Măgurele Science Park, parteneriate cu mediul de afaceri

0

Asociația „Măgurele Science Park” (MSP) – fondatori Consiliul Județean Ilfov, Primăria Măgurele și Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară Horia Hulubei, membri asociați Universitatea Politehnica din București și Universitatea din București – anunță continuarea proiectelor de colaborare cu mediul de afaceri, a parteneriatelor cu firme inovatoare: IMM-ri, firme mari, multinaționale, antreprenori, startup-uri: ”Căutăm în mod activ firme pentru crearea de parteneriate prin care să identifice nevoile și competențele tehnologice ale mediului privat, să le promoveze către comunitatea de cercetare și autorități”.

MSP accentuează că prin crearea de parteneriate cu mediul de afaceri, „își propune să reducă din barierele care stau calea colaborării dintre cercetători și antreprenori. O primă barieră se referă, potrivit concluziilor din cadrul dezbaterilor realizate de MSP cu mediul de business și de cercetare, la diferențele de mentalitate și de viziune între firme și instituțiile de cercetare. O altă barieră este lipsa ofertelor concrete de cercetare (dinspre universități, institute naționale de cercetare) pentru companii. Ca soluție, institutele de cercetare pot să se adreseze companiilor, să le înțeleagă nevoile și să le ofere servicii de cercetare”. MSP își reafirmă obiectivul de dezvoltare a economiei inovative, „prin sprijinirea valorizariii rezultatelor C&D și ale sistemelor de spin-off din cadrul universităților și al institutelor de cercetare și participarea la crearea culturii relevante în acest domeniu”.

Aplicație pentru smartphone lansată de Credit Europe Bank România

0

Credit Europe Bank – membră a grupului financiar olandez Credit Europe Bank NV,în România, cu produse şi servicii pentru persoane fizice, IMM-uri şi corporații – anunță lansarea aplicației AVANTAJ2go, prima sa aplicație pentru smartphone dedicată exclusiv clienților posesori de carduri de credit și celor care doresc să obțină un CardAvantaj, Optimo Card sau CEB Diamond. Aplicația este disponibilă gratuit, pentru telefoanele care operează cu sisteme iOS și Android și continuă seria de lansări din 2019, după brățările și stickerele cu același nume, asociate CardAvantaj, Optimo Card și CEB Diamond, destinate creșterii flexibilității și ușurinței utilizării cardurilor de credit Credit Europe Bank și alături de serviciul Apple Pay recent lansat.

Aplicația poate fi descărcată de la Google Play –https://www.cardavantaj.ro/googleplay

App Store – https://www.cardavantaj.ro/appstore

Yakup Çil, președintele Credit Europe Bank România, subliniază: „Prin aplicația AVANTAJ2go continuăm să le punem la dispoziție clienților noștri, dar și doritorilor de carduri de credit Credit Europe Bank, instrumente la îndemână, ușor de utilizat și sigure. Este o modalitate de a sta permanent în contact cu universul CardAvantaj, produsul nostru etalon în piață. Pe lângă lista bogată de opțiuni pe care o oferă de la început aplicația ne propunem să o dezvoltăm în permanență și să extindem funcționalitățile acesteia pe baza feedbackului de la utilizatori, pe măsură ce evoluăm împreună cu clienții noștri în călătoria digitală”.

Alexandru Lăpușan, CEO al Zitec: „Lansarea aplicației mobile pentru echipa Credit Europe Bank este un nou pas în digitalizarea și tehnologizarea instituției, după lansarea recentă a website-ului și a altor instrumente interne digitale. Mă bucur că avem un parteneriat îndelungat cu Credit Europe Bank și le mulțumesc pentru că au ales echipa Zitec să îi însoțească în această călătorie de transformare digitală în beneficiul clienților finali”.

Sub aspect tehnic, Credit Europe Bank informează că „pentru un plus de performanță și scalabilitate, în dezvoltare s-au folosit tehnologii native iOS și Android. Aplicația poate fi descărcată din App Store și Google Play pe dispozitivele ce rulează sisteme de operare iOS, mai noi decât 11.0, sau Android, mai noi decât 5.0 (Lollipop). Proiectul a fost dezvoltat de către Zitec și a venit ca urmare a unei continuări firești de colaborare cu partenerii tradiționali ai CEB în materie de componente digitale strategice de-a lungul timpului.

Utilizatorii aplicației Avantaj2go au control complet, oricând doresc, asupra cardurilor de credit asociate și pot verifica soldul disponibil, istoricul tranzacțiilor, bonusul acumulat, dar și valoarea și scadența ratei lunare. Totodată, prin intermediul aplicației oricine poate vedea cele mai recente campanii și promoții de la magazinele partenere CardAvantaj, unul dintre cele mai populare carduri de credit pentru cumpărături în rate fără dobândă. Utilizatorii mai pot identifica ușor ATM-urile Credit Europe Bank unde se pot face retrageri/depuneri sau plăți și au acces la lista completă de parteneri CardAvantaj, cu facilitarea identificării pe hartă prin coordonatele GPS și prezentarea numărului de rate precum și a promoțiilor active la fiecare partener. Aplicația mai permite controlul opțiunii de plată online cu cardul și posibilitatea de a aplica pentru un CardAvantaj. Accesul în aplicație se face în deplină siguranță prin intermediul unui cod ales de utilizator sau cu ajutorul datelor biometrice, dacă telefonul include un scanner pentru amprente și funcția de recunoaștere facială”.

Universitatea din București, prima poziție în România la Științe naturale, în RUR World University Rankings by Subject

0

Universitatea din București ocupă prima poziție pe plan național în domeniul Științe naturale în ediția 2020 a RUR World University Rankings by Subject realizat de Round University Rankings Agency Rusia. La nivel global, locul ocupat în domeniu este 316. În clasamentul pentru Științe naturale de la noi mai apar Universitatea de Vest din Timișoara (390), Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (479). Toate instituțiile astfel clasate sunt membre ale Consorțiului Universitaria.

În domeniul Științe tehnice, Universitatea din București ocupă locul 566 în plan internațional, precedată la nivel național de Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca (474) și urmată de Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași (581) și de Universitatea Politehnica din București (604).

În clasmentul general, Universitatea din București ocupă locul 481, menținându-se lider național de la înființarea topului, în 2010. În clasamentul la zi se regăsesc de asemenea Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napooca, Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași, Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea Politehnica din București, Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureș.

În ansamblu, Round University Ranking – World University Rankings 2020 evaluează 829 de universități din întreaga lume pentru domeniile Științe umaniste, Științele vieții, Științe medicale, Științe naturale, Științe tehnice, Științe sociale, după criterii privind educația, cercetarea, diversitatea internațională, sustenabilitatea financiară. Datele analizate sunt obținute de la compania internațională Thomson Reuters, care realizează anual cercetarea Global Institutional Profiles Project (GIPP). Metodologia completă a clasamentului poate fi accesată aici. Pe măsură ce vor fi analizați toți indicatorii, detaliile cu privire la toate domeniile clasamentului RUR World University Rankings vor fi disponibile aici.

Hagag Development Europe reface Palatul Știrbey

0

Dezvoltatorul imobiliar Hagag Development Europe a primit certificatul de urbanism pentru autorizarea lucrărilor de restaurare, consolidare și refuncționalizare a clădirii monument istoric Palatul Știrbey. De asemenea, compania a solicitat un aviz adițional pentru reconstruirea corpului anexă unde se afla remiza de trăsuri. Bugetul total alocat este de 20 de milioane de euro.

Yitzhak Hagag, Chairman and Board Controller Hagag Group, subliniază: „Palatul Știrbey este o proprietate cu o valoare arhitecturală inestimabilă. Încă din faza de prospectare a pieței am fost fascinați de stilul neoclasic ascuns în spatele elementelor stilistice exterioare și interioare ale clădirii – astăzi în paragină – și care, fără cuvinte, ne spun povești despre istorie, serate elegante și evoluția unei națiuni. Planurile proiectului au drept epicentru prezervarea farmecul istoric al acestei clădiri emblematice. În acest sens, adițional restaurării clădirii palatului, avem în plan și reedificarea de la zero a corpului circular ce, în trecut, era destinat remizei de trăsuri. Avem convingerea că revitalizarea Palatului și reintroducerea sa în circuitul cormercial va aduce un capital important de imagine Bucureștiului, nu doar la nivel comunitar, ci și la nivel internațional. Bineînțeles, o construcție atât de importantă precum Palatul Știrbey nu putea fi reintrodusă în circuit fără a avea în vedere susținerea culturii și respectiv a talentelor locale, motiv pentru am decis să dedicăm artei una dintre anexele clădirii”.

Arh. Cătălina Dana Preda și arh. Mihai Buturcatu, coordonatorii echipei de proiectare pentru restaurarea Palatului Știrbey: „Proiectul reflectă intenția proprietarului de a restaura Palatul Știrbey, în integralitatea sa. Vorbim atât despre imaginea exterioară, refacerea interioarelor elegante, reedificarea corpului anexă adiacent – fosta remiză de trăsuri, valorificarea spațiilor de pe toate nivelele corpului existent, precum și despre redarea acestuia circuitului public. Este un demers care va transforma Palatul Știrbey, din nou, într-un punct de interes în viața Bucureștiului și va conduce, implicit, la o revitalizare a zonei Calea Victoriei în imediată proximitate a clădirii”.

În urma lucrărilor, „imaginea exterioară a clădirii va fi complet restaurată, fațadele edificiului urmând a fi readuse la aspectul și strălucirea inițială, iar imaginea interioară va fi reconstituită conform planurilor istorice, cu respectarea, în limita posibilităților tehnologice, a tehnicilor și materialelor tradiționale. Palatul Știrbey se întinde pe o suprafață construită la sol de 776 de metri pătrați și o suprafață construită desfășurată de 2.933 de metri pătrați, având un regim de înălțime de S+P+E+M. Întreaga clădire va fi restaurată și reconsolidată, inclusiv elementele decorative exterioare. După reintroducerea în circuitul public, interiorul clădirii va găzdui o galerie high-end pentru mărci premium cu renume internațional, dar și un spațiu modern destinat unor evenimente culturale si expunerii lucrărilor de artă semnate de artiști contemporani, români și internaționali, pe care dezvoltatorul o va pune, cu titlu pro-bono, la dispoziția acestora din urmă”.

În desfășurarea lucrărilor va fi valorificată expertiza în restaurarea unor clădiri emblematice pentru Calea Victoriei acumulată prin proiectele H Victoriei 109 și H Victoriei 139.

Taxa de pod la Fetești-Cernavodă, achitată online înaintea plecării

0

Organizația profesională și patronală Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) le recomandă utilizatorilor rețelei de drumuri naționale achitarea online a taxei de pod (peaj) înainte de a pleca la drum, pe www.taxa-pod-fetesti.ro. Taxa de pod  achitată înainte de a trece podul de la Fetești-Cernavodă este valabilă un an de zile de la momentul achiziției.

UNTRR informează că „utilizatorii rețelei de drumuri naționale pot achita ușor și sigur rovinieta și taxa de pod de la Fetești-Cernavodă prin intermediul aplicației de mobil e-rovinieta.ro. Aplicația de mobil e-rovinieta.ro poate fi descărcată gratuit din Google Play și Apple Store. Utilizatorii rețelei de drumuri naționale pot cumpăra online rovinieta prin intermediul platformei www.e-rovinieta.ro. Indiferent de modalitatea aleasă, pe site sau prin aplicația mobilă, utilizatorul poate plăti rovinieta și pleca la drum imediat. Odată ce rovinieta a fost plătită, clienții primesc o confirmare de livrare prin SMS și email, iar pentru rovinietele de peste 30 zile, cumpărătorii sunt avertizați din timp de data de expirare. Rovinieta poate fi comandată la orice oră, 24/7, și poate fi plătită cu cardul online, prin iTransfer sau prin ordin de plată tradițional la orice bancă. Tariful de trecere pentru podul de la Fetești-Cernavodă de pe Autostrada A2 poate fi achitat online prin intermediul www.taxa-pod-fetesti.ro. Pentru a achita tariful online utilizatorul trebuie să se înregistreze pe platforma www.taxa-pod-fetesti.ro, să adăuge o comandă și să completeze datele pentru peajul dorit. Plata se poate realiza atât prin intermediul procesatorului securizat de carduri bancare, cât și prin bancă cu ordin de plată. După confirmarea plății se emite peajul, iar clientul primește prin e-mail factura și datele peajului și gratuit prin SMS datele peajului emis. Comenzile, peajele emise și facturile se pot verificaoricând accesândcontul de pe platformă. În felul acesta, șoferii scapă de cozile de la stațiile de taxare de la Fetești și benzinării și de grija transmiterii de SMS-uri”.

UNTRR reamintește că trecerile de pod de la Fetești-Cernavodă pot fi achitate anticipat sau după trecerea de stațiile de taxare, dar până la ora 23:59 a zilei următoare efectuării trecerii. „Prin achitarea online a rovinietei sau a trecerilor de pod prin www.e-rovinieta.ro și www.taxa-pod-fetesti.ro sau a aplicației de mobil e-rovinieta.ro, clienții nu au niciun cost suplimentar, aceștia urmând să achite tarifele conform legislației în vigoare”.

Donații în campania umanitară „Zid de bine”

0

Asociația „Zi de Bine”, în parteneriat cu compania Kaufland România, a finalizat o primă etapă a campaniei „Zid de Bine”: o pictură murală pe 250 mp în curtea spitalului de copii „Grigore Alexandrescu” (foto Adrian Ștefănescu). Lucrarea este creația muraliștilor de la Sweet Damage Crew și constituie cauza lunii iunie. Asociația „Zi de Bine” dedică fiecare lună unei cauze sociale la a cărei susținere invită să contribuie persoane și companii care își serbează aniversarea în luna respectivă.

Referitor la acțiunea din luna iunie, fondatoarele Asociației „Zi de Bine”, Melania Medeleanu și Luciana Zaharia, subliniază: „Am avut mari emoții când ne-am reluat activitatea obișnuită după 3 luni de #scutpentruspitale  în care am avut alături peste 110 sponsori și 32.000 de donatori individuali. A fost un efort fenomenal care a stors de puteri și de finanțe pe toată lumea. Și nu am greșit să stăm cu inima strânsă. Comportamentul donatorilor s-a schimbat și diferențele între campania de dinainte de pandemie și campania de după, sunt ca de la cer la pământ. Oamenii au obosit și este de înțeles. Cu atât mai importantă și mai de apreciat este acum implicarea din partea companiilor care încă pot să ajute”.

Din perspectivă artistică, Florin B. Cage, manager Sweet Damage Crew, accentuează: „Ne-am alăturat acestui proiect fără să stăm prea mult pe gânduri. Este o cauză specială care avea nevoie de o pictură pe măsură. Totul a pornit de la ideea de CURAJ! Și cine are mai mult curaj decât un super-erou? Dar, uneori, și super-eroii sunt nevoiți să aștepte. Al nostru tocmai și-a lansat avionul de hârtie și așteaptă să vadă unde aterizează. Tot astfel și copiii aflați în spital sunt nevoiți să învețe lecția răbdării. Ei trec prin momente dificile și au nevoie de curaj, răbdare și de un spațiu în care să evadeze. Așa s-a născut #SuperKid, un personaj curajos care nu este adult, ci un copil, ca oricare altul, însă cu mască și mantie de erou. Tehnica pe care am utilizat-o este un mix între foto-realism (personajul) și un stil pueril, similar felului în care desenează un copil (casele, blocurile și soarele în colțul picturii). Am vrut, de asemenea, ca pictura noastră murală să protejeze mediul și implicit lumea în care copiii de acum vor deveni adulți și am folosit o vopsea specială care purifică aerul. Din tool kit au făcut parte vopselurile Vimuro Paints și Airlite Sunlight Exterior“.

Acțiunea continuă cu pictarea unui al doilea zid, la Institutul pentru Ocrotirea Mamei și Copilului din București. Donații către Asociația „Zi de Bine” pentru Zidurile de Bine se pot face prin SMS cu textul SUS la 8862 (mesaj în valoare de 4 euro); prin transfer bancar: în contul deschis la Banca Comercială Română (RON: RO56RNCB0092166359160001); prin PayPal; donație online prin PAGO, rohelp.ro etc. Mai multe variante de donare se găsesc pe pagina asociației, www.zidebine.ro.

Este de reamintit că în campania anterioară, #scutpentruspitale, Asociația „Zi de Bine” a reușit să aprovizioneze 78 de spitale și zeci de cabinete ale medicilor de familie cu aparatură medicală, echipamente de protecție și dezinfectanți în valoare de peste 900.000 de euro.

Sistemul de Urmărire a Materialului Lemnos este operațional

0

Sistemul de Urmărire a Materialului Lemnos – SUMAL 2.0, a devenit operațional odată cu aprobarea prin hotărâre de guvern, la propunerea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, a „Normelor referitoare la proveniența, circulația și comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spațiilor de depozitare a materialelor lemnoase și al instalațiilor de prelucrat lemn rotund, precum și cele privind proveniența și circulația materialelor lemnoase destinate consumului propriu al proprietarului, şi a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn”.

SUMAL este cel mai important instrument în lupta cu tăierile ilegale de pădure. Din punct de vedere tehnic, este caracterizat prin faptul că „aduce inovații care ajută, pe de o parte, munca de combatere a tăierilor ilegale și, totodată, simplifică enorm munca lucrătorilor silvici din teren. Cu noul SUMAL se va putea urmări, în timp real, prin coordonate GPS, orice transport de masă lemnoasă din punctul de încărcare până în punctul de descărcare, devenind astfel foarte dificil să mai apară acele escale ilegale realizate cu același aviz. obligă și la încărcarea de fotografii, din mai multe unghiuri, ale lemnului încărcat, pentru orice transport din România, precum și însemnarea, în pădure, a parchetelor de masă lemnoasă cu coordonate GPS înainte de a se face tăierea. O altă particularitate a noului SUMAL este aceea că se vor putea  vedea zilnic toate volumele de material lemnos din orice depozit din țară. În plus, cantitățile de lemn din depozite vor fi actualizate automat de SUMAL 2.0, fără să mai poată fi făcute uitate alte volume”.

Ministrul mediului, apelor și pădurilor, Costel Alexe (foto), subliniază: „Prin operaționalizarea Sistemului de Urmărire a Materialului Lemnos vom reuși, în timp real, 24 de ore din 24, să avem un management foarte bun al materialului lemnos. Vom ști, în orice moment, cât s-a tăiat din pădurile României, unde va merge acest material lemnos, către ce depozit și, mai ales, apoi, către terți. Este important să înțelegem că odată cu operaționalizarea SUMAL, toate instituțiile statului vor fi într-o strânsă coordonare – fie că vorbim de direcțiile silvice, de gărzile forestiere sau instituțiile din subordinea Ministerului de Interne, 24 de ore din 24 vor colabora și se vor asigura că tot ceea ce se taie astăzi în România să se facă conform legii și niciun metru să nu fie tăiat în plus. De asemenea, aș vrea să îi asigur pe toți românii, că prin operaționalizarea SUMAL, nu se va mai putea realiza transportul dublu pe același aviz, nimeni nu va mai putea să transporte, cu aviz, cantități mai mari sau mai mici pentru că la fiecare transport vor fi obligați transportatorii să urce cele trei fotografii – față, lateral, spate, pentru a dovedi că au  cantitatea de material lemnos cu care au plecat din pădure și vor ajunge în depozit. Pentru că multe dintre aceste ilegalități, în interiorul fondului forestier sau pe drumurile publice, de multe ori s-au petrecut cu sprijinul sau au închis autoritățile ochii, prin acest sistem vom ști exact cât au tăiat, cât au avizat, cât și-au însușit atunci când au încărcat mijlocul de transport și cât trebuie să ajungă la destinație. Prin aceast HG ajungem să limităm, și chiar să stopăm, atât tăierile ilegale din pădurile României, cât și transportul ilicit de material lemnos. Îi asigur pe toți românii că rămânem cu grijă față de păduri, față de mediu și vom acționa cu aceeași determinare ca până acum”.

Indicele ROBOR a rămas constant

0

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, s-a menţinut luni la nivelul de vineri, de 2,20%, potrivit datelor publicate de Banca Naţională a României (BNR).

Indicele ROBOR la 6 luni a rămas la rândul său la 2,25%, scrie News.ro.

ROBOR la 3 luni şi 6 luni se află în stagnare începând de marţea trecută.

Astfel, Consiliul de administraţie al BNR a decis vineri, 29 mai, reducerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,75% pe an de la 2% pe an, începând cu data de 2 iunie, precum şi păstrarea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei şi în valută ale instituţiilor de credit. Măsura a fost luată pentru atenuarea impactului economic al pandemiei de coronavirus, potrivit sursei citate.

ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituţiile bancare din România, în lei, iar evoluţia sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piaţă.

Deficitul comercial la produse agroalimentare a scăzut cu 9%

0

Deficitul României în comerțul cu produse agroalimentare a scăzut cu aproape 9% în primul trimestru din acest an, comparativ cu perioada similară din 2019, până la 440,9 milioane de euro, conform Profit.ro.

În primele trei luni din 2019, deficitul înregistrat în comerțul cu produsele agroalimentare a fost de 482,83 milioane de euro.

Totodată, România a exportat, în perioada ianuarie-martie a.c., 5,14 milioane de tone de produse agroalimentare, în valoare de 1,99 miliarde de euro, în creștere față de perioada similară din 2019, când exporturile în țările intra și extracomunitare au totalizat 3,83 milioane tone, iar încasările au depășit de 1,61 miliarde de euro, potrivit sursei amintite.

Potrivit MADR, în topul alimentelor exportate care au adus cele mai multe încasări în primul trimestru din acest an au fost cerealele, cu încasări de 819,58 milioane de euro pentru 3,99 milioane de tone, fiind urmate de produsele din tutun, cu 349,27 milioane de euro (15.877 tone) și semințele și fructele de plante oleaginoase, semințe și fructe diverse, plante industriale și medicinale, cu 220,63 milioane euro (486.325 tone).

Impactul celui mai radical proiect anti-tutun: Scăderea cu 40% a taxelor plătite la buget de sectorul tutunului, pierdere în PIB de 8 miliarde lei

0

Inițiativa pentru Competitivitate (INACO) și Academia de Studii Economice (ASE) au realizat o analiză de impact a propunerii legislative înregistrată la Camera Deputaților cu nr. PL-x 587/2019 pentru modificarea unor acte normative în domeniul reglementării produselor din tutun. Propunerea a fost redactată de reprezentanți ai societății civile, într-o „formă radicală”, așa cum a declarat public însuși inițiatorul care a preluat-o și depus-o în Parlament, fără a fi însoțită de o analiză de impact. 

Propunerea legislativă menționată stabilește ca țigaretele să fie expuse doar în circa 200 de unități economice în care s-ar comercializa exclusiv produse din tutun (potrivit codului CAEN), în detrimentul altor peste 130.500 magazine care comercializează și produse din tutun pe lângă alte bunuri.  

·         Ca urmare a introducerii de noi restricții pe piața legală a produselor din tutun, analiza de impact arată o posibilă scădere cu 40% pe termen scurt a taxelor plătite de industrie, iar pe termen lung cu 23% (graficul 1 – Impactul asupra impozitelor plătite de sectorul tutunului).

image1.jpeg

·         Conform diferitelor scenarii analizate, după aplicarea în România a restricțiilor incluse în propunerea legislativă, cifra de afaceri în retail s-ar reduce într-o primă instanță cu 20%, iar pe termen lung cu 10%.(graficul 2 –Impactul asupra cifrei de afaceri retail)

image2.jpeg

Reglementări excesive, contrabanda și comerțul ilegal cresc, obiectivul declarat al proiectului de lege ratat

Ascunderea pachetelor legale deschide perspectiva vânzării de sub tejghea a țigaretelor de contrabandă, mai ales în magazinele de cartier, în orașele mici și în mediul rural (cum deja se întâmplă în multe magazine, potrivit comunicărilor autorităților preluate de presă). De asemenea, vânzarea restricționată la magazinele specializate, așadar limitarea drastică a comerțului legal va încuraja comerțul ilegal. România are cea mai întinsă graniță externă a UE, după Finlanda, unde frontiera externă se află în zone nordice, greu accesibile. În plus, România se învecinează cu țări cu regim diferit de taxare, unde un pachet de țigarete e și de 3-4 ori mai ieftin: Moldova, care include Transnistria – zonă gri unde legea nu se aplică, Ucraina și Serbia. 

·         Estimările INACO și ASE arată că aplicarea unor astfel de prevederi ar determina pe termen scurt o creștere a pieței negre până la nivelul de peste 36% din totalul consumului, așa cum s-a întâmplat în 2010 când s-a recurs la supra-taxare – acciza a fost mărită cu 50% în mai puțin de un an. Pierderile bugetare înregistrate la un astfel de nivel al comerțului ilegal s-ar ridica la circa un miliard și jumătate de euro, dat fiind că acciza, TVA și alte taxe reprezintă circa 80% din prețul unui pachet de țigarete, produsul fiind cel mai taxat la ora actuală în România. 

PL-x 587/2019 își propune, de asemenea, să asimileze vapatul fumatului și să pună semnul egalității între produsele din tutun care ard (țigaretele, țigările de foi, tutunul de rulat etc.) și cele care încălzesc tutunul și/sau emit vapori. Interzicerea vapatului în spații publice va genera și mai multe probleme pentru HORECA decât există în prezent, mai ales după perioada de criză generată de Covid-19.

·         Potrivit cercetării menționate, în HORECA, cifra de afaceri s-ar diminua pe termen scurt cu 15%, iar pe termen lung cu 10%. (graficul 3 – Impactul asupra cifrei de afaceri HORECA)

image3.jpeg

·         Din punct de vedere macro-economic, analiza relevă un declin al PIB cu 0,26% pe termen scurt și de aproape 0,85%, pe termen lung, ceea ce înseamnă o pierdere între 2,5 – 8 miliarde de lei. (graficul 4 – Impactul indirect al diferitelor scenarii asupra PIB)

image4.jpeg

Statul își reduce astfel sursele de finanțare, generează presiune asupra deficitelor bugetare și riscă să împingă România și mai mult pe calea supra-îndatorării, decontată prin taxele plătite tot de generațiile viitoare.

În concluzie, autorii analizei de impact – Cristian Păun, Radu Mușetescu, Andreea Paul, Anca Tamaș și Ioana Enache – recomandă aplicarea eficientă a reglementărilor deja existente, pentru evitarea acestor scenarii pe care inițiatorii propunerii legislative nu le-au luat în calcul. Este dovedit că acolo unde legislațiile sunt respectate, fie acestea mai lejere sau mai aspre, obiectivele declarate sunt atinse. Centrarea politicilor publice pe educație este recomandabilă ca politică publică cu rezultate în practică pentru diminuarea efectelor nocive ale fumatului.  

Scenariile relevate mai sus au la bază contribuția industriei tutunului la economie, precum și cea a sectoarelor conexe și pornesc de la ipoteza aplicării propunerii de lege analizat pe termen lung (scenariul 1), pe termen scurt (scenariul 2), neadoptarea acestuia și dezvoltarea inerțială a acestui sector (scenariul 3), promovarea de măsuri care să liberalizeze piața acestor produse pe termen scurt (scenariul 4) și pe termen lung (scenariul 5). 

Industria tutunului este unul dintre cele mai importante vehicule fiscale ale economiei românești, cu o pondere a taxelor plătite anual situată între 2,1% și 1,7% în PIB, ceea ce reprezintă aproximativ 80% din cifra de afaceri (conform datelor publice ale autorităților și ale companiilor legale de profil). Numărul angajaților direcți în sector este de 8.400 persoane.

Valoarea totală a exporturilor de tutun brut și prelucrat în 2019 a fost de 948,4 milioane euro, iar tutunul a avut o contribuție pozitivă la balanța comercială a României de aproape 600 de milioane euro. Conform Eurostat, România este al treilea producător de țigarete din Europa, după Germania și Polonia.

Notă: Analiza este realizată pe baza datelor disponibile la momentul redactării, și anume din anul 2018. Datele aferente anului 2019 confirmă trendul identificat. Cifra de afaceri a industriei în 2019 se ridică la aproape 21 miliarde de lei, în creștere cu 17,3% față de 2018. Circa 80% din cifra de afaceri cumulată a industriei reprezintă taxe virate la bugetul statului (acciza, TVA, alte taxe și impozite, adică aproape 17 miliarde lei (circa 3,6 miliarde euro).