Interviu cu Demis Ghindeanu, fondator Pony Car Sharing

Cum anume vrea Pony Car Sharing să revoluționeze traficul din România?
Nu e chiar o idee așa revoluționară, în sensul că mai există pe afară, în țările vestice. Noi, în schimb, am fost primii și suntem cei mai mari din România cu genul acesta de business, car sharing, lansată în 2016 la Cluj. La Cluj, pentru că am vrut un oraș cumva mai înclinat către tehnologie; știm prea bine, Clujul are foarte mulți locuitori care lucrează în industria aceasta. În momentul acela era smart city și știam noi că ce se întâmplă în Cluj era în ideea aceasta de smart. Atunci am spus că ar fi cel mai potrivit să mergem să deschidem la Cluj business-ul acesta, plus că a contat foarte mult și suprafața orașului. În genul acesta de business este importantă suprafața orașului raportată la numărul de mașini.
În ce constă business-ul în sine, în ce constă serviciul de car sharing?
Business-ul în sine este practic o firmă de rent (închiriere) pe termen scurt, clientul plătind cursele pe care le face cu mașinile noastre pe minut, pe oră sau pe zi. Practic, mașinile se găsesc oriunde în oraș, le vezi cu ajutorul unei aplicații pe telefonul mobil, și în momentul în care te apropii de mașina cea mai apropiată o deschizi cu aplicația mobilă. Serviciul are foarte multe beneficii și pentru cei care îl utilizează, dar și pentru oraș. Pentru cei care utilizează aplicația, în primul rând car sharing versus o mașină personală este foarte avantajos din punct de vedere al costurilor. Adică s-a constatat în țările în care există că dacă îți folosești mașina personală mai puțin de 15 000 de kilometri pe an e mai avantajos să folosești o mașină în sistem de sharing decât să o deții. Pentru oraș iarăși sunt niște studii făcute și s-a demonstrat că, pentru fiecare mașină de car sharing care există într-un oraș, cam între șapte și nouă mașini personale rămân acasă. În sensul că oamenii preferă să nu mai vină cu mașina personală.

Ți se pare o soluție ideală de mobilitate pentru un oraș precum Bucureștiul, un oraș cu trafic sufocat?
Sigur, dacă n-ar mai fi șapte mașini în centru capitalei și ar fi una de sharing pe care ar putea-o folosi în mod normal cei șapte posesori de mașini ar fi ideal. Utilizatorii, evident, sunt cei care au permis de conducere minim de un an. Este o soluție pentru cei care merg acum cu mașina personală, să nu o mai folosească, ci să folosească sistemul car sharing, pentru că mașinile noastre sunt mașini mici, mașini de oraș, cu un grad de poluare foarte mic. Avem chiar și mașini electrice în flotă. Vorbim de poluare zero versus mașini personale foarte vechi care nu pot face bine orașului acesta în niciun caz.

Către cine se îndreaptă serviciul Pony Car?
Eu spun că în principal celor care sunt cât de cât în pas cu tehnologia, au un smartphone și știu să îl folosească. Aceștia sunt primii clienți ai noștri, iar vârsta sau veniturile nu contează. Avem clienți și de 60 de ani, și de 21 de ani, și de 45, și corporatiști, și necorporatiști.

Varianta integrală a articolului este disponibilă doar pe bază de abonament