Articol preluat de pe jurnalul.ro

În ultimii ani, piaţa gazelor naturale a fost bruscată printr-o serie de iniţiative legislative care au avut un efect negativ atât asupra producătorilor, cât şi a consumatorilor. Măsurile impuse din dorinţa de a strânge cât mulţi bani la buget nu şi-au atins scopul, dar, în schimb, au afectat securitatea aprovizionării cu gaze pe termen lung. Preţurile mai mici de pe piaţa internă stimulează în această perioadă furnizorii să exporte gazele din producţia locală pentru a obţine preţuri mai mari, dar acest comportament ne-ar putea penaliza în perioada rece. Pe fondul unor temperaturi scăzute și al unui consum mai mare de gaze naturale, există pericolul ca gazele din producţia internă să fie disponibile doar în cantităţi mici şi atunci vom fi obligaţi să apelăm la importuri scumpe. Despre toate acestea şi despre ce ar trebui schimbat pentru a avea o piaţă a gazelor naturale funcţională şi cu preţuri corecte Adrian Stoica, redactor sef adjunc la Jurnalul National a stat de vorbă cu Dumitru Chisăliţă (foto), expert în piaţa de petrol şi gaze, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă.

1. Cât de pregătită este România în ceea ce priveşte aprovizionarea cu gaze în iarna care se apropie?

Piața de gaze naturale din România a prezentat în ultimul an o evoluție atipică, datorită multiplelor modificări aduse de legislația primară și legislația secundară, precum:
* abrogarea OUG 114;
* liberalizarea totală a pieței de gaze;
* programul de Gas Release Price (GRP);
* ridicarea obligațiilor stabilite pentru stocurile minime pe care furnizorii trebuie să le realizeze, urmată la puțin timp de eliminarea pe viitor a acestor obligații.
La acestea s-a adăugat o supraofertă de gaze pe piață, datorată, pe de o parte, iernii blânde 2019/2020 și, pe de altă parte, cantităților mari de gaze depozitate anterior datei de 31 decembrie 2019, ca urmare a pericolului existent la acel moment de sistare a gazelor care tranzitau Ucraina spre Europa Centrală şi de Est.
Această situație ne plasează astăzi într-o conjunctură întâmplător favorabilă, în cazul unei ierni 2020/2021 ușoare. În situația în care prognozele de iarnă blândă nu se realizează, lucrurile pot aduce crize locale în aprovizionarea cu gaze a consumatorilor. În România, prețul gazelor dictează confortul consumatorilor și acest lucru este sesizabil de aceștia mai ales în timpul iernii. Noile și multele reglementări puse în aplicare fără studii de impact nu acoperă deficiențele sectorului de gaze naturale, riscând astfel securitatea aprovizionării cu gaze a României atât iarna următoare în situația unor temperaturi extreme, cât și pe perioade lungi. 

Securitatea aprovizionării cu gaze naturale a României depinde, pe termen lung, de dezvoltarea resurselor interne de gaze naturale, onshore și offshore. La orizontul anului 2030, cel mai mare aport de securitate a aprovizionării îl pot aduce zăcămintele din Marea Neagră. Programul de Gas Release Price (GRP) poate reprezenta încă un impediment în acest sens.

Atât OUG 114 din 2019, cât și programul de Gas Release Price (GRP) din 2020 sunt acte legislative care s-au constituit într-un veritabil atentat asupra producătorilor autohtoni de gaze, promovând importurile de gaze. Aceste abordări nu fac nimic altceva decât să erodeze industria de hidrocarburi, riscând să o aducă în rândul altor industrii care sunt pe cale de dispariție. 

2. Cum arată liberalizarea pieţei gazelor naturale pentru persoanele fizice la 3 luni de la demararea procesului? 

Conform datelor furnizate de ANRE, la 3 luni de la liberalizarea totală a pieței de gaze, doar 10% din consumatorii casnici care erau în sistem nereglementat au ales să-și negocieze contractele de furnizare de gaze. Un număr extrem de mic, ținând cont de următoarele aspecte:
* 1 iulie 2020 piața de gaze a fost liberalizată total, astfel încât ne găseam într-o situație de impunere a unei obligativități;
* Prețul mediu al gazelor naturale marfă, în această vară, a scăzut cu 50% față de anul 2019, conform ANRE.
* Economiile în bugetul familial puteau ajunge până la 600 lei/an prin renegocierea contractului de furnizare.
Facturile lunii noiembrie 2020, care vor fi vizibile în luna decembrie 2020, ar putea aduce un val de indignare din partea unor consumatori de gaze și să determine intenții de schimbare a furnizorului, dar cred că puține se vor materializa, de teama ca în plin ger să nu rămână fără gaze. Astfel, consider că nu vor exista modificări importante în numărul românilor care vor alege să schimbe furnizorul de gaze în următoarea perioadă.

Continuarea articolului pe jurnalul.ro

DISTRIBUIȚI