O analiză a pieței de IT, electronice şi electrocasnice 2008-2016

 

Am lucrat în acest domeniu începând din anul 1993, mai întâi ca antreprenor, iar din 1998 ca manager la firme de top: Flamingo Computers, FIT Distribution, Asesoft Distribution. În perioada 2009-2016 am fost CEO la Network One Distribution, cel mai mare distribuitor care activează pe această piață, cu o cifră de afaceri de peste 200 milioane de euro, peste 100 branduri distribuite și peste 200 de angajați. Am ales să vă prezint o analiză a pieței în această perioadă pentru că este cuprinsă între două borne semnificative: în 2008 piața a atins maximul ei de dinainte de criză; 2016 este anul în care piața a reușit să-și egaleze acest maxim. Vorbim deci de 8 ani în care domeniul IT, electronice și electrocasnice s-a chinuit să revină la vânzările din perioada de boom.
Cifrele din grafic, de la care pleacă analiza mea, sunt publicate anual în raportul TEMAX/GFK, raport ce măsoară piața de retail (pentru detalii vezi http://www.gfk.com/ro/noutati/). Observați că în 2008 piața ajunsese la 2,5 miliarde euro, o ștachetă peste care reușește să sară puțin abia anul trecut. În 2009-2010 căderea a fost brutală: piața a pierdut atunci jumătate din cifra de afaceri. Șocul a fost puternic, iar refacerea a fost dificilă. Recuperarea pieței s-a produs în alți 6 ani, cu o rată medie de creștere de 13%. Criza puternică urmată de o recuperare lentă a fost de fapt parcursul întregii economii.

Varianta integrală a articolului este disponibilă doar pe bază de abonament