Tesla, cea mai valoroasă companie auto americană, după capitalizarea bursieră

0
Este oficial – pentru prima oară, constructorul auto de autoturisme electrice Tesla a devenit cea mai valoroasă companie auto din SUA, depășind inclusiv gigantul General Motors. Acțiunile Tesla s-au apreciat marți cu încă un procent, atingând valoarea de 300 de dolari per titlu. În ziua precedentă, cotația acțiunilor Tesla câștigase 7%, după ce compania anunțase că vânzările din primul trimestru al acestui an crescuseră cu 70%, la 25.000 de unități livrate. De la începutul anului, acțiunile Tesla s-au apreciat cu 30%. La încheierea ședinței de tranzacționare de marți, valoarea totală de piață a companiei Tesla urcase la 52,7 miliarde de dolari. O valoare mai mare decât capitalizarea GM, de 49,6 miliarde dolari. Președintele executiv și fondatorul Tesla, Elon Musk a declarat că se așteaptă pentru anul viitor, vânzările să atingă 500.000 de unități. Spre comparație, în 2016, GM a vândut de 20 de ori mai multe autovehicule. Tesla, care produce mașini electrice, baterii de mare capacitate și mai nou acoperișuri fotovoltaice destinate locuințelor, este evaluată de investitori ca o companie tehnologică. Unii analiști consideră că bursele se confruntă cu o nouă bulă speculativă în sectorul companiilor de înaltă tehnologie, cu capitalizări de piață prea generoase pentru companii care nu au demonstrat, până acum, că pot face profit. Situația este asemănătoare cu bula dot-com-urilor de la sfârșitul anilor ’90, care a provocat prăbușirea burselor americane. Tesla a fost fondată în 2003 de antreprenorul american Elon Musk, care mai deţine producătorul de panouri solare SolarCity şi compania de transport spaţial SpaceX. Unii analişti cred că personalitatea lui Musk, un „superstar” pe Wall Street care mai nou vrea să colonizeze planeta Marte, influenţează semnificativ felul în care sunt evaluate afacerile lui de către investitori. „Dacă ne uităm la cum arată diferitele companii auto pe hârtie, situația pare a fi un pic absurdă, după cum se poziționează în acest moment Tesla față de unele dintre cele mai solide companii din sector”, a declarat Jessica Caldwell, director a firmei de cercetare a pieței auto Edmunds, în cadrul unui interviu pentru CNBC. Anul trecut, Tesla a vândut 76.285 de mașini, în timp ce GM a livrat 10 milioane de unități la nivel global, iar Ford a avut vânzări de 6,65 milioane de unități. „Tesla a avut o capitalizare de piață foarte mare pentru o lungă perioadă de timp, așa că nu cred că acest lucru vine neapărat ca o surpriză. Dar atunci când îl comparăm cu firme ca Ford sau GM, care au o multitudine de resurse, această situație pare cel puțin ciudată“, a spus Caldwell. Valoarea totală de piață a companiei Tesla raportată la vânzări a fost în 2016 de 690.830 dolari pentru fiecare autoturism livrat. În același timp, acest raport a fost de sub 5.000 de dolari pentru fiecare mașină vândută de GM, respectiv 6.859 dolari pentru Ford. În aceste condiții trecerea pe profit la Tesla va fi mai dificilă. Tesla a încheiat anul trecut cu venituri de 7 miliarde de dolari şi o pierdere de 675 milioane de dolari. În ultimii cinci ani, profitul net al Ford a totalizat 26 de miliarde de dolari, în timp ce Tesla a acumulat pierderi de 2,3 miliarde de dolari.

Tesla a livrat peste 25.000 de autoturisme în primul trimestru din 2017

0
Tesla a comunicat o creștere de 70% a livrărilor de mașini în primul trimestru din acest an față de perioada similară din 2016, respectiv peste 25.000 de autoturisme vândute în plus, transmite BBC News. Cu toate că a raportat o scădere de 9% a vânzărilor pe final de an 2016, în primele trei luni ale acestui an, Tesla a revenit în forță pe piață, livrând 13.450 de unități Model S şi 11.550 Model X. În martie, Tencent Holdings a cumpărat o participaţie de 5% din Tesla, în valoare de 1,8 miliarde de dolari, bani care va ajuta compania să investească în creşterea producţiei, mai ales în contextul lansării Model 3, în cursul acestui an. Tesla Model 3 este unul dintre autoturismele electrice cele așteptate pentru finalul acestui an, iar constructorul american a confirmat deja că producția va începe în luna iunie. Model 3 va fi realizat doar cu tracțiune spate, așa cum s-a întâmplat și în cazul lui Model S, întrucât în acest costurile de producție sunt mai mici. Versiunea cu tracțiune integrală este așteptată într-un orizont de timp de 6-9 luni de la lansarea inițială. Tesla Model 3 ar trebui să fie lansat în SUA, anul acesta, preţul pornind de la 35.000 de dolari, mai mic decât actualele modele ale Tesla Model X şi Model S, al căror preţ începe de la 70.000 de dolari. Tesla și-a diversificat gama de producție, pe lângă mașinile electrice, intrând și pe piața panourilor solare. Compania a fost fondată în 2003 şi este administrată de Elon Musk, care deţine, de asemenea, compania de nave spaţiale, SpaceX.  

La bugetul de stat s-au încasat peste 50 miliarde de lei în primul trimestru din 2017

0
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a colectat pentru bugetul de stat în primul trimestru al acestui an 50,4 miliarde de lei, cu 1,3% mai mult, în termeni nominali, față de aceeași perioadă a anului trecut, conform unui comunicat ANAF. ANAF a realizat un total al veniturilor bugetare în primul trimestru din 2017 în valoare de 50,42 miliarde lei, cu 1,3% mai mult, respectiv 631,3 milioane lei, față de perioada similară din anul precedent, când veniturile însumau 49,79 miliarde de lei. Totodată, agenția a menționat că totalul veniturilor bugetare colectate în luna martie 2017 s-au ridicat la 18,42 miliarde lei, cu 5,2%, respectiv 904,7 milioane lei, mai mult față de martie 2016, când acestea au reprezentat 17,52 miliarde lei. Pentru anul 2017, ANAF estimează că va înregistra venituri totale de 117,1 miliarde lei, în creştere cu 15% faţă de nivelul înregistrat în 2016. Totodată, bugetul general consolidat, care include toate bugetele, inclusiv cel de pensii şi cel de şomaj, are prevăzute venituri totale de 254,7 miliarde lei, mai mari cu 14% faţă de nivelul de anul trecut.

Lucrări de licenţă susţinute prin direcţionare din impozit

0
Pentru susţinerea activităţii de cercetare și inovare pe care o presupune elaborarea lucrărilor de licență, Asociația Studenților “Hyperion” (ASH) din Universitatea “Hyperion” (Bucureşti, Calea Călăraşilor nr. 169) a lansat campania „Studenții de azi, specialiștii de mâine”. Campania se adresează plătitorilor de taxe și impozite, persoane fizice şi agenţi economici, invitaţi să direcţioneze, după caz, 2% din impozitul pe venituri salariale sau pensii din 2016 (prin Formularul 230), respectiv, 20% din impozitul pe profitul datorat (prin contract de sponsorizare). Beneficiari vor fi studenți inventatori, artiști, regizori, sumele urmând să fie folosite de ei pentru achiziționarea de aparatură, tehnologie, materiale etc. necesare în activitatea practică şi de cercetare. Lucrările a căror realizare poate fi astfel susţinută au ca tematică planificarea domestică a instalațiilor, inteligență încorporată în obiecte, automatizări casnice și industriale, sisteme ingenioase de securitate pentru casă etc. (Foto: examen de licenţă la Automatică, Universitatea “Hyperion”)  

Universitatea din București, locul III mondial la drept privat

0
Facultatea de Drept a Universității din București este câștigătoarea locului III pe echipe la cel mai mare concurs de drept privat din lume, Willem Vis, faza de pledoarii. Competiția în ansamblu cuprinde două concursuri: Hong Kong – desfăşurat în 26 martie-2 aprilie şi Viena – urmează, în 8-13 aprilie. Echipa Universităţii din Bucureşti este formată din opt studenţi, care pregătesc împreună toate etapele ambelor concursuri. Cei care au pledat la Hong Kong, fiind premiaţi (foto), sunt: Ioana-Cătălina Bîzîc (anul IV), Ioana-Gabriela Ciornei (anul IV), Octavian-Florentin David (anul IV), Sabrina-Gabriela Porteka (anul III). La Viena vor pleda: Steliana-Andra Cărăbaș (anul IV), Mircea-Pavel Dinu (anul III), Horia-Gabriel Rădulescu (anul III), Andreea-Livia Ricu (anul IV). Echipa este pregătită de av. drd. Raluca Papadima, cadru didactic asociat la Universitatea din București și la Collège Juridique d’Etudes Européennes, și de av. Mihaela Gherghe, avocat în cadrul societății de avocatură Rizoiu & Poenaru. Rezultatul din Hong Kong poate fi apreciat drept o contribuţie la materializarea dezideratului prezenţei universitare româneşti în topuri mondiale, având în vedere că au participat 147 de universităţi şi că echipa Universității din București a fost singura echipă europeană care a ajuns în semifinalele fazei de pledoarii eliminând echipe ale unor instituţii precum Royal University of Law and Economics (Cambodgia), Universitatea Paris 1 Panthéon-Sorbonne (Franța), Chinese University of Hong Kong (Hong Kong), Stetson University College of Law (SUA), Universitatea Heidelberg (Germania), Universitatea São Paulo (Brazilia), Universitatea Wuhan (China). La cele două concursuri anuale, competiţia reuneşte peste 400 de universități, începând cu Harvard, Yale, NYU, Paris 1, Paris 2, University College of London, Queen Mary, Universitatea Stockholm, Universitatea Heidelberg, Universitatea Freiburg etc.

România are cei mai ieftini carburanți de la nivelul UE

0
România are cele mai mici prețuri pentru carburanți din Uniunea Europeană, respectiv 1,01 euro atât pentru benzină, cât și pentru motorină, țara noastră fiind urmată de Bulgaria, unde prețurile carburanților se ridică la 1,03 euro per litru, conform ultimelor date publicate de institutul european de statistică, Eurostat, citat de Digi24. Pe lista țărilor cu cei mai ieftini carburanți se înscrie și Ungaria, ale cărei prețuri depășesc 1 euro și 10 cenți. Benzina cea mai scumpă se vinde în Italia, unde un litru costă 1,53 euro euro. Prețurile motorinei coincind în Austria și Spania, în timp ce în Germania litrul de motorină trece de 1,3 euro. Motorina este mai ieftină decat benzina în majoritatea ţărilor europene, însă clasamentul preţurilor mari este condus de Suedia. Aici, un litru de motorină costă 1,41 euro. Urmează în top Marea Britanie şi Italia.

Hidroelectrica anulează licitația pentru retehnologizarea Vidraru

0
Licitația lansată în 2016 pentru retehnologizarea centralei hidroelectrice de la Vidraru, estimată la 97,5 milioane euro, a fost anulată de Hidroelectrica, în urma ofertelor care nu corespundeau cu specificațiile din caietul de sarcini a companiei de stat. Anul trecut a avut loc aniversarea a 50 de ani de la inagurarea barajului și hidrocentralei de la Vidradu, ce se situa la acea perioadă pe locul al cincilea în funcție de dimensiuni în Europa și pe locul al nouălea la nivel mondial, conform Profit.ro. Lista ofertanților în cadrul acestei licitații includea firme specializate în construcții energetice din România, Rusia, China, Cehia, Serbia, Slovenia și Macedonia. Totodată, la licitație s-au înscris atât ofertanți individuali, cât și candidați grupați în consorții, inclusiv asociați, subcontractanți și terți susținători. Printre ofertanții chinezi se regăsesc și două companii de stat, respectiv Power Construction Corporation of China, cu venituri de 43 miliarde dolari în 2015, și Power Huadong Engineering Corporation, companie cu peste 6.000 de angajați. Totodată, în cadrul licitației s-a înscris și Power Machines, compania rusă specializată în construcții și lucrări în domeniul energetic, controlată de miliardarul rus Alexei Mordașov, și care înregistra venituri de 680 milioane dolari în 2015. Alexei Mordașov, un apropiat la președintelui Vladimir Putin, este cel mai bogat din Rusia și deține o avere estimată la 15,7 miliarde dolari, deținând o cotă de circa 25% din concernul turistic german TUI, conform Bloomberg. În urmă cu 10 ani, Mordașov a pierdut în fața miliardarului indian Lakshmi Mittal cursa pentru preluarea grupului metalurgic Arcelor. Numele lui Mordașov apare și în documentele Panama Papers. Alte companii străine care s-au arătat interesate de retehnologizarea complexului Vidraru sunt Litostroj Power și Konkar (Slovenia), Blansko Engineering și CKD Blansko (Cehia), ATB Sever Max și Monting Energetika (Macedonia), precum și ATB Sever Doo din Serbia. Lista include, totodată, cele mai importante nume românești din domeniu, respectiv Romelectro, Romenergo, Energomontaj, ISPE, Hidroconstrucția, Energoconstrucția, Adrem, Elsaco, Construcții Hidrotehnice SA sau ABB SRL, subsidiara locală a grupului multinațional omonim. Interesant este că la licitație s-a înscris și UCM Reșița, aflată în insolvență și al cărei administrator judiciar, firma Euro Insol a deputatului ALDE Remus Borza, a gestionat și insolvența Hidroelectrica.UCM Reșița depinde în proporție covârșitoare de contractele de mentenanță, automatizări și retehnologizări cu Hidroelectrica. Pe lista ofertanților se afla și Hidroserv, controlată 100% de Hidroelectrica și intrată în insolvență anul trecut.

Explozie la o stație de metrou din Sankt Petersburg

0
O explozie a avut loc luni într-o stație de metrou din Sankt Petersburg, în urma căreia cel puțin nouă persoane au decedat, iar alte 37 au fost rănite. Procurorul general al Rusiei este de părere că acesta este un atac terorist, cu toate acestea un purtător de cuvânt al Procuraturii Generale a afirmat că este prea devreme pentru a se pronunţa. Ministrul Sănătății, Veronika Skvortsova, a declarat că 10 persoane au fost ucise în urma atentatului și alte 47 au fost rănite, printre care și un copil.   „Potrivit datelor preliminare, cel puțin 9 persoane au fost ucise și peste 20 rănite. Toate persoanele rănite primesc asistență medicală și psihologică necesară”, a precizat NAK, intr-o declarație. Preşedintele rus Vladimir Putin avea programată luni o întâlnire la Sankt Petersburg cu omologul său belarus Aleksandr Lukaşenko, relatează RIA Novosti, care precizează că nu este clar dacă liderul de la Kremlin a mai ajuns sau nu în metropola rusă. Explozia a avut loc între stațiile de metrou „Sennaya Ploschad” și „Technologichesky Institute”, transmite Reuters. În urma incidentului, toate stațiile de metrou din Sankt Petersburg au fost complet evacuate și închise. Autorităţile au luat măsuri suplimentare de securitate la metroul din Moscova, după explozia de la Sankt Petersburg, a anunţat un oficial citat de Interfax. Presa locală scrie că în cadrul incidentului au fost rănite aproximativ 50 de persoane, inclusiv copii, în timp ce Ministerul pentru Situaţii de Urgenţă a furnizat un bilanţ care arată că au fost cel puţin 20 de răniţi. Autoritățile din Sankt Petersburg au declarat trei zile de doliu național.

Porsche recheamă în service peste 300 de automobile

0
Compania Porsche România recheamă în service 377 de autoturisme Audi Q5, în urma depistării unor probleme la nivelul trapei glisante panoramice, conform notificării a Autorității pentru Protecţia Consumatorului (ANPC). „La autovehiculele Q5 cu trapă glisantă panoramică dintr-un anumit interval de fabricaţie, din cauza scurgerii de apă blocate în zona trapei glisante panoramice, în plafonul interior poate pătrunde apă. Dacă se acumulează destulă umiditate, elementul din spumă aflat în contact cu generatorul de gaz al airbagului pentru cap se poate umezi complet. Drept urmare, generatorul de gaz se poate coroda. Aceasta poate duce la funcţionarea defectuoasă a acumulatorului de presiune”, potrivit notificării transmise. Totodată, Porsche România precizează că în țară nu au fost înregistrate astfel de incidente. În vederea programării în service, producătorul auto va trimite clienţilor scrisori de rechemare. În plus, compania informează că din motive de siguranţă se verifică și acumulatoarele de presiune cu privire la coroziune, iar dacă este cazul, se înlocuieşte airbag-ul pentru cap, reparaţia autovehiculului urmând să dureze între două ore şi jumătate şi opt ore la fiecare autoturism.

Guvernul Rusiei își rezervă dreptul de a manipula macroindicatorii economici

0
Trecerea agenției naționale de statistică Rosstat sub controlul Ministerului rus de Economie a trezit îngrijorarea analiștilor privind faptul că odată ajunsă sub această conducere indicatorii cei mai importanți de monitorizare a stării economiei Rusiei oferiți de agenție vor începe să fie măsluiți, transmite AFP. Datele Rosstat au reprezentat până acum cel mai bun instrument de măsurare a gravității crizei economice din Rusia, care a fost declanșată în urmă cu trei ani odată cu scăderea prețurilor petrolului și a sancțiunilor aplicate de Occident statului rus după anexarea de către acesta a peninsulei Crimeea. În contextul în care populația Rusiei este din ce în ce mai îngrijorată de scăderea puterii de cumpărare a rublei și de alegerile electorale de anul viitor, percepțiile cu privire la economie și perspectivele sale de dezvoltare sunt subiecte delicate. La aceste îngrijorări se adaugă și întârzierile pe care le-a avut Rosstat în ultimul timp în publicarea rapoartelor și corecțiile majore pe care le-a făcut în datele sale după ce agenția a adoptat metode noi de calcul, în linie cu standardele europene. Problemele care au rezultat din adoptarea acestei noi metodologii au determinat Kremlinul să treacă agenția din subordinea prim-ministrului Dmitri Medvedev, sub conducerea Ministerul Economiei pentru a avea un control mai mare asupra datelor publicate de Rosstat, transmite AFP. Subordonarea agenției de statistică prim-ministrului este mai mult administrativă, în timp ce Ministerul Economiei se bazează pe datele Rosstat în elaborarea programelor guvernamentale. Analiștii se tem că apropierea alegerilor prezidențiale va pune  presiune pe Rosstat să furnizeze statistici care să prezinte situația economică din Rusia mult mai roz decât este de fapt, la fel cum se întâmpla în perioada propagandei sovietice.