Pentru a doua oară în acest an, în luna februarie, consemnăm în România o scădere a pieței totale, de data aceasta ceva mai puternică, respectiv –26,9% comparativ cu luna similară a anului anterior. Astfel, după 2 luni din 2020, se consemnează o scădere generală a pieței auto de 20,2% comparativ cu aceeași perioadă din 2019.

In acest context, este de reținut faptul că evoluția din România este în linie cu cea din Europa și, într-o oarecare măsură, poate fi explicată de conjunctura pieței, generată de respectarea unor obiective de emisii CO2 mai severe pentru anul 2020, fapt ce este posibil să fi stimulat, înmatricularea mai rapidă a unor unitați în decembrie 2019.

În continuare, în România, vânzările sunt susținute, în principal, de către persoanele juridice, care, după 2 luni din anul 2020 realizează 62% din totalul achizițiilor de autoturisme, cele fizice realizând restul de 38%. Referitor la achizițiile de autoturisme noi din UE, este relevantă situația din țările Europei de Vest, care, după primele 2 luni din 2020, înregistrează pe ansablul grupului (conform LMC Automotive www.lmc-auto.com), o evoluție generală negativă (-7,7%) comparativ cu aceeasi perioada din 2019 http://www.apia.ro/informatii/comunicate-de-presa/. Pe de altă parte, aceasta evolutie mai putin favorabila este explicabila si prin scaderea productiei de automobile realizata in Europa in anul 2019, respectiv -4,3% (conform Organizatiei Internationale a Constructorilor de Automobile – OICA).
Analiza sectorială. Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 6.214 unități, urmată de către Volkswagen, cu 2.363 unități, Renault 2.134 unități, Skoda, 1.822 unități și Ford 1.578 unități. Autoturisme – top mărci. După două luni din 2020, Top10 este condus de către Dacia, cu cele 5.744 unități (27,3% cotă de piață, realizată pe un volum în scădere cu 38,1% față de 2019), urmată de Volkswagen cu 2.005 unități (9,5% cotă de piață și un volum în creștere cu 28,5% față de 2018), Skoda 1.822 unităţi (8,7% din total piață și un volum în creștere cu 3,8%), Renault 1.790 unități (8,5% cota de piata, si un volum mai mic cu 14,1%), Hyundai 1.548 unități (7,4% cotă de piață și un volum mai mare cu 27,3%), Toyota 1.156 unități (5,5% cotă de piață și un volum mai mic cu 4,5%) și Ford 1.034 unități (4,9% cotă de piață și un volum în scădere cu 47,2%).

Pe modele, cu cele 2.435 unități vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model după 2 luni din 2020, urmat de Dacia Duster cu 1.473 unități, Dacia Sandero cu 1.376 unități, Skoda Octavia cu 998 unități și Renault Clio cu 768 unități.

Analizând segmentarea pe clase, după 2 luni ale anului 2020, remarcăm faptul că doar 2 segmente sunt în teritoriul pozitiv, respectiv F (+3,7%) și D (+2,9), celelalte fiind în teritoriul negativ, după cum urmează: C (-32,9%), A (-32,2%), E (-21,4%), B (-15,3%), Sport (-11,9%), SUV (-3,2) și MPV (-2,5).

In funcţie de tipul de combustibil al achizițiilor de autoturisme, în luna februarie, numărul autoturismelor cu combustibili alternativi a scăzut cu 20,7% față de luna precedentă, pe fondul scăderii generale a pieței, dar, probabil și datorită așteptării începerii programelor Rabla Clasic și Rabla Plus. Cu toate acestea, cota acestora în total piață a crescut la 6,4%. Pe ansamblul celor 2 luni de până acum, autoturismele pe benzină continuă să dețină cea mai mare pondere, respectiv 66,1% din total (în scădere față de cota înregistrată anul trecut, 66,6%). (Fig.3). In ceea ce privește motorizările diesel, deși ponderea acestora a crescut cu 2,7pp față de prima lună a anului 2020, după primele 2 luni din acest an ponderea acestora s-a redus cu 1,3pp față de cea înregistrată anul trecut (de la 29,2% la 27,9%).

In schimb, în cazul autoturismele rulate nou intrate în parc (import), raportul diesel / benzină este net în favoarea celor diesel care reprezintă 76,7% din total.


La acest subiect (evoluție diesel), apreciem necesar să reiterăm mențiunea făcută și cu alte ocazii: motoarele diesel de ultimă generație (Euro6d) au emisii poluante comparabile cu cele pe benzină, având, în plus, emisii de CO2 mai mici cu cca. 15%-20% la modele cu echipări similare. In plus, respectarea obiectivelor stabilite pentru următorii ani în ceea ce privește reducerea emisiilor de CO2 (atât de către constructorii de automobile, cât și de către Statele semnatare ale acordului de la Paris-COP21), depinde, cel puțin pe termen mediu, în bună măsură, de o mai mare penetrare pe piață a autoturismelor dotate cu motoare diesel de ultimă generație.

Autoturismele “verzi“ (electrice și hibride). Pe subcategorii, consemnăm o creștere consistentă de 63,8% la autoturismele full electrice și o creștere de 101,8% (dublu) la cele plug-in.

Pe de altă parte și autoturismele hibride înregistrează o creștere de 3,3%. In acest context, remarcaăm, ca și până acum, impactul pozitiv al Programului Rabla Plus din perioada 2017-2019, care a generat o evoluție puternic crescătoare pe acest segment de autovehicule (ex: creștere de 14,4 ori pe segmentul automobilelor cu alimentare electrică).

O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4). Acestea reprezintă 22,8% din totalul achizițiilor realizate în anul 2020, pe un volum total de 4.801 unități, inferior (-3,4%) celui consemnat în 2019.

DISTRIBUIȚI