Platforma de teste Brio®, listată pe SeedBlink

0

Platforma de teste digitale standardizate pentru elevi Brio® se listează pe SeedBlink, cea mai mare platformă de equity crowdfunding din Europa de Sud-Est ca sume tranzacționate și număr de investitori, destinată investițiilor în startup-uri și dezvoltării mediului antreprenorial inovator din regiune. Runda de finanțare va fi de 270.000 euro (compania acceptând supra-subscriere până la maximum 350.000 euro), pentru care compania va ceda 9,09% (până la maximum 11,48%) din acțiuni. Evaluarea pre-investiție a Brio® este de 2,7 milioane euro.  

Dragoș Iliescu (foto), CEO, Chief Scientist și fondator Brio®, subliniază: „Prima sămânță Brio® a apărut într-o convorbire care nu prevestea nimic epocal, pe un aeroport din SUA, unde îl însoțeam pe mentorul meu Thomas Oakland – părintele testării educaționale – într-un proiect internațional. L-am întrebat mai mult retoric pe Tom cum aș putea să-mi ajut copiii să crească într-un sistem educațional ne-performant. Tom mi-a spus «cu asta te ocupi, Dragoș, fă ceva pentru toți copiii din România, îți va fi mai ușor!». Tom, care din păcate ne-a părăsit prea devreme, a fost nu numai co-fondator și primul business angel al Brio®, ci și cel care a sădit în mintea mea această idee simplă, concretizată după cinci ani de muncă într-un produs digital care oferă tuturor elevilor din România un sistem de testare educațională științific, independent și obiectiv și la cel mai înalt nivel al tehnicilor de psihologie educațională”.

Andrei Dudoiu, Co-Founder & CEO SeedBlink: „Suntem foarte entuziasmați că prin intermediul SeedBlink putem susține dezvoltarea unui proiect de business cu impact social major – BRIO® – al cărui instrument digital va contribui la îmbunătățirea performanțelor învățământului românesc. Apreciem ambiția echipei din spate de a scala ulterior platforma de testare la nivel european”.

Brio® s-a impus ca „soluție de tip SaaS (software as a service) de ultimă generație pentru testare si evaluare școlară, avizată de Ministerul Educației și Cercetării. Aceasta este fundamentată pe analize științifice proprii și pe cele mai noi teorii din științele educației de la nivel internațional. Brio® își propune să monitorizeze și să îmbunătățească atât performanțele școlare ale elevilor din clasele I-XII, cât și încrederea părinților și a profesorilor, generând, în același timp, o îmbunătățire vizibilă a întregului sistem de educație al României. Brio® vizează implementarea în masă, la nivel național, bazându-se pe faptul că oferă un produs digital ușor de folosit, care a trecut deja testul utilizatorilor, înregistrând o foarte bună rată de adoptare socială  în timpul perioadei de lockdown. În perioada martie-august 2020, 18.000 de elevi și-au testat cunoștințele prin intermediul a peste 67.000 de teste, iar 260 de școli au ales Brio ca instrument de evaluare. Mai mult decât atât, motorul de testare al Brio®, creat de o echipă de experți internaționali în testare și psihometrie, face ca platforma să fie aplicabilă și pentru piețele internaționale, în special pentru marea piață regională a Comunității Europene”.

Testele Școlare Brio® sunt definite ca „teste digitale standardizate, prin care elevii români din clasele I-XII își pot evalua obiectiv cunoștințele la principalele materii școlare și își pot îmbunătăți performanța la examene. Testele standardizate sunt dezvoltate pe baza unor principii științifice de măsurare (ramura științei care se ocupă de aceasta se numește psihometrie), astfel încât întrebările, procedurile de scorare și de interpretare să fie aceleași pentru toate persoanele care trec prin testul respectiv. Ele utilizează metode statistice complexe pentru a respecta principiile de fidelitate și validitate, adică acuratețe (lipsă de eroare) și adecvare (corectitudine, acoperirea teritoriului conceptual țintit). De aceea, sunt mult mai riguroase decât testele dezvoltate ad-hoc. Scorul unui test standardizat nu este supus subiectivității, el nefiind dependent de blândețea sau severitatea evaluatorului ori de lejeritatea ori dificultatea întrebărilor.După fiecare testare, elevul și părintele sau profesorul primesc un raport de evaluare — Raportul Brio® — un document detaliat ce descompune în termeni foarte clari aspectele din subcapitolele analizate, indicând ce noțiuni sunt stăpânite deja de elev, respectiv pe cele pentru care e nevoie de aprofundare. Un instrument de ghidare și de informare obiectivă și acționabilă, este singurul tool de pe piața românească de educație digitală ce sprijină pregătirea și performanța susținută, identificând cu exactitate ariile unde elevul trebuie să mai lucreze pentru a fi competitiv față de colegii săi de generație. Brio® este avizat de Ministerul Educației și Cercetării, Sistemul de Testare fiind un produs științific conceput pe baza programei școlare din România, conceptualizat de o echipă de profesori și experți internaționali în testare și psihometrie”.

Licențe 3D gratuite acordate profesorilor de Editura Didactică și Pedagogică

0

În sprijinul activității determinate de condițiile acestui început de an școlar, Editura Didactică și Pedagogică (EDP) facilitează desfășurarea de lecții la distanță acordând 5000 de licențe 3D gratuite pentru folosirea manualelor de către profesori. Este o premieră pentru piața editorială din România. Profesorii beneficiari calificați în utilizarea manualelor 3D ale EDP au primit codul de activare pentru conturile individuale de pe platforma MozaBook.

EDP explică: „Prin intermediul tehnologiei educaționale 3D, fiecare profesor deținător al licenței  își poate personaliza în mod original manualele Editurii Didactice și Pedagogice, cu resursele spectaculoase inserate pe platforma MozaBook, dar și cu propriile resurse, având la dispoziție o bibliotecă virtuală cu peste 1200 de animații 3D în premieră în România, sute de videoclipuri educaționale, instrumente și jocuri educaționale în limba română. Popularizarea instrumentarului educațional 3D în România a debutat odată cu webinarul din data de 26 mai 2020, la  care s-au înscris peste 10.000 de participanți. Potrivit acordului de exclusivitate semnat în 2019, între Editura Didactică și Pedagogică și compania Mozaik Education, a fost organizat – împreună cu EduMagic Solutions și Mozaik Education, cu sprijinul Ministerului Educației și Cercetării și cu participarea efectivă a doamnei ministru Monica Cristina Anisie – evenimentul Folosește manuale 3D și intrumente interactive pentru a susține lecții la distanță, la care au participat peste 7.500 de cadre didactice. Resursele educaționale 3D de la EDP pot fi accesate de toate cadrele didactice din învățământul preșcolar, primar, gimnazial și liceu”.

Market Cap of Europe’s Five Largest Banks Slumped by 42% Since January

0

The coronavirus outbreak has hit the European banking system hard, with many of the largest banks coping much worse with the crisis than their US peers. While the US financial giants utilized the frenzied trading around the COVID-19 turmoil to boost their investment banking and trading revenues and to better position themselves in times of economic uncertainty, major European lending facilities all reported massive financial losses in the second quarter, causing their market cap to plunge below March levels.

According to data presented by StockApps.com, the market capitalization of Europe’s five largest banks dropped to $233.1bn in August, a 42% plunge since the beginning of the year.

Europe’s Largest Bank HSBC Lost $73.4bn in Market Capitalization

Last month, Europe’s largest bank by assets, HSBC, reported a 65% fall in pre-tax profits for the first half of 2020 to $4.3 billion, down from $12.41 billion reported a year ago. The revenue dropped by 9% to $26.7 billion during the same period.

In December 2019, the market capitalization of the London-headquartered financial giant stood at $161.5bn, revealed Statista and YCharts data. During the next three months, this figure dropped to $114bn in March.The noticeable decreasing trend continued in the following months, with the market capitalization falling to $88.1bn in August, a 45% plunge since the beginning of the year.

PNB Paribas, the second-largest bank in Europe, lost $19.7bn in market cap amid the coronavirus crisis, a 26% plunge in eight months. In January, the combined value of shares of the French financial giant stood at $74bn. Statistics show this figure stumbled to $54.3bn last month.

Lloyds Banking Group Witnessed the Biggest Market Cap Plunge

Since the beginning of the year, Europe’s third-largest bank by assets, Banco Santander SA, lost 49% of its market cap. Statistics show the Spanish bank had $66.97bn in market capitalization in December 2019. By the end of August, this figure dropped to $33.7bn.

However, the YCharts data revealed that Lloyds Banking Group witnessed the most significant drop in the market capitalization this year, with the figure falling from almost $58bn in December to $25.1bn in August, a 56% plunge in eight months. After putting aside £2.4bn for bad debts, Britain’s biggest high street lender reported a loss of £676 million in the second quarter of 2020, down from a £1.3bn profit during the same period last year.

The Lloyds Bank chief executive officer, António Horta-Osório, said: “The outlook has clearly become more challenging since our first-quarter results, with the economic impact of lockdown considerably larger than expected at that time.”

Statistics show the market cap of ING Group, as the fifth-largest bank in Europe, dropped by 32% since the beginning of the year, with the combined value of bank`s shares falling from nearly $47bn in January to $31.8bn in August.

The full story can be read here:  https://stockapps.com/market-cap-of-europes-five-largest-banks-slumped-by-42-since-january/

Răspunsul mondial la noul coronavirus: OMS și Comisia lansează Consiliul de facilitare pentru a consolida colaborarea la nivel mondial

0

Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, împreună cu directorul general al OMS, Tedros Adhanom Ghebreyesus, au lansat și au găzduit în comun prima reuniune a Consiliului de facilitare la nivel înalt, exercitându-și rolul conducător în activitatea cadrului global de colaborare reprezentat de Acceleratorul accesului la instrumentele de combatere a COVID-19 (ACT-A), pentru a accelera crearea și punerea la dispoziția populației a unor vaccinuri, teste și tratamente vizând COVID-19, precum și pentru a îmbunătăți sistemele de sănătate.

Obiectivele primei reuniuni a Consiliului au fost ajustarea planului conceput pentru ca Acceleratorul-ACT să devină o soluție mondială primordială menită să pună capăt crizei și să redreseze sistemele de sănătate și creșterea economică mondială, colaborarea la crearea premiselor economice și investiționale pentru a finanța integral Acceleratorul-ACT și mobilizarea liderilor politici și a sprijinului internațional pentru o alocare echitabilă la nivel mondial.

Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat: „Lansarea de astăzi a Consiliului de facilitare ne apropie de obiectivul nostru pe plan mondial: acces la vaccinuri, teste și tratamente care vizează noul coronavirus pentru toți cei care au nevoie de ele, oriunde s-ar afla. UE își va folosi toată influența pentru a contribui la menținerea unității mondiale împotriva noului coronavirus. Cu ajutorul Norvegiei și al Africii de Sud, în calitatea lor de președinte al nordului, respectiv, sudului planetei, precum și al expertizei OMS și a partenerilor noștri internaționali, nicio țară sau regiune nu va fi lăsată în urmă în această luptă.

Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, directorul general al OMS, a declarat: „Aproape 5 000 de vieți se pierd în fiecare zi din cauza COVID-19 și se estimează că anul acesta economia mondială se va contracta cu mii de miliarde de dolari anul acesta. Necesitatea realizării de investiții pentru a pune capăt pandemiei nu a fost niciodată mai pregnantă. Acceleratorul ACT este cel mai bun mod de a asigura un acces echitabil la vaccinuri, mijloace de diagnostic și tratament, dar în prezent se confruntă cu un deficit de finanțare de 35 miliarde USD. Finanțarea integrală a Acceleratorului ACT ar scurta pandemia și ar răscumpăra rapid aceste investiții pe măsură ce economia globală se va redresa.”

Stella Kyriakides, comisarul pentru sănătate și siguranță alimentară, a declarat: „Singura modalitate de a înfrânge COVID-19 este acționarea, împreună, la nivel mondial. Singura cale de urmat este solidaritatea, responsabilitatea și cooperarea la nivel mondial. Astăzi, ne manifestăm mai puternic rolul de conducere pe plan mondial pentru a accelera crearea și punerea la dispoziția populației, într-o manieră echitabilă, a vaccinurilor și a mijloacelor de diagnostic și tratament. Consiliul de facilitare va juca un rol esențial în realizarea acestui obiectiv.

În cadrul primei sale reuniuni, Consiliul a adoptat o declarație politică prin care se evidențiază rolul esențial al colaborării la nivel mondial în înfrângerea virusului. Ea evidențiază importanța testării, tratării, vaccinării și a îmbunătățirii sistemelor de sănătate pentru a înfrânge pandemia. Declarația menționează, de asemenea, progresele înregistrate și face apel la alocarea de resurse suplimentare pentru îndeplinirea misiunii.

Consiliul de facilitare este compus din guverne și parteneri neguvernamentali (BMGF, Wellcome Trust). El este coprezidat de Norvegia și de Africa de Sud, asigurând un echilibru geografic. Consiliul continuă rezultatele obținute de ACT-A în doar patru luni, cum ar fi studierea a peste 200 de vaccinuri, desfășurarea a peste 1 700 de trialuri clinice și evaluarea a peste 80 de mijloace de diagnostic, precum și examinarea a 100 de țări pentru a identifica lacunele în materie de capacități.

Etapele următoare

Detaliile finale cu privire la situația investițiilor și la planul ACT-A vor fi definitivate la 17 septembrie, iar ulterior, la 30 septembrie, se va desfășura evenimentul ACT-A la nivel înalt, în cadrul AG a ONU.

În perioada 15 – 30 septembrie vor avea loc reuniunea Adunării Generale a ONU și reuniunea G20, iar ele vor avea un rol de amplificare a apelului adresat liderilor politici mondiali. În perioada 12 – 18 octombrie vor avea loc reuniunile Băncii Mondiale/FMI unde se vor analiza amploarea dificultăților economice și a angajamentelor inițiale. Din noiembrie până în martie 2021, reuniunea la nivel înalt a G20 și alte reuniuni conexe vor răspunde la seria de angajamente.

În cele din urmă, campania de promovare a ACT-A urmărește să abordeze provocările politice majore și să asigure finanțarea necesară în valoare de peste 29 miliarde EUR (35 miliarde USD).

Context

Lansat la sfârșitul lunii aprilie 2020, Acceleratorul accesului la instrumentele de combatere a COVID-19 (ACT-A) reunește guverne, oameni de știință, întreprinderi, societatea civilă și filantropi, precum și organizații sanitare de nivel mondial (Fundația Bill și Melinda GatesCEPIFINDGaviFondul GlobalUnitaidWellcomeOMSBanca Mondială și Facilitatea de finanțare globală). El urmărește să accelereze crearea unor vaccinuri și a unor mijloace de diagnostic și tratament care să fie accesibile tuturor, precum și să îmbunătățească sistemele de sănătate în mod corespunzător. Schimbul de cunoștințe și de date este esențial. ACT va fi în vigoare timp de 2 ani (cu posibilitate de reînnoire). Nu se va stabili o nouă structură fizică, ci se va utiliza expertiza instituțiilor existente și a partenerilor existenți.https://www.theglobalfund.org/en/

Trei parteneriate privind vaccinuri, mijloace de diagnostic și tratament definesc strategia, identifică resursele necesare și stabilesc normele privind responsabilitatea. Ele reunesc industria, cercetarea, fundațiile, autoritățile de reglementare și organizațiile internaționale, urmând o abordare bazată pe lanțuri valorice, de la cercetare la fabricare și la punerea la dispoziția populației. Aceste parteneriate funcționează într-un mod cât mai autonom posibil și sunt sprijinite de un grup de parteneri guvernamentali și privați care nu urmăresc obținerea de profit.

Obiectivul ACT-A este de a proteja sistemele de sănătate și de a redresa întreprinderile și economiile prin accelerarea creării, alocarea echitabilă și livrarea pe scară largă a 2 miliarde de doze de vaccinuri până la sfârșitul anului 2021, a 245 milioane de cure terapeutice până la jumătatea anului 2021 și a 500 milioane de teste până la jumătatea anului 2021.

Comisia Europeană este hotărâtă să găsească o soluție mondială la pandemie. Acesta este motivul pentru care, începând cu 4 mai 2020, ea a procurat aproape 16 miliarde EUR în cadrul Răspunsului mondial la noul coronavirus, acțiunea mondială care are ca obiective asigurarea accesului universal la teste, tratamente și vaccinuri vizând noul coronavirus și redresarea economică mondială.

Clujul este în finala competiției pentru titlul de Capitală Europeană a Inovării

0

Alături de Valencia, Viena și doar alte 3 orașe europene, Cluj-Napoca este printre cei 6 finaliști ai competiției pentru titlul de Capitală Europeană a Inovării în 2020 și ar putea câștiga 1 milion de euro.11/09/2020

Un juriu la nivel înalt, format din experți independenți, a selectat cei șase finaliști după interviuri detaliate cu reprezentanții unui număr de douăsprezece orașe aflate pe o listă scurtă.

Descoperiți videoclipurile promoționale ale celor 12 orașe de pe lista scurtă din acest an.(link is external)

Cele șase orașe finaliste ale ediției din acest an sunt enumerate mai jos, în ordine alfabetică:

  • Cluj-Napoca (România)
  • Espoo (Finlanda)
  • Helsingborg (Suedia)
  • Leuven (Belgia)
  • Valencia (Spania)
  • Viena (Austria)

Finanțat prin Orizont 2020, programul de cercetare și inovare al UE, premiul recunoaște inițiative excelente care transformă orașele europene în centre de testare a unor inovații. Orașele finaliste nu se tem de marile provocări cu care se confruntă și caută soluții și activități de jos în sus care să permită dezvoltarea unor ecosisteme de inovare dinamice în jurul lor.

La 24 septembrie 2020, Comisia va anunța Capitala europeană a inovării 2020, precum și ocupanții următoarelor cinci locuri, în cadrul unei ceremonii de premiere complet virtuale ce se va desfășura în cadrul Zilelor europene ale cercetării și inovării (22-24 septembrie 2020), la care înregistrarea este deschisă și gratuită.

În același timp, Comisia va acorda Premiul UE pentru femei inovatoare 2020Premiul Orizont al Consiliului european pentru inovare (CEI) – „Înaltă tehnologie accesibilă pentru ajutor umanitar” și Premiul pentru impact Orizont  2020.

Orașul câștigător va deveni Capitala europeană a inovării 2020 și va primi 1 milion de euro pentru a-și sprijini activitățile de inovare și pentru a-și consolida capacitatea de conectare a persoanelor, a sectorului public, a mediului academic și a întreprinderilor, pentru a aduce beneficii societale comunităților sale.

Fiecărui ocupant al celorlalte cinci locuri i se va acorda suma de 100,000 de euro.

Restricțiile impuse la vânzarea de terenuri agricole – efecte benefice și victime colaterale

0

Material de opinie de Ana Petrescu, Senior Manager Taxe Directe, și Angela Borza, Senior Consultant Taxe Directe, Deloitte România (foto)

Vânzarea terenurilor agricole situate în extravilan se va efectua, începând din data de 13 octombrie 2020, după reguli noi. Printre noutățile aduse de Legea 175/2020 se află dreptul de preempțiune acordat mai multor categorii de potențiali cumpărători, de la rude apropiate, arendași, proprietari de investiții agricole, vecini, tineri fermieri, până la instituții ale statului. O altă noutate constă în aplicarea unui impozit considerabil pe câștigul obținut din vânzarea terenului, dacă înstrăinarea are loc la mai puțin de opt ani de la cumpărare. Dincolo de implicațiile pozitive ale acestor reglementări, cum ar fi că favorizează comasarea terenurilor și consolidarea exploatațiilor agricole, există și efecte adverse, precum faptul că descurajează investițiile în alte domenii care necesită suprafețe mari de teren. 

Concret, legea prevede că, la vânzarea unui teren, primul drept de preempțiune revine co-proprietarilor și rudelor, iar următoarele două, proprietarilor de investiții agricole realizate pe acel teren sau pe terenurile vecine ori arendașilor, în anumite condiții. Tinerii fermieri beneficiază de al patrulea drept de preempțiune, fiind urmați de institute de cercetare, vecini și alte instituții ale statului.

În cazul în care titularii dreptului de preempțiune nu își manifestă intenția de a cumpăra terenul în termenul legal de 45 de zile lucrătoare de la afișarea ofertei de vânzare, acesta se poate vinde altui cumpărător (persoană fizică sau juridică), prioritar celor care respectă mai multe condiții cumulative (spre exemplu, ca potențialul cumpărător să fi desfășurat activități agricole pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin cinci ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenului respectiv) și, în cele din urmă, oricărei alte persoane fizice sau juridice.

Impozitul suplimentar afectează indirect toți cumpărătorii,
cu sau fără drept de preempțiune

Dincolo de restricțiile impuse la selectarea cumpărătorului, actul normativ prevede și o „penalitate” pentru revânzarea terenului la mai puțin de opt ani de la achiziție, respectiv un impozit de 80% pe câștig (diferența dintre prețul de vânzare și prețul inițial de cumpărare). Aceeași cotă de impozitare se aplică și în cazul înstrăinării directe sau indirecte, înainte de împlinirea a opt ani de la cumpărare, a pachetului de control al societăților care au în proprietate terenuri agricole situate în extravilan și care reprezintă mai mult de 25% din activele acestora. Legea prevede și ca impozitul pe profit datorat ca urmare a vânzării să fie ajustat în așa fel încât să nu se ajungă la o dublă impozitare a câștigului.

Totuși, rămân câteva aspecte neclare. De exemplu, ce se întâmplă în situația în care o societate din altă țară vinde o societate cu peste 25% din active reprezentând terenuri agricole din România? Se va datora impozitul de 80% sau se va putea aplica convenția de evitare a dublei impuneri dintre România și statul de rezidență a societății vânzătoare, reducând sau eliminând acest impozit?

Pentru o parte din investitori, cumpărarea terenurilor agricole devine mai dificilă, în general, și extrem de dificilă pentru investitorii din domenii non-agricole care intenționează să demareze sau să extindă anumite investiții. Printre cei mai afectați se numără producătorii de energie regenerabilă care, după intrarea în vigoare a legii, vor avea dificultăți în a achiziționa sau a securiza în orice alt mod legal terenuri situate în extravilan pentru dezvoltarea de proiecte energetice. Temerea generală este că aplicarea legii va determina o reținere a investitorilor cu privire la capacitățile noi de producere de energie regenerabilă în exercițiul investițional 2020-2030. Ca o consecință directă, este posibil ca România să nu își poată respecta țintele asumate față de instituțiile europene în privința producției de energie din surse regenerabile.

Mai sunt desigur și alte domenii care vor fi afectate, cum ar fi dezvoltatorii de parcuri industriale, logistice sau orice persoană fizică sau juridică interesată să își construiască un depozit în afara orașului.

Astfel, titularii dreptului la preempțiune și investitorii din domeniile menționate sunt afectați nu numai de restricțiile impuse cu privire la cumpărător – acestea ducând, în cel mai bun caz, la o întârziere a achiziției terenurilor în cauză -, ci și de impozitul introdus la nivelul vânzătorilor, care va duce, inevitabil, la creșterea prețului terenului achiziționat.

Așadar, asistăm, din nou, la un act de legiferare care, deși este bazat pe bune intenții, cum ar fi stimularea producției agricole autohtone, produce și victime colaterale. În orice caz, un lucru este cert: toate părțile interesate și afectate de intrarea în vigoare a Legii 175/2020 așteaptă cu interes publicarea normelor de aplicare, în speranța ca măcar o parte dintre întrebările lor vor fi clarificate.

Frauda „Mesaj de la șef” în perioada pandemiei

0

Autor: Claudiu Chiriţă, Senior Manager, Forensic, EY România (foto)

Anual, sute de mii de companii devin victime ale unei fraude cu un mod de operare îndrăzneț, fraudă pentru care specialiștii au oferit nume diferite, precum Mesaj de la șef, CEO Fraud, Business Email Compromise, Email Account Compromise sau Invoice Fraud. Indiferent de denumire, potrivit statisticii, se estimează că în fiecare lună pierderile sunt de peste 300 milioane de USD.

Apariția pandemiei COVID-19 și limitările aduse au generat un context favorabil pentru autorii unor astfel de fraude, motiv pentru care, în această perioadă, numărul acestora a cunoscut o explozie fără precedent. Astfel, cu titlu de exemplu:

  • prin spoofing, atacatorul pretinde că e CEO-ul companiei, impersonând adresa de e-mail folosită de acesta, și anunță că tocmai a fost infectat cu COVID-19. Drept urmare, susține că are nevoie de ajutorul angajatului „victimă” pentru finalizarea unei tranzacții sensibile, urgente și confidențiale;
  • atacatorul, care pretinde că este liderul companiei, solicită departamentului financiar efectuarea unei plăți urgențe pentru achiziționarea de medicamente, teste sau echipament de protecție, cu „maximă urgență”;
  • atacatorul, folosind o adresă de email care pare să aparțină unui CEO sau altei persoane cu autoritate din cadrul companiei, transmite un mesaj „Stay safe!” (specific acestei perioade), urmat de solicitarea disponibilității angajatului “victimă” de a-i oferi sprijin pentru finalizarea unor tranzacții;
  • atacatorul, care pretinde că e angajat al companiei, anunță departamentul HR sau financiar despre schimbarea contului pentru plata drepturilor sale, având în vedere limitările de deplasare impuse de pandemie;
  • atacatorul, care pretinde că e CEO sau altă persoană cu autoritate în companie, solicită finalizarea urgentă și confidențială a unei tranzacții (investiție, depozit, achiziție, fuziune, etc) care a fost întârziată de pandemie.

Pe scurt, făptuitorul pretinde, în mod credibil și prin diverse metode, a fi CEO sau o altă persoană cu autoritate din cadrul companiei, pentru a determina efectuarea unei plăți autorizate către un cont aflat sub controlul său.

În România, în fiecare săptămână, departamentele antifraudă și de conformitate din cadrul băncilor sunt confruntate cu solicitări ale autorităților de aplicare a legii sau ale clienților legate de tranzacții efectuate ca urmare a acestui tip de fraudă, în condițiile în care nu este neobișnuit ca o singură asemenea tranzacție să aibă o valoare de mai multe sute de mii de euro. De exemplu, în 2013 reprezentanța din România a unei companii multinaționale din domeniul telecomunicațiilor a fost prejudiciată cu 1,8 milioane EUR. În 2016, o altă companie care activează și în România a efectuat plăți în valoare de 40 milioane EUR prin una dintre modalitățile de comitere a acestei fraude.

Acest tip de fraudă speculează cea mai vulnerabilă verigă din lanțul de apărare împotriva fraudei: omul. Prin verificări și testări specializate și preferabil independente ale cadrului intern de prevenire și identificare a fraudei, prin pregătire periodică și de substanță a personalului companiei, se poate preveni cu succes apariția unui astfel de caz care ar putea să amenințe însăși sustenabilitatea afacerii.

Ce trebuie făcut dacă tocmai am aflat că am fost victima unei astfel de fraude?

În primul rând, se va încerca câtmai repede oprirea plății respective. Se va contacta urgent banca prin care s-a ordonat transferul și i se va solicita sprijin pentru oprirea plății în banca corespondentă. Este de avut în vedere faptul că o întârziere de câteva ore poate face acest demers inutil. Atacatorii vor redirecționa sumele încasate către o altă jurisdicție, de îndată ce banii au intrat în contul aflat în controlul lor.

În al doilea rând, se va urmări limitarea pagubei. Mai precis, se va stabili dacă sunt programate alte plăți către contul indicat de atacator și dacă au fost schimbate recent și alte conturi ale furnizorilor sau angajaților, către care ar urma să se efectueze plata.

În continuare, se impune o investigare exhaustivă a condițiilor care au determinat efectuarea plății. Investigația trebuie făcută în cea mai profesionistă manieră pentru a culege toate datele și a stabili cu precizie situația de fapt și persoanele implicate, dar și pentru a nu contamina probele pentru acțiunile legale ulterioare (fie penale, civile sau administrative). O atenție mărită trebuie acordată mediului electronic care trebuie conservat fără a fi alterat (forensic data acquisition), dar și modului de susținere a interviurilor cu personalul implicat (se va avea în vedere și scenariul în care, la comiterea fraudei, s-a oferit sprijin din interior).

Investigația va urmări stabilirea gravității atacului și identificarea tuturor datelor sensibile care au fost puse la dispoziția atacatorilor.

După ce au fost colectate toate probele din mediul digital, se va proceda la restaurarea și remedierea sistemelor afectate, schimbarea parolelor, îmbunătățirea politicii de acces, adăugarea de noi controale, etc.

Angajații companiei și, îndeosebi, cei din poziții cheie, (contabilitate, financiar, resurse umane, etc) vor fi instruiți cu privire la modul în care s-a săvârșit frauda pentru a se preveni apariția unui atac similar (care va fi mai facil pentru atacator, având în vedere că deja a avut acces la multe date confidențiale).

Împreună cu specialiștii, se va analiza existența unei eventuale raportări a incidentului: în cazul în care au fost expuse date personale, obligația de raportare către Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal sau, în cazul unui atac informatic la un operator de servicii esențiale conform Directivei NIS, transpusă prin legea 362/2018, obligația de raportare către CERT-RO.

Totodată, se va analiza și gestiona relația cu partenerii de afaceri afectați de incident (de exemplu furnizori ale căror date au fost transmise atacatorilor), pentru că, la rândul lor, aceștia pot deveni victime pe baza informațiilor sensibile transmise.

Nu în ultimul rând, deși de cele mai multe ori există o reținere în acest sens, se recomandă formularea unei plângeri penale. Chiar dacă probabilitatea de recuperare a sumelor transferate nu este foarte mare, un astfel de demers legal va avea un efect de descurajare pe termen lung a autorilor unei astfel de fraude.

Principalele modalități prin care un infractor poate determina o companie să efectueze o plată neautorizată către un cont pe care îl controlează

Cea mai ingenioasă și aparent cea mai simplă metodă este social engineering ingineria socială: atacatorul culege date despre companie și despre reprezentanții săi, după care interacționează telefonic sau prin email cu angajați din poziții cheie (contabilitate, financiar, HR) pentru a obține date sensibile (de exemplu, lista furnizorilor cu facturi de valoare mare ce urmează a fi scadente în perioada următoare) sau pentru a determina efectuarea unei plăți pentru o achiziție urgentă.

O altă metodă, mai tehnică, presupune trimiterea unor email-uri care urmăresc obținerea accesului la sistemul informatic al companiei (phishing, spear phishing, executive whaling) în vederea schimbării coordonatelor de plată ale principalilor furnizori sau pentru executarea unor noi plăți.

Aceste modalități de comitere au trei elemente comune:

  • atacatorul pretinde a fi altcineva, în cadrul companiei (CEO, CFO) sau din afara acesteia (avocat, auditor, furnizor);
  • se invocă urgență și confidențialitate, respectiv plata trebuie efectuată în cel mai scurt timp în contul indicat, fără a fi informate alte persoane din companie;
  • se solicită o plată către un cont anume sau schimbarea contului pentru o plată ce urmează să fie făcută către un furnizor existent.

Centrul de negociere cu bănci și IFN-uri, 5 ani de la înființare

0

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) împlinește cinci ani de la înființare, prilej cu care, ca autoritate profesionistă de profil, își prezintă un bilanț și totodată deschide o perspectivă în domeniu: 

La începutul lunii septembrie, în urmă cu cinci ani, intra în vigoare Ordonanța Guvernului 38/2015 care înființa Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Transpunerea unor directive europene făcea posibilă funcționarea și în România a centrelor de soluționare alternativă a disputelor dintre consumatori și comercianți, pe modelul practicat în majoritatea domeniilor de activitate în țările vest-europene. Deși directiva recomandă costuri modice pe care consumatorul să le suporte pentru negocierea cu banca sau IFN-ul, ordonanța a promovat gratuitatea pentru acest serviciu în România. Tot pe model european, această formă de “justiție privată” este susținută financiar de comercianții care au provocat nemulțmirea consumatorilor. În timp ce costul plătit de comercianți pentru soluționarea unui dosar este de aproximativ 200 de euro, beneficiul mediu obținut de consumatorii care negociază cu băncile este de 2.700 de euro (în creștere de la 2.150 de euro în 2019).

Ce au adus primii cinci ani

Sunt mai mult de 1.500 de negocieri între consumatori și bănci/IFN-uri începând cu 1 martie 2016, dintre care 1.300 s-au încheiat cu acordul părților. În total, consumatorii au obținut beneficii de 3,5 milioane de euro din aceste negocieri.

Acest lucru arată și calitatea soluțiilor propuse de cei 19 conciliatori ai CSALB, specialiști cu o solidă experiență ca avocați, profesori universitari sau foști judecători. Prin înființarea CSALB s-a creat cadrul legal pentru negocierea, pentru prima dată în România, pe marginea unui contract existent. Astfel, raporturile dintre bănci și consumatori au putut fi reechilibrate prin scăderea sau eliminarea unor comisioane, diminuarea dobânzilor, ștergerea parțială sau totală a datorie.

Recordurile valorice ajung până la 298.000 de lei, 52.000 de CHF sau 44.600 de Euro, iar unele cazuri și-au găsit rezolvarea într-o singură zi. 54% dintre creditele conciliate sunt în lei, 23% în euro și 20% în CHF.

Cererile de negociere au crescut și ele de la un an la altul, iar anul acesta vom înregistra de zece ori mai multe cereri decât în 2016. De exemplu, dintre cererile primite, 16% se referă la reducerea sau eliminarea comisioanelor.

Pe 30 octombrie 2018 CSALB depășea cifra de 1.000 de cereri înregistrate într-un an. La începutul lunii septembrie înregistrăm deja 1.900 de cereri pe anul 2020 și peste 5.800 în toți anii de activitate.

Ce își propune CSALB pentru perioada următoare

„În primul rând ne așteptăm ca cererile respinse de bănci să nu depășească 10% din totalul cererilor trimise de consumatori. Apoi, ne dorim ca CSALB să devină prima opțiune a oricărui consumator care are o nemulțumire în raport cu băncile sau cu IFN-urile. În acest fel, instanțele se vor degreva tot mai mult de litigii, reclamațiile către ANPC vor continua să scadă, iar educația financiară a consumatorilor se va îmbunătăți. Ne așteptăm ca IFN-urile să devină cel puțin la fel de receptive precum băncile în acceptarea cererilor de negociere trimise de consumatori. Ținând cont că IFN-urile și băncile activează pe aceeași piață a serviciilor financiare, putem spune că instituțiile financiare nebancare vor avea un dezavantaj concurențial dacă nu se vor îndrepta către rezolvarea amiabilă a nemulțumirilor semnalate de consumatori. Credem că opțiunea concilierii va fi tot mai cunoscută și utilizată în rândul persoanelor juridice. CSALB poate soluționa începând cu acest an și problemele legate de plăți și emiterea de monedă electronică. Nu în ultimul rând, așteptăm să se concretizeze demersul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri de a înregistra CSALB în rețeaua FIN-NET a Comisiei Europene ca entitate SAL. Acest lucru ne va da acces la experiența entităților FIN-NET similare din toată Europa și ne-ar permite evoluții, în special pe partea de digitalizare și de pregătire a resursei umane. Totodată sperăm ca după cinci ani de la înființare să fie posibilă în Parlament și transformarea OG 38/2015 în lege”, spune Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

CSALB, așa cum este văzut

Am sintetizat sub forma unui ziar atât activitatea Centrului, cât și opiniile principalilor actori din piața financiar-bancară despre negocierea dintre consumatori și bănci/IFN-uri. Ziarul în format electronic poate fi consultat aici: https://csalb.ro/evenimente/csalb-implineste-5-ani-de-la-infiintare-in-septembrie-2020/ sau prin QR code:

Guvernatorul BNR Mugur Isărescu încurajează „toate băncile să meargă spre CSALB. Deși împăcarea părților părea la început imposibilă, treptat, prin implicarea conciliatorilor și a Centrului, imposibilul a devenit posibil. Nu folosește nimănui războiul dintre bănci și clienți sau cultivarea acestui război”.

Paul Anghel, directorul general al ANPC și fost reprezentant al ANPC în Colegiul de Coordonare al Centrului, spune că „imaginea instituțiilor financiar-bancare poate fi schimbată prin intermediul CSALB. Așteptările consumatorilor români față de CSALB sunt mari, dar gradul de neîncredere în sistemul financiar-bancar a rămas ridicat. De aceea, suntem cu toții obligați să construim această încredere”.

Florin Dănescu, Președintele executiv al Asociației Române a Băncilor: „CSALB consolidează încrederea dintre clienți și sistemul bancar. Reprezintă nu doar un sistem de soluționare alternativă a litigiilor, cât și un centru de informare activ care sprijină consumatorii și sistemul bancar, prin identificarea variantelor optime de înțelegere între părți”.

Irina Chițu, analist financiar și director Finzoom.ro este de părere că „CSALB reprezintă cel mai bun lucru care s-a întâmplat la nivelul societății financiare în ultimii cinci ani”.

Mihai Mereuță, Președintele Ligii Habitat crede că CSALB poate reprezenta un model pentru înființarea unor centre similare, în domenii de activitate precum servicii publice, telefonie, utilități, transporturi etc.

Cât privește negocierea propriu-zisă, conciliatorii Centrului au inventat o nouă meserie în România: Concilierea este o filosofie nouă spre care consumatorii și băncile vin tot mai mult. Totuși, nu trebuie să vină cu așteptări doar din partea partenerului de dialog. Ambele părți trebuie să facă anumite compromisuri, iar rolul conciliatorilor este tocmai de a muta părțile din poziția rigidă în care se află.   (Camelia Popa)

Prin această procedură facem să supraviețuiască contractul părților. Un contract adaptat, o haină mai potrivită și pentru consumator, dar și pentru bancă. Ceea ce m-a cucerit pe mine în această procedură a fost rapiditatea. Din acest punct de vedere, un record personal ar fi soluționarea unui caz în decurs de o zi! De dimineață și până seara, părțile au avut inclusiv hotărârea redactată! (Nela Petrișor)Top of Form

La început mi-am exprimat scepticismul că această idee frumoasă poate funcționa. Ideea că băncile și consumatorii nu s-ar afla pe poziții ireconciliabile părea o utopie în 2015. CSALB a reușit să demonteze mitul că debitorii și creditorii sunt „dușmani naturali”. (Radu Rizoiu)

Când am aflat de Centru am crezut că este „o girafă”. Eram precum țăranul lui Marin Preda la grădina zoologică care spunea că acest animal nu există. Iată că acest Centru nu și-a probat doar existența în acești ani, ci și eficiența. (Valeriu Stoica)

Băncilor le-aș recomanda ceva mai multă flexibilitate, iar consumatorilor ceva mai multă răbdare. Concilierea este atunci când consumatorul se mulțumește cu mai puțin decât a cerut, iar banca oferă mai mult decât a fost dispusă să cedeze inițial. (Valentin Cocean)

Despre CSALB

CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Studiu BNP privind comportamentul financiar în contextul pandemiei

0

BNP Paribas Personal Finance, prin marca sa comercială Cetelem, a realizat un studiu la nivelul clienților din portofoliu privind percepția și comportamentul financiar în contextul pandemiei Covid-19. A rezultat că  66% dintre clienții intenționează să își ajusteze cheltuielile în contextul pandemiei și să economisească mai mult.

În urma studiului, BNP Paribas Personal Finance informează că „impactul general resimțit de clienți a fost unul ridicat, 62% declarând că au avut de suferit. În ceea ce privește comportamentul financiar actual, cea mai mare repercusiune declarată este la nivelul consumului, 66% dintre clienți intenționând să își ajusteze cheltuielile. Dintre aceștia 33% spun că ar dori să economisească mai mult, iar 33% au în vedere să reducă sumele cheltuite”.

Simona Tărtăcuță (foto), director Marketing și Produse:„Prima jumătate a acestui an a fost o perioadă sub semnul neprevăzutului, al incertitudinilor, o perioadă de regândire a priorităților pentru mulți dintre noi. Intențiile de economisire și de consum sunt, cu siguranță, un barometru de evaluare a impactului pandemiei asupra deciziilor financiare. Am considerat esențial să avem o imagine de ansamblu asupra percepției și atitudinii celor peste 650.000 de clienți din portofoliul actual Cetelem, cu privire la contextul actual, post stare de urgență și în timpul stării de alertă, dar și în perioada următoare. Astfel îi putem sprijini cu cele mai bune soluții financiare, adaptate nevoilor lor, așa cum ne-am propus și până acum.Potrivit acestui studiu suntem în continuare prima opțiune pentru peste două treimi dintre clienți în momentul în care iau în considerare un credit, ceea ce ne reconfirmă misiunea și obiectivele. Încă dinainte de debutul pandemiei tendința de economisire a fost observată în concluziile ediției 2020 a studiului pan-european L’Observatoire Cetelem. Acesta ne-a arătat că preocuparea românilor pentru economii a fost cu  11% mai mare față de 2018, cea mai importantă creștere din Europa, cu peste 18 procente deasupra mediei UE (69% vs. 51%), iar intenția de a cheltui mai mult a scăzut față de anul anterior cu 13 procente (50% în 2020 vs. 63% în 2019). Putem concluziona că această direcție către reducerea consumului s-a accentuat în contextul Covid-19”.

Atitudinea față de creditare

Cercetarea realizată în rândul clienților BNP Paribas Personal Finance a arătat că aproape două treimi dintre persoanele chestionate s-ar simți confortabil să acceseze o formă sau alta de creditare: 33% nu ar avea o problemă să acceseze un credit pe termen mediu pentru bunuri și servicii, 23% orice tip de credit și 14% ar fi în regulă și cu un credit pe termen lung. 76% dintre persoane au avut un credit în ultimul an, majoritatea (47%) alegând creditul de nevoi personale și o durată de cinci ani ca perioadă de creditare preferată (49%). Creditele de nevoi personale sunt preferate de cei care au declarat că intenționează să facă un credit în următoarele 12 luni, 30% dintre aceștia intenționând să aleagă acest tip de creditare. 70% dintre persoanele chestionate declară că au avut nevoie să efectueze achiziții în ultimii trei ani pe care nu le-ar fi putut realiza doar prin resurse proprii, iar 67% dintre acestea au apelat la credit pentru a acoperi întreaga sumă. Printre bunurile cel mai frecvent cumpărate de clienți se numără electrocasnicele mari și aparatele de aer condiționat (31%), aparate electronice (TV, radio, media playere) și IT (25%) și produse pentru reparații sau întreținere în locuință (24%). 

Impactul contextului Covid 19 asupra comportamentului financiar

În ceea ce privește categoriile de produse pe care le vor cumpăra mai mult decât de obicei, observăm că se menține preferința pentru produse de igiena (31%) și produse alimentare (28%) aceste produse fiind achiziționate în cantități mai mari pe fondul incertitudinii sporite din perioada de început a pandemiei. La fel stau lucurile și pentru categoria electrocasnice, 14% dintre respondenti declarând că vor investi mai mult în aceste tipuri de produse care echipează universul casei. Și alegerea modalității de plată va fi diferită. Conform răspunsurilor primite, 18% dintre participanții la studiu intenționează să își realizezeze cumpărăturile online, iar 36% vor utiliza Internetul mult mai frecvent decât în perioada anterioară pandemiei.

Studiul a fost realizat în luna iulie a acestui an de D&D Research pe un eșantion de 405 persoane intervievate telefonic, cu vârsta de 18-65 de ani.
Ediția 2020 a studiului pan-european „L’Observatoire Cetelem” și-a dorit să observe schimbările apărute în comportamentul cumpărătorilor europeni privind reducerea consumului de resurse prin adoptarea unei atitudini responsabile.  L’Observatoire Cetelem 2020 a fost realizat în 15 țări europene, pe un eșantion de 14.200 de persoane intervievate online cu vârste cuprinse între 18 și 75 de ani. În România, studiul s-a bazat pe un eșantion de 800 de respondenți.


Cetelem (www.cetelem.ro) este marcă comercială BNP Paribas Personal Finance. Începând cu 1 martie 2018, Cetelem IFN SA a devenit BNP Paribas Personal Finance SA Paris Sucursala București, ca urmare a fuziunii strategice transfrontaliere dintre Cetelem IFN SA și banca mamă franceză BNP Paribas Personal Finance. După finalizarea procesului de fuziune, activitatea comercială din România a continuat sub brandul Cetelem, cunoscut publicului de credite de consum din România. Compania continuă să ofere servicii de credite de consum în magazin, carduri de credit, credite auto, credite de nevoi personale, fie la locul vanzarii, fie la distanta, prin telefon sau Internet. În cei peste 14 ani de când este prezentă pe piața românească, Cetelem a oferit peste 1,8 milioane de credite.

BNP Paribas Personal Finance SA (www.bnpparibas-pf.com) este liderul pieței creditelor de consum  în Europa, prin intermediul activității de acordare a creditelor de consum și credite imobiliare. Deținută în proporție de 100% de banca cu reputatie internationala BNP Paribas SA, BNP Paribas Personal Finance are aproape 17.500 de angajați și operează în peste 30 de țări. Sub mărcile comerciale Cetelem, Findomestic sau AlphaCredit, compania oferă o  gamă extinsa de produse de creditare, fie prin punctele de vânzare din magazine și showroom-uri auto, fie direct către consumatori, prin agenții și prin Internet. Oferta BNP Paribas Personal Finance include produse de asigurări sau depozite pentru clienții săi din Bulgaria, Franța, Germania și din Italia. BNP Paribas Personal Finance SA a dezvoltat o strategie legată de parteneriatele cu retaileri, magazine online și instituții financiare (bănci și companii de asigurări), bazată pe experiența și know-how-ul acumulate în oferirea de soluții de creditare integrate și adaptate activității și strategiei comerciale a partenerilor. Compania și-a asumat, de asemenea, un rol major în educația financiară a clienților în spiritul împrumutului responsabil.

Linie telefonică de urgență pentru copii și adulți instituționalizați

0

Copiii și adulții din centrele de instituționalizare au la dispoziție linia telefonică de urgență Telverde 0800 500 550, lansată de Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (ANDPDCA), Consiliul Tinerilor Instituționalizați (CTI), Centrul de Resurse Juridice (CRJ) și Reprezentanța UNICEF în România. Inițiatorii definesc Top of Formnoul instrument (pilotat din iulie 2020) ca „o necesitate în contextul pandemiei de Covid-19, pentru a reduce sentimentul de nesiguranță al copiilor și adulților din centre, pentru a le oferi consiliere și asistență psiho-socială, consiliere juridică, dar și pentru a preveni și identifica eventualele provocări și abuzuri cărora le pot cădea victime”. De asemenea, personalul direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului și al centrelor rezidențiale pot obține la Telverde informații suplimentare, ghidaj în anume situații legate de pandemie, suport psiho-social și emoțional pentru a răspunde bine provocărilor din activitatea de zi cu zi.

Utilitatea serviciului a fost confirmată de primirea a 1.569 de apeluri (peste 300 de persoane) în perioada 13 iulie-4 septembrie. Ca motive, domină nevoia de a fi ascultat, de încurajare, de informare privind pandemia, anxietatea în condițiile care nu permit ieșirea prea des din centre etc. Tipurile de probleme în care se încadrează solicitările sunt „amenințări din partea personalului, inclusiv pentru apelarea la linia Telverde, administrarea de medicamente din sfera neurolepticelor, condițiile de cazare, conflicte cu beneficiarii și personalul centrelor, nemulțumiri cu privire la alimentație, nemulțumiri cu privire la punerea sub interdicție și capacitatea legală, dorința de a-și exercita dreptul la muncă”. În urma apelurilor primite, ANDPDCA a putut monitoriza starea psiho-emoțională a beneficiarilor sau a personalului din centre și au fost luate măsuri imediate de rezolvare a situațiilor.

Maria-Mădălina Turza, președinte al ANDPDCA, subliniază: „Beneficiarii din centrele rezidențiale, copii și adulți deopotrivă, au nevoie să fie ascultați, au nevoie de informații și de încurajare, mai ales în această perioadă dificilă, iar noul serviciu pe care li-l punem la dispoziție este unul din instrumentele prin care vom putea fi mai aproape de ei, cu ajutorul partenerilor noștri. În lungul drum al dezinstituționalizării, canalul deschis prin Telverde către copiii și adulții din sistem este vital”.

Georgiana Pascu, manager de program la CRJ: „Credem că Telverde este un instrument util atât în sensul verificării modului în care sunt respectate drepturile persoanelor cu dizabilități instituționalizate, cât și în contextul lipsei specialiștilor la nivel local, mai ales în mediul rural, psihologii și juriștii Telverde venind în completarea acestora. Facilitarea de către statul român a accesului rezidenților la mijloace de comunicare cu exteriorul pe perioada instituționalizării și, cu atât mai mult, în timpul stării de alertă, reprezintă un semn de civilizație într-un stat democratic care respectă și implementează Convenția ONU pentru drepturile persoanelor cu dizabilități”.  

Andreeas Novacovici, președintele CTI: „Consiliul Tinerilor Instituționalizați militează pentru respectarea  drepturilor copiilor si tinerilor abandonați și instituționalizați din România. Este asociația națională de reprezentare a copiilor și a tinerilor abandonați din România, motiv pentru care am ales să ne implicam în acest parteneriat, pe care îl dorim sustenabil și în interesul superior al copiilor, pentru crearea unui serviciu de raportare a situațiilor de abuz. Practic, venim în sprijinul autorității, alături de ceilalți parteneri din proiect,  pentru a consilia și pentru a intervenii în situații de risc. Considerăm că acest instrument este necesar și foarte util, poate fi îmbunătățit, iar asta depinde de noi toți”.

Pieter Bult, reprezentantul UNICEF în România: „Copiii din instituții sunt unul dintre cele mai vulnerabile grupuri din societate, iar vulnerabilitățile lor au crescut foarte mult odată cu aplicarea măsurilor de limitare a răspândirii noului coronavirus, așa cum văzut din evaluarea rapidă realizată de ANDPDCA și UNICEF. Numărul Telverde 0800 500 550, la care vor putea suna gratuit beneficiarii din centrele rezidențiale, îi va ajuta pe copiii din instituții să primească susținerea de care au nevoie și pe factorii de decizie să identifice rapid și să rezolve provocările cu care se confruntă”.

Foto: ANDPDCA