ROMGAZ vizează expansiunea pe pieţele internaţionale

0
Directorul general al ROMGAZ, Adrian Volintiru, a afirmat, după întâlnirea cu reprezentanţii companiei SOCAR, că implicarea companiei azere alături de ROMGAZ în cadrul unor proiecte de anvergura duce la crearea unei oportunităţi majore şi deschide drumul expansiunii Romgaz pe pieţele internaţionale. “Intrarea în parteneriat cu o companie de talia SOCAR, cu perspectiva extinderii, este un lucru important pentru noi, pentru că va aduce beneficii majore nu doar ROMGAZ cât şi sectorului energetic şi economiei naţionale în ansamblul său. ROMGAZ doreşte să îşi extindă activitatea pe pietele externe, explorând noi oportunităţi şi identificând variante optime şi eficiente de expansiune cu implicaţii profitabile asupra companiei”, a afirmat Volintiru. In cadrul întâlnirii au fost aduse în discuţie, punctual, proiecte de interes comun. Mai exact, oficialii companiei azere şi-au manifestat interesul pentru explorarea şi exploatarea off-shore, în parteneriat cu ROMGAZ, a gazelor din Marea Neagră, dacă compania română decide să se implice în acest proiect. De asemenea, a fost menţionată posibilitatea colaborării pe proiecte ce vizează Conducta de gaze Trans-Anatolian Natural Gas Pipeline (TANAP) şi gazoductul TransAdriatic Pipeline (TAP), a cărui procedură de finanţare de proiect prin strângerea a 3,9 miliarde euro, s-a încheiat la finalul anului trecut (decembrie 2018). Directorul general al ROMGAZ, Adrian Volintiru, a efectuat o vizita oficială în Republica Azerbaidjan, la invitaţia oficialilor SOCAR. Aceştia au discutat, la Baku, şi despre intenţia companiei române de a colabora atât în zona on shore din Azerbaidjan cât şi în cea off- shore din Marea Carspică. „Întâlnirile vor continua în perioada următoare, pentru a concretiza cele discutate. Am indentificat inclusiv varianta de schimb de expertiză pe partea de depozitare gaze întrucât în cele două companii situaţia este similară, avem capacităţi mari de depozitare (3 mld mc) şi intenţii comune de a dezvolta această activitate în ambele ţări”, a adăugat directorul general al ROMGAZ. Despre TANAP Cu o lungime de 1.850 de kilometri, conducta Trans-Anatolian Natural Gas Pipeline (TANAP) va face legătura între frontiera Turciei cu Grecia şi graniţa dintre Turcia şi Georgia. Capacitatea iniţială a conductei TANAP ar urma să fie de 16 miliarde metri cubi pe an şi să crească până la 23 miliarde metri cubi în 2023 şi 31 miliarde metri cubi în 2026.Societatea care se ocupă de proiectul TANAP este deţinută în proporţie de 58% de compania energetică naţională din Azerbaidjan, SOCAR, şi 30% de compania energetică turcă Botas. Despre TAP Cu o lungime de 870 de kilometri, gazoductul Trans Adriatic Gas Pipeline (TAP) urmează să fie ultimul tronson din acest coridor şi va permite transportul de gaze naturale din Turcia în Italia, via Grecia şi Albania. În anul 2020, când este programată să aibă loc prima livrare de gaze spre Europa, TAP va fi primul gazoduct non-rusesc care va aproviziona Europa, după conexiunea Medgaz, care în anul 2011 a început să livreze gaze din Algeria în Spania. 2 Despre SOCAR Compania petrolieră de stat a Republicii Azerbaidjan (SOCAR) este implicată în explorarea câmpurilor de petrol și gaze, producerea, prelucrarea și transportul de petrol, gaze și gaze condensate, comercializarea petrolului și a produselor petrochimice pe piețele interne și internaționale și furnizarea de gaze naturale industria și publicul din Azerbaidjan. Trei divizii de producție, două rafinării de petrol și o unitate de prelucrare a gazelor, o flotă de petrolier, o platformă de producție a platformelor de adâncime, două trusturi, o instituție și 22 de subdiviziuni funcționează ca entități corporative în cadrul SOCAR. Întreprinderile mixte (inclusiv întreprinderile din Georgia și Turcia), consorțiile și companiile care operează cu participarea SOCAR desfășoară activități în diferite părți ale industriei petroliere. SOCAR are birouri reprezentative în Georgia, Turcia, România, Austria, Elveția, Kazahstan, Marea Britanie, Iran, Germania și Ucraina și companii comerciale din Elveția, Singapore, Vietnam, Nigeria și alte țări. Despre ROMGAZ Romgaz este cel mai mare producător şi principal furnizor de gaze naturale din România. Compania este admisă la tranzacționare pe piața Bursei de Valori din București şi a Bursei din Londra (LSE). Acționar principal este statul român cu o participație de 70%. Compania are o experiență vastă în domeniul explorării şi producerii de gaze naturale, istoria sa începând acum mai bine de 100 de ani în 1909. Romgaz face cercetare geologică în scopul descoperirii de noi zăcăminte gazifere, produce gaz metan prin exploatarea zăcămintelor din portofoliul companiei, depozitează subteran gaze naturale, efectuează intervenții, reparații capitale şi operații speciale la sonde şi asigură servicii profesioniste de transport tehnologic. Din 2013, Romgaz şi-a extins domeniul de activitate prin asimilarea centralei termoelectrice de la Iernut, devenind astfel producător şi furnizor de energie electrică.

Cristian Roșu (ASF): Asigurările de sănătate și educația financiară, provocările anului 2019

0

Prezent astăzi la evenimentul „XPRIMM Time for business – Provocările anului 2019” Cristian Roșu – vicepreședintele ASF, a declarat:

„Din datele disponibile pe baza raportărilor primite la 30.09.2018, valoarea totală a primelor brute subscrise  de către cele 29 de societăți de asigurare active a fost de 7,47 miliarde lei, ceea ce reprezintă o creștere cu 2% fată de aceeași perioadă a anului 2017, când valoarea înregistrată a fost de 7,32 miliarde lei.

Piața a continuat să fie dominată de asigurările generale – pondere 79% – cu un volum de prime brute subscrise de 5,88 miliarde lei, în creștere cu 2% față de perioada similară a anului 2017, în timp ce asigurările de viață au reprezentat 21% din totalul primelor brute subscrise, cu un volum de prime brute subscrise de 1,59 miliarde lei înregistrând o creștere de 4% față de aceeași perioadă a anului precedent.

Asigurările de raspundere civilă auto (RCA), cu un volum de prime brute subscrise de 2,69 miliarde lei, au continuat să dețină ponderea principală – 46% –  în totalul de prime brute subscrise pentru asigurările generale.

În cazul asigurărilor RCA s-a înregistrat o scădere a volumului de prime brute subscrise cu 6% față de primele 9 luni ale anului precedent, însă numărul contractelor de asigurare încheiate a crescut (6.093.155 față de 5.643.732).

                Din datele statistice disponibile în acest moment se poate aprecia ca piața asigurărilor nu a înregistrat modificări semnificative și apreciem că aceeași va fi tendința și pentru anul 2019.

                Cu toate acestea, apreciem anul 2019 ca unul plin de provocări în activitatea industriei, pornind de la obiectivele pe care ni le-am propus.

Unul dintre acestea este legat de consolidarea implementării noilor directive care au generat modificări de substanță în 2018, și anume GDPR și IDD, aceasta din urmă vizând două direcții extrem de importante, pe de o parte distribuția, reglementă recent prin Norma 19/2018 și pe de altă parte pregătirea profesională reglementată prin Norma 20/2018.

Preocuparea noastră principală va fi îndreptată în direcția punerii corecte în aplicare a prevederilor celor două norme, având ca rezultat conduita în relația cu consumatorul.

Dealtfel, conduita în relația cu consumatorul trebuie să aibă ca rezultat creșterea gradului de cuprindere în asigurare, România înregistrând un grad de penetrare de doar 1,21% din PIB față de valori mult mai mari care se înregistrează în țările dezvoltate (12% Franța și 6% Germania).

Cei doi indicatori care dau imaginea de ansamblu asupra pieței asigurărilor, și anume gradul de penetrare și gradul de concentrare, denotă o piață mică comparativ cu PIB, ceea ce, la prima vedere constituie un aspect negativ.

Acest lucru trebuie văzut însa ca o oportunitate întrucât există loc de creștere, piața românească dispunând de un potențial înca foarte mare.

În acest sens, vom continua să ne implicăm în acțiunile de educație financiară începute și, de asemenea, vom avea în vedere demararea altor activitați noi, astfel încat consumatorul de produse de asigurare să înteleagă care sunt produsele de care are nevoie și ce asteptări trebuie să aibă, atât de la produsele achiziționate cât și de la serviciile pe care trebuie să le primească din partea distribuitorilor și a societăților de asigurare.

                Pornind de la aceste lucruri, provocările anului 2019 sunt legate de:

–          Revizuirea Legii 132/2017 a RCA, în acord cu Directivele Europene care se vor produce în prima parte a anului 2019, cu câteva modificări ce vor avea menirea de a crea mai multă flexibilitate și premisele maturizării acestui segment de asigurări;

–          Modificări aduse Legii 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuințelor împotriva dezastrelor ce au ca scop creșterea gradului de penetrare;

–          Modificarea Legii 503/2004 privind redresarea financiară, falimentul, dizolvarea și lichidarea voluntară în activitatea de asigurări, prin care vom crea de fapt o lege comună cu Legea 246/2015 privind redresarea și rezoluția asigurătorilor astfel încât să rezulte un cadru complet de intervenție timpurie în situații nefavorabile;

–          Legea privind societațile mutuale de asigurare, aflata înca în dezbatere și care va constitui un element de noutate pe piața românească de asigurări;

Cea mai mare provocare a anului 2019 este dată însă de asigurările de sănătate, care vor trebui acceptate și în mediul public, un posibil parteneriat având ca rezultat crearea de surse alternative de finanțare pentru prestatorii publici de servicii medicale și nu în ultimul rând, creând consumatorului accesul la servicii medicale complete, de calitate și alternative.”

Evenimente la Romexpo în semestrul I 2019

0
Romexpo deschide seria eveniementelor din acest an cu Târgul de turism al României (I) – 21-24 februarie, concomitent cu Romhotel – Expoziția internațională de echipamente, mobilier și dotări pentru hoteluri și restaurante. Urmează: 14-17 martie – Construct-Ambient Expo – Târgul internațional de tehnologii, echipamente, utilaje și materiale pentru construcții, amenajări interioare și exterioare, decorațiuni și piscine; Romtherm – Expoziția internațională pentru instalații, echipamente de încălzire, răcire și de condiționare a aerului; Expo Flowers & Garden – Expoziția internațională de flori, amenajări peisagistice, horticultură și grădinărit; Mobila Expo – Târgul de mobilă cu vânzare; Modexpo I – Expoziția internațională de țesături textile, îmbrăcăminte, pielărie, blănărie, încălțăminte și marochinărie, accesorii; Antique Market I – Târgul de obiecte de artă și antichități 11-13 aprilie – Rommedica – Târgul internațional de medicină și farmacie; Denta I – Expoziția internațională de produse și echipamente pentru medicină și tehnică dentară; Somn Expo – Expoziția de produse și servicii care asigură un somn liniștit 14-17 mai – Metal Show & TIB – unificarea pieței târgurilor industriale în folosul expozanților și vizitatorilor; Inventika – Salonul de invenții și inovații 30 mai-2 iunie – Tibco – Târgul internațional de bunuri de larg consum; Bio Life & Style Expo – Expoziția pentru o viață verde; Senior Expo – Târgul dedicat seniorilor; Expo Funerare – Salonul pentru servicii funerare 12-15 iunie – Bucharest DigIT Expo – provocări și oportunități ale digitalizării și inovației tehnologice Romexpo anunţă că „urmărește atragerea și organizarea de noi festivaluri, concerte, manifestări sportive dedicate publicului larg și de evenimente corporate (conferințe, congrese, seminarii, sesiuni de networking) dedicate specialiștilor din diverse sectoare de activitate socio-economice și adaptate nevoilor mediului de afaceri”.

Băncile caută soluţii pentru stabilitate financiară

0
Asociaţia Română a Băncilor (ARB) şi Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR) au organizat o conferinţă cu tema „Provocările industriei bancare în anul deţinerii preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene”. Au fost reprezentate la nivel de conducere bănci de referinţă care, după cum a subliniat Florin Dănescu, preşedintele executiv al ARB, s-au pronunţat „în calitate de finanţatori ai economiei româneşti” asupra implicaţiilor la zi şi de perspectivă ale măsurilor fiscale stabilite la nivel guvernamental prin OUG 114/29 decembrie 2018. Ca bază de discuţie, Iancu Guda, preşedintele Asociaţiei Analiştilor Financiar-Bancari din România (AAFBR), a făcut o expunere asupra provocărilor deschise mediului de afaceri la confluenţa reglementărilor interne cu contextul economic şi politic internaţional. Semnalarea sa a fost că „în Europa, creşterea economică tinde spre zero”, iar „în România se acumulează dezechilibre”. Referitor la subiectul presant al impozitării activelor financiare ale băncilor dacă nivelul ROBOR trece de 2%, a explicat că „profitabilitatea băncilor nu are cum să fie legată de dimensiunea ROBOR”, acesta fiind legat de inflaţie: „Întotdeauna când inflaţia creşte, ROBOR creşte; când inflaţia scade, ROBOR scade. Dobânzile trebuie să reflecte inflaţia şi apoi riscul din piaţă şi lichiditatea din piaţă”. Sergiu Oprescu, preşedintele Consiliului Director al ARB, a apreciat că decizia Executivului „nu este funcţională în clipa de faţă şi poate să producă efecte” şi, mai mult, „e foarte greu de reparat pe planul credibilităţii răul produs”; totuşi, „se mai poate repara pe planul stabilităţii, dacă intrăm într-un dialog, dacă găsim soluţiile, dacă parametrizăm această iniţiativă astfel încât să devină funcţională. E o problemă şi de stabilitate financiară. Încercăm să înţelegem care sunt nevoile administraţiei, nevoile guvernului, nevoile societăţii, ca să putem să venim cu răspunsuri coerente, validate de economia de piaţă pentru aceste nevoi”. Totodată, Sergiu Oprescu a făcut observaţia că de fapt (şi de drept) în discuţie se află un set de măsuri, din moment ce mai „sunt trei iniţiative legislative care au trecut de Parlament” şi „se discută şi de o altă iniţiativă, referitoare la provizioane”. Aceste iniţiative, a afirmat preşedintele Consiliului Director al ARB, „vin cu o cadenţă demnă de un scop mai bun şi nu ştim încotro împing lucrurile, dar creează premisele unei furtuni perfecte pentru economie”. Sergiu Manea, CEO al Băncii Comerciale Române (BCR), a enunţat ca impact imediat al ordonanţei guvernamentale în discuţie revizuirea planurilor de investiţii: „Noi am început să ne uităm ce putem raţionaliza din punctul de vedere al cheltuielilor. Revizuim toate planurile de investiţii pe care le aveam până acum. Probabil că unele dintre investiţiile pe care doream să le facem le vom pune în aşteptare. Nu vom discuta niciodată despre revizuiri privind clienţii. Clienţii sunt principala noastră preocupare”. La iminenta reducere a investiţiilor, cu efectele implicite, s-a referit şi Omer Tetik, directorului executiv al Băncii Transilvania: „Noi am dat mii de credite, am investit miliarde. Acum vom reduce investițiile, vom face mai puțin training, mai puține parteneriate. Va trebui să fim foarte selectivi, dar nu ca să sufere clienţii. IMM-urile nu pot digera o creștere agresivă a dobânzilor”. Reamintind că CEC Bank este „o bancă de drept privat cu capital de stat”, Radu Grațian Ghețea, președintele Consiliului de Administrație al CEC Bank a subliniat: „Nu avem alte preocupări, avantaje sau dezavantaje față de ce au toate băncile din sistemul bancar. Suntem preocupați să găsim soluții prin care să reducem cheltuielile, investițiile”.

Penny Market a investit in remodelarea retelei de magazine

0
REWE Romania a finalizat remodelarea a 170 de magazine Penny Market in format Future Store in toata tara prin investitii in valoare de peste 120 milioane de lei, potrivit datelor Wall Street. Procesul de remodelare a fost inceput in martie 2015 si s-a incheiat in luna noiembrie a anului 2018. Formatul Future Store a fost aplicat fiecarui nou magazin deschis incepand cu 2016, astfel ca, in prezent, toate cele 236 magazine Penny Market din tara sunt construite sub acest format, potrivit sursei citate. Conceptul Future Store este realizat pe baza unor studii de piata complexe si a avut ca scop principal imbunatatirea experientei de cumparare pentru clientii Penny Market. “Remodelarea magazinelor in format Future Store a avut un impact pozitiv, iar confirmarea am primit-o chiar de la clientii nostri. Mai mult decat atat, imbunatatirile aduse magazinelor au participat la crearea unor noi locuri de munca prin prisma serviciilor suplimentare pe care le oferim, cum ar fi posibilitatea de a alege produse din vitrine asistate. Vom continua sa investim in imbunatatirea experientei de cumparare pentru cei care aleg sa viziteze magazinele Penny Market,” a declarat Daniel Gross, Director General Penny Market Romania. Penny Market este conceptul de succes al grupului german REWE si unul dintre cei mai activi retaileri din Romania, cu primul magazin deschis pe piata locala in anul 2005. In prezent, REWE Romania detine 236 de magazine Penny Market la nivel national si activeaza cu un numar de peste 4.300 de angajati.

Prețul electricității pentru clienții casnici rămâne constant în următorii 3 ani

0
Producătorii de energie electrică cu costuri de producție scăzute (Hidroelectrica, Nuclearelectrica și centralele în cogenerare care beneficiază de schema de sprijin de tip bonus) vor fi obligați să ofere Furnizorilor de Ultimă Instanță (FUI) energia electrică necesară alimentării tuturor clienților casnici la un preț constând în costul de producție plus un profit reglementat de 5%, precizează un proiect de ordin al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE). Nu este însă clar ce se va întâmpla cu clienții casnici care au semnat contracte cu furnizori concurențiali. Dacă ordinul ANRE va conduce la înghețarea actualelor prețuri de pe piața de serviciu universal (fosta piață reglementată), așa cum își propune, deocamdată nu este nicio problemă, contractele aflate în vigoare fiind semnate la prețuri inferioare, conform Profit.ro. De asemenea, ordinul prevede că „FUI pot solicita la ANRE modificarea cantităților lunare/totale de energie electrică din contractele reglementate, în cazul unor majorări/reduceri de cel puțin 10% ale consumului prognozat pentru clienții proprii casnici cărora le asigură furnizarea de energie electrică la reglementate, ca urmare a migrării acestora”.

Investiție de 50.000 euro la BistroMar

0
Alfredo Seafood – nume de referinţă „în selectarea, importul, prelucrarea și distribuția produselor de pește și fructe de mare de cea mai bună calitate” – a extins restaurantul propriu BistroMar, din Piaţa Floreasca, strada Banul Antonache nr. 41, printr-o investiție de aproximativ 50.000 de euro. Prin mărirea suprafeţei cu 30 mp, restaurantul dispune acum de 80 mp, cu 55 de locuri. Exact spus, este un Gourmet Bistro (restaurant și magazin fanion), în sistem live cooking (specialități pregătite pe loc, în fața clienților), cu atmosferă marină în plin oraş. Oferta cuprinde specialități din pește sălbatic, de acvacultură și fructe de mare exclusiv marca Alfredo Seafood, inclusiv noutatea lansată odată cu extinderea: caviarul Alfredo Seafood, din somon sălbatic de Alaska. De asemenea, se remarcă lărgirea gamei de soiuri de pește sălbatic cu specii precum amberjack, halibut, undițar, grouper, dentex, creveți sălbatici de Sicilia „Carabiniero”, midii românești, rapane de Marea Neagră. În ansamblu, topul preferinţelor publicului cuprinde cacaratița „à la Galiego”, supa siciliană de pește și fructe de mare „Caciucco”, scoicle „Saint Jacques”, tartarul de ton. La pescărie, peștele sălbatic, într-o mare varietate, este pescuit și transportat în țară într-un timp de la 10 la maximum 60 de ore, de pe coastele Mediteranei (Grecia, Italia) sau mai de departe (Spania, Danemarca, Norvegia, Franţa). Produse congelate sunt aduse din SUA, Rusia, Africa de Sud, India, Argentina. Deschis la începutul lui 2018, BistroMar înregistrează o creștere a numărului clienților cu 15% față de prima jumătate a anului. Acesta este şi argumentul extinderii, reliefat de Mihai Cristian Dărmănescu, directorul general al BistroMar, fondatorul Alfredo Seafood: „Am decis să ne extindem datorită cererii din ce în ce mai mari. În afară de experiența culinară deosebită, clienții noștri apreciază calitatea produselor Alfredo Seafood, care este furnizor exclusiv al BistroMar și are o experiență de aproape 20 de ani în importul, prelucrarea și distribuirea peștelui și fructelor de mare. Noi ne ocupăm cu tot ce înseamnă alegerea apelor de unde provine peștele, supraveghem procesul de capturare, procesare, ambalare, depozitare și transport. Aşadar, știm exact cum se mănâncă corect această afacere. Certificările bio MSC și ASC pe care le avem, varietatea extrem de mare de pești sălbatici pe care îi aducem și echipa de bucătari extrem de talentați sunt garanții ale implicării și pasiunii noastre”.

Evenimentul internațional BACK 2 BUSINESS revine în București cu cea de-a treia ediție

0

Evenimentul internațional BACK 2 BUSINESS revine în București cu cea de-a treia ediție pe data de 11 martie 2019, la hotel JW Marriot. Tradiția se continuă și anul acesta cu participarea liderilor din mediul de business internațional, prin implicarea Camerelor de Comerț, a ambasadelor și a numeroaselor asociații ale oamenilor de afaceri din România. BACK 2 BUSINESS aduce împreună antreprenori și membri ai organizațiilor de business într-un cadru formal și creează oportunități de networking pentru profesioniștii din comunitatea de afaceri românească. Organizat în întreaga lume, evenimentul oferă participanților posibilitatea de a explora perspective de business internaționale și de a realiza conexiuni dincolo de granițele țării. BACK 2 BUSINESS 3rd Edition Bucharest pune la dispoziția invitaților o platformă online pe care aceștia o pot accesa pentru a prestabili întâlniri cu participanții care prezintă interes în Business Lounge, spațiu conceput special în cadrul evenimentului pentru găzduirea discuțiilor. Înregistrarea în această platformă oferă posibilitatea de a intra în contact direct cu persoanele care vor participa la viitoarele evenimente globale BACK 2 BUSINESS. În egală măsură, prin intermediul evenimentului, companiile se pot bucura de expunere și pot fi mai aproape de comunitatea internațională a oamenilor de afaceri accesând pachetele de sponsorizare. Anul acesta, organizatorii îl aduc în calitate de guest speaker pe Roger Harrop, The CEO Expert, autor și speaker internațional, prezent în Top 10 Management & Strategy Speakers Worldwide. Prezentarea sa “WIN! How to succeed in the new game of business” face parte din seria discursurilor adunate sub umbrela conceptului ”Staying in the Helicopter®” și se axează pe idei și tehnici prin care antreprenorii și managerii de top pot dezvolta afacerile dintr-o perspectivă simplă și aplicată. BACK 2 BUSINESS 3rd Edition din 2019 se bucură de sprijinul a peste 10 Camere de Comerț, a numeroase asociații ai oamenilor de afaceri și a câtorva sponsori globali, cum ar fi:

Nomade Communication

COBCOE, The Corporate Group, FARAZAD INVESTMENTS, MoneyCorp și Oil & Gas ALLIANCE, dar și locali.

Prima carte apărută în România despre Internetul Lucrurilor (IoT)

0
O premieră deosebită sub aspect ştiinţific, într-un domeniu în plină expansiune – Internet of Things (IoT)/ “Internetul lucrurilor” – o constituie cartea „ESP32 Programming for the Internet of Things”, de prof. univ. dr. Sever Spânulescu, rectorul Universității Hyperion. Lucrarea este prima carte de profil apărută în România, dedicată „celei mai noi apariţii de succes în arena IoT, microcontrolererul WiFi Esp32”, utilă specialiștilor în IT, studenților şi masteranzilor la automatica, informatică aplicată, fizică, tuturor pasionaţilor în domeniu. Actualitatea cărţii este susţinută de faptul că „în ultimele decenii, din ce în ce mai multe obiecte din industrie, comerț, infrastructură și chiar consum au fost dotate cu diverse aplicații de automatizare, electronică și informatică, care includ deja procesoare cu un grad de inteligență în creştere. Tot mai multe dintre aceste subsisteme au fost interconectate, în special în mediul industrial, schimbând informații și îmbunătățind considerabil productivitatea prin astfel de comunicații de la mașină la mașină (M2M). În același timp, rețeaua globală de comunicații – Internetul – a crescut și s-a dezvoltat, conectând dispozitive desktop, laptop, tablete, dispozitive smartphone, destinate în special utilizatorilor umani. Următorul pas a fost, desigur, fuziunea tuturor acestor schimburi de informații într-un nou nivel – Internetul Lucrurilor – IoT. Prin aceasta, dispozitivele inteligente au căpătat acces la comunicaţiile globale prin intermediul Internetului, iar utilizatorii umani au căpătat acces la monitorizarea și comandarea acestora de la orice distanță. Conform statisticilor, începând cu anul 2009 numărul dispozitivelor cu acces la Internet l-a depăşit pe cel al utilizatorilor umani şi continuă să crească accelerat. Se estimează că numărul componentelor IoT va ajunge la 12 trilioane în 2030, ceea ce va genera probabil o a patra revoluție industrială, numită deja „Industry 4.0”, o sarcină uriașă, care necesită specialiști cu înaltă calificare și soluții simple, cât mai puțin costisitoare. Lucrarea de faţă face o prezentare cursivă, practică, a utilizării celei mai noi apariţii de succes în arena IoT, microcontrolererul WiFi Esp32, permiţând calificarea rapidă şi independentă a celor care au deja cunoștințe clasice de IT și doresc să performeze in acest domeniu”. Cartea în format print și în format eBook poate fi cumpărată de pe Amazon – amzn.to/2QuoUe7 și Lulu – bit.ly/2RXnIww.

Consorţiul universitar CIVIS: integrarea europeană prin educație, cercetare, inovare

0
CIVIS – Universitatea Civică Europeană este un consorţiu format din opt universităţi europene, ai căror exponenţi – rectori, președinți, prorectori și alţi membri ai comunităţilor academice s-au reunit la Universitatea din București în perioada 8-11 ianuarie 2019 (foto UB). Au participat: Yvon Berland (președinte, Universitatea Aix Marseille, Franța), Napoleon Maravegias (prorector, Universitatea Națională și Kapodistriană din Atena, Grecia), Mircea Dumitru (rector, Universitatea din București, România), Yvon Englert (rector, Universitatea Liberă din Bruxelles, Belgia), Rafael Garesse (rector, Universitatea Autonomă din Madrid, Spania), Eugenio Gaudio (Universitatea Sapienza din Roma, Italia), Astrid Söderbergh Widding (președinte, Universitatea din Stockholm, Suedia), Monique Scheer (prorector, Universitatea Eberhard Karls din Tübingen, Germania). După cum informează organizatorii reuniunii, reprezentanții alianței universitare „au discutat despre  viziunea și scopurile comune ale parteneriatului, pentru a contura un proiect pe termen lung”. Reprezentanţii consorţiului subliniază:  „Fundamentul acestei alianțe academice transnaționale este incluziunea, CIVIS propunându-și ca, prin activitatea sa, să contribuie la reducerea decalajelor, creșterea accesului la educație și la crearea de șanse reale la succes pentru studenții noștri. Alianța celor opt universități își propune ca, prin educație, cercetare și inovare, să contribuie la întărirea procesului de integrare europeană, la dezvoltarea unei cetățenii europene active și la rezolvarea problemelor societale cu care se confruntă țările de proveniență, și nu numai”. Consorțiul CIVIS anunţă că „își propune să fie un important vector al schimbării și inovării în domenii precum dezvoltare socială, cultură, mediu, sănătate și energie și să promoveze o abordare bazată pe răspunsuri la provocări care să integreze activități de educație, cercetare și inovare. De altfel, excelența în cercetare va reprezenta un element de bază al noii rețele, contribuind la consolidarea legăturilor de cercetare existente între cele opt universități prin interdisciplinaritate. CIVIS va acționa atât la nivel local, prin implicarea directă în problemele comunităților lor, cât și global, prin abordarea unor probleme ce țin de sustenabilitate și dezvoltare globală durabilă”.