Din vârf, în groapă și înapoi

Date:

O analiză a pieței de IT, electronice şi electrocasnice 2008-2016

 

Am lucrat în acest domeniu începând din anul 1993, mai întâi ca antreprenor, iar din 1998 ca manager la firme de top: Flamingo Computers, FIT Distribution, Asesoft Distribution. În perioada 2009-2016 am fost CEO la Network One Distribution, cel mai mare distribuitor care activează pe această piață, cu o cifră de afaceri de peste 200 milioane de euro, peste 100 branduri distribuite și peste 200 de angajați. Am ales să vă prezint o analiză a pieței în această perioadă pentru că este cuprinsă între două borne semnificative: în 2008 piața a atins maximul ei de dinainte de criză; 2016 este anul în care piața a reușit să-și egaleze acest maxim. Vorbim deci de 8 ani în care domeniul IT, electronice și electrocasnice s-a chinuit să revină la vânzările din perioada de boom.
Cifrele din grafic, de la care pleacă analiza mea, sunt publicate anual în raportul TEMAX/GFK, raport ce măsoară piața de retail (pentru detalii vezi http://www.gfk.com/ro/noutati/). Observați că în 2008 piața ajunsese la 2,5 miliarde euro, o ștachetă peste care reușește să sară puțin abia anul trecut. În 2009-2010 căderea a fost brutală: piața a pierdut atunci jumătate din cifra de afaceri. Șocul a fost puternic, iar refacerea a fost dificilă. Recuperarea pieței s-a produs în alți 6 ani, cu o rată medie de creștere de 13%. Criza puternică urmată de o recuperare lentă a fost de fapt parcursul întregii economii.


Să vedem însă care au fost tendințele majore din perspectiva categoriilor de produse din sectorul analizat. Piața de IT și telecomunicații au reprezentat împreună, în fiecare an, aproape jumătate din totalul pieței. Dar între 2008 și 2016 s-au inversat cifrele celor două piețe. Astfel, dacă în 2008 piața de IT era peste 800 milioane de euro, în 2016 aceasta a ajuns la puțin peste 400 milioane de euro. În același timp, piața de telecom a crescut de la sub 400 de milioane la peste 800. Dacă ne uităm fiecare în buzunar la acest mic aparat denumit smartphone o să găsim principalul vinovat pentru această inversiune. Tot în aceeași perioadă, numărul de calculatoare desktop a scăzut de la aproape 1 milion de unități în 2008 la o sută de mii în 2016. Acestea au fost înlocuite la început de laptop-uri și mai apoi de tablete și smartphone-uri, schimbând modul în care muncim și trăim. Aceste schimbări au reprezentat o provocare pentru comercianții tradiționali de produse IT, care au trebuit să-și reinventeze business-ul, extinzându-l cu servicii sau cu categorii noi de produse. De altfel, această perioadă a venit cu un număr semnificativ de insolvențe și falimente în rândul retailerilor care nu au reușit să se reinventeze suficient de repede: Ultra Pro, Domo, Flamingo, Depozitul de Calculatoare, Daniel Expert, sunt câteva din numele mai mari care au dispărut. Flanco este un exemplu de companie care a reușit să iasă din insolvență și să se reinventeze.
Cealaltă jumătate de piață este dominată de trei categorii: electrocasnice mari, electrocasnice mici și electronice. Produsele electrocasnice mari și cele electronice au evoluat într-un ritm similar cu piața. Trebuie, totuși, remarcat că piața de electrocasnice mici aproape s-a dublat în 2016 față de 2008. O posibilă explicație pentru această dublare este gradul de sofisticare al consumatorului din România, care a început să-și cumpere dispozitive specializate pe tipuri de operațiuni. Spre exemplu, robotul tradițional, multifuncțional, de bucătărie a fost completat cu mai multe dispozitive: juicer, slow juicer, blender, power blender etc.

appliances
Marii perdanți au fost piața de foto și cea de imprimante, care au scăzut la jumătate. Pentru piața de foto, responsabilitatea acestei scăderi este dată de același dispozitiv din buzunar, smartphone-ul, care a înlocuit multe din camerele foto și video care se vindeau înainte. În ceea ce privește piața de printing, scăderea a venit natural, ca o consecință a utilizării din ce în ce mai puțin a documentelor tipărite în mediul de business. Încă nu am ajuns, și probabil nu vom ajunge niciodată, la un „paperless office”, dar reducerea consumului de hârtie este un trend clar.
Din punct de vedere al companiilor de pe piață, criza a adus cu sine rafinarea sectorului sau, cum se spune popular, „s-a cernut bobul de neghină”. După estimarea mea, peste 1000 de firme din domeniul IT, electronice și electrocasnice au intrat în insolvență în această perioadă. O mare parte dintre acestea au și dispărut. Mai ales în domeniul online: Elka, Oktal, Koyos, Shop IT, Kelion, Grifon DC Shop, Euro Computer etc. Unele site-uri operate de aceste firme mai există și acum, dar sunt operate de alte companii. Întrucât bariera de intrare pe piața online a fost și rămâne destul de mică, în această perioadă a fost o explozie a numărului comercianților online. Dar cine se încumetă să intre pe această piață află imediat cât de acerbă este competiția. Fără un diferențiator clar, altul decât prețul produsului, nu sunt multe șanse de reușită. Pentru unii jucători, cheia dezvoltării au fost fondurile de investiții care au alimentat creșterea până la momentul monetizării ei. Așa au crescut eMag.ro și elefant.ro, ambele având ca acționari fonduri de investiție.
Astăzi, piața este dominată de doi mari jucatori. Altex și eMag au împreună 46% din piață în 2016. Ponderea comerțului online din total piață a crescut de la sub 5% în 2008 la peste 25% în 2016. Vânzarea produselor IT prin magazinele de tip Hypermarket și Cash & Carry a scăzut semnificativ. Dacă în 2008 acestea erau produsele ancoră – generau trafic și aduceau în mod tradițional clienții în magazin –, acum acestea sunt mai degrabă produse reziduale, cu spațiu redus de expunere la raft. Estimarea mea personală: scădere de la circa 30% în 2008 până la maxim 10% în 2016.
Ce poate aduce viitorul? Cred că vom asista în continuare la consolidări ale afacerilor din retail pe un trend al pieței care va continua să crească ca valoare, dar cu creșteri mai mici de 10% pe an. Valoarea pieței de IT, electronice și electrocasnice este în continuare mică pentru că marii jucători regionali să fie interesați să investească pe piața din România. Fondurile de investiții au investit deja în mai multe afaceri online, iar în domeniul retail tradițional singura companie care merită atenția este Altex, dar care reușește să crească cu rate impresionante (40% în anul 2016 față de 2015) și fără capital din afară. Estimez că nu vom vedea noi investitori în perioada următoare. Sper ca maximul de 2,5 miliarde euro atins în 2016 să nu fie un semn al unei noi crize. Dar, așa cum am învățat în 2008, economia funcționează în cicluri și orice om de afaceri știe azi că după creștere economică urmează stagnare, apoi scădere, apoi iar stagnare. Ciclul se repetă la anumite intervale de timp. Rămâne în piață doar cel care este permanent atent la schimbarea mediului de business și capabil să se reinventeze constant.

Razvan Ziemba
Razvan Ziemba
consultant business

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Accelerator pentru creșterea nivelului de profesionalizare a industriei Influencer Marketing

Start-up-ul MOCAPP anunță o nouă ediție a programului de...

Mentorat, coaching și granturi pentru femeile antreprenor  

ING Bank România și Visa anunță lansarea programului She’s...

Parteneriat Consiliul Patronatelor ESG din România – Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin

Consiliul Patronatelor ESG din România (CPESGR) anunță că „a...

Oana Popescu, nou partener al companiei Crosspoint Real Estate

Compania de consultanță imobiliară Crosspoint Real Estate anunță numirea...