România are nevoie de o coaliție pentru dezvoltare durabilă

Date:

Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă, adoptată de statele membre ale ONU în 2015, reprezintă un răspuns la problemele sociale, economice și de mediu ale lumii. Într-o abordare holistică, documentul cuantifică 17 obiective de dezvoltare durabilă (ODD/SDG) care țin de toate domeniile vieții noastre, și sociale, și economice, și de mediu și 169 de ținte de care nu putem să nu ținem cont în ceea ce ne propunem să facem în perioada următoare.

Cele 17 obiective ale Agendei 2030 sunt:

1) Fără sărăcie; 2) Foamete „zero”; 3) Sănătate și bunăstare; 4) Educație de calitate; 5) Egalitate de gen; 6) Apă curată și sanitație; 7) Energie curată și la prețuri accesibile; 8) Muncă decentă și creștere economică; 9) Industrie, inovație și infrastructură; 10) Inegalități reduse; 11) Orașe și comunități durabile; 12) Consum și producție responsabile; 13) Acțiune climatică; 14) Viață activă; 15) Viață terestră; 16) Pace, justiție și instituții eficiente; 17) Parteneriate pentru realizarea obiectivelor. Care dintre aceste obiective e mai important? Toate sunt importante, se intersectează.

Uniunea Europeană a dorit de la început să fie lider în implementarea Agendei 2030 și s-a dovedit cel mai activă în ceea ce privește dezvoltarea durabilă. Totuși, încă nu suntem în faza în care UE să fi definit ce vrea prin strategiile sectoriale pentru 2030. Președinția la Consiliul UE în semestrul I din 2019 aduce României oportunitatea de a juca un rol esențial în acțiunea pentru viitorul Uniunii Europene: avem o ocazie unică, să fim un catalizator al deciziilor UE în ceea ce privește Agenda 2030. Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă al Guvernului României s-a pregătit în acest sens.

Președinția Consiliului UE aduce României oportunitatea rolului de catalizator al deciziilor europene în implementarea Agendei 2030.

Pentru implementarea obiectivelor Agendei 2030 în România este important să avem o voință politică. Sub acest aspect, ambele camere ale Parlamentului României și-au declarat susținerea pentru implementarea celor 17 obiective și în aprilie 2016 au adoptat o declarație politică foarte puternică pentru instituționalizarea a ceea ce ne dorim legat de obiectivele Agendei 2030. Pentru consolidarea cadrului instituțional, pe baza declarației, în mai 2017 a fost înființat prin HG nr. 313/2017 Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă, în cadrul Secretariatului General al Guvernului, cu sarcina de a coordona și monitoriza implementarea celor 17 obiective. În momentul de față, relația interinstituțională se face prin abordare multinivel, multitematic, multisectorial.

 

La nivelul guvernului, lucrează Comitetul Interministerial, ministerele și instituțiile publice centrale, Institutul Național de Statistică. Departamentul pentru dezvoltare durabilă colaborează cu Institutul Național de Statistică pentru revizuirea setului de indicatori naționali. Avem 103 indicatori pentru dezvoltare durabilă. În acest moment, se pot urmări „la sânge” 23. Pentru comparație, Suedia, care aplică cel mai bine Agenda 2030, are 80 de indicatori. În total, sunt 240 de indicatori identificați de ONU. La nivelul parlamentului, există Subcomisia pentru dezvoltare durabilă (Comisia pentru politică externă), Consiliul Consultativ pe ODD-uri. La nivelul societății, actorii implicați sunt autoritățile publice locale, organizațiile regionale, mediul academic, sectorul privat, organizațiile profesionale, societatea civilă (ONG-uri, cetățeni). Succesul implementării Agendei 2030 necesită implicarea tuturor actorilor interesați.

Ce am făcut noi, Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă, până acum? Am coordonat revizuirea strategiei din 2008, scopul revizuirii (făcute în perioada 5 septembrie 2017 – 20 septembrie 2018) fiind evaluarea implementării și punerea de acord cu obiectivele Agendei 2030. Am elaborat Strategia Națională pentru Dezvoltare Durabilă a României, structurată pe cele 17 ODD-uri. Strategia stabilește prioritățile naționale, ținte și măsuri necesare pentru implementare și monitorizare.

În centrul atenției se află cetățeanul. Definitivarea s-a făcut prin consultare publică, în cadrul căreia s-au desfășurat trei întâlniri pregătitoare, o conferință de lansare, opt seminarii regionale, o conferință națională cu mediul academic, o dezbatere națională cu reprezentanții societății civile, patru întâlniri ale Comitetului de redactare, o întâlnire cu reprezentanții ministerelor, o întâlnire cu Subcomisia de dezvoltare durabilă din parlament, o dezbatere națională cu institutele de cercetare, o dezbatere națională cu mediul de afaceri, o dezbatere națională cu sindicatele, procedura de evaluare de mediu – decizia etapei de încadrare. La aceste acțiuni au participat în total aproximativ 1.100 de persoane.

Abordarea holistică a Strategiei Naționale pentru Dezvoltare Durabilă a României necesită și o schimbare în structura instituțională, pentru a fi implementată cu succes. În acest sens, strategia solicită înființarea: Comitetului Interdepartamental pentru Dezvoltare Durabilă, condus de prim-ministru; a nucleelor pentru dezvoltare durabilă în fiecare instituție relevantă, alcătuite din experți în dezvoltare durabilă; a Consiliului Consultativ pentru Dezvoltare Durabilă, alcătuit dintr-un grup de specialiști din mediul academic, cercetare și societatea civilă, cu rolul de a oferi consultanță, suport științific și tehnic, de a iniția și de a elabora documente programatice și metodologii. Totodată, strategia propune și facilitarea înființării unei coaliții pentru dezvoltare durabilă, formată din reprezentanți ai societății civile (inclusiv din mediul privat).

Implementarea și monitorizarea Strategiei Naționale pentru Dezvoltare Durabilă a României impune elaborarea unui plan de acțiune care are ca scop materializarea obiectivelor. Acest plan va ține seama de propunerile transmise de toate organizațiile în faza de consultare și dezbatere publică a strategiei. Departamentul pentru dezvoltare durabilă va asigura raportarea periodică a rezultatelor către UE și ONU.

În timpul exercitării de către România a președinției Consiliului UE, reprezentantul departamentului va prezida grupul de lucru (Working Party) pentru implementarea Agendei 2030 pe lângă Consiliul UE. Pe 16 aprilie 2019, departamentul, împreună cu Ministerul Afacerilor Externe și în parteneriat cu UNECE, va organiza la București o conferință la nivel înalt pe tema parteneriatelor pentru implementarea Agendei 2030, la care vor fi reprezentate Uniunea Europeană, Parteneriatul Estic, Asia Centrală, Balcanii de Vest.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Provocările Fiscale în Sectorul Petrolului și Gazelor Naturale din România

de Tănase Stamule decanul Facultății de Administrarea...

Sectorul turistic se așteaptă la un 2024 puternic 

Turismul internațional este așteptat să recupereze în 2024 pe...

HIDROELECTRICA: Barajului Izvorul Muntelui – în perfectă siguranță după seism

În data de 28 martie 2024, în regiunea Moldova,...

Prevenirea fraudei: investiție-cheie pentru succesul businessului

de Denisa Simion (foto), Manager, Consultanță Financiară, Servicii Corporate...