Finanțarea participativă (crowdfunding) este o metodă de obținere a resurselor financiare prin contribuția unui grup de oameni, ca o metodă alternativă la creditul bancar, listarea la bursă, sprijinul financiar public, fonduri proprii sau altele. Deși denumirea de crowdfunding este folosită începând cu secolul XXI, această metodă de finanțare a fost folosită în trecut în diferite situații.
Cu titlu de exemplu, amintesc faptul că în anul 1886 a fost inaugurată Statuia Libertății în portul din orașul New York pentru a celebra împlinirea a 100 de ani de la câștigarea independenței Statelor Unite ale Americii. Statuia a fost construită în Franța prin metoda crowdfunding-ului, iar Statele Unite ale Americii au construit soclul statuii apelând la aceeași metodă de finanțare. Pentru strângerea fondurilor financiare necesare construirii soclului, Joseph Pulitzer a afirmat că statuia reprezintă „un dar al tuturor cetățenilor francezi, către toți cetățenii Americii”.

Un alt exemplu poate fi Ateneul Român, care a fost construit în perioada 1886-1888 prin metoda crowdfunding-ului sub sloganul „Dați un leu pentru Ateneu!”. De-a lungul timpului, și alte numeroase proiecte au fost finanțate prin această metodă, cu precădere în muzică, film sau literatură.

În prezent, prin tehnologia internetului a fost facilitat accesul la finanțarea prin crowdfunding. Astfel că la nivel internațional putem menționa site-uri precum Kickstarter, IndieGoGo, GoFundMe etc, iar la nivel național Multifinanțare, Creștem idei, Pot și eu, We are here etc.

Chiar dacă oportunitatea accesării fondurilor prin crowdfunding va fi apreciată de la caz la caz, un lucru este sigur, crowdfunding-ul funcționează și este în creștere1. Pentru dezvoltarea jocului video Star Citizen au fost strânși prin crowdfunding peste 117 milioane dolari, iar fondurile strânse sunt în creștere, astfel că doar în ziua de 26 iulie 2016 au fost strânși aproximativ 30.000 dolari. Pebble Time este un smartwatch lansat pe piată tot în urma finanțării prin crowdfunding3, astfel că aproximativ 80.000 de oameni au finanțat cu aproximativ 20 milioane dolari crearea acestui produs.

Varianta integrală a articolului este disponibilă doar pe bază de abonament