A fost lansată inițiativa Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) „Romania Tech Nation”, care îşi propune să impulsioneze transformarea României prin tehnologie. Evenimentul inaugural s-a desfăşurat în Aula Universității Politehnica din București, sub Înaltul Patronaj al Președintelui României. (foto CNIPMMR)

În discursul susţinut cu acest prilej, preşedintele Klaus Iohannis a apreciat că demersul „ţinteşte către o naţiune de secol XXI, ancorată în tehnologie digitală, inovare şi spirit antreprenorial”. Preşedintele a subliniat că realitatea actuală arată că „în sectorul digital, România este astăzi o ţară a paradoxurilor. În ultimul deceniu, industria IT&C a ajuns la 6% din PIB. Valoarea actuală a pieţei autohtone de profil este de circa 4,5 miliarde de euro, iar capitalul uman include peste 140 de mii de profesionişti angajaţi în domeniu. Cu toate acestea, digitalizarea economiei a rămas în urmă, în condiţiile în care mai mult de o cincime dintre români nu au utilizat niciodată internetul şi mai puţin de o treime are competenţe digitale elementare, iar între zonele urbane şi cele rurale decalajele digitale se adâncesc de la an la an. Avem, din păcate, cea mai scăzută performanţă din Uniunea Europeană în privinţa serviciilor publice digitale, deşi au trecut două decenii de când informatizarea administraţiei a fost declarată prioritate guvernamentală”. Pe această bază, preşedintele Klaus Iohannis a reiterat necesitatea „ca liderii comunităţii de afaceri să devină un exemplu, un punct de sprijin pentru tinerii întreprinzători” şi a accentuat că „parteneriatele strategice dintre companii şi mediul universitar, bursele private acordate pentru proiecte de tehnologie digitală, facilitarea accesului la finanţări şi promovare, învăţare prin puterea exemplului, toate acestea sunt poveşti de succes despre care auzim din ce în ce mai mult în ultimul timp”.
Președintele CNIPMMR, Florin Jianu, a subliniat că Romania Tech Nation este „un demers eminamente al domeniului privat”, însă cerinţa pentru viabilitatea lui este de a avea un sistem care să angreneze guvernul, mediul privat, educația în tehnologie, educația în antreprenoriat. „Sunt și alte instrumente pe care noi le propunem, instrumente privind finanțarea, cum e România Digitală, instrument care se va regăsi în viitoarea perioadă programatică 2021-2027 și va finanța domenii precum inteligența artificială, cyber security, competențe digitale avansate sau transformarea digitală. Avem un al treilea proiect, o a treia propunere la care eu țin personal și pe care am intitulat-o generic Destination România, un proiect prin care să atragem alături nu numai cercetătorii și oamenii valoroși din această țară, dar și talentele din alte țări. De ce nu, să ne poziționăm ca un hub de atragere pentru talente antreprenoriale în tehnologie sau în cercetare-dezvoltare-inovare”, a conchis Florin Jianu.

Sergiu Manea, CEO al BCR, a pledat pentru „investiție în oameni prin educație tehnologică și digitală”, afirmând susţinerea concretă pe care BCR o asigură demersului acum lansat: „Vom deschide centre de educație alternativă în tehnologie în sucursalele noastre regionale. Dacă am făcut cursuri de educație financiară pentru 300.000 de români în doar trei ani de zile, suntem siguri că împreună putem replica acest model. Vom oferi umbrelă spațiilor noastre ți finantare acelor idei despre cum putem educa împreună în tehnologie 1.000.000 de români”.

Rectorul Universităţii Politehnica din Bucureşti, Mihnea Costoiu, a evidenţiat cerinţa stringentă de îmbinare a educaţiei cu ştiinţa şi cu antreprenoriatul, cerinţă pe care întregul program Romania Tech Nation o poate realiza în mod concret.

DISTRIBUIȚI