Cele mai căutate domenii în care românii aleg să lucreze
Protecția consumatorilor europeni: același gust, aceeași calitate a produselor în toată Uniunea Europeană
- Introducerea unor sancțiuni eficace pentru încălcările legislației UE privind protecția consumatorilor: autoritățile naționale de protecție a consumatorilor vor avea competența de a impune sancțiuni eficace, proporționale și disuasive într-un mod coordonat. Pentru încălcările pe scară largă care îi afectează pe consumatorii din mai multe state membre ale UE și care fac obiectul unei aplicări coordonate la nivelul UE, amenda maximă care poate fi impusă în fiecare stat membru va fi de cel puțin 4 % din cifra de afaceri anuală a comerciantului.
- Combaterea dublului standard de calitate a produselor de consum: în noile norme se precizează că faptul de a comercializa un produs ca fiind identic cu același produs vândut în alte state membre, în condițiile în care, în realitate, respectivul produs are în mod semnificativ o compoziție sau caracteristici diferite nejustificate, constituie o practică înșelătoare.
- Consolidarea drepturilor consumatorilor în mediul online: atunci când cumpără de pe o piață online, consumatorii vor trebui să fie informați în mod clar dacă vânzătorul produselor sau al serviciilor este un comerciant sau o persoană fizică, astfel încât să știe de ce tip de protecție beneficiază în cazul în care apar probleme. Atunci când efectuează căutări online, consumatorii vor fi informați în mod clar dacă un rezultat al căutării este plătit de un comerciant. De asemenea, aceștia vor fi informați cu privire la principalii parametri care determină clasificarea rezultatelor căutării.
- O propunere de modificare a Directivei Consiliului privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii, a Directivei privind protecția consumatorului prin indicarea prețurilor produselor oferite consumatorilor, a Directivei privind practicile comerciale neloiale ale întreprinderilor față de consumatori și a Directivei privind drepturile consumatorilor. Această propunere vizează să asigure o mai bună respectare a normelor UE în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme, în special prin prisma evoluțiilor digitale.
- O propunere privind acțiunile de reprezentare pentru protecția intereselor colective ale consumatorilor și de abrogare a Directivei 2009/22/CE privind acțiunile în încetare.Această propunere vizează să îmbunătățească instrumentele menite să pună capăt practicilor ilegale și să faciliteze despăgubirea consumatorilor în cazurile în care un număr mare de persoane sunt victime ale aceleiași încălcări a drepturilor consumatorilor, într-o situație de prejudiciu colectiv. Activitatea privind această a doua directivă continuă în cadrul Parlamentului European și al Consiliului.
Festivalul Enescu aduce muzica în viaţa oraşului
P3 Logistic Parks, portofoliu mărit în 2018 cu o jumătate de milion mp
Cea mai importantă investiție TenarisSilcotub din ultimul an la Zalău
Modificări semnificative aduse Ordonanței de Urgență 114/2018
Autor: Alex Milcev, Partener, Liderul departamentului de Asistență Fiscală și Juridică, EY România
Finalul anului 2018 a venit cu o serie de schimbări legislative majore pentru unele dintre cele mai importante domenii de activitate, printre care sectorul bancar, energetic, al telecomunicațiilor, al construcțiilor, dar și al fondurilor de pensii administrate privat. Este vorba despre deja bine-cunoscuta Ordonanță de Urgență 114/2018, care a introdus, printre altele, noua taxă anunțată inițial drept “taxa pe lăcomie”. În urma avertizărilor nenumărate ale mediului de afaceri privind impactul negativ major al măsurilor prevăzute de aceasta, Guvernul a reconsiderat prevederile incluse și a adus în dezbatere un proiect de modificare a acestei Ordonanțe de Urgență, care vine să răspundă unora dintre îngrijorările exprimate de către mediul de afaceri. Noua Ordonanță de Urgență a fost aprobată în ședința de Guvern de vineri, 29 martie 2019, și publicată în Monitorul Oficial și aduce, printre altele, următoarele modificări Ordonanței de Urgență 114/2018. Cele mai radicale schimbări se referă la taxa pe activele financiare ale instituțiilor de credit, care a fost regândită aproape complet, fiind modificate următoarele:- Taxa se datorează semestrial (și nu trimestrial, după cum prevede OUG în vigoare), primul termen de plată fiind 25 august 2019;
- Cota de impozitare, care putea fi de până la 2%/an conform OUG în vigoare nu va putea fi, conform noilor prevederi, mai mare de 0.4%/an, respectiv 0.2% pe an, în funcție de cota de piață a instituției de credit respective;
- Cota de impozitare se poate reduce semnificativ în mai multe cazuri, cum ar fi creșterea volumului creditării, scăderea marjei de dobândă, nivelul marjei de dobândă raportat la marja de referință (4% pentru 2019) putând ajunge chiar la 0 în anumite situații;
- Taxa pe activele financiare nu se datorează de către instituțiile de credit care înregistrează pierderi, iar, pentru celelalte, cuantumul acesteia este limitată la nivelul profitului contabil obținut;
- Pentru anumite categorii de active financiare nu se datorează taxa, cum ar fi numerarul, credite acordate către și titluri emise de către administrațiile publice, precum și cele care constau în finanțarea celorlalte instituții de credit.
- rata de rentabilitate a capitalului investit pentru perioada de reglementare 2019 -2024 crește de la 5.66% la 6.9%, cu implicații așteptate în ceea privește creșterea tarifului de distribuție și implicit asupra prețului final pentru consumator;
- pentru clienții casnici, prețul pentru clientul final nu va mai fi definit de piață (cerere/ofertă), ci de către ANRE, furnizarea de energie electrică realizându-se în condiţii reglementate pentru perioada 1 martie 2019 – 28 februarie 2022;
- contribuția anuală de 2% percepută de la titularii de licențe în domeniul energiei electrice și al gazelor naturale nu se aplică pentru titularii licențelor de exploatare comercială a capacitaților de producere a energiei electrice pe bază de cărbune, precum și a celor de producere a energiei electrice și termice în cogenerare, pentru care aceasta se stabilește anual prin Ordinul președintelui ANRE;
- producătorii, inclusiv filialele acestora și/sau afiliații aparținând aceluiași grup de interes economic care desfășoară atât activități de extracție, cât și activități de vânzare a gazelor naturale extrase de pe teritoriul României, au obligația să vândă cu prețul de 68 lei/MWh cantitățile de gaze naturale rezultate din activitatea de producție internă curentă către furnizori și clienți finali eligibili, în perioada 1 mai 2019 – 28 februarie 2022 (față de perioada 1 aprilie 2019 – 28 februarie 2022 prevăzută în OUG 114 și față de situația pieței libere de dinainte de intrarea în vigoare a OUG 114).
Cristian Roșu (ASF): Polițele RCA pe o lună, rămân!
În contextul celor declarate recent de domnul Președinte al Consiliului Concurentei Bogdan Chirițoiu, voi face câteva precizări:
– piața RCA este o piață în consolidare, care necesită unele ajustări, dar nu de sistem;
– nu se are în vedere trecerea asigurării pe persoană, ci va rămâne pe mașină;
– nu se are în vedere nici zonarea teritoriului după riscuri, deoarece mașinile circulă prin toate zonele de risc;
– nu se preconizează eliminarea polițelor pe o lună;
– Autoritatea de Supraveghere Financiară nu este concentrată doar pe analiza tarifelor de referință, ci pe toată problematica pieței asigurărilor, pornind de la stabilitatea pieței (indicatorii de solvabilitate SCR și lichiditate MCR) și continuând cu conduita asigurătorilor și a intermediarilor în asigurări.
Referitor la gradul de cuprindere în RCA, el este de peste 90% pentru vehiculele care circulă în mod constant pe drumurile publice. Acel procent de aproximativ 75% este format din parcul rece (nedeplasabil) aflat încă în evidențele scriptice, precum și din remorcile care nu circulă tot timpul atașate de un vehicul. Nu trebuie uitate nici motocicletele care au o circulație sezonieră.
Evident că toate propunerile de modificare legislativă pe care le vom iniția, vor fi supuse unei analize si consultări publice. Așteptăm atunci opiniile argumentate ale tuturor celor interesați, inclusiv de la Consiliul Concurenței.
Este necesar a fi semnalat că, în acest moment nu lucrăm împreună la nicio propunere de modificare legislativă, iar în situația când anumite temeri și semnale există ar trebui discutate cu specialiștii înainte de a le promova în spațiul public pentru a nu crea emoții acolo unde nu este cazul.

