Eșecul în asigurarea rezilienței rețelelor ocupă primul loc în top 10 riscuri pentru companiile din industria de telecomunicații

0

  • Păstrarea calității rețelei și a percepției pozitive din partea clienților sunt elemente esențiale în atingerea obiectivelor comerciale
  • 78% dintre respondenții din sectorul telecomunicațiilor își regândesc planurile de transformare digitală pe fondul pandemiei
  • Alte riscuri pentru industrie: tulburările geopolitice, modificarea imperativelor legate de confidențialitatea datelor și definirea viziunii 5G

Companiile din sectorul telecomunicațiilor au reușit să facă față exploziei gradului de utilizare a rețelelor în timpul pandemiei, cu toate acestea, presiunea de a menține reziliența infrastructurii rețelei și de a-și extinde acoperirea reprezintă principalele provocări ale acestui sector, conform raportului EY „Principalele 10 riscuri în sectorul telecomunicațiilor în 2020”.

Raportul îmbină cunoștințele de specialitate ale EY în acest sector și informațiile obținute în urma unor sondaje derulate în rândul consumatorilor, punctând cele mai mari amenințări cu care se confruntă, în prezent, operatorii din această industrie.

În contextul măsurilor de izolare impuse în întreaga lume, care au declanșat creșteri ale traficului de până la 70%, operatorii de telecomunicații și-au asumat cu succes un important rol social, în calitate de furnizori de servicii de conectivitate. Dar, având în vedere că o mare parte dintre consumatorii din Regatul Unit (42%) au declarat că operatorii ar trebui să-și concentreze resursele asupra menținerii calității serviciilor de internet în bandă largă, iar o treime (32%) dintre consumatorii din SUA și-au exprimat rezervele în ceea ce privește fiabilitatea, viteza și stabilitatea conexiunii la internet la domiciliu de la începutul pandemiei, companiile din sectorul telecomunicațiilor trebuie să facă mai multe eforturi pentru a păstra percepția pozitivă a clienților asupra serviciilor pe care le oferă.

Prin urmare, pentru a avea succes pe mai departe, se impune o nouă gândire a business-ului, cu noi competențe asociate, în care promisiunea față de clienți să se schimbe de la asigurarea vitezei, la asigurarea fiabilității.

Cristian Cârstoiu, Partener, Consultanţă, EY România (foto): „Analiza este actuală şi pentru jucătorii de telecom din România, unde avem o comunitate largă de specialişti în tehnologie şi în analiza de date. Pe fondul schimbărilor dese ale tehnologiei, ale priorităţilor de business şi ale competențelor necesare personalului, transformările digitale tind să fie efectuate disparat în cadrul organizaţiilor, fără un cadru coerent de coagulare a beneficiilor şi, drept urmare, fără un impact major în rezultatele operaţionale ale întregii firme. Recomandăm tuturor executivilor să aloce timp, buget şi resurse umane pentru a defini o strategie integrată la nivel de companie pentru transformarea digitală şi pentru concentrarea pe nevoile clienților, împreună cu un plan  de implementare ambiţios, dar realist, cu resurse dedicate.”

Realizarea planurilor de transformare pe fondul tulburărilor geopolitice

Incapacitatea de a scala proiectele de digitalizare se situează pe locul al doilea pe radarul riscurilor identificate. Pandemia provocată de COVID-19 alimentează această tendință, având în vedere că, în prezent, 78% dintre operatorii telecom își regândesc sau adaptează viteza programelor de automatizare și de transformare digitală. În pofida acestei reevaluări, se mențin barierele din trecut, inclusiv lipsa abilităților necesare în analiza de date și inteligența artificială.

Escaladarea tulburărilor geopolitice și concurențiale ocupă locul al nouălea în clasament și reprezintă, de fapt, o temă care stă la baza principalelor zece riscuri. Pe fondul perturbărilor suferite de lanțurile de aprovizionare cu echipamente de rețea, generate de forțele comerciale globale, există temeri că lansările tehnologiei 5G ar putea fi amânate. În același timp, actorii din sectorul tehnologic fac demersuri pentru a exercita un control mai mare asupra lanțurilor de valoare, iar nou intrații pe piața telefoniei mobile continuă să scadă tarifele pentru a câștiga cotă de piață.

Construirea încrederii și definirea viziunii 5G, esențiale în atingerea obiectivelor comerciale

Un alt risc important, clasat pe locul al cincilea în top, vizează subestimarea schimbărilor imperativelor legate de protecția vieții private, de securitate și încredere. Mai puțin de jumătate dintre consumatorii din Regatul Unit (47%) consideră că dețin controlul asupra datelor lor din mediul online, iar rapoartele privind problemele legate de confidențialitatea datelor în contextul utilizării diverselor aplicații și a platformelor de apeluri video au sporit îngrijorările în timpul pandemiei.

Raportul subliniază că jucătorii din industrie nu fac legătura dintre încrederea clienților și creșterea veniturilor. Aproape jumătate dintre companiile de telecomunicații (46%) consideră că securitatea cibernetică este, mai degrabă, o cerință legală sau o necesitate în situații de criză și nu o inițiativă proactivă.

Pe poziția a șaptea se situează colaborarea ineficientă cu nișele de piață și cu sectorul public, adeseori din cauza unui grad de conștientizare redus în ceea ce privește beneficiile tehnologiei 5G. Potrivit raportului, deși diferite sectoare se află în diverse etape de investiție în tehnologia 5G, toate au nevoie de sprijin în concretizarea oportunităților pe care le au la dispoziție.

În același timp, 80% dintre companiile din toate nișele de piață doresc ca furnizorii de tehnologie 5G să definească o viziune mai coerentă în acest domeniu, ceea ce evidențiază necesitatea unui dialog mai clar.

Printre celelalte riscuri clasate pe primele zece locuri se numără: eșecul în redefinirea politicilor privind forța de muncă și în asigurarea incluziunii (locul trei în clasament), eșecul în eficientizarea cheltuielilor de capital și în recuperarea investițiilor în rețea (locul al patrulea), gestionarea deficitară a așteptărilor investitorilor și ale acționarilor (locul al șaselea), incapacitatea de adaptare la un cadru legislativ în schimbare (locul al optulea) și eșecul în valorificarea schimbărilor în structura pieței (locul al zecelea). Raportul integral poate fi consultat aici.


Despre raport

Raportul „Principalele 10 riscuri în sectorul telecomunicațiilor în 2020” face parte dintr-o serie permanentă de rapoarte, menite să identifice cu exactitate cele mai critice riscuri cu care se confruntă sectorul telecomunicațiilor. Analiza se bazează pe un program de cercetare a sectorului, făcând apel la concluziile studiilor realizate de EY în rândul consumatorilor și companiilor din domeniu și exploatându-le prin intermediul perspectivelor profesioniștilor din domeniu. Riscurile sunt clasificate prin intermediul radarului de riscuri EY, care organizează factorii de risc pe patru domenii:

  1. Amenințări legate de conformitate: generate de politicile din domeniu, de reglementările legale sau guvernanța corporativă
  2. Amenințări operaționale: care au un impact asupra proceselor, sistemelor, angajaților și lanțului valoric general al afacerii
  3. Amenințări strategice: care au legătură cu clienții, concurenții și investitorii
  4. Amenințări financiare: care rezultă din volatilitatea piețelor, ecosistemelor și investițiilor.

Rectificarea bugetară în analiza IMM-urilor

0

În urma adoptării în Parlament a legilor privind rectificarea bugetului de stat şi rectificarea bugetului asigurărilor sociale de stat, Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) semnalează dispoziţiile pe care le consideră cu „un impact bugetar semnificativ: creşterea pensiilor cu 40%; salarii mai mari pentru profesori cu 200 de lei; bani în plus pentru primării”. În aprecierea CNIPMMR, „criza economică actuală generată de pandemia de Covid-19, coroborată cu scăderea încasărilor la buget, va determina creşterea deficitul public, impulsionat de cheltuielile curente din sectorul public şi în special din cauza indexării cu 40% a pensiilor”.

Pe marginea măsurilor bugetare adoptate și a perspectivei, Consiliul Național al IMM-urilor face următoarea analiză:

Efectele modificărilor introduse în Parlament privind rectificarea bugetară

Având în vedere lipsa de resurse bugetare, creşterile votate de către Parlament vor avea ca efecte:

  • punerea în pericol a sustenabilităţii creșterii economice a României;
  • deteriorarea deficitului de cont curent, având în vedere consumul care depăşește valoarea exporturilor;
  • lipsa resurselor pentru investiţii, care să asigure o dezvoltare durabilă şi sustenabilă;
  • creşterea deficitului public;
  • crearea de tensiuni suplimentare pe piaţa forţei de muncă, în special în domeniul privat

Astfel cum s-a arătat în Raportul de ţară 2020 privind România, al Comisiei Europene, ţara noastră nu a  înregistrat niciun progres în următoarele domenii:

  • Asigurarea implementării cadrului bugetar național,
  • Asigurarea sustenabilității sistemului public de pensii,
  • Îmbunătățirea competențelor prin sporirea relevanței pe piața forței de muncă a educației și formării profesionale și a învățământului superior,
  • Finalizarea reformei venitului minim de incluziune,
  • Îmbunătățirea previzibilității procesului decizional,
  • Îmbunătățirea guvernanței corporative a întreprinderilor de stat,

toate aceste probleme fiind regăsite şi în modificările introduse în cadrul legii de aprobare a rectificării bugetare pe anul 2020.

Propunerile CNIPMMR privind rectificarea bugetară

CNIPMMR, raportat la realităţile economice şi bugetare, înțelegând nevoile diferitelor categorii sociale şi profesionale, necesităţile pentru dezvoltarea socială şi economică a României, propune actorilor politici o abordare sustenabilă şi adecvată situaţiei economice din prezent, susţinând în mod constant următoarele propuneri:

1. Domeniul social:

  1. Creşterea cu 40% a pensiilor care au o valoare de până în 800 lei (în jur de 1.800.000 pensionari), rezultând o medie de 300 de lei/lună creştere, reprezentând un efort bugetar de aproximativ 1,3 miliarde euro/an;
  2. Creşterea cu 200 de lei/lună a pensiilor cu valoarea între 801-1500 lei (în jur de 1.930.000 pensionari), reprezentând  un efort bugetar de aproximativ 965 milioane euro/an; 
  3. Indexarea cu valorea inflaţiei a pensiilor care depăşesc 1500 lei (aproximativ 1.202.000 pensionari);
  4. Îngheţarea valorii pensiilor care depăşesc 5.000 lei ( în jur de 10.000 pensionari);
  5. Adoptarea de măsuri pentru rezolvarea ratei ridicate a tinerilor care nu sunt încadraţi profesional şi nu urmează niciun program educaţional sau de formare.

2. Domeniul economic

  1. Necesitatea sustenabilității și orientării spre investiții a bugetului;
  2. Acordarea sumelor de bani necesare pentru efectuarea plăţilor în cadrul programului Romania Start-up Nation 2018 (sume introduse în cadrul rectificării bugetare prezente).

3. Domeniul educaţiei

    a) Alocarea sumelor pentru asigurarea de materiale de protecţie sanitară a profesorilor şi achiziţia de echipamente care să permită acestora desfăşurea cursurilor on-line;

  b) Dotarea tuturor şcolilor cu toalete în interiorul unităţii de învătământ şi apă curenţă în regim de urgenţă;

 c) Cabinete medicale în toate unităţile de învătământ.

4. Domenul administrativ

 a) Digitalizarea administrației publice, cu restructurarea posturilor care întrețin nejustificat birocrația

b) Creșterile salariale ale bugetarilor nu trebuie să afecteze nivelul investițiilor și nu trebuie să fie mai mari decât acestea.

 Top of Form

Recomandări ale AOAR în deciziile cu impact economic

0

Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) adresează un apel decidenților politici în contextual actual, recomandând „prudență și responsabilitate în utilizarea logicii electorale pentru luarea deciziilor de natură economică”.

Atrăgând atenția „că marea provocare a României pentru anul 2021 o reprezintă relansarea economiei”, AOAR subliniază că „numai în acest mod se vor crea resursele financiare pentru acoperirea cheltuielilor necesare creșterii nivelului veniturilor populației, inclusiv ale pensionarilor.

Generarea unor cheltuieli bugetare nesustenabile, din motive pur electorale, reprezintă un factor de risc major pentru România.

Chiar dacă alte state ale Uniunii Europene au înregistrat în anul 2020 creșteri mari de deficit bugetar, acestea au fost cauzate de efectele pandemiei și nu sunt, în principal, de natură structurală, precum în cazul României.

Deficitele de 8-9% din PIB, ca efect al pandemiei sau al implementării unor programe de sprijin pentru economie, cum este situația altor țări europene, sunt total diferite de același deficit determinat de majorarea unor cheltuieli permanente, precum în cazul României.

Piețele internaționale nu tolerează deficite excesive pe termen lung! Toate eforturile de reducere a costului de finanțare al României sunt compromise prin această măsură, România expunându-se riscului de scădere a rating-ului de țară.

Spirala periculoasă poate continua cu măsuri de la partenerii europeni, afectarea fondurilor europene alocate României și adâncirea efectelor crizei.

AOAR recomandă prudență și responsabilitate în utilizarea logicii electorale pentru luarea deciziilor de natură economică al căror cost va fi suportat de întreaga societate și în timp, de generațiile următoare”.

Aprecieri bugetare ale Consiliului Investitorilor Străini

0

Consiliul Investitorilor Străini (FIC) face o serie de aprecieri determinate de situația și deciziile economice la zi și estimează impactul lor pentru perioada următoare:   

 Construcția bugetului este fundația revenirii economice

Pentru ca România să aibă un viitor economic care să transcendă ciclurilor electorale, într-o perioadă în care criza sanitară a produs turbulențe în economie și în rândul companiilor, cel mai responsabil gest din partea instituțiilor cu putere de legiferare ar fi să asigure o construcție bugetară care să garanteze revenirea economică.

Schimbările structurale pe care măsurile recent adoptate de Parlament le vor avea în construcția bugetară vor genera, conform BNR, cel mai mare deficit din ultimii ani: -11% din PIB, cu impact asupra capacității României de a avea acces la sume importante din fondurile europene și pot aduce schimbări din partea agențiilor de rating internaționale. Problema majoră a unui deficit bugetar atât de mare este dificultatea sau chiar imposibilitatea finanțării acestuia pe piețele financiare. În plus, aceste măsuri ar putea declanșa revizuirea ratingului de țară pentru România, prin urmare, creșterea în continuare a costului datoriei publice, ceea ce ar genera un efect negativ asupra întregii economii românești, mai ales în absența unei strategii de rambursare credibile. Astfel, competitivitatea României va fi slăbită chiar din interior, iar recâștigarea pozițiilor de avantaj pierdute vor aduce costuri suplimentare pe termen mediu.

România se află deja sub procedura de deficit excesiv și trebuie să prezinte în această lună Comisiei Europene o strategie de consolidare fiscală, precum și Planul Național de Relansare și Reziliență care să fundamenteze alocarea și finanțarea din partea Uniunii Europene.

Conlucrarea tuturor factorilor de decizie, Parlament, Guvern, Președinte și luarea în considerare a tuturor acestor aspecte, atunci când agenda publică impune adoptarea unor măsuri ce pot afecta întreaga societate este, în opinia noastră, singura cale de rezolvare a problemelor ce stau în fața redresării economice a României.

Tendințe în piața construcțiilor

0

Compania Graphein, specializată în servicii de topografie și scanare 3D pentru proiecte de Top of Form clădiri de birouri, hale industriale, infrastructură publică, clădiri de patrimoniu, spitale și clădiri rezidențiale, a înregistrat în primul semestru din 2020 o creștere organică de 70% comparativ cu perioada similară a anului trecut și estimează un avans similar la nivelul întregului an pană la 850-900.000 euro. În 2019 față de 2018, cifra de afaceri a companiei a crescut cu 47% și a atins 550.000 euro, creștere determinată de avansul pieței construcțiilor, investițiile companiei Graphein în cele mai performanțe scannere 3D, software și de digitalizare a proceselor interne. De asemenea, compania a reușit să eficientizeze echipele și procesele interne, astfel încât organizația a devenit mai dinamică și ușor scalabilă. Portofoliul de clienți a fost mărit cu 39% și a ajuns la 100 în prezent, față de 72 clienți la finele lui 2019.

Eugen Ursu (foto), Managing Partner și cofondator al Graphein, apreciază că „principala tendință în domeniul topografiei este digitalizarea și adoptarea noilor tehnologii de scanare 3D și laser care permit măsurarea suprafețelor mari în timp foarte scurt, cu precizie ridicată și informații complete din teren. Rezultatul acestora constă în obținerea formatului digital în timp cât mai scurt pentru orice construcție”.

Oferind un comentariu referitor la tendințe în piața construcțiilor, Graphein subliniază: „În contextul noii realități generate de Covid-19, piața construcțiilor are o dinamică diferită în funcție de natura noilor proiecte. Astfel, construcțiile de birouri vor scădea din cauza distanțării și a sistemului de lucru work from home, în timp ce piața construcțiilor de proiecte rezidențiale va cunoaște o încetinire, cel mai probabil vizibilă anul viitor. Tendința generală la nivel național este ca populația să caute mai mult case decât apartamente și garsoniere. În schimb, piața construcțiilor de hale pare optimistă în contextul în care marii dezvoltatori își continuă proiectele de investiții. În această situație, avantajul îl reprezintă creșterea vânzărilor din online, ceea ce generează nevoia de mai mult spațiu pentru stocare. Proiectele de construcție a spațiilor comerciale și a hotelurilor au de suferit, multe dintre acestea fiind sistate sau amânate. Companiile cu activități de arhitectură și inginerie au încetinit ritmul de creștere, ceea ce ar putea să prefigureze scăderi ale lucrărilor de construire în perioada următoare. Astfel, dacă anul trecut creșterea anuală era de 16%, acum este de 5%”.

Graphein remarcă în ultimele luni interesul statului pentru investiții în proiecte de infrastructură. Eugen Ursu informează: „Am semnat un contract pentru un proiect cu o durată de doi ani de asistență topografică în șantier pentru un drum în județul Iași. De asemenea, am semnat cu un constructor mare de drumuri și autostrăzi un parteneriat strategic și suntem în discuții avansate cu alți noi clienți din acest domeniu”. 

Graphein se caracterizează prin aceea că este o „companie antreprenorială fondată de Eugen Ursu și Andrei Sueran, în proces de extindere a afacerii la nivelul întregii țări, astfel încât să aibă un răspuns rapid la toate solicitările clienților, atât pentru proiectele ce au durată o zi, cât și pentru proiectele și parteneriatele care durează mai mulți ani. Primele locații în care compania va deschide birouri sunt Iași, Cluj și Timișoara și Arad, zone în care piața construcțiilor se află în creștere rapidă. Primul birou regional al Graphein a fost deschis la Iași datorită cererii în creștere din regiunea Moldovei din partea proiectelor de birouri, drumuri sau clădiri de patrimoniu și sunt foarte aproape de semnarea primei francize acolo”.

Graphein estimează că „este posibil ca pandemia Covid-19 și beneficiile aduse de stat pentru salariații din domeniul construcțiilor să mai diminueze din exodul românilor în diaspora” și lansează o veritabilă invitație: „Noi ne dorim chiar întoarcerea profesioniștilor din afară, iar celor mai buni le oferim posibilitatea de angajare și inclusiv posibilitatea de dezvoltare a unui business în sistem de franciză”.

Asociația Energia Inteligentă: Prețul gazelor naturale pentru iarna 2020 / 2021 va fi similar cu cel din iarna precedentă pentru majoritatea consumatorilor casnici. Acoperirea consumului de gaze va putea fi asigurat din producția internă

0

Piața de gaze naturale trece printr-o transformare puternică, care va continua și în perioada următoare. Vom asista la creșteri ale prețului gazului marfă față de prețurile actuale, fără ca această creștere să fie resimțită de majoritatea consumatorilor casnici de gaze. Nu vor fi probleme în asigurarea cu gaze a consumatorilor datorită cantităților mari de gaze din depozitele de înmagazinare și a dezvoltării infrastructurii de transport gaze, se arată într-o analiză a Asociației Energia Inteligentă.

Prognozele meteorologice pentru Europa Centrala și de Est pentru iarna 2020/2021 arată o iarnă blândă cu episoade severe de frig și viscol, astfel încât cererea de gaze în această regiune se va situa probabil la nivelul cererii din ultimii ani. Evoluția prețului gazelor în regiune va urma un ușor trend ascendent, odată cu creșterea cererii, însă, cel mai probabil prețul mediu al gazelor în lunile de iarnă nu va depăși 14 -15 euro/MWh (68 – 72,75 lei/MWh).

România se înscrie în același scenariu arată un studiu realizat Asociația Energia Inteligentă, astfel că prețul gazelor naturale pentru iarna 2020 / 2021 va fi similar cu cel din iarna precedentă.

Pentru consumatorul final de gaze din sectorul casnic, nu întrevăd schimbări semnificative la nivelul prețului pe care acesta o să-l plătească. Prețul gazelor va fi la un nivel aproape identic pentru majoritatea consumatorilor casnici cu cel plătit în iarna 2019/2020a declarat Dumitru Chisăliță, Președintele Asociației Energia Inteligentă.

Cu o prognoză meteorologică de iarnă ușoară, dar cu episoade de frig și viscol, țara noastră va înregistra probabil un consum similar ultimelor ierni, cu maxime de consum în zilele friguroase. Cantitatea mare de gaze depozitate în depozitele din România (peste 90% din capacitatea depozitelor), temperaturile ridicate prognozate pentru lunile octombrie și noiembrie 2020, dar și costurile ridicate ale gazelor din depozite, probabil vor duce la deschiderea depozitelor abia către luna decembrie 2020, ceea ce va face ca disponibilul de gaze din înmagazinare la nivelul lunilor ianuarie și februarie 2021 (lunile cu consumurile cele mai mari la nivel zilnic) să fie la un nivel de 25-30 mil mc/zi. Acest lucru va permite teoretic acoperirea consumului de gaze al României exclusive din intern, în majoritatea zilelor de iarnă. În zilele cu temperaturi foarte scăzute (dacă numărul consecutive al acestora nu va depăși 7 zile), România va avea nevoie de 5-15 mil mc/zi gaze din import, gaze care nu ar trebui să fie (exceptând accidentele) o problemă în a fi achiziționate din import având în vedere prețul comparativ al gazelor din import cu prețul din România, dar și importantele modificări în infrastructura românească care vor asigura curgerea mai rapidă a gazelor din Ungaria către principala zonă de consum din România, București – Ploiești, urmare a stațiilor de comprimare montate în sistemul românesc de transport și a construcției BRUA. Este posibil ca alte zone ale României să aibă de suferit datorită configurației actuale a sistemului de transport.

Evoluția prețului marfă a gazelor naturale în România (exclusiv servicii) va urma un trend ascendent în lunile următoare putând atinge un preț maxim de 81,65 lei/MWh în iarna 2020/2021. Această previzionare nu ia însă în calcul scenariul întreruperii activităților economice cu scopul de a opri răspândirea virusului SARC-COV-2.

În această analiză nu am luat în calcul scenariul (posibil în opinia mea) de oprire a activităților datorită Crizei Valului II Covid, aspect care va determina scăderi ale cererii de energie și va genera o ofertă mai ridicată decât cererea cu diminuare prețului la gaze marfă” a explicat Dumitru Chisălită.

În ultimele luni, piața de gaze naturale a prezentat o evoluție atipică, cauzată de multiplele modificări legislative, supraofertei de gaze datorată iernii blânde 2010/2020 și cantităților mari de gaze depozitate anterior datei de 31 decembrie 2019, ca urmare a pericolului existent la acel moment de oprire a gazelor prin Ucraina, la care se adaugă pentru iarna 2020/2021 importantele modificări ale capacităților de transport prin finalizarea noilor rute de transport și permisivitatea creșterii și diversificării cantităților de gaze în Europa Centrală și de Est (Turkish Stream, TAP, TANAP, LNG, etc.).

Asociația Energia Inteligentă reunește profesioniști din domeniul energiei electrice și gazelor naturale, care militează pentru un preț corect al gazelor naturale și pentru creșterea transparenței în piața de energie din România. Misiunea asociației este de a contribui la o bună informare a consumatorilor de gaze și de energie din țara noastră.

AGA ARB a votat noua componenţă a Consiliului Director

0

Adunarea Generală a Asociaţiei Române a Băncilor (ARB) reunită în şedinţă astăzi, 21 septembrie 2020, a votat noua componenţă a Consiliului Director ca urmare a completării celor două posturi vacante de membru. Conducerea Consiliului Director al ARB este asigurată de dl. Sergiu Oprescu, Președinte al Consiliului Director, dna. Luminița Runcan, Vicepreședinte, dl. Francois Bloch, dna. Mihaela Bitu și dl. Dan Sandu aleși în calitate de membri, la care se adaugă începând de astăzi dna. Mioara Popescu și dl. Cristian Agalopol.
Consiliul Director este organul deliberativ şi decizional al ARB, durata mandatului membrilor fiind de trei ani. Dl. Radu Grațian Ghețea ocupă funcția de Președinte de onoare al Asociației Române a Băncilor. Conducerea executivă este asigurată de Preşedintele Executiv, dl. Florin Dănescu.
Asociaţia Română a Băncilor și membrii săi au venit în întâmpinarea nevoilor din ce în ce
mai complexe ale populației, companiilor și statului român pentru contracararea efectelor negative determinate de contextul pandemic. Aproximativ 22% din creditele în derulare acordate populației au beneficiat de suspendarea obligațiilor de plată lunare, iar pe zona corporate procentul este de 28%.
Sectorul bancar românesc a intrat pregătit în această criză de sănătate determinată de
pandemia COVID-19, indicatorii de solvabilitate și lichiditate înregistrând valori superioare mediilor europene. Lichiditatea imediată era de 43,8%, la finele anului 2019, în timp ce indicatorul de solvabilitate atingea 22%. La finele primelor șase luni din anul 2020, solvabilitatea sistemului bancar era în creștere, până la 22,76%, mai mult decât dublu față de nivelul minim necesar. Gradul de acoperire cu provizioane a creditelor neperformante s-a majorat la 60,6%, la sfârșitul anului trecut, înregistrând valori semnificativ superioare mediei europene (44,6%), în timp ce rata creditelor neperformante tinde spre media europeană.
Responsabilitatea în alocarea resurselor va fi definitorie în evoluția sistemului bancar și a
economiei României în perioada post criză de sănătate. Aceste măsuri au rolul de a conserva capacitatea băncilor, în calitatea lor de Infrastructură Critică Națională, de a rămâne solid capitalizate și cu indicatori de lichiditate în acord cu reglementările naționale și internaționale pentru a evita afectarea stabilității financiare.
Asociația Română a Băncilor concentrează întreaga piață bancară din România și s-a extins
prin includerea a nouă membri afiliați, companii non-bancare. Prioritățile industriei bancare vizează menținerea rolului sistemului bancar de principal finanțator al economiei României cu asigurarea stabilității și credibilității sectorului bancar. Asociația Română a Băncilor are o tradiție de aproape trei decenii și este membră a Federației Bancare Europene din anul 1991 (cu drepturi depline din 2007), a Consiliului European al Plăților, a Federației Ipotecare Europene, a Institutului Bancar European și a 26 de organisme naționale lucrative privind dezvoltarea și perfecționarea cadrului economic. Pentru aceasta, comunitatea bancară pune la dispoziție peste 800 de specialiști care participă la cele 24 de comisii tehnice.

Aspiratoare și uscătoare de rufe, noutăți în programul Rabla electrocasnice

0

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a lansat în dezbatere publică ghidul de finanțare pentru programul „Rabla pentru electrocasnice” 2020. Bugetul programului este de 40 de milioane lei (finanțare prin Administrația Fondului pentru Mediu), pentru cel puțin 100.000 de beneficiari. Două echipamente sunt finanțate în premieră anul acesta: aspiratoare și uscătoare de rufe.

Ministrul mediului, apelor și pădurilor, Costel Alexe, subliniază: „Există o mare așteptare pentru acest program. De aceea, investim un buget dublu față de anul 2018. Toți ne ajutăm acasă de astfel de echipamente și ne bucurăm ori de câte ori ne mai cumpărăm ceva nou și modern: fie că este vorba despre un frigider în bucătărie sau un smart tv în sufragerie. Acesta este și sensul programului Rabla pentru electrocasnice – ca orice român să-și poată înlocui un aparat electric sau electrocasnic vechi cu unul nou, în pas cu avansul tehnologic al zilei de astăzi”.

Vor fi finanțate nerambursabil următoarele tipuri de aparate electrice și electrocasnice: mașini de spălat rufe (300 lei), aparate de aer condiționat, inclusiv portabile, frigidere sau combine frigorifice, televizoare, uscătoare de rufe (400 lei), aspiratoare (200 lei).

Ministrul Costel Alexe precizează: „Aceste sume vor ajunge la români sub formă de vouchere electronice, după un proces de înscriere, care nu durează mai mult de câteva minute, și care se va desfășura tot online. Am automatizat inclusiv procesul de validare a dosarelor de decontare ale comercianților, proces care anul trecut a produs întârzieri în deblocarea sumelor pentru comercianți. Românii trebuie să știe și că, dacă doresc să-și cumpere mai multe echipamente și să primească mai multe vouchere, o pot face. Condiția este ca voucherele

Pașii pentru obținerea finanțării sunt:

  1. Înscrierea în program. Orice solicitant va intra în aplicația informatică de pe www.afm.ro, unde va completa datele personale și va bifa echipamentul pentru care dorește finanțarea.
  2. Imediat după acest proces, aplicația va emite un voucher electronic cu o valabilitate de 15 zile.
  3. Cu acesta, orice român se va duce la un comerciant autorizat în program, va preda aparatul vechi pe care vrea să-l înlocuiască și va achiziționa aparatul nou pe care și-l dorește.

Echipamentul vechi predat trebuie să fie de același tip cu cel nou achiziționat, cu două excepții: pentru uscătoare de rufe și pentru mașini de spălat vase sunt acceptate aparate vechi din restul listei programului.

Detalii aici

Singurul hub de inovare digitală din regiunea București-Ilfov

0

Singurul hub de inovare digitală din regiunea București-Ilfov care funcționează exclusiv digital este Green Digital Innovation HUB (Green eDIH), cel mai important centru de excelență în digitalizare și inovare din regiune. Hub-ul își anunță înscrierea în Procedura națională de selecție pentru Rețeaua EDIH derulată de ADR (Autoritatea pentru Digitalizarea României).

Green eDIH se adresează asociațiilor, clusterelor, structurilor patronale, mediului academic, institutelor de cercetare și statistică, companiilor private de tip IMM și companiilor mari, autorităților locale și centrale, oricăror entități „care pot aduce plus valoare dezvoltării alerte și eficiente ulterioare, facilitând accesul acestora la toate resursele necesare pentru a implementa cu succes transformarea digitală prin inovare și transfer de cunoștințe avansate”.

Înscrierea noilor membri din regiunea București-Ilfov se face exclusiv digital, prin aplicarea online pe website oficial: www.DIH.green.

Gabriel Munteanu

Gabriel MUNTEANU, președinte al Green Technology Cluster, Green eDIH Governor, subliniază: „Transformarea digitală înseamnă o mai mare concentrare asupra oamenilor și va trebui să pună în practică și să adauge valoare conceptelor e, de la eCitizen la eGovernment, pentru a crea un ecosistem al colaborării eficiente om-tehnologie. Credem cu tărie că, în contextul rețelelor interconectate ale viitorului digital, indispensabilele Supra-Specializării vor putea fi obținute doar prin dezvoltarea accelerată a competențelor digitale”.

Ca structură, hub-ul cuprinde:

Membri tehnologici (www.DIH.green/GreenTechMembers) – membrii Green Technology Cluster sunt implicit GreenTech Members si sunt reprezentanți exclusiv de companii private din domeniul tehnologiei informației care au know-how-ul și resursele de a genera, implementa și dezvolta sustenabil orice proiect complex legat de ultima tehnologie în domeniu, pornind de la faza de testare și până la implementarea globală.

Membri asociați (www.DIH.green/GreenAssociateMembers) – membrii asociați (GreenAssociate Members) sunt reprezentați de asociații, clustere, structuri patronale, instituții de tip universitate, institut de cercetare și/sau statistică, companii private, IMM-uri sau companii mari și orice entitate care poate aduce plus valoare dezvoltării alerte și eficiente ulterioare.

Membri beneficiari (www.DIH.green/GreenBeneficiaryMembers) – membrii beneficiari (GreenBeneficiary Members) sunt autorități publice centrale și locale, precum și orice instituție publică sau privată care nu se poate implica activ ca membru asociat, însă poate deveni beneficiarul inovației si serviciilor de consultanță, audit, dezvoltare, implementare și inovare verde realizate de ceilalți membrii activi ai GeDIH. Astfel poate deveni o verigă importantă în ecosistemul digital ca membru care beneficiază de toate avantajele și rezultatele cercetării realizate în cadrul GeDIH, facilitând diseminarea în comunități locale, ca parte a studiilor de piață sau implementând în cadrul comunităților sociale pe care le reprezintă.

Parteneri (www.DIH.green/GreenPartners) – GreenPartners sunt entități Internaționale care pot aduce aportul direct și pot susține în cel mai eficient mod strategia de dezvoltare a digitalizării în România din poziția de partener global de tehnologie, dispuși să susțină transferul de know-how și diferite programe deja dezvoltate la nivel global ca parte a strategiei comunitare. Astfel, vor putea ajuta la dezvoltarea viitorului centru de excelență în digitalizare, inovare și cercetare-dezvoltare aplicate pe domeniile de interes ale unui DIH, bazate pe o strânsă cooperare și transparență între autoritățile publice și mediul privat.

Green eDIH își definește misiunea prin „a asigura un ecosistem de inovare digitală bazat pe tehnologiile verzi (eco-friendly) pentru economia privată și administrația publică din regiunea București-Ilfov”. Viziunea și-o bazează „pe ambiția de a transforma modul de operare al actorilor implicați în mediul public și cel privat, prin sprijinul acordat acestora în procesul de adoptare a celor mai noi tehnologii (AI, ITS, HPC, Smart City, Digitalizare, Securitate Cibernetică, Matchmaking, Big Data, Aeronautical Research, HighTech Legal), cu scopul de a se alinia la standardele europene în ceea ce privește dezvoltarea durabilă și verde. Pentru a susține și a accelera inovația prin intermediul tehnologiilor digitale verzi, Green eDIH a creat din start cinci Programe Digitale care vor integra și extinde funcțiile  principale ale unui EDIH: GreenTech Academy, GreenTech Network, GreenTech Starter, GreenTech Policy și GreenTech Projects”.

În plan european, reamintește Green eDIH, „centrele europene de inovare digitală (European Digital Innovation Hubs – EDIH) oferă acces la expertiză tehnică și experimentare, astfel încât, cei interesați să poată „testa înainte de a investi”. De asemenea, oferă servicii de inovare, consultanță pentru finanțare, formare și dezvoltarea competențelor necesare pentru o transformare digitală de succes. În contextul noului Cadru Financiar Multianual 2021-2027, Comisia Europeană a propus un nou program de finanțare, dedicat, în exclusivitate, susținerii transformării digitale a economiei și societății europene. Programul Europa Digitală vizează îmbunătățirea competitivității UE la nivel internațional prin investiții importante în dezvoltarea capacităților strategice ale Uniunii, susținând dezvoltarea unor domenii cheie, precum inteligența artificială, calculul numeric de înaltă performanță (high-performance computing – HPC), securitate cibernetică, competențe digitale avansate, digitalizarea administrației publice și interoperabilitate. Rolul centrelor europene de inovare digitală (European Digital Innovation Hubs – eDIH) este de a se asigura căcă soluțiile digitale inovatoare, bazate pe noile tehnologii, sunt integrate în activitatea curentă a companiilor și administrațiilor publice. Astfel, centrele de inovare digitală oferă posibilitatea de a experimenta și testa aceste tehnologii, pentru a le aplica în funcție de necesitățile specifice domeniului de activitate a fiecărei companii sau instituții din sectorul public”.

ANALIZĂ KEYSFIN: PERFORMANȚA ECONOMICĂ A JUDEȚELOR ÎN 2019

ANALIZĂ KEYSFIN: PERFORMANȚA ECONOMICĂ A JUDEȚELOR ÎN 2019. CARE SUNT CELE MAI PUTERNICE ȘI CELE MAI SLABE JUDEȚE DIN ROMÂNIA, ÎN FUNCȚIE DE CIFRA DE AFACERI A COMPANIILOR ÎNREGISTRATE.

Bucureștiul, Ilfovul și Timișul se află în topul celor mai puternice județe din România în funcție de cifra de afaceri din 2019 a companiilor înregistrate, iar în clasamentul județelor cu cele mai slabe rezultate de business se regăsesc Mehedinți, Caraș Severin și Vaslui, potrivit noii analize KeysFin Local Business.

Mai mult, în comparație cu acum 5 ani, există coborâri considerabile în topul județelor românești, așa cum este cazul Aradului, care a coborât de pe locul 10 în 2015, pe locul 13 în 2019, sau al județului Galați, care a ajuns, de pe locul 15 în 2015, pe locul 17 în 2019. În ceea ce privește rezultatele pozitive, Prahova a urcat de pe locul 8 în 2015, pe 6 în 2019, iar Bihor a ajuns de pe locul 12 în 2015, pe locul 9 în 2019, în funcție de cifra de afaceri a companiilor înregistrate.

„Harta de business a României prezintă mari discrepanțe între regiuni. Dacă cele mai puternice zece judeţe au concentrat în 2019 peste 70% din cifra de afaceri totală şi 2,2 milioane de salariaţi, cele mai sărace zece judeţe au generat în 2019 afaceri de numai 65 de miliarde de lei – doar 4,2% din total, cu 237 de mii de angajați. În tot acest proces de concentrare a business-ului, un rol major îl joacă performanțele autorităților locale, ale căror investiţii în infrastructura materială și umană au consecinţe directe şi evidente în creşterea discrepanţelor economice la nivel regional“, adeclarat Roxana Popescu, Managing Director KeysFin, unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

Deși topul de acum 5 ani seamănă destul de bine cu topul din momentul de față, în sensul în care majoritatea județelor au câștigat/ pierdut doar una sau două poziții în clasament, există și diferențe spectaculoase. Dacă la Galați, căderea are cu siguranță legătură cu rezultatele Combinatului Siderurgic, în Bihor avansul poate fi pus și pe seama investițiilor în infrastructură. De cealaltă parte, ne bucură să vedem saltul unei părți din zona de Sud a țării, acolo unde județele Dolj și Olt au performat bine în ultimii ani“, acompletat Roxana Popescu.

În funcție de numărul de companii existente, pe primul loc se află în continuare Capitala, cu 136,9 mii de companii în 2019 (peste 20% din total), fiind urmată de Cluj, cu 42,9 mii de companii (6,3 % din total) și de Ilfov, cu 30,8 mii de companii (4,5% din total). La cealaltă extremă, cele mai puține companii sunt înregistrate în Mehedinți, cu doar 3,6 mii firme existente în 2019, dar și în Botoșani, cu 4,6 mii de companii, și în Covasna, cu 4,7 mii de companii.

TOP CELE MAI PUTERNICE 10 JUDEȚE DIN ROMÂNIA,
ÎN FUNCȚIE DE CIFRA DE AFACERI

Bucureștiul a avut o cifră de afaceri de 570,8 miliarde lei în 2019, aflându-se pe primul loc și fiind urmat la mare de distanță de Ilfov, cu 111,8 miliarde lei și Timiș, cu 67,2 miliarde lei. Față de 2015, Argeșul a scăzut un loc, de pe 4 pe 5, ajungând la 65,5 miliarde lei, iar Clujul a avansat de pe locul 5 în 2015, pe 4 în 2019, având o cifră de afaceri de 65,7 miliarde lei anul trecut.

Următoarele județe din România, în funcție de cifra de afaceri din 2019 a companiilor înregistrate sunt Prahova (56 miliarde lei), Constanța (52 miliarde lei), Brașov (47,3 miliarde lei), Bihor (34,1 miliarde lei) și Sibiu (34 miliarde lei).

În ceea ce privește topul profitabilității, pe primul loc se află și în acest caz Bucureștiul, cu un rezultat net pozitiv în valoare de 30,9 miliarde lei, fiind urmat de Ilfov, cu 6 miliarde lei și Cluj, cu 5,2 miliarde lei.

JUDEȚELE UNDE AFACERILE APROAPE CĂ LIPSESC

Față de acum 5 ani, situația a rămas aproape neschimbată în Mehedinți, un județ care a rămas pe ultimul loc, atât în ceea ce privește cifra de afaceri a companiilor de aici, cât și numărul acestora. Astfel, în 2019, cele 3,6 mii de companii înregistrate în Mehedinți au totalizat o cifră de afaceri de doar 3 miliarde de lei. Topul celor mai slabe județe din punct de vedere economic este completat de Caraș-Severin, cu o cifră de afaceri a companiilor de 6,2 miliarde de lei, Vaslui, cu 6,42 miliarde de lei, Teleorman, cu 6,45 miliarde de lei, și Covasna, 6,51 miliarde de lei.

Cât despre județele care se află pe pierdere, în funcție de rezultatul net al companiilor, cele mai slabe rezultate financiare au fost înregistrate în Vâlcea, județ aflat pe ultimul loc, cu o pierdere cumulată de 1,1 miliarde lei, Hunedoara – pierdere cumulată de 425,9 milioane lei și Gorj – pierdere cumulată de 393 milioane lei.

CELE MAI POPULARE DOMENII DIN ROMÂNIA

În ceea ce privește sectoarele de activitate, Comerțul predomină în mai toate județele României, dar și Construcțiile, Industria Prelucrătoare și IT&C-ul ocupă locuri fruntașe.

Astfel, în 2019, în București, existau peste 36 de mii de companii, având ca domeniu principal de activitate un cod CAEN aferent comerțului, totalizând o cifră de afaceri de 276 miliarde lei (45% din totalul sectorului). Capitala este urmată de Cluj, cu 9,7 mii firme din comerț și o cifră de afaceri de 24,7 miliarde lei (4% din total sector) și Ilfov, cu 9,69 mii companii din comerț și afaceri de 67,9 miliarde lei (peste 11% din total sector).

Construcțiile sunt populare îndeosebi în București, Cluj și Timiș, acestea fiind cele mai importante 3 județe pentru acest domeniu de activitate. Bucureștiul este din nou pe primul loc, cu peste 13 mii de  companii care se ocupă cu construcțiile, totalizând o cifră de afaceri de 30,3 miliarde lei (38% din sector). Podiumul este completat de Cluj, cu 5,1 mii companii și 6,9 miliarde lei cifră de afaceri și Timiș, cu 3,7 companii și 3,3 miliarde lei cifră de afaceri.

Cât despre industria prelucrătoare, tot capitala conduce, cu o cifră de afaceri de 46,9 miliarde lei (12% din total sector) a celor 7,4 mii de companii cu sediul aici și afaceri în acest sector. Pe locul 2 ca cifră de afaceri se clasează Argeș, cu 39,8 miliarde lei și 2,1 mii de companii, dintre care cea mai importantă este AUTOMOBILE DACIA SA, iar pe locul 3 Timiș, cu 27 miliarde lei cifră și 2,6 mii de companii.

IT&C-ul devine din ce în ce mai activ, atât în județele deja consacrate, care de altfel se și află pe locurile 1 și 2: București (11,3 mii de companii și o cifră de afaceri de 44 miliarde lei) și Cluj (2,9 mii companii și o cifră de afaceri de 5,7 miliarde lei), cât și în Timiș (1,3 mii de firme și o cifră de afaceri de 2,4 miliarde lei), Iași (1,3 mii companii și o cifră de afaceri de 1,8 miliarde lei) și Ilfov (1,7 mii de companii și o cifră de afaceri de 992,8 milioane lei), ocupantele locurilor 3, 4 și 5.

CELE MAI MUNCITOARE JUDEȚE

Județele în care se regăsesc cei mai mulți angajați sunt București – cu peste 1 milion de angajați, Timiș, cu 189,7 mii de angajați, și Cluj, cu 183,7 mii de angajați în 2019.

De cealaltă parte, județele cu cei mai puțini angajați sunt Mehedinți și Giurgiu, cu doar 14,6 mii de angajați și respectiv 20,9 mii de angajați în 2019.


Nota: Analiza are la bază datele financiare din 2019, raportate de companii la Ministerul Finanțelor până în momentul extragerii informațiilor, în septembrie 2020. Datele pot suferi modificări până la sfârșitul lui 2020.


DESPRE KEYSFIN

KeysFin oferă soluții de reducere a riscului comercial, utilizând date despre companiile din România și din străinătate, prin intermediul unor instrumente dedicate. Cu un portofoliu de peste 500 de clienți, KeysFin este unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România. KeysFin deţine şi aplicaţia KeysFinder, prin intermediul căreia utilizatorii pot accesa usor şi rapid situaţii financiare, indicatori şi informaţii juridice de la peste 4 milioane de entități economice din România.