Mark Rock, general manager JTI România, Moldova și Bulgaria

Industria tutunului e în schimbare, pentru că și obiceiurile de consum se modifică. Despre ce ar putea însemna fumatul pe viitor și ce presupune să conduci o afacere în această regiune a Europei vorbim cu Mark Rock sau „Rocky” – cum îi spun colegii și prietenii –, general manager al JTI România, Moldova și Bulgaria.

Daniel Apostol: Am o curiozitate: cum vedeți mediul de business local și cum este să conduceți o afacere în România?
Mark Rock: Sunt două aspecte. Jumătatea pozitivă e reprezentată de oameni. Vin la birou în fiecare zi și sunt înconjurat de oameni extraordinari – foarte harnici, entuziaști, dinamici și perseverenți. Își doresc să facă ceva în viață și sunt foarte mândri de realizările lor. Avem o forță de muncă excelentă – foarte educată – ceea ce este minunat pentru orice afacere. 
Jumătatea negativă este lipsa de predictibilitate. Ne dorim predictabilitatea legislației și a politicii fiscale. Vrem să știm în ce parametri lucrăm. Dacă este vorba despre acciză, vrem să știm care va fi nivelul acesteia în următorii trei până la cinci ani. Am beneficiat în trecut de calendarele de acciză pe termen lung, atât noi cât și statul, dat fiind că aproximativ 80% din prețul unui pachet de țigarete reprezintă taxe virate la buget – acciză, TVA, alte taxe.


Conduceți afacerea JTI în trei țări: România, Moldova și Bulgaria. Cu siguranță puteți face o comparație.
Sunt trei medii foarte diferite. Trei JTI-uri foarte diferite, în termeni de amploare, mărime și oportunități. Dar dincolo de orice, întotdeauna e vorba despre a conduce oameni.

Care sunt cele mai mari dificultăți pe care le întâmpinați în aceste trei medii diferite?
Înțelegerea cadrului legislativ și a contextului economic din fiecare țară și ce impact ar putea avea asupra modelului nostru de business. Lucrez în această companie de 32 de ani. Suntem o companie de tutun care acționează în mod responsabil. Treaba mea este să cresc cota de piață, volumele vândute și profitabilitatea în fiecare dintre aceste trei țări. Încă o dată, cea mai mare problemă e predictibilitatea.
De exemplu, în momentul de față implementăm Track & Trace, un sistem de trasabilitate prevăzut în directiva europeană a tutunului. Aceste cerințe  erau cunoscute încă de acum circa cinci ani și sistemul trebuia să fie funcțional începând cu 20 mai. Se schimbă mașini, modul de lucru, au fost necesare investiții de milioane de dolari.  Am făcut toți pașii necesari. Toate companiile din industrie au făcut ceea ce trebuie, nu doar JTI, dar autoritățile nu au putut asigura toate elementele necesare pentru deplina operaționalizare în fiecare stat membru. Este foarte important pentru o companie de mărimea JTI să știe ce se va întâmpla luna viitoare. Ne dorim ca legislația să fie corectă și să permită industriei să-și schimbe și să-și adapteze procesele în timp util.

JTI în România

Peste 1.200 de angajați;


certificată Top Employer Romania 2019, pentru al șaselea an consecutiv

Circa 800 de milioane de euro anual virați la bugetul de stat


Unul dintre cei mai mari exportatori din România


– peste 70% din producția fabricii din București merge la export

JTI este o companie internațională, cu sediul central la Geneva și cel al companiei-mamă în Japonia. Cum planifică o astfel de companie globală să acționeze local?
Fiecare piață are propria structură demografică și obiceiuri de consum diferite. De exemplu, România este piața numărul unu  în JTI pentru brandul Sobranie, lucru de care suntem foarte mândri. Sobranie este un brand pe care JTI l-a cumpărat în 2007, când compania a achiziționat
Gallaher. Era oarecum o marcă uitată. În România, am obținut rezultate foarte bune și acum alte piețe care ne-au remarcat succesul au început să vadă Sobranie altfel. Așadar, vorbim despre comercializarea brandurilor globale pe plan local. Este de fapt ceea ce fac echipele de conducere: comercializează mărcile globale pe plan local, înțelegând realitățile de pe piețele din România, Moldova și Bulgaria.

Vorbind despre aceste trei țări, ne confruntăm cu o problemă foarte mare, și anume pierderile la buget cauzate de contrabandă. Plus pierderile unei industrii legale care își plătește corect taxele. Aveți în vedere un plan de acțiune?
JTI colaborează de ani de zile cu autoritățile din România, Moldova și Bulgaria. Astfel, ne asigurăm că facem tot ce e posibil pentru reducerea comerțului ilicit. Am donat Poliției de Frontieră și Vămii câini, drone, mașini și alte echipamente utile în combaterea traficului ilegal. Din acest punct de vedere, cooperăm. Dar am văzut și baxuri vândute pe stradă în timp ce mașinile poliției locale treceau pur și simplu pe lângă. Avem această problemă în multe țări. Contrabanda cu țigarete nu este văzută ca ilegalitate. Anual, bugetul României pierde circa 600-700 milioane de euro, reprezentând taxe. Sunt sume uriașe, care ar putea fi utilizate pentru construirea de străzi sau spitale. Autoritățile trebuie să vadă comerțul ilegal ca pe o problemă serioasă pentru România, Moldova și Bulgaria. În momentul de față situația s-a înrăutățit în Moldova, pentru că taxele au crescut și, implicit, prețurile, așadar oamenii au început să se orienteze către produsele de pe piața neagră.
Cred că la nivel local și în anumite regiuni este nevoie ca autoritățile să acționeze. Prea des se închid ochii. Oriunde aș merge la frontieră, văd oameni trecând granița și întorcându-se cu țigarete în mașini.
Din perspectiva JTI, vrem să vindem produse destinate Moldovei în Moldova, produse cu timbre de acciză pentru piața locală în România și produse bulgărești în Bulgaria. De aceea am investit și avem entități în toate cele trei țări.

Să vorbim și despre viitor și investiții. Ce planuri aveți?
Suntem prezenți în România din 1993. Suntem prima corporație internațională de tutun care a investit aici într-o fabrică. Vom continua să investim. Chiar în timp ce vorbim, instalăm noi mașini, mai moderne, mai bune, mai rapide, echipamente diferite pentru configurații diferite. Vom continua, de asemenea, să investim în mărci și în oameni. Investițiile se vor concentra pe infrastructură, branduri și oameni.


JTI joacă un rol principal și în evenimente culturale importante. Evenimente însemnate nu doar din punct de vedere cultural, ci și pentru întreaga comunitate. Ce stă la baza acestei decizii de a investi?
Afacerea noastră are la bază modelul 4S, însemnând consumatorii, acționarii, angajații și societatea în ansamblu. Facem profit, dar credem totodată că trebuie să oferim ceva comunității unde muncim. Ca urmare, JTI investește întotdeauna în comunitate, acolo unde este prezentă. Pentru acest tip de investiții, nu ne dorim neapărat promovare. Din punctul nostru de vedere, este pur și simplu ceea ce credem că e corect să facem: să investim în oamenii care ne ajută să creștem afacerea. Ne orientăm către artă, cultură și educație. Avem programe pentru ambulanțe și pentru vârstnici. Am investit mai mult în acest an decât în anii trecuți în proiecte din diverse zone ale țării. Am fondat un comitet format din oameni din diverse departamente ale organizației, care vin cu idei și proiecte din comunitățile unde lucrează, pe care le ajutăm astfel să se dezvolte. Credem că așa trebuie să facem. A acționa corect se află în ADN-ul companiei noastre.

Care ar fi profilul unui angajat din JTI?
Una dintre valorile noastre este „mai buni împreună”. Tocmai am avut o conferință cu tema „Fiecare zi contează! Fiecare om contează!”. Sunt cuvinte în care chiar cred. Cultura organizațională a JTI este despre oameni. Oamenii sunt importanți și fiecare zi poate să  diferențieze modul în care facem afaceri. Sunt aici de patru ani și am crezut de la început în valoarea acestei idei. Motto-ul nostru este „Simplifică. Acționează. Fii responsabil”. Este foarte simplu și funcționează. Îi motivează pe oameni să facă ce trebuie.

Vorbind din nou despre viitor, ce credeți despre produsele cu potențial de risc redus? Vor înlocui în totalitate țigaretele tradiționale?
Cred că este o categorie extraordinar de interesantă. Este ceva uriaș din care am vrut mult să fim parte și iată că acum suntem. Am lansat țigareta electronică Logic Compact în România. Va înlocui țigaretele clasice? Nu în viitorul apropiat. Este o parte în creștere a industriei, dar cred că țigaretele clasice vor mai fi pe piață mulți ani de acum încolo.
Produsele cu potențial de risc redus reprezintă o oportunitate pentru noi toți. Ne-am îndreptat în această direcție, vrem să investim și să dezvoltăm acest segment și de aceea am lansat Logic Compact acum câteva luni.

De ce Logic Compact pe piața din România?
Pentru că am crezut că este produsul potrivit. Împreună cu echipa mea am analizat produsele pe care le avem în portofoliu la nivel global, studiind mărcile și produsele cele mai importante. Când am luat decizia de a investi în România într-un produs cu potențial de risc redus, știam deja că Logic Compact este cel mai potrivit pentru piață. Nu există niciun alt mare jucător în categoria țigaretelor electronice pe plan local.

Din datele pe care le aveți până în prezent, cum a fost primit Logic Compact de consumatorii români?
Foarte bine! Suntem foarte mulțumiți de rezultatele de până acum. În prezent, ne luptăm să ținem pasul cu cererea, dar este una dintre problemele pe care am reușit să le depășim, acționând corespunzător. Ceea ce am obținut este în linie cu așteptările noastre. Așadar, vom continua să creștem, iar brandul va fi prezent și în alte orașe în acest an.

Voi profita de această întâlnire ca să intrăm într-un subiect care nu privește prea mult JTI. Avem acest cartof fierbinte – Brexitul. Ne confruntăm cu un knock-out tehnic?
În primul rând vreau să știți că eu și familia mea am votat pentru a
rămâne în Uniunea Europeană. Am pierdut, ceea ce e foarte dezamăgitor pentru mine, dat fiind că mi-am spus totdeauna: sunt scoțian, britanic și european. Cred cu tărie în democrație, iar ceea ce se întâmplă acum e scandalos. Politicienii se luptă între ei, în loc să facă ceea ce a ales electoratul. Nu vreau să părăsim UE, dar cred în democrație și, dacă am pierdut, ce mai e de făcut? Să continuăm să tot votăm până când rezultatul votului va fi cel pe care l-am dorit? Asta nu mai e democrație.
La fel ca cea mai mare parte a britanicilor, vreau să se ia o decizie. Cred că trebuie acționat. Mă întorc la motto-ul JTI. „Simplifică. Acționează. Fii responsabil.” E ceva ce aș vrea să văd la politicienii din Marea Britanie și de oriunde.

Dincolo de aspectele politice, aveți un rol de conducere într-o companie globală. Ce impact va avea Brexitul asupra JTI?
Fabrica din România exportă aproximativ două treimi din producție. Cel de-al treilea cel mai mare client al nostru este Marea Britanie. În consecință, ceea ce se negociază în cadrul Brexitului are impact asupra unității noastre de producție și asupra tuturor fabricilor JTI, pentru că nicio companie de tutun nu mai are fabrici în Marea Britanie. Toate au fost mutate în Europa în urmă cu 10-15 ani. Un aspect foarte important pentru tutun va fi nivelul taxelor de import după negocierea cu UE. Colegii noștri care conduc afacerea din Marea Britanie chiar au nevoie să înțeleagă ce se întâmplă ca urmare a Brexitului. În calitate de producător din UE, trebuie să urmărim cu atenție evoluția situației și cum ne vom vinde produsele în Marea Britanie, cu tarifele impuse în urma negocierilor.

Privind la modelul de creștere economică a României în perioada de după criză, am avut câțiva ani la rând cu un consum ridicat și mai puține investiții. Care ar fi sfatul unui general manager către decidenții din economie, în termeni de „Fii responsabil”?
Avem nevoie de șosele, școli, spitale. Când am sosit aici în urmă cu patru ani, a fost foarte interesant să văd oamenii din țară, dar am fost frustrat de lipsa investițiilor în infrastructură. Cred că această situație determină reducerea multor investiții ale unor companii care vin în România. Dacă cineva intenționează să construiască o fabrică aici, dar infrastructura nu e potrivită, pur și simplu se mută. Iar asta e o problemă!

Să ne imaginăm că nu suntem în primăvara anului 2019, ci un an mai târziu, în 2020. Ce ați fi bucuros să-mi puteți spune în 2020?
Logic Compact continuă să crească așa cum m-am așteptat, Winston și Sobranie continuă să avanseze și să fie mărcile cu cea mai rapidă creștere de pe piața tutunului, iar eu încă sunt aici.

„Rocky”, un scoțian în România

Mark Rock sau „Rocky” are o experiență de peste 30 de ani în industria tutunului. A lucrat în vânzări, marketing, strategie, planificare și încă nu s-a plictisit, pentru că industria se află în continuă schimbare. Este scoțian și spune despre Scoția că seamănă foarte mult cu țara noastră.
„România este foarte verde, ca și Scoția. Avem mai multe dealuri, ceva mai abrupte, dar oamenii sunt la fel. Foarte ospitalieri. Vor să te hrănească, să stea de vorbă la un pahar cu vin. Eu și soția mea ne-am obișnuit foarte repede aici pentru că oamenii sunt foarte asemănători cu cei de acasă.”

Ce altceva ar mai trebui să știm despre Scoția?
„Un whisky extraordinar de bun, oameni minunați și peisaje uluitoare.”
Este suporter al echipei Glasgow Celtics, iar fiului său îi place mult fotbalul. „Pot spune că, în prezent, îmi place mai degrabă să mă uit la el cum joacă decât la Celtics.”

După patru ani în România, ce i-ar spune unui străin despre țara noastră?
„În primul rând: oamenii sunt foarte calzi. În al doilea rând: vinul. Prietenii mei care au venit aici s-au îndrăgostit cu toții de vinul românesc. Al treilea lucru bun e vremea. E extraordinară! Îmi place că avem aici patru anotimpuri. Cred că nu facem îndeajuns de mult pentru turism. Se poate schia iarna, iar vara avem plaje întinse, fabuloase. Iată o destinație turistică mult subevaluată de restul lumii. Apoi, orașele. Arhitectura e uimitoare. Nu contează unde: indiferent că e Iași sau Timișoara. Îmi plac clădirile vechi, alături de cele moderne. E o țară minunată.”