Componenta educațională și în special educația economică trebuie să stea la baza modelului economic de dezvoltare a României, atrage atenția Nicolae Istudor, rectorul Academiei de Studii Economice din București. El s-a arătat îngrijorat de slaba preocupare pentru corelarea învățământului, care este finanțat de la buget, cu nevoile reale ale pieței muncii. „Noul model românesc trebuie să pună accentul pe ceea ce cere piața muncii”, subliniază Istudor.
Există o discrepanță uriașă între numărul de locuri oferite de universități, care pentru anul 2016-2017 a fost de 210.000 și cel al absolvenților de liceu, care a fost de 97.000. Rezultă că peste jumătate din locuri nu pot fi ocupate. Iar previziunile sunt și mai sumbre. Estimăm că în 2020, se va ajunge la 67.000 de absolvenți de liceu.
„O primă propunere pe care o vedem noi este elaborarea unui program național de consiliere, orientare și formare a tinerilor spre domenii necesare dezvoltării societății și consolidării sistemului educațional, care să vizeze copiii încă de la clasele mici”, consideră Istudor. Iar „alocarea de către Ministerul Educației a numărului de locuri finanțate de la buget să se facă doar în funcție de nevoile pieței muncii”, a declarat Nicolae Istudor.