Autoritatile fiscale ar putea sa faca mai mult pentru a folosi intregul potential al noilor tehnologii pentru a reduce povara conformarii fiscale a contribuabililor, releva editia 2019 a raportului anual Paying Taxes realizat de PwC impreuna cu Banca Mondiala.

 

Raportul arata ca rezultatele medii globale in ceea ce priveste conformarea companiilor din punct de vedere fiscal sunt aproape neschimbate fata de editia de anul trecut in ceea ce priveste patru parametri cheie: timpul de conformare (237 de ore), numarul de plati (23,8), rata totala a taxelor si contributiilor sau TTCR (40,4%) si indexul post- declarare (59,6 puncte din 100).

 

Raportul Paying Taxes 2019 face o comparatie intre felul in care sunt taxate companiile in 190 de economii. Acesta analizeaza usurinta platii taxelor din fiecare tara participanta la studiu, prin raportare la o companie ipotetica, de dimensiuni medii.

 

De asemenea, România ocupă locul 49 în clasamentul global PwC Paying Taxes 2019 întocmit de PwC și parte a raportului Doing Business al Băncii Mondiale. Raportul PwC Paying Taxes, care măsoară ușurința cu care o companie medie își poate plăti taxele și impozitele, analizează 190 de economii din întreaga lume.

 

 

Studiul Paying Taxes 2019 ilustreaza modul in care evolutiile in materie de tehnologie fiscala, a tehnologiilor de raportare in timp real si a analizelor de date transforma capacitatile administratiilor fiscale. Cateva economii dezvoltate au continuat imbunatatirea sistemelor fiscale si au extins beneficiile acestora, atat pentru contribuabili, cat si pentru autoritatile fiscale. In acest fel au inregistrat scaderi semnificative in ceea ce priveste timpul petrecut pentru a pregati, a depune si a plati taxele, dar si in privinta reducerii numarului de plati.

 

 

Clasamentul pentru ediția 2019 a Paying Taxes se bazează pe analiza indicatorilor fiscali valabili pentru anul 2017 și ia în calcul numărul plăților realizate de o firmă medie pentru a-și îndeplini obligațiile fiscale, orele necesare conformării cu legislația fiscală și rata totală de impozitare, adică ponderea impozitelor, taxelor și contribuțiilor suportate de o firmă ca procent din profituri.

 

România se clasează înaintea altor țări din Europa Centrală și de Est în ceea ce privește ușurința cu care companiile își pot plăti taxele, devansând Bulgaria (locul 92), Ungaria (locul 86) și Polonia (locul 69), însă în urma performerilor regionali: Țările Baltice (Letonia – locul 13, Estonia – 14, Lituania – 18).

 

 

Cu toate acestea, raportul constata faptul ca progresele inregistrate  in 2017 sunt relativ mici la nivel global. Faptul ca schimbarile la nivelul mediei globale sunt minore, in ciuda faptului ca 113 economii au introdus reforme fiscale in aceasta perioada, sugereaza ca acestea sunt limitate (raportul nu include reformele fiscale din Statele Unite care au fost introduse in 2018, din cauza inchiderii perioadei de colectare a datelor pentru editia aceasta a studiului Paying Taxes). De asemenea,schimbarile mici la nivelul mediei globale evidentiaza  faptul ca implementarea de noi tehnologii pentru conformarea fiscala poate creste povara administrativa, cel putin pe termen scurt, si ca o asemenea implementare necesita planificare atenta si consultare in avans.

China, de exemplu, a intreprins, in mod sustinut, o serie de reforme in ultimii ani, inclusiv o mai buna comunicare intre autoritatile fiscale si contribuabili, noi sisteme online pentru depunerea documentatiei si plata impozitelor, perfectionarea formarii autoritatilor fiscale si a contribuabililor si integrarea diferitelor sisteme fiscale.

 

In timp ce multe dintre economiile analizate au facut imbunatatiri substantiale ale sistemelor fiscale in ultimii ani, concluziile raportului sugereaza, de asemenea, ca unele dintre acestea intampina dificultati in implementarea depunerii si platii online din cauza lipsei infrastructurii IT, a barierelor culturale si a legislatiei complexe.

 

Per ansamblu, concluziile raportului Paying Taxes 2019 sustin tendintele prezente inca din prima editie a acestuia din anul 2004:

 

  • Timpul mediu necesar pentru conformare a scazut cu 84 de ore, iar numarul mediu al platilor cu 10,3 puncte din anul 2004 pana in prezent – imbunatatirea ambilor indicatori fiind datorata tehnologiei;
  • In anul 2017, impozitul pe profit a scazut in 58 de economii si a crescut in 37, in vreme ce contributii pentru angajati  au scazut in 17 tari si au crescut in 39. Aceasta tendinta, pe care o au mai multe economii, de a reduce componenta de taxare si contributii pentru impozitul pe profit si a o creste pe cea pentru munca a fost observata in fiecare an incepand cu 2005;
  • In medie, procesul de returnare a taxei pe valoare adaugata (TVA) dureaza 19,2 saptamani in tarile dezvoltate, dar perioada este de peste doua ori mai mare in tarile in curs de dezvoltare (44 de saptamani).

 

De asemenea, raportul analizeaza impactul pe care il au diferitele niveluri de reglementare si competente asupra aplicarii legislatiei fiscale prin intermediul inspectiilor fiscale. O inspectie  poate varia foarte mult in ceea ce priveste durata si complexitatea – contribuabilii pot petrece pana la 128 de ore pentru a colecta informatiile necesare inspectorilor fiscali, desi pentru unii acest proces dureaza doar cateva ore. Este esentiala imbunatatirea calificarii inspectorilor fiscali pentru a asigura functionarea eficienta a unui sistem fiscal. 97% dintre economiile analizate ofera cursuri de pregatire si functionare angajatilor din sistemul fiscal, dar, numai 35% dintre economii ofera aceste cursuri in mod regulat.

 

Raportul Paying Taxes noteaza, de asemenea, faptul ca guvernele vor trebui sa ia in considerare modul in care noile tehnologii afecteaza natura si tiparele de ocupare a fortei de munca, generarea de profit si impactul asupra fluxurilor de venit care sunt disponibile pentru a fi impozitate.

 

„Tehnologia transforma natura locurilor de munca disponibile si a calificarilor necesare pentru a le putea ocupa.  Acest lucru va necesita investitii mai mari in capitalul uman, in special in sectorul invatarii si al dezvoltarii. In consecinta, este vital ca guvernele sa poata intelege provocarile viitoare si modul in care acestea pot dezvolta o rezistenta in ceea ce priveste impozitarea pe termen lung. Speram ca acest raport va fi de un real folos tuturor celor interesati in a construi sistemele fiscale mai eficiente, fie ca activeaza in interiorul guvernelor, al companiilor private, al sistemelor de invatamant sau al societatii civile”, spune Rita Ramalho din cadrul Bancii Mondiale.

 

„Acest raport evidentiaza faptul ca, atunci cand sunt implementate in mod strategic, noile tehnologii pot fi extrem de eficiente, atat pentru autoritatile fiscale, cat si pentru contribuabili. Totusi, este important de mentionat faptul ca imbunatatirea sistemelor fiscale nu vine doar prin simpla utilizare a   tehnologiei. Sistemele fiscale care sunt simple, coerente, bine intelese, si administrate in mod corespunzator, pot contribui la reducerea barierelor pe care companiile le intalnesc atunci fac trecerea de la economia informala, nefiscalizata, la cea fiscalizata. Astfel de sisteme pot mari baza de impozitare si creste veniturile statului fara a fi nevoie de introducerea de noi taxe. Pentru a face acest lucru, profesionistii in domeniul fiscal si factorii de decizie politica trebuie sa aiba acces la abilitatile si cunostintele corecte, iar tehnologia poate oferi suport in acest sens” a spus Andrew Packman, Liderul departamentului de transparenta fiscala si contributie fiscala din cadrul PwC.

„Poziționarea României în prima treime a clasamentului global este un rezultat pozitiv, dacă o privim individual. Dacă analizăm în totalitate climatul economic în care România evoluează, devine foarte clar că este nevoie ca autoritățile fiscale să continue investițiile în infrastructura fiscală și în tehnologie. Cu cât gradul de informatizare și tehnologizare al autorității fiscale este mai ridicat, cu atât poziția în clasament va fi mai bună. Și asta se vede foarte bine la Țările Baltice, care ocupă poziții fruntașe în clasament. Noile tehnologii de  raportare financiară pot eficientiza procesele interne ale autorităților fiscale, inclusiv mecanismele de control și verificare fiind, în același timp, și în folosul contribuabililor”, spune Daniel Anghel, Liderul Departamentului de consultanță fiscală și juridică, PwC România.

Clasarea țărilor din regiune este, în linii mari, similară cu cea de anul trecut. Se observă, însă, deteriorarea poziției Poloniei, care a coborât 18 poziții față de anul trecut, ca urmare a creșterii numărului de raportări fiscale. De cealaltă parte, Ungaria a avut o îmbunătățire a poziției în clasament,  urcând 7 locuri, până pe locul 86. Deși a recuperat considerabil, Ungaria este încă departe de poziția 77, pe care o ocupa acum doi ani.

 

Rata totală de impozitare măsoară ponderea taxelor și contribuțiilor suportate de către o firmă ca procent din profit. În clasamentul din acest an, rata totală de impozitare în România este de 40%, printre cele mai mici la nivel regional, în linie cu media globală de 40,4%.

În ceea ce privește timpul necesar conformării cu legislația fiscală, România este printre performerii Europei Centrale și de Est, cu 163 de ore pe an. La nivel global este nevoie, în medie, de 237 de ore.

În privința numărului plăților de impozite și taxe, o companie de talie medie din România trebuie să efectueze 14 plăți anual, similar cu situația de anul trecut. Statele baltice, împreună cu Polonia sunt printre cele mai eficiente din acest punct de vedere. Media globală este de 24 – similară cu anul trecut.

*Indicatorul ia în calcul posibilitatea plății online a taxelor. Acolo unde aceasta există, chiar dacă plata are loc lunar, aceasta se contabilizează ca o singură plată anual.

Despre raportul Paying Taxes 2018

Paying Taxes 2019 ia în calcul toate taxele și contribuțiile obligatorii pe care o companie de talie medie le are de achitat în decurs de un an. Taxele și contribuțiile calculate includ impozitul pe profit,  contribuțiile sociale și taxele cu forța de muncă plătite de angajator, impozitele pe proprietăți, taxele pe transferuri de proprietate, impozitul pe dividende, impozitul pe câștigurile de capital, taxele pe tranzacții financiare, taxele de colectare a deșeurilor, impozitele pe flotă și taxele pentru drumuri și alte mici taxe și impozite.

Raportul Paying Taxes analizează ușurința plății taxelor în 190 de economii din întreaga lume prin luarea în calcul a trei mari indicatori: rata totală de impozitare, care măsoară ponderea taxelor și contribuțiilor suportate de către o firmă ca procent din profit, timpul necesar conformării cu legislația fiscală, adică numărul de ore pe care le alocă firma în cauză pentru a respecta obligațiile de raportare și de plată a taxelor impuse, și numărul de plăți pe care trebuie să le facă o companie pentru a-și îndeplini obligațiile fiscale.

 

 

Despre Grupul Bancii Mondiale

Grupul Bancii Mondiale este, la nivel global, una dintre cele mai mari surse de finantare si cunostinte pentru tarile in curs de dezvoltare. Este compusa din cinci institutii asociate: Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare si Asociatia Internationala de Dezvoltare, care impreuna formeaza Banca Mondiala; Corporatia Financiara Internationala, Agentia de Garantare Multilaterala a Investitiilor si Centrul International de Reglementare a Diferendelor din Domeniul Investitiilor. Fiecare institutie joaca un rol distinct in in misiunea de lupta impotriva saraciei si de imbunatatire a standardului de viata pentru cetatenii tarilor in dezvoltare. Mai multe informatii sunt disponibile la www.worldbank.org, www.miga.org, and www.ifc.org.