România este centru de excelență în export de know-how pentru consultanță în management la
nivelul Europei Centrale și de Est. O recunosc autoritățile profesionale în domeniu, o confirmă
beneficiarii. Argumentează, din perspectiva exponentului acestei performanțe, Kurt Weber, directorul general al companiei de consultanță în management Horváth & Partners România.

Ce caracteristici de profil fac din România un mare exportator de know-how în consultanță de management?
România are suficientă forță în consultanță de management pentru a furniza cunoștințe necesare derulării unor proiecte complexe. Am ajuns în acest punct datorită evoluției economice mai accelerate decât a multor altor țări din zona Balcanilor și investițiilor străine în fabrici și centre de servicii comune (shared services centers), precum și datorită competitivității crescute din multe domenii, cum sunt FMCG, bancar, petrol și gaze, utilități. În companii mari, românii au învățat ce înseamnă business, și-au dezvoltat aptitudini semnificative și și-au creat rețele profesionale, devenind căutați în calitate de experți. Credem cu tărie că România continuă să producă forță de muncă bine calificată, cu toate că investițiile în educație sunt la cel mai scăzut nivel din Uniunea Europeană. Noi reușim să angajăm tineri care s-au format din punct de vedere academic în străinătate, entuziaști în abordarea lor față de muncă în general și în disponibilitatea pentru proiecte internaționale.

Care este aportul Horváth & Partners la această performanță?
Unul dintre aspectele asupra cărora Horváth & Partners s-a concentrat foarte mult în ultimul an este investiția în dezvoltarea profesională a consultanților și aducerea în companie a unor angajați cu experiență și cunoștințe solide. În ultimii ani, am reușit să câștigăm proiecte internaționale semnificative, pe care le gestionăm exclusiv cu echipa din București. În prezent, exportăm know-how către unul dintre cele mai mari grupuri bancare din Republica Moldova și către jucători majori din FMCG, energie și agrobusiness, cu toții activi în regiune. Astfel contribuim la creșterea valorii pieței românești de consultanță în management și la recunoașterea României ca unul dintre punctele fierbinți din care se face export de cunoștințe pe acest segment. Plănuim dezvoltarea capacităților noastre de livrare a unor proiecte în domenii de foarte mare actualitate, precum cel de transformare digitală, ceea ce ne va ajuta să continuăm recrutarea unor oameni foarte bine pregătiți.

Ce ne caracterizează în calitatea de centru de excelență în exportul de cunoștințe în consultanță?
În general, românii sunt foarte creativi și găsesc cu ușurință modalități inedite de rezolvare a problemelor. Este unul dintre aspectele principale care ne caracterizează, apreciat de toți
clienții noștri. Creativitatea este dublată de entuziasm și dorință de implicare, de asemenea remarcate, precum și de etica muncii pe care o au românii. Cred că este un fapt cu care ne mândrim prea puțin.

Cine ne solicită, din ce țări, în ce domenii?
Cererea vine în primul rând din partea companiilor mari din zona Mării Adriatice, din Balcani și din Republica Moldova, care trebuie să țină pasul cu noile tehnologii, să-și adapteze, fluidizeze și eficientizeze fluxul de lucru, să se dezvolte și să-și crească agilitatea, pentru a se menține profitabile. Cei mai mulți clienți din afara țării care solicită serviciile consultanților români sunt din industrii variate: bancară, energie, petrol și gaze, FMCG. Vedem un interes crescut pentru servicii de consultanță din partea companiilor care se confruntă cu provocări generate de macrotendințele globale. Schimbările așteptărilor clienților, generate în principal de interacțiunile eficiente și adaptate nevoilor lor, pe care le au cu companiile digitale nativ, precum și competitorii care au devenit deja mai eficienți prin transformări digitale pun presiune pe performanța financiară a companiilor din sectoarele afectate. Evoluțiile fac ca nevoia pentru servicii de consultanță să crească. Companiile văd valoarea pe care consultanții o aduc, mai ales că în activitatea profesională, un consultant interacționează cu multe companii și cu provocările cu care ele se confruntă. Consultantul trebuie să găsească soluții eficiente pentru aceste provocări. Ne așteptăm ca industriile tradiționale să continue să genereze o mare parte din cererea pentru serviciile noastre. De asemenea, credem că sectoare care nu sunt încă optimizate, precum administrația publică și educația, vor începe să perceapă ajutorul pe care consultanța de management îl oferă, având în vedere provocările majore cărora trebuie să le facă față aceste sectoare. Dorim să ne consolidăm prezența în țările din vecinătatea României, dar ne așteptăm la evoluții pozitive și în zone mai îndepărtate, precum Orientul Mijlociu.

Există un echivalent al solicitărilor în țară? Prin ce seamănă, prin ce diferă de ceea ce e în jur?
În România, cererea pentru servicii de consultanță de management are o evoluție pozitivă, însă de multe ori, oamenii de afaceri nu percep avantajele pe care consultanța le poate aduce companiilor, crescându-le performanțele și implicit valoarea. Unul dintre neajunsurile pe care trebuie să le rezolvăm este felul în care prezentăm și explicăm beneficiile consultanței și impactul pozitiv asupra rezultatelor financiare și interacțiunilor cu părțile interesate într-o afacere. Consultanții experimentați, care au trecut prin multe proiecte, au analizat problemele cu care se confruntă companiile și au elaborat planuri de rezolvare a acestora, pot oferi sfaturi foarte valoroase. Specificul local al proiectelor de consultanță este, în linii mari, similar cu cel al proiectelor din regiune. Totuși, vedem o creștere a numărului proiectelor de transformare digitală. Cred că această cerere are o legătura strânsa cu dezvoltarea sectorului IT local.

Consultanța în management se învață? Unde, de la cine?
Există în principal două parcursuri profesionale prin care se formează consultanți experimentați și apreciați. Unul este angajarea, imediat după finalizarea studiilor, într-o firmă de consultanță și urmărirea creșterii profesionale în interiorul firmei. Companiile de consultanță oferă, în general, planuri consistente de dezvoltare profesională. De asemenea, multe susțin tinerii angajați în obținerea unor certificări profesionale, precum CFA, ACCA, PMP. Partea de expunere practică la proiecte diverse accelerează semnificativ creșterea profesională a angajaților, cu atât mai mult, cu cât tinerii consultanți pot deprinde multe cunoștințe și abilități de la colegii lor mai experimentați. Parcursul alternativ pentru a ajunge consultant de management este dezvoltarea unui know-how bogat într-un anumit sector, în companii din industrie. Există o cerere foarte mare în firmele de consultanță pentru specialiști, iar cunoștințele acestora îi pot propulsa în poziții de conducere.