Vara recordurilor pe piața răcoritoarelor. Cine stinge setea românilor
Vara lui 2019 ar putea aduce un record istoric pentru piața băuturilor răcoritoare. Afacerile celor peste 800 de companii înregistrate în acest sector, producători de ape minerale, băuturi răcoritoare nealcoolice și sucuri naturale ar putea depăși nivelul de 6,5 miliarde de lei, o cifră cu aproape 40% mai mare față de acum 10 ani, arată o analiză Frames.
Se anunță o vară incendiară și producătorii de băuturi răcoritoare știu că, cu fiecare grad în plus în termometre, vânzările lor cresc semnificativ. Cum prognozele meteo indică o vară secetoasă, toți marii producători și distribuitori de sucuri și apă minerală se pregătesc de vârful de sezon cu campanii și produse noi, pentru a acoperi setea românilor.
Potrivit unei analize Frames, prezentată în cadrul celei de-a șaptea ediții a Train Your Business București, eveniment desfășurat la Hotel Intercontinental, pe fondul creșterii economice și diversificării obiceiurilor de consum, piața băuturilor răcoritoare a marcat un avans semnificativ în ultimii ani, de la o cifră de afaceri de 4,41 mld.lei în 2010 la 5,83 mld.lei în 2017.
,,Datele preliminare din 2018 indică un avans peste nivelul de 6 mld.lei, iar în 2019, pe fondul majorărilor de prețuri, extinderii gamei de produse și creșterii apetitului pentru consum al românilor, prognozele indică depășirea graniței de 6,5 mld.lei’’, afirmă analiștii.
Potrivit analizei, numărul companiilor care îmbuteliază ape minerale, sucuri și băuturi naturale nealcoolice, înregistrate cu codurile CAEN 1107 și 1032, aproape s-a dublat față de 2010, de la 437 la peste 800 societăți în 2018 (date preliminarii). În 2017, raportau date financiare 767 de firme.
,,Investițiile semnificative din ultimii ani, optimizarea fluxurilor de producție și a logisticii s-au văzut poate cel mai bine în creșterea profitabilității companiilor. De la 273,2 milioane de lei în 2010, producătorii de băuturi răcoritoare nealcoolice au ajuns la un profit net de 550,7 milioane de lei în 2017 și, potrivit estimărilor, la peste 600 de milioane de lei în 2018’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
Forța de muncă angajată în acest sector a rămas, în tot acest interval, la un nivel aproape constant, în jurul a 10.000 de angajați, semn că avansul semnificativ al business-ului s-a axat, în principal, pe dezvoltarea unei infrastructuri mecanizate.
COCA COLA vs. PEPSI
Cele două branduri, Coca-Cola și Pepsi, sunt, și în România ca de altfel la nivel internațional, cele mai populare băuturi răcoritoare. Așa se explică faptul că COCA-COLA HBC ROMANIA SRL și QUADRANT – AMROQ BEVERAGES SRL reprezintă cei mai importanți jucători din această piață.
Afacerile cumulate ale celor două companii au depășit 3 miliarde de lei în 2017, cea ce înseamnă aproape jumătate din piață. O cifră în creștere cu aproape 100 de milioane de lei față de anul precedent și cu peste 600 de milioane de lei raportat la 2010.
Și profiturile acestora au urmat aceeași tendință, avansând de la 192,4 milioane în 2010 la 345,9 milioane în 2017.
COCA-COLA HBC ROMANIA SRL, cu afaceri de 2,21 mld.lei în 2017, și QUADRANT – AMROQ BEVERAGES SRL, cu un business de 854,8 milioane de lei, sunt urmate în top 10 de ROMAQUA GROUP SA (725,1 mil. lei), MASPEX ROMANIA SRL (409 mil.lei), EUROPEAN DRINKS SA (264,6 mil.lei), LA FANTANA SRL (188,3 mil.lei), CARPATHIAN SPRINGS SA (186 mil.lei), PERLA HARGHITEI SA (101,6 mil.lei), ALCONOR COMPANY SRL (92,6 mil.lei) și RIENI DRINKS SA (60,6 mil.lei)
Împreună, primii 10 jucători din acest sector au raportat afaceri de 5,1 miliarde de lei și un profit net cumulat de 488,8 milioane lei.
,,Evoluția celor mai importanți jucători din piață trebuie pusă în concordanță cu investițiile masive pe care acestea le realizează și cu paleta largă de branduri pe care le gestionează. Coca‑Cola deține, pe lângă brandul consacrat, mărci precum Fanta, Sprite, Schweppes dar și sucuri precum Cappy Pulpy, ape minerale naturale (Dorna, Dorna Izvorul Alb si Poiana Negri) sau băuturi energizante (Burn si Monster Energy). QUADRANT – AMROQ BEVERAGES SRL are în portofoliu, printre altele, mărcile Pepsi, Prigat, 7Up,Mirinda, Mountain Dew, Gatorade, Evervess, Rockstar energy și apa minerală Perla’’, afirmă Adrian Negrescu.
Studiul Frames arată că, din punct de vedere geografic, cele mai multe firme producătoare de băuturi răcoritoare și sucuri naturale se află în București-Ilfov (67), urmat de județele Cluj (49), Argeș (34), Galați și Bihor (câte 29) și Iași (27).
,,Piața băuturilor răcoritoare este puternic polarizată. Sunt numai 19 firme mari, care generează mai mult de 60% din vânzări, alături de care mai activează 45 de firme mici și peste 700 de microîntreprinderi cu putere financiară redusă. Astfel se explică faptul că, pe ansamblu, cifra de afaceri medie în acest sector nu depășește 7,6 milioane de lei, iar profitul mediu se cifrează în jurul a 700.000 lei. De altfel, cele mai multe companii (696), au între 1-10 angajați’’, arată analiza.
Cert este că, pe fondul creșterii consumului, firmele și-au îmbunătățit semnificativ situațiile financiare, media datoriilor nete scăzând de la 7,7 mil.lei în 2010 la 5,9 mil. lei în 2017, iar pierderile s-au redus drastic, de la o medie de 603.484 lei în 2011 la 93.331 lei în 2017.
Cu toate acestea, peste 50% dintre firme prezintă un risc foarte mare de business, și numai 14% au un risc scăzut.
,,Multe dintre firmele mici sunt prinse în hățișul blocajului financiar, creditul furnizor fiind prezent în toate segmentele acestui sector. În condițiile în care clienții nu plătesc la timp facturile, există riscul ca multe dintre aceste firme să intre în blocaj. 26 de firme se aflau, de exemplu, în procedură de insolvență în 2017. Astfel că cei care vor să investească în acest sector trebuie să ia în calcul și problemele specifice, dincolo de potențialul de profitabilitate’’, afirmă analiștii de la Frames.
BĂUTURILE FĂRĂ ZAHĂR PRIND TOT MAI MULT TEREN
Dincolo de analiza financiară a sectorului, piața băuturilor răcoritoare se află în plin proces de restructurare a gamei de produse. Pe fondul înăspririi legislației în materie, tot mai multe companii au început să lanseze branduri și băuturi ,,fără zahăr’’, considerate mult mai sănătoase.
Coca Cola afirmă, pe site-ul propriu, că ,,categoria de băuturi carbonatate se extinde continuu cu rețete inovatoare, pentru a se adapta gusturilor și stilurilor de viață mereu în schimbare ale consumatorilor. In prezent, categoria este completată cu băuturi răcoritoare făra zahăr și calorii, ala cum este Coca‑Cola Zero Zahăr, dar și cu inovatii locale, precum Coca‑Cola Lime’’, iar îmbuteliatorul Pepsi Cola susține că ,,prin noile obiective atribuite pilonului de produse, vom continua să rafinăm varietățile noastre de produse alimentare și băuturi pentru a întâmpina nevoile consumatorilor noștri prin reducerea zahărului adăugat, a grăsimilor saturate și a cantității de sare, dar și prin dezvoltarea unui portofoliu mai vast de produse pentru a ajunge la consumatori și comunități mai puțin valorificate’’.
,,Băuturile fără zahăr, sucurile naturale sunt asociate unui stil de viață mai sănătos, jucătorii din acest sector încercând să contribuie la modificarea obiceiurilor de consum, pentru a preveni în primul rând obezitatea și bolile asociate. Un trend salutar într-o țară în care educația alimentară este deficitară, în care consumul de alimente și băuturi înclină balanța spre preț și mai puțin spre calitate’’, afirmă Alexandru Bălțat, managerul Train Your Brain.
,,Este de așteptat ca acest trend să se extindă și să vedem, pe rafturile magazinelor, tot mai multe sortimente de ape îmbuteliate (plate și carbogazoase) și băuturi light, din ingridiente naturale și fără adaos excesiv de coloranți. Un rol semnificativ în această evoluție îl are și statul care trebuie să ofere cadrul legislativ necesar menit să elimine de pe piață, treptat, băuturile cu mult zahăr, considerate adevărate bombe calorice’’, afirmă analiștii.
Este de semnalat și evoluția semnificativă a segmentului de băuturi energizante, cu plusurile și minusurile sale, semnalate de producători.
Potrivit datelor Euromonitor, din punct de vedere regional, consumul de apă îmbuteliată pe cap de locuitor în România în 2017 a fost de 4,7 litri, cu 35% mai mare decât media Europei de Est și cu 60% mai mic decât media Europei de Vest.
Conform analizei Euromonitor Internațional, vânzările de apă îmbuteliată în volum sunt așteptate să aibă o rată de creștere medie anuală compusă de 7,2%, până în anul 2022, România atingând un consum mediu pe cap de locuitor de 132 de litri.
Cea mai mare contribuție la această creștere vine de pe segmentul de apă plată. Comportamentul consumatorilor a cunoscut numeroase schimbări în ultimii 5 ani. Dacă în 2012, 6 din 10 cumpărători de apă alegeau apa carbogazoasă, începând cu anul 2017, mai mult de 5 din 10 pun în coșul de cumpărături apă plată.
Cu sau fără Brexit, guvernul britanic menține împrumuturile pentru studenți europeni
Guvernul britanic a decis că „studenții din UE care încep studiile în Marea Britanie în anul universitar 2020-21 vor avea garantat același statut ca până acum și vor fi eligibili pentru sprijin financiar pe durata studiilor universitare și postuniversitare. Împrumuturile pentru studii se vor acorda în continuare, indiferent dacă Brexitul va avea loc”. Furnizând aceste informaţii, consultantul educațional pentru studii în străinătate IntegralEdu subliniază prin managerul Departament universități, Ana Maria Papp, că „studenții europeni vor putea să beneficieze în continuare de împrumuturi de până la 9.250 de lire sterline pentru programele de licență și de 10.000 de lire sterline pentru programele de master, de aceste scheme beneficiind în acest moment peste 90% dintre studenții români plecați acolo”. De asemenea, IntegralEdu reaminteşte că „guvernul din Țara Galilor a decis creșterea nivelului împrumutului de studii acordat tinerilor care vor să urmeze un program de master în anul universitar 2019-2020. Cuantumul sumei împrumutate se ridică acum la 17.000 de lire, care pot acoperi costul studiilor (între 4000 și 12.000 lire), dar și cheltuielile cu cazarea, mâncarea sau banii de buzunar”. Tot IntegralEdu precizează că universitățile din Marea Britanie cu cea mai mare proporție de studenți din UE sunt, în ordine, University College London, King’s College London, The University of Edinburgh, Coventry University etc.
Proiectul Transenerg, oportunităţi pentru economie
Proiectul „Transfer de cunoştinţe către mediul privat în domeniul Energie având la bază experienţa ştiinţifică a ICPE-CA – Transenerg”, derulat de Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică ICPE-CA, reprezintă oportunităţi pentru economie, în special pentru întreprinderi „interesate să-si dezvolte competenţe în utilizarea de noi tehnologii, în vederea realizării unor produse cu necesar energetic redus şi a unor servicii eficiente energetic”. Este un proiect POC G (P_40_432) de tip Parteneriate pentru transfer de cunoştinţe., Cod MySmis 105567, finanţat prin Axa prioritară 1 – Cercetare, dezvoltare tehnologică şi inovare (CDI) în sprijinul competitivităţii economice şi dezvoltării afacerilor, Acţiunea 1.2.3.
În cadrul proiectului, s-au desfăşurat două workshop-uri (foto ICPE-CA), în perioada 23-24 mai 2019:
– „Prezentarea generală a competențelor INCDIE ICPE-CA în domeniul energiei” – caracterizat de organizatori prin aceea că „a atins aspecte precum prezentarea Programului POC G; tehnologii de aerare a apei pentru creşterea potenţialului ecologic al apelor modificate şi artificiale; realizări şi noi perspective în transfer de tehnologie şi servicii de cercetare pentru valorificarea bioresurselor în instalaţii de biogaz descentralizate; proiectarea şi optimizarea maşinilor electrice cu aplicaţii speciale; îmbunătăţirea siguranţei în exploatare şi a nivelului de calitate pentru echipamente sub presiune – exemplu de bună practică; sisteme de stocare termică integrate în sursele rezidenţiale de energie regenerabilă – soluţie inovativă pentru trecerea la clădiri cu consum de energie zero”
– „Prezentarea competenţelor INCDIE ICPE-CA în domeniul feroviar” – a dezbătut teme precum „prezentarea proiectului Transenerg; expertiza INCDIE ICPE-CA privind sistemele de testare a echipamentelor din dotarea materialului rulant feroviar; sisteme de scanare şi analiză optică a structurilor mecanice – analiza proceselor cinematice, vibraţii, solicitări mecanice; sisteme şi metode de echilibrare dinamică, cu aplicaţii în domeniul materialului rulant; sisteme redundante utilizate la alimentarea motoarelor electrice asincrone; echipamente de monitorizare vibroacustică, analiză spectrală, echilibrare dinamică in situ, cu aplicaţii în domeniul materialului rulant”.
Modificările aduse OUG 114 sunt un pas în direcţia bună
Asociaţia pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) a anunţat, joi, că noile modificări aduse OUG 114 sunt un pas în direcţia bună, conform News.ro
De asemenea, Ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, a anunţat, joi, după şedinţa de Guvern, că nu vede niciun risc ca administratorii de pensii private din Pilonul II să iasă din piaţă, în condiţiile în care ”s-a închis discuţia” după ce Guvernul a renunţat la solicitarea ca administratorii fondurilor de pensii să crească capitalul de 11 ori, fiind modificată OUG 114 cu noi măsuri agreate împreună cu administratorii şi cu ASF.
Ulterior, APAPR a anunţat că noile modificări sunt un pas în direcţia bună.
”În urma dialogului şi a consultărilor care au avut loc între Ministerul de Finanţe, ASF şi reprezentanţii administratorilor de fonduri private de pensii din România în ultima perioadă, prevederile OUG 114 cu privire la Pilonul 2 de pensii au fost modificate astfel încât să includă condiţii îmbunătăţite, în comparaţie cu cadrul legal creat iniţial de actul legislativ menţionat”, se arată în comunicat.
În același timp, APAPR consideră că măsura diversificării investiţiilor, pe care asociaţia a promovat-o de mulţi ani, reprezintă un beneficiu important, atât pentru economie, cât şi pentru veniturile viitoare ale românilor, pentru că banii colectaţi în conturile lor de pensii private vor putea fi investiţi profitabil în mai multe sectoare, contribuind la dezvoltarea României.
Guvernul a aprobat indicele IRCC pentru creditele garantate de stat
Guvernul a adoptat în şedinţa de vineri o hotărâre care prevede că pentru dobânda calculată creditelor acordate prin programele guvernamentale cu garanţia statului se va utiliza indicele de referinţă în locul ROBOR-ului, a anunţat ministrul de Finanţe, Eugen Teodorovici, potrivit Economica.net.
„S-a adoptat o hotărâre de Guvern pentru modificarea legislaţiei specifice programelor guvernamentale cu garanţia statului pentru clarificarea modalităţii de aplicare a prevederilor OUG 19/2019. Este o măsură necesară care va duce la reducerea costurilor de finanţare a creditelor acordate prin programele guvernamentale ‘Prima casă’, ‘Prima maşină’ şi ‘Investeşte în tine’, programele de succes pe care românii le-au accesat cu mult interes. Astfel, pentru dobânda calculată creditelor acordate prin aceste programe guvernamentale se va utiliza indicele de referinţă care va înlocui ROBOR. Acest indicator de referinţă a fost introdus pentru a reduce costurile de finanţare a împrumuturilor luate de cetăţeni şi pentru a creşte transparenţa modului de calcul al dobânzilor”, a spus Teodorovici, la Palatul Victoria, după şedinţa de Guvern.
De asemenea, el a mai adăugat că programul „O casă, o familie” ar putea fi adoptat de Guvern în prima jumătate a lunii iunie.
Cotaţia IRCC anunţată de BNR pe 2 mai a fost de 2,36%. Azi, ROBOR la trei luni a scăzut la 3,25%, faţă de 3,26%, nivelul din şedinţa precedentă şi a atins cea mai mică valoare din 2 aprilie 2019. La 1 aprilie, ROBOR la trei luni era cotat la 3,23%. ROBOR la şase luni a rămas la 3,38%.
Cercetare spaţială sub egidă românească
România, prin ministrul cercetării şi inovării, Nicolae Hurduc, a prezidat la Bruxelles trei reuniuni privind cercetarea spațială: reuniunea Consiliului Competitivitate – Cercetare și Spațiu, reuniunea ministerială a Consiliului Agenției Spațiale Europene (ESA) și reuniunea Consiliului de Spațiu UE – ESA.
Ministrul Nicolae Hurduc a subliniat că prin aceste evenimente au fost „stabilite prin dezbateri şi analize direcţiile de dezvoltare a cercetării- inovării la nivel european şi ale cercetării în domeniul spațial”. Argumentând, ministrul a accentuat: „Dacă ne raportăm la activitățile spațiale, vom vedea că acestea ne sunt de ajutor în programul nostru de zi cu zi, fie că folosim telefonul mobil, verificăm previziunile meteorologice sau apelăm la servicii de urgență. Mai mult, spațiul este esențial pentru fiecare țară, însă activităţile desfăşurate în această arie de activitate sunt globale prin natura lor. Tocmai de aceea, cooperarea continuă să fie un factor-cheie al politicii spațiale europene, deoarece multe provocări sunt resimţite la nivel global și pot fi rezolvate numai la acest nivel, tehnologiile spațiale furnizând un instrument important în rezolvarea lor”. Referitor la economia spațială globală, ministrul a reiterate că „a atins valoarea de 309 miliarde de euro în anul 2017, crescând în medie cu 6,7% în perioada 2005-2017. Aceasta este aproape dublul creșterii mediei anuale a economiei globale de 3,5%. Mai mult, sectorul spațial european are peste 231.000 de profesioniști, un indice important fiind faptul că Europa produce o treime din toți sateliții lumii. Astfel, întâlnirile care au avut astăzi loc au creat premisele necesare consolidării rolului Europei ca actor global şi contributor la construirea guvernanței spațiale globale”. Consiliul ministerial ESA a adoptat rezoluţia „Spaţiul ca facilitator”.
Referitor la modul în care cercetarea-inovarea va putea să contribuie într-o mai mare măsură la dezvoltarea socio-economică a Uniunii Europene, ministrul Nicolae Hurduc a subliniat: „Consider că cercetarea și inovarea sunt domenii care trebuie să fie susţinute şi mai mult, atât la nivel european, cât și la nivel național. Investițiile în cercetare-dezvoltare, în educație și în infrastructura dedicată pentru aceste domenii reprezintă de fapt investiții făcute pentru un viitor prosper şi competitiv. Comisia a propus să se aloce 100 de miliarde de euro pentru cercetare și inovare în cadrul viitorului buget al UE – Horizon Europe. Totodată, fondurile din cadrul politicii de coeziune vor mobiliza sume importante pentru a sprijini inovarea în toate regiunile Europei. Extrem de important este ca utilizarea acestor fonduri să se facă în strânsă legătură cu politica noastră industrială și cu reformele identificate în contextul ciclului anual de semestru european al coordonării politicilor economice. Dat fiind că majoritatea cheltuielilor și politicilor publice din domeniul cercetării-dezvoltării din UE rămân în responsabilitatea statelor membre, angajamentul acestora, de a-și reforma politicile naționale și de a asigura o mai bună coordonare cu politicile UE, joacă un rol foarte important”.
La Romexpo, Tibco ediţia 36
Tradiţia Tibco – Târgul internațional de bunuri de larg consum la Romexpo continuă cu ediția 36, în perioada 30 mai-2 iunie. După cum anunţă organizatorii, „companii din România și străinătate își așteaptă vizitatorii cu prețuri promoționale și reduceri semnificative la o gamă largă de produse: îmbrăcăminte, încălţăminte şi accesorii din piele naturală și ecologică, cosmetice, parfumuri, bijuterii, obiecte de uz casnic, decorațiuni, covoare, carpete și produse hand-made”. Concomitent, se desfăşoară activități conexe: inițiere în tehnica ronde-bosse și basorelief, momente artistice, ateliere de creație etc.
În paralel se desfăşoară şi alte manifestări tematice de referinţă:
– Bio Life & Style 2019 – producători și distribuitori de produse și servicii pentru starea de sănătate, produse naturiste, preparate vegane, dulciuri, cosmetice și suplimente alimentare din ingrediente certificate bio, articole hand-made, remedii naturiste, cărți de specialitate, instrumente de gătit în stil sănătos; evenimente conexe referitoare la parenting alimentar, importanța sportului în viața adulților și a copiilor, alimentația gluten free, cosmetica naturistă, arta culinară, terapia prin parfum, ateliere de creație, demonstrații culinare și sportive
– Antique Market – Târgul de obiecte de artă și antichități, cu obiecte de mobilier şi decoraţiuni interioare, tipărituri vechi (publicaţii, scrisori, filatelie, ilustraţii şi fotografii), obiecte personale şi de colecţie (numismatică, bijuterii şi ceasuri, arme de colecţie, jucării de epocă şi miniaturi), artă plastică (tablouri, gravuri, desene, artă decorativă, sculpturi)
– Expo funerare – Salonul pentru servicii funerare, cu producători, distribuitori și furnizori de servicii din acest domeniu, pachete funerare la prețuri speciale.
Programul de vizitare a tuturor celor patru manifestări, în Pavilionul B1, este 30.05-01.06.2019, orele 10-20; 02.06.2019, orele 10-18. Accesul este liber.
Legea turismului, analizată de Coaliţia pentru Dezvoltarea României
Grupul de lucru în domeniul turismului al Coaliţiei pentru Dezvoltarea României a prezentat o serie de aspecte constatate în urma analizării proiectului de lege a turismului şi „consideră că Legea Turismului, în forma aprobată de guvern, nu aduce nicio soluţie relevantă pentru viitorul turismului românesc şi solicită modificarea substanţială a acesteia, în Parlament”. Argumentele, reliefate de Dragoş Anastasiu, liderul grupului de lucru şi de membrii grupului Daniel Mischie, Călin Ile şi Florin Jianu sunt:
„1. Legea Turismului este în dezbateri de peste 14 ani. Multe state europene nu au o lege a turismului, iar aceasta nu ar fi necesară în România decât dacă ar rezolva o serie de probleme grave, cu care se confruntă domeniul şi ar emana o viziune şi o strategie coerentă pentru următorii 20 de ani.
- Problemele grave din turism, în acest moment, sunt legate de: promovarea României ca destinaţie turistică, forţa de muncă, educaţia şi pregătirea profesională în domeniu; debirocratizare şi simplificare. Legea menţionată nu vine pe aceste teme cu o viziune sau o strategie şi nici măcar cu soluţii punctuale coerente.
- Un alt rol al acestei legi ar fi sa centralizeze toate reglementările domeniului. Deşi, autorităţile au avut acest scop, legea trecută de Guvern nu rezolvă nici măcar această problemă.
- Cea mai stringentă temă este cea legată de promovarea României ca destinaţie turistică. Grupul de Lucru pe Turism al CDR a prezentat, atât Guvernului, cât şi Parlamentului, un document de poziţie critică faţă de soluţia prevăzută în forma actuală a legii, cu privire la Organizaţiile de Management al Destinaţiilor (OMD). De asemenea, alături de alte 17 asociaţii profesionale şi patronale din România, a propus o soluţie funcţională privind parteneriatul public-privat, atât la nivel local, dar şi la nivel regional (judeţean) şi, mai ales, naţional, luând în considerare modele existente în UE. Forma actuală a Legii Turismului ignoră aceste propuneri şi statuează un mod de lucru în parteneriat doar la nivel local, impropriu şi nefuncţional. Considerăm că la baza actualei legi nu a existat un studiu de impact, iar din dialogul existent cu mediul de afaceri nu au fost preluate propunerile de substanţă, venite din industrie.
- De asemenea, reiterăm reglementarea incompletă sau insuficientă a unor concepte, faţă de necesităţi. Construcția OMD trebuie să genereze adaptarea altor acte normative la conceptul OMD. De exemplu, Codul Fiscal trebuie adaptat la viziunea de OMD. E nevoie, totodată, de clarificarea și legiferarea statutului platformelor de booking online, prin cadrul pentru camere de închiriat și cazările în regim de economie circulară și atragerea acestora în OMD locală / județeană.
- Măsura a fost adoptată de MFP în contextul controalelor ANAF. Intenţia nu a fost să reglementeze impozitarea bacşişului, ci să găsească o soluţie privind banii nefiscalizaţi, găsiţi în casele de marcat.
- Operatorii economici erau obligaţi să emită bonuri fiscale pentru bacşiş în condiţiile în care reglementările nu au reuşit să acopere toate situaţiile posibile întâlnite în diferite domenii de activitate (livrarea la domiciliu, taximetria, cazarea în unităţi hoteliere ş.a.)
- S-a introdus în definiţia bacşişului şi «restul dat de vânzător clientului şi nepreluat de acesta în mod voluntar», ceea ce a făcut dificilă aplicarea prevederilor în zona comerţului cu amănuntul”.
Sprijin pentru nou veniţii în companii
Nou veniţii în companii, abia angajaţi, care nu ştiu nici măcar unde să se aşeze, cum să se apuce de treabă, cui şi cum să i se adreseze şi toate de felul ăsta, au de-acum un sprijin în Youkno, recomandat ca „aplicație mobilă care integrează procesele de inducție a noilor angajați, training și follow-up, la nivelul companiilor”. L-a adus la noi din Canada, unde-l produce Rebounty Inc., compania de training, team building și consultanță de resurse umane Human Performance Development International (HPDI). Ni l-au prezentat Petru Păcuraru (foto), fondator şi Managing Partner al HPDI şi Doru Droşcaru, Chief Product Officer al Youkno. În linii mari, este vorba despre „un spaţiu virtual de discuții în care oamenii beneficiază de anonimat și care implică totodată și o componentă de recompensare a interacțiunii și răspunsurilor. Printre principalele avantaje ale Youkno se numără creșterea vitezei de luare a deciziilor la nivel intern, precum și creșterea gradului de satisfacție și, implicit, a retenției angajaților”. Prin dialog, se schimbă întrebări, îndrumări, informaţii care pot fi dintre cele mai banale despre mediul şi modul de lucru, unele putând să fie şi foarte interesante, şi larg utile, ceea ce la un moment dat aduce bonusuri cui le lansează. Necesitatea unui asemenea mod de cunoaştere, înţelegere şi până la urmă apropiere a fost găsită de cei care acum o implementează în mai multe companii din România în abandonarea semnificativă a locurilor de muncă în primele zile de după angajare. Nu se întâmplă numai la noi, există un studiu internaţional pe această temă făcut de Harvard Business Review, rezultatul în esenţă fiind că „primele 100 de zile de angajare sunt critice”, pentru că atunci multor angajaţi le vine să-şi ia lumea-n cap în principal din cauză că nu ştiu ce să facă, nu ştiu cum să facă, nu ştiu de ce să facă.
Bookfest, eveniment al industriei editoriale
În Complexul Expozițional Romexpo din București (pavilionul B2), are loc Salonul Internațional de Carte Bookfest, eveniment al industriei editoriale organizat de Asociaţia Editorilor din România, sub egida Federației Editorilor din România, cu sprijinul Ministerului Culturii și Identității Naționale și al Ambasadei Marii Britanii din București. Invitatul de onoare al ediției este Marea Britanie.
Salonul se desfăşoară în perioada 29 mai-2 iunie 2019, cu program de vizitare miercuri 29 mai şi joi 30 mai – 10.00-20.00, vineri 31 mai şi sâmbătă 1 iunie – 10.00-21.00, duminică 2 iunie – din nou 10.00-20.00. Intrarea este liberă.

