Romsilva: a doua campanie de împăduriri

0
Regia Națională a Pădurilor – Romsilva anunţă începerea celei a de-a doua campanii de împăduriri a anului (foto Romsilva), prima fiind în primăvară. Acum sunt programate împăduriri pe mai mult de 1100 de hectare, „pentru care se vor utiliza aproximativ 3,7 milioane de puieți forestieri, suma totală alocată fiind de 11,2 milioane de lei”. Începerea lucrărilor de toamnă abia acum „a fost amânat de seceta prelungită, nefiind îndeplinite condițiile de umiditate a solului, necesare pentru reușita plantării puieților forestieri”, după cum ne informează specialiştii RNP Romsilva, care ne oferă detalii: „Cele mai extinse lucrări de împădurire în fondul forestier de stat se desfășoară în județele Dolj, pe 172 de hectare, Călărași, pe 132 de hectare, Brăila, pe 113 hectare și în Ialomița, pe 98 de hectare. Lucrările de plantare din România se realizează primăvara, preponderent în zonele de munte și deal, iar lucrările de toamnă se desfășoară la altitudini mici, în zonele de câmpie și silvostepă, distribuția lucrărilor fiind fundamentată prin cercetări științifice și practica silvică din ultimele decenii. În acest an, programul Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva pentru regenerarea pădurilor prevede lucrări pe 12.881 de hectare, 8.443 de hectare prin regenerări naturale și 4.448 de hectare prin regenerări artificiale, iar bugetul alocat în 2018 pentru lucrările de regenerare și întreținere a acestora se ridică la suma de 167,4 milioane de lei. Regia Națională a Pădurilor – Romsilva a cheltuit pentru lucrările de împădurire de primăvară 61,3 milioane de lei, folosiți pentru regenerarea naturală și artificială a 10.779 de hectare, din care regenerări naturale pe 7.212 hectare și regenerări artificiale pe 3.567 de hectare, fiind plantați peste 22 de milioane de puieți forestieri. Toți puieții forestieri plantați în lucrările de împădurire din primăvară și toamnă provin din pepinierele Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva. În ultimii cinci ani, în pădurile de stat administrate de Regia Națională a Pădurilor – Romsilva au fost plantați peste 187 de milioane de puieți forestieri, fiind regenerate 50.034 de hectare pe cale naturală și 31.836 de hectare prin împăduriri, cheltuindu-se, în acest scop, peste 570 de milioane de lei”.

Consiliul IMM-urilor analizează propunerea legislativă privind dialogul social

0
Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) face o analiză a Propunerii legislative privind dialogul social inițiate de deputații Petrea Gabriel și Solomon Adrian, propunere respinsă de Senatul României şi înaintată ulterior Camerei Deputaților. CNIPMMR subliniază că „își exprimă susținerea pentru decizia corectă și întemeiată a Senatului de respingere a Propunerii legislative privind dialogul social nr. L567/04.09.2018, solicitând Camerei Deputaților, cameră decizională, să mențină soluția de respingere, pentru următoarele considerente:
  1. Nerespectarea normelor de tehnică legislativă stabilite prin Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative–republicată – Lipsa studiului de impact prevăzut de art. 33 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative – republicată, fiind necesară solicitarea de către comisie a studiului respectiv de la Ministerul Muncii:
“Art. 33: Studiul de impact (1)Scopul elaborării studiului de impact este de a estima costurile şi beneficiile aduse în plan economic şi social prin adoptarea proiectului de lege, precum şi de a evidenţia dificultăţile care ar putea apărea în procesul de punere în practică a reglementărilor propuse. (2)Studiul de impact este întocmit, de regulă, de structurile de specialitate în domeniu ale administraţiei publice centrale, la cererea Guvernului. Pentru propunerile legislative iniţiate de deputaţi sau de senatori, studiile de impact se întocmesc prin grija ministerelor de resort, la solicitarea comisiilor parlamentare. (3)În studiul de impact se face referire: a)la starea de fapt existentă la momentul elaborării noii reglementări; b)la modificările care se propun a fi aduse legislaţiei existente; c)la obiectivele urmărite prin modificarea legislaţiei existente; d)la mijloacele disponibile în vederea realizării scopurilor propuse; e)la dificultăţile care ar putea fi întâmpinate în aplicarea noilor dispoziţii; f)la evaluarea costurilor impuse de adoptarea proiectului de lege şi a eventualelor economii bugetare generate de aceasta, la motivele care stau la baza acestei evaluări, precum şi la modalitatea de calcul al costurilor şi economiilor; g)la beneficiile rezultate prin implementarea proiectului de lege, altele decât cele de natură economică; h)la analiza comparativă a costurilor şi a beneficiilor pe care le implică proiectul de lege, din care să reiasă dacă beneficiile sunt justificate de costuri.” 2.NereALIZAREA TESTULUI IMM, în condițiile în care proiectul crește substanțial birocrația pentru întreprinderile mici în domeniul negocierilor colective, prin scăderea numărului de salariaţi de la 21 la 10, pentru unităţile în care este obligatoriu negocierea contractelor colective de muncă (potrivit art. 91 din Legea nr. 346/ 2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare: „iniţiatorii actelor normative trebuie să evalueze efectele introducerii noii reglementări, mai întâi şi cu precădere, asupra activităţii întreprinderilor mici şi mijlocii”. “Evaluarea sistematică a impactului proiectelor de acte normative … se face prin aplicarea Testului IMM”). 3.Nerespectarea ConvenţiILOR Organizaţiei Internaţionale a Muncii (a principiului liberei asocieri și a negocierilor colective voluntare): art. 1-8 din Convenţia nr. 87/1948 a Organizaţiei Internaţionale a Muncii, ratificată de România, publicată în Buletinul Oficial nr. 4/18.01.1958: art. 2: „patronii … au dreptul, fără autorizaţie prealabilă, să constituie organizaţii la alegerea lor, precum şi să se afilieze acestor organizaţii, cu singura condiţie de a se conforma statutelor acestora din urmă”; art. 3: „Organizaţiile de muncitori şi patroni au dreptul să-şi elaboreze statutele şi regulamentele administrative, să-şi aleagă liber reprezentanţii, să-şi organizeze gestiunea şi activitatea şi să-şi formuleze programul de acţiune. Autorităţile publice trebuie să se abţină de la orice intervenţie de natură să limiteze acest drept sau ă-i împiedice exercitarea legală”; art. 5: „Organizaţiile de muncitori şi patroni au dreptul să constituie federaţii şi confederaţii precum şi să se afilieze acestora”; art. 7: „Dobândirea personalităţii juridice de către organizaţiile de muncitori şi patroni, federaţiile şi confederaţiile lor, nu poate fi subordonată unor condiţii care ar pune în discuţie aplicarea dispoziţiilor articolelor 2, 3 şi 4 de mai sus”; art. 8, pct. 2: „legislaţia naţională nu va trebui să prejudicieze şi nici să fie aplicată în aşa fel încât să prejudicieze garanţiile prevăzute de prezenta convenţie”; art. 2 pct. 1 din Convenţia nr. 98/1949 a ILO, potrivit cu care „Organizaţiile de muncitori şi de patroni trebuie să beneficieze de o protecţie adecvată împotriva oricăror acte de ingerinţă ale unora faţă de celelate, fie direct, fie prin membrii lor, în formarea, funcţionarea şi administrarea lor”; art. 5 și 6 din Convenţia nr. 154/1981 privind promovarea negocierilor colective a Organizaţiei Internaţionale a Muncii, potrivit cu care: Art. 5: „Vor trebui luate măsuri adaptate circumstanţelor naţionale, în vederea promovării negocierii colective”, prin care „să se încurajeze dezvoltarea regulilor de procedură convenite între organizaţiile celor ce angajează şi organizaţiile lucrătorilor; Art. 6: „părţile participă în mod voluntar la negocierea colectiva”. Respectarea Convenţiilor Organizaţiei Internaţionale a Muncii (nr. 87/1948, nr. 98/1949, ratificate de România) este obligatorie conform: art. 40 alin. (1) din Constituţia României: „Cetăţenii se pot asocia liber în partide politice, în sindicate, în patronate şi în alte forme de asociere”; art. 20 din Constituţia României: „Dispoziţiile constituţionale privind drepturile şi libertăţile cetăţenilor vor fi interpretate şi aplicate în concordanţă cu Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, cu pactele şi cu celelalte tratate la care România este parte. Dacă există neconcordanţe între pactele şi tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, şi legile interne, au prioritate reglementările internaţionale, cu excepţia cazului în care Constituţia sau legile interne conţin dispoziţii mai favorabile”. 4.DEZECHILIBRU MAJOR ÎNTRE PARTENERII SOCIALI Proiectul de Lege cuprinde prevederi, exclusiv pentru susținerea intereselor sindicatelor, în detrimentul angajatorilor și patronatelor (încasarea cotizației de sindicat cu titlu gratuit, cu obligarea suportării de către angajatori a costurilor administrative și bancare aferente, limitarea asocierii și afilierii angajatorilor și federațiilor patronale, instituirea reprezentativității indirecte sindicale la nivel de unitate, prin afilierea la o federație sindicală, cu excluderea reprezentanților salariaților aleși de peste 51% din numărul salariaților din acea unitate, modificarea efectelor contractelor colective, aplicarea lor erga omnes și nu doar pentru părțile semnatare, cu implicații grave asupra economiei și asupra bugetului de stat, contractele colective urmând să se aplice pentru toți angajatorii din sectorul de activitate, bugetari și privațifără participarea la negociere a Ministerului Finanțelor și fără respectarea bugetelor aprobate, revenindu-se la situația anterioară adoptării Legii nr. 62/2011, când autoritățile publice au fost obligate de instanțele de judecată, în aplicarea unor prevederi similare, să aplice contractele colective și să plătească salarii mult peste limitele stabilite prin lege pentru bugetari și cu depășirea bugetului aprobat, situație semnalată și de Fondul Monetar Internațional, sindicalizarea persoanele care exercită potrivit legii o meserie sau o profesiune în mod independent, care administrează şi utilizează capital în scopul obţinerii de profit în condiţii de concurenţă, etc.), dezechilibrând astfel grav relațiile dintre partenerii sociali, afectând investițiile și crearea de locuri de muncă. 5.NEVALORIFICAREA DECIZIILOR CURȚII CONSTITUȚIONALE Pentru încasarea cotizației de sindicat cu titlu gratuit, cu obligarea suportării de către angajatori a costurilor administrative și bancare aferente, deși sindicatul are personalitate juridică, patrimoniu, venituri din cotizații, invocăm Decizia nr. 1276 din 12 octombrie 2010 care s-a pronunțat într-o cauză similară: „Curtea constată că restrângerea operată asupra dreptului de proprietate nu poate fi justificată prin dispoziţiile art.53 din Constituţie, din moment ce măsura criticată nu este necesară într-o societate democratică”.  „Scopul reglementării, acela de a proteja activitatea sindicală, vine într-o evidentă coliziune cu interesele angajatorului, care este pus în situaţia de a suporta o sarcină excesivă, de natură a-i afecta esenţa dreptului de proprietate”. „Curtea ajunge şi la concluzia că textul legal criticat cuprinde o măsură care nu instituie un raport just de proporţionalitate între mijloacele folosite şi scopul legitim urmărit (întărirea libertăţii sindicale prin limitarea dreptului de proprietate al angajatorului)”; Pentru instituirea reprezentativității indirecte sindicale la nivel de unitate, prin afilierea la o federație sindicală, ceea ce va avea ca efect participarea la negocierea contractului colectiv la nivel de unitate a unor sindicate cu o reprezentare de sub 1% din numărul total de salariați din unitate, cu excluderea reprezentanților salariaților aleși de peste 51% din numărul salariaților din acea unitate, invocăm Decizia nr. 24 din 24 ianuarie 2013  care s-a pronunțat într-o cauză similară: „Dispoziţiile art. 51 alin. (1) lit. C. c) din Legea dialogului social nr. 62/2011 reglementează criteriile necesare pentru ca un sindicat să devină reprezentativ la nivel de unitate. Potrivit art. 1 lit. t) din legea menţionată, reprezentativitatea constituie un atribut al organizaţiilor sindicale dobândit potrivit prevederilor acestei legi, care conferă statutul de partener social abilitat să îşi reprezinte membrii în cadrul dialogului social instituţionalizat. Datorită atributului reprezentativităţii, sindicatul reprezintă angajaţii la negocierile ce privesc încheierea contractului colectiv de muncă la nivel de unitate”; „Rolul sindicatelor nu este nici afectat şi nici minimalizat, din contra, legea are în vedere unitatea de acţiune a membrilor de sindicate, aceştia putând fi mai bine reprezentaţi în faţa angajatorului doar dacă au o reprezentativitate mai mare. De asemenea, Curtea reţine că este anacronică existenţa mai multor sindicate reprezentative care să susţină diverse puncte de vedere şi, de aceea, soluţia legislativă nu poate fi decât una pozitivă pentru modul unitar de reprezentare al angajaţilor. Desigur, dacă nu există un astfel de sindicat, la negocierile colective pot lua parte, în final, reprezentanţii angajaţilor, conform art. 135 alin. (1) din lege”; „angajaţii au libertatea de a se asocia în sindicate şi nu sunt constrânşi de a se asocia numai într-un anumit sindicat. Dacă din configuraţia sindicatelor rezultată din libera opţiune a angajaţilor niciunul nu dobândeşte atributul de reprezentativitate, în final, cei ce vor participa direct la negocierile colective sunt reprezentanţii angajaţilor”. CNIPMMR subliniază necesitatea ca deciziile de modificare a legislației dialogului social: să fie fundamentate (pe baza unor analize obiective, inclusiv de drept comparat); să respecte toate normele de tehnică legislativă, inclusiv Testul IMM; să respecte principiile dialogului social calitativ (imparțialitate, obiectivitate și respect față de reprezentanții patronatelor, înregistrarea dezbaterilor și consemnarea lor în minute de sedință, asigurarea unui dialog social civilizat, ajungerea laconsens între confederațiile patronale și sindicale reprezentative); să respecte Convențiile OIM, Constituția României și bunele practici la nivel european. Patronatele reprezentând un partener social fundamental (egal cu sindicatele în dialogul social bi- şi tri-partit), având un rol determinant în dezvoltarea economiei româneşti şi în integrarea ei la nivel european şi mondial, în realizarea unui mediu de afaceri favorabil, în promovarea legală a intereselor profesionale, sociale şi economice ale întreprinzătorilor, la nivel naţional şi internaţional, în reglementarea dialogului social este necesară valorificarea practicilor Europene și a principiilor promovate de ILO, BUSINESSEUROPE şi UEAPME: acorduri între partenerii sociali pentru modificarea cadrului legal; asocierea liberă în patronate, în funcție de interesele sectoriale, locale, județene, regionale, apartenenta la categoria întreprinderilor mici si mijlocii; eliminarea oricăror limitări ale dreptului de afiliere la patronate, federaţii şi confederaţii patronale; organizarea şi funcţionarea patronatelor potrivit regulilor stabilite de membrii lor, prin statutele adoptate de aceştia; eliminarea procedurilor birocratice excesive privind funcţionarea patronatelor; asigurarea unui tratament egal al patronatelor raportat la sindicate de către autoritățile publice; respectarea în egală măsură a partenerilor sociali; criterii și proceduri egale de recunoaștere a reprezentativității sindicatelor și patronatelor; respectarea principiului negocierilor colective voluntare și a principiului relativității efectelor contractelor; separarea negocierilor din sectorul bugetar de cele din sectorul privat”.  

Muzeul Virtual al Unirii a fost lansat 

0
Proiectul amplu al unui muzeu virtual dedicat Marii Uniri este finalizat în pragul celebrării centenarului desăvârșirii unității naționale: Muzeul Virtual al Unirii poate fi accesat – www.mvu.ro. Muzeul virtual este coordonat de Muzeul Național de Istorie a României şi este finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale prin programul Centenar. Parteneri cu contribuţii până în prezent la realizarea muzeului (completarea cu imagini și documente este deschisă permenent) sunt Arhivele Naționale ale României, Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității, Muzeul Național de Istorie al Moldovei (Chișinău, Republica Moldova), Muzeul Național Cotroceni, Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei (Cluj), Muzeul Național de Artă al României, Complexul Muzeal Național Moldova (Iași), Federația Comunităților Evreiești din România – Cultul Mozaic (Muzeul de Istorie și Cultură a Evreilor din România), Muzeul Național Militar „Ferdinand I”, Muzeul Brăilei „Carol I”, Muzeul de Artă din Craiova, Muzeul Bucovinei (Suceava), Complexul Național Muzeal ,,Curtea Domnească” din Târgoviște, Muzeul „Vasile Pârvan” din Bârlad, Muzeul Județean de Istorie și Arheologie Maramureș, Muzeul Național Peleș (Sinaia), Muzeul Județean Buzău, Muzeul Nordului Darabani, Muzeul Vrancei (Focșani), Muzeul „Octavian Goga” (Cluj), Complexul Muzeal Județean Neamț, Muzeul Județean de Istorie și Arheologie Prahova (Ploiești), Muzeul Țării Crișurilor (Oradea), Muzeul Civilizației Dacice și Romane (Deva), Muzeul Național al Banatului (Timișoara), Muzeul Județean de Istorie (Brașov), Muzeul Județean de Etnografie și al Regimentului de Graniță (Caransebeș), precum şi, prin arhiva proprie, Eugenia Cadariu Bormioli, strănepoata fruntașului ardelean Ștefan Cicio-Pop. Din prezentarea oferită de dr. Ernest Oberländer-Târnoveanu, directorul general al Muzeului Naţional de Istorie a României şi dr. Cristina Păiușan, cercetător, care a pus în operă proiectuitul, muzeul virtual cuprinde mărturi, multe din ele puţin cunoscute de publicul larg, precum „ziare, fotografii, scrisori, cărți, jurnale, aparate de fotografiat; steaguri, piese de mobilier și îmbrăcăminte, obiecte personale ale participanților la acest mare eveniment istoric precum ceasuri, inele, timbre, tablouri, decorații, medalii, brevete, hărți, ce conturează istoriile unirii cu România a Basarabiei (27 martie 1918), Bucovinei (15/28 noiembrie 1918), Transilvaniei, Banatului, Crișanei și Maramureșului, la 1 decembrie 1918, la Alba Iulia”. De asemenea, în secţiuni şi subsecţiuni ale site-ului sunt prezentate orașele Unirii (Chișinău, Cernăuți, Alba Iulia), sunt prezentaţi, în forme de accesare interactivă, fruntașii Unirii (basarabeni, bucovineni, ardeleni, regățeni) și destinul lor tragic de după 1945.

Consorțiul Universitaria solicită finanțarea universităților pe criterii calitative

0
Universitatea din București a găzduit o nouă reuniune a Consorţiului Universitaria (foto UB), format din Universitatea din București, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Academia de Studii Economice din București, Universitatea de Vest din Timișoara. În rezoluţia reuniunii, cele cinci mari universităţi „evidențiază situarea lor constantă în primele 2-4 % (dintre cele 27.000 de universități din lume) în clasamentele internaționale cu cea mai mare notorietate” şi „solicită ca repartizarea cifrei de școlarizare pentru anul universitar 2019-2020 și alocarea locurilor de studii/granturilor finanțate de la bugetul de stat în vederea admiterii din anul 2019 să aibă la bază rezultatele din ranking-urile internaționale de prestigiu, în condițiile absenței unui clasament la nivel național”. În aceeaşi ordine de idei privind admiterea, universităţile consorţiului solicită „repartizarea cifrei de școlarizare pentru anul universitar 2019-2020 și alocarea locurilor/granturilor finanțate de la bugetul de stat pentru studiile universitare de doctorat, astfel ca admiterea din anul 2019 să se facă respectând principiile și algoritmul din anii 2016 și 2017”. Prin acelaşi document al reuniunii, Consorțiul Universitaria „își manifestă îngrijorarea față de politicile publice privind finanțarea educației, concretizate recent printr-o rectificare bugetară negativă”. Totodată, „solicită revenirea la cele trei categorii de universități, și anume: de cercetare avansată și educație, de educație și cercetare științifică și universități centrate pe educație și renunțarea la politicile de generalizare prin compromisuri în sfera calității învățământului”. Consorţiul Universitaria reiterează cerinţa generării unei viziuni în orizontul deceniilor următoare asupra învăţământului superior şi cercetării, considerând „esențială și necesară promovarea de către Ministerul Educației Naționale a unei abordări strategice și asigurarea, împreună cu marile universități din România, a unui pact național pentru învățământul superior și pentru cercetare, cu obiective strategice prioritizate și orientate pe termen lung, de minimum 20 de ani. Într-o lume globalizată, aflată în continuă schimbare, lipsa abordării strategice și rămânerea la politicile reactive este falimentară”.

Romgaz va produce şi livra pe piaţa internă mai multe gaze până la finalul acestui an

0
Producţia de gaze a Romgaz va cunoaşte o creştere până la finalul acestui an, odată cu sporirea producţiei din zona Caragele. Zăcământul de la Caragele livrează zilnic în sistem 700.000 metri cubi de gaze, iar tendinţa este una de majorare a producţiei până la mijlocul lunii decembrie, la 1.000.000 metri cubi pe zi, o dată cu finalizarea şi punerea în funcţiune a colectorului de 16 km. În funcţie de rezultatul sondelor de cercetare, producţia zilnică estimată poată creşte începând cu anul 2020 până la 1.700.000 metri cubi pe zi. Investiţiile propuse pentru anul următor în zăcământul de la Caragele constau în săparea a 15 sonde şi instalaţii tehnologice de suprafaţa la 10 sonde în valoare totală de circa 45 milioane de euro. Viitoarele eforturi de explorare sunt concentrate în acest moment pe planificarea şi realizarea forajelor pentru confirmare şi creşterea potenţială a volumului resursei estimate cu investiţii de peste 100 milioane de euro. Menţionăm că, zilnic, Romgaz livrează în sistem 15 milioane de metri cubi, iar producţia de gaze a crescut în acest an peste estimările iniţiale. În primele nouă luni ale anului curent, Romgaz a produs circa 4 miliarde de metri cubi de gaze, înregistrandu-se o creştere cu 4,56% a producţiei faţă de perioada similară a anului trecut şi cu 1,5% faţă de estimările de la începutul anului. Cât priveşte nivelul producţiei de gaze naturale înregistrat în trimestrul trei al anului curent, acesta a înregistrat o creştere cu 7% faţă de acelaşi trimestru din 2017. “Tendinţa Romgaz este de a spori producţia de gaze în vederea asigurării unui preţ echitabil pe piaţă pentru consumatorul final. Concomitent, avem în vedere înlocuirea rezervelor consumate cu noi rezerve de gaz. Din fericire aici rezultatele sunt spectaculoase: în acest moment gradul de înlocuire a rezervelor este de peste 70%, cu premisele ca în 2019 să se apropie de 100%, în condiţiile în care la nivel mondial , rata de înlocuire de abia ajunge la 30%”, a declarat directorul general al Romgaz, Adrian Volintiru. La Caragele se află cel mai mare zăcământ onshore de gaze naturale descoperit în ultimii 30 de ani în România, iar resursa estimată este de circa 25-27 de miliarde de metri cubi de gaze. Biroul de presă Romgaz Despre Romgaz Romgaz este cel mai mare producător şi principal furnizor de gaze naturale din România. Compania este admisă la tranzacționare pe piața Bursei de Valori din București şi a Bursei din Londra (LSE). Acționar principal este statul român cu o participație de 70%. Compania are o experiență vastă în domeniul explorării şi producerii de gaze naturale, istoria sa începând acum mai bine de 100 de ani în 1909. Romgaz face cercetare geologică în scopul descoperirii de noi zăcăminte gazifere, produce gaz metan prin exploatarea zăcămintelor din portofoliul companiei, depozitează subteran gaze naturale, efectuează intervenții, reparații capitale şi operații speciale la sonde şi asigură servicii profesioniste de transport tehnologic. Din 2013, Romgaz şi-a extins domeniul de activitate prin asimilarea centralei termoelectrice de la Iernut, devenind astfel producător şi furnizor de energie electrică.

Ministerul de Finanțe concepe schimbări la nivelul TVA

0
În respingerea cererii de derogare trimise de Ministerul Finanțelor în toamna trecută, Comisia Europeană argumentează că plata defalcată a TVA, așa numitul Split TVA, nu este proporțională cu obiectivele declarate de Guvern: asigurarea colectării în mod corect a TVA și prevenirea evaziunii fiscal, conform datelor Hotnews.ro. Comisia Europeană arată, în motivarea deciziei sale, că modul în care a conceput Guvernul pragurile pentru plata TVA defalcată, la un nivel fix pentru fiecare dintre cele trei categorii, nu asigură egalitatea de tratament în interiorul acelei categorii. În plus, așa cum sună prevederile legale acum, clientul/beneficiarul are obligația de a verifica registrul persoanelor impozabile cărora li se aplică plata defalcată și să acționeze în consecință: să separe suma netă și valoarea TVA. În schimb, autoritățile trimit notificarea cu privire la includerea în registrul furnizorului, și nu beneficiarilor, potrivit sursei citate. „România nu consideră necesar ca furnizorul să informeze clientul cu privire la necesitatea de a aplica mecanismul de plată defalcată, prin includerea pe factură a unei mențiuni în acest sens”, își motivează decizia Comisia. „În plus, în cazul în care beneficiarul nu aplică mecanismul de plată defalcată și plătește TVA într-un alt cont decât contul de TVA al furnizorului, tot beneficiarului i se aplică o penalitate de 0,06 % pe zi din suma plătită în mod eronat, dacă nu remediază situația în termen de 30 de zile lucrătoare. Cu toate acestea, furnizorul și nu beneficiarul este cel care poate remedia situația, transferând suma în cauză din contul său principal în contul de TVA, informând beneficiarul cu privire la acest lucru și evitând, astfel, orice sancțiuni aplicate acestuia. România a precizat că acest transfer efectuat de furnizor este doar o posibilitate, nu o obligație, deoarece răspunderea pentru plata TVA în contul corect îi revine beneficiarului”, mai spune Comisia.

Taxa auto va avea parte de schimbări în 2019

0
Ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, a anunţat că viitoarea taxă pe care proprietarii de mașini o vor plăti se va aplica tuturor autovehiculelor poluante, nu numai celor mai vechi de zece ani, potrivit Hotnews.ro.   Forma finală a noii taxe auto va avea mai multe „componente”, însă acestea nu vor intra concomitent în vigoare la 1 ianuarie 2019, potrivit ministrului. „Aşa cum am spus de nenumărate ori, nu este vorba de o taxă de poluare, sau timbru de mediu sau o altă denumire care să includă cuvântul taxă. În schimb, am susţinut şi susţin în continuare că poluatorul plăteşte şi nu numai în cazul emisiilor de CO2, şi în cazul deşeurilor şi în celelalate cazuri, cel care poluează trebuie să plătească. În interiorul grupului de lucru din care fac parte specialişti ai Ministerului Mediului, Administraţiei Fondului de Mediu, ai RAR-ului, Ministerului Transporturilor, Finanţelor (…) au încercat să găsească o formă finală consultând cei doi producători de autovehicule din România şi cei care în decursul anilor au reuşit să ne îndrume fiind specialişti în domeniu şi care la ora actuală au diverse firme de consultanţă, astfel încât să nu găsim o formă a unei eventuale contribuţii pe care cetăţeanul ar trebui să o plătească atunci când emisiile de CO 2 ar trebui depăşite, când cilindreea folosită la autovehicul are o anumită capacitate care poate s producă emisii şi norma de poluare”, a explicat ministrul ieri, la Ploiești, scrie Digi24.ro.

Cristian Rosu (ASF): Asigurarile in era digitala, element important al economiei globale.

0
Prezent astazi la evenimentul „IIF 2018 – Insurance in the DIGITAL World” organizat de XPRIMM, Cristian Rosu – vicepresedintele ASF, a declarat:   ”Asigurări și digitalizare, două domenii care se interpătrund din ce în ce mai mult. Digitalizarea face parte din viața multora dintre noi, iar asigurările au rolul a ne proteja financiar la riscuri. În același timp digitalizarea poate dezvolta eficient piața asigurărilor, care trebuie să crească sănătos, cu noi produse și servicii pentru satisfacerea nevoilor clienților săi, cu protejarea acestora și pentru stabilitatea societăților de asigurare. ASF are ca obiectiv principal, conform legii de înființare, promovarea stabilității activității de asigurare şi apărarea drepturilor asiguraților. Digitalizarea este în beneficiul oamenilor. Prin digitalizare ai acces la noi servicii, salvezi timp, te poți informa, se reduce birocrația, poți compara produse. Companiile devin mai eficiente, modelele de afaceri se transformă, apar noi produse, mai ieftine, serviciile aferente devin mai bune și mai rapide. Prin asigurări se poate asigura bunăstarea personală și a familiei prin preluarea de către un asigurator a consecințelor financiare în momentul materializării riscurilor asigurate. Ambele domenii aduc beneficii de dezvoltare, socială, economică, personală. În același timp gestionarea lor necorespunzătoare afectează stabilitatea piețelor, a companiilor, a încrederii. Apetitul la digitalizare este strâns legat de apetitul la risc. Riscul digitalizării trebuie înțeles și gestionat. Digitalizarea nu poate fi oprită, dar trebuie să se dezvolte controlat pe baza unor reguli care să asigure o dezvoltare sigură pentru cetățenii care beneficiază de ea. Riscurile cibernetice sunt pe primul loc pe trei continente în îngrijorările conducătorilor de companii. Securitatea cibernetică a fost până de curând un subiect al specialiștilor, dar acum este una din principalele preocupări ale mediului economic, de afaceri, a reglementatorilor și supraveghetorilor. Putem constata trei tendințe:
  1. Nevoia unei guvernanțe profesioniste
  2. Creșterea rolului asigurărilor cibernetice
  3. Creșterea atenției la riscurile aduse de tehnologiile emergente ca Inteligența Artificială, Internet of Things (IoT), Big Data și mult altele.
Să le luăm pe rând.
  1. Sunt necesare noi modele de guvernanță și sisteme de răspuns, o nouă conduită, care să facă tranziția de la abordările reactive, de la prevenția clasică, către o nouă abordare. Practic nu mai putem vorbi de răspunderi separate, există o tendință să avem o vedere integrată a răspunderilor, fie că sunt civile, profesionale sau cibernetice. Conducătorul unei societăți este responsabil de tot ce se întâmplă în jurul său. Cele mai mare riscuri sunt generate de problemele de guvernanță. 70% din conducătorii companiilor consideră că proprietarul subiectului digitalizării, a securității informatice, este IT-ul, când de fapt nu este așa. Este greșit, această abordare fiind o problemă în sine, de management. IT-ul doar previne. Tehnologiile sunt doar un mijloc pentru noi modele de afaceri și noi servicii. Trebuie ca managerii de risc să își asume responsabilitățile, iar cei care dezvoltă produse să plece de la nevoile clienților, nu de dragul tehnologiei.
  2. Asigurările cibernetice adaugă valoare, cresc reziliența, scad impactul financiar. Firmele trebuie să fie stimulate în a-și evalua riscurile cibernetice, dar și a monitoriza continuu păstrarea măsurilor împotriva acestor riscuri. Asiguratorii trebuie să acorde consultanță, inclusiv legală, pe acest subiect.
  3. Inteligența artificială, Big Data, IoT, monedele virtuale reprezintă noi riscuri. În acest moment sunt 500 de milioane de echipamente interconectate, care devin din ce în ce mai inteligente!
Ecosistemul digital va crea case, mașini, orașe inteligente, digitale, care vor aduce noi riscuri. Toți suntem vulnerabili. Avem vulnerabilități interne, telefonul, calculatorul pe care le folosim au vulnerabilități. Avem amenințări, atacuri cibernetice, persoane interesate în a ne sustrage identitatea sau banii. Exact pentru ce sunt create asigurările, protejarea împotriva probabilității fructificării unei vulnerabilități de către o amenințare, care poate produce pierderi financiare. Asigurările au un rol foarte important în viitoare lume digitală, inclusiv în a promova gestiunea riscurilor cibernetice. Asigurările cibernetice sunt foarte slab dezvoltate. În țările OECD reprezintă doar 1,5% din asigurările generale, iar în țărilor dezvoltate (Germania, Franța etc) 16%. Trebuie dezvoltate colaborări public – privat. Trebuie create huburi de inovație cu susținerea autorităților. În ASF s-a înființat un astfel de hub, care este și partener al acestui eveniment. Trebuie dezvoltat, nu că este o tendință fancy, ci pentru a veni cu noi servicii și produse, a crește incluziunea financiară, ponderea asigurărilor in PIB, într-un mediu stabil, controlat și a proteja viitorii clienți. Bunele practici trebuie susținute public. Trebuie să se disemineze și succesele și incidentele, să se colecteze date. Acoperirile să fie mai clare. Asiguratorii să educe clienții referitor la riscuri, să le asigure expertiză. Trebuie stabilite noi reglementări pentru asigurarea rezilienței pieței, a bunei conduite a acesteia. Asiguratorii au acces la informații, trebuie să susțină politicile digitale și apărarea împotriva riscurilor cibernetice. Acestea sunt greu de cuantificat. Acumularea riscului potențial este mare. Asigurarea cibernetică este un produs complex, cu subscriere diferită. Trebuie să standardizăm, să simplificăm, să reducem riscurile operaționale prin integrarea corectă a proceselor, sistemelor și a oamenilor în noul ecosistem digital. Digitalizarea are scopul de a ne aduce o viață mai bună, iar asigurările să o protejeze. ASF are determinarea în a susține dezvoltarea unei piețe stabile, în interesul cetățenilor, a dezvoltării economice și sociale. Nu trebuie să uităm că nu toți cetățenii au aptitudini și interes în domeniul digital. Produsele de asigurarea trebuie să fie pentru toți, la același nivel calitativ. Asiguratorii pot beneficia intern de digitalizare pentru a deveni mai eficienți, produsele de asigurare să fie mai ieftine, mai apropiate de nevoile oamenilor, indiferent de forma de distribuție sau metodele de despăgubire, clasice sau digitale. Digitalizarea este un fenomen care nu poate fi oprit. În același timp trebuie canalizat pentru ca oportunitățile pe care le dezvoltă să fie în favoarea oamenilor, a consumatorilor de servicii financiare. Din acest motiv autoritatea de supraveghere, actorii pieței financiare, companiile private din domenii conexe, cum sunt cele informatice sau de securitate informatică, trebuie să conlucreze, să discute si să identifice cele mai bune soluții pentru piața românească.”

Barometrul industriei, octombrie 2018

0
Barometru realizat de IRSOP (dr. Petre Datculescu) şi de Facultatea de Management a Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative (conf. univ. dr. Florina Pînzaru, conf. univ. dr. Lucian Anghel) pe un eşantion de 300 de firme industriale, reprezentativ la nivelul celor 15.200 de firme industriale cu peste 9 angajaţi din România, care generează aproximativ 95% din totalul cifrei de afaceri din industrie, arată că „în octombrie, cererea a scăzut, iar creşterea s-a plafonat la nivelul lunii septembrie”. La nivelul indicatorilor, situaţia arată astfel: „Producţia – Volumul producţiei a rămas în luna octombrie la nivelul de 57 de puncte înregistrat în septembrie. Revenirea după scăderea din vară pare destul de lentă. Pe primele 10 luni ale anului, media activităţii de producţie a fost de 56,5 puncte, faţă de 56,1 în perioada similară a anului trecut. Stocurile au scăzut de la 49 în septembrie la 46 în octombrie, pe fondul creşterii slabe. Comenzile neexecutate s-au contractat de la 49 în septembrie la 42 în octombrie. Scăderea comenzilor neexecutate semnalează un exces de capacitate în raport cu cererea. Dacă persistă, excesul de capacitate poate duce la scăderea preţurilor. Cererea – Comenzile noi au coborât brusc de la 59 la 56. Cererea rămâne volatilă. În primele 10 luni ale anului, indexul a fluctuat între 45 şi 63 de puncte, în jurul unei medii multilunare de 55 de puncte. Comenzile pentru export au urcat de la 54 în septembrie la 57 în octombrie, iar indexul se află acum peste media din primele nouă luni ale anului. Importurile de materii prime reacţionează extrem de sensibil la schimbările din zona comenzilor noi. În octombrie, indexul  a scăzut la 59 de puncte faţă de 62 în septembrie. Forţa de muncă – Numărul de angajaţi rămâne un factor instabil din cauza condiţiilor tensionate de pe piaţa muncii, a politicilor salariale şi a cererii volatile. În octombrie, indexul a coborât de la 50 la 48, în zona de contracţie. De altfel, în ultimele 5 luni media indexului a fost 47 de puncte, semnalând înclinaţia managerilor spre ajustarea descendentă a forţei de muncă. Costuri şi venituri – Costurile de producţie au urcat la 72 de puncte, faţă de 70 în septembrie, atingând valoarea cea mai mare din ultimele 8 luni. Totodată indexul a depăşit cu aproape 13% media istorică de 63 de puncte din ultimii 4 ani. Preţurile încasate de firme pentru produsele lor au rămas constante. Indexul din octombrie a avut fix 60 de puncte ca în septembrie. Deocamdată preţurile practicate de firme se menţin pe o traiectorie de creştere uşoară. Creşterea apare necesară în condiţiile costurilor mari de producţie şi a necesităţii conservării profitului şi a lichidităţilor. Pe de altă parte, faptul că firmele nu impun preţuri mai mari arată că actuala conjunctură nu e foarte bună. Aşteptările – Indexul global de optimism al managerilor şi-a pierdut elanul de luna trecută. Urcase cu patru puncte de la 56 la 60 între august şi septembrie, dar în octombrie nu a mai crescut decât cu un punct, ajungând la 61. Valoarea indexului rezultă din agregarea aşteptărilor distincte ale managerilor privind cererea, producţia şi încasările viitoare. Încrederea managerilor în ce va fi peste 6 luni se bazează în special pe aşteptări pozitive legate de export şi de mărirea portofoliului de comenzi care aşteaptă să fie executate. Încrederea în export a crescut de la 62 la 66, iar încrederea în surplusul de comenzi a urcat de la 32 la 41. Temerile sunt alimentate îndeosebi de anticiparea creşterii costurilor de producţie şi a importurilor de materii prime. Tendinţa de anticipare a unor costuri mai mari a crescut de la 63 în septembrie la 73 în octombrie, iar aşteptările privind intensificarea importurilor de materii prime, probabil mai scumpe, au urcat de la 58 la 61”.

Carta albă a turismului din România

0
Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) și Groupama Asigurări au elaborat „Carta albă a turismului din România”, primul barometru al turismului din ţara noastră. Coordonator ştiinţific este Florin Jianu, preşedintele CNIPMMR, care subliniază necesitatea ca decidenţii la nivelul statului să ţină seama de astfel de lucrări în elaborarea politicilor publice. „Carta albă a turismului din România” este un studiul care analizează domeniul sub aspectul a două sectoare de bază: unitățile de cazare și agențiile de turism. Dintre datele oferite, este de observat că firmele din turism chestionate indică drept „cei mai importanţi factori pozitivi cu impact asupra afacerilor”, în ordine, clienţii/ vizitatorii repetitivi (76%), clienţii/ vizitatorii noi (64%), derularea unor campanii proprii de marketing (52%). În cea mai mare măsură (30% dintre subiecţi), unităţile de cazare declară că volumul de turişti au crescut în 2017 faţă de 2016 cu 5%. Agenţiile de turism apreciază cel mai frecvent (33%) o creştere cu 10% la acelaşi indicator. Câte 37% dintre unităţile de cazare şi dinre agenţiile de turism estimează că volumul de turişti va creşte anul acesta faţă de anul trecut cu 37%. Cel mai important factor pozitiv pentru afacerile din turism este considerat circuitele turistice (72%). Turismul de agrement este pe prima poziţie ca pondere în opţiunile clienţilor. Promovarea prin site şi social media este indicată dominant şi de unităţile de cazare (34%), şi de agenţiile de turism (30%). Salariul mediu în turism a crescut în general cu 1-10%. Studiul a dus şi la realizarea unui profil al întreprinzătorului/ managerului din turism: el are vârsta medie de 46 de ani, are studii superioare în proporţie de 92% (65% în profil economic), experienţă în domeniu de peste 15 ani, este asociat cu cel puţin încă o persoană în gestionarea afacerii, lucrează peste 57 de ore pe săptămână pentru gestionarea afacerii.