Prin misiunea asumată [1], CEC Bank și-a propus să finanțeze cu precădere IMM-urile, prin punerea la dispoziția acestora a unei oferte de produse și servicii diverse și de calitate, sustenabilă și competitivă, acordând o atenție sporită relației cu clienții prin aplicarea celor mai bune standarde de guvernanță. Suntem, astfel, încrezători că putem pune la dispoziția clienților IMM produse și servicii bancare adaptate fiecărui specific, atât pentru derularea operațiunilor curente, cât și pentru finanțarea desfășurării activității curente și pentru efectuarea unor investiții cu scopul dezvoltării afacerii.

Este indubitabil că societățile, întreprinderi mici și mijlocii, sunt importante și necesare pentru dezvoltarea economică a țării, iar susținerea și crearea unui mediu propice pentru desfășurarea activității acestora (din punct de vedere juridic, fiscal, administrativ), inclusiv prin asigurarea unor surse de finanțare și de garantare, trebuie să fie parte a unei strategii dedicate.

Conform raportului anual al Comisiei Europene pentru IMM-uri în 2016, companiile de tip IMM angajează 2 din fiecare 3 salariați la nivel european și contribuie cu 57% din valoarea adăugată în economie (în România, puțin sub 50%). Mai mult, 93% dintre IMM-uri sunt Microîntreprinderi (cu mai puțin de 10 salariați), care contribuie cu 21% din valoarea economică (în România, cu 5% mai puțin).  Astfel, modul în care susținem acest segment (antreprenorii aflați la început de drum și micile afaceri) are repercusiuni asupra întregii economii.

Știm că antreprenorii se confruntă cu multiple provocări: concurența din ce în ce mai accentuată pentru clienți și identificarea acestora, accesul la forța de muncă specializată și costul acesteia, reglementările legale, cât și accesul la finanțare (situația este similară la nivel european, cu o pondere mai mare în cazul identificării clienților în opinia antreprenorilor Români). De aceea, este vital să identificam acele căi de acțiune, prin care derularea afacerilor în România să fie un proces facil și orientat pe rezultate.

În ceea ce privește cadrul legislativ, în topul Ease of Doing Business 2018, realizat de experții Băncii Mondiale, România se situează pe locul 45 (din 190 de state), față de anul precedent, când deținea locul 36. În cea mai recentă ediție, înaintea țării noastre se poziționează Republica Moldova (44), Serbia (43) și chiar Belarus (38). În ceea ce privește deschiderea unei afaceri, ne situăm pe locul 64 în lume, cu 6 proceduri necesare pentru deschiderea unei companii, ce durează până la 12 zile, față de 5 zile în Moldova. Pentru obținerea unei autorizații de construcție sunt necesare 24 de proceduri, care pot dura 260 de zile, plasând România pe locul 150 din 190. Potențialul pentru simplificare este evident: în raportul regional dedicat Bulgariei, Ungariei și României, Banca Mondială, citând Registrele Comerțului din România și Bulgaria, evidențiază faptul că doar 1% din înregistrările de afaceri se fac electronic în România, comparativ cu aproape 75% în cazul vecinilor noștri. Însă chiar și la nivel național, există diferențe semnificative: Constanța, cu un procent de 24%, demonstrează că se pot face pași importanți pentru a simplifica experiența antreprenorului.

Grafic 1 - IovuEste importantă, de asemenea, existența unui cadru legislativ pentru acordarea unei „a doua șanse” acelor antreprenori de bună-credință aflați în insolvență, știut fiind faptul că cele mai afectate de insolvență sunt IMM-urile. La momentul actual, conform statisticilor europene, durata de finalizare a procedurilor de insolvență în cazul României (de 3,3 ani) este una dintre cele mai îndelungate în cadrul Uniunii Europene, împiedicând acei antreprenori onești să poată utiliza lecțiile învățate pentru a  demara un business de succes.

Un ecosistem antreprenorial stabil poate fi clădit doar pe baza unei educații financiare solide privind gestiunea finanțelor personale și a afacerii, începând cu educația antreprenorială furnizată în cadrul instituțiilor de învățământ secundar și superior, continuând cu incubatoarele de afaceri lansate de către Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat, cât și informațiile furnizate transparent și corect de către Bănci, în cadrul parteneriatului pe care îl au cu antreprenorii ce doresc finanțarea obiectivelor de consolidare și dezvoltare a afacerii.

Știm că în 2015 România înregistra cea mai mică pondere de companii la nivel european (EU-28): 2,2 IMM-uri la fiecare 100 de locuitori (comparativ cu media de 4,5 și recordul Cehiei de 9,4).

De aceea, pentru noi, a fost implicită dorința de a susține Programul Guvernamental „Start-Up Nation” și am lansat produse dedicate atât pentru susținerea activității operaționale, cât și pentru finanțarea tinerilor antreprenori. Prin Pachetul Start-Up IMM le oferim acestora produsele și serviciile cheie pentru administrarea afacerii (Contul curent în lei, Cardul de debit Business Mastercard, Serviciul Internet Banking CEConline, Serviciul Info SMS) concentrate într-un pachet operațional simplu, accesibil, modern, oferit la cost 0 timp de 12 luni în cadrul Campaniei Promoționale, împreună cu comisioane 0 la încasări, la plăți intrabancare și abonamentul Mobile Banking în perioada Campaniei. Mai mult, Pachetul e disponibil nu doar celor selectați în cadrul Programului, ci tuturor companiilor start-up înființate de mai puțin de 12 luni de la data solicitării Pachetului. Bineînțeles, susținem clienții și prin Creditul Punte Start-Up Nation, care, accesat până la finalul anului 2017, are multiple avantaje (dobândă fixă: 3,25%/an; comision de acordare: 0,75% aplicat la valoarea creditului, perceput la scadența creditului, fără niciun comision de analiză, gestiune sau rambursare anticipată și cu un mix de garanții foarte flexibil constând în garanția FNGCIMM pentru maxim 80% din valoarea creditului garantat completată de bunurile achiziționate în cadrul Programului).Grafic 3 - Iovu

Grafic 2 - IovuMai mult, participăm, în calitate de parteneri, la o serie de work-shop-uri dedicate, alături de business angels, fonduri de investiții, start-up-uri, IMM-uri sau viitori antreprenori, în cadrul cărora avem oportunitatea să comunicam direct cu aceștia și să identificăm soluțiile financiare cele mai potrivite pentru aceștia. În plus, Banca noastră a fost selectată ca partener în cadrul Programului de dezvoltare a activităților de comercializare a produselor și serviciilor de piață și a Programului național multianual de microindustrializare, urmând să lansăm în perioada imediat următoare soluțiile de finanțare dezvoltate pentru susținerea clienților în accesarea programelor. Continuăm astfel tradiția CEC Bank de susținere a  dezvoltării tinerilor antreprenori prin implicarea Băncii și în Programele START și SRL-D din anii anteriori, derulate în parteneriat cu Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri. În plus, în 2017, am demarat și un proiect de educație în școli și licee rurale și avem în vedere lansarea unui program de educație antreprenorială cu următoarele segmente țintă: licee urbane, universități, mici antreprenori, startup-uri etc.

Parteneriatul nostru nu ia sfârșit odată cu punerea la dispoziție a unor produse ori pachete de servicii companiilor (fie că sunt sau nu nou înființate), ci, în ceea ce privește facilitarea accesului la finanțare, CEC Bank s-a poziționat strategic în ultimii 10 ani drept  un partener de încredere pentru mediul de afaceri, în special pentru clienții IMM. Gama de produse de finanțare pentru clienții persoane juridice este una deosebit de generoasă: credite pentru investiții (inclusiv Creditul de investiții pentru IMM-uri acordate în cadrul Programului româno-elvețian în condiții foarte avantajoase), linii de credit, credite pentru stocuri, Creditul special pentru finanțarea activității curente, plafoane pentru deschiderea și derularea acreditivelor, credite pentru activitatea de leasing, scrisori de garanție bancară etc. De asemenea, CEC Bank acordă și facilități de tip factoring pentru utilizarea flexibilă a fondurilor obținute în funcție de necesitățile IMM-urilor, cu economisirea timpului dedicat administrării facturilor și reducerea cheltuielilor administrative, ca urmare a preluării de către CEC BANK SA a evidenței creanțelor și punerea la dispoziția clientului de situații ale creanțelor derulate prin factoring.

Adițional, CEC Bank reprezintă un partener de încredere în relația cu Fondurile de garantare și împreună sprijinim clienții prin lansarea unor produse de finanțare cu componența de garantare din partea Fondurilor de Garantare pentru facilitarea accesului clienților la finanțare. Fidelă obiectivului strategic de promovare a absorbției fondurilor europene, CEC Bank continuă susținerea proiectelor cu finanțare europeană pe noua perioadă de programare 2014-2020 și se implică în Programe menite să susțină relansarea economică, creșterea competitivității, îmbunătățirea accesului la finanțare prin produse lansate de banca în cadrul unor Programe cu finanțare externă, precum: credite din surse atrase de la Banca Europeană de Investiții (BEI) sau credite de investiții pentru IMM-uri acordate în cadrul Programului româno-elvețian.

Un factor cheie în susținerea clienților noștri este consilierea în vederea identificării și structurării finanțării potrivite pentru fiecare client IMM. În cadrul rețelei teritoriale CEC Bank (cea mai extinsă din România cu peste 1000 de unități la nivel național), pentru consilierea adecvată a clienților, au fost înființate 42 de Birouri de consiliere IMM-uri și Fonduri Europene, unde, împreună cu îndrumarea personalului specializat, clienții își pot alege tipul de finanțare ce se potrivește nevoilor acestora și beneficiază de consiliere gratuită în vederea constituirii dosarului de credit, astfel încât acesta să fie cât mai complet în etapa de analiză.

Prin toate aceste demersuri, CEC Bank își consolidează constant atât rolul de susținător real al dezvoltării economice a României – prin programele de finanțare dedicate tinerilor antreprenori, dar și marilor companii –, cât și statutul de bancă comercială universală, singura de altfel aflată în proprietatea deplină a Statului Român.

1„CEC Bank trebuie să fie o bancă comercială universală, competitivă, care să ofere clienților produse și servicii diverse și de calitate, urmărind cu precădere finanțarea IMM-urilor, agriculturii, administrațiilor publice locale, precum și a acelor proiecte bancabile care, prin natura lor, contribuie la dezvoltarea economică, crearea și menținerea locurilor de muncă. Banca va fi un element activ în sprijinirea clienților pentru accesarea Fondurilor Europene și se va implica în susținerea Programelor Guvernamentale. O atenție deosebită va fi acordată în continuare relației cu populația României”. (www.cec.ro)

***

De profesie jurist și cu o experiență profesională în sistemul bancar de 20 de ani, Mirela Iovu este din decembrie 2008, vicepreşedinte al CEC Bank. Deține o diplomă MBA în management financiară conferită de către City University of Seattle, SUA, o diplomă post-universitară de profesionist în guvernanță, risc și conformitate, obținută de  la Manchester Business School, UK și International Compliance Association iar în prezent, este doctorand al Școlii Doctorale a Facultăţii de Drept, Bucureşti.