România – de la pionier la codaș

România este o țară care istoric depinde de gaz, așa și-a construit economia. Însă rețeaua de transport gaze naturale necesită investiții semnificative pentru modernizarea ei.

În acest moment, România nu este o țară de tranzit și nu are o rețea de transport de gaze în adevăratul sens al cuvântului. Toate țările din jurul nostru au rețele de transport care operează la presiuni de 60-70 de bari, construite relativ recent. Rețeaua Transgaz este mai degrabă o rețea de distribuție de mari dimensiuni sau o grupare de mici rețele regionale semiautonome. Și aceasta pentru că, istoric, rețeaua s-a dezvoltat pornind de la zăcămintele din centrul țării ( Mediaș), radial – scopul fiind să transporte gaz spre București, Moldova (Galați, Iași), Craiova, Banat (Arad, Timișoara) și regiunea de nord-vest. 70% din rețeaua Transgaz are însă durata de viață depășită, iar presiunea din rețea este mică, în anumite zone chiar de 15-20 bari. Chiar dacă România și-ar propune să exporte gaze naturale în Ungaria sau Bulgaria, nu poate să o facă în absența unor stații de comprimare, care ar crește prețul, deoarece rețelele vecinilor operează cu presiuni mai mari.
România are o interconectare la Isaccea, cu un gazoduct ce vine din Rusia tranzitând Ucraina, cu o capacitate de import de cca opt miliarde mc pe an, și o altă interconectare la Medieșu Aurit, cu o capacitate de import de patru miliarde mc pe an. De asemenea, sunt în construcție și legături cu Ungaria (4,5 miliarde mc pe an), Bulgaria (1,5miliarde mc pe an) și cu Moldova.

În țară, există voci care susțin că există capacitate de interconectare suficientă și că aceasta va crește și mai mult pe viitor în raport cu consumul. Aceștia ignoră faptul că interconectările de la Isaccea și de la Medieșul Aurit aduc doar gaz din Rusia. România are capacitate mare de import, dar nu și diversificare în privința surselor de aprovizionare, ceea ce poate impacta negativ securitatea aprovizionării.

Strategic vorbind, pentru țara noastră ar fi important să vizeze un coridor nord-sud care să treacă eventual prin mijlocul țării.

Varianta integrală a articolului este disponibilă doar pe bază de abonament