Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) a realizat în perioada 8-28 august 2017 o consultare a membrilor proprii cu scopul de a evalua impactul pe care l-ar avea modificarea Codului fiscal în sensul instituirii plății defalcate a TVA în mod obligatoriu. S-au înregistrat 818 respondenţi, dintre care 54,1% microîntreprinderi, 19,7% întreprinderi mici, 18,4% întreprinderi mijlocii, 5,9% întreprinderi mari, 1,9% alte forme juridice. Răspunsul a fost de respingere în proporţie de 97,5% a măsurii supuse votului.

În sinteză, cele mai importante contraargumente ţin de creșterea birocrației, ceea ce este previzibil să însemne „dublarea numărului de plăți, măsuri suplimentare de verificare și de management pentru TVA (obligația contribuabililor de a determina/verifica contul de TVA, obligația de a vira direct la bugetul de stat suma reprezentând TVA aferentă achizițiilor de la furnizorii/prestatorii care nu le-au comunicat un cont de TVA și de a notifica acest fapt furnizorilor/prestatorilor) – pondere a aprecierii de 97,50%, afectarea cash flow-ul și blocarea banilor, deoarece pentru procedurile ANAF nu sunt prevăzute sancțiuni – 89,90%, costuri bancare suplimentare cu noul cont, comisioane bancare suplimentare – 86,20%, costuri suplimentare pentru contribuabili generate de modificarea sistemelor informatice contabile – 85,50%, efort semnificativ de implementare tehnică, având în vedere termenul foarte scurt de aplicare – 81,00%, neclarificarea tuturor aspectelor procedurale (pentru factoring, rețineri de garanții de bună-execuție, sume achitate pe baza facturilor de decontare, în numele și contul altei persoane impozabile, compensări etc.) – 78,1%.

91,9% dintre subiecţi au răspuns că “nu au fost consultați/informați de către autorități privind modul de aplicare a plății defalcate a TVA, doar 8,1% menționând că au fost informați din alte surse (mass-media, internet etc)”.