Profi alocă fonduri pentru secții ATI

0

Profi, rețeaua de retail modern cu cea mai mare acoperire geografică din România, a hotărât să aloce 1.000.000 lei pentru dotarea secțiilor ATI cu aparate specific. Pawel Musial, directorul general în exercitiu al rețelei Profi, motivează astfel actul caritabil: „Avem informația clară că secțiile de anestezie și terapie intensivă (ATI) ale sistemului nostru de sănătate nu au capacitatea, nu sunt pregătite, să facă față unui volum atât de mare de pacienți cu nevoie de intubare și de aparate de ventilație”.

Călin Costinaș, director general adjunct al rețelei Profi, adaugă: „Este vorba de sume foarte mari de bani și de timp extrem de scurt în care trebuie intervenit. Fiecare zi pierdută în a se mai comanda aceste aparate, în mod real și cu certitudine ne va costa vieți. Fiecare donație pentru acest scop contează!”

Profi lansează „un apel de la om la om! De la manager la manager! Haideți și voi, alături de noi, să ne implicăm acum, când contează foarte mult gestul nostru. În mod real, acum avem șansa să salvăm vieți de oameni dacă ne unim eforturile și dăm, împreună, o mână de ajutor sistemului nostru medical care altfel nu ar face față valului tsunami care ne putem astepta sa vina. Acesta este un moment în care trebuie să ne implicăm toți! Mai ales noi, managerii, care avem putere de decizie. Vă rugăm așadar din tot sufletul să fim operativi, să fim umani, să conștientizăm cât mai repede cât de mult contează sau pot să conteze, în aceste momente fără precedent, discernământul, calitatea de a fi om înainte de toate și curajul de a te implica real! Fiecare zi de întârziere va însemna vieți pierdute! Dacă vă hotărâți să vă implicați activ, luați legătura cu dl. prof. dr. Dorel Săndesc, președintele Asociaţiei Non Profit pentru A.T.I. Aurel Mogoșeanu, email: ati.timisoara@yahoo.com”.

Sprijin în sectorul 4 pentru persoanele în autoizolare/carantină

0

Două sute de persoane cu domiciliul în sectorul 4 trebuie să stea în autoizolare 14 zile, potrivit Direcției de Sănătate Publică a Municipiului București. La un control făcut de polițiștii locali, 12 nu au fost găsite acasă, așa că li s-a deschis dosar penal pentru zădărnicia combaterii bolilor. Verificările se fac zilnic, ocazie cu care polițiștii locali le distribuie persoanelor în autoizolare/carantină saci menajeri speciali pentru colectarea deșeurilor posibil contaminate. Ulterior, deșeurile sunt preluate de echipe de salubritate. Primăria Sectorului 4 are două autospeciale pentru ridicarea deșeurilor posibil contaminate, cu o capacitate de 840 de litri fiecare, dotate pentru transportul substanțelor periculoase, inclusiv medicale, cu sistem frigorific și cu șapte pubele a câte 120 de litri fiecare. Deșeurile sunt transportate la temperatura de -4 grade Celsius la centrele de incinerare autorizate de la Craiova și Ploiești, pentru a fi distruse în mediu controlat.

De asemenea, polițiștii locali preiau solicitările persoanelor aflate în autoizolare sau în carantină, pentru alimente, medicamente, produse de îngrijire personală. Primăria le va pune la dispoziție bunurile necesare traiului.

Persoanele aflate în autoizolare la domiciliu/carantină sau persoanele în vârstă pot solicita sprijinul autorității locale sunând la 021.9441 – numărul unic de urgență la nivelul sectorului 4, disponibil 24 de ore din 24.

General Construct se extinde cu noi proiecte în Cluj-Napoca

0

Compania suceveană General Construct, deținută de Viorel Nuţu (cu un pachet de 90% din acţiuni) şi Maria Nuţu (10%), va dezvolta în Cluj-Napoca, pe un teren de aproape 10.000 mp, mai multe blocuri de zece etaje, care vor găzdui până la 500 de apartamente, servicii și comerț, transmite Economica.net.

Proiectul va fi dezvoltat în zona Canalul Morii, pe strada Plopilor.

https://www.economica.net/sucevenii-de-la-general-construct-fac-circa-500-de-apartamente-in-cluj-napoca-cel-mai-scump-oras-din-romania_180850.html

General Construct, o companie de construcţii din judeţul Suceava, şi-a majorat cifra de afaceri cu aproape 60% în 2018 şi a ajuns la 137 de milioane de lei.

Piața clujeană este ofertantă pentru dezvoltatorii de locuințe, cu prețuri peste media națională.

Marea Britanie închide şcolile pe termen nedefinit

0

Marea Britanie a ordonat miercuri închiderea şcolilor, unde învaţă milioane de copii, pe termen nedefinit, în urma criticilor privind reacţia slabă la răspândirea coronavirusului, transmite Reuters.

Majoritatea şcolilor vor fi închise începând de vineri, dar unele vor rămâne deschise pentru copiii lucrătorilor din sectoare esenţiale, cum sunt cei din domeniul sănătăţii, a declarat în Parlament ministrul Educaţiei, Gavin Williamson.

“Ştiu că situaţia a devenit tot mai dificilă. Am spus anterior că dacă ştiinţa şi recomandarea se vor modifica, în sensul că menţinerea şcolilor deschise nu mai este în interesul copiilor şi al profesorilor, atunci vom acţiona”, a spus Williamson.

Închiderea unui număr atât de mare de şcoli va avea un impact economic şi social major pentru a cincea mare economie din lume, potrivit News.ro.  

Decizia a fost luată după ce directorii au fost nevoiţi tot mai mult să trimită copiii acasă, prin închiderea totală sau parţială a şcolilor, din cauza deficitului de personal.

Iniţial, Marea Britanie a evitat să urmeze exemplul Italiei, Franţei şi Spaniei, care au închis şcolile.

Companiile auto opresc producţia în Europa

0

Producătorii auto opresc producţia la fabrici din Europa, din cauza epidemiei de coronavirus şi a scăderii cererii, transmite Reuters.

Compania germană BMW a anunţat pe 18 martie că pregăteşte suspendarea producţiei la fabricile sale din Europa şi Rosslyn, din Africa de Sud, până pe 19 aprilie, răspunzând cererii scăzute şi pentru a reduce riscul de contagiune. Închiderile vor începe la sfârşitul săptămânii, scrie News.ro.

De asemenea, Fiat Chrysler a anunţat pe 16 martie că opreşte producţia la fabricile italiene din Melfi, Pomigliano, Cassino, Mirafiori, Grugliasco şi Modena, precum şi la fabrica Kragujevac din Serbia şi uzina Tychy din Polonia, timp de două săptămâni. Compania a sistat operaţiunile fabricii Atessa din Italia, din cauza perturbării lanţului de aprovizionare din cauza coronavirusului, după ce redeschisese unitatea cu o zi în urmă.

Totodată, Volkswagen a anunţat că îşi suspendă producţia la fabricile europene. Grupul are 124 de unităţi de producţie la nivel global, dintre care 72 în Europa. În Germania, VW are 28 de fabrici.

Lista companiilor producătoare de autoturisme continuă, precum și producătorul de componente auto BOSCH. Compania a anunţat pe 18 martie că va reduce prpducţia sau va suspenda activitatea la fabrici din Franţa. Italia şi Spania, din cauza cererii reduse, a blocajelor din lanţul de aprovizionare şi ca mijloc de protejare a angajaţilor.

Coronavirus cauzează pierderi masive ale locurilor de muncă

0

Pandemia de coronavirus ar putea declanșa o criză economică globală și ar putea duce la dispariția a până la 25 de milioane de locuri de muncă la nivel mondial, dacă guvernele nu intervin rapid pentru a-i proteja pe muncitori, arată o primă estimare a Organizației Internaționale a Muncii (ILO), conform datelor Profit.ro.

„În schimb, dacă vom vedea un răspuns coordonat la nivel internațional, așa cum s-a întâmplat în timpul crizei financiare globale din 2008-2009, atunci impactul ar putea fi semnificativ mai mic”, au subliniat reprezentanții ILO.
 

De asemenea, pe baza a diferite scenarii care analizează impactul pandemiei de coronavirus asupra creșterii economice globale, ILO prognozează că numărul global de șomeri ar urma să crească cu o cifră cuprinsă între 5,3 milioane (conform unui scenariu optimist) și 24,7 milioane (conform unui scenariu pesimist), potrivit sursei citate. În comparație, criza financiară globală din 2008-2009 a dus la creșterea numărului mondial de șomeri cu 22 milioane.

În perioada stării de urgență, agenții economici trebuie protejați rapid prin măsuri simple și clare

0

Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării face apel la Guvernul României să adopte urgent măsuri de susținere a operatorilor economici și să înainteze un pachet de soluții care să vizeze protejarea companiilor din domeniul bunurilor de larg consum (FMCG), industria ospitalitații, distribuitori engros, retaileri, mici comercianți, reprezentanți ai HoReCa, agenții de publicitate și comunicare, domenii economice grav afectate de COVID-19. 

            „Un astfel de demers din partea Executivului ar fi un semnal benefic și o aliniere a României la politicile celorlalte state ale Uniunii Europene care deja au anunțat acțiuni de protecție pentru operatorii economici. CLCC consideră că măsurile trebuie să fie simple și clar de aplicat, astfel încât agenții economici să evite o birocrație suplimentară care le-ar îngreuna și mai mult activitatea. CLCC își declară totala disponibilitate pentru participarea, prin reprezentații săi, la eventuale consultări inițiate de Guvernul României privind identificarea celor mai potrivite soluții pentru depășirea crizei generate de COVID”, a declarat Constantin Rudnițchi, director executiv al CLCC.

            În contextul decretării stării de urgență, CLCC solicită Guvernului să ia în considerare ca magazinelor de proximitate să nu le fie restricționată activitatea.

„Niciuna dintre țările afectate de COVID-19 care au luat măsuri restrictive nu a interzis funcționarea magazinelor de proximitate care comercializează alimente, presă, tutun, servicii de comunicații sau plata utilităților. De exemplu, rețele ca Xpress sau InMedio, care acoperă întreaga țară prin circa 280 de magazine, pot fi considerate de utilitate publică, întrucât oferă clienților o serie de produse și servicii relevante pentru perioada de criză și distanțare socială, precum zona de presă, cărți și reviste. Peste 50% din distribuția de presă din România se realizează prin acest tip de magazine, iar închiderea acestora înseamnă o interzicere a dreptului la informare. Totodată, românii își achiziționează de aici cartele si plătesc facturi pentru serviciile și utilitățile esențiale (electricitate, apă-canal, gaze, telefon, etc.), iar interzicerea activității acestor magazine ar însemna pentru mulți limitarea dreptului de comunicare – întrucât nu toți consumatorii au acces la mijloace digitale de plată. Aceste rețele sunt importante și fiindcă rămân în proximitatea clienților și au capacitatea logistică de a asigura aprovizionarea, care ar permite evitarea aglomerării suplimentare a supermarketurilor și hipermarketurilor pentru acoperirea unor nevoi punctuale, precum cele legate de servicii și de alte produse din zona FMCG. De asemenea, există un focus din partea comercianților pentru a se alinia în mod continuu la măsurile de protecție și prevenire recomandate de autorități, pentru a asigura securitatea clienților și a personalului”, a adăugat directorul executiv al CLCC. 

            CLCC mai propune ca planul de acțiuni să includă amânarea obligațiilor fiscale, cu excepția TVA, pe durata a trei luni; amânarea plății ratelor la creditele bancare și acces la surse de finanțare pentru continuarea sau reluarea activității.

            Totodată, CLCC propune ca angajaților vizați de măsurile adoptate în urma decretării stării de urgență să li se asigure minimum 75% din venituri și să li se garanteze locurile de muncă, alături de condiții optime pentru protecția sănătății în unitățile economice care rămân în activitate.

             CLCC numără peste 2.000 de companii, cu o cifră de afaceri cumulată de circa 50 de miliarde de lei și un număr de 36.000 de angajați. Coaliția consideră că libertatea economică, a comerțului și a comunicării sunt fundamentale, iar consultările publice stau la baza unei societăți democratice. CLCC cuprinde companii din FMCG, industria ospitalității, distribuitori engros, retaileri, mici comercianți, reprezentanți HoReCa, agenții de publicitate și comunicare, ONG-uri. 

            Mai multe detalii despre CLCC găsiți pe pagina de web a coaliției www.clcc.ro și pe pagina de Facebook.

Aspecte privind rechiziția

0

Alin Grapă – associate și Adrian Zamfir – associate (foto), Filip & Company, prezintă „Aspecte importante privind rechiziția prevăzută prin decretul prezidențial de instituire a stării de urgență”. 

Una dintre măsurile de primă urgență cu aplicabilitate directă ce au fost prevăzute prin Decretul Președintelui României privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, publicat în Monitorul Oficial în data de 16 martie 2020 este rechiziția unităților de producție materiale și echipamente necesare combaterii epidemiei COVID-19.

Vom face o trecere în revistă succintă a celor mai importante aspecte în legătură cu măsura rechiziției. Vom arăta astfel că proprietarii sau deținătorii legali ai unor bunuri ce pot fi incluse în categoriile enumerate în Decretul Președintelui României pot fi obligați în baza unui ordin de predare să predea cu caracter temporar bunurile rechiziționate prevăzute în ordin autorităților competente. Predarea bunurilor rechiziționate trebuie făcută pe bază de proces-verbal de predare. Persoanele ale căror bunuri au fost rechiziționate au dreptul la despăgubiri și, dacă este cazul, la restituirea bunurilor rechiziționate, ambele în funcție de anumite particularități. Măsura rechiziției luată cu privire la anumite bunuri ce fac parte din categoria enumerată în Decretul Prezidențial nu poate fi contestată per se de către persoanele vizate care nu sunt de acord cu această măsură, însă pot fi formulate contestații față de modul de realizare al despăgubirii sau dacă rechiziția privește bunuri sau servicii expres exceptate de lege, cu respectarea termenelor legale prevăzute pentru formularea contestației. Nerespectarea anumitor obligații ce revin persoanelor ale căror bunuri au fost rechiziționate poate constitui inclusiv infracțiune dacă sunt îndeplinite condițiile legale, ce va fi sancționată potrivit legii.

Obiectul rechiziției

Potrivit Legii nr. 132/1997, rechiziția de bunuri și prestările de servicii sunt măsuri cu caracter excepțional prin care autoritățile publice obligă operatori economici, instituții publice sau alte persoane juridice/fizice să cedeze temporar unele bunuri mobile sau imobile pe care le au în posesie sau folosință la data cererii, în schimbul unei despăgubiri. Persoanele vizate de rechiziție pot fi atât proprietarii bunurilor, cât și deținătorii legali (persoane care dețin un bun în mod legal în baza unui alt titlu decât un titlu de proprietate) ai respectivelor bunuri.

Bunurile consumptibile și cele perisabile pot fi rechiziționate definitiv, cu plata unor despăgubiri. Cetățenii apți de muncă pot fi chemați pe durata stării de urgență pentru prestări de servicii în interes public, constând în efectuarea unor lucrări sau desfășurarea unor activități care să servească la ameliorarea situației actuale.

Potrivit Decretului prezidențial adoptat pe 16 martie 2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, rechiziția, ca măsură de primă urgență cu aplicabilitate directă în Domeniul Economic, poate viza următoarele:

-stocuri, capacități de producție și distribuție, echipamente de protecție, dezinfectanți și medicamente utilizate/utilizabile în tratarea COVID-19;

-chemarea persoanelor fizice pentru prestări de servicii în interes public în scopul rezolvării problemelor materiale de orice natură și asigurarea forței de muncă.

Cu toate acestea, Decretul prezidențial care instituie actuala stare de urgență este valabil 30 de zile, urmând ca după cele 30 de zile să poată fi emis, în funcție de situația existentă, un nou Decret prezidențial ce poate lărgi obiectul rechiziției la oricare din elementele prevăzute la art. 5 din Legea nr. 132/1997 (spre exemplu, rechiziționarea anumitor imobile pentru a le oferi destinația de spații de carantină sau rechiziționarea de combustibili).

Procedura rechiziției

Rechiziționarea de bunuri

Bunurile se rechiziționează numai în baza ordinului de predare emis de autoritățile militare. Ordinul trebuie să cuprindă obligatoriu: (i) denumirea autorității militare emitente și a unității beneficiare; (ii) temeiul legal al rechiziției; (iii) datele de identificare a bunurilor, proprietarului/deținătorului; (iv) mențiuni despre locul și termenul predării bunurilor. Este foarte important să se verifice existența tuturor elementelor amintite pentru a stabili legalitatea ordinului de predare. Rechiziționarea nu poate fi realizată în lipsa elementelor amintite, respectiv în baza unui ordin de predare incomplet.

Odată cu predarea bunurilor rechiziționate către autorități, va fi încheiat un proces-verbal în care vor fi înscrise, pe lângă datele de identificare menționate în ordinul de predare, starea și valoarea bunurilor la data rechiziției. În plus, trebuie amintit că art. 5 alin. (6) din Legea nr. 132/1997 prevede că nimeni nu poate fi obligat să dea un bun, dacă în momentul cererii nu îl are în posesie sau în folosință legală. De asemenea, art. 30 din Legea nr. 132/1997 enumeră categoriile de bunuri ce nu pot fi supuse rechiziției.

Proprietarii bunurilor rechiziționate au dreptul la despăgubiri diferențiate, după cum bunurile sunt consumptibile sau neconsumptibile. Pentru bunurile consumptibile despăgubirea va fi egală cu prețul pieței la momentul preluării, iar pentru cele neconsumptibile despăgubirea poate consta în chirie, diferența de valoare atunci când bunul e restituit cu degradări sau prin acordarea unui bun similar/plata contravalorii atunci când bunul nu mai poate fi restituit. Sumele de bani pentru bunurile rechiziționate vor fi primite de către cei cărora le-au fost rechiziționate bunurile la momentul lichidării proceselor-verbale de rechiziție, lichidare care se face la momentul și prin modalitățile de plată stabilite prin Hotărâre a Guvernului.

Neprezentarea procesului-verbal de rechiziție la lichidare, în termen de 3 ani de la publicarea în Monitorul Oficial al României a datei începerii plății, are ca urmare pierderea dreptului la despăgubiri, pentru bunurile rechiziționate.

Prestarea de servicii în interes public

Pot fi chemate pentru prestări de servicii în interes public persoanele apte de muncă, cu vârsta cuprinsă între 16-60 de ani în cazul bărbaților, respectiv 16-55 de ani în cazul femeilor. Specialiști precum: medici, ingineri, subingineri, tehnicieni, economiști, farmaciști, asistenți medicali etc., pot fi chemați să presteze servicii în specialitățile lor și peste limita maximă de vârstă amintită anterior, dar nu mai mult de 65 de ani în cazul bărbaților și de 60 de ani în cazul femeilor. Peste aceste limite, persoanele pot fi chemate numai la cererea lor. În plus, art. 31 din Legea nr. 132/1997 prevede categoriile de persoane scutite de la prestarea de servicii în interes public.

Înștiințarea persoanelor fizice chemate să presteze servicii în interes public se face prin ordin de chemare individual sau colectiv care va cuprinde: (i) denumirea autorității emitente și a unității beneficiare; (ii) temeiul legal al chemării; (iv) numele, prenumele și domiciliu persoanei chemate; (iv) termenul și locul unde trebuie să se prezinte.

Pentru salariați, ordinul va fi expediat la locul de muncă al acestora și se va preda celui chemat la prestarea serviciilor publice prin grija conducătorului său nemijlocit de la locul de angajare. În cazul celorlalte persoane, ordinul de chemare va fi transmis de către autoritățile administrației publice locale prin unitatea de poliție pe raza căreia persoana își are domiciliul sau reședința.

Restituirea bunurilor și posibilitatea formulării contestațiilor

Perioada de timp pe care bunurile vor fi rechiziționate diferă, conform Normelor Metodologice aferente Legii 132/1997, după cum urmează: (i) definitiv, în cazul bunurilor consumptibile; (ii) limitat, caz în care în procesul-verbal de predare-preluare a bunurilor rechiziționate va trebui indicată perioada; (iii) până la încetarea stării care a determinat rechiziția, caz în care nu va fi trecut niciun termen în procesul-verbal de predare-preluare a bunurilor rechiziționate. Bunurile rechiziționate se restituie pe bază de proces-verbal de restituire la împlinirea termenelor sau la încetarea cauzelor care au determinat rechiziția.

Conform art. 29 din Legea nr. 132/1997, pot fi introduse contestații privind prețurile practicate, valoarea de despăgubire a bunurilor rechiziționate înscrise în documentele oficiale și modul de achitare a acestora. Contestațiile se adresează comisiei mixte de rechiziții, în cel mult 90 de zile de la data încheierii procesului-verbal de restituire, iar hotărârile comisiei mixte pot fi contestate în cel mult 90 de zile la Comisia Centrală de Rechiziții.

Hotărârea Comisiei Centrale de Rechiziții poate fi atacată în justiție, în cel mult 30 de zile de la primirea acesteia. Termenul de 30 de zile este calificat drept termen de decădere.

Așadar, există o serie de remedii împotriva modului de implementare a acestei măsuri pe care cei care se consideră nedreptățiți le pot exercita, iar eventuale abuzuri ale autorităților pot fi cenzurate de către instanțele de judecată, însă trebuie reținut că nu poate fi contestată măsura rechiziției în sine, decât dacă se referă la bunuri sau la prestări de servicii expres exceptate de lege de la această măsură.

Sancțiuni

În contextul stării de urgență, conform art. 33 – 34 din Legea nr. 132/1997, nerespectarea anumitor obligații ce persoanelor ale căror bunuri au fost rechiziționate pot constitui infracțiuni, precum necomunicarea, la cererea și la termenul solicitat de autoritățile administrației publice, a datelor de evidență privind bunurile rechiziționabile, precum și a schimbărilor survenite în evidența acestora.

Concluzie

În contextul actual măsuri precum rechiziția se pot dovedi ca fiind necesare pentru depășirea momentului dificil pe care inclusiv România îl traversează cauzat de apariția și propagarea virusului COVID-19, însă în același timp trebuie ca măsurile luate să fie unele proporționale, care să aibă în vedere și interesul privat al celor vizați și oferirea unor despăgubiri care să acopere prejudiciul creat prin rechiziționare. În eventualitatea nerespectării cerințelor legale de către autorități, Legea nr. 132/1997 oferă remedii pentru protejare drepturilor și intereselor particularilor și pentru evitarea abuzurilor.

Aegon România achiziționează două izolete pentru ISU Cluj

0

Compania Aegon România (Asigurări de Viață și Pensii Private), parte a grupului financiar internațional Aegon, achiziționează două izolete pe le donează Inspectoratului pentru Situații de Urgență Cluj.

Sînziana Maioreanu (foto), CEO al Aegon România, subliniază: „Trăim o perioadă dificilă, cu multe necunoscute pentru fiecare dintre noi. Suntem cu toții martori la desfășurarea acestei situații cauzate de COVID-19, iar a sta deoparte nu este o soluție. Fiecare dintre noi trebuie să facă tot ceea ce îi stă în putere pentru a putea trece cu bine peste această perioadă. Tocmai de aceea, din dorința noastră de a da o mână de ajutor și de a ne implica, am decis să achiziționăm cele două izolete, având în vedere faptul că s-a discutat în repetate rânduri despre faptul că, momentan, numărul celor existente în țară este insuficient. Suntem foarte recunoscători pentru toată activitatea cadrelor medicale din această perioadă, ei sunt în prima linie în lupta împotriva COVID-19 pentru noi toți, în timp ce nouă ne cer doar să respectăm recomandările autorităților și să #StămAcasă. Printre primii care trebuie protejați sunt cei din echipa Inspectoratelor pentru Situații de Urgență, cei care intră în contact cu pacienții pe care îi transportă la spital. Implicarea noastră este doar de a le mulțumi și sperăm că îi va determina și pe reprezentanții altor companii să intre în această luptă comună”.

G-ral de brigadă Ion Moldovan: „Sprijinul venit din mediul privat este binevenit în această situație dificilă la nivel mondial, iar cele două izolete propuse pentru a fi achiziționate ne sunt necesare urgent, având în vedere că există posibilitatea să crească numărul solicitărilor și acțiunilor desfășurate în următoarea perioadă. Mulțumim pentru că ne susțineți în eforturile depuse pentru limitarea răspândirii noului tip de coronavirus și vă asigurăm că personalul unității noastre se dedică, alături de personalul medical și celelalte structuri responsabile, pentru a proteja cetățenii în această nouă situație dificilă”.

În același spirit de responsabilitate, Aegon România își continuă activitatea în sistemul de muncă de acasă în perioada 16-31 martie, cu prelungire dacă va fi cazul. Sînziana Maioreanu precizează: „Ne-am gândit la siguranța și sănătatea celor 150 de colegi, la familiile lor și la continuarea activității noastre în interesul celor peste un milion de clienți ai noștri cu pensii private și asigurări de viață. La baza acestei decizii au stat, desigur, recomandările autorităților și dorința noastră de a le respecta întocmai pentru a contribui la limitarea răspândirii COVID-19. Un gest normal care, făcut la scară largă, duce și la protejarea cadrelor medicale care sunt deja suprasolicitate”.   

Măsuri excepționale, impuse de evenimente excepționale

0

_________________

Dan Bădin, Partener Coordonator Servicii Fiscale și Juridice,
și Corina Simion, Manager Taxe, Deloitte România (foto)

Statele afectate de pandemia de COVID-19 aruncă în luptă un arsenal de măsuri fără precedent, pentru a diminua efectele încă greu de cuantificat atât la nivelul populației cât, mai ales, în economia globală. Pentru a ajuta companiile să surmonteze dificultățile create de noua stare de fapt, cele mai multe state au anunțat măsuri inclusiv în zona fiscală, majoritatea vizând amânarea plății taxelor, în special cele datorate pentru angajați, dar și scutiri de taxe sau de penalități în anumite situații. În prim plan stau deciziile care vizează angajații, printre care se află flexibilizarea programului și condițiilor de muncă, cu accent pe munca la distanță, și facilități la plata contribuțiilor sociale pentru angajatori.

Spre exemplu, Germania a anunțat un program de combatere a efectelor pandemiei axat pe patru piloni, respectiv flexibilizarea condițiilor de muncă pentru angajați, protejarea lichidităților companiilor prin amânarea plății unor taxe și reducerea plăților anticipate, accesul firmelor la împrumuturi garantate de stat, cu dobândă foarte redusă (autoritățile susțin că suma acordată pentru finanțarea companiilor este nelimitată), iar al patrulea pilon este reprezentat de întărirea coeziunii economice la nivel european.

Cehia a anunțat, de asemenea, măsuri pentru sprijinirea companiilor aflate în dificultate. Printre cele mai importante se numără acordarea de împrumuturi fără dobândă firmelor afectate de pandemie. În plus, se acordă o serie de facilități fiscale companiilor, cum ar fi scutirea de penalități pentru cele care întârzie depunerea declarației de impozit pe profit, dar nu mai mult de 1 iulie 2020 (termenul actual este 1 aprilie), și, implicit, amânarea termenului de plată cu trei luni, fără documentație suplimentară. În cazul altor declarații fiscale depuse cu întârziere, pentru a fi scutiți de penalități, contribuabilii vor fi obligați să demonstreze că întârzierea declarării, respectiv a plății, a fost cauzată de pandemia de COVID-19.  

Poate una dintre cele mai importante măsuri pentru firmele afectate de pandemie este anunțată de Polonia, care oferă firmelor posibilitatea de a deduce pierderea fiscală înregistrată în 2020 din veniturile realizate în 2019. În plus, autoritățile poloneze anunță scutiri de penalități și înlesniri la plată în diverse situații, dar și extinderea schemelor de ajutor de stat.

Ungaria acționează în sprijinul mediului de afaceri prin intermediul sistemului bancar. Banca Centrală a Ungariei a solicitat băncilor comerciale să aplice un moratoriu (amânare) la plata ratelor pentru companiile afectate de criză. În schimb, va înlesni condițiile pentru furnizarea de lichidități pentru bănci, cu scopul de a finanța economia, și va acorda, la rândul său, o amânare la rambursarea creditelor acordate prin schema națională de finanțare a IMM-urilor.

La rândul său, Spania acordă facilități de finanțare pentru firmele din turism, amână plata taxelor și a ratelor la credite pentru IMM-uri. Mediul de afaceri așteaptă totuși, în curând, noi măsuri de la autorități menite să combată efectele negative ale situației curente. 

Măsurile luate în Franța constau, de asemenea, în amânarea plății taxelor și a contribuțiilor sociale pentru angajați și acordarea de garanții de stat pentru creditarea companiilor. În plus, autoritățile franceze au anunțat că vor acorda reduceri de taxe, însă pe baza unei analize de la caz la caz, și nu vor percepe penalități firmelor care înregistrează întârzieri în executarea lucrărilor din contractele încheiate cu statul.

Italia, a doua cea mai afectată țară din lume de pandemie, a decis amânarea plăților scadente până la 30 aprilie 2020 și suspendarea plății contribuțiilor sociale și a impozitelor cu reținere la sursă până la 31 martie pentru firmele din turism. Totodată, autoritățile vor acorda, prin intermediul Agenției de stat Invitalia, credite pe 12 luni companiilor, în condiții avantajoase. În plus, se va suplimenta fondul de garantare pentru IMM-uri pe o perioadă de un an.

Mare Britanie pune la dispoziția mediului de afaceri o schemă de finanțare (împrumuturi și garanții) în valoare de 330 de miliarde de lire sterline pentru a combate efectele coronavirusului. În plus, se acordă granturi firmelor mici, de până la 25.000 de lire sterline, iar băncile pot suspenda pentru trei luni plata ratelor la creditele ipotecare pentru cei afectați de pandemie. În piața muncii, autoritățile au relaxat legislația referitoare la plata concediilor medicale.

În Statele Unite ale Americii, autoritățile au recurs la rețeta deja clasică pentru a finanța economia, respectiv au redus dobânda de politică monetară, în două trepte, până aproape de zero, și au lansat un amplu program de relaxare cantitativă de 700 de miliarde de dolari.

Coreea de Sud, țara care este văzută ca un model în lupta cu COVID-19, a adoptat numeroase măsuri pentru protejarea mediului de afaceri. În cazul IMM-urilor, autoritățile coreene au decis, printre altele, extinderea termenelor de plată a taxelor până la un an, suspendarea acțiunilor de control, iar pentru firmele din turism se aplică scutirea de la plata taxelor pe proprietate în cazul unităților de cazare și extinderea termenelor de plată, concomitent cu posibilitate eșalonării plăților. Pentru companiile exportatoare se acordă facilități la plata taxelor vamale.

Acestea sunt, în linii mari, măsurile anunțate de câteva țări afectate de pandemie, însă ele cu siguranță vor suferi modificări în funcție de evoluția de ansamblu a economiei.

Și în România, ANAF a anunțat o serie de măsuri fiscale menite să întâmpine nevoile contribuabililor, printre care și amânarea declarațiilor fiscale cu termen de depunere în 25 martie, facilitarea operațiunilor de rambursare a TVA și suspendarea acțiunilor de inspecție fiscală. Separat, a fost publicat și un proiect de modificare a Codului Fiscal care propune prorogarea altor termene pentru depunerea declarațiilor fiscale, însă doar pentru anumite industrii.

Comparând măsurile vehiculate de autoritățile din România cu cele din alte jurisdicții, nu excludem o suplimentare a acestora în funcție de evoluția situației și adoptarea lor oficială, având în vedere că în prezent sunt în faza de propunere.

Deși natura evenimentelor cere soluții rapide, acestea ar trebui să fie însoțite și de o analiză de impact asupra bugetului de stat, cât și asupra beneficiarilor. Nu întâmplător ne uităm la practicile pe care alte țări le adoptă, acestea putând fi un reper și pentru legiuitorul român.

Mai multe informații și recomandări pentru companii legate de modul în care se pot pregăti în contextul pandemiei de COVID-19 sunt disponibile în secțiunea dedicată de pe blogul Deloitte România.

Pentru cele mai recente modificări legislative adoptate de România în contextul coronavirus, experții Reff & Asociații au creat și vor actualiza în permanență o secțiune dedicată, disponibilă aici.