Un concept economic românesc scurtează cu 4.000 de kilometri distanța navigabilă dintre Marea Baltică și Marea Neagră

Date:

Lamentările (cu tot cu fatalitate) cum că românii nu au vocația creațiilor grandioase și nu pot aspira la poziții de top în ierarhii mondiale se văd serios tulburate odată cu lansarea conceptului de unire a nordului și sudului Europei printr-un canal navigabil de la Gdansk la Galați, gândit a fi cel mai lung din lume (1.900 kilometri), nu numai cu oportunități pentru țările riverane Polonia, Ucraina, Republica Moldova și România, ci și cu deschideri în aria globalizării, spre țările baltice și cele scandinave, ca și spre Rusia, spre zona asiatică. Este prefigurată astfel o unire economică, după cum o caracterizează inițiatorul ei, Petru Schipor, deopotrivă vizionar și profesionist în demersul său. Începutul punerii în operă se datorează companiei sale, Ekkou VP România. Continuarea are nevoie de voință politică asumată, de investiție consecventă și (dacă se poate) de o molipsire serioasă de tenacitate și patriotism de la creatorul și promotorul conceptului.

O cale de unire economică

Nordul și sudul continentului nostru s-ar apropia cu 4.000 de kilometri grație căii navigabile concepute de Petru Schipor. Cu atât s-ar scurta drumul maritim care acum, inevitabil, dă roată conturului european. Ar fi o creație originală, gândită de inițiatorul ei prin logică proprie și prin studierea obiectivă și minuțioasă a posibilităților de valorificare a cursurilor de apă est-europene emblematice Vistula – San – Nistru – Prut, reconfigurate și, în unele locuri, pe o lungime totală de 72 de kilometri, chiar completate prin două canale tehnice de legătură cu totul noi, realizare umană.
Necesitatea concretizării proiectului este cu atât mai mare, cu cât este localizat în „zona cea mai vitregită a Europei, lipsită în momentul de față de infrastructura necesară schimburilor comerciale și comunicațiilor în pas cu vremea”, după cum o caracterizează Petru Schipor, el însuși fiu al zonei, bucovinean. Filozofează cumva rațional: „Trebuie să visăm mai mult decât suntem în stare să facem. Acest canal va deschide porțile către o altă lume, de o parte și de alta a lui oamenii se vor cunoaște, se vor împrieteni, vor face comerț, vor deschide firme, vor trăi într-un ansamblu deschis. Acest canal va însemna o formă de dezvoltare economică, de unire. El e conceput să răspundă mai mult decât unui interes național, este o expresie a globalizării, care va deschide o nouă etapă în traiul oamenilor de pe această parte a Pământului”.

Susținere internațională de top

Raportarea tradițional-afectivă se oglindește într-o proiecție integratoare, modernă: „Conceptul se suprapune pe traiectoria Coridorului Nord-Sud”. Din momentul în care a constatat aceasta, în urma unei expuneri susținute de Petru Schipor la o reuniune a forumului Atlantic Council de la Washington, generalul James L. Jones, fost consilier pe probleme de securitate națională al Statelor Unite, a devenit susținător activ al proiectului românesc. „Așa cum el crede în Coridorul Nord-Sud, așa cred eu în Canalul Navigabil Gdansk-Galați, convins că va veni ziua când, dacă nu eu, în orice caz, un român să pună o bărcuță de hârtie în Nord și s-o așteptăm la noi, la Galați”, spune Petru Schipor.

Întâlnirea cu General James Jones, Co-Chairman, President, Jones Group International, Former Supreme Allied Comander Europe, Former US National Security Advisor to President Barack Obama, Chairman, Brent Scowcroft Center on International Security, Atlantic Council la Atlantic Council Summit Wroclaw - Poland
Întâlnirea cu General James Jones, Co-Chairman, President, Jones Group International, Former Supreme Allied Comander Europe, Former US National Security Advisor to President Barack Obama, Chairman, Brent Scowcroft Center on International Security, Atlantic Council la Atlantic Council Summit Wroclaw – Poland

Îl încurajează în viziunea sa amploarea susținerii internaționale care vede cum se acumulează, crește în consistență. O dovadă este interesul declanșat din partea unor personalități americane, precum Frederick Kempe, președinte și director executiv al Atlantic Council și Richard L. Morningstar, director și președinte fondator al Global Energy Center, reprezentant al secretarului de stat al SUA pentru energie nucleară și fost ambasador în Azerbaidjan. Fostul președinte al Estoniei, Toomas Hendrik Ilves, a apreciat la Security Forum (Varșovia, octombrie 2016) că „Țările baltice sunt direct interesate și susțin acest proiect”, accentuând: „Sunt onorat să aflu că se gândește cineva la o asemenea investiție!”.Actualul vicepremier al Ucrainei pentru integrare europeană și euro-atlantică, Ivanna Klympush-Tsintsadze, activează direct în promovarea conceptului. Fostul președinte polonez, Aleksander Kwaśniewski, și-a exprimat de asemenea adeziunea. A avut prilejul să cunoască proiectul și fostul președinte al Ucrainei, Viktor Iuscenko, cu prilejul Global Citizen Awards 2015 la New York, organizat de Atlantic Council. La nivel organizațional, susținere profesionistă dovedește fundația poloneză de politică externă „Casimir Pulaski”, organizator al Security Forum & NATO. Și-au exprimat modest interesul și autoritățile din Republica Moldova, dincolo de inerentele tatonări în fața grandorii unui asemenea proiect. „Iar mai presus de toți, mă susține Bunul Dumnezeu, pentru că altfel nu aș fi reușit să ajung cu conceptul meu în fața atâtor oameni importanți”, întărește Petru Schipor.

Concept

Beneficii majore

Consolidarea agendei politice regionale europene și transatlantice;
Interconectare economică a UE cu Moldova și Ucraina;
Nouă rută navigabilă la Marea Neagră;
Realizarea de noi poduri între țările riverane;
Dezvoltare energetică;
Irigații și protecție împotriva inundațiilor;
Beneficii sociale și economice pentru comunitățile locale;
Dezvoltare de mediu durabilă.

Dar pe plan intern? Răspunsul interlocutorului este mai degrabă temperat: „La nivel politic, nimeni nu mi-a spus «nu», dar încă nu am găsit pe cineva hotărât să meargă mai departe, să spună «suntem hotărâți să susținem această inițiativă». Poate oamenii consideră că sunt multe altele de făcut, este adevărat, însă când o asemenea realizare este evident că va aduce atâtea beneficii, de undeva trebuie începută”. În șapte ani, de când proiectul a atins o consistență care îl poate recomanda, guvernele s-au succedat, încurajări s-au strâns, dar nu mai mult. Un aderent deosebit s-a dovedit fostul ministru de Externe al României, domnul Lazăr Comănescu. Speranțe sincere își pune acum Petru Schipor „În clarviziunea și expertiza domnului ministru Teodor Meleșcanu și, mai departe, în receptivitatea Guvernului României”, accentuând: „Consider că am ajuns în punctul de unde nu mai pot să continui singur. Trebuie voință politică, o concertare a deciziei. Conceptul, este adevărat, la început a fost o dorință, dar treptat a intrat într-o formă atât de serioasă, încât astăzi nu se mai poate vorbi de o ficțiune”.

Concept1

O regiune mai puternică pentru o Europă mai bună

Compania Ekkou VP și conducătorul ei, Petru Schipor, vor fi prezenți în perioada 6-7 iulie 2017 la Warsaw Global Forum, în Polonia, eveniment ce reunește exponenți ai lumii politice și ai mediului de business, având ca obiective prosperitatea, democrația, securitatea regională și globală. Organizatori sunt Atlantic Council, Fundația Atlantic Council în Europa, sub patronatul președintelui Poloniei, Andrzej Duda, cu onoranta prezență, de curând anunțată, a președintelui SUA, Donald Trump. Tema reuniunii – „From the Baltic to the Black and Adriatic Seas: A Stronger Region for a Better Europe” („De la Marea Baltică la Marea Neagră și Marea Adriatică: O regiune mai puternică pentru o Europă mai bună”) – se prefigurează drept un cadru onorant și de înalt nivel pentru susținerea conceptului românesc și pentru reconfirmarea utilității și actualității lui.

 

Întotdeauna Prutul și-a întins larg mâinile către oameni

Păstrând proporțiile, discuții pe tema Prutului navigabil au început mai intens la inițiativa fundației Carol I în anul 1920. Fundația a prezentat în premieră soluția navigabilă a Prutului, în condițiile naturale și tehnice din acele vremuri. De altfel, încă din 1850 se naviga pe Prut pe o distanță de 300 km, în condiții pur naturale. Originile imediate ale proiectului se regăsesc în ceea ce s-a numit „Concept de amenajare complexă a râului Prut”. Petru Schipor rememorează că în 2009 a fost solicitat să intervină cu specialiști de la SC Hidroconstrucția SA România în cercetarea cauzelor care au declanșat inundațiile ce au distrus digul de protecție a satelor Cotul Morii și Nemțeni de pe malul moldovenesc al Prutului. Acel tragic moment a deschis ideea realizării unui proiect de amenajare a Prutului pe întregul său curs, pe baza tradițiilor și gândirii românești de profil acumulate în timp, dar niciodată ajunse la transpunere deplină în practică. În același an 2009, directorul SC Hidroconstrucția SA, Emil Timofte, i-a înmânat o hartă din 1970 cu tema „Amenajarea hidroenergetică a râului Prut”. Comparativ, a constatat că din cele 12 microhidrocentrale preconizate, nu se construise niciuna, fiind realizat numai barajul Stânca-Costești, obiectiv de înaltă ținută hidrotehnică. Și mai în urmă pe firul timpului, primele proiecte de amenajare a râului Prut datau din 1959-1962, incluse într-un plan național de reconsiderare a resurselor de apă. Încercările de resuscitare, cu tehnica de azi și cu viziunea necesităților de mâine, nu și-au găsit ecou decât cel mult în simbolistica numelui dovedit astfel deloc întâmplător al companiei fondate de Petru Schipor, Ekkou. Asta nu l-a descurajat, socotind că „întotdeauna Prutul s-a înțeles cu oamenii, îi hrănește, iar oamenii trăiesc de-o parte și de alta a lui”. De aici, ideea unei uniri economice a devenit crez: „Adevărata unire între România și Republica Moldova poate fi bazată pe o realitate economică. E frumos Podul de Flori, e frumoasă unirea în suflet, dar dacă nu există format economic, ea nu se poate realiza cu adevărat”.
Atipic față de o anumită modă care cică-i face pe unii neînțeleși ori nebăgați în seamă să-și ia lucrurile și ideile și să se refugieze în sine sau pe undeva unde să fie pe loc valorizați și de unde să transmită mesaje motivaționale, Petru Schipor nu numai că a rămas, ci și a țintit mai sus. De la amenajarea unui râu, a conceput sistematizarea unui complex de ape, iar de la nivel regional, s-a orientat zonal, intercontinental, iar când a atins o consistență care să-i recomande seriozitatea, a trecut Oceanul – în America, spre centrii nu numai de putere globală, ci și de autoritate în certificarea economică și științifică. Ecoul ideilor gândite acumulează tot mai mult recunoaștere ca să se întoarcă în formă reală.

Visul e cel care deschide calea realității

Păstrând proporțiile, cu un farmec al evocării adiind dinspre Sadoveanu și sugerând patosul poeților patrioți moldoveni ai anilor ’80, Petru Schipor își întregește povestirea cu o confesiune: „Am învățat acasă, în Bucovina, de la părinții mei, că un român adevărat nu trebuie să uite niciodată de Dumnezeu, de părinți și de țară. Românul nu are voie să înceteze a visa. Visul e cel care deschide calea realității

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Sectorul turistic se așteaptă la un 2024 puternic 

Turismul internațional este așteptat să recupereze în 2024 pe...

HIDROELECTRICA: Barajului Izvorul Muntelui – în perfectă siguranță după seism

În data de 28 martie 2024, în regiunea Moldova,...

Prevenirea fraudei: investiție-cheie pentru succesul businessului

de Denisa Simion (foto), Manager, Consultanță Financiară, Servicii Corporate...

OMNIASIG a plătit daune în baza polițelor de sănătate aproximativ  47 milioane de lei în 2023

OMNIASIG Vienna Insurance Group a plătit pentru cele aproximativ...