Marele câstig al actualei crize este faptul că pandemia a pus pe lista de priorităţi digitalizarea universităţilor şi pregătirea cadrelor didactice şi a studenţilor pentru a desfăşura activităţile didactice în sistem online, susține Nicolae Istudor, rector Academia de Studii Economice (ASE) București. În aceste condiţii, activităţile care erau la nivel de intenţii sau obiective în planuri de dezvoltare instituţională au devenit de stringentă actualitate şi au constituit soluţiile pentru depăşirea crizei. “Suntem pregătiţi şi hotărâţi să perfecţionăm sistemul de comunicare online pentru a-l implementa cu succes în cadrul procesului complex de digitalizare a activităţilor ce au loc în universitatea noastră”, declară Nicolae Istudor. Mai multe despre modul în care criza provocată de COVID 19 a afectat învățământul românesc și despre soluțiile avute în vedere aflăm din interviul acordat de Nicolae Istudor revistei FoodBiz.

  • Cât de afectat este învăţământul românesc de criza provocată de coronavirus?

Este greu de cuantificat cât de mult este afectat învăţământul românesc de criza provocată de COVID 19. În mod paradoxal, criza a însemnat multe provocări, precum şi oportunităţi de dezvoltare personală. Cert este faptul că învăţământul românesc a fost supus aceloraşi transformări, adaptări şi provocări, ca şi învăţământul de pe toată planeta, afectată de pandemie.

Principala provocare, căreia a trebuit să-i facem faţă cât mai bine în această perioadă, a constituit-o mutarea, practic peste noapte, a întregului proces educaţional (cu infrastructura şi logistica sa specifică), respectiv translatarea universităţii în mediul exclusiv online, în camera de acasă. Studenţii, cadrele didactice, personalul didactic şi didactic-auxiliar, cu toţii am fost nevoiţi să reconfigurăm puzzle-ul comunicării noastre instituţionale în varianta virtuală, în care aproape toţi ne aflăm la domiciliu.

Cadrul formal, cu regulile sale riguroase, şi, mai ales, prezenţa faţă-în-faţă a principalilor actori ai procesului educaţional s-a transformat radical în acest context. Este o realitate în care toţi am plonjat defavorizaţi de macrocontextul psihologic complex în care ne-am aflat, asociat dilemelor şi grijilor legate de sănătatea noastră şi a celor dragi, de situaţii cu totul noi, cum ar fi starea de urgenţă, pe care practic majoritatea nu am întâlnit-o vreodată în viaţă şi care te marchează atât psihologic, cât şi ca mod de viaţă. În aceste condiţii, prioritară a fost, să o recunoaştem, asigurarea sănătăţii noastre, a studenţilor şi profesorilor noştri.

Totodată, pandemia a pus pe lista de priorităţi digitalizarea universităţilor şi pregătirea cadrelor didactice şi a studenţilor pentru a desfăşura activităţile didactice în sistem online. Acesta este, paradoxal, marele câstig al actualei crize. În aceste condiţii, activităţile care erau la nivel de intenţii sau obiective în planuri de dezvoltare instituţională au devenit de stringentă actualitate şi au constituit soluţiile pentru depăşirea crizei pe care o traversăm.

Restrângând discuţia la Academia de Studii Economice din Bucureşti, voi fi sincer spunând că nu a fost o perioada chiar simplă pentru comunitatea noastră universitară. Avantajul nostru a fost acela că aveam o platformă de învăţământ online, funcţională, pe care ne desfăşuram activitatea la învăţământul la distanţă, respectiv la cel cu frecvenţă redusă, utilizată şi ca resursă suplimentară de lucru pentru cadrele didactice de la programele cu frecventă. Prin urmare, nu a trebuit decât să ajutăm toate cadrele didactice şi studenţii să îşi însuşească principiile utilizării acestei platforme, alături de alte mijloace de comunicare virtuală, cunoscute nouă tuturor acum dupa aceste două luni atipice de activitate.

Mulțumesc, pe această cale, membrilor comunităţii noastre universitare pentru receptivitatea şi flexibilitatea de care au dat dovadă şi pentru că procesul de învăţământ a putut continua în condiţii destul de bune. Am dovedit, încă odată, că suntem o echipă, reuşind să trecem prin această perioadă uniţi şi cu dorinţa de a ne susţine reciproc spre binele universității noastre.

Totodată, va trebui să fim concetraţi pentru desfăşurarea, în continuare, a examenelor de semestru în sistem online, inclusiv susţinerea examenelor de finalizare a studiilor de licenţă şi de masterat, respectiv a procesului de admitere la programele de licenţă, masterat şi doctorat din acest an. Suntem pregătiţi şi hotărâţi să perfecţionăm sistemul de comunicare online pentru a-l implementa cu succes în cadrul procesului complex de digitalizare a activităţilor ce au loc în universitatea noastră. După păreare mea, acesta este marele câştig al acestei crize neaşteptate.

  •  Când evaluați că se va relua activitatea normală?

Revenirea la activitatea normală va fi decisă de evoluţia contextului pandemic care, sperăm noi, să fie cât mai rapidă. Ştiu sigur că Academia de Studii Economice din Bucureşti îşi va relua activitatea, cu prezenţa tuturor membrilor comunităţii în universitate, numai atunci când se va asigura siguranţa deplină a stării de sănătate a cadrelor noastre didactice, a studenţilor şi personalului didactic şi didactic-auxiliar.

Sigur că aşteptăm cu nerăbdare să auzim din nou vocile tinere şi pline de energie ale studenţilor noştri în clădirile universităţii, să ne revedem în cadrul proiectelor comune cu partenerii noştri naţionali şi internaţionali, să construim planuri de viitor, însa avem maturitatea de a ne pregăti şi aştepta să facem ca aceste lucruri să se întâmple numai atunci cand cu toţii vom fi în siguranţă.

DISTRIBUIȚI