Declaraţia de la la Bucureşti a IMM-urilor europene
Desfăşurat la Palatul Cotroceni sub Înaltul Patronaj al Președintelui Romaniei în contextul deţinerii de către România a preşedinţiei prin rotaţie a Consiliului Uniunii Europene, evenimentul „European Entrepreneurship Forum” a fost onorat de participarea preşedintelui Klaus Iohannis care a susţinut o alocuţiune. În prezenţa preşedintelui ţării, Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România, Grupul angajatorilor Consiliului Economic şi Social European şi SMEunited au semnat Declarația de la București, care susţine „un mediu de afaceri echitabil, competitiv și sustenabil, care încurajează întreprinderile să inoveze, să crească investițiile și comerțul”. Documentul conține un set de propuneri pentru factorii de decizie menite să stimuleze antreprenoriatul în Uniunea Europeană și să permită IMM-urilor să progreseze. „Prin semnarea Declarației de la Bucuresti, marcăm un moment istoric pentru antreprenoriatul european. Europa Antreprenorială 2030 este un deziderat al generației noastre, un proiect pe care îl lăsăm moștenire generațiilor următoare!”, a spus Florin Jianu, președintele CNIPMMR.
Apreciind rolul economic decisiv al IMM-urilor, preşedintele Klaus Iohannis a accentuat: „Dezvoltarea antreprenoriatului este una dintre soluțiile esențiale pentru întărirea convergenței economice și a coeziunii sociale a Europei. Acestea trebuie cimentate prin apartenența la același set de valori: democrație, libertate și domnia legii. Europa are toate ingredientele necesare pentru a reuși. Companiile noastre, angajații acestora și toți cetățenii europeni așteaptă măsuri care să ofere răspunsuri la provocările cu care ne confruntăm în prezent. Am convingerea că «Declarația de la București privind antreprenoriatul» semnată astăzi va sta la baza conturării unei foi de parcurs utile în activitatea viitoarei Comisii Europene, dar și a statelor membre, în direcția unei politici pragmatice, de consolidare a competitivității economice a Uniunii.”
Cooperare în combaterea traficului ilicit de mărfuri
Asociația pentru Combaterea Traficului Ilicit „Viitorul” – ACTIV a încheiat un acord de cooperare cu ANAF, prin Direcția Generală a Vămilor, pentru dezvoltarea cooperării și colaborării „în domeniile care vizează promovarea, realizarea și coordonarea de activități care să contribuie la informarea, conștientizarea și educarea publicului și a autorităților, cu privire la efectele negative ale traficului ilicit de mărfuri”. Daniel Mărăcineanu, directorul general Asociației ACTIV, apreciază oficializarea bunei colaborări dintre asociaţie şi Direcția Generală a Vămilor. Un acord similar ACTIV a semnat in 2018 cu Poliția de Frontieră Română.
Asociația ACTIV are ca scop „promovarea, sprijinirea realizarea și coordonarea de activități care să contribuie la conștientizarea publicului și a autorităților cu privire la efectele negative ale traficului ilicit de mărfuri”. O formă concretă de acţiune în acest sens este campania educațională „Fii tu! Fii original!” lansată la nivel național „cu scopul de a informa și educa tinerii din licee cu privire la pericolele asociate consumului de produse contrafăcute sau provenite din contrabandă” (foto: echpaj de la Vama Siret în timpul unei demonstraţii practice). Asociația ACTIV a realizat anul trecut un studiu care arată că „o treime din consumatorii de produse contrafăcute sau provenite din contrabandă sunt tineri cu vârste între 18 și 35 de ani care nu conștientizează rolul major pe care îl joacă pe această piață ilicită, în calitate de cumpărători. Doar 1% din respondenți consideră că fenomenul ar putea fi stopat dacă nu ar mai exista cerere, dacă ar refuza din principiu să cumpere astfel de produse”.
BistroMar a împlinit un an
Specializat în ofertă de pește sălbatic, de acvacultură și fructe de mare exclusiv marca Alfredo Seafood, BistroMar – restaurantul din Piaţa Floreasca din Bucureşti care asociază un sector de bistrou cu o pescărie de unde se poate cumpăra pește proaspăt – a împlinit un an de la deschidere. Câteva date de bilanţ arată că investiţiile în primul an s-au ridicat la circa 250.000 euro, creșterea medie a vânzărilor pe parcursul anului a fost de 30%, cele mai solicitate preparate din meniul restaurantului s-au dovedit a fi Cacciucco (supă siciliană de pește și fructe de mare), caracatiță a la Gallega și borș de sturion, de puţin timp există şi meniul zilei (două feluri de preparate, preț între 35 și 50 lei). De dată recentă sunt serviciul de livrări la domiciliul clienților şi oferta de specii precum creveții Carabinieri sălbatici de Sicilia, peștii undițari, midiile românești, rapanele din Marea Neagră. Prepararea se face în fața clienților.
Mihai Cristian Dărmănescu, directorul general al BistroMar și fondatorul Alfredo Seafood, subliniază: „Suntem mulțumiți de parcursul pe care l-am avut în primul an al BistroMar. Am reușit să ne îndeplinim obiectivele de creștere și să facem acest lucru fără a face rabat de la calitate. Eu sunt de circa 20 de ani în domeniul afacerilor cu pește și fructe de mare, iar în momentul de față una dintre principalele mele ținte este educarea consumatorului, atât în zona de retail, cât și în cea de HoReCa. Cei mai mulți români cunosc un număr limitat de specii de pește și fructe de mare, așadar m-am bucurat să văd că prin oferta foarte variată de la BistroMar am deschis orizontul culinar al multor clienți. Se întâmplă des să ne treacă pragul oameni care își doresc să afle detalii despre specii mai deosebite și să învețe rețete variate de preparare. Un rol important îl joacă aici conceptul pe care l-am gândit pentru BistroMar, acela în care clientul își poate alege produsul de la pescărie, care este ulterior pregătit chiar în fața lui, iar apoi îl poate consuma în restaurant sau lua la pachet. Dincolo de țintele financiare pe care mi le-am propus pentru 2019, îmi doresc ca BistroMar să fie un loc de referință pentru cei care vor să mănânce un pește de calitate”.
Licitaţie pentru investiţie într-un teatru privat
Proiectul „Griviţa 53 – Primul teatru construit împreună”, inițiat de scriitoarea și regizoarea Chris Simion-Mercurian (foto), vizează construirea unui teatru din bani privați. Precedenta realizare s-a petrecut cu mai bine de 70 de ani în urmă, datorită lui Liviu Ciulei. Actualul demers include la zi evenimentul caritabil „Festivalul ouălor de Paşte”, o licitație care va avea loc pe 17 aprilie, de la ora 19.00, la Fratelii. Partenerul principal al evenimentului este Leroy Merlin România, lider pe piața de bricolaj, care a susținut integral producere ouălor și detaliile logistice. După cum anunţă organizatorii, „suma necesară realizării construcției teatrului este de 1,5 milioane de euro, iar campania de strângere de fonduri debutează cu implicarea a 16 personalități din sport, muzică, teatru și alte industrii creative, care vor picta câte un ou cu înălțimea de 2m, diametrul de 1,65m, construit din poliester armat și fibră de sticlă. Fondurile strânse din vânzări vor fi donate pentru începerea construcției teatrului Grivița 53. Valoarea fiecărei lucrări este de 5.000 euro”. Ouăle vor fi pictate de Cristian Mungiu, Mihai Dobrovolschi, Iuliana Vâlsan, Mirela Trăistaru – în magazinul Leroy Merlin Sun Plaza; Alexandru Tomescu, Alexandru Găvan, Mihaela Geoană, Valeria Răcilă – în magazinul Leroy Merlin Colosseum; Ivan Patzaichin, Maia Morgenstern, Oana Pellea, Horațiu Mălăele, Vasile Murivale, Mihai Popescu, Gheorghe Fikl, Dan Perjovschi – în atelierele personale.
Frederic Lamy, CEO al Leroy Merlin România, subliniază: „Leroy Merlin susține acțiuni de prezervare a patrimoniului arhitectural și cultural românesc, iar proiectul Grivița 53 se încadrează perfect în acest tip de demers. Ne bucurăm să ne alăturăm artiștilor implicați în eveniment și să participăm la construirea primului teatru privat din România, după mai bine de 70 de ani. Festivalul oălor de Paşte este un prilej de bucurie pentru toți românii iubitori de cultură și tradiții și vom fi fericiți să admirăm împreună frumoasele ouă decorate de cei mai mari artiști ai momentului”.
Creşte preferinţa pentru berea la sticlă
Cererea pentru berea la PET e în scădere, creşte preferinţa pentru berea la sticlă, berea premium – este una dintre confirmările asupra tendinţelor sesizabile în piaţa de profil, oferite de Asociaţia Berarii României cu ocazia retrospectivei asupra anului trecut. Căteva dintre datele furnizate de Julia Leferman (foto), director general al Asociaţiei Berarii României, spun că: piaţa berii a înregistrat o creştere de 3%, considerată ca ilustrativă pentru un trand în revenire şi a atins un volum de 16,6 milioane hl; consumul de bere pe cap de locuitor a fost de 85 l, de unde în 2017 fusese de 82 l; o ascensiune de luat în seamă a înregistrat segmentul berilor fără alcool, printr-o creştere cu 30% faţă de anul precedent, influenţa fiind pe undeva şi a campaniei „Fără alcool la volan”, iniţiată de Berarii României; ambalajul de sticlă este în creştere în opţiunile consumatorilor (3,65 pp în ultimii patru ani), în timp ce PET-ul scade (5,83 pp în aceeaşi perioadă), ceea ce, din perspectiva Berarilor României, semnalează „o uşoară schimbare a tendinţelor de consum”; PET-ul se menţine totuşi dominant, cu 47,57% în preferinţe, după ambalaj, urmat de sticlă (28,45%), doză (20,58%), butoi (3,41%); tipologic în preferințe se menţine berea lager (pondere 93,61%), urmată de mixurile de bere și berile aromatizate (2,27%), specialitățile precum berea neagră, nepasteurizată, albă, ale, roșie etc. (25%); berea fără alcool (1.87%).
Referitor la impactul asupra economiei româneşti, e de subliniat că industria berii are un accentuat caracter naţional, dovadă că producția locală este de 97% (numărulul producătorilor a crescut anul trecut la 56 de la 39,câţi au fost în 2017) și 70% din ingredientele folosite provin din agricultura României; sectorul berii asigură peste 85.000 de locuri de muncă; membrii Asociaţiei Berarii României au contrbuit anul trecut la bugetul de stat cu 255 milioane euro; investiţiile au atins 74,5 milioane euro; în 15 ani de activitate, investițiile cumulate ale asociației au ajuns la 1,54 miliarde euro. În ansamblu, în cei 15 ani de activitate de până acum, cuvântul definitoriu pentru Berarii României poate fi considerat „consistenţa”, apreciază Lucian Ghinea (foto), preşedinte Asociaţiei Berarii României, nuanţând prin atributele „generozitate, claritate, sustenabilitate”.
Somnul la târg
Industriile medicală, stomatologică, farmaceutică, împreună cu produsele, serviciile şi ştiinţa pentru un somn liniștit, se reunesc la Romexpo (pavilion B1) în perioada 11-13 aprilie, prin trei manifestări specifice:
Romedica – Târgul internaţional de medicină şi farmacie, cu soluţii, tehnologii, produse în domeniul asistenţei medicale performante.
Denta I – Expoziţia internaţională de produse şi echipamente pentru medicină şi tehnică dentară.
Somn expo – premieră iniţiată de Romexpo, dedicată promovării unui somn odihnitor, parte a stilului de viaţă sănătos. În dialog cu publicul vor fi medici, nutriţionişti, clinici specializate, companii din domenii tangente, precum producători de mobilă, de articole textile şi de iluminat.
Programul de vizitare în cele trei zile de manifestări este 10.00-18.00, cu intrare liberă.
Indicele ROBOR la 3 luni a ajuns la pragul la 3,33%
Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a urcat la 3,33%, potrivit datelor publicate marţi de Banca Naţională a României (BNR).
ROBOR la trei luni este indicatorul principal în funcţie de care se calculează dobânzile variabile la creditele în lei., conform News.ro
De asemenea, indicele ROBOR la şase luni a urcat de la 3,38% la 3,39%.
ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituţiile bancare din România, în lei, iar evoluţia sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piaţă.
Deficitul comercial al României a ajuns la 2,41 milioane de euro.
Deficitul comercial al României a avansat cu 45% în primele două luni, față de aceeași perioadă a anului trecut, la 2,41 miliarde de euro, arată datele publicate, marți, de Institutul Național de Statistică (INS).
În primele două luni din 2018, deficitul comercial a fost de 1,66 miliarde euro, potrivit datelor INS, scrie Profit.ro
De asemenea, în primele două luni din 2019, deficitul balanței comerciale a fost de 2,413 miliarde euro, mai mare cu 751,1 milioane euro decât cel înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut, potrivit sursei citate.
În același timp, în primele două luni, ponderi importante în structura exporturilor și importurilor au fost deținute de mașini și echipamente de transport (48,4% la export și 36,8% la import) și alte produse manufacturate (32% la export și respectiv 30,1% la import). În 2018, deficitul comercial al României a avansat cu 16,8%, față de anul anterior, până la 15,1 miliarde euro.
Alpha Bank Romania a lansat primul program de obligațiuni ipotecare din România
Alpha Bank Romania a lansat Programul de obligațiuni ipotecare în valoare de 1 miliard euro („Programul”). Acesta este primul program de obligațiuni ipotecare din România. Prima emisiune de obligațiuni ipotecare din cadrul Programului, cu o limită de 200 milioane euro va avea loc în viitorul apropiat.
Sergiu Oprescu, președintele executiv al Alpha Bank Romania, a declarat: „Avem plăcerea să anunțăm primul program de obligațiuni ipotecare din România, o inițiativă care continuă tradiția noastră de pionierat în domeniul bancar, după lansarea în 2001 a primului împrumut imobiliar. Prin acest Program, România va intra în rândul țărilor care au atât o legislație modernă, cât și o piață activă a obligațiunilor ipotecare”.
Proiectul se desfășoară în colaborare cu banca de investiții Barclays Bank PLC, ca aranjor, PwC ca agent, Allen & Overy Londra și RTPR Allen & Overy în calitate de consilieri ai aranjorului și Clifford Chance Badea și Clifford Chance London, în calitate de consilieri ai emitentului. Alpha Bank Romania intenționează să listeze obligațiunile emise în cadrul Programului atât pe Bursa din Luxemburg, cât și pe Bursa de Valori București. Moody’s va acorda rating obligațiunilor emise în cadrul Programului.
Obligaţiunile ipotecare reprezintă o soluţie de finanțare des întâlnită pe pieţele financiare internaţionale, prin care banca emitentă urmărește să își diversifice sursele de finanţare, cât și să scadă costul mediu al acestora, atrăgând noi fonduri pentru dezvoltarea și extinderea activităţilor sale. La nivelul Uniunii Europene, aproximativ 27% din creditele ipotecare acordate de instituţiile financiare sunt finanţate prin emiterea de obligaţiuni ipotecare, aceasta fiind o soluţie frecvent utilizată de toate sistemele bancare din Europa.
Potrivit Legii nr. 304/2015, obligaţiunile emise în cadrul Programului sunt garantate cu un portofoliu de creanțe decurgând din contractele de credit ipotecar/de investiţii imobiliare aflate în derulare, fără ca emisiunea de obligațiuni ipotecare să atragă modificări în privința termenilor contractuali agreați anterior cu clienții băncii sau a garanțiilor aferente contractelor de credit.
București, 09 aprilie 2019

