Propuneri ale Coaliției pentru Dezvoltarea României

0

În contextual economic actual, Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR) subliniază că „a luat act de măsurile recent adoptate și apreciază eforturile depuse de guvern de a găsi soluții cu care să vină în ajutorul angajaților și companiilor afectate de pandemia COVID-19” și în același timp apreciază că „aceste măsuri trebuie să fie clare, simple și aplicate în mod echilibrat și să vizeze toate persoanele și companiile afectate de pandemie”.

Cu referire concretă, CDR arată: „Analizând măsurile adoptate prin OUG nr. 30 din 2020, considerăm încă insuficiente și parțial neclare anumite aspecte privind implementarea acestora, în special cele care vizează șomajul tehnic. Totodată, menționăm că, pentru asigurarea unui echilibru economic este extrem de important ca măsuri precum suportul în caz de șomaj tehnic să fie aplicate în mod unitar, nediscriminatoriu și să vizeze toate categoriile de angajați și companii impactate, nu doar o parte dintre acestea, mai ales că situația economică se deteriorează de la o zi la alta. Măsura nu reușește să adreseze nici problemele companiilor mici, care sunt pe punctul de a fi închise. Considerăm ca fiind vitală sprijinirea tuturor activităților afectate, nu doar a celor care sunt închise prin deciziile autorităților sau unde angajatorii se află în prezent în incapacitate de a plăti salariile. Măsurile trebuie să aibă și un caracter preventiv pentru a evita efecte negative și în viitor, nu doar în prezent. Trebuie să existe un sprijin acordat în mod nediscriminatoriu și balansat, pentru a evita efectele negative asupra economiei pe termen scurt, mediu și lung. În acest sens considerăm necesar să se elimine limita maximă de 75% pentru numărul persoanelor ce pot fi trimise în șomaj tehnic, lăsând la decizia fiecărui agent economic să-și dimensioneze personalul activ versus cel în șomaj tehnic în funcție de nevoile rezultate din activitatea economică efectivă. Sunt necesare măsuri de sprijin pentru orice companie românească mică, medie sau mare și pentru orice industrie care sunt în situația de a-și suspenda sau închide parțial sau în totalitate activitatea. Fără a fi acordate aleatoriu, aceste măsuri trebuie să fie cât mai puțin birocratice. Considerăm că este necesară evitarea pericolului ca prin actele legislative subsecvente să se aducă elemente suplimentare care să facă diferențiere între tipuri de companii și care să limiteze nejustificat accesul la instrumentele puse la dispoziție prin OUG 29 și OUG 30”.

CDR consideră necesară clarificarea unor aspecte precum:

a) Nu este clar mecanismul prin care indemnizația de șomaj tehnic ajunge la salariat: este nevoie de soluții urgente pentru plata indemnizațiilor, astfel încât angajații să primească aceste sume într-un orizont de timp rezonabil. Modalitatea de plată trebuie să fie simplă, să asigure rapiditate și continuitate. Așa cum este în acest moment stipulat în OUG există riscul ca plata pentru munca prestată în luna martie să poată fi făcută către angajat cel mai devreme în luna mai

b) Cum se aplică plafonarea indemnizației de șomaj tehnic: OUG prevede reducerea cuantumului indemnizației de șomaj de 75% din salariul de bază, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu. Trebuie clarificat expres dacă această plafonare se referă doar la cuantumul indemnizației care este suportat din bugetul asigurărilor pentru șomaj, angajatorul putând plăti din fonduri proprii diferența de indemnizație până la valoarea maximă prevăzută de Codul muncii sau negociată cu partenerii sociali, după caz

c) Condiția de a fi în incapacitate de plată a salariilor tuturor salariaților: nu este clar cum va fi evaluată aceasta în funcție de specificul fiecărui sector: de ex. dacă aceasta se raportează doar la salariații afectați de măsura șomajului sau la toți  salariații societății. Nu este justificat să nu beneficieze de suport și acei angajatori care pot plăti o parte dintre salariați, a căror activitate nu a fost încă afectată

d) Diminuarea încasărilor: nu este clar ce încasări sunt vizate și dacă sunt vizate doar încasările din activitatea redusă (ex. situația angajatorilor cu mai multe puncte de lucru sau mai multe activități)

e) Indemnizația să fie scutită de plata taxelor și contribuțiilor: în vederea simplificării acestei procedure

f) Ipoteza referitoare la incapacitatea de a plăti salariile se referă la reducerea activității: este necesar să se clarifice dacă rambursarea indemnizației se aplică și în ipoteza întreruperii temporare a activității (reducerea nu este întotdeauna o opțiune)”.

CDR accentuează că aspectele semnalate „trebuie clarificate urgent, existând riscul, chiar și pentru companiile de bună credință, să fie în situația de a nu completa corect declarațiile pe proprie răspundere din cauza lipsei de claritate a reglementărilor.   CDR semnalează nevoia adoptării în continuare și a altor măsuri suplimentare față de cele anunțate până în prezent. Astfel de măsuri au fost propuse și comunicate deja prin organizațiile membre în dialogul direct cu Guvernul. CDR își reafirmă disponibilitatea de a continua dialogul cu autoritățile, esențială în această perioadă dificilă fiind și viteza de reacție la fenomenele economice cu care se confruntă companiile”.

Prelungirea termenului de înscriere la Concursul George Enescu

0

Termenul pentru înscrierea candidaților la Concursul Internațional George Enescu se prelungește până la 1 mai 2020.

Organizatorii anunță că lucrează „la pregătirea competiției din această toamnă, dar urmăresc cu atenție atât evoluția situației de criză existente la nivel mondial, cât și efectele măsurilor implementate pe plan național și internațional pentru gestionarea COVID-19. În funcție de evoluția situației, organizatorii vor stabili dacă sunt necesare modificări operative legate de gestionarea evenimentului. În caz de forță majoră, organizatorii vor returna integral taxa de înscriere tuturor celor înscriși (inclusiv celor care nu au trecut de etapa de preselecție)”. 

Concursul (cu secțiunile vioară, violoncel, pian, compoziție) este programat pentru perioada 29 august-20 septembrie 2020.

Mihai Constantinescu, directorul executiv al ARTEXIM: „Înțelegem cât este de complicată și de dificilă situația cu care ne confruntăm atât în România, cât și în lume, dar vrem să transmitem un mesaj de încurajare atât artiștilor, cât și publicului larg. Nu putem să ne oprim din a face ceea ce ne place, ceea ce ne reprezintă, ci trebuie să găsim alternativele pentru a continua să fim cine suntem chiar și în condițiile în care luptăm cu o pandemie. Așadar, invităm artiștii din întreaga lume să se înscrie la Concursul Enescu. Dacă va fi vreun risc în toamnă, vom returna taxele de înscriere. Dar dacă lucrurile se așază, participarea la Concurs rămâne o oportunitate extraordinară, care nu trebuie ratată. Laureații Concursului Enescu beneficiază de premii în bani, masterclass-uri și promovare internațională. Câștigarea locului I la Concursul Enescu 2020 este biletul de acces pe scena Festivalului Internațional George Enescu, la ediția din 2021 și nu numai”.

Foto Cătălina Filip

Teatrul EXCELSIOR se mută online Tu #staiacasă – #EXCELSIORvinelatine

0

Teatrul EXCELSIOR se mută în spațiul online, ca răspuns la nevoia de continuitate a activității sale și de reinventare, în contextul distanțării sociale care se impune în această perioadă delicată.

Începând de vineri, 27 martie 2020 (Ziua Mondială a Teatrului), Teatrul EXCELSIOR devine EXCELSIOR onlineși propune publicului un program special care va cuprinde, printre altele, o serie de podcasturi inspirate din culisele vieții de actor, emisiuni de știri și recomandări pentru timpul liber, interviuri cu personalități din lumea culturală, vlogging cu și pentru adolescenți, lecturi din literatura universală pentru publicul tânăr și foarte tânăr, precum și multe alte activități (re)creative. Proiectul va fi dezvoltat pe parcurs, în mai multe direcții, iar programul complet va fi comunicat ulterior.

În aceste circumstanțe care fac imposibil contactul direct al publicului cu arta teatrului, echipa EXCELSIOR și-a propus să transforme provocarea #staiacasă, pe care spectatorii și artiștii sunt nevoiți să o accepte, în oportunitatea de a genera un spațiu al timpului de calitate petrecut alături de cei dragi și, totodată, o platformă de comunicare virtuală dedicată întâlnirii dintre artiștii și publicul Teatrului EXCELSIOR.

Pornind de la convingerea că esența teatrului este experiența împreună, EXCELSIOR vă invită să îl (re)descoperiți, la voi acasă, într-un format virtual interactiv, conceput pe două paliere de adresabilitate: EXCELSIOR kids și EXCELSIOR teen, reunite sub conceptul EXCELSIOR online.

Rămâneți alături de Teatrul EXCELSIOR pentru a afla programul complet! Urmăriți noutățile despre noul său proiect pe paginile de Facebook și Instagram, pe website-ul https://www.teatrul-excelsior.ro/ și pe canalul de YouTube al instituției.

Stăm ASTĂZI acasă pentru ca MÂINE să ne revedem în sălile de spectacol!

#staiacasă #EXCELSIORvinelatine

26 martie 2020

Platformă pentru educație în comunități dezavantajate

0

Ministerul Educației și Cercetării și organizația neguvernamentală Narada, cu sprijinul Cora România, au lansat inițiativa „Reacție pentru educație”, de sprijin cu tehnologie a profesorilor și elevilor din comunități dezavantajate. Pe platforma narada.online vor fi generate de la 1 aprilie clase digitale susținute de oameni de afaceri, personalități din showbiz, profesori și trainer, vor fi abordate subiecte de interes pentru elevi, studenți și profesori, cu referire la perioada în care ne aflăm, vor fi disponibile spații digitale de lucru pentru fiecare dintre aplicațiile folosite de profesori în predarea la distanță.

Inițiatorii anunță că „platforma pune la dispoziția cadrelor didactice un formular pentru exprimarea nevoilor materiale pe care aceștia și elevii lor le au în demersul pe care îl desfășoară acum pentru continuarea educației la distanță. Obiectivul acestui instrument este acela de a atrage și de a coagula comunitățile locale, astfel încât să fie acoperite cât mai multe nevoi într-un timp cât mai scurt”.

Monica Anisie, ministrul educației și cercetării: „În contextul actual, mai mult decât oricând, oamenii s-au solidarizat în jurul educației. Inițiativa Reacție pentru educație vine să contribuie în această perioadă în care, deși despărțiți unii de alții, învățarea trebuie să continue. Îmi doresc ca acest moment să deschidă drumul prin care tehnologia în educație să fie accesibilă tuturor”.

Andra Munteanu, co-fondator Narada: „Am pus cap la cap resursele de care dispunem, pornind de la avantajele științei și tehnologiei, canalele de comunicare, până la comunitatea de voluntari și companii, pentru a veni în întâmpinarea profesorilor ce caută acum soluții de a rămâne aproape de elevii lor”.

Sprijin pentru persoane fără venit în sectorul 4

0

Primăria Sectorului 4 anunță că va susține financiar familiile cu venituri reduse sau rămase fără niciun venit în actualul context economc. Hotărârea de consiliu local (HCL) supusă aprobării de primarul Daniel Băluță prevede sprijin „pentru a acoperi cheltuieli de bază cum ar fi: alimente, medicamente sau produse igienico-sanitare”, cu precizarea că „ajutoarele de urgență vor fi acordate, conform aceleiași HCL, numai pentru perioada decretată ca fiind stare de urgență și vor fi virate în contul curent al titularului, după cum urmează: 500 de lei lunar pentru o persoană singură; 700 de lei lunar pentru familia cu un copil; 1.000 de lei lunar pentru familia cu doi sau mai mulți copii. Solicitările privind acordarea acestui tip de ajutor de urgență vor fi transmise online către Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 4, însoțite de actele de identitate și o declarație pe propria răspundere din care să rezulte încetarea raporturilor de muncă în timpul stării de urgență, precum și respectarea unor alte condiții cumulative precum: cel puțin unul dintre membrii familiei să nu poată beneficia de ajutor de șomaj; veniturile lunare să nu depășească 1.000 de lei pe membru de familie; să nu aibă altă surse de venit; să nu dețină depozite bancare mai mari de 1000 de lei”.

Analiză Dunwell: 23 centre de distribuție aprovizionează zilnic lanțurile de magazine ale celor mai mari retaileri din România. Cei nouă jucători din comerțul modern au în exploatare peste 950.000 mp spații de depozitare

0

  • Zona Munteniei și București, peste 600.000 mp de depozite;
  • Cererile pentru livrări online au atins un nivel record;
  • Transportatorii și firmele de curierat au undă verde la circulație în UE;

București, 26 martie 2020 – Un număr de 23 de centre de distribuție aprovizionează zilnic magazinele celor mai mari nouă retaileri din întreaga țară, lucrând în această perioadă la capacitate maximă, pentru a se asigura că pe rafturi populația găsește toate produsele de care are nevoie, arată o analiză a Dunwell, cea mai mare agenție independentă de Real Estate specializată în sectorul industrial.

Grupurile Kaufland, Carrefour, LIDL, Metro, Profi, Mega Image, Auchan, REWE și Cora dispun de un total de peste 950.000 mp de spații de depozitare, din care sunt aprovizionate zilnic cele peste 3.000 de magazine din România.

„În ciuda perioadei mai dificile pe care o traversăm, marcată de multe incertitudini cauzate de răspândirea COVID-19 în lume, marile lanțuri de retail sunt aprovizionate zilnic, în condiții de maximă siguranță, din cele 23 de centre de distribuție de pe întreg teritoriul României. Țara noastră dispune de stocuri suficiente de produse și nu vor exista probleme cu aprovizionarea magazinelor în perioada următoare, cu atât mai mult cu cât tirurile care transportă mărfuri internaționale au primit undă verde pentru circulația în spațiul comunitar (UE), astfel că riscul ca depozitele și, ulterior, magazinele, să rămână fără mărfuri, este scăzut”(foto), a declarat Marian Orzu, managing partner Dunwell.

Zona Munteniei și București, peste 600.000 mp de depozite

Cu 14 centre de distribuție, zona Munteniei deține peste două treimi din suprafața totală a depozitelor din care sunt aprovizionate marile magazine, cu peste 615.000 mp, unde se desfășoară activitatea tuturor celor nouă mari lanțuri de retail din România.

În zona Bucureștiului regăsim majoritatea investițiilor în depozite, peste 400.000 mp fiind reprezentați de proiecte situate în zonele de Vest (Carrefour, LIDL, Profi, Cora), Nord (Auchan, Carrefour, Metro, REWE, Mega Image) dar și Sud (Mega Image).

Zona Transilvaniei, circa 250.000 mp depozite care aprovizionează marile orașe din centrul și vestul României

Din cei aproximativ 250.000 mp de depozite din zona Transilvaniei sunt aprovizionate zilnic rețelele a cinci retaileri internaționali cu sute de magazine în centrul și vestul țării: Kaufland, Carrefour, LIDL, Profi și grupul REWE.

Clujul și împrejurimile rămân principala atracție de investiții în depozite pentru sectorul FMCG, aici fiind concentrate spații de depozitare de aproximativ 180.000 mp.

Zona Moldovei, aprovizionată din două orașe cu peste 85.000 mp depozite

Lanțurile de retail LIDL, Profi și REWE din zona Moldovei sunt aprovizionate zilnic din depozitele acestora situate în Roman și Bacău, care totalizează peste 85.000 mp.

Cea mai mare pondere a depozitelor este concentrată în Roman, acolo unde LIDL și Profi au depozite de peste 70.000 mp.

Cererile pentru livrări online au atins un nivel record

Cererile pentru livrări online ale marilor lanțuri de magazine au atins un nivel record, astfel că retailerii au alocat spații suplimentare în depozite pentru comenzile plasate virtual.

„În urma măsurilor luate de autorități pentru limitarea expunerii și ieșirii populației din case, marile lanțuri de magazine au înregistrat creșteri și de 30 – 50% ale volumelor de comenzi online cu livrare prin serviciile proprii de transport sau externalizate, după caz, firmelor de curierat. Creșteri ale cererii în această perioadă înregistrează și depozitele companiilor de curierat sau companiilor specializate în livrări de produse alimentare și non-alimentare, unde se raportează valori și de 10 ori mai mari ale comenzilor decât până acum”, a adăugat Marian Orzu.

Potrivit datelor Dunwell, jumătate din lanțurile de retail din România dețin o platformă online cu posibilitate de livrare sau ridicare din puncte specifice de lucru.

Transportatorii și curierii au undă verde la circulație în UE

Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor împreună cu Ministerul Afacerilor Interne, au ajuns la un acord, în contextul discuțiilor purtate la nivel european cu privire la asigurarea unor culoare de tranzit pentru transportul de mărfuri care să permită operatorilor din industria alimentară, din statele membre ale UE și non-UE, să își desfășoare activitatea în condiții normale și au stabilit mai multe trasee de tranzit pe teritoriul României[1]:

  • Culoarul 1 – varianta 1: Nădlac (punct trecere frontieră) – Arad – Timișoara – Lugoj- Ilia – Deva – Simeria – Sebeș -Sibiu- Râmnicu Vâlcea – Pitești – București – Giurgiu (punct trecere frontieră)
  • Culoarul 1 – varianta 2: Borș (punct trecere frontieră) – Oradea – Cluj Napoca – Alba Iulia –  Sebeș – Sibiu – Râmnicu Vâlcea – Pitești – București – Giurgiu (punct trecere frontieră)
  • Culoarul 2: Giurgiu (punct trecere frontieră) – București – Urziceni – Buzău – Focșani – Bacău – Suceava – Siret (punct trecere frontieră)
  • Culoarul 3: Nădlac (punct trecere frontieră) – Arad – Timișoara – Lugoj – Caransebeș – Orșova – Drobeta Turnu Severin – Șimian – Maglavit- Calafat (punct trecere frontieră)
  • Culoarul 4: Moravița (punct trecere frontieră) – Timișoara – Arad – Oradea – Satu Mare – Halmeu (punct trecere frontieră)
  • Culoarul 5: Nădlac (punct trecere frontieră)- Arad – Timișoara – Lugoj – Ilia – Deva – Simeria – Sebeș – Sibiu – Brașov – Târgu Secuiesc – Lepșa – Focșani – Tesila – Tecuci – Bârlad – Huși – Albița (punct trecere frontieră)

Potrivit autorităților, prin stabilirea acestor culoare, se asigură operatorilor de transport un instrument predictibil necesar pentru desfășurarea activității. Astfel, transportul de marfă, inclusiv de alimente, echipamente medicale, precum și medicamente va avea continuitate, protecție și siguranță pentru limitarea infectării cu noul coronavirus SARS-COV 2 (COVID-19).

Măsura a fost adoptată și de celelalte state europene, astfel incât transportul de mărfuri sau livrări speciale (inclusiv curierat) să aibă prioritate pe drumurile și autostrăzile din Europa. Mai multe detalii despre măsurile luate și de alte țări pot fi consultate aici.


[1] http://mt.ro/web14/spatiul-media/comunicate-de-presa/2881-23032020

Acțiune umanitară a transportatorilor autorizați

0

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) lansează o acțiune umanitară în sprijinul personalului medical și a persoanelor cu dizabilități care trebuie să se deplaseze la spitale și clinici medicale. Detalii ne oferă Vasile Ștefănescu, președinte COTAR: „Vom pune gratuit la dispoziția medicilor și a asistenților medicali mai multe mașini, pentru a-i ajuta pe cei care au nevoie să se deplaseze spre locurile de muncă și dinspre locul de muncă spre casă. De asemenea, vom pune mașinile și la dispoziția persoanelor cu dizabilități care trebuie să se deplaseze, în această perioadă, la unități sanitare. Speed Taxi este primul nostru membru care își oferă serviciile, gratuit, în Capitală,iar în următoarele zile vom anunța ce alți membri se alătură demersului și cum pot fi contactați. Dorim să ajutăm societatea românească prin această acțiune umanitară, pentru că transportul rutier de persoane este indispensabil societății, așa cum și societatea este indispensabilă transportului de persoane. În speranța că împreună vom putea trece cu bine peste această grea încercare, vom ajuta sistemul medical și persoanele nevoiașe cu tot ce vom putea”.

Compania Speed Taxi, membru al COTAR, anunță că „va pune la dispoziția medicilor, asistenților medicali și persoanelor cu dizabilități trei mașini, dintre care două 8+1 și o mașină pentru persoane cu dizabilități. Cei care au nevoie de ceste servicii, în București, pot cere acest serviciu gratuit la numerele de telefon *9477, *9488 sau prin intermediul aplicației SPEED TAXI”.

Locuri de muncă vacante

0

Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Ilfov are înregistrate355  de locuri de muncă vacante, declarate de agenţii economici din județ: 29 – pentru studii superioare, 161 – pentru studii medii, 50 – pentru muncitori calificaţi,115 – pentru muncitori necalificaţi.Oferta este în meserii sau ocupaţii precum șef formație, conducător activitate de transport rutier, inginer sisteme de securitate, tehnician mașini și utilaje, barman, îngrijitor clădiri etc.

Condiţiile de angajare, valabilitatea ofertei, informaţii suplimentare despre fiecare loc de muncă: la sediul AJOFM Ilfov din Bucureşti, str. Ruginoasa, nr. 4, sector 4, la telefon (021)332.37.08/105,pe site-ul AJOFM Ilfov sau la punctele de lucru ale AJOFM Ilfov.

Apel la rațiune și solidaritate

0

Autor: Ion Răducanu

Motto: „Hai să ne iertăm, numai atunci vom trăi în pace”

Lev Tolstoi

       În aparență, până astăzi, societatea românească manifesta, în general, o stare de detașare, greu de înțeles.

Ultimate apariții televizate ale Președintelui României, precum și măsurile stabilite pentru prevenirea împrăștierii virusului ucigaș, au trezit, se pare, cea mai mare parte a poporului român care începe să accepte faptul că România se află sub spectrul unor amemințări caracteristice unui război hibrid cu o armă biologică.

       Prima victimă a războiului este adevărul. Dacă adevăr nu e, nimic nu e!

       Este incontestabilă accepțiunea generală că nicio țară nu este pregătită pentru această bătălie, cu un dușman nevăzut și necruțător.

Diferența dintre statele lumii în abordarea acestei lupte va fi făcută cu siguranță de următorii factori:

       1     logistica sistemului sanitar (baza materială);

       2     numărul și gradul de specializare a personalului;

       3     capacitatea financiară pentru a susține chelutielile imense;

       4     coordonarea exemplară a funcționării sistemului de către instituțiile abilitate ale statului;

       5     solidaritatea colectivă;

       6     soluțiile de tratament și accesul rapid la medicamentele noi apărute în urma cercetărilor;

       7     pacea socială și politică;

       8     curajul liderilor naționali sau mondiali de a lua măsuri ferme și a urmări și sancționa abaterile de la liniile stabilite.

       Din păcatem starea sistemului nostru sanitar nu este la nivelul de care am avea nevoie. Astfel, nu aveam spitale specializate necesare; nu avem aparatură necesară și echipamente de protecție, nu avem suficiente cadre medicale profesioniste, avem mamangeri de spitale și directori DSP cu alte specializări, numiți politic; nu avem fonduri pentru intervenții rapide în acțiunea de pregătire de noi spații spitalicești de urgență, sau pentru cumpărarea de materiale. Continuă să se manifeste superficialitatea, indolența, lipsa de profesionalism, incapacitatea cadrelor de conducere  din sistem, precum și lipsa de organizare, coordonare și conducere la toate nivelele. 

       Peste toate aceste neajunsuri și stări de fapt, se suprapune dezinformarea, lipsa de transparență și incapacitatea guvernului de a gestiona rațional și eficient această luptă pentru viață. Teama de a nu pierde capital politic îi face pe guvernanți să nu manifeste transparență, să nu intervină cu energie și responsabilitate. 

Astfel azi se înregistrează o harababură în gestionarea și comunicarea măsurilor luate, la nivelul MAI și al Comitetutlui Național pentru Situații Speciale de Urgență., care dă ordonanțe militare cu „recomandări” (să nu se supere vreun alegător din Caransebeș sau Sibiu) precum și un HAOS în spitale și la DSP-uri. 

Zilele trecute, un filosof român (care a fost și medic), domnul SORIN LAVRIC, spunea: „Ce ne doboară nu e un microb, ci psihicul nostru adus în pragul surescitării apocaliptice”. Oare de ce avem nevoie? De NEVROZĂ COLECTIVĂ sau de SOLIDARITATE NAȚIONALĂ?

       Problema României este ABUZUL MEDIATIC care înalță valul de spaimă.

       Cum să nu ne îngrijoreze prezentul, dar mai ales viitorul nostru, după  vizionarea inevitabilă (stând în casă obigatoriu) a emisiunilor de televiziune și radio unde „papagalismul”, vechea boală a politicii românești, se manifestă în toată splendoarea ei.

De dimineață până noaptea târziu aceiași politicieni, parlamentari, analiști, jurnaliști, ong-iști, securiști papagalicesc vrute și nevrute, pentru a se „afla în treabă” sau pentru a-și clama partiturile și repertoriile politice primite de la zeii sau binefăcătorii lor (șefi de partide sau moguli de presă). Toți au ajuns specialiști în medicină și acțiuni militare în situații de urgență; toți au devenit „eminențe cenușii” care își dau cu părerea despre toate și despre tot. 

       Eu, la fel ca foarte mulți români, cu capul pe umeri și cu bunul simț la ei, nu cred că în situația actuală de criză majoră, cetățenii români, telespectatori, sunt dispuși să mai asculte aberațiile unor politicieni, savanți, atoateștiutori, cum sunt: Roman, Vâlceanu, Trăilă, Turcan, Guran, Hărău, Săpunaru, Steriu, Florea, Iordache, Pană, Rădulescu, Preda, Silistru, Breaz, Cazanciuc, Pop, Dobre, Ion Stelian, Năsui, Popescu, Chichirău, Seidler, Mostianu și mulți alții.

       Peste toate acestea apar tot mi des manifestări de indisciplină sau nesupunere civică față de măsurile absolut necesare impuse de autorități. 

       Ne aflăm într-o mare dilemă: Supraviețuire prin măsuri de suprimare temporară a unor drepturi și libertăți sau Democrație? Așa-zisul Al Treilea Război Mondial numit PANDEMIE, ar putea fi contracarat numai prin măsuri ferme și curajoase, disciplină de fier, solidaritate exemplară, transparență, consens politic. 

Revin cu câteva considerente care ar putea să constituie idei pentru măsuri necesare într-o perioadă când noi toți suntem în fața axiomei „A fi sau a nu mai fi”. 

       1     Avem nevoie de finanțare. Monopolul BNR asupra rezervei internaționale trebuie să înceteze. Câteva miliarde din Rezerva Internațională a BNR nu afectează cu mai nimic credibilitatea financiară a României. Fie că disponibilizează, împrumută sau garantează împrumuturile făcute de Guvern, BNR și Consiliul de Administrație în frunte cu Guvernatorul, trebuie să salveze România și românii afectați de CORONAVIRUS. Fără bani nu ne putem salva și o să murim pentru că BNR e stat în stat, iar guvernul nu este în stare să găsească banii. Poate are cineva o soluție mai bună de a găsi BANII NECESARI. Poate vine MERKEL, MACRON sau TRUMP și ne împrumută cu ceva. Sau familia noastră europeană a cărei colonie suntem, ne sare în ajutor. Cum? Când? Cu ce?

       2      Contractele pentru achiziționarea de armament pentru înzestrarea armatei trebuie suspendate, amânate din cauză de forță majoră. Avem nevoie de bani pentru medicamente, nu pentru rachete și avioane. Nu cred că ne atacă cineva acum sau mai târziu, ca să ne fure Coronavirus. Parlamentul trebuie să intervină prin lege și să vină la muncă pentru că este în serviciul poporului.

       3     Acord național între toate forțele plitice din România pentru CONSENS NAȚIONAL pe Strategia Națională de Apărare contra CORONAVIRUSULUI. Nimănui nu-i este permis să sfideze poporul român, să facă politică, acum, în loc să sprijine cu ce poate salvarea vieților personalului medical și ale românilor. Președintele României are obligația constituțională de a mobiliza, prin mediere, toate forțele politice și toate instituțiile statului, întreaga societate pentru a defini strategia cea mai potrivită care să fie însușită de către toți prin CONSENS NAȚIONAL.

       4     Încrederea populației în autorități, garantarea implicării autorităților în acțiunea de salvare a vieților celor infestați, pot fi întărite printr-o comnunicare transparentă, concretă, simplă, dublată de mesaje de susținere a celor bolnavi, făcută de oameni capabili nu de „șefi” care nu știu să citească sau să prezinte un ordin militar. Ultimele apariții televizate ale Președintelui României au fost de bun augur, au readus speranța că cineva se ocupă de români, că cineva veghează asupra instituțiilor statului să își facă datoria. Spre dezamăgirea tuturor, aparițiile televizate sau radiofonice ale guvernanților, în frunte cu Primul Ministru, vice prim-ministru , miniștrii de la interne, finanțe, muncă, economie, dezvoltare și în primul rând de la sănătate sunt lipsite de siguranță, de credibilitate, de profesionalism, de stăpânire și fermitate managerială. Cine nu știe să citească, cine nu știe să prezinte un ordin, o hotărâre, un decret, să stea în birou sau să plece din funcție, pentru că acum avem nevoie de manageri de criză, nu de politruci. Decideți-vă înainte de a fi prea târziu. Vă simțiți capabili să conduceți, rămâneți cu noi, NU – mai bine demisionați și plecați acasă. 

       5     Economia României de după acest război biologic, pe care-l vom trece, sperăm, cu pierderi cât mai mici, va trebui să existe. Lucru imposibil, dacă nu vom proteja forța de muncă asigurându-i ajutoarele financiare necesare traiului de zi cu zi și continuitatea în muncă. IMM-urile și firmele mari cu capital românesc trebuie sprijinite cu prioritate, ajutate de către stat. Așteptăm măsurile Guvernului și nu ale ministrului finanțelor publice sau ale miniștrilor de la muncă sau de la economie care încă nu au aterizat în realitate. 

       6     Structural instituționalizate cu competențe în gestionarea situațiilor de criză și de război, Parlamentul, Președintele, Guvernul României, Consiliul Suprem de Apărare a Țării, Ministerul Apărării Naționale, au competențe legale constituționale de a stabili mecanismele necesare pentru a conduce societatea într-o situație de criză precum și de a defini relaționarea dintre ele pe baza cooperării și colaborării. 

       Informarea corectă și explicită a populației afectate psihic de situația prin care trece reprezintă o necesitate de maximă importanță. Românii trebuie să înțeleagă că atragerea armatei în procesul complex de gestionare a situației de urgență este un lucru normal, este un sprijin incontestabil în asigurarea rigurozității aplicării măsurilor stabilite. 

„Cei mai puternici războinici sunt răbdarea și timpul” – Lev Tolstoi

Indicatorul de Încredere Macroeconomică realizat de Asociaţia CFA România

0

Indicatorul de Incredere Macroeconomică a scăzut în luna februarie

În luna februarie 2020, Indicatorul de Incredere Macroeconomică al Asociaţiei CFA România a scăzut față de luna anterioară cu 15,1 puncte până la valoarea de 48,6 puncte (față de aceeași lună a anului anterior, Indicatorul a crescut cu 14,1 puncte). Această evoluție s-a datorat în special componentei anticipații a Indicatorului.

Astfel, Indicatorul condițiilor curente a scăzut față de luna anterioară cu 2,4 puncte, până la valoarea de 70,7 puncte (față de aceeași lună a anului anterior, Indicatorul condițiilor curente a crescut cu 23,2 puncte). Indicatorul anticipațiilor a scăzut cu 21,5 puncte până la valoarea de 37,5 puncte (față de aceeași lună a anului anterior, Indicatorul anticipațiilor a crescut cu 9,6 puncte).

În ceea ce privește cursul de schimb EUR/RON, 85% dintre participanți anticipează o depreciere a leului în următoarele 12 luni (comparativ cu valoarea actuală). Astfel valoarea medie a anticipaților pentru orizontul de 6 luni este de 4,8626, în timp ce pentru orizontul de 12 luni valoarea medie a cursului anticipat este de 4,9400.  

Rata anticipată a inflației pentru orizontul de 12 luni (martie 2021/martie 2020) a înregistrat o valoare medie de 3,67%.

***

Indicatorul de Incredere Macroeconomică, a fost lansat de către Asociația CFA România în luna mai 2011 și reprezintă un indicator prin intermediul căruia organizația dorește să cuantifice anticipațiile analiștilor financiari cu privire la activitatea economică în România pentru un orizont de timp de un an. De asemenea, sondajul în baza căruia este calculat Indicatorul include și întrebări referitoare la evaluarea condițiilor curente macroeconomice.

Prin modul de realizare, acest sondaj cuprinde atât elemente specifice unui indicator de sentiment (încredere) care arată percepția grupului de analiști membri ai Asociației CFA Romania privind evoluția piețelor financiare, a mediului de afaceri, a randamentelor și riscurilor, cât și un indicator fundamental de prognoza privind evoluțiile cursului de schimb, a ratelor dobânzilor și inflației.

Sondajul este realizat în ultima săptămână a fiecărei luni, iar participanții sunt membri ai Asociației CFA România și candidați pentru nivelurile II și III ale examenului CFA.

Indicatorul de Incredere Macroeconomica ia valori între 0 (lipsa încrederii) și 100 (încredere deplină în economia românească) este calculat pe baza a 6 întrebări cu privire la:

  • Condițiile curente – referitoare la mediul de afaceri și piața muncii;
  • Anticipațiile, pentru un orizont de timp de un an pentru: mediul de afaceri, piața muncii, evoluția venitului personal la nivel de economie și evoluția averii personale la nivel de economie.

Pe langă întrebările necesare pentru calculul Indicatorului de Incredere Macroeconomica, sondajul evaluează și anticipațiile, tot pentru un orizont de timp de un an, pentru rata inflației, ratele de dobândă, cursul de schimb EUR/RON, indicele bursier BET, condițiile macroeconomice globale și prețul petrolului.

Titlul CFA® este unul dintre cele mai prestigioase din lume în rândul profesioniștilor din domeniul financiar. Administrat de către CFA Institute, programul CFA este un program post-universitar, care pregătește și testează candidații în domeniul eticii și standardelor profesionale, analizei situațiilor financiare, economiei, managementului de portofoliu, analizei și evaluării diverselor instrumente financiare și de investiții.

Astăzi, în lume există peste 170.000 de deținători ai acestui titlu, majoritatea fiind afiliați la cele 159 societăți membre ale CFA Institute.

Candidații pentru titlul CFA® trebuie să promoveze o serie de trei examene cu frecvență anuală. Fiecare examen presupune cca. 250-300 de ore de studiu individual. În plus, sunt necesari 4 ani de experiență profesională relevantă în domeniul financiar, precum și aderarea la un cod de standarde etice și profesionale stricte.

 Asociația CFA România este organizația profesioniștilor în investiții din România, în mare parte deținători ai titlului Chartered Financial Analyst (CFA®), calificare administrată de CFA Institute (USA). Asociația CFA România este una dintre cele peste 159 de societăți membre ale CFA Institute, și are  misiunea de a promova interesele specialiștilor în investiții și de a menține standarde ridicate de integritate și excelență profesională.

În prezent, Asociația CFA România are peste 248 de membri, majoritatea deținători ai titlului de Chartered Financial Analyst (CFA®) sau candidați pentru unul din cele 3 niveluri ale examinării care conduce la acordarea acestui titlu. Profesioniștii care sunt membri ai Asociației CFA România lucrează pentru instituții de reglementare, instituții supranaționale, instituții bancare, firme de asigurari, firme de intermediere de valori mobiliare, firme de asset management, fonduri de pensii, firme de consultanță, sectorul public, instituții de învățământ, companii care activează în diverse sectoare economice etc.

*** Termeni și condiții

Nici una dintre informațiile prezentate în cadrul acestui material nu trebuie interpretată ca o invitație sau recomandare de a achiziționa sau de a dispune de orice produs, sau de a vp angaja în orice alta tranzacție, sau consiliere în domeniul investițiilor, în domeniul juridic sau în oricare alt domeniu. Informația care se regăsește în cadrul acestui material este prezentată numai în scop informativ. Informația prezentată este foarte generală și este posibil să nu fie relevantă în cazuri individuale concrete. Asociația CFA România nu dă o garanție asupra gradului de corectitudine și complexitate a informațiilor prezentate în acest material.