Agenţia Naţională Împotriva Traficului de Persoane a lansat campania de prevenire a traficului de persoane în scopul exploatării prin cerşetorie „Dă-i libertate! Nu-i plăti exploatarea!”, subintitulată „Banii tăi ajung din mâna cerşetorului… în buzunarul traficantului”, campanie cu derulare în perioada octombrie 2019-mai 2020. Este a treia campanie din cadrul proiectului „Reducerea amplitudinii traficului de persoane printr-o mai bună informare a cetăţenilor”, cofinanţat de Comisia Europeană prin Fondul pentru Securitate Internă, componenta Cooperare Poliţienească. Spre deosebire de precedentele campanii, având ca obiect exploatarea prin muncă, respectiv exploatarea sexuală, aceasta vizează o componentă socială accentuată, după cum s-a subliniat în conferinţa de lansare. Parteneri în actuala campanie sunt Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Educaţiei Naţionale, Ministerul pentru Românii de Pretutindeni, Asociaţia Ecumenică a Bisericilor din România – AIDRom, Asociaţia eLiberare şi Fundaţia World Vision România. Imaginea campaniei este cântăreţul Alex Velea.

Campania are ca obiective „ccreşterea gradului de conştientizare în rândul persoanelor vulnerabile cu privire la traficul de fiinţe umane; informarea şi sensibilizarea populaţiei privind implicaţiile traficului de persoane, în vederea reducerii cererii din perspectiva exploatării prin cerșetorie; creşterea gradului de implicare a misiunilor diplomatice ale României în informarea cetăţenilor români cu privire la riscurile asociate traficului de persoane

informarea instituţiilor şi organizaţiilor implicate în prevenirea şi combaterea traficului de persoane privind dimensiunea şi formele de manifestare ale acestui fenomen; creşterea implicării în activităţile de prevenire a multiplicatorilor de opinie, în vederea reducerii numărului de informaţii inexacte şi ambigue referitoare la unele aspecte ale traficului de persoane transmise publicului”.

Publicul ţintă îl reprezintă minori (8-18 ani) aflaţi în situaţie de risc, persoane dispuse să ofere bani cerşetorilor, reprezentanţi ai instituţiilor şi organizaţiilor implicate în prevenirea şi combaterea traficului de persoane, multiplicatori de opinie (inclusiv mass-media), publicul larg.

Pe parcursul campaniei au loc întâlniri directe ale specialiştilor din instituţiile şi organizaţiile partenere cu reprezentanţi ai grupului ţintă, sunt produse materiale promoţionale de susţinere a mesajului antitrafic al campaniei, panouri publicitare stradale, precum şi fimul documentar privind problematica traficului de persoane în scopul exploatării prin cerşetorie, se organizează mese rotunde la care participă instituţii guvernamentale, ONG-uri, autorităţi locale, presă.

DISTRIBUIȚI