Asociația
„Măgurele Science Park” (MSP) – fondatori
Consiliul Județean Ilfov, Primăria Măgurele și Institutul Național de
Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară Horia Hulubei, membri
asociați Universitatea Politehnica din București și Universitatea din București
– anunță continuarea proiectelor de
colaborare cu mediul de afaceri, a parteneriatelor cu firme inovatoare: IMM-ri,
firme mari, multinaționale, antreprenori, startup-uri: ”Căutăm în mod activ
firme pentru crearea de parteneriate prin care să identifice nevoile și
competențele tehnologice ale mediului privat, să le promoveze către comunitatea
de cercetare și autorități”.
MSP accentuează că prin crearea
de parteneriate cu mediul de afaceri, „își propune să reducă din barierele care
stau calea colaborării dintre cercetători și antreprenori. O primă barieră se
referă, potrivit concluziilor din cadrul dezbaterilor realizate de MSP cu
mediul de business și de cercetare, la diferențele de mentalitate și de viziune
între firme și instituțiile de cercetare. O altă barieră este lipsa ofertelor
concrete de cercetare (dinspre universități, institute naționale de cercetare)
pentru companii. Ca soluție, institutele de cercetare pot să se adreseze
companiilor, să le înțeleagă nevoile și să le ofere servicii de cercetare”. MSP
își reafirmă obiectivul de dezvoltare a economiei inovative, „prin sprijinirea
valorizariii rezultatelor C&D și ale sistemelor de spin-off din cadrul
universităților și al institutelor de cercetare și participarea la crearea
culturii relevante în acest domeniu”.
Credit Europe Bank –
membră a grupului financiar olandez Credit Europe Bank NV,în România, cu produse şi servicii pentru persoane fizice, IMM-uri
şi corporații – anunță lansarea aplicației AVANTAJ2go, prima sa aplicație pentru
smartphone dedicată exclusiv clienților posesori de carduri de credit și celor
care doresc să obțină un CardAvantaj, Optimo Card sau CEB Diamond. Aplicația este
disponibilă gratuit, pentru telefoanele care operează cu sisteme iOS și Android
și continuă seria de lansări din 2019, după brățările și stickerele cu același
nume, asociate CardAvantaj, Optimo Card și CEB Diamond, destinate creșterii
flexibilității și ușurinței utilizării cardurilor de credit Credit Europe Bank
și alături de serviciul Apple Pay recent lansat.
Yakup Çil, președintele
Credit Europe Bank România, subliniază: „Prin aplicația AVANTAJ2go continuăm să
le punem la dispoziție clienților noștri, dar și doritorilor de carduri de
credit Credit Europe Bank, instrumente la îndemână, ușor de utilizat și sigure.
Este o modalitate de a sta permanent în contact cu universul CardAvantaj,
produsul nostru etalon în piață. Pe lângă lista bogată de opțiuni pe care o
oferă de la început aplicația ne propunem să o dezvoltăm în permanență și să
extindem funcționalitățile acesteia pe baza feedbackului de la utilizatori, pe
măsură ce evoluăm împreună cu clienții noștri în călătoria digitală”.
Alexandru Lăpușan,
CEO al Zitec: „Lansarea aplicației mobile pentru echipa Credit Europe Bank este
un nou pas în digitalizarea și tehnologizarea instituției, după lansarea
recentă a website-ului și a altor instrumente interne digitale. Mă bucur că
avem un parteneriat îndelungat cu Credit Europe Bank și le mulțumesc pentru că
au ales echipa Zitec să îi însoțească în această călătorie de transformare
digitală în beneficiul clienților finali”.
Sub aspect tehnic, Credit
Europe Bank informează că „pentru un plus de performanță și scalabilitate, în
dezvoltare s-au folosit tehnologii native iOS și Android. Aplicația poate fi
descărcată din App Store și Google Play pe dispozitivele ce rulează sisteme de
operare iOS, mai noi decât 11.0, sau Android, mai noi decât 5.0 (Lollipop).
Proiectul a fost dezvoltat de către Zitec și a venit ca urmare a unei
continuări firești de colaborare cu partenerii tradiționali ai CEB în materie
de componente digitale strategice de-a lungul timpului.
Utilizatorii
aplicației Avantaj2go au control complet, oricând doresc, asupra cardurilor de
credit asociate și pot verifica soldul disponibil, istoricul tranzacțiilor,
bonusul acumulat, dar și valoarea și scadența ratei lunare. Totodată, prin
intermediul aplicației oricine poate vedea cele mai recente campanii și
promoții de la magazinele partenere CardAvantaj, unul dintre cele mai populare
carduri de credit pentru cumpărături în rate fără dobândă. Utilizatorii mai pot
identifica ușor ATM-urile Credit Europe Bank unde se pot face
retrageri/depuneri sau plăți și au acces la lista completă de parteneri
CardAvantaj, cu facilitarea identificării pe hartă prin coordonatele GPS și
prezentarea numărului de rate precum și a promoțiilor active la fiecare
partener. Aplicația mai permite controlul opțiunii de plată online cu cardul și
posibilitatea de a aplica pentru un CardAvantaj. Accesul în aplicație se face
în deplină siguranță prin intermediul unui cod ales de utilizator sau cu
ajutorul datelor biometrice, dacă telefonul include un scanner pentru amprente
și funcția de recunoaștere facială”.
Universitatea din
București ocupă prima poziție pe plan național în domeniul Științe naturale în ediția
2020 a RUR World University Rankings by Subject realizat de Round University
Rankings Agency Rusia. La nivel global, locul ocupat în domeniu este 316. În clasamentul pentru Științe naturale de
la noi mai apar Universitatea de Vest din Timișoara (390), Universitatea
Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (479). Toate instituțiile astfel clasate sunt
membre ale Consorțiului Universitaria.
În domeniul Științe
tehnice, Universitatea din București ocupă locul 566 în plan internațional,
precedată la nivel național de Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca
(474) și urmată de Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din
Iași (581) și de Universitatea Politehnica din București (604).
În clasmentul
general, Universitatea din București ocupă locul 481, menținându-se lider
național de la înființarea topului, în 2010. În clasamentul la zi se regăsesc
de asemenea Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napooca, Universitatea de
Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași, Universitatea de Vest din Timișoara,
Universitatea Politehnica din București, Universitatea de Medicină, Farmacie,
Științe și Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureș.
În ansamblu, Round
University Ranking – World University Rankings 2020 evaluează 829 de
universități din întreaga lume pentru domeniile Științe umaniste, Științele
vieții, Științe medicale, Științe naturale, Științe tehnice, Științe sociale,
după criterii privind educația, cercetarea, diversitatea internațională,
sustenabilitatea financiară. Datele analizate sunt obținute de la compania
internațională Thomson Reuters, care realizează anual cercetarea Global
Institutional Profiles Project (GIPP). Metodologia completă a clasamentului
poate fi accesată aici. Pe măsură ce vor fi analizați toți indicatorii, detaliile cu privire la
toate domeniile clasamentului RUR World University Rankings vor fi disponibile aici.
Dezvoltatorul
imobiliar Hagag Development Europe a primit certificatul de urbanism pentru
autorizarea lucrărilor de restaurare, consolidare și refuncționalizare a
clădirii monument istoric Palatul Știrbey. De asemenea, compania a solicitat un
aviz adițional pentru reconstruirea corpului anexă unde se afla remiza de
trăsuri. Bugetul total alocat este de 20 de milioane de euro.
Yitzhak Hagag,
Chairman and Board Controller Hagag Group, subliniază: „Palatul Știrbey este o proprietate cu o valoare arhitecturală
inestimabilă. Încă din faza de prospectare a pieței am fost fascinați de stilul
neoclasic ascuns în spatele elementelor stilistice exterioare și interioare ale
clădirii – astăzi în paragină – și care, fără cuvinte, ne spun povești despre
istorie, serate elegante și evoluția unei națiuni. Planurile proiectului au
drept epicentru prezervarea farmecul istoric al acestei clădiri emblematice. În
acest sens, adițional restaurării clădirii palatului, avem în plan și
reedificarea de la zero a corpului circular ce, în trecut, era destinat remizei
de trăsuri. Avem convingerea că revitalizarea Palatului și reintroducerea sa în
circuitul cormercial va aduce un capital important de imagine Bucureștiului, nu
doar la nivel comunitar, ci și la nivel internațional. Bineînțeles, o
construcție atât de importantă precum Palatul Știrbey nu putea fi reintrodusă
în circuit fără a avea în vedere susținerea culturii și respectiv a talentelor
locale, motiv pentru am decis să dedicăm artei una dintre anexele clădirii”.
În urma lucrărilor,
„imaginea exterioară a clădirii va fi complet restaurată, fațadele edificiului
urmând a fi readuse la aspectul și strălucirea inițială, iar imaginea
interioară va fi reconstituită conform planurilor istorice, cu respectarea, în
limita posibilităților tehnologice, a tehnicilor și materialelor tradiționale.
Palatul Știrbey se întinde pe o suprafață construită la sol de 776 de metri
pătrați și o suprafață construită desfășurată de 2.933 de metri pătrați, având
un regim de înălțime de S+P+E+M. Întreaga clădire va fi restaurată și
reconsolidată, inclusiv elementele decorative exterioare. După reintroducerea
în circuitul public, interiorul clădirii va găzdui o galerie high-end pentru
mărci premium cu renume internațional, dar și un spațiu modern destinat unor
evenimente culturale si expunerii lucrărilor de artă semnate de artiști
contemporani, români și internaționali, pe care dezvoltatorul o va pune, cu
titlu pro-bono, la dispoziția acestora din urmă”.
În desfășurarea
lucrărilor va fi valorificată expertiza în restaurarea unor clădiri emblematice
pentru Calea Victoriei acumulată prin proiectele H Victoriei 109 și H Victoriei
139.
Organizația
profesională și patronală Uniunea Națională a
Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) le recomandă utilizatorilor
rețelei de drumuri naționale achitarea online a taxei de pod (peaj) înainte de
a pleca la drum, pe www.taxa-pod-fetesti.ro.
Taxa de pod achitată înainte de a trece
podul de la Fetești-Cernavodă este valabilă un an de zile de la momentul
achiziției.
UNTRR informează că „utilizatorii
rețelei de drumuri naționale pot achita ușor și sigur rovinieta și taxa de pod
de la Fetești-Cernavodă prin intermediul aplicației de mobil e-rovinieta.ro.
Aplicația de mobil e-rovinieta.ro
poate fi descărcată gratuit din Google Play și
Apple Store.
Utilizatorii rețelei de drumuri naționale pot cumpăra online rovinieta prin
intermediul platformei www.e-rovinieta.ro.
Indiferent de modalitatea aleasă, pe site sau prin aplicația mobilă,
utilizatorul poate plăti rovinieta și pleca la drum imediat. Odată ce rovinieta
a fost plătită, clienții primesc o confirmare de livrare prin SMS și email, iar
pentru rovinietele de peste 30 zile, cumpărătorii sunt avertizați din timp
de data de expirare. Rovinieta poate fi comandată la orice oră, 24/7, și poate
fi plătită cu cardul online, prin iTransfer sau prin ordin de plată tradițional
la orice bancă. Tariful de trecere pentru podul de la Fetești-Cernavodă de
pe Autostrada A2 poate fi achitat online prin intermediul www.taxa-pod-fetesti.ro.
Pentru a achita tariful online utilizatorul trebuie să se înregistreze pe
platforma www.taxa-pod-fetesti.ro,
să adăuge o comandă și să completeze datele pentru peajul dorit. Plata se poate
realiza atât prin intermediul procesatorului securizat de carduri bancare, cât și
prin bancă cu ordin de plată. După confirmarea plății se emite peajul, iar
clientul primește prin e-mail factura și datele peajului și gratuit prin SMS
datele peajului emis. Comenzile, peajele emise și facturile se pot verificaoricând
accesândcontul de pe platformă. În felul acesta, șoferii scapă de
cozile de la stațiile de taxare de la Fetești și benzinării și de grija
transmiterii de SMS-uri”.
UNTRR reamintește că trecerile de pod de
la Fetești-Cernavodă pot fi achitate anticipat sau după trecerea de stațiile de
taxare, dar până la ora 23:59 a zilei următoare efectuării trecerii. „Prin
achitarea online a rovinietei sau a trecerilor de pod prin www.e-rovinieta.ro și
www.taxa-pod-fetesti.ro sau
a aplicației de mobil e-rovinieta.ro,
clienții nu au niciun cost suplimentar, aceștia urmând să achite tarifele
conform legislației în vigoare”.
Asociația „Zi de
Bine”, în parteneriat cu compania Kaufland România, a finalizat o primă etapă a
campaniei „Zid de Bine”: o pictură murală pe 250 mp în curtea spitalului de copii
„Grigore Alexandrescu” (foto Adrian Ștefănescu). Lucrarea este creația
muraliștilor de la Sweet Damage Crew și constituie cauza lunii iunie. Asociația
„Zi de Bine” dedică fiecare lună unei cauze sociale la a cărei susținere invită
să contribuie persoane și companii care își serbează aniversarea în luna
respectivă.
Referitor la
acțiunea din luna iunie, fondatoarele Asociației
„Zi de Bine”, Melania Medeleanu și Luciana Zaharia, subliniază: „Am avut mari emoții când ne-am reluat
activitatea obișnuită după 3 luni de #scutpentruspitale în care am avut alături peste 110 sponsori și
32.000 de donatori individuali. A fost un efort fenomenal care a stors de
puteri și de finanțe pe toată lumea. Și nu am greșit să stăm cu inima strânsă.
Comportamentul donatorilor s-a schimbat și diferențele între campania de
dinainte de pandemie și campania de după, sunt ca de la cer la pământ. Oamenii
au obosit și este de înțeles. Cu atât mai importantă și mai de apreciat este
acum implicarea din partea companiilor care încă pot să ajute”.
Din perspectivă artistică, Florin B. Cage, manager Sweet Damage Crew,
accentuează:„Ne-am alăturat acestui
proiect fără să stăm prea mult pe gânduri. Este o cauză specială care avea
nevoie de o pictură pe măsură. Totul a pornit de la ideea de CURAJ! Și cine are
mai mult curaj decât un super-erou? Dar, uneori, și super-eroii sunt nevoiți să
aștepte. Al nostru tocmai și-a lansat avionul de hârtie și așteaptă să vadă
unde aterizează. Tot astfel și copiii aflați în spital sunt nevoiți să învețe
lecția răbdării. Ei trec prin momente dificile și au nevoie de curaj, răbdare
și de un spațiu în care să evadeze. Așa s-a născut #SuperKid, un personaj
curajos care nu este adult, ci un copil, ca oricare altul, însă cu mască și
mantie de erou. Tehnica pe care am utilizat-o este un mix între foto-realism
(personajul) și un stil pueril, similar felului în care desenează un copil
(casele, blocurile și soarele în colțul picturii). Am vrut, de asemenea, ca
pictura noastră murală să protejeze mediul și implicit lumea în care copiii de
acum vor deveni adulți și am folosit o vopsea specială care purifică aerul. Din tool kit au făcut parte vopselurile Vimuro Paints și
Airlite Sunlight Exterior“.
Acțiunea continuă
cu pictarea unui al doilea zid, la Institutul pentru Ocrotirea Mamei și
Copilului din București. Donații către Asociația „Zi de Bine” pentru Zidurile
de Bine se pot face prin SMS cu textul SUS la 8862 (mesaj în valoare de 4
euro); prin transfer bancar: în contul deschis la Banca Comercială Română (RON:
RO56RNCB0092166359160001); prin PayPal; donație online prin PAGO, rohelp.ro
etc. Mai multe variante de donare se găsesc pe pagina asociației, www.zidebine.ro.
Este de reamintit
că în campania anterioară, #scutpentruspitale, Asociația „Zi de Bine” a reușit
să aprovizioneze 78 de spitale și zeci de cabinete ale medicilor de familie cu
aparatură medicală, echipamente de protecție și dezinfectanți în valoare de
peste 900.000 de euro.
Sistemul de Urmărire a Materialului Lemnos – SUMAL 2.0, a devenit operațional odată cu aprobarea prin
hotărâre de guvern, la
propunerea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, a „Normelor referitoare la proveniența,
circulația și comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spațiilor de
depozitare a materialelor lemnoase și al instalațiilor de prelucrat lemn
rotund, precum și cele privind proveniența și circulația materialelor lemnoase
destinate consumului propriu al proprietarului, şi a unor măsuri de aplicare a
Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului
din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care
introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn”.
SUMAL este cel mai
important instrument în lupta cu tăierile ilegale de pădure. Din punct de
vedere tehnic, este caracterizat prin faptul că „aduce inovații care ajută, pe
de o parte, munca de combatere a tăierilor ilegale și, totodată, simplifică
enorm munca lucrătorilor silvici din teren. Cu noul SUMAL se va putea urmări,
în timp real, prin coordonate GPS, orice transport de masă lemnoasă din punctul
de încărcare până în punctul de descărcare, devenind astfel foarte dificil să
mai apară acele escale ilegale realizate cu același aviz. obligă și la
încărcarea de fotografii, din mai multe unghiuri, ale lemnului încărcat, pentru
orice transport din România, precum și însemnarea, în pădure, a parchetelor de
masă lemnoasă cu coordonate GPS înainte de a se face tăierea. O altă
particularitate a noului SUMAL este aceea că se vor putea vedea zilnic toate volumele de material
lemnos din orice depozit din țară. În plus, cantitățile de lemn din depozite
vor fi actualizate automat de SUMAL 2.0, fără să mai poată fi făcute uitate
alte volume”.
Ministrul mediului,
apelor și pădurilor, Costel Alexe (foto), subliniază: „Prin operaționalizarea Sistemului de Urmărire a Materialului Lemnos vom
reuși, în timp real, 24 de ore din 24, să avem un management foarte bun al
materialului lemnos. Vom ști, în orice moment, cât s-a tăiat din pădurile
României, unde va merge acest material lemnos, către ce depozit și, mai ales,
apoi, către terți. Este important să înțelegem că odată cu operaționalizarea
SUMAL, toate instituțiile statului vor fi într-o strânsă coordonare – fie că
vorbim de direcțiile silvice, de gărzile forestiere sau instituțiile din
subordinea Ministerului de Interne, 24 de ore din 24 vor colabora și se vor
asigura că tot ceea ce se taie astăzi în România să se facă conform legii și
niciun metru să nu fie tăiat în plus. De asemenea, aș vrea să îi asigur pe toți
românii, că prin operaționalizarea SUMAL, nu se va mai putea realiza
transportul dublu pe același aviz, nimeni nu va mai putea să transporte, cu
aviz, cantități mai mari sau mai mici pentru că la fiecare transport vor fi
obligați transportatorii să urce cele trei fotografii – față, lateral, spate,
pentru a dovedi că au cantitatea de
material lemnos cu care au plecat din pădure și vor ajunge în depozit. Pentru că multe dintre aceste ilegalități,
în interiorul fondului forestier sau pe drumurile publice, de multe ori s-au
petrecut cu sprijinul sau au închis autoritățile ochii, prin acest sistem vom
ști exact cât au tăiat, cât au avizat, cât și-au însușit atunci când au
încărcat mijlocul de transport și cât trebuie să ajungă la destinație. Prin
aceast HG ajungem să limităm, și chiar să stopăm, atât tăierile ilegale din
pădurile României, cât și transportul ilicit de material lemnos. Îi asigur pe
toți românii că rămânem cu grijă față de păduri, față de mediu și vom acționa
cu aceeași determinare ca până acum”.
Indicele ROBOR la 3 luni, în
funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, s-a
menţinut luni la nivelul de vineri, de 2,20%, potrivit datelor publicate de
Banca Naţională a României (BNR).
Indicele ROBOR la 6 luni a
rămas la rândul său la 2,25%, scrie News.ro.
ROBOR
la 3 luni şi 6 luni se află în stagnare începând de marţea trecută.
Astfel,
Consiliul de administraţie al BNR a decis vineri, 29 mai, reducerea ratei
dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,75% pe an de la 2% pe an,
începând cu data de 2 iunie, precum şi păstrarea nivelurilor actuale ale
ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei şi în valută ale
instituţiilor de credit. Măsura a fost luată pentru atenuarea impactului economic
al pandemiei de coronavirus, potrivit sursei citate.
ROBOR
(Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se
împrumută, între ele, instituţiile bancare din România, în lei, iar evoluţia sa
este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piaţă.
Deficitul României în
comerțul cu produse agroalimentare a scăzut cu aproape 9% în primul trimestru
din acest an, comparativ cu perioada similară din 2019, până la 440,9 milioane
de euro, conform Profit.ro.
În primele trei luni din
2019, deficitul înregistrat în comerțul cu produsele agroalimentare a fost de
482,83 milioane de euro.
Totodată, România a
exportat, în perioada ianuarie-martie a.c., 5,14 milioane de tone de produse
agroalimentare, în valoare de 1,99 miliarde de euro, în creștere față de
perioada similară din 2019, când exporturile în țările intra și extracomunitare
au totalizat 3,83 milioane tone, iar încasările au depășit de 1,61 miliarde de
euro, potrivit sursei amintite.
Potrivit MADR, în topul
alimentelor exportate care au adus cele mai multe încasări în primul trimestru
din acest an au fost cerealele, cu încasări de 819,58 milioane de euro pentru
3,99 milioane de tone, fiind urmate de produsele din tutun, cu 349,27 milioane
de euro (15.877 tone) și semințele și fructele de plante oleaginoase, semințe
și fructe diverse, plante industriale și medicinale, cu 220,63 milioane euro (486.325
tone).
Inițiativa pentru Competitivitate (INACO) și Academia de Studii Economice (ASE) au realizat o analiză de impact a propunerii legislative înregistrată la Camera Deputaților cu nr. PL-x 587/2019 pentru modificarea unor acte normative în domeniul reglementării produselor din tutun. Propunerea a fost redactată de reprezentanți ai societății civile, într-o „formă radicală”, așa cum a declarat public însuși inițiatorul care a preluat-o și depus-o în Parlament, fără a fi însoțită de o analiză de impact.
Propunerea legislativă menționată stabilește ca țigaretele să fie expuse doar în circa 200 de unități economice în care s-ar comercializa exclusiv produse din tutun (potrivit codului CAEN), în detrimentul altor peste 130.500 magazine care comercializează și produse din tutun pe lângă alte bunuri.
· Ca urmare a introducerii de noi restricții pe piața legală a produselor din tutun, analiza de impact arată o posibilă scădere cu 40% pe termen scurt a taxelor plătite de industrie, iar pe termen lung cu 23% (graficul 1 – Impactul asupra impozitelor plătite de sectorul tutunului).
· Conform diferitelor scenarii analizate, după aplicarea în România a restricțiilor incluse în propunerea legislativă, cifra de afaceri în retail s-ar reduce într-o primă instanță cu 20%, iar pe termen lung cu 10%.(graficul 2 –Impactul asupra cifrei de afaceri retail)
Reglementări excesive, contrabanda și comerțul ilegal cresc, obiectivul declarat al proiectului de lege ratat
Ascunderea pachetelor legale deschide perspectiva vânzării de sub tejghea a țigaretelor de contrabandă, mai ales în magazinele de cartier, în orașele mici și în mediul rural (cum deja se întâmplă în multe magazine, potrivit comunicărilor autorităților preluate de presă). De asemenea, vânzarea restricționată la magazinele specializate, așadar limitarea drastică a comerțului legal va încuraja comerțul ilegal. România are cea mai întinsă graniță externă a UE, după Finlanda, unde frontiera externă se află în zone nordice, greu accesibile. În plus, România se învecinează cu țări cu regim diferit de taxare, unde un pachet de țigarete e și de 3-4 ori mai ieftin: Moldova, care include Transnistria – zonă gri unde legea nu se aplică, Ucraina și Serbia.
· Estimările INACO și ASE arată că aplicarea unor astfel de prevederi ar determina pe termen scurt o creștere a pieței negre până la nivelul depeste 36% din totalul consumului, așa cum s-a întâmplat în 2010 când s-a recurs la supra-taxare – acciza a fost mărită cu 50% în mai puțin de un an. Pierderile bugetare înregistrate la un astfel de nivel al comerțului ilegal s-ar ridica la circa un miliard și jumătate de euro, dat fiind că acciza, TVA și alte taxe reprezintă circa 80% din prețul unui pachet de țigarete, produsul fiind cel mai taxat la ora actuală în România.
PL-x 587/2019 își propune, de asemenea, să asimileze vapatul fumatului și să pună semnul egalității între produsele din tutun care ard (țigaretele, țigările de foi, tutunul de rulat etc.) și cele care încălzesc tutunul și/sau emit vapori. Interzicerea vapatului în spații publice va genera și mai multe probleme pentru HORECA decât există în prezent, mai ales după perioada de criză generată de Covid-19.
· Potrivit cercetării menționate, în HORECA, cifra de afaceri s-ar diminua pe termen scurt cu 15%, iar pe termen lung cu 10%. (graficul 3 – Impactul asupra cifrei de afaceri HORECA)
· Din punct de vedere macro-economic, analiza relevă un declin al PIB cu 0,26% pe termen scurt și de aproape 0,85%, pe termen lung, ceea ce înseamnă o pierdere între 2,5 – 8 miliarde de lei. (graficul 4 – Impactul indirect al diferitelor scenarii asupra PIB)
Statul își reduce astfel sursele de finanțare, generează presiune asupra deficitelor bugetare și riscă să împingă România și mai mult pe calea supra-îndatorării, decontată prin taxele plătite tot de generațiile viitoare.
În concluzie, autorii analizei de impact – Cristian Păun, Radu Mușetescu, Andreea Paul, Anca Tamaș și Ioana Enache – recomandă aplicarea eficientă a reglementărilor deja existente, pentru evitarea acestor scenarii pe care inițiatorii propunerii legislative nu le-au luat în calcul. Este dovedit că acolo unde legislațiile sunt respectate, fie acestea mai lejere sau mai aspre, obiectivele declarate sunt atinse. Centrarea politicilor publice pe educație este recomandabilă ca politică publică cu rezultate în practică pentru diminuarea efectelor nocive ale fumatului.
Scenariile relevate mai sus au la bază contribuția industriei tutunului la economie, precum și cea a sectoarelor conexe și pornesc de la ipoteza aplicării propunerii de lege analizat pe termen lung (scenariul 1), pe termen scurt (scenariul 2), neadoptarea acestuia și dezvoltarea inerțială a acestui sector (scenariul 3), promovarea de măsuri care să liberalizeze piața acestor produse pe termen scurt (scenariul 4) și pe termen lung (scenariul 5).
Industria tutunului este unul dintre cele mai importante vehicule fiscale ale economiei românești, cu o pondere a taxelor plătite anual situată între 2,1% și 1,7% în PIB, ceea ce reprezintă aproximativ 80% din cifra de afaceri (conform datelor publice ale autorităților și ale companiilor legale de profil). Numărul angajaților direcți în sector este de 8.400 persoane.
Valoarea totală a exporturilor de tutun brut și prelucrat în 2019 a fost de 948,4 milioane euro, iar tutunul a avut o contribuție pozitivă la balanța comercială a României de aproape 600 de milioane euro. Conform Eurostat, România este al treilea producător de țigarete din Europa, după Germania și Polonia.
Notă: Analiza este realizată pe baza datelor disponibile la momentul redactării, și anume din anul 2018. Datele aferente anului 2019 confirmă trendul identificat. Cifra de afaceri a industriei în 2019 se ridică la aproape 21 miliarde de lei, în creștere cu 17,3% față de 2018. Circa 80% din cifra de afaceri cumulată a industriei reprezintă taxe virate la bugetul statului (acciza, TVA, alte taxe și impozite, adică aproape 17 miliarde lei (circa 3,6 miliarde euro).