Atish Rex Ghosh,
istoric al FMI

Acum 50 de ani,
lumea s-a schimbat. La 15 august 1971, președintele american Richard Nixon a
închis „fereastra de aur”, suspendând convertibilitatea dolarului. Deși nu a
fost intenția lui Nixon, acest act a marcat efectiv sfârșitul sistemului
Bretton Woods al ratelor de schimb fixe. Dar, într-adevăr, odată cu creșterea
fluxurilor private de capital transfrontaliere, un sistem bazat pe cursuri de
schimb fixe pentru marile valute nu mai era viabil și decizia lui Nixon –
decisă la acea vreme ca o abrogare a responsabilităților internaționale ale
Americii – a deschis calea pentru sistemul monetar internațional modern.

Era Bretton
Woods

Când a fost
înființat sistemul Bretton Woods în 1944, narațiunea predominantă a fost că
devalorizările competitive, restricțiile de schimb și barierele comerciale au
agravat, dacă nu au provocat, Marea Depresiune. În consecință, țărilor membre
ale FMI li se va permite să își modifice paritatea cursului de schimb numai în
cazurile de „dezechilibru fundamental” – gândirea fiind că stabilitatea
cursurilor de schimb individuale (excluderea devalorizărilor competitive) ar
duce la stabilitatea sistemului general. Important, însă, doar țara membră ar
putea propune o schimbare a parității – singura putere a FMI a fost să aprobe
sau să nu aprobe modificarea propusă.

Sistemul a
încorporat elemente din sistemul precedent „standardul aurului”, dar acum, în
loc ca monedele să fie legate direct de aur, țările și-au stabilit cursurile de
schimb în raport cu dolarul SUA. La rândul lor, Statele Unite au promis să
furnizeze aur, la cerere, în schimbul dolarului acumulat în băncile centrale
străine la prețul oficial de 35 dolari pe uncie. Toate monedele legate de dolar
aveau astfel o valoare fixă în termeni de aur.

Într-o predare
extraordinară a suveranității naționale pentru binele comun, guvernele membre
s-au angajat să mențină o paritate fixă a cursului de schimb față de dolarul
SUA, cu excepția cazului în care se confruntă cu un „dezechilibru fundamental”
în balanța de plăți. FMI ar împrumuta rezerve (de obicei dolari) pentru a
permite băncilor centrale să mențină paritatea în fața șocurilor temporare
asupra balanței lor de plăți fără a „recurge la măsuri distructive ale
prosperității naționale sau internaționale”.

Sistemul a
funcționat destul de bine timp de peste două decenii. Cu toate acestea, au
apărut fisuri. Guvernele țărilor deficitare cu valute supraevaluate întârziau
adesea devalorizările necesare, de teama repercusiunilor politice. Între timp,
țările excedentare, care se bucurau de un avantaj al competitivității
comerciale, nu au avut niciun stimulent pentru a-și reevalua monedele.

Experiența din
anii 1960 a arătat că această stabilitate artificială a cursurilor de schimb
individuale ar putea întârzia ajustarea necesară, încheind în cele din urmă cu
crize traumatice ale balanței de plăți care au dus la instabilitatea
sistemului, mai ales dacă una dintre economiile majore (de exemplu, Regatul
Unit) a fost implicată. Creșterea fluxurilor de capital privat a însemnat că
orice suflare a unei posibile devalorizări ar trimite miliarde de dolari
dintr-o țară deficitară – precipitând astfel devalorizarea – și în țări
excedentare care ar lupta să conțină consecințele inflaționiste ale intrărilor
de capital.

Varianta integrală a articolului este disponibilă doar pe bază de abonament

DISTRIBUIȚI