Beneficii economice ale pădurilor şi apelor din Prahova

0

O bună parte din diversitatea beneficiilor sub aspect economic asigurate de resursele naturale din judeţul Prahova a fost inspectată şi analizată prin vizita de lucru efectuată de ministrul apelor şi pădurilor, Ioan Deneş, însoţit de directorul general al Regiei Naţionale a Pădurilor – Romsilva, Gheorghe Mihăilescu.


Domeniul ape: „Regularizare şi consolidare de mal pârâu Matiţa în comuna Podenii Noi” – 7,1 milioane lei de la bugetul de stat pentru regularizarea albiei pe 1,515 km, consolidarea digurilor pe 3,350 km; „Reducerea riscului la inundaţii în Bazinul Hidrografic Ialomiţa, aval acumularea Pucioasa Componenta II BH Prahova” – 268,649 milioane lei, inclusiv TVA prin Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020 pentru 4 acumulări nepermanente (12,48 mil.mc), un canal de derivaţie (1.700 ml), apărări de mal pe 9.500 m, regularizare albie pe 16.000 m, diguri pe 3.000 m, 21 de praguri de colmatare; investiţii în regim de urgenţă derulate de Administraţia Naţională Apele Române – „Regularizare râu Cricovul Sărat, comuna Sângeru, satele Sângeru şi Mireşu Mare” (3,3 milioane lei alocat în 2019, regularizare albie pe 1.700 m, consolidare mal pe 500 m), „Amenjare râu Lapoş şi afluenţi în comuna Lapoş, satele Lapoş şi Lapoşel (4,7 milioane lei alocat în 2019, regularizare albie pe 800 m, 3 praguri de fund). 


Domeniul păduri: regenerarea pădurilor prin RNP Romsilva (3,8 milioane lei); drumuri forestiere noi (17.54 km), drumuri forestiere reabilitate (72.29 km), achitarea proiectelor de reabilitare a altor 6 drumuri forestiere, totul din fondul de accesibilizare (valoare totală aproximativ 10,6 milioane lei; reabilitare şi refacere de drumuri forestiere pe 24.68 km, actualizarea documentaţiilor pentru studii de fezabilitate pentru corectare torenţi pe 6.70 km şi altele, totul de la bugetul de stat (48.000 lei).

Centrul de colectare

Centrul de colectare şi refrigerare plante medicinale şi fructe de pădure, din cadrul Ocolului Silvic Ploieşti – potrivit directorului general al Romsilva, Gheorghe Mihăilescu, recoltarea este făcută de angajaţii Romsilva, capacitatea de refrigerare a centrului este de 3 t pe zi, capacitatea maximă de depozitare este de 30 t (capacităţi calculate pentru fructele de pădure); anul trecut, Direcţia Silvică Prahova (director, Dragoş Gabriel Ciomag) a recoltat păducel, frunze de mesteacăn, urzică, măceşe, cătină; produsele sunt destinate pieţei interne şi celei externe; valorificarea se face prin licitaţii publice; valoarea totală obţinută de Romsilva din vânzarea acestor produse în 2018 a fost de aproximativ 1 milion lei, fără TVA.

Păstrăvăria Moara Domnească, comuna Puchenii Mari


Păstrăvăria Moara Domnească, comuna Puchenii Mari – directorul general Gheorghe Mihăilescu a precizat că valorificarea păstrăvului produs aici se face către un lanţ de magazine şi către persoane fizice şi juridice; producţia în 2018 a fost de 12,78 t de păstrăv, cu o valoare de 264.000 lei; în 2019, până la sfârşitul lui iunie, au fost valorificate 6,56 t, cu o valoare de 135,19 mii lei; preţul mediu de valorificare este 21 lei/kg fără TVA; din iulie, sunt la vânzare şi crap românesc, produs în bazinele păstrăvăriei.

Fazaneria Gherghita


Crescătoria de fazani Gherghiţa – în 2018, din 18.000 de fazani propuşi a fi vânduţi au fost valorificaţi 17.800, cu valoarea de 739 mii lei, la preţul mediu de 41,50 lei/buc.; în 2019, din totalul de 17.000 de fazani programaţi a fi valorificaţi, până la sfărşitul lui iunie au fost vânduţi 16.190, cu o valoare de 189.000 lei; din fazanii valorificaţi în 2019, aproximativ 12.000 au avut vârsta de o zi, cu preţul de 6 lei/buc. şi 3.150 au fost fazani maturi valorificaţi cu 45 lei/buc.; livrarea este pentru popularea fondurilor de vânătoare, restaurante etc.


Lemn de foc – Romsilva a anunţat că cererea de lemn de foc este acoperită şi sunt şi stocuri excedentare. 

În contextul acţiuniide inspecţie, a fost abordată tema reprezentată de pesta porcină africană (PPA) – la 11 iulie a.c., pe raza judeţului a fost confirmat primul caz. Ministrul apelor şi pădurilor a discutat problematica la întâlnirea cu autorităţile locale de la prefectură şi la Gherghiţa, împreună cu reprezentanţi ai Gărzii Forestiere Prahova, cu directorul DSVSA Prahova şi cu doi administratori ai unor fonduri de vânătoare din judeţ situate într-o zonă în care a fost înregistrat focarul de PPA şi există suspiciunea prezenţei altui focar. Ministerul Apelor şi Pădurilor precizează că ministrul Ioan Deneş „le-a solicitat administratorilor să aplice prevederile legale care stabilesc măsurile ce trebuie luate în aceste situaţii, iar reprezentaţilor Gărzii Forestiere le-a cerut să monitorizeze dacă aceştia se conformează în cele maximum 30 de zile prevăzute de lege”.

Centru de excelență în inteligență artificială, lansat în România de Horváth & Partners

0

Compania internațională de consultanță în management Horváth & Partners, membră a Cordence Worldwide,  a lansat în România centrul de excelență Steering Lab, care foloseşte soluții de ultimă generație de Big Data și Machine Learning, bazate pe inteligență artificială. În esenţă, Steering Lab analizează „datele digitale ale unei companii, creează modele calitative și cantitative și oferă soluții pentru diferite provocări de business: de la creșterea vânzărilor la dezvoltare de produs, creșterea productivității, reducerea costurilor, elaborarea și implementarea unor strategii de cross-selling etc.”

Între beneficiile în domeniul afacerilor pe care le oferă noul centru se află: „Propunerea de soluții adecvate, în formă corectă și la momentul oportun, cu o precizie de două ori mai mare în comparație cu cele oferite de echipe de experți în domeniu; realizarea de previziuni în timp real, cu privire la vânzări, costuri și prețuri cu o acuratețe foarte mare; un exemplu în acest sens este reducerea erorilor de predicție de la 17% la 13%, într-un interval de 6 luni, pentru un client din industria farmaceutică; analizarea coșului de cumpărături și determinarea, în funcție de valoarea bonurilor, a modalităților de atragere de noi clienți; designul și implementarea de platforme de recunoaștere facială și gestuală”.

Costul unui proiect de consultanță (cu durată de trei-șase luni) este între 100.000 și 200.000 euro.

Derularea unui proiect cuprinde „definirea provocării sau a nevoii clientului, colectarea și prelucrarea datelor digitale referitoare la companie, evaluarea statistică și determinarea algoritmului precum și extragerea concluziilor”.

Instrumentele de lucru în concretizarea proiectului sunt: „Business Radar – prin care companiile beneficiază, în timp real și într-un mod personalizat, de o privire asupra întregului mediu de afaceri; modele de preț dinamic și management al cererii – prin care se optimizează prețurile, sunt realizate strategii de vânzare încrucișată și up-selling, sunt gândite campanii promoționale și reacții adecvate la produsele si serviciile noi ale concurenților; modele de risc, prin care pot fi detectate rapid eventuale fraude, iar o companie poate evita sau se poate pregăti mai bine pentru potențiale crize; optimizarea sistemului și a proceselor – care folosește sisteme de planificare în timp real, cu răspuns de excepție pentru toate procesele de logistică, productie și servicii; analiză predictivă – prin care sunt prelucrate baze de date ce pot depăși 100 milioane de documente text și se realizează prognoze pe baza acestora; sisteme de inteligență artificială”.

Kurt Weber, director general al Horváth & Partners România, subliniază:  „Prin intermediul Steering Lab, punem la dispoziția clienților noștri toate cunoștințele și instrumentele necesare, în vederea transformării datelor în modele de predicție, decizie, optimizare și învățare. Am dezvoltat centrul de excelență Steering Lab în aproximativ doi ani, realizând proiecte de succes pentru clienți importanți din domenii ca industria farmaceutică, petrolieră, bancară, FMCG ori pentru companii din sectorul energetic. Am considerat că, în contextul nevoii acute de creștere a digitalizării, este momentul optim să aplicăm soluțiile Steering Lab și în România!”

Compania Horváth & Partners este prezentă pe piața românească din 2005 (www.horvath-partners.com/ro), cu „o gamă largă de servicii de consultanță în domeniul performanței la nivel de companie și optimizarea performanței organizațiilor private și publice: de la management strategic și inovație, managementul proceselor și organizare, până la controlling, managementul operațiunilor și achizițiilor, training-uri, consultanță în vânzări și IT”.

La nivel global Horváth & Partners (companie fondată în 1981 de prof. dr. Péter Horváth) are birouri în Germania (Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, München, Stuttgart), Austria, România, Elveția, Ungaria, Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite.

Ocazie recuperatorie pentru transportatorii afectaţi de cartelul unor producători de camioane

0

Companiile de transport rutier din România care în ultimii ani au cumpărat camioane şi au fost afectate de înțelegerea neconcurențială dovedită şi sancţionată la nivel european a cartelului format din producătorii de camioane MAN, Daimler-Mercedes Benz, Volvo/Renault, DAF, Iveco şi ulterior Scania se pot înscrie la acţiunea în instanţă de recuperare a banilor până la sfârşitul lui iulie, urmând ca ulterior să prezinte în detaliu actele necesare. Înscrierea se face pe site-ul www.cartelcamioane.ro. Acțiunea juridică este derulată de firma de avocatură Hausfeld, cu susţinerea asigurată de Financialright Claims GmbH, furnizor de servicii juridice care îşi asumă cheltuielile de judecată. Întregul demers la nivelul ţării noastre este derulat sub egida Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR). Secretarul general UNTRR, Radu Dinescu, precizează că în cauză sunt 52.000 de camioane cumpărate, pentru care firmele de transport rutier sunt îndreptăţite să primească despăgubiri de 2,4 miliarde de lei (peste 500 de milioane de euro). Dr. Alex Petrasincu, în calitate de partener al firmei de avocatură Hausfeld, subliniază că pot fi recuperaţi până la 10.000 de euro pentru un camion. Din ţara noastră, există deja înscrieri în acţiunea juridică referitoare la 10.000 de vehicule. La scară europeană, au fost până acum două runde de înscrieri, pentru 150.000 de camioane. Acţiunea vizează camioanele vândute de companiile cartelului în perioada 1997-2011. Sublinierea este că practica incriminată a fost recunoscută de constructorii de camioane investigaţi, iar banii sunt recuperabili. Firma de avocatură Hausfeld deţine expertiză apreciată ca atare în domeniu. În ansamblu, instanţele germane sunt apreciate ca lider european în despăgubiri solicitate cartelurilor. 

Dați credit visului vostru!

0

Diferența dintre a privi neputincioși la oportunitățile pe lângă care treceți și a reuși să vă îndepliniți măcar unul dintre visele pe care le purtați de multă vreme în minte și suflet este dată de acțiunea pe care o faceți, de fermitatea, claritatea și precizia ei în timp și spațiu! Mulți dintre voi aveți idei fantastice pentru a începe sau dezvolta diverse afaceri, pentru a vă reinventa personal și profesional, însă… din diverse motive vă opriți din a le duce până la capăt. 

Să zicem că vă doriți enorm să investiți în ceva anume! Prima condiție de care trebuie să țineți cont, dacă vreți reușita planului propus, este să credeți în visul vostru. După ce l-ați așternut pe hârtie, ca o dorință pe care o împărtășiți universului și care, din acel moment devine laitmotivul existenței voastre, veți avea acel imbold omenesc de a comunica cu cei din jur. Rapid și într-un mod deloc plăcut o să descoperiți că mulți ‚prieteni’ se transformă în hoți de vise. Cei mai mulți vor încerca să vă dea cât mai multe argumente contra, câțiva vă vor spune că ideea este bună, dar că există posibilitatea să se întâmple alte lucruri neprevăzute și să vă împotmoliți și, puțini, dar extrem de puțini, vă vor încuraja în demersul curajos. Dacă aveți, însă, tăria de a vă urma înstinctul, veți vedea că, de cele mai multe ori, singurul mare obstacol real în calea fericirii voastre, este lipsa banilor pe care să-i investiți la momentul oportun, pentru a vă putea duce planul la capăt. Este și acesta unul dintre motivele reale pentru care acum 5,000 ani a apărut creditul care azi vă permite să accesați viața pe care ați visat-o, să achiziționați casa mult îndrăgită, mașina pe care ați dorit-o sau afacerea la care v-ați gândit. 

Activitatea bancară a demarat în a doua jumătate a mileniului 3 î.Hr, în Mesopotamia. Încă de atunci oamenii au visat, au sperat și au avut curaj să acționeze, deși comerțul era limitat, iar templul era centrul activității economice și comerciale. În Babilon s-au găsit atestări despre 2000 persoane care depozitau aur și erau obligate să plătească a șasea parte din totalul aurului depozitat. Se cunoaște și că atât palatul, cât și templul, erau locurile în care se acordau împrumuturi, de obicei în semințe care trebuiau returnate în timpul recoltei. Aceste înțelegeri sociale au fost păstrate sub forma tăblițelor de lut, cu înțelegerea plăţii unei dobânzi. 

După cum știți, creditul reprezintă relația bănească între o persoană fizică sau juridică, numită creditor, care acordă unei alte persoane, numită debitor, un împrumut în bani, în general cu o dobândă stabilită în funcție de riscul pe care și-l asumă creditorul sau de reputația debitorului. Ca în orice business, toată lumea trebuie să câștige ceva, să aibă un avantaj. Creditorul se va folosi de capitalul existent conform planului bine structurat și gândit, iar debitorul va avea resursele cu care să își atingă scopurile. De câțiva ani buni, cei ce fac intermedierea și garantează o mai bună relație contractuală între creditori și debitori sunt brokerii de credite – companii independente care intermediază creditele între clienți și bănci. Mai exact, brokerul oferă întreaga consultanță, se ocupă de actele necesare obținerii unui credit și susține dosarul în fața comisiei bancare. Și toate acestea fără costuri pentru client, deoarece brokerul este plătit, prin comision, de către bancă (aceasta cedând brokerului o parte din profitul ei pentru clientul nou adus în portofoliu).

În afară de avantajul de a beneficia, într-un singur loc și în același timp, de toate ofertele băncilor, apelând la un broker vă puteți face o imagine mult mai corectă cu privire la condițiile de creditare existente, alegând astfel cea mai bună ofertă. Kiwi Finance este brokerul care de 15 ani face diferența pe piața acordării de credite, reușind să ocupe cea mai înaltă poziție în topul brokerilor de prestigiu. La întrebarea mai demult adresată CEO Kiwi Finance, doamna Anca Bidian: „Cum vă înțelegeți cu titlul de ‚primul  broker de credite’ din România?”, domnia sa a răspuns că e foarte mândră de acest titlu și atentă ca în fiecare zi să depășească atât standardele de calitate, cât și așteptările. „Pentru că de multe ori nu e suficient să fii primul, trebuie să fii și cel mai bun.

Deficitul de cont curent a crescut cu 33% după primele 5 luni ale anului

0

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat, după primele cinci luni ale anului curent , un deficit de 2.306 milioane euro, adică 1,56% din PIB estimat pentru 2019 (217,5 miliarde euro), potrivit Curs de guvernare.ro. Majorarea soldului negativ faţă de aceeaşi perioadă din 2018 a fost de 837 milioane euro, respectiv 33% creştere procentuală.

De reţinut faptul că acest rezultat negativ aproape s-a majorat cu aproape 50% într-o singură lună, la finele lunii aprilie valoarea consemnată fiind de -2.306 milioane euro.

Expandarea cu circa 30% a deficitului pe partea de bunuri a fost în foarte mică măsură compensată de avansul soldului pozitiv pe segmentul de servicii (+3,6%).

În același timp, creşterile consemnate pe soldurile pozitive la serviciile de transport (+248 milioane euro) şi la serviciile de prelucrare a bunurilor aflate în proprietatea terţilor (+99 milioane euro) au rămas puţin semnificative în context.

Totodată, îmbunătăţirea semnificativă (de la -1.837 milioane euro pe primele 5 luni din 2018 la -1.059 milioane euro pe primele 5 luni din 2019) pe segmentul de venituri primare (venituri din muncă, venituri din investiţii în active financiare – investiţii directe, de portofoliu şi alte investiţii – şi alte venituri primare – impozite, subvenții -).

BNR a atras 17 miliarde de lei de la bănci

0

Banca Națională a României a atras depozite pe o săptămână în valoare de 17 miliarde de lei de la bănci, conform datelor Profit.ro. Suma este în creștere de la circa 13 miliarde de lei de la licitația de săptămâna trecută și este cea mai ridicată după aprilie 2018, când banca centrală a reluat operațiunile de control al lichidității interbancare, după o pauză de peste 7 ani, pe fondul creșterii inflației.

De asemenea, BNR a anunțat în acest an întărirea controlului lichidității care să aducă dobânzile din piață mai aproape de dobânda cheie de 2,5%, care se menține sub rata inflației de circa 4% în ultimele luni, potrivit sursei amintite.


Banca centrală plătește băncilor 2,5% pe an pentru a le ține banii o săptămână, cu un punct procentual peste bonificațiile la facilitatea de depozit. Este posibil, însă, ca băncile să fie prudente și să nu plaseze tot excesul de lichiditate la BNR înaintea perioadei de constituire a rezervelor minime obligatorii. Ratele overnight au urcat luni la 2,25%, de la sub 2% vineri, în timp ce cele la o săptămână s-au menținut la 2,46%, aproape de dobânda cheie. 

Indicele ROBOR la 3 luni a coborât la 3,13%

0

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a coborât la 3,13%, cel mai scăzut nivel din martie până în prezent, potrivit datelor publicate, marţi, de Banca Naţională a României (BNR).

Marţi, ROBOR la 3 luni a ajuns la 3,13%, cel mai coborât nivel din 20 martie, când a fost tot 3,13%, potrivit News.ro.

Totodată, indicele ROBOR la 6 luni a stagnat la 3,31%. Luni, acest indice a scăzut la 3,31%, cel mai coborât nivel din 21 martie, când a fost tot 3,31%.

ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituţiile bancare din România, în lei, iar evoluţia sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piaţă.

RAPORT: Piaţa gazelor naturale este în plină expansiune

0

Piaţa gazelor naturale este în plină expansiune şi va creşte pe termen mediu, însă numeroşi factori indică un viitor mai puţin promiţător, în contextul în care sursele regenerabile de energie devin alternative populare şi viabile, potrivit unui raport publicat, marţi de Coface.

”Până de curând, gazele naturale au fost apreciate drept „cel mai curat” combustibil fosil, iar toţi indicatorii indică o creştere a cererii şi a producţiei. Cu toate acestea, piaţa se dezvoltă rapid, iar sursele regenerabile de energie devin în mod progresiv alternative populare şi viabile din punct de vedere economic faţă de combustibilii fosili”, se arată în comunicat.

Specialiştii Coface au subliniat că, potrivit Agenţiei Internaţionale pentru Energie, gazele naturale au cunoscut cea mai mare rată de creştere a consumului dintre toţi combustibilii fosili, din anul 2006, scrie News.ro. Cererea de gaze naturale va continua să crească, în principal datorită creşterii cererii în Asia şi în special în China, a cărei politică impune obiective stricte referitoare la calitatea aerului, precum şi o trecere obligatorie de la cărbune la gaz.

Gazele naturale sunt, de asemenea, integrate în procesele industriale, în special ca materie primă pentru produsele petrochimice, datorită unuia dintre derivaţii săi: etanul. Gazele naturale şi lichidele conexe reprezintă aproximativ 29% din totalul combustibililor fosili utilizaţi ca materie primă în industria chimică.

Sezonul România-Franța s-a încheiat spectaculos de Ziua Națională a Franței

0

Sezonul România-Franța 2019, cel mai amplu proiect de diplomație publică și culturală desfășurat de cele două țări, s-a încheiat ieri, 14 iulie, de Ziua Națională a Franței. Timp de opt luni, românii și francezii s-au (re)descoperit în peste 400 de proiecte și mai mult de 800 de evenimente de teatru, dans, muzică, cinema, literatură, arte vizuale, expoziții, dezbateri, gastronomie sau chiar economie și turism.

Parcul Carol și Clubul Expirat au îmbrăcat culorile Sezonului România-Franța pentru un eveniment inedit. Spectacolele de stradă, zona gastronomică și concertele Vunk, Cali, Delia și Hyphen Hyphen au încântat publicul întreaga zi. Seara, cerul capitalei a fost luminat de spectacolul de artificii și acrobație semnat de Groupe F, organizatori ai unor evenimente pirotehnice de talie mondială. Sezonul a fost încheiat oficial de ambasadoarea Franței în România, Michèle Ramis, și de secretarul de stat Alexandru Victor Micula.  

Vocația Sezonului România-Franța a fost actualizarea imaginii și percepției pe care România și Franța le au una față de cealaltă, dar și consolidarea legăturilor economice, științifice și culturale ce ne leagă în mod istoric. Sezonul, inaugurat de Ziua Națională a României la Paris, a fost momentul unor premiere absolute. În Franța au fost organizate prima expoziție a României la Muzeul Luvru de la Paris, primul Sezon expozițional al României la Centrul Pompidou și primul concert al unei orchestre române la Filarmonica din Paris. În România, a fost inaugurate: primul muzeu digital – Micro-Folie Sibiu, după modelul unei structuri franceze, dar și Uzina Filmelor de Amatori deschisă la Cluj care oferă un nou tip de divertisment creativ.

La București, au fost prezentate concomitent cele mai multe expoziții de artă modernă și contemporană franceză din istoria țărilor noastre, iar Franța a fost invitată la cele mai mari manifestări culturale desfășurate din aprilie până în prezent.

„Sloganul Uitați de clișee și imaginea ludică a Sezonului au colorat orașe, mari muzee, săli de concerte și de teatru, cinematografe, festivaluri, universități și centre de cercetare, forumuri și târguri de specialitate. În spiritul democratic care a ghidat munca celor două comisariate coordonate de Andrei Țărnea și Jean-Jacques Garnier, Sezonul a ieșit adesea în stradă să-și găsească și să-și construiască publicul. Cum o facem și astăzi,” a declarat secretarul de stat Alexandru Victor Micula.

„Această zi de 14 iulie are o însemnătate specială pentru prietenia franco-română. Încheiem opt luni ale unui Sezon extraordinar care a avut mii de spectatori, îndeosebi tineri. Se încheie Sezonul, dar nu este finalul poveștii, ci începutul unei relații reînnoite și consolidate,” a declarat ambasadoarea Franței în România, Michèle Ramis.

Sezonul România-Franța ne-a amintit ce datorează culturile noastre una celeilalte și a contribuit la consolidarea pentru viitor, a schimburilor noastre artistice, economice, lingvistice și universitare. În același timp, a fost o etapă a legăturii dintre cele două țări în care publicul larg, generația tânără, instituțiile publice sau private implicate s-au mobilizat în spiritul Sezonului, arătându-ne cum cultura este și va rămâne unul dintre cele mai importante instrumente pentru dezvoltarea unei societăți.

Informații suplimentare:

Sezonul România-Franța 2019 a fost organizat de următoarele instituții:

Din partea României: Ministerul Afacerilor Externe, Secretariatul General al Guvernului, Ministerul Culturii și Identității Naționale, Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Turismului, Ministerul Cercetării și Inovării, Ministerul Educației, Ministerul Economiei, Ministerul pentru Mediul de Afaceri și Antreprenoriat, Ambasada României la Paris și Institutul Cultural Român.

Comisar general: Andrei Țărnea

Din partea Franței: Institutul Francez cu sprijinul Ministerului pentru Europa și Afaceri Externe, Ministerului Culturii, Ministerului Economiei și Finanțelor, Ministerului Educației Naționale, Ministerului pentru Învățământ Superior, Cercetare și Inovare, Ministerului Tranziției Ecologice și Solidarității, Ministerului Sportului, al Ambasadei Franței la București, al rețelei filialelor Institutului Francez din România și al Alianțelor franceze.

Comisar general: Jean-Jacques Garnier

Contrabanda cu țigarete sub 15% „Cheap whites”, cel mai mare nivel din ultimii zece ani

0

Piața neagră a țigaretelor a scăzut în mai la 14,9%  din totalul consumului cu 0,3 p.p. mai puțin față de martie și cu 2,4 p.p. comparativ cu ianuarie 2019. Un nivel de sub 15% al contrabandei nu s-a mai înregistrat de trei ani.

„Regiunea nord-est continuă să fie cea mai afectată de comerțului ilegal și în mai, cu toate că se află în scădere cu 6,6 p.p. până la 30,7%. Piața neagră se menține la niveluri ridicate și în sud-vest (26,4%), vest (22,3%) și est (14,6%, în creștere cu 7,7 p.p. față de martie). Din punct de vedere al provenienței, „cheap whites” (țigarete no-name, produse legal sau ilegal și destinate pieței negre) continuă să fie principala sursă și se află în mai într-o creștere abruptă, de 11,9 p.p. până la 66,9%, cel mai mare procent din ultimii zece ani. Ponderea produselor din tutun provenite ilegal din Moldova (14,7%), Ucraina (9,3%) și Serbia (0,1%) este relativ constantă”, a declarat Marian Marcu, Director General Novel Research.

„Înregistrăm cel mai scăzut nivel al contrabandei din ultimii trei ani, ceea ce înseamnă că în piață ajung mai puţine produse pentru care nu se plătesc taxe și care nu respectă nicio reglementare. În primul semestru al lui 2019, rezultatul a fost creșterea încasărilor la bugetul de stat din accizele plătite de companiile din tutun. Dar pentru a putea menține tendința de scădere este imperativ ca programele de informare și educare derulate de către mediul de afaceri să continue să fie dublate de eforturile autorităților de control atât la granița țării, cât și în zonele de vânzare ale produselor ilegale.

Desigur că toate aceste eforturi pot fi anulate de iniţiative radicale, cum ar fi recent propusa interzicere a expunerii produselor din tutun în cele peste 70.000 de magazine din România şi taxarea lor suplimentară. Vândute de sub tejghea, produsele legale vor fi ușor de substituit cu cele ilegale, mai ales în județele de frontieră, unde contrabanda e dominantă”, a declarat Ileana Dumitru, Director Juridic și Relații Publice, British American Tobacco.

„În această perioadă s-au derulat operațiuni importante  în Moldova și Ucraina, operațiuni care, alături de intensificarea acțiunilor autorităților de aplicare a legii din România, în parteneriat cu companiile legale, s-au reflectat în scăderea contrabandei. JTI a donat în martie Poliției de Frontieră echipamente de ultimă generație, inclusiv drone pentru monitorizarea frontierelor. Începând din 2010, am donat Vămii peste 50 de câini și echipamente de transport, iar în septembrie, vom dona alți 11 câini care îi vor înlocui pe cei care au împlinit vârsta de pensionare. De asemenea, suntem pregătiți de lansarea campaniei publice anuale, a noua de acest gen, de informare și constientizare a periculozității fenomenului de contrabandă. Vom continua, așadar, să investim în programe anticontrabandă, eficiente și adaptate realităților locale, în paralel cu eforturile costisitoare pentru conformarea la un cadru de reglementare din ce în ce mai restrictiv, inclusiv implementarea sistemului de trasabilitate Track & Trace, care va monitoriza doar țigaretele produse în UE, deși 90% din piața neagră provine din afara Uniunii. O altă mostră de legislație inutilă și complicată, de sorginte ideologică, inițiată la presiunea activiștilor anti-tutun, pentru care, de altfel, contrabanda e o falsă problemă”, a declaratGilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications JTI Romania, Moldova și Bulgaria.

„Este îmbucurător că piața neagră înregistrează o scădere pentru a doua oară consecutiv. În schimb, este îngrijorătoare creșterea fără precedent a categoriei „cheap-whites” (ţigarete produse legal în altă țară și vândute ilegal în România), ceea ce arată totuși vulnerabilitatea României, stat membru cu una dintre cele mai întinse frontiere externe a Uniunii Europene și cel mai mare nivel al comerțului ilegal cu țigarete din Europa de Est. Ca urmare, este absolut necesar ca eforturile autorităților să continue în direcția aplicării  legii pentru combaterea contrabandei. De asemenea, este nevoie de o strategie de combatere a comerțului ilegal la nivel național, care să implice toți factorii cu putere de decizie asupra unui sector economic care este al doilea cel mai mare contribuabil la bugetul statului, cu peste 3 miliarde de euro virate anual. Această strategie trebuie să aibă o abordare coerentă, unitară și echilibrată, având în vedere că orice derapaj al cadrului de reglementare sau al politicii fiscale are drept consecință directă perturbarea pieței legale și implicit a veniturilor bugetare”, a declarat Alexandra Olaru, Director External Affairs, Philip Morris România.

„Autoritățile de aplicare a legii își îndeplinesc misiunea, chiar dacă trebuie să apere cea mai lungă frontieră non-UE, de 2.300 km. Inspectorii vamali au confiscat țigarete contrafăcute, la sfârșitul lunii aprilie, în valoare de 1,2 milioane de lei, marfă ascunsă în două camionete. În Sighetu Marmației, polițiștii de frontieră au confiscat în martie, țigări de contrabandă din Ucraina, în valoare de peste 1 milion de lei. Putem vedea știri despre capturi și percheziții, aproape în fiecare zi.

Inițiativele radicale împotriva industriei tutunului sau propunerile exagerate pentru noi restricții adresate pieței legale a țigaretelor (interzicerea expunerii pachetelor în magazine), vor declanșa expansiunea pieței negre și vor alimenta organizațiile de crimă organizată, în special în zonele în care contrabanda este deja o problemă gravă. Aceste restricții vor anula toate eforturile făcute până în prezent de către autorități și vor submina dezvoltarea viitoare a acestor zone „, a declarat Valentin Canură, Sales Development Manager, Imperial Tobacco România.

„Vama Română are ca principale atribuții protejarea intereselor financiare ale UE și ale frontierelor europene. Așadar, combaterea traficului ilicit cu țigarete și produse din tutun,care provoacă bugetului de stat prejudicii majore, este unul dintre principalele noastre obiective. Acțiunile și eforturile lucrătorilor vamali, în cooperare cu celelalte autorități de aplicare a legii au continuat și în această primă parte a anului. Astfel, echipele de supraveghere și control vamal de la nivel central, regional și local, au confiscat în primele șase luni ale anului 2019 un număr de 25.284.426țigarete, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut când au fost confiscate doar 11.534.990 țigarete”, a declarat Vicepreședintele ANAF, Ştefan Cosmin Doliş.

„Combaterea contrabandei cu țigarete continuă să reprezinte o prioritate pentru Poliția de Frontieră. Din analiza fenomenelor infracţionale transfrontaliere existentă la nivelul instituţiei a rezultat că traficul cu ţigări şi alte bunuri de larg consum/accizabile reprezintă una dintre principalele manifestări ale criminalităţii organizate, acest fenomen având ramificaţii la nivelul întregii ţări. Astfel, în primele şase luni ale acestui an, polițiștii de frontieră au descoperit și confiscat in urma misiunilor desfăşurate, independent sau în colaborare cu alte instituţii ale statului, aproximativ 2,4 milioane de pachete cu ţigări provenite din contrabandă, în valoare de peste 24 milioane lei”, a declarat şeful Poliţiei de Frontieră, comisar şef de poliţie Adrian Popescu.

Producătorii de țigarete consideră că, pentru reducerea traficului ilicit, sunt necesare mai multe schimbări legislative pe care, împreună cu autoritățile de aplicare a legii, le solicită fără succes de mai mulți ani. Astfel, pe lângă reglementarea unitară, pe criteriu cantitativ, a infracțiunii de contrabandă cu țigarete, este necesară intensificarea operațiunilor la punctele de trecere a frontierei interne a UE, cu Bulgaria și Ungaria, locurile de acces pentru produsele „cheap whites” și tutun brut, precum și stabilirea unor atribuții specifice pentru poliția locală și jandarmerie, întrucât comerțul ilegal cu țigarete se desfășoară aproape nestingherit în zona de competență a acestora – piețe, oboare, stații de metrou.

Sectorul tutunului este al doilea mare contribuabil la bugetul de stat al României, după cel petrolier.