Lamentările (cu tot cu fatalitate) cum că românii nu au vocația creațiilor grandioase și nu pot aspira la poziții de top în ierarhii mondiale se văd serios tulburate odată cu lansarea conceptului de unire a nordului și sudului Europei printr-un canal navigabil de la Gdansk la Galați, gândit a fi cel mai lung din lume (1.900 kilometri), nu numai cu oportunități pentru țările riverane Polonia, Ucraina, Republica Moldova și România, ci și cu deschideri în aria globalizării, spre țările baltice și cele scandinave, ca și spre Rusia, spre zona asiatică. Este prefigurată astfel o unire economică, după cum o caracterizează inițiatorul ei, Petru Schipor, deopotrivă vizionar și profesionist în demersul său. Începutul punerii în operă se datorează companiei sale, Ekkou VP România. Continuarea are nevoie de voință politică asumată, de investiție consecventă și (dacă se poate) de o molipsire serioasă de tenacitate și patriotism de la creatorul și promotorul conceptului.

O cale de unire economică

Nordul și sudul continentului nostru s-ar apropia cu 4.000 de kilometri grație căii navigabile concepute de Petru Schipor. Cu atât s-ar scurta drumul maritim care acum, inevitabil, dă roată conturului european. Ar fi o creație originală, gândită de inițiatorul ei prin logică proprie și prin studierea obiectivă și minuțioasă a posibilităților de valorificare a cursurilor de apă est-europene emblematice Vistula – San – Nistru – Prut, reconfigurate și, în unele locuri, pe o lungime totală de 72 de kilometri, chiar completate prin două canale tehnice de legătură cu totul noi, realizare umană.
Necesitatea concretizării proiectului este cu atât mai mare, cu cât este localizat în „zona cea mai vitregită a Europei, lipsită în momentul de față de infrastructura necesară schimburilor comerciale și comunicațiilor în pas cu vremea”, după cum o caracterizează Petru Schipor, el însuși fiu al zonei, bucovinean. Filozofează cumva rațional: „Trebuie să visăm mai mult decât suntem în stare să facem. Acest canal va deschide porțile către o altă lume, de o parte și de alta a lui oamenii se vor cunoaște, se vor împrieteni, vor face comerț, vor deschide firme, vor trăi într-un ansamblu deschis. Acest canal va însemna o formă de dezvoltare economică, de unire. El e conceput să răspundă mai mult decât unui interes național, este o expresie a globalizării, care va deschide o nouă etapă în traiul oamenilor de pe această parte a Pământului”.

Varianta integrală a articolului este disponibilă doar pe bază de abonament