Economia albastră – o șansă pentru viitorul României
Firma de exerciţiu – şcoală de business la Colegiul Economic „Virgil Madgearu” din Bucureşti
Proceduri economice reale, cu bani şi mărfuri virtuale
Obiectivul general al învăţării prin „Firma de exerciţiu” este dezvoltarea spiritului antreprenorial prin simularea operaţiunilor şi proceselor economice specifice mediului real de afaceri și dezvoltarea de competenţe şi aptitudini necesare unui întreprinzător dinamic: creativitate, gândire critică, rezolvare de probleme, luare de decizii, asumare de responsabilităţi, lucru în echipă, iniţiativă, perseverenţă, autoorganizarea şi autoevaluarea resurselor individuale, flexibilitate. Activităţile în firmele de exerciţiu sunt identice cu cele din firmele reale, utilizând aceleaşi proceduri economice, dar cu bani şi mărfuri virtuale, în conformitate cu practica şi legile specifice economiei naţionale. Fiecare firmă de exerciţiu se concentrează pe situaţii reale sau pe un cadru antreprenorial, într-un domeniu economic bine precizat. Participanţii îşi desfăşoară activitatea într-o atmosferă productivă reală şi învaţă să îndeplinească sarcinile primite, fiecare decizie luată oferind situaţii de învăţare. Firma de exerciţiu devine astfel o firmă de învăţare pe baza principiului învăţării după un model. Metoda didactică „Firma de exerciţiu“ reprezintă un mijloc de predare multidisciplinar în care cunoştinţele de cultură generală se îmbină cu cele de management, contabilitate şi marketing, făcând posibilă dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale ale elevilor prin experimentare (Learning by doing). Instruirea în firma de exerciţiu oferă competenţe în ceea ce înseamnă comportamentul profesional, determinând verificarea practică şi aprofundarea cunoştinţelor dobândite în anii de studiu. Dimensiunea extracurriculară se realizează prin activități de învățare în afara curriculumului național, prin participare la târgurile firmelor de exercițiu la nivel național și internațional.Impactul GDPR în e-commerce
Interviu cu Radu Vîlceanu – CEO Founder ContentSpeed
Toate companiile trebuie să se conformeze cu această nouă legislație, GDPR. Înainte de toate să facem o radiografie de ansamblu pe e-commerce-ul românesc. Este singura nișă din zona de comerț, s-ar putea chiar din economie, în general, care anul trecut a avut o creștere de 38% în total venituri. Cu alte cuvinte, tocmai prinsese un mare avânt. Avem o creștere bună și față de ce se întâmplă în zonă, adică începusem să recuperăm față de Turcia sau Polonia, care sunt să zic mai avansate din punct de vedere e-commerce. Și acum, nu este neapărat un lucru pozitiv această nouă lege, care practic obligă operatorii de magazine online să-și revizuiască uneori întreaga prezență online ca să poată să respecte legea. Deci, într-un fel, ne aflăm într-o perioadă foarte bună în care per ansamblu comerțul electronic crește. Însă eu cred că această nouă lege poate, prin aplicarea ei, exact așa cum este formulată, să atragă unele scăderi pentru e-commerce, mai ales că se coroborează cu faptul că legea intră pe 25 mai, adică înainte de vară, când comerțul electronic are o scădere de 30% pentru că românii sunt la mare. O scădere sezonieră explicabilă, ușor explicabilă. Pe de altă parte, mă gândesc că magazinele online, proprietarii de magazine online care o să devină complaint, ca să continui cu termenii din engleză, care o să respecte legea, pot folosi treaba asta ca pe un avantaj competitiv pentru că pot să spună consumatorului: cumpără de la mine că datele tale sunt în siguranță aici. Ce au avut Polonia și Turcia în plus față de noi de s-a creat acest decalaj? Din păcate, nu aș putea să spun concret un singur lucru. Sunt mai multe aspecte care au contribuit. Unul major a fost că au fost investiții în zona aceasta, adică companii tradiționale au investit în e-commerce. Rețelele de magazine cu 10-20 de magazine prezență fizică, în momentul în care își fac un magazin online fac un transfer de încredere către online. Specificul pieței românești este că mai întâi au apărut ceea ce s-ar numi early adopters, care nu aveau un business offline, ci pur și simplu credeau în e-commerce și ei au fost până la urmă, dacă vrei, liderul pieței actuale. eMAG este un astfel de player al momentului. O platformă de e-commerce este un organism viu. Ce înseamnă asta din perspectiva expertului care construiește platforma de comerț? Activitatea asta de comerț online prin prisma site-ului necesită o comunicare perpetuă cu diverși terți. Adică pentru a livra o comandă trebuie să faci un AWB de curier sau trebuie să accepți plata cu card. Asta înseamnă integrare cu un furnizor de plată cu card și cu un curier. De ce sunt necesare aceste integrări? Pentru că altfel activitatea de zi cu zi înseamnă să faci foarte mult copy/paste ca să îți faci treaba, în loc să ai e-commerce. Ar trebui să fie ceva complet aproape automatizat. Ai foarte multă muncă manuală. De asta spun că platforma de e-commerce este un organism viu. În afară de partea asta de integrări, noi trebuie să ținem perpetuu seama de ce fac player-ii globali în ceea ce privește partea de promovare. Și aici mă refer la Google sau Facebook – imediat ce apare o nouă metodă de promovare platforma trebuie să o aibă ca să poți avea un avantaj competitiv. Și, finalmente, acest GDPR este o lege care intră în vigoare într-un spațiu în care este obligatoriu să o implementezi, și o platformă vie adoptă ceea ce cere legea fără ca tu să îți bați capul. Din păcate, introducerea GDPR pentru majoritatea magazinelor online care poate nu sunt la fel de vii înseamnă discuții, audituri etc. Un proces anevoios. Spuneați că în 2017 e-commerce-ul românesc este sectorul care a avut o creștere de aproape 40 de procente pe cifra de afaceri, pe venituri. Cam care este perspectiva pentru anul în curs și care este perspectiva pentru următorii ani? Eu mă gândesc că ritmul de creștere va rămâne la fel sau va crește în sine pentru că cred că s-a atins un punct critic. Mai multe afaceri au dovedit că modelul acesta de business prin magazine online este viabil, și mă refer la faptul că în fiecare nișă de comerț acum există un player care a acaparat o parte din piață. Vă dau câteva exemple, care nu sunt neapărat clienții noștri: Piatra online este lider pe vânzare de piatră online, Farmacia Tei de care a auzit toată lumea este lider și a ajuns în Top Five sau Top Ten în lanțul de farmacii offline datorită online-ului. Deja fiecare nișă are un player care a dovedit că acest business este viabil, și acum perioada aceasta de early adopters s-a terminat și începe early majority. Adică atunci când intră toată lumea pentru că are riscuri minime.Klaus Iohannis semnalează capcana creşterii fără dezvoltare
Politica externă în fața unor opțiuni tot mai imperative
NATO, SUA și Uniunea Europeană. Punct și … de la capăt!
BCR eGO, primul serviciu de car sharing cu mașini electrice cu card bancar contactless
Ape Rider, cel mai inovator sistem de bike sharing din România
Atelierele Pegas au lansat, la începutul lunii mai, cel mai inovativ sistem de bike sharing din România, Ape Rider powered by Pegas, și unul dintre cele mai importante proiecte de mobilitate urbană susținute și de BCR. Ape Rider este un sistem de închiriere de biciclete prin aplicație mobilă și fără stații de parcare predefinite, urmând astfel trendul global de smart bike sharing. Aplicația Ape Rider este disponibilă în acest moment în Google Play și App Store, iar utilizarea ei este extrem de intuitivă. După instalarea propriu-zisă, este nevoie de înregistrarea utilizatorului cu card bancar. Pentru moment, utilizatorii pot activa serviciul cu doar 1 leu, tarif promoțional, și primesc un voucher în aplicație, în valoare de 100 lei. În pasul următor, o hartă a bicicletelor disponibile și a parcărilor virtuale se încarcă pe telefon, așadar e foarte simplu să găsești bicicleta Ape Rider. În acest moment, 2.000 de biciclete sunt disponibile prin sistemul propus de Ape Rider, în funcție de cerere urmând ca numărul acestora să fie suplimentat pentru București și apoi pentru restul țării. Cele 2.000 de biciclete sunt monitorizate prin GPS, ceea ce înseamnă că în orice moment știm unde se află fizic oricare dintre cele 2.000 de biciclete Ape Rider. De asemenea, toate bicicletele sunt dotate cu senzori de mișcare, principalul atribut al sistemului antifurt.„Fuziuni-achiziții, băncile europene și … Caragiale”
5 sfaturi utile pentru o viață (financiară) mai bună
1. Fă-ți un fond de rezervă
Te-ai gândit vreodată ce s-ar întâmpla dacă de mâine ți-ai pierde locul de muncă sau cineva drag ție ar avea o problema de sănătate? Dacă ai avea un fond de rezervă, ai găsi mai ușor puterea să treci peste toate aceste probleme. Fondul de rezervă este o sursă de lichidități care acoperă o parte sau toate cheltuielile tale din perioadele când veniturile sunt mai scăzute, în caz de șomaj temporar sau când apare o urgență neprevăzută. În caz de forță majoră, este de preferat să îți poți acoperi cheltuielile pe cel puțin 3-6 luni doar din fondul de rezervă. Poți folosi acest fond doar în caz de pierdere a locului de muncă, urgențe medicale, daune care afectează locuința, reparații auto neprevăzute sau costuri neprevăzute de călătorie. Dacă suntem prevăzători din timp, putem trece cu încredere peste orice obstacol.2. Informează-te bine înainte de orice achiziție
Primul pas spre conștientizarea costurilor pe care le presupune stilul tău de viață este să faci cumpărături inteligente. În primul rând, înainte de a pleca la cumpărături informează-te despre produsul pe care vrei să-l cumperi, mai ales dacă e vorba de un produs costisitor pe care vrei să îl folosești pe termen lung. În al doilea rând, citește cu atenție etichetele și asigură-te că înțelegi cum se întreține produsul. Nu uita de reduceri! Majoritatea magazinelor pun produsele la reducere după ce trece o sărbătoare importantă pentru a aduce clienții înapoi în magazin, așa că e momentul propice să profităm de aceste cumpărături. Nu în ultimul rând, analizează cu atenție calitatea unui produs, nu prețul. Degeaba îți cumperi un frigider ieftin dacă trebuie să-l repari din 2 în 2 ani. Un cumpărător bine informat poate reduce costurile pentru întreținerea și repararea produselor, așa că întotdeauna trebuie să faci cumpărături cu cap și sigur bugetul tău nu va avea de suferit foarte mult.3. Practică regula zgârcitului
Știai că există o regulă a zgârcitului? Spune așa: Amână o achiziție până a două zi. Poate te răzgândești. Această regulă este foarte utilă pentru că de multe ori avem tendința să cumpărăm din impuls. Dacă amânăm achiziția unui lucru, avem timp să ne gândim dacă acel lucru este într-adevăr util pentru noi. În acest fel o ne fie mai ușor să ne dăm seamă dacă avem cu adevărat nevoie de bunul respectiv sau este o simplă dorință. De multe ori ne este greu să facem această diferență, însă trebuie să ne găsim echilibrul dintre ceea ce ne dorim și ceea ce avem nevoie. Este important să fim informați despre produsul pe care îl dorim – mai ales dacă este costisitor și îl vom folosi pe termen lung.4. Monitorizează-ți cumpărăturile prin cardul de credit
Mulți oameni află cu stupoare că au probleme financiare fiindcă nu au monitorizat atent achizițiile făcute prin intermediul cardurilor de credit. Pentru a evita această situație îți propunem o soluție în 4 pași. În primul rând, stabilește o sumă rezonabilă pe care o poți cheltui folosind cardul de credit în fiecare lună și limitează-te la acea sumă. Asigură-te că îți monitorizezi cheltuielile asociate cardului tău de credit în mod regulat, la fel cum îți monitorizezi bugetul personal și scade fiecare sumă cheltuită din limita stabilită în prealabil. Și, mai ales, nu mai folosi cardul de credit dacă te apropii periculos de mult de această limită sau dacă ai atins-o.5. Comunicarea în cuplu e esențială
Banii ocupă primul loc în topul motivelor de ceartă în cuplu. De multe ori, banii sunt scânteia care aprinde discuții despre ambiții, obiective ratate, frica de viitor și balanța puterii în cuplu. Prin urmare, comunicarea este esențială. Decideți împreună dacă ambele salarii vor fi puse în același cont sau în contul individual al fiecăruia. Hotărâți o sumă pe care, lunar, fiecare din voi o va pune într-un cont comun, pentru cheltuieli ce țin de casă. Stabiliți împreună cine va plăti facturile și cine acoperă celelalte cheltuieli ale casei. Discutați modurile în care veți finanța achiziții majore precum o mașină, o casă sau diverse electrocasnice. Este recomandat să evitați însă o îndatorare care va diminua o mare parte din câștigurile voastre. Creați, tot împreună, un plan de economii și de investiții. Indiferent de mărimea venitului, un plan coerent de venituri, cheltuieli și investiții vor ajuta orice cuplu să se mențină deasupra liniei de plutire.