitară. Decizia se emite cu celeritate în cel mult 24 de ore de la informarea făcută de către medic sau de către organele de control și se comunică de îndată persoanei interesate.

Totodată, s-a stabilit că, în scopul prevenirii răspândirii bolii infectocontagioase, până la comunicarea deciziei prin care se infirmă măsura carantinei recomandate în spațiu special desemnat de autorități, sau până la comunicarea hotărârii primei instanțe, persoana în cauză nu poate părăsi domiciliul, locația declarată pentru carantină, după caz, spațiul special desemnat de autorități, fără încuviințarea medicului sau reprezentantului DSP.

sura carantinării se instituie pe durata perioadei de incubație specifice bolii infectocontagioase suspicionate, încetând la expirarea termenului specific perioadei de incubație, sau anterior, ca urmare a confirmării persoanei ca purtătoare a agentului înalt patogen, cu sau fără semne și simptome sugestive specifice definiției de caz, fiindu-i aplicabile dispozițiile privitoare la măsura izolării.

Important de menționat este faptul că, potrivit ar. 8 din Legea nr. 433/2020, izolarea poate fi dispusă pe durată limitată, în mod nediscriminatoriu și proporțional cu situația de fapt care o determină, măsura având ca scop prevenirea răspândirii unei boli infectocontagioase periculoase pentru siguranța persoanei și sănătatea publică.

De asemenea, s-a stabilit că izolarea se instituie cu acordul persoanelor supuse examinării, iar în lipsa acestui accord – situație în care medicul sau organele de control informează DSP care confirmă sau infirmă măsura izolării instituită sau recomandată în unitatea sanitară sau o altă locație atașată acesteia – într-o unitate sanitară sau, după caz, într-o locație alternativă atașată unității sanitare stabilite, pentru cel mult 48 de ore, în scopul efectuării examinărilor clinice, paraclinice și a evaluărilor biologice. La expirarea termenului de 48 de ore, pe baza examinărilor efectuate, medicul recomandă prelungirea măsurii izolării într-o unitate sanitară sau într-o locație alternativă atașată unității sanitare ori, după caz, la domiciliul persoanei sau la locația declarată de aceasta.

Dacă persoanele refuză măsura izolării, medicul sau după caz organele de control, informează DSP, care în termen de 24 de ore va emite o decizie care confirmă sau infirmă măsura, fiind comunicată persoanei în cauză. Măsura izolării încetează la data confirmării persoanei ca fiind vindecată pe baza examinărilor clinice și paraclinice sau a recomandărilor medicului care constată că riscul de transmitere a bolii nu mai există.

3. Cazul persoanelor minore

În situația în care persoana supusă măsurii este minoră, izolarea se instituie după caz la domiciliul aparținătorului ori la locația declarată de către acesta. Aparținătorul minorului este supus măsurii carantinării în situația în care măsura izolării nu i se aplică.

În ceea ce privește luarea măsurii carantinării sau a izolării față de o persoană în a cărui ocrotire se află un minor, o persoană pusă sub interdicție, o persoană căreia i s-a instituit tutela sau curatela, ori o persoană care din cauza vârstei, bolii sau altei cauze, din orice motiv rămâne fără supraveghere și îngrijire, conform art. 9 din legea 433/2020, părintele ocrotitorul legal, personalul medical sau reprezentantul DSP, anunță serviciul public de asistență socială în vederea monitorizării acestora ș dacă se impune, luarea măsurilor de ocrotire temporară. Aceste măsuri se dispun doar pe durata în care persoanele amintite rămân fără supraveghere și îngrijire, neavând ca efect suspendarea de drept a exercițiului drepturilor părintești sau a drepturilor ocrotitorilor legali.

4. Măsurile luate de autoritățile centrale

De asemenea, s-a decis potrivit art. 11 al prezentei legi, că în situațiile în care există un risc iminent, epidemiologic și biloogic ridicat, seful DSU sau persoana desemnată de aceasta, dispune prin ordin măsurile privind carantinarea în privința persoanelor care sosesc în România. Aceleași situații de risc fiind prevăzute și de art. 12 în privința dispunerii carantinei zonale. Măsurile menționate, trebuie validate într-un termen de maximum 48 de ore de către Comitetul Național pentru Situații de Urgență.

Subliniem faptul că, potrivit art. 13 din lege, Institutul Național de Sănătate Publică are obligația de a comunica zilnic numărul cazurilor noi, numărul cazurilor retestate și numărul total de teste pentru cazurile noi și cazurile retestate, raportate separat, la nivel național și județean, inclusiv după criteriul domiciliului persoanei testate. Pe de altă parte, ordinele șefului Departamentului pentru Situații de Urgență sau ale persoanei desemnate de aceasta, se aplică de îndată de către autoritățile competente și se publică pe site-urile oficiale ale MAI, DSU și IGSU, iar autoritățile publice centrale și locale asigură informarea public a cetățenilor din zonele supuse carantinei, prin campanii de informare.

5. Contestarea carantinei/izolării

Un alt aspect important de noua lege, este posibilitatea persoanelor de a contesta măsurile de carantină și izolare. Astfel, toate actele administrative cu caracter normativ privind instituirea, modificarea sau încetarea măsurilor din prezenta lege, pot fi atacate de către orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, la instanța competentă, atât pentru motive de de nelegalitate cât și de temeinicie, într-un termen de 5 zile de la publicarea actului administrativ în Monitorul Oficial al României sau de la data luării la cunoștință a conținutului actului în cazul nepublicării acestuia.

De asemenea, orice persoană care se consideră vătămată într-un drept sau interes legitim printr-un act emis potrivit dispozițiilor prezentei legi, pe toată durata instituirii acesteia, poate introduce acțiune la judecătoria în a cărei circumscripție domiciliază sau își are reședința, ori la judecătoria în a cărei circumscripție este situată unitatea sanitară în care este carantinată/izolată, solicitănd revizuirea măsurii sau încetarea acesteia.

6. Detașarea personalului medical

Nu în ultimul rând, în raport de aspectele privind detașarea personalului medical, noua lege prevede că, în situația existenței unui deficit în acest sens constatat de către DSP sau de către Inspectoratul județean pentru situații de urgență, pe durata instituirii măsurii în domeniul sănătății publice, în situații de risc epidemiologic și biologic, personalul medical, paramedical și auxiliar specializat din sistemul public, poate fi detașat cu acordul persoanei detașate, iar în lipsa acestuia, în condițiile prezentei legi, pe o durată de cel mult 30 de zile, prin ordin al ministrului sănătății, al șefului DSU sau al persoanei desemnate de către acesta, sau al conducătorului instituției angajatoare. Pe întreaga durată a detașării se asigură persoanei detașate pe lângă salariul plătit de unitatea angajatoare, plata indemnizației de detașare în cuantum de 50% din salariul de de încadrare, diurna zilnică de 2% din salariul de încadrare, precum și cazarea și transportul în localitatea unde se dispune detașarea.

În final, o altă prevedere este aceea că pentru acoperirea deficitului de personal medical din sistemul sanitar, pe durata stării de risc epidemiologic și biologic, este permisă angajarea temporară, fără concurs a personalului medical, în unitățile sanitare deficitare.