În apropierea centenarului existenţei ca stat unitar modern şi după un deceniu de aderare la spaţiul continental comun, dezbaterea „Schimbăm România prin educație. La centenar, pe drumul European”, organizată de Platforma România 100, a lansat o serie de idei, inclusiv de valorificat ca soluții pentru punerea educației și cercetării în folosul dezvoltării conomico-sociale.

Prof. univ. dr. Mircea Miclea (Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca) s-a pronunţat pentru punerea în valoare a actualelor creşteri salariale din domeniul educaţiei prin ierarhizarea salarizării după performanţele cadrelor didactice, „pentru că altfel, vor fi doar bani cheltuiţi care nu vor aduce niciun fel de valoare adăugată”.

Prof. univ. dr. Bogdan Murgescu (Universitatea din București) s-a referit la disputa, de asemenea la zi, privind planurile-cadru, apreciind că „pulverizarea într-o mulţime de discipline nu este productivă, eficientă”, convenabil fiind un număr mai mic de discipline de bază, în al căror conţinut să se regăsească noţiuni, informaţii, teme care ar tenta la o tratare separată.

Monica Mocanu (deţinătoare a titlului Profesor Merito, Buzău) a apreciat că este necesară profesionalizarea „meseriei” de profesor.

Ana Moldovan (directoarea Şcolii Gimnaziale Sânmihaiu de Câmpie, judeţul Bistriţa-Năsăud) a oferit argumente din comunitate privind conlucrarea dinte şcoală şi administraţia publică-locală.

Dragoș Pîslaru, inclusiv pe baza experienţei în calitate de ministru al muncii, a subliniat că „educaţia este factorul-cheie de creştere a capitalului uman şi social”.

Liliana Romaniuc (președinta Asociației Române de Literație) a readus în atenţie rezultatele României la testele PISA şi implicaţiile acestora asupra integrării socio-economice a tinerilor.

Madlen Șerban, promotor al învăţământului tehnic-profesional (foto) şi director o perioadă al European Training Foundation, a semnalat mai multe nuanţări, ignorate la noi, ale formării în sistem dual.

Dacian Cioloş (fondatorul Platformei România 100) a apreciat că orice proiect de dezvoltare trebuie să pornească de la educaţia la care să contribuie familia, şcoala, societatea.