Pentru sistemul bancar, implementarea pe scară largă a soluțiilor digitale și valorificarea la maxim a potențialului lor de aplicabilitate duce la creșterea satisfacției clienților, dar și la extinderea bazei de clienți și la reduceri de costuri, ceea ce, în final, se va transfera tot în beneficiul consumatorilor prin reduceri de tarife pentru accesul și derularea diferitor operațiuni financiar- bancare.
Atractivitatea generală a economiei românești în fața investitorilor străini, cât și îmbunătățirea competitivității în orice domeniu, prin asigurarea unui teren de acces în condiții simple și egale la aplicații și servicii de plăți, investiții, împrumut și depozitare, sunt consecințe directe ale digitalizării în domeniul financiar-bancar.
Adoptarea tehnologiilor digitale în serviciile financiar bancare adresează un orizont de așteptare și cerințe ale consumatorilor privind simplificarea accesului la operațiuni bancare prin intermediul noilor tehnologii informaționale și de telecomunicații, crescând totodată gradul de incluziune financiară a persoanelor din zonele mai puțin dezvoltate.
Studiile arată că: din punct de vedere statistic, rata de participare la tranzacții online a consumatorilor din România este de 12% față de 55% în UE; că există un număr foarte mare de tranzacții cash în România, 94% față de 68% în vestul UE; de asemenea, că rata de participare la tranzacții online a IMM-urilor din România este de 7% față de 17% în UE – cea mai scăzută proporție de întreprinderi cu un grad ridicat de intensitate digitală.
Dezvoltările tehnologice generează probleme de competitivitate pentru băncile tradiționale. În curând, majoritatea clienților băncilor vor fi „digitali din naștere”, oameni care au crescut în același timp cu tehnologia digitala (Generația Y, Echo Boomers sau Millennials, Generația Z). Această realitate va remodela profund sectorul serviciilor financiare. Produsele financiare sunt virtuale prin definiție, iar Internetul este cel mai bun canal pentru modelele de personalizare instantanee și distribuție digitală, alături de terminalele mobile (Mobile Banking). Tehnologiile moderne permit, de asemenea, implementarea de modele de business asociate cu noi forme ale tranzacțiilor (soluții de plată, e-portofele), noi forme de servicii de intermediere (agregatori de servicii financiare, crowdfunding sau creditare peer-to-peer). Dezvoltarea rețelelor sociale și a tehnologiilor și echipamentelor mobile joacă de asemenea un rol major.

Varianta integrală a articolului este disponibilă doar pe bază de abonament