Industria auto a devenit una dintre ramurile importante ale economiei românești. Între sectoarele economice, aceasta se plasează pe locul al patrulea, cu o pondere de 4,7% din total, aproape la egalitate cu sectorul producerii de energie care deține, la nivelul anului trecut, 4,9%. De la preluarea companiei Automobile Dacia de către grupul francez Renault în 2005, numărul companiilor din domeniu, precum și afacerile acestora, a crescut de peste cinci ori în 10 ani, de la 3,8 miliarde euro la peste 20 miliarde euro în 2015. Cu toate acestea, ponderea Automobile Dacia și Ford în cifra de afaceri a întregului sector a scăzut la mai puțin de o treime, 71% aparținând companiilor producătoare de piese și subansamble, conform datelor comunicate de Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). Ascensiunea puternică, care a devansat așteptările specialiștilor, s-a bazat aproape exclusiv pe investiții străine. Astfel, procentajul din cifra de afaceri care a revenit companiilor cu capital românesc din totalul celei înregistrate în industria auto a fost, în 2014, de 12%. Sectorul auto deține însă cea mai mare pondere la export, cu aproape un sfert din total, în 2015 valoarea exporturilor însumând 13 miliarde euro.

automobile

Cu toată această evoluție spectaculoasă, datele statistice fiind edificatoare în acest sens, sectorul industriei auto se confruntă cu probleme structurale tot mai acute, atrage atenția Constantin Stroe, președintele ACAROM. El spune, de exemplu, că în vestul țării s-a ajuns la o penurie de mână de lucru calificată. Astfel, în această regiune nu mai pot fi deschise noi fabrici de profil, sau că producția celor existente să se mărească semnificativ. Acest fenomen este cauzat și de numărul redus de școli specializate în domeniile necesare industriei auto, ceea ce frânează dezvoltarea multor companii care nu găsesc personal calificat. Pe de altă parte, în zonele în care au existat unități importante ale industriei prelucrătoare, și ar exista muncitori calificați, infrastructura precară nu permite deschiderea de noi fabrici. Importanța acestui sector este dată și de cei peste 200.000 de angajați la nivel național.

tabel-auto1

Analiștii economici consideră că acest sector face parte din modelul de dezvoltare economică a României. În general, există două modele de dezvoltare, prin specializare sau diversificare. Însă capacitatea de diversificare a unei economii este direct proporțională cu dimensiunea acesteia. Iar puterea economică a României nu este suficient de mare pentru a se putea vorbi de posibilitatea de dezvoltare prin diversificare. Astfel că nouă nu ne rămâne decât specializarea, cel puțin în această etapă de dezvoltare.

O altă problemă majoră cu care se confruntă majoritatea investitorilor, dar în special cei din industria auto, constă în instabilitatea climatului economic și lipsa de consecvență a guvernelor din ultimii 20 de ani, ceea ce a dus la sistarea dezvoltării infrastructurii. În această perioadă au dispărut complet din peisajul industrial mari companii care puteau integra pe orizontală sute de alte firme. Este cazul foarte cunoscutelor Tractorul Brașov, Autobuzul București și ARO Câmpulung. Slaba dezvoltare a infrastructurii a condus până în prezent la pierderea a unor investitori de marcă, precum Mercedes, care s-au reorientat spre alte țări din regiune, ca Ungaria sau Polonia pentru construirea de noi uzine.


tabel-auto2
Cu toate acestea, în ultima perioadă au fost consemnate evoluții tehnologice semnificative în industria auto din România. A început fabricația de motoare ecologice din ultima generație atât la Dacia, cât și la Ford Craiova. A fost inaugurată o nouă fabrică de cutii de viteze moderne pentru mari producători internaționali: Daimler la Star Transmission Sebeș/Cugir și alianța Renault-Nissan la Dacia. În domeniul microelectronicii și mecatronicii avansate, care includ și activități de cercetare-dezvoltare, au investit companii precum Continental, Bosch, Infineon, Delphi, Draxlmaier și Kendrion. Au apărut companii noi în Banat, Brașov, Sibiu și Argeș care au introdus în fabricație tehnologii noi pentru componente auto complexe realizate din mase plastice, cauciuc și materiale compozite.

Anul 2016, marchează, din păcate, cea mai mare scădere din ultimii 10 ani la producția de autovehicule. În timp ce producția celor două mari fabrici de asamblare, Dacia și Ford, a scăzut cu 8,2% în primele șapte luni ale anului, iar exporturile s-au redus cu 8,4%. Conform datelor APIA, doar în luna iulie, numărul de automobile asamblate a scăzut cu 24%, față de aceeași lună a anului trecut, până la 29.932 de unități. Aceasta când de regulă luna iulie marchează un vârf de producție, pentru a se putea acoperi cererile din luna august, perioadă rezervată reviziilor generale ale liniilor de montaj. Una dintre principalele cauze ale acestei involuții a sectorului este pusă de specialiști pe seama întârzierii lansării unor modele noi ale celor doi constructori auto: Dacia și Renault. Astfel, în 2016, lansarea celor două noi modele Logan și Sandero facelift este programată pentru sfârșitul anului, iar intrarea în producție la Craiova a modelului Ford Ecosport de abia în a doua jumătate a anului trecut au atras o diminuare a producției de autoturisme atât la Mioveni, cât și la Craiova.