Băncile caută soluţii pentru stabilitate financiară

0
Asociaţia Română a Băncilor (ARB) şi Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR) au organizat o conferinţă cu tema „Provocările industriei bancare în anul deţinerii preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene”. Au fost reprezentate la nivel de conducere bănci de referinţă care, după cum a subliniat Florin Dănescu, preşedintele executiv al ARB, s-au pronunţat „în calitate de finanţatori ai economiei româneşti” asupra implicaţiilor la zi şi de perspectivă ale măsurilor fiscale stabilite la nivel guvernamental prin OUG 114/29 decembrie 2018. Ca bază de discuţie, Iancu Guda, preşedintele Asociaţiei Analiştilor Financiar-Bancari din România (AAFBR), a făcut o expunere asupra provocărilor deschise mediului de afaceri la confluenţa reglementărilor interne cu contextul economic şi politic internaţional. Semnalarea sa a fost că „în Europa, creşterea economică tinde spre zero”, iar „în România se acumulează dezechilibre”. Referitor la subiectul presant al impozitării activelor financiare ale băncilor dacă nivelul ROBOR trece de 2%, a explicat că „profitabilitatea băncilor nu are cum să fie legată de dimensiunea ROBOR”, acesta fiind legat de inflaţie: „Întotdeauna când inflaţia creşte, ROBOR creşte; când inflaţia scade, ROBOR scade. Dobânzile trebuie să reflecte inflaţia şi apoi riscul din piaţă şi lichiditatea din piaţă”. Sergiu Oprescu, preşedintele Consiliului Director al ARB, a apreciat că decizia Executivului „nu este funcţională în clipa de faţă şi poate să producă efecte” şi, mai mult, „e foarte greu de reparat pe planul credibilităţii răul produs”; totuşi, „se mai poate repara pe planul stabilităţii, dacă intrăm într-un dialog, dacă găsim soluţiile, dacă parametrizăm această iniţiativă astfel încât să devină funcţională. E o problemă şi de stabilitate financiară. Încercăm să înţelegem care sunt nevoile administraţiei, nevoile guvernului, nevoile societăţii, ca să putem să venim cu răspunsuri coerente, validate de economia de piaţă pentru aceste nevoi”. Totodată, Sergiu Oprescu a făcut observaţia că de fapt (şi de drept) în discuţie se află un set de măsuri, din moment ce mai „sunt trei iniţiative legislative care au trecut de Parlament” şi „se discută şi de o altă iniţiativă, referitoare la provizioane”. Aceste iniţiative, a afirmat preşedintele Consiliului Director al ARB, „vin cu o cadenţă demnă de un scop mai bun şi nu ştim încotro împing lucrurile, dar creează premisele unei furtuni perfecte pentru economie”. Sergiu Manea, CEO al Băncii Comerciale Române (BCR), a enunţat ca impact imediat al ordonanţei guvernamentale în discuţie revizuirea planurilor de investiţii: „Noi am început să ne uităm ce putem raţionaliza din punctul de vedere al cheltuielilor. Revizuim toate planurile de investiţii pe care le aveam până acum. Probabil că unele dintre investiţiile pe care doream să le facem le vom pune în aşteptare. Nu vom discuta niciodată despre revizuiri privind clienţii. Clienţii sunt principala noastră preocupare”. La iminenta reducere a investiţiilor, cu efectele implicite, s-a referit şi Omer Tetik, directorului executiv al Băncii Transilvania: „Noi am dat mii de credite, am investit miliarde. Acum vom reduce investițiile, vom face mai puțin training, mai puține parteneriate. Va trebui să fim foarte selectivi, dar nu ca să sufere clienţii. IMM-urile nu pot digera o creștere agresivă a dobânzilor”. Reamintind că CEC Bank este „o bancă de drept privat cu capital de stat”, Radu Grațian Ghețea, președintele Consiliului de Administrație al CEC Bank a subliniat: „Nu avem alte preocupări, avantaje sau dezavantaje față de ce au toate băncile din sistemul bancar. Suntem preocupați să găsim soluții prin care să reducem cheltuielile, investițiile”.

Penny Market a investit in remodelarea retelei de magazine

0
REWE Romania a finalizat remodelarea a 170 de magazine Penny Market in format Future Store in toata tara prin investitii in valoare de peste 120 milioane de lei, potrivit datelor Wall Street. Procesul de remodelare a fost inceput in martie 2015 si s-a incheiat in luna noiembrie a anului 2018. Formatul Future Store a fost aplicat fiecarui nou magazin deschis incepand cu 2016, astfel ca, in prezent, toate cele 236 magazine Penny Market din tara sunt construite sub acest format, potrivit sursei citate. Conceptul Future Store este realizat pe baza unor studii de piata complexe si a avut ca scop principal imbunatatirea experientei de cumparare pentru clientii Penny Market. “Remodelarea magazinelor in format Future Store a avut un impact pozitiv, iar confirmarea am primit-o chiar de la clientii nostri. Mai mult decat atat, imbunatatirile aduse magazinelor au participat la crearea unor noi locuri de munca prin prisma serviciilor suplimentare pe care le oferim, cum ar fi posibilitatea de a alege produse din vitrine asistate. Vom continua sa investim in imbunatatirea experientei de cumparare pentru cei care aleg sa viziteze magazinele Penny Market,” a declarat Daniel Gross, Director General Penny Market Romania. Penny Market este conceptul de succes al grupului german REWE si unul dintre cei mai activi retaileri din Romania, cu primul magazin deschis pe piata locala in anul 2005. In prezent, REWE Romania detine 236 de magazine Penny Market la nivel national si activeaza cu un numar de peste 4.300 de angajati.

Prețul electricității pentru clienții casnici rămâne constant în următorii 3 ani

0
Producătorii de energie electrică cu costuri de producție scăzute (Hidroelectrica, Nuclearelectrica și centralele în cogenerare care beneficiază de schema de sprijin de tip bonus) vor fi obligați să ofere Furnizorilor de Ultimă Instanță (FUI) energia electrică necesară alimentării tuturor clienților casnici la un preț constând în costul de producție plus un profit reglementat de 5%, precizează un proiect de ordin al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE). Nu este însă clar ce se va întâmpla cu clienții casnici care au semnat contracte cu furnizori concurențiali. Dacă ordinul ANRE va conduce la înghețarea actualelor prețuri de pe piața de serviciu universal (fosta piață reglementată), așa cum își propune, deocamdată nu este nicio problemă, contractele aflate în vigoare fiind semnate la prețuri inferioare, conform Profit.ro. De asemenea, ordinul prevede că „FUI pot solicita la ANRE modificarea cantităților lunare/totale de energie electrică din contractele reglementate, în cazul unor majorări/reduceri de cel puțin 10% ale consumului prognozat pentru clienții proprii casnici cărora le asigură furnizarea de energie electrică la reglementate, ca urmare a migrării acestora”.

Investiție de 50.000 euro la BistroMar

0
Alfredo Seafood – nume de referinţă „în selectarea, importul, prelucrarea și distribuția produselor de pește și fructe de mare de cea mai bună calitate” – a extins restaurantul propriu BistroMar, din Piaţa Floreasca, strada Banul Antonache nr. 41, printr-o investiție de aproximativ 50.000 de euro. Prin mărirea suprafeţei cu 30 mp, restaurantul dispune acum de 80 mp, cu 55 de locuri. Exact spus, este un Gourmet Bistro (restaurant și magazin fanion), în sistem live cooking (specialități pregătite pe loc, în fața clienților), cu atmosferă marină în plin oraş. Oferta cuprinde specialități din pește sălbatic, de acvacultură și fructe de mare exclusiv marca Alfredo Seafood, inclusiv noutatea lansată odată cu extinderea: caviarul Alfredo Seafood, din somon sălbatic de Alaska. De asemenea, se remarcă lărgirea gamei de soiuri de pește sălbatic cu specii precum amberjack, halibut, undițar, grouper, dentex, creveți sălbatici de Sicilia „Carabiniero”, midii românești, rapane de Marea Neagră. În ansamblu, topul preferinţelor publicului cuprinde cacaratița „à la Galiego”, supa siciliană de pește și fructe de mare „Caciucco”, scoicle „Saint Jacques”, tartarul de ton. La pescărie, peștele sălbatic, într-o mare varietate, este pescuit și transportat în țară într-un timp de la 10 la maximum 60 de ore, de pe coastele Mediteranei (Grecia, Italia) sau mai de departe (Spania, Danemarca, Norvegia, Franţa). Produse congelate sunt aduse din SUA, Rusia, Africa de Sud, India, Argentina. Deschis la începutul lui 2018, BistroMar înregistrează o creștere a numărului clienților cu 15% față de prima jumătate a anului. Acesta este şi argumentul extinderii, reliefat de Mihai Cristian Dărmănescu, directorul general al BistroMar, fondatorul Alfredo Seafood: „Am decis să ne extindem datorită cererii din ce în ce mai mari. În afară de experiența culinară deosebită, clienții noștri apreciază calitatea produselor Alfredo Seafood, care este furnizor exclusiv al BistroMar și are o experiență de aproape 20 de ani în importul, prelucrarea și distribuirea peștelui și fructelor de mare. Noi ne ocupăm cu tot ce înseamnă alegerea apelor de unde provine peștele, supraveghem procesul de capturare, procesare, ambalare, depozitare și transport. Aşadar, știm exact cum se mănâncă corect această afacere. Certificările bio MSC și ASC pe care le avem, varietatea extrem de mare de pești sălbatici pe care îi aducem și echipa de bucătari extrem de talentați sunt garanții ale implicării și pasiunii noastre”.

Evenimentul internațional BACK 2 BUSINESS revine în București cu cea de-a treia ediție

0

Evenimentul internațional BACK 2 BUSINESS revine în București cu cea de-a treia ediție pe data de 11 martie 2019, la hotel JW Marriot. Tradiția se continuă și anul acesta cu participarea liderilor din mediul de business internațional, prin implicarea Camerelor de Comerț, a ambasadelor și a numeroaselor asociații ale oamenilor de afaceri din România. BACK 2 BUSINESS aduce împreună antreprenori și membri ai organizațiilor de business într-un cadru formal și creează oportunități de networking pentru profesioniștii din comunitatea de afaceri românească. Organizat în întreaga lume, evenimentul oferă participanților posibilitatea de a explora perspective de business internaționale și de a realiza conexiuni dincolo de granițele țării. BACK 2 BUSINESS 3rd Edition Bucharest pune la dispoziția invitaților o platformă online pe care aceștia o pot accesa pentru a prestabili întâlniri cu participanții care prezintă interes în Business Lounge, spațiu conceput special în cadrul evenimentului pentru găzduirea discuțiilor. Înregistrarea în această platformă oferă posibilitatea de a intra în contact direct cu persoanele care vor participa la viitoarele evenimente globale BACK 2 BUSINESS. În egală măsură, prin intermediul evenimentului, companiile se pot bucura de expunere și pot fi mai aproape de comunitatea internațională a oamenilor de afaceri accesând pachetele de sponsorizare. Anul acesta, organizatorii îl aduc în calitate de guest speaker pe Roger Harrop, The CEO Expert, autor și speaker internațional, prezent în Top 10 Management & Strategy Speakers Worldwide. Prezentarea sa “WIN! How to succeed in the new game of business” face parte din seria discursurilor adunate sub umbrela conceptului ”Staying in the Helicopter®” și se axează pe idei și tehnici prin care antreprenorii și managerii de top pot dezvolta afacerile dintr-o perspectivă simplă și aplicată. BACK 2 BUSINESS 3rd Edition din 2019 se bucură de sprijinul a peste 10 Camere de Comerț, a numeroase asociații ai oamenilor de afaceri și a câtorva sponsori globali, cum ar fi:

Nomade Communication

COBCOE, The Corporate Group, FARAZAD INVESTMENTS, MoneyCorp și Oil & Gas ALLIANCE, dar și locali.

Prima carte apărută în România despre Internetul Lucrurilor (IoT)

0
O premieră deosebită sub aspect ştiinţific, într-un domeniu în plină expansiune – Internet of Things (IoT)/ “Internetul lucrurilor” – o constituie cartea „ESP32 Programming for the Internet of Things”, de prof. univ. dr. Sever Spânulescu, rectorul Universității Hyperion. Lucrarea este prima carte de profil apărută în România, dedicată „celei mai noi apariţii de succes în arena IoT, microcontrolererul WiFi Esp32”, utilă specialiștilor în IT, studenților şi masteranzilor la automatica, informatică aplicată, fizică, tuturor pasionaţilor în domeniu. Actualitatea cărţii este susţinută de faptul că „în ultimele decenii, din ce în ce mai multe obiecte din industrie, comerț, infrastructură și chiar consum au fost dotate cu diverse aplicații de automatizare, electronică și informatică, care includ deja procesoare cu un grad de inteligență în creştere. Tot mai multe dintre aceste subsisteme au fost interconectate, în special în mediul industrial, schimbând informații și îmbunătățind considerabil productivitatea prin astfel de comunicații de la mașină la mașină (M2M). În același timp, rețeaua globală de comunicații – Internetul – a crescut și s-a dezvoltat, conectând dispozitive desktop, laptop, tablete, dispozitive smartphone, destinate în special utilizatorilor umani. Următorul pas a fost, desigur, fuziunea tuturor acestor schimburi de informații într-un nou nivel – Internetul Lucrurilor – IoT. Prin aceasta, dispozitivele inteligente au căpătat acces la comunicaţiile globale prin intermediul Internetului, iar utilizatorii umani au căpătat acces la monitorizarea și comandarea acestora de la orice distanță. Conform statisticilor, începând cu anul 2009 numărul dispozitivelor cu acces la Internet l-a depăşit pe cel al utilizatorilor umani şi continuă să crească accelerat. Se estimează că numărul componentelor IoT va ajunge la 12 trilioane în 2030, ceea ce va genera probabil o a patra revoluție industrială, numită deja „Industry 4.0”, o sarcină uriașă, care necesită specialiști cu înaltă calificare și soluții simple, cât mai puțin costisitoare. Lucrarea de faţă face o prezentare cursivă, practică, a utilizării celei mai noi apariţii de succes în arena IoT, microcontrolererul WiFi Esp32, permiţând calificarea rapidă şi independentă a celor care au deja cunoștințe clasice de IT și doresc să performeze in acest domeniu”. Cartea în format print și în format eBook poate fi cumpărată de pe Amazon – amzn.to/2QuoUe7 și Lulu – bit.ly/2RXnIww.

Consorţiul universitar CIVIS: integrarea europeană prin educație, cercetare, inovare

0
CIVIS – Universitatea Civică Europeană este un consorţiu format din opt universităţi europene, ai căror exponenţi – rectori, președinți, prorectori și alţi membri ai comunităţilor academice s-au reunit la Universitatea din București în perioada 8-11 ianuarie 2019 (foto UB). Au participat: Yvon Berland (președinte, Universitatea Aix Marseille, Franța), Napoleon Maravegias (prorector, Universitatea Națională și Kapodistriană din Atena, Grecia), Mircea Dumitru (rector, Universitatea din București, România), Yvon Englert (rector, Universitatea Liberă din Bruxelles, Belgia), Rafael Garesse (rector, Universitatea Autonomă din Madrid, Spania), Eugenio Gaudio (Universitatea Sapienza din Roma, Italia), Astrid Söderbergh Widding (președinte, Universitatea din Stockholm, Suedia), Monique Scheer (prorector, Universitatea Eberhard Karls din Tübingen, Germania). După cum informează organizatorii reuniunii, reprezentanții alianței universitare „au discutat despre  viziunea și scopurile comune ale parteneriatului, pentru a contura un proiect pe termen lung”. Reprezentanţii consorţiului subliniază:  „Fundamentul acestei alianțe academice transnaționale este incluziunea, CIVIS propunându-și ca, prin activitatea sa, să contribuie la reducerea decalajelor, creșterea accesului la educație și la crearea de șanse reale la succes pentru studenții noștri. Alianța celor opt universități își propune ca, prin educație, cercetare și inovare, să contribuie la întărirea procesului de integrare europeană, la dezvoltarea unei cetățenii europene active și la rezolvarea problemelor societale cu care se confruntă țările de proveniență, și nu numai”. Consorțiul CIVIS anunţă că „își propune să fie un important vector al schimbării și inovării în domenii precum dezvoltare socială, cultură, mediu, sănătate și energie și să promoveze o abordare bazată pe răspunsuri la provocări care să integreze activități de educație, cercetare și inovare. De altfel, excelența în cercetare va reprezenta un element de bază al noii rețele, contribuind la consolidarea legăturilor de cercetare existente între cele opt universități prin interdisciplinaritate. CIVIS va acționa atât la nivel local, prin implicarea directă în problemele comunităților lor, cât și global, prin abordarea unor probleme ce țin de sustenabilitate și dezvoltare globală durabilă”.    

Analiză în perspectiva unui model economic românesc în UE

0
Fundamentarea unui model economic românesc în UE în orizontul 2040, sub egida Asociaţiei pentru Studii şi Prognoze Economico-Sociale (ASPES), a continuat cu o nouă dezbatere, având tema „Unde se află Romania din punct de vedere economic, social și managerial în UE în anul 2018? Analiza SWOT – puncte tari, puncte slabe. Ce avantaje are România? Amenințări și oportunități”. Desfăşurat, ca de altfel toate dezbaterile acestui demers, sub egida Academiei Române – Secţia de Ştiinte Economice, Juridice şi Sociologie, preşedinte acad. Mugur Isărescu, evenimentul a fost găzduit de Banca Naţională a României şi a avut ca parteneri în organizare Asociaţia Generală a Economiştilor din România (AGER), Asociaţia Facultăţilor de Economie din România (AFER), Academia de Studii Economice din Bucureşti (ASE), Institutul Național de Cercetări Economice „Costin C. Kirițescu” al Academiei Române (INCE), „România Durabilă”, Societatea Academică de Management din România (SAMRO), Asociaţia Confederaţiilor Patronale din România (ACPR), Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR). În expunerea de deschidere a reuniunii, dr. ec. Constantin Boştină, președintele ASPES, a pornit de la încadrarea dezbaterii în contextul celebrării Zilei Cultrii Române, 15 ianuarie, evidenţiind locul şi rolul culturii economice în cadrul larg al culturii naţionale. Pe această bază, a accentuat dr. ec. Constantin Boştină, este necesar „să definim poziţia României în Uniunea Europeană. Aderarea europeană reprezintă un mare avantaj pentru ţară, ceea ce impune o paralelă între potenţialul economic, uman, social şi valorificarea acestuia în realitate”. Preşedintele ASPES a oferit o serie de argumente prin poziţiile de top european şi global ocupate de ţara noastră în sectoare economice precum resurse energetice, ţiţei şi gaze, producţie de autoturisme, potenţial agricol. Acestor atuuri li se contrapune situarea pe poziţia ultimă în spaţiul european la indicatori cum sunt PIB/ locuitor, speranţa de viaţă, progresul social. Momentul unei schimbări este oportun pe plan mondial, a semnalat dr. ec. Constantin Boştină: „Asistăm la o reechilibrare în valorificarea interesului naţional. Uniunea Europeană trece printr-o reconsiderare a unor politici într-un mod care nu poate fi ignorat”. Exponenţi ai mediului universitar şi de cercetare au prezentat rezultate de analiză şi aprecieri tematice. Prof. univ. dr. Eugen Dijmărescu a subliniat că „dezvoltarea economică are nevoie de o viziune politică”. În sens larg, a remarcat că „în Europa se deschide un proces de reformă a statului”, odată cu cerinţa situării cetăţeanului într-o poziţie de prim-plan. „Repere privind resursele umane ale României” au fost prezentate de prof. univ. dr. Luminița Chivu, director general al Institutului Național de Cercetări Economice „Costin C. Kirițescu” al Academiei Române, cu un veritabil semnal de alarmă asupra fenomenului de polarizare a societăţii: „Pe măsură ce literatura despre sărăcie este din ce în ce mai bogată, săracii par a fi din ce în ce mai săraci”. În calitate de președinte al Societății Academice de Management din România, prof. univ. dr. Ovidiu Nicolescu a expus rezultate de cercetare privind „Punctele forte şi punctele slabe ale managementului din România”. Principalul punct forte al managementului românesc, potrivit raportului de cercetare pe 2017, îl constituie „centrarea pe obţinerea de performanţe”. În acelaşi timp, absenţa focalizării pe priorităţi este principalul punct slab în domeniul managementului. Provocări în marginea întrebării „Unde se află România din punct de vedere economic, social și managerial  în UE în anul 2018?” a lansat prof. univ. dr. Constantin Anghelache. A urmat o dezbatere animată, generatoare de repere pentru noi abordări şi pentru aprofundare tematică. Secretarul de stat Dan Octav Paxino, din Ministerul Fondurilor Europene, a pledat pentru dezvoltare pe baza industriei naţionale. Consonant, din perspectiva mediului de afaceri s-a pronunţat. dr. ing. Emanuel Babici (Uzinsider). La rolul unei strategii naţionale în domeniul informaţional s-a referit prof. univ. dr. Doina Banciu. Prof. univ. dr. Radu Rey a oferit o imagine asupra stării la zi şi a perspectivei tezaurului de cultură pe care-l deţine muntele. Dezideratul coerenţei strategiilor sectoriale în concretizarea unei „declaraţii de ambiţie” privind perspectiva evoluţiei României a fost reiterat de prof. univ. dr. ing. Adrian Curaj. O observaţie a prof. univ. dr. Gabriel Popescu a vizat perseverenţa noastră de 160 de ani în a urma modelul european. Dezbaterile privind elaborarea unui model economic al României europene în orizontul anului 2040 vor continua, cu obiectivul realizării unei lucrări de sinteză, adresate factorilor de decizie la nivelul statului.  

Prețul energiei a atins un nou record

0
Prețul mediu al energiei cu livrare în ziua de joi a atins pe piața spot nivelul record de 507 lei/MWh, mai mare cu 2 lei decât precedentul record, înregistrat pe 31 ianuarie 2017, conform Profit.ro. Producția internă care nu face față consumului, greva de la Complexul Energetic Oltenia și importurile ridicate au contribuit la majorarea prețului cu 21,55% într-o singură zi. Exprimat în moneda euro însă, noul record, de 108,3 euro/MWh, se situează sub cel de pe 31 ianuarie, când prețul de 505 lei/MWh echivala cu unul de 112 euro/MWh. De asemenea, prețul din România este cel mai ridicat din Europa, fiind cu 17 euro peste cel din Ungaria, cu 57 de euro peste cel din Slovacia și cu 61 de euro peste cel din Cehia, state cu care România este interconectată, potrivit sursei citate. Opt unități de producție de energie electrică, toate aparținând unor companii de stat sau la care statul este acționar majoritar, s-au aflat în avarie în ultimele două zile. Printre acestea se numără unități de producție de la Turceni, parte a Combinatului Energetic Oltenia (CEO), unde minerii au declanșat un protest spontan, dar și unități de la Iernut sau București.

Sistemul bancar a înregistrat excedent de lichiditate, după 5 luni de stagnare

0
Sistemul bancar a înregistrat un stoc net zilnic de lichiditate de circa 1,9 miliarde de lei în decembrie 2018, marcând prima lună cu exces de lichiditate după iulie, conform Profit.ro. Evoluția, confirmată de datele BNR, s-a văzut din scăderea operațiunilor repo, dar și din reducerea dobânzilor din piața monetară interbancară. Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider Băncile au plasat în decembrie circa 2,53 miliarde de lei (medie zilnică) la facilitatea de depozit a băncii centrale și au luat împrumuturi repo de 0,66 miliarde de lei, situație ce contrastează puternic cu cea apărută în vară, când băncile au fost pe deficit de lichiditate, potrivit sursei citate. De asemenea, ratele pe termen mai lung, de la 3 luni în sus, au scăzut și ele. Acestea sunt influențate și de perspectivele inflației și a majorărilor de dobândă operate de banca centrală. Cum inflația anuală a scăzut și a intrat în ținta de sus a BNR (de 3,5%), analiștii și-au redus așteptările pentru o majorare a dobânzii cheie de la 2,5% în prezent.